Welsh ponien painorajat?

Aikuin(en)

Osaako joku kertoa minkä painoinen voi ratsastaa milläkin welshtyypillä? Olen joskus nuorena mennyt parillakin A welshillä, enkä unohda sitä koskaan... Oli niin ihania poneja. Kerran kun menin yhdellä C Welshillä, niin se oli ihan erilaista. Poni oli kovasuinen, paahtoi kuin jyrä ja jotenkin inhottava... eiiii :(

Voiko C Welshkin olla herkkä ratsastaa? Sillä sitä nämä pikkuisemmat ainakin olivat! Ja ihanan nopeita! Vähän kuin poniarabeita.

Jos hankimme joskus lapselle vuokralle ponin, niin sitä ajatellen tässä kysyn. Mietin vain että voinko itse tehdä A welshillä mitään. Oon 163cm ja 60kg

17

8325

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riidaaja ^^

      hevosen rakenteesta ja korkeudesta riippuu painorajasta. Jos poni on siron puoleinen painoraja on n. 55kg
      Kyllä A welshi pitäisi jaksaa kantaa 60 kiloistakin.

      Kaikki hevoset ja ponit ovat erilaisia, toiset ovat herkempiä ja toiset kovasuisempia. Kaikilla on eri luonteet, riippuu miten poni on koulutettu. Itsepäisyys on pienille poneille tyypillistä.

    • nolledolle

      Hei! olen 14-vuotias tyttö ja 163cm ja 60kg ja olen vuokraamassa welsh A ponia ja hyvin tuo jaksaa kantaa ei tunnu missään,mutta poni on pyöreä/tukevarakenteinen.

    • LOLLEDOM

      sä oot miumau94 läski jos oot 60 kg ja SEITTEMÄNTOISTA. ite oon 20 ja 45 kg

      Onko mukavaa? koska itse olen tuon kokoinen ja 20 v ja silloinhan sun pitäisi olla "läski". Mietippä mitä sanot muille =)

      • LOLLEDOM

        60kg tilalle siis tuo 52 kg ofc


      • Anonyymi

        Älä kommentoi muiden painoa kun et ole nähnyt tuota ihmistä koskaan.


    • Zirihis

      Itte oon suunnillee saman painone (vähä kevyempi) Nii itte meen welsh A poneilla :) Ja kyä silä kai pari vähä painavampaaki menee niillä :)

    • Astraia_______

      riippuu täysin ponin korkeudesta ja rakenteesta.

      Pikkuponille (alle 140cm) olet ehdottomasti liian iso ainakin päivittäiseen ratsastukseen.
      Isolla ponilla (140-148cm) voit ihan hyvin mennä, etenkin jos poni on vähän raskaamman mallinen, etkä hyppää isoja.

      Jos omaa hevosta olet ostamassa, osta iso poni (welsheista esim. welsh cob, eli D-sektio) tai hevonen.

    • lovee

      Mä oon jotai 160 cm pitkä ja n. 54 kg ja ridaan mun hoitsulla vähintää kerra viikos, ja hoitsunu on noin..öö sanoisinko että 126 cm. Oonko lia iso ponille?:)

    • Issikka

      Ei ole yleensä rodusta kiinni onko kovasuinen vai herkkä, vaan ihan siitä miten ponski on koulutettu ! :)

    • Minä

      Tää rupee kuulostaa jo tosi lapselliselt,, ihan oikeesti
      Kukaa täält ei oo läski ?! Ei se tarkota et jos oot 14 ja painat enemmän ku 17 vuotias et oisit läski, come onn,,, ei se ikä siihe mitenkää vaikuta tuo 14 vuotias voisi ihan hyvin olla vaikka muuten pidempi kuin 17 vuotias ja pituuteensa nähden sopivan painoinen...

      Itse olen 14 vuotias ja pituutta löytyy 158 ja painoa alle 50kg
      Mutta yhtä asiaa en jaksa ymmärtää,,, Mun lemppari ponin säkä on 120cm ja painoraja 60kg ja se ei ole mikään maailman siroin, mutta ei mikään vankkarakenteinenkaan,,

      Ja tallilla jossa ennen kävin on saman rotuinen isompi ja vankkarakenteisempi poni kun tämä nykyinen suosikkini, mutta sen painoraja on 45kg ?! Poni on ihan terve eikä muutenkaan pitäisi mtn ihmeellistä olla,,
      Kuitenkin minua suuremmat ihmiset voi mennä sillä vielä ja minö olen muka liian iso ?! vaikka painoltanikin voisin sillä vielä mennä

    • Hmmm..

      Omalla ponillani on 55kg painoraja. :) Se on 120cm korkea.

    • equestrian590

      Ööm... Riippuu onko poni sektio A,B,C tai D. A sektiot ovat enintään 122cm ja D sektiot vähintään 137cm. Ja riippuu ponin rakenteesta tai iästä. Olisi hyvä miettiä jos poni olisi 19v, että jaksaako se kantaa aikuista ihmistä. Ja itse olen 10v ja painan 29.8kg. Etsisin kyllä jotain B sektiota. Mielestäni welsh D eli cob bred olisi sulle hyvä aikuin(en):)
      -equ

    • Welsh-poni

      Vaikka myöhässä olenkin, niin kerron nyt silti oman mielipiteeni asiasta:
      Welsh A-ponit ovat usein kevytrakenteisia, eivätkä muutenkaan jaksa kantaa 60kg painavaa aikuista ihmistä kuin pienen hetken, tällöinkin ainoastaan käyntiä. Tottahan toki ne tietty jaksavat kauemmin, mutta kuvitelkaa nyt vaikka ponin selkää ratsastuksen jälkeen. Jos yli 60 kiloinen ihminen menisi useammin samankokoisella, sirolla ponilla, poni olisi hetkessä jo klinikalla kun sen selkä on alkanut kipeytyä.

      Tässä oma mielipiteeni, pitäkää poneista huolta ja miettikää asioita aina ensin niiden kannalta, älkääkä vain sitä että itse haluaisitte niin kovasti! ;)

    • Anonyymi

      Welsh A ponien painoraja max 50kg päivittäisessä ratsastuksessa, Welsh B sanoisin max 55kg ja Welsh C ja D max 60kg päivittäisessä ratsastuksessa.

      Yksittäinen tunti ei yhtäkään ponia riko, mutta liian painava ratsastaja käy pidemmän päälle ponin selälle ja jaloille, joten mitä pienempi ratsastaja, sen parempi

    • Anonyymi

      Mie menin welsh ponilla en tiiä mikä sektio mut se on ainakin 115cm ehkä ja painan 45kg ja oon 164 ja menin sillä vielä en ollut ees kauheen pitkä... ei mitää heittii

    • Anonyymi

      Itellä on Welsh B poni ja hänen säkä on 132cm ja painan 34kg ja oon 11v

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      20
      1720
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1339
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1229
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      10
      1143
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1085
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1056
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1045
    8. Paske perse pillu

      Kulli seksi hiv
      Ikävä
      6
      1033
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1010
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    Aihe