Tuomaritoiminnasta!

Aktiivi tuomari

Täällä paljon spekuloidaan tuomaritoiminnasta ja tuomareista yleensäkin. Helppohan se on heti puhua tuomareista ja tuomarit ns. epäonnistuu. Mutta appajee kun tuomarit onkin hyviä niin silloin ei viittitä edes kehua. Onhan se ihan ymmärrettävää, ettei kehuta koska peljätään, että tuomarilla nousee pissi päähän. Helppohan sieltä katsomosta on arvostella tuomaritoimintaa ja huudella tuomareille ties mitä epäolennaista. Kuinka moni on itse valmis seisomaan tuomarin paikalla? Olen valmis heti luovuttamaan paikkani jollekin yleisössä olevalle jos kiinnostaa niin hirveesti puuttua peliin ja huudella. Ei se mitenkään helppoa ole siellä kentällä seistä raitapaita päällä, pilli suussa ja laikka kädessä, vaikka katsomoon se voisikin helpolta näyttääkin. Tuomarilla pitää olla tosi hyvä henkinenpuoli tai muuten siitä ei tule mitään. Hattua saa nostaa kaikille tuomarina oleville. Otetaanpa esimerkkinä syöttötuomarin tontti. Keksikääpä joku muu laji, missä YKSI tuomari joutuu niin paljon virheitä kattomaan parin sekunnin ajan, kuin syöttötuomari joutuu. Hän joutuu katsomaan esim. onko syöttöoikeus, syöttöasennon, syöttöliikkeen, onko metrinen syöttö, mistä lyöjä lähtee lyömään, onko lukkarilla tangenttia, väistääkö lukkari oikein, onko lukkari sektorissa, estääkö lyöjä lukkaria, estääkö lukkari lyöjää, onko lyönti etulaiton jne. Eli näin paljon joutuu YKSI tuomari parin sekunnin aikana hoksaamaan. Minun mielestä saa hattua nostaa joka samanlaiseen pystyy. Pitäähän sekin muistaa, että TUOMARIT ovat samanlaisia ihmisiä, kuin pelaajat, pelinjohtajat tai YLEISÖ! Kannustankin kaikkia kynnellekykeneviä hankkimaan tuomarikortin. :)Itse olen joutunut tyttönä kestämään kaikenlaista, koska se on loppujen lopuksi aika harvinaista, että ns. isomman sarjan pelejä tuomaroittee tyttöpuolinen tuomari. Kaikenlaista on tullut kuultua. En nyt ala sanomaan tässä, että mitä, mutta sen voin sanoa, että jolla ei ole henkinenpuoli kunnos, niin olisi aika päiviä sitten jo luovuttanut. Joskus sitä tulee mietittyä, että miksi ihmeessä jaksan olla tuomarina. Mutta toisaalta kyllähän sieltä peleistä tulee mielenkiintoisia kokemuksia ja elämyksiä kaikenpuolin. :) Eihän pesistä olisi, jollei olisi tuomareita. Tottakai jokaisella saa olla oma mielipiteensä tuomareista ja ei kaikista tarvikkaan tykätä, mutta jos tuomarit KERRANKIN onnistuu niin kyllähän niitä kehuja saa tuoda julki. Uskon että jokainen ihminen haluaa palautetta omasta suorituksesta ja jos onnistuu niin se positiivinen palaute on aina mukavaa. :) Jospa nyt jokainen miettisi omaa asennetta tuomareita kohtaan ja muutenkin tuomaritoimintaa. Tuskinpa tekään tykkääsittä, jos teitä koko ajan haukutaan, onnistuitte tai ette.

6

1442

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • V. I. Leini

      Täällä ei ole arvosteltu tuomareita yleensä, vaan Antti Ainetta, joka ei ole loppuottelutason tuomari, mikä kävi dramaattisella tavalla ilmi tämän vuoden finaalisarjassa.

      • Korven Akka

        Antti Aine on hyvä tuomari ja samoin Lähteenmäki.Tuomarikin on inhimillinen ihminen ja mitä ei näe, niin ei siittä voi viheltääkään. Monesti käy niin ,että toisella puolella kenttää näyttää tapahtumat eriltä, kun siellä missä päätuomari on.Siksi siellä on useampi tuomari.Mitä ei tuomari näe, niin onhan videot olemassa, kuten on varmaan viime aikoina tullut väärin käytettyäkin tuomioissa. Semmoisesta ei voi tuomita, mitä ei näe.Kaikki kunnia Aineelle, kun asiasta antoi punaisen kortin.


    • silti huutelen...

      nimenomaan tuon takia koska tuomarin pää pitää kestää ja se ei ole helppo homma. Jos tuomari tekee virheen niin kyllä minä siitä silloin huudan lajissa kuin lajissa (itse tuomitsen pesäpalloa, jääkiekkoa ja jalkapalloa) mielestäni jääkiekkotuomarina olo on 10 kertaa hankalampaa kuin pesäpallotuomarina. Tuomarihan on silloin toiminut täydellisesti kun hänen olemassaoloaan ei edes havaitse. Siinä se kiitos sitten tuleekin tuomarille.
      Mutta tää oli siis vaan oma henkilökohtainen mielipiteeni, sinä saat olla eri mieltä. Nuija :)

    • tahko pihkala

      Parhaat tuomarithan löytyvät tietenkin Sotkamosta ja sieltäkin katsomosta. Ensikaudeksihan superpesis voisi palkata työttömiä kainuulaisia viheltämään

    • klj

      Kaikki varmasti yhtyvät ap:n mielipiteisiin. Näissä finaaliotteluissa ei ole mielestäni kritisoitu Antti Ainetta kumppaneineen varsinaisista pelitilanteiden ratkaisuista, vaan peliin liittyvien lieveilmiöiden ja epurheilijamaisten epäasiallisuuksien sallimisesta. Suureksi osaksi jopa pelikatkojen aikana ja varsinaisen kenttäalueen ulkopuolella. Jääkiekossa pätee aivan sama juttu. Kun alkaa mennä liiaksi tunteen puolelle tuomari vetää ohjaat tiukemmalle ja peli rauhoittuu. Aineen osalta mopo karkasi täysin käsistä.

    • pelimies oikea

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8236
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2243
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1909
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1479
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe