Rullaako leveämpi rengas paremmin huonommalla asfaltilla esim..28-622 paremmin kuin 23-622 jos pyörä on sama ja afaltti muuta kuin sileetä pintaa ?
mikä rullaa parhaiten
26
5981
Vastaukset
- alkup. Maantiepyöräilijä
Yleisperiaate on: mitä kapeampi sen rullaavampi. Tietysti rengasmerkeissä ja -malleissa on testien mukaan huomattavia eroja, joten asia ei ole noin yksiviivainen.
Huonolla asfaltilla joutuu käyttämään todella kovia paineita, niin että ajosta voi tulla epämielyttävää, jos ei yhtään väistele kuoppia. Joten leveämpää rengasta, 25mm jopa 28mm voi käyttää mukavuuden hakemiseksi, jos pyörän runko on halpa ja kova alumiinirunko. - varmasti
sanoa kumpi rullaa paremmin,ehkä silloin jos tienpinta on erittäin huono,25-28mm rengas on parempi.rengaspaineet ovat ainakin yhtä tärkeä tekiä rullaavuuteen,mitä sileämpi pinta ,sitä kovempi rengaspaine todettu hyväksi.huonolla pinnalla kova paine tuo tärinän,joka vaikuttaa rullaavuuteen.
- Miten päädyit tähän?
"...huonolla pinnalla kova paine tuo tärinän,joka vaikuttaa rullaavuuteen..." ???
- efgh
Miten päädyit tähän? kirjoitti:
"...huonolla pinnalla kova paine tuo tärinän,joka vaikuttaa rullaavuuteen..." ???
eikö se ole meille kaikille selvyy,jos rengaspaine kova,epätasainen alusta,tulee pyörään tärinä jolloin liike-energia häiriintyy samalla vauhti heikkenee eli niinsanottu rullaavuus heikkenee.
- Lance
Jos puhutaan nimenomaan vierintävastuksesta ja renkaissa on yhtä suuri paine, niin leveämpi rullaa paremmin. Tämä sääntö pätee alustan karkeudesta riippumatta.
Kapeankin renkaan saa toki rullaamaan hyvin, kun sen pumppaa riittävän kovaksi. Mutta jos alusta on epätasainen, liian kova rengas suoriutuu heikommin perimmäisestä tehtävästään eli jousituksesta. Rengas ei enää suodata epätasaisuuksia ja liike-energia muuntuu rungon ja ajajan tärinäksi.
Toisaalta kapeamman renkaan puolesta puhuu pienempi ilmanvastus ja vähemmässä määrin myös keveys.
23 tai 28? Asiaan vaikuttavia tekijöitä on kaiken kaikkiaan melkoisen paljon, joten yksiselitteistä vastausta tuskin voi antaa ilman empiirisiä kokeita. Molemmilla kyllä pärjää.- samaa mieltä
ennen vanhaan käytettiin lähes yksinomaan 19-20mm renkaita,mutta nykyään käytetään 22-23mm kun on todettu niiden rullaavan paremmin,tuskin enää 28mm on yhtät hyvät ominaisuudet,koska kosketuspinta tiehen on jo niin paljon suurempi.siitä olen samaa mieltä,kapea rengas kova ilmanpaine ja epätasainen alusta liike-energia muuttuu rungon ja ajajan tärinäksi ja rullaavuus heikkenee.
- Nimetön
vierintävastus tasottaa sen että kilpapyäris on kapeet kumet eikä leveet.
- Lance
samaa mieltä kirjoitti:
ennen vanhaan käytettiin lähes yksinomaan 19-20mm renkaita,mutta nykyään käytetään 22-23mm kun on todettu niiden rullaavan paremmin,tuskin enää 28mm on yhtät hyvät ominaisuudet,koska kosketuspinta tiehen on jo niin paljon suurempi.siitä olen samaa mieltä,kapea rengas kova ilmanpaine ja epätasainen alusta liike-energia muuttuu rungon ja ajajan tärinäksi ja rullaavuus heikkenee.
"...koska kosketuspinta tiehen on jo niin paljon suurempi"
Itse asiassa jos renkaan paine on sama, kosketuspinta tiehen on yhtä suuri renkaan leveydestä riippumatta. Mutta saavuttaakseen yhtä suuren kosketuspinnan, kapea rengas painuu kasaan ja muuttaa muotoaan enemmän, mistä aiheutuu suurempi vierintävastus.
Ilmeisesti n. 23 mm on todettu optimaaliseksi renkaan leveydeksi kilpapyöräilyssä. Kun keskinopeus on 40 - 50 km/h, kapean renkaan pienempi ilmanvastus kasvaa merkittävämmäksi tekijäksi kuin hieman suurempi vierintävastus. Muussa käytössä leveämpi rengas on parempi valinta niin rullaavuuden kuin mukavuudenkin kannalta. - jhgfch
Lance kirjoitti:
"...koska kosketuspinta tiehen on jo niin paljon suurempi"
Itse asiassa jos renkaan paine on sama, kosketuspinta tiehen on yhtä suuri renkaan leveydestä riippumatta. Mutta saavuttaakseen yhtä suuren kosketuspinnan, kapea rengas painuu kasaan ja muuttaa muotoaan enemmän, mistä aiheutuu suurempi vierintävastus.
Ilmeisesti n. 23 mm on todettu optimaaliseksi renkaan leveydeksi kilpapyöräilyssä. Kun keskinopeus on 40 - 50 km/h, kapean renkaan pienempi ilmanvastus kasvaa merkittävämmäksi tekijäksi kuin hieman suurempi vierintävastus. Muussa käytössä leveämpi rengas on parempi valinta niin rullaavuuden kuin mukavuudenkin kannalta.tuo ei pidä paikkaansa,että kosketuspinta tiehen yhtä suuri rengaan leveydestä riippumatta.
- Lance
jhgfch kirjoitti:
tuo ei pidä paikkaansa,että kosketuspinta tiehen yhtä suuri rengaan leveydestä riippumatta.
Fysiikan lakien mukaan kosketuspinta on yhtä suuri. Renkaan paine aikaansaa voiman, joka vaikuttaa kosketuspinnan alalla. Rengas puristuu ja kasvattaa kosketuspintaa juuri sen verran, että syntyvä voima kumoaa pyörän ja ajajan painon. F = p*A. Tasapainoon tarvittava kosketuspinta on riippuvainen vain paineesta, eikä renkaan leveydestä.
- lait
Lance kirjoitti:
Fysiikan lakien mukaan kosketuspinta on yhtä suuri. Renkaan paine aikaansaa voiman, joka vaikuttaa kosketuspinnan alalla. Rengas puristuu ja kasvattaa kosketuspintaa juuri sen verran, että syntyvä voima kumoaa pyörän ja ajajan painon. F = p*A. Tasapainoon tarvittava kosketuspinta on riippuvainen vain paineesta, eikä renkaan leveydestä.
fysiikan lait eivät aina päde,vai oletko eri mieltä?
- Alan harrastaja
pyörävalinta ajopinnan mukaan. Jos on paljon ajoa huonolla asfaltilla, niin varmasti joku cyclocross tyyppinen pyörä 32mm renkaalla on järkevä valinta. Tänään taas ajoin huonolla asfaltilla 23mm renkaalla ja paineet tapissa, niin on se kamalaa rynkytystä.
- Kaktus
"Huonommallakin" asfaltilla kapeampi ja kovempi rengas rullaa paremmin, mutta myös kuluu nopeammin. Käytän renkaissani n. 7.5 kilon ilmanpainetta. Maantieajoni on lähes yksinomaan Lahdentietä edestakaisin, ja siinä asfaltin laatu vaihtelee paljonkin matkan aikana.
Jos kuitenkin ajo on muuta kuin em. maantiea aika-ajoa käytän aina pyörääni missä on 28mm renkaat ja 4-5 kilon ilmanpaine. Rullaa huonommin, kestää paremmin.- ei pidä
ei todellakaan pidä paikkaansa,että huonommallakin asfaltiilla kovempi,kapeampi rengas rullaa paremmin.kovempi rengas, tarkoitatko koostumusta vai paineita.
- mutunmurtaja
rullaapi, kapia heikommin.
Perusfaktaa, johon vastaus syineen löytynee lähes joka rengasvalmistajan sivulta.
Tässä yksi linkki ussguuglettamisavuttomille:
http://www.schwalbe.com/gbl/en/tech_info/rollwiderstand/?gesamt=22&ID_Land=38&ID_Sprache=2&ID_Seite=143&tn_mainPoint=TechnikInfos- todellakin
niin,sun piää mennä mekgaanikoksi ammattilaisille,nehän ovat näköjään todella tyhmiä kun käyttävät 20-23mm rengaita.kas kun eivät ymmärrä pyöräilystä tuon taivaallista.
- töllöttimesi
eurosportille,juuri alkoi ammattipyöräilyä,mahtaakohn niillä olla leveät rengaat,kun ne rullaa parhaiten!!!
- mutunmurtaja
töllöttimesi kirjoitti:
eurosportille,juuri alkoi ammattipyöräilyä,mahtaakohn niillä olla leveät rengaat,kun ne rullaa parhaiten!!!
olisi joskus kannattanut hakemaan oppia muualtakin kuin eurosportilta ja kuppilan trivial pursuit'sta.
Turhahan tästä väittää, koska olette uskossanne vankkumattomampia kuin jehovan todistajat.
Linkitin teille faktat, mutta jos ette niitä halua/kykene ymmärtämään on keskustelu osaltani päättynyt. - Lance
töllöttimesi kirjoitti:
eurosportille,juuri alkoi ammattipyöräilyä,mahtaakohn niillä olla leveät rengaat,kun ne rullaa parhaiten!!!
Tänään tuli televisiosta formulat. Laitatko nyt autoosi yhtä leveät renkaat ja yhtä komean takasiivekkeen? Paras autoilun osaaminenhan on kuninkuusluokassa.
- kauppiaskin
mutunmurtaja kirjoitti:
olisi joskus kannattanut hakemaan oppia muualtakin kuin eurosportilta ja kuppilan trivial pursuit'sta.
Turhahan tästä väittää, koska olette uskossanne vankkumattomampia kuin jehovan todistajat.
Linkitin teille faktat, mutta jos ette niitä halua/kykene ymmärtämään on keskustelu osaltani päättynyt.omaansa kehuu ja yrittää esittää kuvin,niinkuin sinunkin linkkisi
- niillä
Lance kirjoitti:
Tänään tuli televisiosta formulat. Laitatko nyt autoosi yhtä leveät renkaat ja yhtä komean takasiivekkeen? Paras autoilun osaaminenhan on kuninkuusluokassa.
levet rengaat sen takia että rullais hyvin,ai sinä oot formula fani,sehän ei ole urheilua!!!
- mutunmurtaja
kauppiaskin kirjoitti:
omaansa kehuu ja yrittää esittää kuvin,niinkuin sinunkin linkkisi
tuntuu olevan sinulle yli ymmärryksen menevä asia, niin laitetaan vielä toinen linkki samasta asiasta, koska sillä kerrotaan miksi niitä kisoja ajetaan kapeilla renkailla(se keltaisella taustalla oleva teksti):
http://www.cyclingnews.com/tech/?id=2005/features/conti_tech
Taikasanalla "rolling resistance" löydät google'sta niin paljon lisää tietoa asian tiimoilta, että voit olla varma ajatuksiasi vastaan suunnatusta salaliitosta. - mutta sinulle
mutunmurtaja kirjoitti:
tuntuu olevan sinulle yli ymmärryksen menevä asia, niin laitetaan vielä toinen linkki samasta asiasta, koska sillä kerrotaan miksi niitä kisoja ajetaan kapeilla renkailla(se keltaisella taustalla oleva teksti):
http://www.cyclingnews.com/tech/?id=2005/features/conti_tech
Taikasanalla "rolling resistance" löydät google'sta niin paljon lisää tietoa asian tiimoilta, että voit olla varma ajatuksiasi vastaan suunnatusta salaliitosta.sinulle on,kun väität että leveämpi rullaa paremmin,et ole ilmeisesti ollun pyörän selässä koskaan.lue vain noita kirjoja,äläkä perehdy käytäntöön,niin mielestäsi hyvää tulee!!!
- 478K
Mitä kapeempi rengas niin sitä kovemmat paineet voi renkaaseen laittaa, jolloin vierintävastus vähenee. Kapeammassa renkaassa myös pienempi ilmanvastus ja kapeampi rengas on myös kevempi, joka myös helpottaa rullaamista.
- 'P. u. P.'
…hyvällä ja huonolla asvaltilla herkemmin kuin kapea silloin, kun molemmissa on SAMA rengaspaine ja lähes samanlainen kulutuspinnan kuvio.
Sileällä asvaltilla kapea rengas suurella (6…7 bar) paineella rullaa kevyemmin kuin leveä rengas pienemmällä (2…4 bar) paineella. Maastossa ja metsäpoluilla tilanne on päinvastainen. - Toopsukka
Käytännös huomattu että hiekkatiellä leveä rengas toimii paremmin, kun ei tökkää joka kiveen hidastavasti. En puhuis tärinästä vaikka täriseehän se, vaan tosiaankin rengasta hidastavaa törmäilyähän se on kovalla ja kapealla renkaalla ajella hiekkatiellä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 793204
- 492410
- 322127
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812122- 1371889
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313311802- 311745
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne101579Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51320Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61264