Mistä palkankorotus?

Maria 13

Pyysin palkankorotusta, koska tehtäväni ovat huomattavasti lisääntyneet ja toimenkuva muuttunut. Tämä johtuu siitä, että irtisanoutuneen henkilön työt jaettiin kolmelle henkilölle joista olen yksi. Olen vuokrattu työntekijä, joten johtaja käski ottaa yhteyttä vuokrafirmaan. Vuokrafirman mielestä taas aloitteen palkankorotukseen pitäisi tulla siitä firmasta, jossa työn teen. Kenenkähän oikeasti pitäisi hoitaa minun etujani? Entä jos en saa korotusta, mitä teen? Kieltäydynkö tekemästä niitä lisätöitä?

7

3374

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin on..

      Irtisanomissuojallaan AY-liike käytännössä pakottaa yrityksen pitämään huonomman palkkatarjouksen tehneen työmiehen, mutta paremman palkkatarjouksen tehnyt työmies jää työttömäksi. Eli irtisanomissuoja on yksi syy sille miksi työttömät eivät voi kilpailla työpaikoista.

      Vuokratyöfirmat ovat syntyneet juuri siksi koska niiden avulla voidaan kiertää palkkasäännöstelyä ja irtisanomissuojaa. Vanhassa kekkoslaisessa taloudessa AY-liike on käytännössä pienten etuoikeutettujen eliitti-työläis-ryhmien (mm paperi-ala) suojatyöpaikkojen turvaaja. Kyse on reviirin ja saavutettujen etujen suojelemisesta. Työttömät pidetään työttöminä vaikka he tekisivät paremman työtarjouksen

      Palkkasäännöstely kuuluu kommunismiin, se ei ole markkintaloudenmekanismi.
      Markkinataloudessa on ns kelluvat palkat eli jokainen sopii itse työnantajan kanssa palkastaan.

      • kkjkjkjkjkjkjköl

        Kommenttisi ei liity aloitukseen, mutta todettakoon kuitenkin että oikeasti Suomessa irtisanomissuoja on todella kehno. Siinä ei ole asioita tunteville mitään syytä vuokratyön käyttöön. Itse asiassa vuokratyön käyttö ei ole useinkaan taloudellisesti järkevää.

        Mikäli kaikki sopivat työehtonsa aivan itse johtaa se levottumuuten työmarkkinoilla ja sitä kautta kulujen nousuun. AY-liikkeestä suorimman hyödyn saavat työnantajat, mutta sitä kautta hyötyä tulee myös työntekijöille. Tämä on sitä pohjoismaista hyvinvointiyhteiskuntaa, joka tarjoaa yrityksille vakaan toimintaympäristön ja sitä kautta pienet riskit.


      • paperialalla
        kkjkjkjkjkjkjköl kirjoitti:

        Kommenttisi ei liity aloitukseen, mutta todettakoon kuitenkin että oikeasti Suomessa irtisanomissuoja on todella kehno. Siinä ei ole asioita tunteville mitään syytä vuokratyön käyttöön. Itse asiassa vuokratyön käyttö ei ole useinkaan taloudellisesti järkevää.

        Mikäli kaikki sopivat työehtonsa aivan itse johtaa se levottumuuten työmarkkinoilla ja sitä kautta kulujen nousuun. AY-liikkeestä suorimman hyödyn saavat työnantajat, mutta sitä kautta hyötyä tulee myös työntekijöille. Tämä on sitä pohjoismaista hyvinvointiyhteiskuntaa, joka tarjoaa yrityksille vakaan toimintaympäristön ja sitä kautta pienet riskit.

        ei ole kehno paperialalla...


    • kkjkjkjkjkjkjköl

      Ikävä kyllä olet myöhässä palkankorotuspyyntöinesi. Silloin kun työsuhteen ehtoja (toimenkuva) muutetaan, niin on syytä sopia asiasta palkkauksenkin osalta. Joskus tässä vaiheessa työnantaja sanoo ettet ole vielä uusien tehtäviesi tasalla, joten palkkaa ei voi vielä nostaa. Tällöin voi a) joko kieltäytyä toimenkuvan muutoksesta tai b) sopia että palkka tarkistetaan vaikkapa kolmen kuukauden kuluttua ja jos taitosi ei riitä parempaan palkkaan tai tarjottu palkka ei miellytä voit palata aiempiin tehtäviisi.

      Nyt olet hiljaisesti hyväksynyt muuttuneet ehdot, joten neuvotteluasema ei ole hyvä.

      En tunne ollenkaan vuokratyöpuolen käytäntöjä. Onko se niin että vuokraajasi maksaa tietyn summan palkkasi suhteessa? Jos palkkaasi nostetaan niin laskuttaako vuokrafirma enemmän vai tinkiikö katteestaan? Etujasi joudut ajamaan itse, valitettavasti tässä on vain liian monta osapuolta. Parhaiten saat asiaan vauhtia jos ilmoita harkitsevasi irtisanoutumista. Josko sitten neuvottelut alkaisivat.

    • kylsesiitä sano manu

      elä sie oo ahne. tee sie sil mink luonnekkaast kustantavat siulle. ystävällisin terveisin, r. omaani akka

    • ..työstä

      Homma menee näin, jos teet 8 tunnin työpäivää, teet töitä 8 tuntia ja saat palkan 8:ta tunnilta, yksinkertaista, et voi olettaa muuta saavasi, ilmeiseti sinulla on aiemmin ollut 1/3 päivästä luppoaikaa, joten turha itkeä, viellä kun työpaikka on. Jos taas koet olevasi erittäin hyvä ja teet enemmän kuin palkkasi vastaa, voithan vaihtaa työpaikkaa sellaiseen missä sinua arvostetaan.

    • asfasfasdf

      Yritys jossa työskentelet maksaa varmaankin vuokrafirmalle jollakin kaavalla (esim. 1.8*palkka), joten tavallaan aloituksen on tultava kyseisestä yrityksestä (koska heiltähän se on pois). Ilmeisesti voit purkaa työsuhteen ilman irtisanomisaikaa, koska olet vuokralla, joten ilmoita kummallekin maanantaina ettet tule tiistaina töihin ellei palkkaa tulee lisää ensikuusta alkaen.

      Itse on omia etuja ajettava, oli sitten vuokralla tai ei. Harvoissa yrityksissä ihan oma-aloitteisesti ilman käden vääntöä mitään lisää maksetaan. Jos et saa korotusta, niin ei sulla silloin ole muuta vaihtoehtoa kuin tyytyä tilanteeseen tai etsiä muita töitä. Epäilen ettet voi kieltäytyä niistä uusista töistä, ellei sitten työtoimen kuvaasi ole työsopimuksessa rajattu niin tarkasti, etteivät nuo uudet työt niihin mahdu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1335
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      916
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      679
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe