Vastaantulijoiden katse

tuli vaan mieleen

Tuolla yhdessä keskustelussa joku valittaa että ei saanut vastaan tulleelta naiselta katsetta ja päätteli tämän takia olevansa naisille ilmaa.

No jos unohdetaan että yleistys tuosta yksittäisestä tapahtumasta on vähintäänkin kyseenalainen tieteellisessä mielessä, niin halusisin kuitenkin kysyä vastaantulijoiden katselemisesta.

Katsotteko te ihmisiä jotka tulevat kaupungilla vastaan? Minä katson aika paljon ihmisiä, mielenkiintoisen näköisiä tietysti enemmän mutta katson kyllä aika paljon ihmisiä ihan yleisestikin.

Olen ollut pistävinäni merkille, että toiset eivät katso niin paljon minua. En tarkoita että heidän pitäisi katsoa minua mitenkään ihailevasti tai ihastuneena, vaan olen vetänyt sellaisen johtopäätöksen että ihmiset eivät yleisesti kovin paljoa katso ympärilleen, tai jos katsovat niin peittävät sen tarkasti. En minäkään siis halua ketään tuijottaa, mutta aina toisinaan "jään kiinni" toisten katsomisesta. Koska sitä ei kuitenkaan tapahdu kovin usein, niin ajattelen että ihmiset eivät katso toista usein kovinkaan avoimesti.

Olen myös jotenkin sitä mieltä, että naiset eivät katso miehiä yhtä paljon kuin miehet naisia, siis sillä tavalla kuin vastakkaisen sukupuolen edustaja katsoo toista. Ilmeisesti naiset eivät ole koko ajan katseellaan "etsimässä kohdetta" tai kiinnittämässä huomiota miehen vartaloon. Tuttua toisaalta on ainakin se, että miehet kyllä tsuumaavat "kaikki naiset" vaikka ei olisi pienintäkään tarvetta lähestyä.

Luulen siis että ihmiset eivät katso toisiaan muutenkaan kovin aktiivisesti, mutta jos katsovat, niin yrittävät viimeiseen asti peittää sen ja mitä tulee "sukupuoliseen katseeseen", niin se on jokapäiväisessä kanssakäymisessä enemmän miehen naiseen kohdistuva katse.

Tämä naisasialuuserikin voisi nyt hieman miettiä sitä kuinka paljon ihmiset toisaan kyyläävät kaduilla ja kaupoissa. Kaikki eivät ole samalla itsetietoisuuden asteella.

14

1746

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miss Drinkwater

kiireinen tai ajatuksissani niin en todellakaan katso ihmisiä. Tai voin katsoa mutta en oikeasti näe. En jälkeen päin muista edes minkä näköinen ihminen istui minua vastapäätä sporassa tai bussissa. Eilen viimeksi olin niin ajatuksissani, että kaupan kassalla en meinannut muistaa miten pankkikortilla maksetaan, eikä se ollut ensimmäinen kerta. Ei puhettakaan että muistaisin kuka tutun kaupan myyjistä silloin oli vuorossa (tai mitä ostin).

Naisasialuuseri = ATM to the max = Hämärän rajamailla elää arvioni mukaan niin eristäytynyttä elämää, että hänelle kaupassakäynti on huomionarvoinen tapahtuma, ja siksi hän kuvittelee että kaikki arvioivat juuri häntä. Ihmiset, jotka näkevät päivän mittaan satoja, jopa tuhansia ihmisiä, eivät todellakaan kiinnitä huomiota yksittäisiin ihmisiin.

Joskus kun olen rentoutunut ja hyvällä tuulella, saatan katsella ihmisiä, mutta kyllä sen silloin myös näkee silmistä.

• Naisasialuuseri

naisasialuuseri, en ole yhtä kuin muut AT-toverini, vaikka heidän kanssaan samoilla linjoilla olenkin. Meitä on täällä nimittäin paljon.

• A_T_M to the max

Minä olen kyllä aivan oma persoonani, vai onko vaikea uskoa YT-ihmisten henkisen väkivallan olevan niin yleistä että se saattaa tuottaa peräti kolme rikkinäistä ihmistä eripuolille suomea?

• A_T_M to the max
        Naisasialuuseri kirjoitti:

naisasialuuseri, en ole yhtä kuin muut AT-toverini, vaikka heidän kanssaan samoilla linjoilla olenkin. Meitä on täällä nimittäin paljon.

Tyypillistä YT-käytöstä, kun joku asia ei miellytä niin se leimataan joko provoksi tai siitä tehdään pilaa. En osaa sanoa sitten johtuuko torjumisreaktio mahdollisesti omatunnon rippeistä vai silkasta sadismin riemusta.

• Hämärän rajoilta

Pitää kai minunkin käydä tähän puumerkkini lätkäisemässä ja kiistää yhtäläisyysmerkit. Itse asiassa tässä olisi melkein tilaisuus tehdä uusi avauskin näyttämään ATM-hypoteesi todeksi: live-elämässähän ketään ei kiinnosta yksilöllisyyteni tai persoonallisuuteni, mutta nyt sellaisen olemassaolo on netissäkin mitätöity! Nimimerkki muistetaan väärin ja yhdistetään kirjoittajiin, joiden kanssa en läheskään aina ole samaa mieltä - ja saadaanpa tuon ekvivalenssin myötä mukaan myös vihjaus epärehellisyydestä tai jakomielitaudista, kumpi sitten suuremmaksi miinukseksi lasketaankaan.

Tähän katsejuttuun en esimerkiksi ole ottanut kantaa millään lailla, sillä tiedän, etteivät suomalaiset katso toisiaan silmiin tai vaikka katsoisivatkin, en voisi tietää sitä: nostan harvoin päätäni niin ylös. Mielestäni ihmisten - niin tuttujen kuin vieraidenkin - silmiin katsominen on tungettelevaa ja epäkohteliasta, joten vältän tekemästä niin.

• neljä.
        A_T_M to the max kirjoitti:

Minä olen kyllä aivan oma persoonani, vai onko vaikea uskoa YT-ihmisten henkisen väkivallan olevan niin yleistä että se saattaa tuottaa peräti kolme rikkinäistä ihmistä eripuolille suomea?

Minä myös.

• poikkeustapaus

Katson aina vastaantulijoita silmiin, varsinkin vastakkaisen sukupuolen edustajia. Yleensä vielä siten että katson oman ikäluokan edustajia ensin.

Yritänkin painaa mieleen hänen kasvonsa mahdollisimman hyvin. Ihmisellähän on poikkeuksellinen kasvontunnistus ja pystyy muistaamaan valtavan määrän niitä. Jälkeenpäin yritän muistella miltä kukin henkilö näytti. On aika hassua yrittää muistella jotain vuosien takaisten ihmisten kasvoja. Kiva peli.

• A_T_M to the max

Minä en katso ketään silmiin. Oikeastaan minua suunnattomasti vituttaa joidenkin ihmisten tapa oikein tuijottaa vastaantulevia, etenkin vanhuksilla on tälläinen ihme manööveri hyvin hallussa. Yleensä tuijotan horisonttiin, mutta jos osuu paha päivä niin mulkaisen mahdollisimman vihaisesti takaisin "tapellaanko saatana?!" katseella. Kyllä pappojen ja mummojen katse kääntyy nopeasti.

Miksi sitten olen näin hurmaava tuolla liikenteessä, kanssaihmiset sen alunalkaen opettivat.
      Keskittykää omiin saatanan asioihin ja jättäkää se vahtaaminen vähemmälle.

• kylläkylläkyllä

Kyllä katselen paljonkin ihmisiä. Tietenkin miehiä lähinnä, sinkkuuskin ehkä tekee sen. Mutta kuten totesit, itsekään en jää tuijottamaan vaan pohjimmiltani ujona ihmisenä huomatessani jonkun ok-oloisen miehen katselevan minua, käännän katseeni pois :(. Olen siis normisuomalainen, joka ei osaa flirttailla. Ainakaan en useimmiten. Mun pitäis opetella pois tästä ujoudesta. Kuitenkaan vaik treffeillä olen aivan luonteva. Mutta mitä paremmannäköinen mies, sitä ujommaksi itseni tunnen...

• Emma

Lounastunnilla kaupungilla liikkuessa yritin katsoa ihmisiä silmiin. Enpä ole pitkään aikaan tuntenut itseäni yhtä epäkohteliaaksi...

Ainakin itselläni on selvästikin sellainen asenne, että kaupoissa/keskustassa liikkeellä olevat ihmiset ovat hoitamassa omia asioitaan ja on epäkohteliasta ruveta heitä möllöttelemään. Itsekin haluan esim. kaupassa asioida rauhassa.

Ihan eri asia on olla baarissa tai vaikka vain lenkkipolulla. Vapaa-ajalla on "luvallista" katsoa muita silmiin.

• lempeä Mona Lisa

Siis oikeesti,minä katson aina ihmisiä silmiin jos he katsovat minua.
        Töissä,kadulla, kaupassa,baarissa,salilla,jumpalla.Varsinkin jumpalla ollessa ihan naurattaa,miten naisille voi olla niin vaikeaa sanoa moi,nauraa,tai yleesä hymyillä,vältellään katsetta.Minä ihan tahallani välillä nauran,sehän ei ole suotavaa,täytyy olla hapan,varsinkin jos on tuntematon.

Olen sairaalassa töissä(ollu vuosia) ja edelleen on samassa pukutilassa olevia jotka eivät osaa sanoa:moi.Onko se niin vaikeaa,heille minä en viitsi vaivautua sanomaan enää mitään,koska he eivät todellakaan vastaa,ei sitten.
        Jos käytävällä vastaan tulee tasan yksi ihminen,niin se on kauhun paikka joillekkin.Mielellään katsellaan seiniä tai kenkiä.Suu kuluu jos sanoo moi?

Hissit on hauskoja,minulla ei pokka pidä sielläkään.Välillä vihamielisyyden aistii,viidakkoveitsellä voisi leikata ilmaa,niin sakeaa se välillä on.Silloin pidän pääni kiinni.Mut silti saatan jotain ihmistä katsoa.

Mut jos aistin että edes yksi on samaa lajia minun kansssa,veistelen jotain pula pulaa.Välillä voi olla montakin täysin tuntematonta,osa potilaita osa henkilökuntaa.Ja kun hauskat tyypit kohtaa,saatetaan jopa nauraa.Siis ei....kamalaa joillekin...eihän se sovi :)

Kerran kaksi lökäpäksynuorta tuli hissiin,toinen oli keränny pihalta kukan kaverille(hän sanoi niin)kehuin sitä kauniiksi.Sitten hän nojasi seinään,joku karkki tai sipsipussi rapisi selkärepussa, minua alkoi välittömästi naurattaa.Ihan kuin se olis poksahtanu rikki,hän ei muistanu kai et se oli siellä.Hän sanoi:nii,kävin kaupassakin....Silloin repesin nauramaan.Yksi nainen seisoi siinä ihan tönkkönä:ei naurata yhtään-ilme kasvoilla.Ei sitten,minusta se oli paras hissijuttu aikoihin.

Baarissa kerran yksi mies katsoi minua silmiin,katsoin takaisin ja silmäni hymyilivät.Hän sanoi:onhan täällä baarissa aitojakin ihmisiä!
        Niimpä,minulle ei ole ollenkaan vaikeaa olla edes hitusen iloinen ja kohtelias.Kuvittelen sillä saavani jotain takaisin ja olen saanutkin...joskus...

• Emma
        lempeä Mona Lisa kirjoitti:

Siis oikeesti,minä katson aina ihmisiä silmiin jos he katsovat minua.
        Töissä,kadulla, kaupassa,baarissa,salilla,jumpalla.Varsinkin jumpalla ollessa ihan naurattaa,miten naisille voi olla niin vaikeaa sanoa moi,nauraa,tai yleesä hymyillä,vältellään katsetta.Minä ihan tahallani välillä nauran,sehän ei ole suotavaa,täytyy olla hapan,varsinkin jos on tuntematon.

Olen sairaalassa töissä(ollu vuosia) ja edelleen on samassa pukutilassa olevia jotka eivät osaa sanoa:moi.Onko se niin vaikeaa,heille minä en viitsi vaivautua sanomaan enää mitään,koska he eivät todellakaan vastaa,ei sitten.
        Jos käytävällä vastaan tulee tasan yksi ihminen,niin se on kauhun paikka joillekkin.Mielellään katsellaan seiniä tai kenkiä.Suu kuluu jos sanoo moi?

Hissit on hauskoja,minulla ei pokka pidä sielläkään.Välillä vihamielisyyden aistii,viidakkoveitsellä voisi leikata ilmaa,niin sakeaa se välillä on.Silloin pidän pääni kiinni.Mut silti saatan jotain ihmistä katsoa.

Mut jos aistin että edes yksi on samaa lajia minun kansssa,veistelen jotain pula pulaa.Välillä voi olla montakin täysin tuntematonta,osa potilaita osa henkilökuntaa.Ja kun hauskat tyypit kohtaa,saatetaan jopa nauraa.Siis ei....kamalaa joillekin...eihän se sovi :)

Kerran kaksi lökäpäksynuorta tuli hissiin,toinen oli keränny pihalta kukan kaverille(hän sanoi niin)kehuin sitä kauniiksi.Sitten hän nojasi seinään,joku karkki tai sipsipussi rapisi selkärepussa, minua alkoi välittömästi naurattaa.Ihan kuin se olis poksahtanu rikki,hän ei muistanu kai et se oli siellä.Hän sanoi:nii,kävin kaupassakin....Silloin repesin nauramaan.Yksi nainen seisoi siinä ihan tönkkönä:ei naurata yhtään-ilme kasvoilla.Ei sitten,minusta se oli paras hissijuttu aikoihin.

Baarissa kerran yksi mies katsoi minua silmiin,katsoin takaisin ja silmäni hymyilivät.Hän sanoi:onhan täällä baarissa aitojakin ihmisiä!
        Niimpä,minulle ei ole ollenkaan vaikeaa olla edes hitusen iloinen ja kohtelias.Kuvittelen sillä saavani jotain takaisin ja olen saanutkin...joskus...

"Siis oikeesti,minä katson aina ihmisiä silmiin jos he katsovat minua." Juu, niin minäkin. Se on kohteliasta.

Ja juuri sen vuoksi minä en yleensä katso ihmisiä: ollakseni kohtelias. Meitä on niin moneen junaan. Nopean kokeiluni aikana huomasin selvästi, että useimmat ihmiset ahdistuvat katseesta (hymyilystäni huolimatta), miksi siis piinaisin heitä vain ollakseni "kohtelias"? Elän ja annan muiden elää.

Jos joku alkaa veistää juttua kanssani, niin tottakai juttelen takaisin ja katson silmiin. Samoin työkaverit moikataan aamulla, käytävällä vastaantulijoita katsotaan jne. Ei kai tässä siitä ollutkaan kyse?

• lempeä Mona Lisa
        Emma kirjoitti:

"Siis oikeesti,minä katson aina ihmisiä silmiin jos he katsovat minua." Juu, niin minäkin. Se on kohteliasta.

Ja juuri sen vuoksi minä en yleensä katso ihmisiä: ollakseni kohtelias. Meitä on niin moneen junaan. Nopean kokeiluni aikana huomasin selvästi, että useimmat ihmiset ahdistuvat katseesta (hymyilystäni huolimatta), miksi siis piinaisin heitä vain ollakseni "kohtelias"? Elän ja annan muiden elää.

Jos joku alkaa veistää juttua kanssani, niin tottakai juttelen takaisin ja katson silmiin. Samoin työkaverit moikataan aamulla, käytävällä vastaantulijoita katsotaan jne. Ei kai tässä siitä ollutkaan kyse?

Ai mistä sit oli kyse.Kysyttiin vastaantulijoiden katsomisesta,tässähän oli pitkät pätkät eri tilanteista...ööö kai?Vai pitääkö täällä puhua vaan sinkuista,naiset miehistä,miehet naisista?Vai miten täällä käyttäydytään?

Olen ollu sinkku 9 vuotta joten tiedän senkin ihanuudesta kaiken,ihan kaiken.En tajua mitä sanoin väärin?

Kyllä, katson aina ihmisiä silmiin.Äsken kaupassa kaksi venäläismiestä naureskeli minulle,kun otin huikat yskälääkkeestä,passitin tyttäreni huuhtomaan mittaa vessaan.Heitä nauratti ja minua myös.Ja ne oli muuten nuoria sekä komeita.....

Ja voin kertoa että poden joskus masennusta,kuukausia.Silloinkaan en kadota katsekontaktia ihmisiin,vaikka ei pahemmin hymyilytäkään.Ja ei naurata yhtään.

Elämä menee ohi nopesti synkistelemällä,yritän repiä iloa jokaiseen päivään,aina se ei ole helppoa.Mut en ymmärrä mitä pahaa katsekontaktissa on?Miehiä totakai katson vielä syvemmin,en kaikkia.Mut tietyt tyypit kiehtoo.

Mut hui,taidan taas puhua ohi aiheen,joten enempää en taida viitsiä kommentoida.Olen pitkävihainen.Horoskoopiltani neitsyt.

• voi tavaton...

No nyt et taida ihan tietää mistä puhut. Minä en voi sietää sitä kyyläyksen määrää mitä saan osakseni ulkona. En aktiivisesti todellakaan katsele muita, mutta väkisinkin huomaan tuijotuksen. Ärsyttää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      111
      4967
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      49
      3282
    3. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      85
      3019
    4. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      81
      1757
    5. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      20
      1589
    6. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      41
      1520
    7. 450 000 ulosotossa

Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden
      Perussuomalaiset
      115
      1396
    8. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      115
      1083
    9. Onko esitutkinta jo saatu päätökseen?

Ketkä saa syytteet? Voi olla iso määrä ihmisiä?
      Ähtäri
      16
      1079
    10. Miehen taloudellinen tilanne ja

halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah
      Ikävä
      43
      1047
    Aihe