Moikka moi! Tää on pikemminkin varotus ku mikään muu.. Eli mä oon luonnollisesti blondi, mut aloin yläasteel värjää tummaks. Oon 20v at the moment. On ollu mustat hiukset, punaset, ruskeet.. Nyt viime kesänä päätin et voisin ainaki osan värjätä taas vaaleeks, ja oon käyny yhel ja samal kampaajal tyyliin aina. No varasin ajan silt mun vakkari kampaajalt ja mul oli sil hetkel koko pää tumman ruskee... ni tottakai, mul laitettiin värinpoisto sit hiuksiin, on nyt puoliks vaalee ja puoliks tummat hiukset. Se meni hyvin ja tottakai se vaurioitti mun hiuksia se vaalennus.
Mutta, kun menin jonkun mont kk myöhemmin vaalentamaan tumman tyvikasvun mitä oli joku vajaa 5cm? Menin taas samal kampaajal, ja kysyin sit jostain syystä et eihän nyt mun tyveen tarvii värinpoistoo laittaa koska nyt on ton verran omaa väriä? ni kampaaja tokas siihen et aivan. (???) Mut sano kuitenkin et täytyy laittaa värinpoisto mut hiukan kevyempi ettei sitä kaikkein vahvinta. No, mä istun siin värinpoisto päässä taas ja ku mun hiukset oli pesty ni mun hiukset päälaelta oli kaikki katkennu sellasiks 3cm pitusiks!
Mä olin ihan järkyttyny.. Mut en saanu ees hinnasta ton takia mtn pois. Kerroin asiasta mun siskolle ja siis kuin pal se on kauhistellu näit mun katkennei hiuksia. Ja siis kuin pal näihin tarvii laittaa lakkaa ja geelii ja muotovaahtoo et nää pysyy oikeesti kauemmin ko minuutin matalana. Et hiukset kärsii viel noist muotoiluaineista pakosta. Mun sisko meni omal kotikunnallaan kampaajalle ja jutteli siel täst mun tapauksesta, siel oltiin ihan kauhuissaan, et kyl kampaajan täytyy tietää kuni vahvat aineet asiakkaan päähän laittaa! Ja tänäpäivänä kursseil itseään kouluttavat kampaajat on tietosia sellasest asiasta et kun ennen alhasin vaalennus % on olu 6(?) ni nykyään se on 2%. Ni jos meette kampaajal vaalentamaan ni kysykää silt kampaajalta et kuin vahvaa vaalennusta siel käytetään... ettei käy näin niinko mulle.. tosi ärsyttävää ja aikaa vievää puuhaa saada kirjaimellisesti lyhyttä punkkaria ojennukseen.
Hiusten vaalennuksesta kampaajalla
4
2705
Vastaukset
- tuttua....
joskin otin raidat kampaajalla. Mitä lie kampaaja ajatellut kun oli aineita sekoitellut. Lopputulos oli kohdallinen se että ns raitakohdat katkesivat poikki. Oli muuten kamalat kun pari sentin pituisia hiustupsuja törrötti päässä.
- Opiskelija_poika
Muistakaa se tosiasia että kampaajat ovat ihmisiä myös eikä taikureita ja se että jos muutamat mokaa niin ei tarkoita että kaikki kampaajat on yhtä paskoja! Paljon löytyy päteviä ja alansa mestareita. Mutta olen ehdottomasti sitä mieltä että kampaajan tulee hyvittää pilalle mennyt työ tai korjata se. Kampaaja ei kuitenkaan välttämättä osaa arvioida hiusten kuntoa tarkalleen jos asiakas on ehtinyt ne pilaamaan markettiaineilla aikaisemmin tai jos hiuksessa on metalleja jotka vaikuttavat vaalennuksessa ( esim.rauta ja kupari)Kampaaja ei ole ollut vastuusssa siitä mitä olet itse tehnyt hiuksillesi. Joskus vika voi olla aineissa (ja eri aineiden reaktioissa) eikä kampaajassa. Esimerkiksi juuri nämä metallit saattavat reagoida hyvinkin voimakkaasti kuten kuumenemista saattaa tapahtua jonka vuoksi hiukset voi katketa. Markettiaineissa varsinkin on hyvin paljon rikkiä mikä aiheuttaa myös kuumenemista. Kampaamoaineet ja markettiaineet kun reagoi keskenään niin ei koskaan voi tietää mitä tapahtuu.
Itse olen vielä opiskelija ja olen kyllä huomannut että joskus on hyvin vaikea miettiä sitä hapetteen voimakkuutta jos ei tunne asiakkaan värjäys-ja käsittelyhistoriaa tarpeeksi hyvin. Toki asiakas kyllä voi kertoa että mitä käsittelyjä hänen hiuksiinsa on tehty mutta ei hän välttämättä muista/tiedä että millä aineella ja millä vahvuudella. Jotkut eivät viitsi edes paljoa puhua vaan tilanne menee tyyliin: "joo haluan sitä ja tätä väriä ja raitaa päähän, olis kerettävä tästä vielä moneen paikkaan joten hop hop" Jos tulee liian mieto hapete niin menee väritulos pilalle. Jos tulee liian vahva niin hiusten kunto on paskana. Hiusten kunto voi näyttää hyvältä mutta se voi johtua silikonista ja erilaisista kalvonmuodostajista jotka 'meikkaavat' hiuksen eheän näköiseksi. Kun nämä kalvot sitten hajoavat käsittelyssä niin paljastuu hiuksen oikea kunto.
Itselläni pilattiin koulussa hiukset vaalennusaineella vaikka oli mieto hapete. Opettaja oli paikalla ja saneli toiselle opiskelijalle ohjeet mutta valitettavasti arvioimme hiusteni kunnon vikaan. Näin voi sattua ja mielestäni kyseessä oli inhimillinen erehdys ja hekä olin käyttänyt liikaa tuotteita jotka sisälsivät niitä kalvonmuodostajia ja edes syväpuhdistukseen jälkeen ne eivät olleet kaikki irronneet. Luultiin siis että ne olivat hyvässä kunnossa ja kaksi eri opettajaakin tarkisti. Toinen opettaja hieman epäröi mutta minä intin vastaan. Latvat karisivat ja hiukset katkesi siitä tyven läheltä aika 'kivasti'. Tyveen laitettiin 6 % hapete ja latvoihin 4 %. Hiukset ei yksinkertaisesti olleet tarpeeksi hyvässä kunnossa (moneen kertaan värjätyt ja vaalennetut) ja oma oli vikani.
Sitä en tiedä miksi kampaajasi on halunnut laittaa värinpoistoa tyveen vaalennusvärin sijaan kun en ollut paikalla näkemässä tyvesi väriä enkä tiedä mitä aineita hänellä on ollut(kampaamoistakin voi yllättäen loppua värit ja hapetteet jos ei ole tilattu ajoissa tarpeeksi lisää). Todennäköisesti hän on ajatellut että silloin tyven väri vastaisi mahdollisimman paljon latvojen väriä tai hänellä ei ole ollut oikeaa väriä varastossa joten on päätynyt värinpoistoon. Vaalentaminen on kuitenkin aina värin poistamista! Mitä vähemmän pigmenttiä sitä vaaleampi hius. Haptetta ei kuitenkaan aina voida valita hiusten kunnon mukaan koska väri ei välttämättä silloin ole oikea. Esim. Huonokuntoista mustaa hiusta ei saa vaaleaksi miedolla hapetteella vaikka kuinka antaisi vaikuttaa ja useimmat aineet menettävät tehonsa 1,5 tunnissa ja tuona aikana tulisi käsittely suorittaa sekoituksen jälkeen. Huonokuntoiselle hiukselle suositellaan yleensä tehtäväksi kevytsävytys mutta sillä ei siis voida vaalentaa hiusta välttämättä kuin aste ellei ollenkaan.
Tyvivaalennuksessa ja- värjäyksessä on mahdotonta olla levittämättättä ainetta myös hiukan niihin jo käsiteltyihin hiuksiin. Pieniä määriä pääsee aina yli sen tyvikasvun. Eli voi olla että hiuksiasi oli vaalennettu/värjätty jo niin paljon etteivät ne yksinkertaisesti enää kestäneet pientäkään vaalennuskäsittelyjä. Joten jos on yli tyven mennyt ainetta niihin jo vaalennetuihin osiin niin ne eivät ole kestäneet enää.
2% hapetteella ei kovin suurta värimuutosta/vaalennusta voida tehdä. Jos kevytsävytykseen käytetään 1,2-1,5% niin siitä voi päätellä syntyykö suurta muutosta vielä 2 % hapetteella. Toki riippuu myös tuotteesta. Osaatko sanoa asteina että kuinka tumma tyvikasvusi oli verrattuna latvoihin ennen kuin menit kampaajalle? En tiedä että olisiko kestoväri riittänyt. Normaalisti väri vaalentaa värjäämätöntä hiusta 1-3 astetta riippuen merkistä ja hapetteesta. Ehkä tyvesi oli kuitenkin liian tumma jotta se olisi saatu värillä vaaleaksi. Tässä esimerkkejä KC Professional vaalennusaineiden hapetteista ja vaalenusasteista joita koulullamme käytetään myös:
Vaalennusaste 3 astetta ja käytettävä hapete 3 % KCOxid. Vaikutusaika 20 minuuttia.
Vaalennusaste 4 astetta ja käytettävä hapete 6 % KCOxid. Vaikutusaika 25 minuuttia.
Vaalennusaste 6 astetta ja käytettävä hapete 9 % KCOxid. Vaikutusaika 35 minuuttia.
Kuten huomaat vasta 3 % hapetteella saadaan 3 asteen vaalennus. Kampaamoaineissa on se hyvä puoli että hapetteita voidaan säädellä ja vaikutusaikaa.
Kampaajasi olisi silti pitänyt korvata tuo ja sinuna olisin mennyt valittamaan tai ottanut yhteyttä kuluttajaneuvojaan. Ei pidä jäädä ihmettelemään vaan on vietävä asiaa itse eteen päin. Kampaaja oli korvausvelvollinen ja sinulla on kuluttajasuoja. Suosittelen nyt että ostat laadukkaita hoitotuotteita (ja luonnon aineita kuten öljyjä ja vahoja luontaistuotekaupoista) ja peset hiuksesi kerran kuussa syväpuhdistavalla shampoolla jotta niiden muotoilutuotteiden jämät eivät pääse kerrostumaan hiuksiin pahasti. Laadukkaampien muotoilutuotteidenkin hankkiminen auttaa asiaan. Kannattaa joo tosiaan olla hieman varovainen tulevaisuudessa niiden värjäämisien ja vaalentamisien kanssa. Kaikesta ei voi aina kampaajaa syyttää eikä me olla ihmeidentekijöitä. - vanha käpy
Hyväkuntoinen hius kestää melko korkeankin hapetteen ja nyt on muistettava, että esim.desilitra 100% H2O2 (vetyperoksidia) laimennettuna esim. 6%:ksi, sisältää siis vetyperoksidia 6ml ja vettä 94ml.(kampaamotuotteissa hoito ym. aineita) Hapete tuotteesta riippuen sekoitetaan noin 1:1 väri tai vaalennusaineeseen, jolloin hapetteen vahvuus vielä puolittuu, eli tässä tapauksessa värjäävän tuotteen hapete olisi enää 3%...
Koskapa olen jo vanha käpy, kerron että vielä 80-luvullakin käytettiin melko yleisesti vaalennuksissa 18% hapetetta hyvällä menestyksellä (katkomatta siis hiuksia) Tänäpäivänä suositus on, ettei 12% enää laitetaisi ihokosketuksella, vaan ainoastaan raitakäsittelyihin jolloin tuote ei tule kosketuksiin hiuspohjan kanssa. Vaalennusvärjäyksissä lähtökohdasta ja toivotusta lopputuloksesta riippuen 6-9% hapete on yleisesti käytössä, vaalennusaineen (=värinpoisto) kanssa päästään jo 2%:lla jonkinasteiseen vaalentumiseen... Tämä on siis nyt yleistys, ja joillakin erikoisvaalennustuotteilla suositellaan matalaa hapetetta (2-4%)ja pitkää vaikutusaikaa. Lämpö tehostaa vaalentumista ja sen väärällä käytöllä saatetaan saada tuhojakin aikaan vaalennusvärjäyksissä.
...ja pistipä aloituksessa silmään; "mä oon luonnollisesti blondi...jne...menin mont kuukaut myöhemmin vaalentamaan tumman tyvikasvun...jne... Luonnollisella blondilla ei kyllä tule tummaa tyvikasvua!? - ?????????
Luonnollinen blondi ja tumma tyvikasvu??????
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t734486- 332541
- 402374
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin211835Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401722- 821573
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251572- 1511397
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..231267Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901155