Facebook ja ystävät

missä mennään????

Facebook lienee varmaan monille tuttu. Sinne luodaan profiili ja sitten epävirallisesti kilpaillaan siitä, kenellä on isoin "molo" Facebookissa. Ei kun siis siitä, että kenellä on lukumääräisesti eniten kavereita!

Mihin on menty, kun aivan kiistatta kyse on vain siitä, että "katsos kuinka monta ystävää mulla on"?

Onko siinä enää mitään järkeä, jos jollain on 345 ystävää! Siis 345 ystävää! Huimaa on se, että joku edes tuntee kaverien, kavereiden, kavereiden ja opiskelija-/työporukoista yli 300 ihmistä. Mutta se että Facebookissa haalitaan yli 300 ystävää... Mihin on menty?

Eikö sinne oiekastaan pitäisi linkittää vain oikeat ystävät, eikä mitään vanhoja tuttuja joita EI ole nähnyt kasvotusten 10 vuoteen?!

Itselläni on Facebookissa peräti 15 ystävää. Osa on henkilöitä, joita en ole eläissäni tavannut henk. koht., mutta ovat olleet samalla työnantajalla töissä...

Mikä on mielipiteesi? Onko siinä enää mitään järkeä, että jollain on yli 100 ystävää Facebookissa? Onko ne oikeasti kaikki ystäviä? Tai yli 200 ystävää? Tai yli 300 ystävää?

Miten se on edes mahdollista, että jollain on 345 ystävää? Saako "ystäviä" ostettua jostain, että pystyy pärjäämään tässä "kisassa" siitä, että kenellä on isoin. Eikun kenellä on eniten ystäviä Facebookissa!

54

6738

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • scandica

      Itellä vain n. 70.Kaikkien kanssa olen yhteydessä lähes päivittäin.Sen takia en haluakaan ns.liikaa ystäviä.Eihän aika riitä millään silloin kaikille.Mutta joo,olen löytänyt sellaisia jolla on yli 1000 fb-frendiä.Käsittämätöntä.

    • ........

      Mitäs se sua niin kovasti rasittaa jos jollakin toisella on vaikka 5 tuhatta ystävää?
      Oli minkälaisia ystäviä hyvänsä ei kai se sinun ongelma pitäisi olla?
      Itsekkin päivittelet että sinulla on tuntemattomia jotka ovat olleet samassa työpaikassa..
      Kukas ihme ne sinne on hyväksynyt jos et sinä itse???
      Eikö sulla ole juuri mitään muuta miettimistä kuin toisten ihmisten ystävämäärät..

      • On noi

        kyllä naurettavia noin satojen ystävien tyypit.
        Oikeasti se on vain kilpailua, ei mitään muuta.


    • paljon ko. ihmisestä

      "Miten se on edes mahdollista, että jollain on 345 ystävää?"

      Ei se olekaan mahdollista!!
      Jotkut tyypit on niin TYHMIÄ, että KEHTAAVAT lähetellä kutsuja jokaiselle jonka ovat ehkä kerran elämässään nähneet!

      Tosielämässä näillä tyypeillä on kaverit harvassa, mutta pitäähän sitä jossain "kavereita" olla. :-)

      • ...........

        samaa mieltä. nykyäänhän pitää kilpailla kaikesta ja kaikkialla. tämä taas yksi ilmenemismuoto.


      • ap.
        ........... kirjoitti:

        samaa mieltä. nykyäänhän pitää kilpailla kaikesta ja kaikkialla. tämä taas yksi ilmenemismuoto.

        Olen samaa mieltä.


      • 200 kaveria

        Tunnen kaikki


      • Mutta kysymys kuuluu
        200 kaveria kirjoitti:

        Tunnen kaikki

        tuntevatko he sinut?


    • näkökulma

      Muakin ennen ärsytti tuo, mutta nyt luulen tajunneeni naamakirjan idean vähän paremmin. Facebookissa "ystävä" on vähän huono termi, tuttava olisi parempi kuvaamaan sitä. Mä ajattelen Facebookkia jonkinlaisena virtuaalisena osoitekirjana. Ei kaikkien kanssa tarvitse olla koko ajan yhteyksissä, niin kuin en myöskään soittele koko aikaa kaikille joita mulla on puhelinmuistiossa. Tässä käytössä Facebook on kätevämpi kuin muistio koska näen heti, kuka ilmoittaa olevansa matkoilla ja kuka taas valittelee tylsää koti-iltaa kun mietin, keneen ottaisin yhteyttä. Joillekin ei tuu kirjoiteltua juuri koskaan, mutta on silti kiva että näkee niiden kuulumisia ja ne mun vaikkei niitä kommentoisikaan. Joistain asioista on myös sata kertaa helpompaa ilmoittaa vain Facebook -profiilissaan kuin että laittaisi vaikka tekstarit kaikille kavereilleen.

      Useimmat Facebook -kaverini olen tavannut ja suuren osan kanssa tekemisissä muutenkin, osa taas on nettituttuja, joiden kanssa on tullut kirjoiteltua eri foorumeilla ja ollaan yhteydessä lähinnä netin kautta. Ei musta tarvi olla mikään sydänystävä että lisää kaverikseen Facebookissa. Jos joku sellainen, josta en niin välitä, lisää mut niin hyväksyn sen, mutta rajoitan tietoja mitä se saa nähdä musta. Oikeastaan kaikki tiedot ovat vain parhaiden kavereiden näkyvillä, ja musta on ihan ok vaikka en itsekään näkisi kaikkien tuttavieni kaikkia tietoja.

    • n.40-kaverinen

      Huomaan, että jotkut keräilevät kavereita. Itselläni on reilut 40 kaveria facebookissa, monet ovat sellaisia ihmisiä, joiden kanssa on hankala pitää yhteyttä esimerkiksi eri asuinpaikan vuoksi ja yhteydenpito saattaisi muuten jäädä. Tuota kautta kuitenkin on helppo kuulla ja vaihtaa kuulumisia.

      Monet tuntuvat lisäävän, jos naama on tuttu, mutta itse lisään vain sellaisia ihmisiä, joiden kanssa olen joskus oikeasti jutellut - tai vaihtoehtoisesti ollut kirjeenvaihdossa - en niitä satunnaisia koulu- tai harrastustuttuja, joista tiedän vain nimen.
      Olen silti hyväksynyt pyyntöjä puolitutuilta, jos he ovat itse tehneet aloitteen. Tuota kauttahan voi jopa tutustua paremmin vanhoihinkin puolituttuihin.

      Jos kaikki tietämäni ihmiset lisäisin, tuttuja kertyisi todella monta.

      Loppujen lopuksi Facebook-kontaktien määrällä ei kuitenkaan ole väliä. Miksi kimmastua?

    • elina

      Tuossa jo joku vastasikin, että Facebook on eräänlainen osoitekirja. Hieno juttu, kätevä ottaa yhteyttä johonkin ihmiseen, jolle muuten ei tule niin helposti vaikka soitettua. Mitä sitten, jos siellä on jokunen yläasteaikainen urpo koulukaveri tai verkostoituva poikaystävän kaverin kaveri? Se on nettiverkosto, josta on enemmän hyötyä kuin haittaa. Eikä kukaan enää tässä vaiheessa mieti kavereiden määrää tai kilpaile, en voi ainakaan uskoa niin. Jos siellä haluaa pitää vaan ystävät, niin sitten tekee niin. Kukin tyylillään. JOs sulla on vaan 14 tuttavaa, et ole yhtään sen huonompi ihminen kuin se jolla niitä on 400 :). Edeleen, kukin tyylillään.

      • ihan samaa

        Ei ole vielä profiilia facebookissa, koska mietin sitä, että minulla on alle kymmenen ystävää. Siis sellaista läheistä ihmistä, joihin voin luottaa ja olen heidän kanssaan suhteellisen usein tekemisissä. Ketään muita ihmisiä EN VOI kutsua _ystäväkseni_ . Se olisi eri asia, jos voisi lajitella ne ihmiset 2 kategoriaan, ystävät ja tutut. Tai tosiystävät ja ystävät.

        Entä sitten jos joku Maija 10 vuoden takaa tökkää ja kysyy kaveriksi. Mielestäni se on siinä vaiheessa epäkohteliasta olla hyväksymättä häntä ystäväksi, vaikkei hän mikään ystävä olekaan. Sitten itseäni vituttaisi katsella jonkun tyypin naamataulua ystävälistassa, henkilöä, jota en oikeastaan edes tunne enää.


      • Onnistuu..
        ihan samaa kirjoitti:

        Ei ole vielä profiilia facebookissa, koska mietin sitä, että minulla on alle kymmenen ystävää. Siis sellaista läheistä ihmistä, joihin voin luottaa ja olen heidän kanssaan suhteellisen usein tekemisissä. Ketään muita ihmisiä EN VOI kutsua _ystäväkseni_ . Se olisi eri asia, jos voisi lajitella ne ihmiset 2 kategoriaan, ystävät ja tutut. Tai tosiystävät ja ystävät.

        Entä sitten jos joku Maija 10 vuoden takaa tökkää ja kysyy kaveriksi. Mielestäni se on siinä vaiheessa epäkohteliasta olla hyväksymättä häntä ystäväksi, vaikkei hän mikään ystävä olekaan. Sitten itseäni vituttaisi katsella jonkun tyypin naamataulua ystävälistassa, henkilöä, jota en oikeastaan edes tunne enää.

        ..lajittelu.. itselläni on ryhmät "työkaverit" "ystävät" "kaverit" "muuten vain tutut" "ketä lie" ja aina kun julkaisen jotain, valitsen mille ryhmälle julkaisen.. viimeinen ryhmä on suljettu näkemästä jopa sellaista, minkä kaikki näkee, mutta oma moka.. ovat pyytäneet ystäväksi, vaikka nippa nappa muistan ko. henkilölitä (lukio tuttuja tjsp.).


    • Kiiski

      Otin nyt asiakseni ihmetellä eri foorumeilla tätä samaa asiaa. Onneksi joku muukin, huomasin. Ei tässoo mittää järkee. En haluu, ei nekää haluu, mutta samas hypes pitää olla. Miks?

    • rawi

      Mitä tämä asia sua nyt näin rassaa?
      Itselläni ystäviä fb:ssä on lähemmäs kolmeasataa ja jokaikisen kanssa olen keskustellut, viettänyt aikaa jne. Tunnen ihmisiä koulusta, töistä, kahdesta eri urheiluharrastuksesta, koulutuksista ja kaikenlaisista muista vapaa-ajan harrastuksista ja tapahtumista. Jos kaiken tämän jälkeen tuntisin 15 ystävää, eikö se olisi vähän? Jos nyt kerran lähdettiin antamaan kritiikkiä, niin se on jopa mielestäni liian vähän. Istutko kaikki illat koneella ja katselet näiden 15 ihmisen profiileja ja kommentoit heille kuinka hyvin työpäiväsi meni? Etkö tapaa mitään kautta uusia ihmisiä joihin tutustua?
      Jos orjallisesti seuraat sanaa "ystävä" niin saisi sinulla olla ne muutama sydänystävää facebook kavereinasi. Mutta et ole kuitenkaan lähtenyt noudattamaan tätä linjaa, sillä veikkaisin, että sinun 15:sta "ystävästäsi" et soittaisi kymmenelle kertoaksesi kuinka maukasta kanakeittoa sait aikaan. Sydänystäville taas voit raportoida ihan vaikka jokaisesta mielenliikkeestäsi.
      Joten pääsin siihen, että fb:n ystävä sana on liian rajoittava, vaikka koko sanaa käytettään facebookin ympäristössä aivan toisessa merkityksessä, joten laitappa hankkien lisää kaverita profiiliisi, jotka ovat esim. mukavia ihmisiä, joiden haluistit joku päivä olevan ystäviäsi aivan oikeassa maailmassa. Pitää aina muistaa, että Facebook on kuitenkin vain virtuaaliympäristö.
      Itse olen ainakin usein otettu siitä, että joku pyytää muinua ystäväkseen. Heti ensi kerralla, kun näen hänet on hänelle paljon mukavampi mennä keskustelemaan, kun tietää että tämä ihminen oikeasti haluaa tutustua minuun...

      Tahdon kuitenkin vielä laittaa, että joillakin ihmisillä tämä on mennyt yli ja he todellakin lisäävät kaverikseen pelkän tutun naaman perusteella. Yrittävät näin vain kartuttaa ystäväsaldoaan.

    • hauhaukkuhau

      Ongelma Fakebookissa ei oikeastaan ole se, että kuinka monta kaveria kenelläkin on. Jokainenhan tietää, ettei yli parinkymmenen menevistä kovinkaan moni ole edes kavereita, jotain puolituttuja korkeintaan. Siellähän voi lisäksi ostaakin niitä kavereita.

      Ongelma on sen sijaan se, että nykyään asiat ilmoitetaan vain Fakebookissa. Niinpä ihmisellä ei ole muuta mahdollisuutta kuin liittyä, jos haluaa saada tietää sen viikon bileistä tai saada kaverin synttärikutsun, vaikka koko Fakebook ei kiinnostaisi "peen vertaa" eikä sen seuraamiseen haluaisi aikaansa elämässään tuhlata. Toiset jopa leveilevät fakebook-jutuillaan tietoisesti niiden ihmisten aikana, jotka eivät ole siellä. Jopa aikuiset, yli 30-kymppiset ihmiset.. Toisinaan se sanonta ikävä kyllä pitää paikkansa, että ne joilla on elämää paljon siellä, ei sitä paljon muualla sitten olekaan..

    • molosta

      Osuit asian ytimeen. Ihminen jolla on jossain bittiavaruudessa satoja "ystäviä", on oikeasti yksinäinen ihminen, jonka pitää todistella jollekin tietylle/joillekin tietyille ettei niin olisi.

      • Juppiiiiss

        Itselläni ei ole facebookissa tunnusta mutta oon miettinyt että niitä kavereita olisi varmaan joku 10-20. Omalla muijalla on siellä tili ja sillä on joku lähemmäs 300 ystävää. Väittää että on muka puhunut kaikkien kanssa mutta mä vähän epäilen että koittaa vaan saada mahd paljon ystäviä. Kaiken maailman naamatutut on listoilla jne. No ei tossa silleen mitään pahaa ole mutta mun mielestä on ihan mahdotonta olla noin paljon että pitäisi muka kaikkiin yhteyttä. Sama juttu kun esim messenger lista. Mullakin on mesessä joku 80 osotetta. Kuitenkin vaan ehkä jonku 5:n kanssa puhun. Eli loput on vaan jotain kenen kanssa on joskus ehkä puhunut ja sitten lopahtanut siihen, mutta ehkä joku 5 on sellasta kenen kanssa puhuu säännöllisesti.


    • tietysti se

      Facebook-ystävyys aika eri asia kuin oikea ystävyys. Minulla on siellä ystävinä noin 30 henkilöä, joista pari on sellaisia "turhia" ystäviä, kavereiden puolisoita, joita en ole viitsinyt boikotoida kohteliaisuussyistä. Muut ovat enemmän tai vähemmän ystäviä normaalissakin elämässä. Ainoastaan nämä pari ovat niitä, joiden kanssa en ole tekemisissä livenä oikeastaan koskaan tai ainoastaan puolisoidensa kautta. Ehkä kaikkein kaukaisin ystäväni Facebookissa on serkkuni, jota näen hyvin harvakseltaan, ehkä noin kolmen vuoden välein, mutta hän on serkkuni ja olen erittäin iloinen, että noin Facebookin kautta näen hänen kuulumisiaan useammin kuin ennen.

      • facessakin

        ihmisten kaveri-määrällä Facebookissa! Miksi olisi? Mulle se on ajanviete ja valitettavasti läheisemmät ystäväni eivät käytä edes sitä! Muutama riittää hyvin, s-postitse ja puhelimella sekä tietenkin mikä tärkeintä; tavataan! Harmiton ajanviete ja joillekkin jopa hyödyllinen, eipä kannata huolestua muiden "ystävämääristä"....minusta on kiva kirjoittaa ja lukea kun on tapahtunut jotain erikoista tai sitten pidän kirjoittaa vähän fiiliksiäkin....ei tarvitse olla niin virallistakaan!


    • -

      No mulla on n.150 kaverii ja melkeimpä jokaisen kanssa jutellaan ja ollaan tekemisissä, jos ei päivittäin niin ainakin viikottain. Toki osa on esim. ala-aste kavereista nyt on semmosia ettei niihin enää hirveäsiti tule yhtetyttä pidettyä, eli pitäisikös ne nyt sun mielestä poisaa kun ei enään ollakkan kovin läheisiä?! Joillain ihmisillä nyt vaan on enemmän tuttuja ihmisiä, esim minäkin harrastan kolmea lajia ja käyn koulua niin kyllä niitä kavereita vaan on.
      Itseasiassa oma kirjoituksesi näyttää siltä että olet vain kateellinen koska sinulla ei ole montaa sataa kaveria "munanjatkeena"

    • lejlie

      Eiköhän se ole jokaisen oma asia ketä luokittelee ystäväksi. Voihan ystäviäkin olla eri tasoisia.
      Nautitaan vaan kaikista eri mahdollisuuksista joilla voi pitää yhteyttä kanssaihmisiin.

    • loop

      Ei se määrä vaan se laatu :D . Näin ainakin itse ajattelen. Ne joilla on kavereita paljon saavat helposti myös lisää.

      • jepulis88_

        yhdellä tutulla 460 kaveria ja kerran sanoin hälle, että mäkin liityin nyt fb:hen ja se totes että "täytyy kutsua sutkin kaveriksi" ja silloin tajusin että me oltiin jo fb:ssä kamuja, eli kaikki ei edes tiedä ketä niillä on listoillaan, itse menetin tän henkilön suhteen lopullisen "uskon", hän todisti mulle että se on joillekin vain keino pönkittää egoansa!


    • pelirouva

      kaveria ja suurin osa tulee niistä peleistä, mitä ne pelaa.

    • mitää

      No jotkut on suositumpii ku sinä.
      En yhtään ihmettele että sulla on vaan 15 "ystävää", sitä paitsi facebookissa ne on "kavereita"!

    • Misert

      Itselläkin on lähemmäs 200 kaveria, mutta kuitenkin tunnen kaikki. Melko iso osa on kaiken lisäksi serkkujani ja muita sukulaisia, koska minulla on sekä äidin että isän puolelta melko iso suku. Edellisessä ammattikoulussa kaikki tunsivat kaikki ja olen kyllä myös karsinut useampaan otteeseen sellaisia ihmisiä joiden kanssa olen vähemmän tekemisissä tai en ollenkaan (mm. entiset poikaystävät).

      Mitä se tekee muille jos joillakin on useampi sata kaveria? Välitän vain siitä keitä minun kaverilistalla on ja ketkä näkevät minun asiani. Jokaisen oma asia millä perusteilla hyväksyy kaverinsa.

    • ml

      Ihmiset mikä teitä vaivaa kuuluuko se muka teille monta fb-kaveria jolla kulla on itselläni on päälle 250 kaveria ja olen jutellut suurimman osan kanssa että puutukaa vain omiin asioihinne !


      - Miska-

    • 204

      facebookissa ystävyys merkkaa lähinnä sitä, että näkee toisen kuvat, päivitykset, tiedot ja tarpeen tullen voi ottaa yhteyttä, ei sen enempää

    • hehhehhee

      Mie oon sit vissiin eri facebookissa kuin te muut. en ole viel kertaakaan nähnyt siellä kohtaa :"lähetä ystäväpyyntö".. ainaki miulla ne menee kaveripyyntöinä ja siellä vasemmassa yläkulmassa on kohta : "kaverit".

      Kertokaa toki miullekkii tuon lärvärin osote missä saa automaattisesti ystäviä =)

    • R0B0TT1

      Itselläni on 600 ystävää facebookissa ja voin sanoa että tunnen jokaisen heistä ihan joka ikisen,,, ja mitä väliä sillä on jos jollain on 5000 ystävää ei se ole sinun asiasi jos sinulla on 15 niin sinulla on 15 ystävää kaveri määrä ei todellakaan ole pakko olla suuri.

    • ä

      ap jos sinä käsität asian tavallasi että muka kilpaillaan kellä olisi enemmän ystäviä, niin se on vaan sinun käsityksesi, monella on aivan toiset ajatukset asioista. itselläni on toista sataa ns ystävää ja kaikkien kanssa olen jossaintekemisissä kun sitä ollaan vaikka kerhotoiminnassa tai mukana erinlaisissa asioissa niin helpoin tapa on FB. Siis niistä todellisista ystävistäni minulla on siellä alle kymmenen . Mutta ihmettelysi asiasta näyttää vaan sen millainen ihminen olet, ja siinä pilkahtaa hienoinen kateus, sillä normaalisti ei tuollainen asia edes tulisi mieleen, että ajattelisi toisten ystävä piiriä.Jokaisellahan on oma tyylinsä ja sinulla on se mikä on sinulle parhaaksi. Kaikkihan me käsitetään ettei kukaan edes jaksaisi satojen ystävien kanssa sählätä FB joten kai olisi paras muuttaa sana ystävä joksikin muuksi esim "kontakti" niin olisi kai parempi nimitys. Mutta jos nyt ei takerruta sanoihin niin minulle on ainakin FB hvä muoto pitää ihmiset joiden kanssa olen yhteydessä juuri nassukirjassa, ilman mitään kilpailua kellä on enemmän kontakteja. Ystävät ovat silti ne todelliset joita tavataan nassukirjan ulkopuolella.

    • jaa..

      Minä en ole ole facebookissa,välillä olen kyllä harkinnut,mutta siihen se on jäänyt.Osa ystävistäni on ja kumma kyllä lähimmät ystävät eivät ole!pidämme muuten yhteyttä..minulla on kyllä koulu-ja työpaikkatuttavuuksia ja kun jossain ravintolassa käy niin illan lopuksi saattaa uusi tuttavuus kysyä,että löydynkö facebookista,ilmeisesti se vaan on enempi osoitekirja ja ehkäpä myös tapa tutustua uusiin ihmisiin(jos niin)haluaa, monet ovat kuulemma löytäneet myös tyttö-tai poikakaverin sieltä=deitin.
      Kaikki vaan ei sitten ole niin avoimia tai vaan tuntuu oudolta, että ihmiset haluavat kertoa itsestään sitten sellaisille tuttavuuksille joita ei ole nähnyt vaikka pitkään aikaan edes oikeastaan mitään(ei edes kuvia)?Itselläni on jotenkin outoa..riittää,että se tieto mitä julkisesti,kaikista virallisista tietolähteistä=osoite,puhelinnro,työpaikka minusta on saatavissa riittää.Ehkä FB on helpompi tapa kuin sähköposti tai puhelin pitää jonkinlainen kontakti esim koulukaveriin,jonka kanssa ei kuitenkaan kaveeraa,jos joskus tulee esim jotain kokontumisia jne.Lisäksi tuntuu vähän nolota julkaista kuvia itsestäni:)minulle tulee vähän sellainen nolo olo..

    • FB ja politiikka

      Ihmiset, jotka haluavat verkostoitua keskenään saavat huomaamatta je helposti satoja FB-kavereita. Itse käytän FB työhön ja yhteiskunnallisen uran edistämiseen. En siis hae sieltä ystäviä. Ystäviä tapaan kasvotusten ja soittelen jne.

    • candida

      Yks ohimennen-tuttuni pyysi heti mua fb-kamuks kun tutustuttiin hiukan... hänellä on useita satoja ns. ystäviä siellä ja myöh ilmeni et ei hän musta reaalissa ollutkaan mitenk kiinnostunu...

      Että se facesta :/

    • so-called-friend

      Ei voi yleistää. mutta...

      Facebook on mun mielestä pääosin pinnallista touhua. En halua olla kenenkään varaystävä. Tai mikään sellainen, jolta kuullaan mielellään kuulumiset, mutta muuten ei ystävyys kiinnosta.

    • haloo onko valoo!

      Nykyään touhu on mennyt semmoiseksi, että jos poistat jonkun puolitutun facebook-ystävistäsi, naamatusten ei sitten enää näköjään edes moikata saati vaihdeta sanaakaan. On mitä suurin loukkaus poistaa facebookista joku ihminen. Facebook on vääristänyt oikean elämän ihmisten mielissä. Kuvitellaan että ne ihmiset joiden kaverilistalla olet jossain helkutan nettisaitilla, ovat niitä joiden kanssa voidaan oikeassakin elämässä jutella, jos taas olet jonkun poistanut, tarkoittaa se ilman muuta sitä että ei haluta olla enää missään tekemisissä eikä olla enää tuntevinaankaan. :D Itse en pidä minään, jos joku puolituttu minut sieltä poistaa, ei sen tarvitse tarkoittaa etteikö oikeassa elämässä voitaisi jutella. On kuitenkin uskomatonta, millaista katkeruutta se voi ihmisissä herättää että et ole enää jonkun typerän nettisivun kaverilistoilla.

      Itse kuulun niihin ihmisiin, jotka haluavat pitää facebookissa lähinnä lähipiirinsä. Se ei tarkoita ettäkö kantaisin mitään kaunaa tai olisin suuttunut kenellekään jonka sieltä olen poistanut. Emme vain ole mitään lähimpiä ystäviä. On minutkin sieltä listoilta poistettu moneen otteeseen, asia ei ole mitenkään kummoinen eikä siitä pidä minusta loukkaantua. Silti voidaan jutella kun tavataan.

      Haloo ihmiset! Facebook on muutaman vuoden takainen keksintö, mutta miten paljon se onkaan maailmaa muuttanut.. Ajatelkaa omilla aivoillanne! On tässä maailmassa tultu ennenkin ilman facebookia toimeen ja ystävyyssuhteita luotu ja varmaan paremminkin. Nykyään ei tarvitsisi edes neljän seinän sisältä poistua niitä oikeita ystäviä tapaamaan kun on facebookki ja chatti ja tykkäysnappulat. Oikea elämä ei ole netissä!

    • Huikeaa!

      Yhdellä ystävälläni on yli 1244 ystävää. Siinä vaiheessa alkaa jo miettiä onko hän oikea ystävä. Itselläni noin. 50

    • 30+1

      Poistin tänään paljon ns.puolituttuja,vanhoja työkavereita ja nykyisiä työkavereita facebook kaverilistalta. Noiden puolituttujen ja vanhojen työkavereiden, jotka poistin listalta en ole ollut missään tekemisissä kuukausiin tai jopa vuosiin. Nykyisten työkavereitten, jotka poistin en ole heidän kanssaan juurikaan tekemisissä, mitä nyt töihin tullessa sanotaan moikat ja kotiin lähtiessä heipat. En näe enää nykyisin mitään syytä pitää heitä facebook "kavereina", vaan mieluiten pidän sellaisia ihmisiä, joiden kanssa olen oikeasti tekemisissä. Se että poistan "kavereita" facebookista ei tarkoita että en pitäisi näistä ihmisistä, vaikka tiedän että jotkut näin asiasta ajattelevat ja saattavat jopa lakata tervehtimästä.

    • Facebookkaja

      No Jos tunnet hänet niin voi pyytää facebookissa kaverikseen,mutta jos tiedät hänen nimeä niin hänkin ei ole tuntematon ihminen.Vaikka tapaisin muutaman kerta henkilön kasvotusten niin en pitänyt hänestä tuntemattomana.On olemassa puolituttu,tuttu ja ystävä.Tuttava on joskus tai harvoin kyseisen henkilö nähty/tavannut niin siitä käytetään tuttavaksi(Ei sinun tarvitse yhteyttä usein kuin harvoin).Kyllä minulla ystävällä tai kaverillani lukumäärä aika paljon..Oikeastaan minulla kyllä piti olla noin yli 300 henkilöä,mutta Itse päätän hyväksynkö hänet tai en.Esimerkiksi tunnen kaksi facebookissa,että en ollenkaan pyytänyt heitä kaverikseen koska en luota heihin.Ei ole pakko hyväksyä kaverikseen jos sinusta tuntuu tai mikäli tiedät hänestä paremmin.300 ystävää?Sehän tarkoittaa "tosiystävät"mut mielestäni tuskin olla kun jos "läheiset kaverit" tarkoittaa tosi ystäväksi varsinkin "kaverit" ihan tavalliset ei-ystävä..Onko tässä apua?

    • omia_ajatuksia

      Itse eräässä suomi24:n chatissa. Eräs henkilö suri veljensä ratkaisua päätyä itsemurhaan. Ei ymmärtänyt, kun veljellä oli ollut yli 700 naamakirjakaveria. Eli jotkut tuntuu oikeasti uskovan siihen, että mitä enemmän naamakirja kavereita on niin sitä suositumpi tyyppi on ja sillä mene varmasti tosi hyvin. Jäin miettimään, että jos sillä veljellä olisi ollu vain pari kymmentä naamakirja kaveria niin olisiko itsari ollut helpompi ymmärtää...

      Ja itsellänikin oli naamakirja kaveri joka lisäili ihan kaikki jotka lähetti kutsun ja summanmutikassa lähetteli omille ja mieheni kavereille kutsuja siis henkilöille joita ei edes tuntenut. Ja kerran kysyin häneltä keitä noi kaikki on. Niin tämä kaveri siihen, että ei hän edes muista ketä ne ovat ja kuka lisäsi kenet eikä ole koskaan missään edes niitten kanssa jutellut. Heniklö sitten itsekin tajusi, että eihän siinä ole edes mitään järkeä.

    • määmy

      Mul o pari frendii, joil yli 1 000 kaverii. Syy o selvä, nää frendit skrivaa blogii ja helppo tapa pitää blogin lukijat tietoisina milloin uus skrivaus tulee. Ku skrivaus o valmis ja julki, seuraavaks jako fb:he.

      Mä pidän fb:s kahta profiilii, toine sukulaisille toine frendeille. Tuntemattomii en ota kavereiks.

    • 9+6

      Mulla ei ole YSTÄVIÄ naamakirjassa, on VAIN KAVEREITA ja niitäkin vain parikymmentä. Ystäviä tapaan tarpeeksi livessä ja tuo naamakirja on oikeestaan vaan yhteydenpitoväline kaukana asuviin sukulaisiin ja kavereihin.

      • naamari

        Minulle facebook on paikka, missä voi pitää yhteyttä myös kaukaisempiin ihmisiin ja ihmisiin joita en näe ja tapaa juuri muuten ollenkaan. Naaman avulla olen löytänyt myös joitain vanhoja tuttujani ja kavereitani elämän varrelta ja vuosien takaa. Myöskin uudempia kavereita joita toivon löytäväni jokusen vielä sinne lisää.

        Itse koen, että naamassa oleminen ei ole mikään edustuspaikka, missä esitellään vain sitä omaa ja suurta satapäistä kaverikuntaa. Itse en sinne edes halua/tarvitse mitään suurta kaverimäärää ja myöskään oma tarkoitukseni ei ole olla siksi siellä. Lähinnä koen löytäväni sieltä kaikkea mielenkiintoista ja myös ne ihmiset jotka kavereinani siellä ovat heidän kauttaan saan tietoa paljon myös itseäni kiinnostavista asioista, tapahtumista ym. joista en välttämättä itse tiedä tai ole ajankohtaisesti aina selvillä. Siksi on hyvä, että on kavereita eri puolelta suomea, jolloin tiedon määrä jakaantuu ja on erilaista ja tietää muistakin suomen tapahtumista, asioista ym. mitä kaverit toisilleen uutisoi ja lähettelee.

        Taas kun läheisimmät ystävät ja kaverituttavuudet asuu itsestäni kauempana, on tämä itselleni elämäntilanteessani hyvä keino pitää heihin tätä kautta yhteyttä, vaikkakin se onkin vain virtuaalista. Näin koen kuitenkin olevani heitä lähempänä ja voin lukea ja kuulla myös heidän kuulumisiaan halutessani ja on mahdollista viestitellä yksityisemminkin heidän kanssaan. Taas helpompaa myös sekin, kun kaikki on samassa paikassa, jolloin voi hoitaa ja pitää yhteydenpidon samanaikaisesti ja se on vaivattomampaa.


    • dudes2

      olet tainnu hieman väärinymmärtää sosiaalisen median tarkoituksen, Tarkoituksena on verkostoituminen, sosiaalisten suhteiden laajentaminen, oppiminen multa jne. ei mua ainakaan henkilökohtaisesti kiinnosta montako kaveria kenelläkin on. Vois suomalaisetkin opetella olemaan hieman avoimempia ulospäin..

    • seilii

      Joo, eipä sitä kai liian vakavasti voi ottaa. Mutta minkäs sille voi jos jokin siellä käy ärsyttämään. Mua on alkanu ottaa päähän eri sovellukset joilla päivitetään seinälle kun on juostu 20 km, tai hiihdetty 17,6 km. En nää siinä mitään pointtia, eikö riitä että harrastuksissa lukee juoksu, tai hiihto.. Tottakai se on vaan sitä pätemistä. Itse en nää tarpeelliseksi ilmoitella arkipäivän asioita. Toinen ärsytys on uudet äidit. Joka päivä tulee pieni priiffi siitä kuinka päivä on vauvan kanssa mennyt: ei kiinnosta! Kumpaakin on siis kavereissani monta! siksi kai käynyt ärsyttämään :/ Edellinen sanoi oppivansa facebookissa ystäviltä jotain? öö, en ihan näe facea minään oppimisympäristönä. Mitä siellä oppii??

      • dudes2

        itse ainakin seurailen twitterin tapaan vaan kiinnostavia ihmisiä..joilla on samoja mielenkiinnon kohteita kun itsellä ja jotka jakaa yleensä aina itseä kiinnostavia uutisia jne joten todellakin toimii oppimisympäristönä ainakin itsellä..harvoin seurailen ketään oikeaa kaveriani, mutta tottakai pidän heihin muuten facen kautta yhteyttä...facessa kun on mahdollista kontrolloida mitä newsfeedissä näkyy, joten noi juostut ja hiihdetyt kilometrit pystyy kyllä helposti piilottamaan niin ei häiritse enää...


    • virtuaalifrnadi

      100:sta FB kaverista poistin 40.
      40 turhaa ystävää.

      Sitten alkoi tulla monelta viestiä "Miks sä poistit mut??"

    • facebookhelvetti

      Facebook on monelle tehnyt hallaa ja surua sekä petoksen uhriksi joutuneet. Älkää hyvät ihmiset luottako näihin "ystäviin" sinne ajelehtii onnettomat ihmiset. Moni on menettänyt omaisuutensa huijareille, voi sitä sokkia mitä se on ollut. Ilta-Sanomissa on kirjoitus tänään sivuaukeama, jossa 74v eläkeläinen käräyttää "auervaaroja" hän jahtaa huijareita.

    • Ilman.larvikirjaa

      Onneksi en ole "lärvikirjassa" !! siitä on kuullut niin paljon negatiivistä palautetta ja täällä se vain jatkuu.... Silti kukaan ei juttele asioita kasvotusten?? selvittääkseen aiheuttamiansa epäselvyyksiä.
      Mikä on sitten tämä YLE-tunnus ??? ketä varten se on?? ja MIKSI pitäisi siihenkin liittyä?? kertokaapa TE joilla on tietoa asiasta.
      Tuleeko Suomesta tällä menolla joku "valvonta yhteiskunta" ?? ja kontrolloidaan kaikki TV:n katselutkin. Minusta Suomi on vapaa maa asua, olla ja liikkua viranomaisilla kansalaisen vapaaseen liikkumiseen ei ole mitään asiaa , kun ei ole tehnyt rikoksia.

    • Facebookissa on sekä kavereita että ystäviä. Riippuu miten kenestäkin ajattelee. Itse olen suht tarkka siitä kuka hyväksytään piiriin. Osa kavereista on tullut toki entisten työpaikkojen kautta ja kiva pitää aktiivisesti yhteyttä facen kautta. Osa tietysti myös sukualaispiiristä ja muuta kautta ystäviksi tulleita. Sen verran tarkka pitää olla että uskaltaa rohkeasti tarvittaessa myös karsia pois turhat kaverit aika ajoin. Ei myöskään kannata faceen ihan kaikkea itsestään ja menemisistään julkaista. Järki käteen niin homma pelittää hyvin. Kavereita mulla on nyt muistaakseni reilu 70 ja lähes kaikkien kanssa pidetään aktiivisesti yhteyksiä yllä.

    • omatilionomatili

      Miten voi tehdä facebook tilin ja vaatimuksena ettei yhtään ystävää siihen halua?

      En halua mitään "lisäkeskustelua"/ nyhräämistä tuttujen ja työkavereiden kanssa joita aina tapaan muutenkin saati niitä joiden kanssa en missään tekemisissä koskaan tai vuosikymmeniin?

      Face rekisteröinnillä saisin kuitenkin jotain itselle, kuten keskusteluun osallistumisen erinäisillä sivustoilla toisaalla jossa itselle antia!

      • näinmulla

        Sieltä asetuksista pystyt säätämään kuka voi ottaa sinuun yhteyttä ja kuka voi lähettää kaverikutsuja, niihin laitat vaan "ei kukaan" niin saat olla rauhassa.....myös jos kirjoitat omalle sivullesi jotain ja julkaiset niin voit estää kommentoinnit


    • dftrgf

      Ainoastaan siten ettet hyväksy ketään ystäväksi, eihän se ole pakko. Pyyntöjä kuitenkin tulee, sille ei voi mitään.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1402
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1275
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1182
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1062
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe