Palkat aina kiinnostaa

Tilastokeskus

http://www.taloussanomat.fi/raha/2008/09/23/tienaatko-alle-3-000-euroa-niin-minakin/200824774/139

Yksityisen sektorin kuukausipalkkaisten säännöllisen työajan keskiansio oli 2 929 euroa, kun mukana ovat niin miehet kuin naiset.

Kyllä se kolme tonnia on tosiaan sellainen aika perusplakka yksityisellä sektorilla. Julkisella puolella keskipalkka on varmaankin vähän heikompi.

332

84599

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tilastotaide?

      "Työntekijöiden ansiot vaihtelivat yksityisellä sektorilla 1 757 eurosta 4 510 euroon."

      Eli sopivasti on jätetty pienimmät ja suurimmat palkat pois keskiarvoa määriteltäessä. Mutta kumpien painoarvo olisi ollut suurempi?

      Jos on itsellä säännöllisen työajan keskiansio kokoaikatyöstä yksityisellä sektorilla alle 1600 euroa per kk, ei voi kuin ihmetellä, mistä näitä lukuja oikein leivotaan ja miksi?

      • Box ne on nee...

        Siivoojat sol:la ja ISS:lä ei saa edes 1400€/kk bruttona vaikka tekisivät kokopäivätöitä ja monet muutkin jäävät alle 1700€/kk esim.rengasala ,kemian monet alat ,tekstiiliala ,kokopanotyöt ym. ym. iso määrä ihmisiä jää alle 1700€/kk brutto !


      • meikämannekin

        ja siksi toisekseen, kyllä keskimääräistä palkkaa laskettaessa on otettava huomioon myös osa-aikaiset. Heitähän on yhä enemmän. Itse asiassa pitäisi huomioida myös työttömät. Vain näin voidaan saada oikea kuva väestön tulotasosta.

        Todella kenen etu on propagoida tällaisilla luvuilla, jotka herättävät vain kateutta ja hämmennystä?


      • 1849 ekeä

        kuukaudessa. Ei haittaa vaikka muut tienais 4000. Mä en kuluta niin paljo. Lisäksi teen ihan hanurihommia, mut ei sekään haittaa.


      • make

        mulla tulee noin 1600-2000e per kuukaus mistä noi tilastot saadaan oikein tehtyä..........


      • -mantu-
        meikämannekin kirjoitti:

        ja siksi toisekseen, kyllä keskimääräistä palkkaa laskettaessa on otettava huomioon myös osa-aikaiset. Heitähän on yhä enemmän. Itse asiassa pitäisi huomioida myös työttömät. Vain näin voidaan saada oikea kuva väestön tulotasosta.

        Todella kenen etu on propagoida tällaisilla luvuilla, jotka herättävät vain kateutta ja hämmennystä?

        JO ON AIKOIHIN ELETTY;;;;;;;;;SUURTA HARHAA LUODAAN IHMISILLE.
        MUUTIN JUURI ÄSKEN SUOMEEN TAKAISIN ,MUUTAMAN VUODEN JÄLKEEN.
        KAUHULLA LUEN SOOPAA..KOETTAKAA EDES TOTUUDESSA PYSYÄ....


      • joku
        make kirjoitti:

        mulla tulee noin 1600-2000e per kuukaus mistä noi tilastot saadaan oikein tehtyä..........

        Joku toinen tienaa sitten varmaakin enemmän!


      • 25 vuotta töissä ollut
        make kirjoitti:

        mulla tulee noin 1600-2000e per kuukaus mistä noi tilastot saadaan oikein tehtyä..........

        Olen yksityisella ja 25 vuotta säännöllisessä työssä noin 8 tuntia , niin palkka on noin 2350 brutto , että en ymmärrä mistä ne keksii tuollaisia harhoja. Pitääkö se näyttää siksi hyvältä että voidaan taas nostaa kaiken hintaa.


      • Porvarihallitus vastuussa
        25 vuotta töissä ollut kirjoitti:

        Olen yksityisella ja 25 vuotta säännöllisessä työssä noin 8 tuntia , niin palkka on noin 2350 brutto , että en ymmärrä mistä ne keksii tuollaisia harhoja. Pitääkö se näyttää siksi hyvältä että voidaan taas nostaa kaiken hintaa.

        Olen ollut lihanjalostajana 11 vuotta,ja palkkani on noin 2300-2500/kk ilman urakoita.Ylitöitä on kyllä tarjolla,josta saisi lisäansioita.Mutta minulla sattuu olemaan iso perhe,jolle myös haluan aikaa.Miksi näitä tilastoja vääristellään väkisin? Samalla lailla vääristellään työttömyystilastoja.Pakotetaan porukkaa kursseille samaan aikaan kun 30000varusmiestä astuu palvelukseen.Ei ole ihme tilastot päivitetään juuri silloin...


      • TAKANA
        25 vuotta töissä ollut kirjoitti:

        Olen yksityisella ja 25 vuotta säännöllisessä työssä noin 8 tuntia , niin palkka on noin 2350 brutto , että en ymmärrä mistä ne keksii tuollaisia harhoja. Pitääkö se näyttää siksi hyvältä että voidaan taas nostaa kaiken hintaa.

        SE SIINÄ ON TAKANA,VOIVAT NOSTAA RUUAN HINTAA PUHTAIN SYDÄMMIN...kai tässä PERKELE pitää nöyrtyä ja mennä RUOKAJONOON SAATANA.


      • Wurth

        Tottakai palkat vääristellään,että saadaan taas hyvä syy nostaa hintoja joka sektorilla.Herää kysymys,että ovatko kansalaiset todella näin hyväuskoisen tyhmiä? Tänään valmisteltiin taas uutta hintapiikkiä elintarvikkeisiin vuodenvaihteessa,mutta eihän tämä "pahvi"kansa mitään uskalla vastustaa.Äänestäkää toki kokoomusta ja keskustaa jatkossakin... Kansa on nyt enemmän veloissaan kun koskaan,mutta silti sitä ollaan kuuluvinaan "parempaan väestöön".No taas on vaalit käsillä.Itse hyppään nyt keskustan leivistä vähän vasemmalle,vaikkakin en kuulu niihin vähäosaisiin.


      • voi teitä
        TAKANA kirjoitti:

        SE SIINÄ ON TAKANA,VOIVAT NOSTAA RUUAN HINTAA PUHTAIN SYDÄMMIN...kai tässä PERKELE pitää nöyrtyä ja mennä RUOKAJONOON SAATANA.

        Mitä ihme salaliittoja tekin taas koetatte kaivaa. Tuossa tilastossa mitään ihmeellistä tai yllättävää ole. Vajaa 3000€ keskipalkka, se se on! Kyseessähän on vain kuukausituloiset ja tuossa laskelmassa ylityöt mukana tietenkin.


      • TEITÄ
        voi teitä kirjoitti:

        Mitä ihme salaliittoja tekin taas koetatte kaivaa. Tuossa tilastossa mitään ihmeellistä tai yllättävää ole. Vajaa 3000€ keskipalkka, se se on! Kyseessähän on vain kuukausituloiset ja tuossa laskelmassa ylityöt mukana tietenkin.

        VOI,VOI,TEITÄ,KUSIAISET


      • VOIVOTTELET
        voi teitä kirjoitti:

        Mitä ihme salaliittoja tekin taas koetatte kaivaa. Tuossa tilastossa mitään ihmeellistä tai yllättävää ole. Vajaa 3000€ keskipalkka, se se on! Kyseessähän on vain kuukausituloiset ja tuossa laskelmassa ylityöt mukana tietenkin.

        SAATANAN PORVARI.


      • Palkka
        Wurth kirjoitti:

        Tottakai palkat vääristellään,että saadaan taas hyvä syy nostaa hintoja joka sektorilla.Herää kysymys,että ovatko kansalaiset todella näin hyväuskoisen tyhmiä? Tänään valmisteltiin taas uutta hintapiikkiä elintarvikkeisiin vuodenvaihteessa,mutta eihän tämä "pahvi"kansa mitään uskalla vastustaa.Äänestäkää toki kokoomusta ja keskustaa jatkossakin... Kansa on nyt enemmän veloissaan kun koskaan,mutta silti sitä ollaan kuuluvinaan "parempaan väestöön".No taas on vaalit käsillä.Itse hyppään nyt keskustan leivistä vähän vasemmalle,vaikkakin en kuulu niihin vähäosaisiin.

        Oiskohan kysymys tuon tilaston kanssa siitä, että vähemmän tienaavat eivät ole edes ihmisiä?!


      • "matalapalkkainen"
        VOIVOTTELET kirjoitti:

        SAATANAN PORVARI.

        mutta ei se vielä niin vaarallista ole. Se kyllä tökkii että olet henkisesti NOIN KÖYHÄ.


      • Rokkiks
        25 vuotta töissä ollut kirjoitti:

        Olen yksityisella ja 25 vuotta säännöllisessä työssä noin 8 tuntia , niin palkka on noin 2350 brutto , että en ymmärrä mistä ne keksii tuollaisia harhoja. Pitääkö se näyttää siksi hyvältä että voidaan taas nostaa kaiken hintaa.

        Olen itse yksityisellä ollut IT-puolella 1,5 vuotta valmistumisen jälkeen. Palkka on nyt 2800 euroa kuussa. Nyt vasta hätkähdin, että onko palkat muka oikeasti noin matalat muilla aloilla?


      • ei....
        Wurth kirjoitti:

        Tottakai palkat vääristellään,että saadaan taas hyvä syy nostaa hintoja joka sektorilla.Herää kysymys,että ovatko kansalaiset todella näin hyväuskoisen tyhmiä? Tänään valmisteltiin taas uutta hintapiikkiä elintarvikkeisiin vuodenvaihteessa,mutta eihän tämä "pahvi"kansa mitään uskalla vastustaa.Äänestäkää toki kokoomusta ja keskustaa jatkossakin... Kansa on nyt enemmän veloissaan kun koskaan,mutta silti sitä ollaan kuuluvinaan "parempaan väestöön".No taas on vaalit käsillä.Itse hyppään nyt keskustan leivistä vähän vasemmalle,vaikkakin en kuulu niihin vähäosaisiin.

        Seli, seli... Äänestäkää vaan demareita, niin kohta irtisanotaan loputkin työntekijät ja kaikki firmat siirretään Kiinaan.
        Siinähän ovat kaikki suomalaiset kohta työttömänä.


      • jiitee
        ei.... kirjoitti:

        Seli, seli... Äänestäkää vaan demareita, niin kohta irtisanotaan loputkin työntekijät ja kaikki firmat siirretään Kiinaan.
        Siinähän ovat kaikki suomalaiset kohta työttömänä.

        juu ei demareita kannata äänestää, ne kun ovat kääntyneet niin paljon oikealle että pahaa tekee, mutta onhan sitä vaihtoehtoja suomen kansan pelastukseksi enemmän vasemmalla.


      • Jan
        Box ne on nee... kirjoitti:

        Siivoojat sol:la ja ISS:lä ei saa edes 1400€/kk bruttona vaikka tekisivät kokopäivätöitä ja monet muutkin jäävät alle 1700€/kk esim.rengasala ,kemian monet alat ,tekstiiliala ,kokopanotyöt ym. ym. iso määrä ihmisiä jää alle 1700€/kk brutto !

        Tilasto koski vain kuukausipalkkaisia. Siinä ei siis ole mukana Sollin eikä ISSn siivojia.


      • Jan kirjoitti:

        Tilasto koski vain kuukausipalkkaisia. Siinä ei siis ole mukana Sollin eikä ISSn siivojia.

        Kyllä ihan kuukausipalkkalaisetkin jäävät helposti alle 1700. Varastomiehillä esim. kaupan tessissä jää vieläkin kai alle 1600e.


      • kaikki ikälisät

        Saadaanko sama tulos jos kaikki palkansaajat laitetaan samalle viivalle, pienempi tuloisesta suurempi tuloiseen ja otetaan keskiansioksi keskimmäisen viivalla seisojan kk/palkka?
        Epäilenpä että hieman keskipalkka pinenisi.


      • mutta......!!!!
        GHero kirjoitti:

        Kyllä ihan kuukausipalkkalaisetkin jäävät helposti alle 1700. Varastomiehillä esim. kaupan tessissä jää vieläkin kai alle 1600e.

        kaupan tessissä 5.vuoden myyjä saa 1580e/kk ja korkein eli 8. vuoden myyjä 1650e/kk HUOM. ÄLÄ UNOHDA LISIÄ!!!! kaupassa on todella hyvät lisät! tosin joutuu oleen illassa ja la su töissä..
        mutta kaupastakin tienaa hyvin bruttona n. 2000e /kk :):) perus myyjä:)


      • totta valitettavasti
        Box ne on nee... kirjoitti:

        Siivoojat sol:la ja ISS:lä ei saa edes 1400€/kk bruttona vaikka tekisivät kokopäivätöitä ja monet muutkin jäävät alle 1700€/kk esim.rengasala ,kemian monet alat ,tekstiiliala ,kokopanotyöt ym. ym. iso määrä ihmisiä jää alle 1700€/kk brutto !

        Kyllä! Esim.sairaanhoitajat, terveydenhoitajat, perushoitajat, sosionomit jne.


      • ammatinvalintakysymys.....
        meikämannekin kirjoitti:

        ja siksi toisekseen, kyllä keskimääräistä palkkaa laskettaessa on otettava huomioon myös osa-aikaiset. Heitähän on yhä enemmän. Itse asiassa pitäisi huomioida myös työttömät. Vain näin voidaan saada oikea kuva väestön tulotasosta.

        Todella kenen etu on propagoida tällaisilla luvuilla, jotka herättävät vain kateutta ja hämmennystä?

        Jos lasketaan paljonko työntekijä saa keskimääron palkkaa ollessaan töissä yksityisellä sektorilla niin ei siihen tasan tarvitse niitä ihmisiä laskea jotka eivät tee töitä lainkaan!

        Itse olen yksityisellä ja nippa nappa korkeakoulututkinnon suorittaneena siihen 2000 yllän.. Mutta ammatinvalintakysymys. Naisten töistä maksetaan naisten palkka, minkäs sille voi. En minä kadehdi muita silti, toimeen tulen ja se on pääasia. Kukin voi koulua käydä mille alalle tahtoo, jos raha kiehtoo, ei esim. hoitoala kannata!


      • Käteen jää n. 1400-1500e/kk
        totta valitettavasti kirjoitti:

        Kyllä! Esim.sairaanhoitajat, terveydenhoitajat, perushoitajat, sosionomit jne.

        Kun verot yms. kulut napataan pois, niin tilipäivänä käteen jää elämisen kannalta todella niukasti euroja.


      • vetää ton käteen
        Käteen jää n. 1400-1500e/kk kirjoitti:

        Kun verot yms. kulut napataan pois, niin tilipäivänä käteen jää elämisen kannalta todella niukasti euroja.

        Emäntä on lähihoitaja ja niille jää käteen toi 1400-1500 egee.
        Itsellä laiskana valtion virkamiehenä on palkka ollut jo 30 vuoden ajan miltei sama kun tuo tilastollinen keskiarvo. Eli nyt br. on n. 3000 ja netto jää 2 tonnin molemmin puolin.
        Jonkin verran on palkkaus heilunut ja jäänyt jälkeen yksityisestä sektorista, mutta toisaalta ikälisät ym ovat taas kuroneet eroa kiinni.
        Viikonloppupäivystyksiä on kerran kuussa.


      • mutta......!!!! kirjoitti:

        kaupan tessissä 5.vuoden myyjä saa 1580e/kk ja korkein eli 8. vuoden myyjä 1650e/kk HUOM. ÄLÄ UNOHDA LISIÄ!!!! kaupassa on todella hyvät lisät! tosin joutuu oleen illassa ja la su töissä..
        mutta kaupastakin tienaa hyvin bruttona n. 2000e /kk :):) perus myyjä:)

        En unohda lisiä, en mä muuten saiskaan 3400e/kk ;P.


    • anders pee

      Todellinen keskipalkka on keskivertokansalaisilla paljon alle 3000 €. Keskiarvoa nostavat eräiden ryhmien isot palkat, jotka ovat roimasti yli ns. normaalin palkansaajan palkasta.

    • ----------

      Duunariammateissa 2500e kk on todella harvinaista. En käsitä mistä tuollaiset palkat revitään.

      • 2000 euroa!

        Niin ja ne työnantajat jotka rohkenee ilmoittaa liksan, niin se on aina välillä 1700-2100 euroa, on ne niin piiloduuneja missä sitten maksetaan yli 2500 euroa. Kannattaako tuollaisia tilastoja edes julkaista, kateutta lietsoo, ja palkkojen korotuspaineita vaan. Tietenkin aina ilmoitetaan, että hyvänmiehenlisää ehkä 30% ja sillei, sekö "oletus" sitä nostaa? Ei ainakaan suhteellisen nuorehko työntekijä pääse edes 2000 euroon ja meitä on paljon sentään! Nuo 3000:set on putki- ja sähkömiehiä, paperiteollisuuden yms palkkalistoilla ja niitä nyt joku 5000 ihmistä on joo.


      • Elmeri epeli

        Lasketaanko tuohon vuositulot/12 vai pelkkä peruspalkka !??

        Oma peruspalkka on 2272€/kk ,mut vuositulot olivat n.51000€ viime vuonna !!
        Vuorotyö ja paljon ylitöitä(minun onneksi sain tehdä).

        Mut jos otetaan nämä hoitajat niin vuoroissa pääsee yli 40000€ ja yksityisillä päivässä jo samaan.

        Totta kyllä aika harvinaisia ovat ne duunarin ammatit missä pääsee sanomaan peruspalkkani on yli 2500€/kk.


      • järki käteen!

        Ymmärrätkö mikä on keskiarvo? Keskiarvo 1 ja 10 välillä on 5,5 eli tajuatko, että jos joku saa euron palkkaa ja toinen 10 niiden keskiarvo lasketaan seuraavan kaavan mukaan 1 10=11 ja se jaetaan 2 näin saatu tulos on keskiarvo eli 5,5!


      • TeppoM
        järki käteen! kirjoitti:

        Ymmärrätkö mikä on keskiarvo? Keskiarvo 1 ja 10 välillä on 5,5 eli tajuatko, että jos joku saa euron palkkaa ja toinen 10 niiden keskiarvo lasketaan seuraavan kaavan mukaan 1 10=11 ja se jaetaan 2 näin saatu tulos on keskiarvo eli 5,5!

        Ei osata laskea keskiarvoa ja sitten itketään, kun palkka on niin pieni.. :)

        Minun mielestä kuvaavampaa olisi kertoa mediaani, eikä keskiarvoa.


      • se ammatinvalinta

        !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • Selvennystä !!!
        2000 euroa! kirjoitti:

        Niin ja ne työnantajat jotka rohkenee ilmoittaa liksan, niin se on aina välillä 1700-2100 euroa, on ne niin piiloduuneja missä sitten maksetaan yli 2500 euroa. Kannattaako tuollaisia tilastoja edes julkaista, kateutta lietsoo, ja palkkojen korotuspaineita vaan. Tietenkin aina ilmoitetaan, että hyvänmiehenlisää ehkä 30% ja sillei, sekö "oletus" sitä nostaa? Ei ainakaan suhteellisen nuorehko työntekijä pääse edes 2000 euroon ja meitä on paljon sentään! Nuo 3000:set on putki- ja sähkömiehiä, paperiteollisuuden yms palkkalistoilla ja niitä nyt joku 5000 ihmistä on joo.

        Ensiksi tunnen montakin sähkö-ja putkimiestä eikä heidän vuosiansio ole edes 30000€/vuosi eli jäävät hoitajien alle kirkkaasti.

        Mut onhan nämä insinöörit joita meidänkin firmassa komeilee pilvin pimein ansitasossa 3000-4000€ ja heidän päälle muut "gurut" ja johtajat eli sielläkin on näitä diipa daapoja varmaan muutama sata isolla palkalla syömässä hyvää tulosta.

        Lääkärit asianajajat ym. ym keillä palkka on luokkaa 5000€/kk>...

        Paperillakin palkka on luokkaa 13-16€/h lisät: överit vuoro yms. nostaa ansion 35-55000€/vuosi


      • piupau.

        Joo no voi hitto kun taas ihmetellään kun oma palkka on 1800e ja keskiarvopalkka vajaa 3000e. Eihän se tietenkään voi olla niin kun ei itsellä ole lähelläkään sitä, eikä köyhillä kavereillakaan. No itse satun tienaamaan 4000e/kk bruttona ja sattuupa minulla olemaan kaveri joka tienaa 12000e/kk. Melkeinpä kaikki kaverini tienaavat yli 3000e/kk, jotkut 5:ttä tonnia, 6:tta tonnia... mitä sitten!!?? Kaippa se on niin että varakkaammat ihmiset liikkuvat samoissa piireissä. Itselläni on ikää 25 vuotta ja työskentelen myyjänä. Pohjapalkkani on 2500e provisio tekemästäni myynnistä.

        Teen yritysmyyntiä ja tuleepa välillä asiakkaiden palkoista puhetta, niin kyllä kaikki tienaavat reilusti yli tuon 3000e joten lopettakaa se paskanjauhanta siitä ettei tuo keskiarvo pidä paikkaansa. Kyllä se pitää. Hankkikaa parempi duuni jos vituttaa.


      • Ko kavereita tunteva
        Selvennystä !!! kirjoitti:

        Ensiksi tunnen montakin sähkö-ja putkimiestä eikä heidän vuosiansio ole edes 30000€/vuosi eli jäävät hoitajien alle kirkkaasti.

        Mut onhan nämä insinöörit joita meidänkin firmassa komeilee pilvin pimein ansitasossa 3000-4000€ ja heidän päälle muut "gurut" ja johtajat eli sielläkin on näitä diipa daapoja varmaan muutama sata isolla palkalla syömässä hyvää tulosta.

        Lääkärit asianajajat ym. ym keillä palkka on luokkaa 5000€/kk>...

        Paperillakin palkka on luokkaa 13-16€/h lisät: överit vuoro yms. nostaa ansion 35-55000€/vuosi

        Siis putki- tai sähkömies tekisi töitä alle 14.5 €/h? Eivät muuten edes kuse työmaan suutaan tolla liksalla, kun normi raksaukotkin vetävät töistä 17 - 21 € tunti korvauksia ja putki ja sähkö hemmot eivät ole mitään normi raksa duunareita...


      • Anatoli83
        Ko kavereita tunteva kirjoitti:

        Siis putki- tai sähkömies tekisi töitä alle 14.5 €/h? Eivät muuten edes kuse työmaan suutaan tolla liksalla, kun normi raksaukotkin vetävät töistä 17 - 21 € tunti korvauksia ja putki ja sähkö hemmot eivät ole mitään normi raksa duunareita...

        putkimies tienaa n. 13-15 keikkatyössä ja urakassa voi jos on hyvät urakat niin päästä jonkun matkaa päälle 20


      • paikkaansa.
        Ko kavereita tunteva kirjoitti:

        Siis putki- tai sähkömies tekisi töitä alle 14.5 €/h? Eivät muuten edes kuse työmaan suutaan tolla liksalla, kun normi raksaukotkin vetävät töistä 17 - 21 € tunti korvauksia ja putki ja sähkö hemmot eivät ole mitään normi raksa duunareita...

        Mistä tuollaisia lukuja keksit?


      • etes

        1500e :D vitun pelleilyä nää arviot


      • PASKAAAAA
        Ko kavereita tunteva kirjoitti:

        Siis putki- tai sähkömies tekisi töitä alle 14.5 €/h? Eivät muuten edes kuse työmaan suutaan tolla liksalla, kun normi raksaukotkin vetävät töistä 17 - 21 € tunti korvauksia ja putki ja sähkö hemmot eivät ole mitään normi raksa duunareita...

        Tiedän mittakirvesmies eli ns. parhaassa palkassa 14€/h.

        Sähkärit n.2000€/kk liksaa.
        Putkimiehet varmaan vaihtelee mut perustuntiliksa taitaa olla sieltä 13€ ylöspäin kun mennään muutama sata km etelästä saa luokkaa 12€.

        Hitsarit sai meidän työmaalla :Paras sai 17€/h ja siintä alaspäin 15€ on aika normi hitsareille ja apupojat tietenkin paljon vähemmän.

        Saa olla vaikka kusematta mut maksajaa ei löydy.

        Tän muutama kaveri kokeili ja aina pääsi haastatteluihin ,mut palkan katto oli 15€ viime vuonna töitä on mut sen yli ei makseta. Saa sitten kuseskella missä tahtoo.


      • jakeluun?

        Etkö jo tajunnut, että tuo oli keskipalkka!!!!!!!!!!
        Duunarit saa 1000-3000 ja paremmin palkatut 3000-ylöspäin, eikä siitä tule keskiarvo.
        Niin ja duunareistakin monet saavat 4000, kuten on jo tullut esille, esim. paperimiehet.
        Ajattelet vain minä, minä, minä... Miten voi olla, kun minä ja kaverit saadaan kaikki niin paskaa palkkaa... katsos, kun on erilaisia palkkoja. Siitä johtuu, että keskiansiot on eri kuin sinun ansiot.


      • yksityisellä
        Elmeri epeli kirjoitti:

        Lasketaanko tuohon vuositulot/12 vai pelkkä peruspalkka !??

        Oma peruspalkka on 2272€/kk ,mut vuositulot olivat n.51000€ viime vuonna !!
        Vuorotyö ja paljon ylitöitä(minun onneksi sain tehdä).

        Mut jos otetaan nämä hoitajat niin vuoroissa pääsee yli 40000€ ja yksityisillä päivässä jo samaan.

        Totta kyllä aika harvinaisia ovat ne duunarin ammatit missä pääsee sanomaan peruspalkkani on yli 2500€/kk.

        Olen hoitajana yksityisellä. Vastuuhoitajana, ja palkka on 2490€.


      • Joopa joo
        piupau. kirjoitti:

        Joo no voi hitto kun taas ihmetellään kun oma palkka on 1800e ja keskiarvopalkka vajaa 3000e. Eihän se tietenkään voi olla niin kun ei itsellä ole lähelläkään sitä, eikä köyhillä kavereillakaan. No itse satun tienaamaan 4000e/kk bruttona ja sattuupa minulla olemaan kaveri joka tienaa 12000e/kk. Melkeinpä kaikki kaverini tienaavat yli 3000e/kk, jotkut 5:ttä tonnia, 6:tta tonnia... mitä sitten!!?? Kaippa se on niin että varakkaammat ihmiset liikkuvat samoissa piireissä. Itselläni on ikää 25 vuotta ja työskentelen myyjänä. Pohjapalkkani on 2500e provisio tekemästäni myynnistä.

        Teen yritysmyyntiä ja tuleepa välillä asiakkaiden palkoista puhetta, niin kyllä kaikki tienaavat reilusti yli tuon 3000e joten lopettakaa se paskanjauhanta siitä ettei tuo keskiarvo pidä paikkaansa. Kyllä se pitää. Hankkikaa parempi duuni jos vituttaa.

        Mikä perseaukinen siä kehuskeloo tuloillansa?


      • kirvesmies..
        PASKAAAAA kirjoitti:

        Tiedän mittakirvesmies eli ns. parhaassa palkassa 14€/h.

        Sähkärit n.2000€/kk liksaa.
        Putkimiehet varmaan vaihtelee mut perustuntiliksa taitaa olla sieltä 13€ ylöspäin kun mennään muutama sata km etelästä saa luokkaa 12€.

        Hitsarit sai meidän työmaalla :Paras sai 17€/h ja siintä alaspäin 15€ on aika normi hitsareille ja apupojat tietenkin paljon vähemmän.

        Saa olla vaikka kusematta mut maksajaa ei löydy.

        Tän muutama kaveri kokeili ja aina pääsi haastatteluihin ,mut palkan katto oli 15€ viime vuonna töitä on mut sen yli ei makseta. Saa sitten kuseskella missä tahtoo.

        Omalta osalta voisin sanoo et nyt menee hitusen alle. Ite oon ollu alalla vasta pari vuotta ja tällä hetkellä tuntipalkka n.16€. lisät. eli keskiarvo pyörii jossain 17€ paikkeilla. Ammattipapereita ei ole, Ja pimeitä hommia en tee, ja tämä tunti hommista eikä urakoista.
        Tietoa ei oo, mut voisin villillä arvauksella veikata et kyl mittakirvesmiehet "vähän" yli 14€ tienaa.. Tottakai riippuu miehestä...


      • jhaho

        vittu 3000 kuussa ku itellä elämseen jää 300 kuussa, onko kaikki jotain ministereitä, vai entisiä show painioita eduskunnassa 5 kk ja viiden tonnin eläke, t. työssä elinikäisen vamman saanut ja if totesi, ei vasarahommissa voi ranne hajota noin pahasti...saatana


      • jeppistä daa
        2000 euroa! kirjoitti:

        Niin ja ne työnantajat jotka rohkenee ilmoittaa liksan, niin se on aina välillä 1700-2100 euroa, on ne niin piiloduuneja missä sitten maksetaan yli 2500 euroa. Kannattaako tuollaisia tilastoja edes julkaista, kateutta lietsoo, ja palkkojen korotuspaineita vaan. Tietenkin aina ilmoitetaan, että hyvänmiehenlisää ehkä 30% ja sillei, sekö "oletus" sitä nostaa? Ei ainakaan suhteellisen nuorehko työntekijä pääse edes 2000 euroon ja meitä on paljon sentään! Nuo 3000:set on putki- ja sähkömiehiä, paperiteollisuuden yms palkkalistoilla ja niitä nyt joku 5000 ihmistä on joo.

        Duunarin töitä hakiessa kannattaa kysellä mahdollisista lisistä. Esim. yö- ja teholisät nostavat omaa palkkaani alle 1700 eurosta 3400 euroon per kk.


      • jeppistä daa
        jeppistä daa kirjoitti:

        Duunarin töitä hakiessa kannattaa kysellä mahdollisista lisistä. Esim. yö- ja teholisät nostavat omaa palkkaani alle 1700 eurosta 3400 euroon per kk.

        Olen siis varastomiehenä kaupan tessillä.


      • tekmanne
        PASKAAAAA kirjoitti:

        Tiedän mittakirvesmies eli ns. parhaassa palkassa 14€/h.

        Sähkärit n.2000€/kk liksaa.
        Putkimiehet varmaan vaihtelee mut perustuntiliksa taitaa olla sieltä 13€ ylöspäin kun mennään muutama sata km etelästä saa luokkaa 12€.

        Hitsarit sai meidän työmaalla :Paras sai 17€/h ja siintä alaspäin 15€ on aika normi hitsareille ja apupojat tietenkin paljon vähemmän.

        Saa olla vaikka kusematta mut maksajaa ei löydy.

        Tän muutama kaveri kokeili ja aina pääsi haastatteluihin ,mut palkan katto oli 15€ viime vuonna töitä on mut sen yli ei makseta. Saa sitten kuseskella missä tahtoo.

        Sähkärin palkka ainakin raksalla ja urakalla,on n.40000-45000/v,eli n.3500/kk .6-7v palkkani ollut tuota luokkaa.


      • sähäkämpi asentaja
        tekmanne kirjoitti:

        Sähkärin palkka ainakin raksalla ja urakalla,on n.40000-45000/v,eli n.3500/kk .6-7v palkkani ollut tuota luokkaa.

        10 vuotta alalla, kemianteollisuuden palveluksessa, vuositulot noin 40000e. Ylitöitä noin 60-100h/v. ei muita lisiä.


      • Toisinkin on
        Elmeri epeli kirjoitti:

        Lasketaanko tuohon vuositulot/12 vai pelkkä peruspalkka !??

        Oma peruspalkka on 2272€/kk ,mut vuositulot olivat n.51000€ viime vuonna !!
        Vuorotyö ja paljon ylitöitä(minun onneksi sain tehdä).

        Mut jos otetaan nämä hoitajat niin vuoroissa pääsee yli 40000€ ja yksityisillä päivässä jo samaan.

        Totta kyllä aika harvinaisia ovat ne duunarin ammatit missä pääsee sanomaan peruspalkkani on yli 2500€/kk.

        Työkokemusta 6 vuotta ja palkka on tosiaan kuussa vain 1400-1500e/kk. Sillä 2500e/kk eläisi jo ihan kohtuullisesti.


    • peeaa

      hyvä jos tontun sai käteen töissä ollesa.

    • -Armeija--

      Armeijassa leirillä jalat olivat palaa kamiinan lämmöstä ja pää oli jäätyä telttakankaaseen kiinni. Siitä johtuvasta mutinasta vääpeli ilmoitti, että teltan lämpötilojen keskiarvo on juuri ihanteellinen.

      • +PAKOLLISTA

        Hahhah ;)

        Hyvä heitto ;)

        ON SE TOSIAAN AIKA IHMEELLISTÄ ETTÄ KAIKKEIN KOVIMMISSA TYÖOLOISSA, PISIMPÄÄ PÄIVÄÄ TEKEVÄT, EIVÄT SAA PALKKAA LAINKAAN?

        LISÄKSI TÄMÄ KOVIN TYÖ ON PALKATTOMUUDEN LISÄKSI PAKOLLISTA VANKILAN UHALLA VAIN OSALLE KANSAA?

        SUOMI ON AIVAN MAAILMAN YKKÖSUUDISTAJA SUKUPUOLTEN TASA-ARVOSSA JA TYÖEHTOSOPIMUKSISSA, MUTTA TÄSSÄ SUURIMMASSA OIKEASSA TASA-ARVO ONGELMASSA EI KUULU PIHAUSTAKAAN, VAIKKA KAIKKI MUUT LÄNSIMAAT OVAT JO PÄIVITTÄNEET SYSTEEMINSÄ! JA JO MONI PUOLI KEHITYSMAAKIN ESIM VENÄJÄLLÄKÄÄN EI JOUDU ENÄÄ KUIN 10% PALKATTOMAAN PAKKOTYÖHÖN JNE.


      • kävin se kanssa
        +PAKOLLISTA kirjoitti:

        Hahhah ;)

        Hyvä heitto ;)

        ON SE TOSIAAN AIKA IHMEELLISTÄ ETTÄ KAIKKEIN KOVIMMISSA TYÖOLOISSA, PISIMPÄÄ PÄIVÄÄ TEKEVÄT, EIVÄT SAA PALKKAA LAINKAAN?

        LISÄKSI TÄMÄ KOVIN TYÖ ON PALKATTOMUUDEN LISÄKSI PAKOLLISTA VANKILAN UHALLA VAIN OSALLE KANSAA?

        SUOMI ON AIVAN MAAILMAN YKKÖSUUDISTAJA SUKUPUOLTEN TASA-ARVOSSA JA TYÖEHTOSOPIMUKSISSA, MUTTA TÄSSÄ SUURIMMASSA OIKEASSA TASA-ARVO ONGELMASSA EI KUULU PIHAUSTAKAAN, VAIKKA KAIKKI MUUT LÄNSIMAAT OVAT JO PÄIVITTÄNEET SYSTEEMINSÄ! JA JO MONI PUOLI KEHITYSMAAKIN ESIM VENÄJÄLLÄKÄÄN EI JOUDU ENÄÄ KUIN 10% PALKATTOMAAN PAKKOTYÖHÖN JNE.

        Siis palkatonta, mutta on täysylläpito, muodin mukaiset vaatteet tarjotaan ilmaiseksi ( myös vaateiden pesu), täysin ilmainen terveydenhuolto, hyvä tarjonta mukavia liikuta harrastuksia ja taas aivan ilmaiseksi ja päälle päätteeksi vielä maksetaan sivilikämpän vuokrat (vaikka eihän sieltä ole pakko poistua edes viikonlopuksi jos ei halua)!

        Aivan turhaa itkemistä, kasva mieheksi ja kestä osasi!!!


      • 5 väärässä
        kävin se kanssa kirjoitti:

        Siis palkatonta, mutta on täysylläpito, muodin mukaiset vaatteet tarjotaan ilmaiseksi ( myös vaateiden pesu), täysin ilmainen terveydenhuolto, hyvä tarjonta mukavia liikuta harrastuksia ja taas aivan ilmaiseksi ja päälle päätteeksi vielä maksetaan sivilikämpän vuokrat (vaikka eihän sieltä ole pakko poistua edes viikonlopuksi jos ei halua)!

        Aivan turhaa itkemistä, kasva mieheksi ja kestä osasi!!!

        Miksiköhän ne ei ole tuota lainkaan tajunneet, vaan päätyneet ihan päinvastaisiin perusteisiin noin tuhannen miljoonan -maailman sivistyneimmän ja älykkäimpien ihmisten alueilla, ja ovat muuttaneet myös tuon systeemin?
        Ja jopa meilläkin asian tajuaa se kansan älykkäämpi osa, nämä stubbin kannattajat.



        Ja jopa lukuisat tasa-arvon, työehtosopimusten ynm kehitysmaatkin ovat sentään tämän tajunneet ja muuttaneet asian.

        Tarkistapa tiedot vaikkapa wikistä kohtaa -asepalvelus maittain (ja ps se itävallankin tieto on jo vanhentunut)

        Miksi muuten pahimpien vankienkin kohtelusta on uudet säännöt olemassa joissa mm lukee että on oltava oma huone, wc, suihku ja tv sekä esim ilta ja yörauha?


      • haloo pahvit
        +PAKOLLISTA kirjoitti:

        Hahhah ;)

        Hyvä heitto ;)

        ON SE TOSIAAN AIKA IHMEELLISTÄ ETTÄ KAIKKEIN KOVIMMISSA TYÖOLOISSA, PISIMPÄÄ PÄIVÄÄ TEKEVÄT, EIVÄT SAA PALKKAA LAINKAAN?

        LISÄKSI TÄMÄ KOVIN TYÖ ON PALKATTOMUUDEN LISÄKSI PAKOLLISTA VANKILAN UHALLA VAIN OSALLE KANSAA?

        SUOMI ON AIVAN MAAILMAN YKKÖSUUDISTAJA SUKUPUOLTEN TASA-ARVOSSA JA TYÖEHTOSOPIMUKSISSA, MUTTA TÄSSÄ SUURIMMASSA OIKEASSA TASA-ARVO ONGELMASSA EI KUULU PIHAUSTAKAAN, VAIKKA KAIKKI MUUT LÄNSIMAAT OVAT JO PÄIVITTÄNEET SYSTEEMINSÄ! JA JO MONI PUOLI KEHITYSMAAKIN ESIM VENÄJÄLLÄKÄÄN EI JOUDU ENÄÄ KUIN 10% PALKATTOMAAN PAKKOTYÖHÖN JNE.

        palkka 1850 miinus verot eihaittaa hyvin on pärjätty 7 lasta oon kasvattanut repikää siitä kateelliset


      • Yvipäällikkö
        haloo pahvit kirjoitti:

        palkka 1850 miinus verot eihaittaa hyvin on pärjätty 7 lasta oon kasvattanut repikää siitä kateelliset

        Kun nyt yritit vedota lapsen saantiin - verrattuna "palkattomaan, pakkotyöhön" vain osalle kansaa - niin se ei millään tapaa ole sama asia!

        Päinvastoin suomessa naiset ovat luopuneet eniten perinteisestä kotiäidin/naisten velvollisuuksista ja miehet taas joutuvat länsimaiden viimeisenä tällaiseen "velvollisuuteen".

        Eli keskiverrosti niissä maissa about 1000 milj. Ihmisen alueella missä systeemi ollaan päivitetty naiset hoitavat paremmin perinteiset naisten velvollisuudet, kotiäitiydet, synnytyksetkin jne

        ELI NYKYAIKANA SUOMESSA -
        *olemme eroissa maailman ykkösluokkaa
        > *Maasta on tullut monikulttuurinen lisääntyvine eri
        > maahanmuuttaryhmineen ynm
        > *Syntyvyys on romahtanut.
        > *Vanhenemme kansana länsimaitten nopeiten.
        > *Naiset voivat/tekevät lapsia ulkomaalaisten armeijaa
        > käymättömien miesten kanssa.
        > *Naiset voivat/hankkivat lapsia L-koodin tyyliin toisten
        > naisten kanssa.
        > *Naiset ovat jo abortoineetkin puoli miljoona lasta
        > nykysuomessa ja tehtailu jatkuu.
        > Tähän ei muuten tarvita isältä lain mukaan mitään
        > suostumusta.
        > *Naiset voivat sinkkuilla vaikka koko ikänsä.
        > *Naiset voivat vaikka muutta ulkomaille
        > *Naiset voivat toimia kyllä palkkaa saadessaan vaikka
        > ylipäällikkönä (halonen), puolustusministerinä(rehn), poliisina,
        > vartijana, kapiaisena, perushoitajana (vrt sivari) jne. 
        > *synnytys myöskään ei ole pakollista kaikille vankilan uhalla


        > Joten miten näissä oloissa vain 30-40% kansasta,
        > suomalaiset poikalapset, voivat vielä länsimaiden
        > viimeisenä joutua palkattomaan pakkotyöhön vankilaa
        > kovempiin olosuhteisiin?
        > Ja tarpeen vaatiessa kuolemaan/tappamaan kaikkien
        > v**maisten exien, ikisinkkujen, l-koodinaisten, eri
        > lisääntyvien maahanmuuttaja ryhmien ynm ynm edestä
        > PALKATTA upporikkaassa maassa?


    • köyhiä on yli miljoona

      yksi miljoonaasta,paljon alle tonni käteen! Ter.40 vuotta maksanut kaikesta!

    • TuoOnJo

      On synnillistä saada palkkaa muka keskivertona 2900 eur, kun kovaa duunii tekeviä on paljon alle 2000 eurolla! Kuka noita tilastoja väkrää, tuo keskipalkka on tietoalalla, ei muilla!

      • Höpölöaöa

        Täyttä shittiä koko tilasto. Perus duunarit saavat olla tyytyväisiä 2000euron palkkaan. 3000e toki voi olla keskipalkka, jos lasketaan kaiken maailman Kimi Räikköset ym mukaan.


      • Vartija Kanta-Häme

        SECURITAS 7v kokemus, asuntolainat päällä !!!


      • va-rtija
        Vartija Kanta-Häme kirjoitti:

        SECURITAS 7v kokemus, asuntolainat päällä !!!

        Ja lisiä tonni päälle!........on jo ihan hyvä liksa


      • jerkku1
        Vartija Kanta-Häme kirjoitti:

        SECURITAS 7v kokemus, asuntolainat päällä !!!

        ja vuorotyötä?


      • Vartija Kanta-Häme
        jerkku1 kirjoitti:

        ja vuorotyötä?

        Vuorotyötä, viikonloput gines. Lisiä n. 350€ kuukaudessa.


    • ahkera emäntä

      heh..teen töitä 7 päivänä viikossa ja palkka on 1500€ kuussa...
      että jos tarvitte moniosaajan..tiulen kyllä mielelläni töihin 3000€kk ;)

      • ........

        ...tuollainen 1500e on jo pelkkää unelmaa. Puhuthan nyt kokonaispalkasta, verojen jäkeen kai nyt noin paljoa voi käteen jäädä?

        Koskahan ylityökorvaukset yms. tulevat etelä-pohjanmaalle? Nykyisin niitä saa pitää vapaana jos joskus on aikaa ja kukaan ei kehtaa pitää ettei kommunistiksi luulla.


    • kirjoittaja

      Kyllä julkisella puolella palkat ovat huonompia kuin yksityisellä, jota olen aina ihmetellyt. Olin viimeksi hyväpalkkaisessa (mielestäni) työssä vuonna 2004, jolloin tienasin 2.300 euroa kuussa tiedottajana ja silloin se mielestäni oli hyvä palkka, ainakin minulle.

      • tiedottajan

        nimikkeeksi on leivottu tiedotuspäällikkö - tehtävät ovat tiedottajan tehtäviä mutta palkka on päällikön palkka.


      • akateeminen pari

        julkisella puolella töissä. Emme lääkäreitä, mutta molemmilla akateeminen tutkinto. Vaimo saa n.4200e/kk brutto ja minä n.4300e/kk brutto. Kyllä minä uskon tuohon tilastoon, emme me niin kummasti erotu ns. duunarinaapureistamme.


      • verot ovat kovat
        akateeminen pari kirjoitti:

        julkisella puolella töissä. Emme lääkäreitä, mutta molemmilla akateeminen tutkinto. Vaimo saa n.4200e/kk brutto ja minä n.4300e/kk brutto. Kyllä minä uskon tuohon tilastoon, emme me niin kummasti erotu ns. duunarinaapureistamme.

        Monella on Suomessa korkea bruttopalkka, mutta Suomessa on korkeat verotkin. Bruttopalkka onkin aika hämäävä käsite, jotkut eivät ota huomioon että loppupeleissä se nettopalkka on "oikea" palkka.


      • akateeminen pari
        verot ovat kovat kirjoitti:

        Monella on Suomessa korkea bruttopalkka, mutta Suomessa on korkeat verotkin. Bruttopalkka onkin aika hämäävä käsite, jotkut eivät ota huomioon että loppupeleissä se nettopalkka on "oikea" palkka.

        Vaimolla jää käteen 2780e/kk ja mulla 3000e/kk. Siihen lapsilisät 210e/kk. Kyllä me pärjätään. :)


      • varakas duunari
        tiedottajan kirjoitti:

        nimikkeeksi on leivottu tiedotuspäällikkö - tehtävät ovat tiedottajan tehtäviä mutta palkka on päällikön palkka.

        Nykyään annetaan pikkupäälliköille titteleitä ja näennäistä valtaa - "saat päättää missä huoneessa on peikonlehti ja missä ei - tai onko kahvihuoneen paikka käytävän päässä vai sivuhuoneessa". Alhaisesti koulutettujen henkilöiden minäkuvaan saadaan järkyttävä sekasotku kun he itse kuvittelevat olevansa jotain tärkeää. Yleensä varsinkin aloilla joissa oikeasti tarvitsee tietää ja osata jotain mm. sähkö-, lvi-, yleensä monet tekniikan alat, terveydenhuolto yms duunarit ovat paljon osaavampia ja fiksumpia kun heidän pikkupäällikkönsä. Harvoin kukaan oikeasti jotain osaava edes suostuu muutaman satasen kuukausittaisella palkanlisällä pyörittelemään papereita ja organisoimaan mahdollisesti päivänselviä asioita. Työnantajan etu ovat nämä duunareista valkokaulusköyhällistöön hypähtäneet. Eivät vaan monet itse tajua, että heitä käytetän hyväksi ja oikeat työnosaajat hymähtelevät hillitysti seläntakana. Mitä palkkaan tulee niin oikeasta työstä ei kunnolla makseta, mutta jos on vaikka maisterin paperit kanteleen historiasta niin olet pätevä johtamaan mitä tahansa puulaakia. Merkkivaatteisiin pukeutuminen ja hillitty käytös sekä kaunis naama antaa lisäpisteitä. Työssäsi saatat olla täysi tollo ja pihalla kuin käki. Työpaikallani eivät ihmiset edes tervehdi siistijää joka monesti viikossa siivoaa meikäläisten huoneet ja hän tekee oikeasti jotain hyödyllistä aika surkealla palkalla. Hävytöntä.


      • vielä ne
        akateeminen pari kirjoitti:

        Vaimolla jää käteen 2780e/kk ja mulla 3000e/kk. Siihen lapsilisät 210e/kk. Kyllä me pärjätään. :)

        6 - 8 matkapäivää kuussa keskimäärin, joiden ansiosta saa nauttia ulkomaan ja kotimaan päivärahoista palkan päälle.
        3500€/kk keskimäärin tilille, teknikon papereilla.
        Tyytäväinen kolutukseeni ja ammatiini. Vastuuta ja päätäntä valtaa juuri sopivasti.
        Aika pitkälle palkkaus perustuu siihen paljon jätät viivan alle.
        Ei siinä ydinfyysikkoa tarvita tajuamaan palkan maksun perusteita.


      • Siistijä
        varakas duunari kirjoitti:

        Nykyään annetaan pikkupäälliköille titteleitä ja näennäistä valtaa - "saat päättää missä huoneessa on peikonlehti ja missä ei - tai onko kahvihuoneen paikka käytävän päässä vai sivuhuoneessa". Alhaisesti koulutettujen henkilöiden minäkuvaan saadaan järkyttävä sekasotku kun he itse kuvittelevat olevansa jotain tärkeää. Yleensä varsinkin aloilla joissa oikeasti tarvitsee tietää ja osata jotain mm. sähkö-, lvi-, yleensä monet tekniikan alat, terveydenhuolto yms duunarit ovat paljon osaavampia ja fiksumpia kun heidän pikkupäällikkönsä. Harvoin kukaan oikeasti jotain osaava edes suostuu muutaman satasen kuukausittaisella palkanlisällä pyörittelemään papereita ja organisoimaan mahdollisesti päivänselviä asioita. Työnantajan etu ovat nämä duunareista valkokaulusköyhällistöön hypähtäneet. Eivät vaan monet itse tajua, että heitä käytetän hyväksi ja oikeat työnosaajat hymähtelevät hillitysti seläntakana. Mitä palkkaan tulee niin oikeasta työstä ei kunnolla makseta, mutta jos on vaikka maisterin paperit kanteleen historiasta niin olet pätevä johtamaan mitä tahansa puulaakia. Merkkivaatteisiin pukeutuminen ja hillitty käytös sekä kaunis naama antaa lisäpisteitä. Työssäsi saatat olla täysi tollo ja pihalla kuin käki. Työpaikallani eivät ihmiset edes tervehdi siistijää joka monesti viikossa siivoaa meikäläisten huoneet ja hän tekee oikeasti jotain hyödyllistä aika surkealla palkalla. Hävytöntä.

        Mä toivoisin niiiiiin lujaa vain sitä pientä mutta kuitenki sisällöltään suurta sanaa -kiitos- kun minä käyn sen roskiksen tyhjäämässä ja pyyhkimässä pölyt siitä hemmetin peikonlehdestä (jonka tekisi mieleni joskus vääntää poikki, kun sen peikolehden omistaja niin alaarvoisesti katsoo minua siinä samalla kun hän itse seilaa netissä kuluttaen työaikaa).... joten kiitos sinulle "varakas duunari", kun sinä olet huomannut sen, että minä käyn siellä huoneessa.


      • lehti
        varakas duunari kirjoitti:

        Nykyään annetaan pikkupäälliköille titteleitä ja näennäistä valtaa - "saat päättää missä huoneessa on peikonlehti ja missä ei - tai onko kahvihuoneen paikka käytävän päässä vai sivuhuoneessa". Alhaisesti koulutettujen henkilöiden minäkuvaan saadaan järkyttävä sekasotku kun he itse kuvittelevat olevansa jotain tärkeää. Yleensä varsinkin aloilla joissa oikeasti tarvitsee tietää ja osata jotain mm. sähkö-, lvi-, yleensä monet tekniikan alat, terveydenhuolto yms duunarit ovat paljon osaavampia ja fiksumpia kun heidän pikkupäällikkönsä. Harvoin kukaan oikeasti jotain osaava edes suostuu muutaman satasen kuukausittaisella palkanlisällä pyörittelemään papereita ja organisoimaan mahdollisesti päivänselviä asioita. Työnantajan etu ovat nämä duunareista valkokaulusköyhällistöön hypähtäneet. Eivät vaan monet itse tajua, että heitä käytetän hyväksi ja oikeat työnosaajat hymähtelevät hillitysti seläntakana. Mitä palkkaan tulee niin oikeasta työstä ei kunnolla makseta, mutta jos on vaikka maisterin paperit kanteleen historiasta niin olet pätevä johtamaan mitä tahansa puulaakia. Merkkivaatteisiin pukeutuminen ja hillitty käytös sekä kaunis naama antaa lisäpisteitä. Työssäsi saatat olla täysi tollo ja pihalla kuin käki. Työpaikallani eivät ihmiset edes tervehdi siistijää joka monesti viikossa siivoaa meikäläisten huoneet ja hän tekee oikeasti jotain hyödyllistä aika surkealla palkalla. Hävytöntä.

        Olet täysin oikeassa!


      • Siistijä kirjoitti:

        Mä toivoisin niiiiiin lujaa vain sitä pientä mutta kuitenki sisällöltään suurta sanaa -kiitos- kun minä käyn sen roskiksen tyhjäämässä ja pyyhkimässä pölyt siitä hemmetin peikonlehdestä (jonka tekisi mieleni joskus vääntää poikki, kun sen peikolehden omistaja niin alaarvoisesti katsoo minua siinä samalla kun hän itse seilaa netissä kuluttaen työaikaa).... joten kiitos sinulle "varakas duunari", kun sinä olet huomannut sen, että minä käyn siellä huoneessa.

        Kun olen itse opiskeluaikana siistinyt huoneita, niin arvostan siivoojia, tervehdin iloisesti. Olen huomannut että jopa yli puolet työkavereista eivät ole huomaavinaan siivoojia, mikä on minusta outoa. Olishan se ikävää sotkussa duunata.


      • on kuule
        Siistijä kirjoitti:

        Mä toivoisin niiiiiin lujaa vain sitä pientä mutta kuitenki sisällöltään suurta sanaa -kiitos- kun minä käyn sen roskiksen tyhjäämässä ja pyyhkimässä pölyt siitä hemmetin peikonlehdestä (jonka tekisi mieleni joskus vääntää poikki, kun sen peikolehden omistaja niin alaarvoisesti katsoo minua siinä samalla kun hän itse seilaa netissä kuluttaen työaikaa).... joten kiitos sinulle "varakas duunari", kun sinä olet huomannut sen, että minä käyn siellä huoneessa.

        koulutuksen suoma etu...sama teille muille narisijoille, olisi ehkä kannattanut opiskella, niin saisi netissä pörräillä 4500/kk...njäh!


      • palkkayli3000

        Kai täällä nyt suurinosa valittaa ettei palkka ole se, kun tämän foorumin käyttäjiä ovat työttömät ja muut luuserit.


      • ISIÄM
        varakas duunari kirjoitti:

        Nykyään annetaan pikkupäälliköille titteleitä ja näennäistä valtaa - "saat päättää missä huoneessa on peikonlehti ja missä ei - tai onko kahvihuoneen paikka käytävän päässä vai sivuhuoneessa". Alhaisesti koulutettujen henkilöiden minäkuvaan saadaan järkyttävä sekasotku kun he itse kuvittelevat olevansa jotain tärkeää. Yleensä varsinkin aloilla joissa oikeasti tarvitsee tietää ja osata jotain mm. sähkö-, lvi-, yleensä monet tekniikan alat, terveydenhuolto yms duunarit ovat paljon osaavampia ja fiksumpia kun heidän pikkupäällikkönsä. Harvoin kukaan oikeasti jotain osaava edes suostuu muutaman satasen kuukausittaisella palkanlisällä pyörittelemään papereita ja organisoimaan mahdollisesti päivänselviä asioita. Työnantajan etu ovat nämä duunareista valkokaulusköyhällistöön hypähtäneet. Eivät vaan monet itse tajua, että heitä käytetän hyväksi ja oikeat työnosaajat hymähtelevät hillitysti seläntakana. Mitä palkkaan tulee niin oikeasta työstä ei kunnolla makseta, mutta jos on vaikka maisterin paperit kanteleen historiasta niin olet pätevä johtamaan mitä tahansa puulaakia. Merkkivaatteisiin pukeutuminen ja hillitty käytös sekä kaunis naama antaa lisäpisteitä. Työssäsi saatat olla täysi tollo ja pihalla kuin käki. Työpaikallani eivät ihmiset edes tervehdi siistijää joka monesti viikossa siivoaa meikäläisten huoneet ja hän tekee oikeasti jotain hyödyllistä aika surkealla palkalla. Hävytöntä.

        Työskentelen mttntipäälikkönä, johdan itseäni 25-vuotta vanhempia ihmisiä.... Käteen jää 2900-3500e/kk riippuen siitä paljon alaiseni tekevät tulosta.. Heidön kk palkka on 2000e/kk kysyn vaan, onko se minun vai "duunarin" vika, että asiani ovat kohdallaan?

        "tyhmä pää vahva selkä"

        MERKONOMI 27V


      • vittuillaan
        ISIÄM kirjoitti:

        Työskentelen mttntipäälikkönä, johdan itseäni 25-vuotta vanhempia ihmisiä.... Käteen jää 2900-3500e/kk riippuen siitä paljon alaiseni tekevät tulosta.. Heidön kk palkka on 2000e/kk kysyn vaan, onko se minun vai "duunarin" vika, että asiani ovat kohdallaan?

        "tyhmä pää vahva selkä"

        MERKONOMI 27V

        Ai duunari on tyhmä?!


      • jää 300
        akateeminen pari kirjoitti:

        Vaimolla jää käteen 2780e/kk ja mulla 3000e/kk. Siihen lapsilisät 210e/kk. Kyllä me pärjätään. :)

        Mulla on n. tonnin parempi bruttopalkka kun sulla. Käteen saan 300 enemmän.

        Vaimo kun oli yhtenä vuonna vain puoli vuotta töissä, niin nettopalkassa menetys oli kaksi kuukautta. Aika huono vaihtosuhde: 6kk lisää töitä ja 2kk lisää palkkaa.

        Tätä kannattaa pienipalkkaisenkin miettiä: Suomessa on huono elintaso sen takia että työnteko ei kannata. Mitä enemmän töitä tehdään, sen parempi ostovoima ja paremmat palkat kaikilla.


    • dadsaasddas

      Nolla on lähempänä 3000 euroa kuin ääretön. Jos joku saa 1000€ kuukaudessa ja toinen hankkii miljoonan niin siitä voi laskea keskiansion. Jos taas jätetään pois vaikka 30 % yläpäästä, niin keskipalkka on alle 2000€.

      • Tämä pitäisi

        kaikkien ymmärtää.


      • antimatemaatikko

        Kuvitteellisia palkkaesimerkkejä:

        1. 1000
        2. 1500
        3. 1800
        4. 2000
        5. 2000
        6. 3000
        7. 100000

        Noista siis mediaani (keskimmäinen luku) on 2000 vaikka keskiarvo olisi 15900. Eli se 2000 kuvaa huomattavasti paremmin todellista palkkatasoa kuin 15900.


    • Kyllä taas...

      ...Päättäjät on pistäneet näppinsä peliin tässä tutkimuksessa, no katainen ja vanhanenhan ne on kaiken paskan alku ja loppu...Ei pidä unohtaa kokoomusta!

      • elä

        tuskin 3:llakaan tonnilla


      • LAPSIPERHE
        elä kirjoitti:

        tuskin 3:llakaan tonnilla

        Minä tienaan 2000 e/kk (brutto) Vaimo hoitaa lapsia kotona 600 e/kk. Olemme vielä hengissä. Velaton omakotitalo järven rannalla. Maksettu 15 vuodessa noin huonolla palkalla.

        Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot.

        Eiköhän todellisuus ainakin maaseudulla ole alle 2000e / kk Virkamiehet nostavat tuotakin, koska tienaavat 3000-10000 e/kk.


      • KAIKEN A JA O
        LAPSIPERHE kirjoitti:

        Minä tienaan 2000 e/kk (brutto) Vaimo hoitaa lapsia kotona 600 e/kk. Olemme vielä hengissä. Velaton omakotitalo järven rannalla. Maksettu 15 vuodessa noin huonolla palkalla.

        Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot.

        Eiköhän todellisuus ainakin maaseudulla ole alle 2000e / kk Virkamiehet nostavat tuotakin, koska tienaavat 3000-10000 e/kk.

        -ikä 24v
        -n. 39 000 brutto/vuosi
        -rivarin pätkä
        -auto
        -moottoripyörä
        -lainaa 135 000

        kilpailutan vakuutukset ja kaiken mahdollisen...
        jos viitsii nähdä vähän vaivaa säästää satoja euroja vuodessa

        jätän "turhat" pikkuostokset väliin, pari euroa päivässä on vuositasolla pitkä penni

        ps. tähän päivään asti ei hädän päivää


      • mua...
        elä kirjoitti:

        tuskin 3:llakaan tonnilla

        mä olen 4-kymppinen nainen ja elän eläkkeellä toistaiseksi, eikä loppua näy.
        Eläke on asumistuen jälkeen 1033 ekeä. Siitä n. puolet vuokraan joten revipä siitä.

        Just tänään itkin, kun hoitotukeni hylättiin. Mun on pakko luopua netistä, kännykästä, telkkarista.
        Tämä kaikki kärsimys autokolarin seurauksena. Kohta ainut harrastus on lenkkeily ja kynsien syöminen kotona!
        Muuhun ei rahat riitä?
        Kyllä tää itku tyrehtyy vähintään sillon, kun mua viedään pillit soiden psykiatriseen hoitoon!

        Että näin meidän hyvinvointivaltiossa!


      • vanha nainen
        elä kirjoitti:

        tuskin 3:llakaan tonnilla

        Kyllä tulee kun on ihan pakko, ei saa tukia jos omistaa asunnon Sekin on työllä tienattu ei millään muulla!Mitään tukia ei tipu, vaikka niistä on 40 vuotta maksettu,veroo menee joka kuu 20.5% Hallitus on erittäin välinpitämätön,Valitettavasti, ja niitä on siellä ihan liikaa.50 riittäisi.


      • Uneton
        elä kirjoitti:

        tuskin 3:llakaan tonnilla

        Suurin osa elää oikeasti vähemmälläkin. Niin teen minäkin. En ota velkaa enkä haaveile turhista. Elämä tuntuu paljon antoisammalta kun ei tarvi tinkiä joka sentistä.


      • maksaan.....
        Uneton kirjoitti:

        Suurin osa elää oikeasti vähemmälläkin. Niin teen minäkin. En ota velkaa enkä haaveile turhista. Elämä tuntuu paljon antoisammalta kun ei tarvi tinkiä joka sentistä.

        netin, kännykkälaskun ja telkkarimaksun? Meneekö sulla lääkkeisiin ja bussikorttiin?

        Kerro ihmees, miten rahasi saat riittämään?


      • be beautiful!
        maksaan..... kirjoitti:

        netin, kännykkälaskun ja telkkarimaksun? Meneekö sulla lääkkeisiin ja bussikorttiin?

        Kerro ihmees, miten rahasi saat riittämään?

        Ei oo varaa autoon ei omaan asuntoon..just just riittää rahat tähän elintasoon!


    • jerkku1

      Juu kolmedonaa brutto!!! taitaa olla paljo alla 3000e/kk keskipalkka bruttona !! Eli tuntipalkan pitäs olla 18.75e. En kyllä mitenkään ylety tohon luokkaan ei varmaan kovin monikaan ,veikkaan että tohon palkkaan yltää noin 7% suomen kansalaisista.

      Tilille pamahtaa 2000e
      - ruoka -600
      -vuokra -700
      -sähkölasku -40
      -vakuutusmaksut -50
      -puhelinlasku -70
      -mahdollinen laina esim mökki. -500

      = 1960e juhuu Kävellen töihin!!!!

      • sinullahan on kaikki

        Mikä sulla tässä sitten ongelma on.
        Sulla on kodin, sähköjen, ruuan ja jopa vapaa-ajan jälkeen rahaa vielä tonni jäljellä !!!

        Minusta olet tosi rikas. Mökkikin.

        Mitä helvettiä voit enää haluta lisää?


      • ????????????????
        sinullahan on kaikki kirjoitti:

        Mikä sulla tässä sitten ongelma on.
        Sulla on kodin, sähköjen, ruuan ja jopa vapaa-ajan jälkeen rahaa vielä tonni jäljellä !!!

        Minusta olet tosi rikas. Mökkikin.

        Mitä helvettiä voit enää haluta lisää?

        Tonni??!!


      • pizzathehut

        Meisän 4-henkisellä perheellä ( lemmikit) menee kuukaudessa ruokaan 300-500 joten jos olet yksinäinen kuten viestistäsi ymmärsin niin kantsisi syödä vähemmän/halvempaa.


      • jerkku1
        ???????????????? kirjoitti:

        Tonni??!!

        Niinpä Tonni!!!!
        Ei sossu laita mulle tonnia... no se siittä ja sen jauhamisesta haluan että äänestätte mua eduskuntaan takaan paremman tulevaisuuden..


      • jerkku1
        pizzathehut kirjoitti:

        Meisän 4-henkisellä perheellä ( lemmikit) menee kuukaudessa ruokaan 300-500 joten jos olet yksinäinen kuten viestistäsi ymmärsin niin kantsisi syödä vähemmän/halvempaa.

        Laadusta kannattaa maksaa..

        Siksi syön vaan esim.. naudanlihaa ja riistaa.en mitään lidlin tai saarioisten mössöjä..


      • korkeahko?

        70e kk, tosi paljon. 10-20e/kk, DNA Helmi tai jotain.


      • Herkkubro's
        jerkku1 kirjoitti:

        Laadusta kannattaa maksaa..

        Siksi syön vaan esim.. naudanlihaa ja riistaa.en mitään lidlin tai saarioisten mössöjä..

        Yksineläjä joka mässää kuukaudessa 600 €:lla ruokaa (joo, jjoo, siäfilettä ja hanhenmaksaa) ja jaksaa vinkua ettei rahat riitä. Liity marttoihin niin saat oppia kuina hyvää ja laadukasta ruokaa voi thedä myös edullisesti.


    • joojoomies.

      Alla minun huhtikuussa 2007 lähettämät kysymykset meilitse Tilastokeskukselle ja niiden alla saamani vastaus:

      Uutisissa aina tasaisin väliajoin kerrotaan suomalaisten palkansaajien keskiansio. Olisin kiitollinen jos saisin teiltä vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

      1. Kyseessä lienee siis palkansaajien tulojen keskiarvo eikä mediaani? Jos noin on, niin eikö olisi selkeämpi ja kuvaavampi tapa ilmoittaa keskipalkka mediaanina, jolloin kaikkien todella suurituloisten (1-2%) tulot eivät vääristäisi keskipalkkaa?

      2. Minulla on hämärä muistikuva, että suomalaisten keskiansio olisi luokkaa 2500€, pitääkö tuo paikkansa ja paljonko tuo summa olisi mediaanina; oletettavasti pienempi?
      Ja/tai olisiko mahdollista Tilastokeskuksen ihan julkaista tuo tieto medioiden välityksellä?

      3. Mitä lasketaan mukaan tuohon palkkaan? Palkansaajan koko verotettava tulo vai pelkästään palkka mahdollisine ylitöineen? Miten mahdolliset vuosibonukset?
      jne.


      Hei!
      1. On totta, että keskiarvot ovat harhaisia sekä palkansaajien ylä- , mutta myös alapään ansioista johtuen.
      Esim vuoden 2004 palkkarakennetilastossa mediaani oli noin 11 prosenttia keskiarvoa pienempi. Palkkatilastoissa kyllä julkaistaan myös mediaanit, mutta media on tottunut käyttämään tai jostakin syystä haluaa käyttää keskiarvoja.

      2. Jos puhutaan suomalaisesta palkansaajasta ja kuukausiansioista, on järkevintä käyttää lähteenä palkkarakennetilastoa. Tästä tuorein tieto on vuodelta 2004 (ka. 2459 euroa ja mediaani 2198 euroa). Palkkatilastoja julkaistaan myös alakohtaisesta näkökulmasta. Näiden lisäksi palkkatietoja julkaistaan tulonjakotilastossa ja ansiotasoindeksissä. Ansiotasoindeksin laskennallinen kuukausiansio oli vuodelle 2005 noin 2500 euroa. Palkkojen hajontalukuja, kuten myös mediaani, julkaistaan palkkatilastojen julkaisuissa ja alakohtaisissa palkkatilastoissa myös internetissä. Palkkarakennetilaston tiedot vuodelta 2005 julkaistaan huhtikuun lopussa, jolloin julkaistaan myös hajontatietoa internetissä.

      3. Palkkarakennetilastossa on käsitteenä kokonaisansio, joka sisältää myös ylityöansiot, mutta ei kertaluonteisesti maksettavia eriä, kuten tulospalkkioita tai lomarahaa.
      Tulomielessä palkkatilastot kuvaavat pelkästään palkkatuloja, eli mukana ei ole esim. pääomatuloja.

      • iiinees

        Jos kerta vuonna 2004 oli keskipalkka melkein 2500 ja mediaani, siis se paremmin kuvaava, 2200, niin kai se 3000 voi nykyään olla.

        Jos joku ei tiedä mitä mediaani tarkoittaa, niin esim näin sen voi kuvailla:

        Laitetaan kaikki palkansaajat jonoon, kärkeen eniten tienaava ja vikaksi vähiten. Mediaani on sen tulot, joka on jonossa keskimmäinen. Ja siis sen tulot oli 2004 2200€.


      • nimimerkki

        Käykääpä kattoon esim. hoito- ja sossupuolen palkat kvtes:sta niin ei oo siellä "keskipalkkaisia" edes esimiestasolla...tai ehkä justiin yltävät hyvillä vuosilisillä...
        Noh, alansa kukin valinnut. Pääasia, että nauttii työstään. Ei kai kukaan vain palkan vuoksi duunia tee...?


    • duunaripate

      Uskoisko, että keskipalkka on muka noin hyvä.
      Ite saan kuussa palkkaa vain 1250 euroa bruttona.
      Olen ollut palkkatöissä jo useita vuosia. Millä helkutilla voi päästä niin hyviin ansioihin, että tienaa melkein 3000 euroa kuussa.
      Voi olla, että rikkaat tienaa sitte heti helekutisti, jotta keskiarvo saataisiin näyttämään paremmalta. Ne eduskunnan pamput yms turhat hemmot vetävät meidän duunareiden ansiot lähes kokonaan. Meille jää vain rippeet. Epäreilua!

      • lateksiksi

        missä hommassa noin huonosti tienaa...?:o


      • Nimetön
        lateksiksi kirjoitti:

        missä hommassa noin huonosti tienaa...?:o

        kyllä kaupassa tienaa juuri tollasia 1200euroo/kk palkkoja.ja siis ihan normaalisti oli itsellä vähintään 37,5h/vko ja osastovastaavana isossa tavaratalossa.mutta niin se vaan asiakaspalvelualalla menee.siksipä lähdinkin opiskelemaan ja vannoin,etten enää koskaan ota keneltäkään paskaa niskaan tolla palkalla,niin kuin kaupan tätinä..


      • sfsd

        Mitä tekemistä eduskunnan "pamppujen" palkoilla on sun palkan kanssa. Ei ole olemassa mitään yhteistä palkkakassaa, josta jaetaan kaikille ansion mukaan,


    • ___0000___

      Hahaha vähän heikompi onko 1700e pienemmät tulot vähän heikommat?Missä moraali?

    • niin..

      Niin niin joo joo, ei tuo ole se todellinen keskipalkka, vaan tuota lukua vääristävät ne joitten palkka on paljon enemmän kuin tuo 3000€/kk. Veikkaan että oikeampi arvio voisi olla sellaista 2500€/kk luokkaa.

    • Jukkaaaaaa

      Itse tienaan 2800€ ja olen töissä noin 500 ihmisen yksityisessä firmassa ja on täysin varmaa, että minä kuulun yrityksen huonoimmin palkattujen joukkoon. Suurin osa tienaa 3000-4000€. Huonotuloiset ei oikein ole hajulla, kuinka hyvin keskiluokka ja hieman sen yli olevat tienaavat nykyään.

    • on viis

      Kyllä ne Talous-Sanomien laskutavat tiedetään. Yksi laskukaava: kuukauden BRUTTO palkka * 12kk lomarahat jaettuna 11kk (lomakuukausi pois laskuista). Tulee huomattavasti nätimpi luku. Näin ne ovat laskeneet omatkin palkat, kun lehti melkein meni nurin vuoden alussa.

    • ------->>>

      Miksi ihmeessä palkankorotukset ovat prosentteja, niiden pitäisi olla kaikille yhtäsuuri summa. Silloin tuloerot pysyisivät samana.

      Nyt tilanne on paskamainen pienituloisille sillä heidän ostovoima ja palkkakehitys on surkea ja he jäävät kokoajan enemmän ja enemmän palkoissa jälkeen, prosenttikorotukset lisäävät palkansaajien tuloeroja valtavasti.

      • monta vuotta

        No ihan samaa oon toitottanu jo monta vuotta! ymmärrän kyl ettei se 30€ näy hirveesti 5000€ kuukausituloissa mut saman verran makaroonia sillä saa kuin se jol kuukausitulot on esim.1600€..


      • puhut

        Juurihan oli uutisissa, että keski- ja matalatuloisten verotus on keskikertoa Eurooppalaiseen verrattuna. Hyvätuloisten verotus on verotettu sitten raskaammin verrattuna Eurooppalaisiin verrattuna. Prosenttikorotus ainakin kompensoi raskaampaa verotusta.
        Ostovoima on kaikilla meillä Suomalaisilla heikohko.


      • Leuku

        Prosenttikorotuksien avulla pidetään juuri huoli siitä, että palkkaerot pysyvät yhtä suurina !
        Tämä siis siinä tapauksessa, että eri tehtävissä yleensä hyväksytään erisuuruiset palkat. Ettei eletä niinku kommunismissa.

        Jos joku saisi nyt 100 EUR ja toinen 200 EUR, niin eikös toinen saa silloin tuplapalkan ?

        Jos joka vuosi vaan korotettais esim. 10 EUR, niin 10 vuoden päästä toisella olis palkka 200 EUR ja toisella 300 EUR. Ei olis enää tupla, eiks nii ?

        Eli tuloerot kaventuis.

        Prosenttikorotuksilla tuloero pysyy koko ajan samana !


      • Nimimerkki
        monta vuotta kirjoitti:

        No ihan samaa oon toitottanu jo monta vuotta! ymmärrän kyl ettei se 30€ näy hirveesti 5000€ kuukausituloissa mut saman verran makaroonia sillä saa kuin se jol kuukausitulot on esim.1600€..

        Väärin, verotus pitää kyllä huolen siitä että parempituloinen ei saisi samaa mitä pienipalkkainen samasta summasta saisi käteensä.


      • astanda
        Nimimerkki kirjoitti:

        Väärin, verotus pitää kyllä huolen siitä että parempituloinen ei saisi samaa mitä pienipalkkainen samasta summasta saisi käteensä.

        No, huh huh.

        a)veronkevennykset ovat kanssa prosenteissa (isotuloiset hyötyy)

        b)jos joskus (edes kerran) isotuloinen sitten
        saisi vähemmän kuin pienituloinen, niin miten se sen elämää heikentäisi?


    • On se kumma kun minun tuttavapiiriin joista kaikki sentään käyvät säännöllisessä työsssä ja joista osa on ollut saman työnantajan palveluksessa yli 25 vuotta, niin kukaa ei tienaa yli kolmea tonnia kuussa. Tuttavia on sentää aika paljon. Mistäköhän nuo keskiansiotilastot oikein revitään, ei ainakaan elävästä elämästä. Katsellaan varmaan joitain paperille painettuja numeroita, eikä tiedetä kadulla kävelevästä ihmisestä hevon helvettiä. Menisivät keräilemään esim. itä-keskukseen tai johonkin muuhun paikkaan, jossa paljon ihmisiä, työssäkäyvien ihmisten palkkakuitteja, niin taitaisi se totuus olla jotain muuta kuin n. 3.000,-/kk. Mutta saahan eduskunta taas aiheen pienentää erilaisia sosiaalietuuksia, kun tilastollisesti tienataan niin perkeleesti, että ensimmäisen kauden kansanedustajatkin ovat kateellisia.

      • it-alalla

        Omassa tuttavapiirissäni tuo palkka on paremmin siellä noin 5000 euron tuntumassa.
        Taidan olla heikoiten palkattuja lukuunottamatta muutamaa kaveriani, jotka ovat yliopistomaailmassa dosentteina.
        Paremmin palkatut kaverini tienaavatkin reilusti yli 10000 euroa.
        Itse saan vain hieman yli 5000 euroa kuukaudessa.
        Alaisenikin saavat keskimäärin noin 3800 euroa kuukaudessa. Pari aloitellutta laskee keskiarvoa voimakkaasti.
        Näin it-alalla pääkaupunkiseudulla. Mitä sillä rahalla sitten saa on aivan toinen asia.


    • .........?

      minä oon nähny unta tollaisista palkoista ja ketkä kuuluu tuohon palkka ryhmään varmaan ovat laskeneet mukaan nokian nesteen monien muitten johtajien palkat mukaan varsinkin eduskunnan narrien palkat myös kuuluu siihen.

    • Ylikers

      Keskipalkka 3000€???
      Joo hienoa kun näissä otetaan huomioon noiden kalakavereiden/liituraitojen palkat!

      Pitäisi olla tavallisen duunarin keskiansiot eikä kaikkien isojen porhojen palkkoja sotketa meidän heteroiden palkkojen keskiarvoihin!!

      Paskat tollaisia rahoja norm.ihminen näe ellei vedä kaikkia sunnuntaita ja öitä...

      Kaikessa ne osaa kaunistella tilastoja samoin kuin työttömien määrässä (jossa hukutetaan kaikkiin kursseihin yms. hyödyttömiin työttömiä päitä).

    • kanslisti2

      20 vuotta kaupungin palveluksessa "siistissä sisätyössä" kaikilla mahdollisilla ikälisillä - ja vielä jää alle 2000 euron!
      Nyt vielä painaa lomautukset päälle...
      Että näin!

    • köksä

      Ei tarvii unta nähdä tollasesta palkasta kunta-alalla. Kohta 20 vuotta koululaisia ruokkineena, kk palkka 1645€ palvelusvuosilisä ja vielä viimeinen jäi saamatta laman tultua kun kuntasektori jätti viimeisen määrävuosilisän maksamatta. Tästäkään määräajasta ei jäänyt kuin kaks viikkoo vaille. Et silleen. Koita tässä sit vielä pärjätä. Kevään kohutut palkankorotuksetkin jäi saamatta, kun se ei kuulunut meille pienipalkkaisille...Esimiestaso sen vähän nappasi...tasa-arvoeränä... Mitä sekin nykypäivänä tarkoittaa???
      Ei ihme, jollei oikeen ole tota motivaatiota nykypäivän aherrukseen.

    • Sbuge

      no kertokkahan tilastotiteitten maisterit....mihin koostuu tuo kolme tonttua...tässähän rupeaa ihan kiukuttamaan kun on ollut jo pitkään selvillä semmoinen seikka että tavallinen koulutettu sihteeri saa noin 2500€ kk ja ja kouluttamaton henkilö joka tekee täysin samaa työtä ja jopa ehkä hiukan paremmin saa vain 1750€kk....mistä tämä johtuu!!

      • sdfsdfsdf

        Edelliseen viestiin vastauksena: Tuskin tuota kukaan tietää?. "haistakaa paska koko valtiovalta.."


    • minun palkasta

      Tuossa on varmaan yli puolet jotain esimiesasemassa olevia, olen ollut 10 v terveydenhoitoalalla ja peruspalkka siltä alalta on alle 1700 ja siitä verot ym.maksut pois.

    • kansa uskomaan hyvinvointiin

      vaikka itse ei saakaan, niin siitä ei kehtaa edes mainita - ja homma toimii suunnitellusti. Pienen ryhmän "sairaat ja täysin ansiottomat" palkat nostavat keskiarvoa käyttöön sopivaksi. Olisi tuolle nimityskin; KUSETUS !!!

      • JaR

        Luku on täysin faktinen, pitää kuitenkin ymmärtää, että mukana ovat KAIKKI palkkaa nauttivat. Yläpäästä löytyy satojen tuhansien kuukausiansioita nostavat yritysjohtajat.
        Perusduunarin keskiansio on tottakai selvästi alempi. Yli kolmen tonnin ansioihin päästään kuitenkin duunariammateissa ainakin suurteollisuuden puolella:
        Metalli - Outokumpu, Rautaruukki. ~3800/kk
        Paperi - Stora Enso, UPM ~4000/kk
        Muitakin varmaan löytyy, siinä kuitenkin ne joista varmuudella saa yli keskiansion.


      • Ikänsä orja

        Eipä isänikään tienaa, ollut duunarina putkihomissa varmaan 30 vuotta. Käteen jää silti vain 1800e...mutta joku kynää pyörittävä jannu vetelee 3000-4000e kuussa...tätä tää on.


      • JaR
        Ikänsä orja kirjoitti:

        Eipä isänikään tienaa, ollut duunarina putkihomissa varmaan 30 vuotta. Käteen jää silti vain 1800e...mutta joku kynää pyörittävä jannu vetelee 3000-4000e kuussa...tätä tää on.

        Jos käteen jäävä osuus on 1800€, on bruttopalkka hyvin lähellä tuota 3000 euroa...


      • jaaana-76
        JaR kirjoitti:

        Jos käteen jäävä osuus on 1800€, on bruttopalkka hyvin lähellä tuota 3000 euroa...

        Itsellä brutto 2850, netto 2000.


      • JaR
        jaaana-76 kirjoitti:

        Itsellä brutto 2850, netto 2000.

        Eli veroprosenttisi on ~30. Taitaa olla ensiasunnon korot vähennyksissä? =)
        Itselläni veroprosentti 33, 3tonnin tilistä jää siis käteen saman verran kuin sinulla...


      • kuukausitulot
        JaR kirjoitti:

        Eli veroprosenttisi on ~30. Taitaa olla ensiasunnon korot vähennyksissä? =)
        Itselläni veroprosentti 33, 3tonnin tilistä jää siis käteen saman verran kuin sinulla...

        Brutto 3200, netto 2350.


      • JebuJee
        jaaana-76 kirjoitti:

        Itsellä brutto 2850, netto 2000.

        Eikaisiin mittiä vittujeeh!!!


    • saadaan

      summia, jotka ei vastaa todellisuutta. 1600-1800 euroa kuukaudessa on varmasti lähempänä totuutta. Tilastokeskuksen otot eivät ole koskaan pitäneet paikkaansa missään asiassa.

      Valtaosa työntekijöistä nauttii matalaa, liian matalaa, palkkaa.

    • it-alalla.

      Omassa tuttavapiirissäni tuo palkka on paremmin siellä noin 5000 euron tuntumassa.
      Taidan olla heikoiten palkattuja lukuunottamatta muutamaa kaveriani, jotka ovat yliopistomaailmassa dosentteina.
      Paremmin palkatut kaverini tienaavatkin reilusti yli 10000 euroa.
      Itse saan vain hieman yli 5000 euroa kuukaudessa.
      Alaisenikin saavat keskimäärin noin 3800 euroa kuukaudessa. Pari aloitellutta laskee keskiarvoa voimakkaasti.
      Näin it-alalla pääkaupunkiseudulla. Mitä sillä rahalla sitten saa on aivan toinen asia.

      Pääkaupunkiseudulla tuolla samalla summalla kun saa vain puolet siitä mitä voisi saada samaisella summalla esim. Porin seudulla.

      • Manly79

        Olen itsekin it-alalla, SAP:n parissa ja meillä konsulttien palkat liikkuvat siinä 4000e molemmin puolin, noin 20 % saa sen 5000e. Mitähän hommaa ne sinun kaverisi tekevät? Jos ovat jotain ylätason managereita ja bonarit mukana niin voi tulla se joskus se 10.000 kk mutta ihan oikeasti, ei sellasia liksoja saa ku firman johto. Melko ison tai ison firman johto.


      • eipäs...

        nyt taas valehdella kaupunkiseudulla.t. IT alalla oleva


    • ei jää säästöön

      tosi asiahahan on että alle 2000euroa brutto hankkivat pyörittävät tätä suomen maata

      näiltä 3000 tonnin elvistelijöiltä joutas surutta pudottaa palkaa

    • MelluKe

      ..kyllä tuollainen palkka varmasti jo motivoi työntekoon! ..yksityinen tarjoaa vielä aika kivasti kaikenmoista muuta mukavaa palkan päälle.. tai ainakin näin olen kuullut puhuttavan.

      Itsellä tienestit reippaasti alle 1800e kuussa (sosterin kunta-alan palkka) ja sillä elätän itseni ja lapseni täällä pääkaupunkiseudulla, missä yksistään vuokra 62m2 kämpästä vie lähes puolet palkasta.

      Nyt kyllä alkoi lakottamaan.. 8!J

    • tilasto

      kyllä todelliset keskipalkat jäävät paljon alemmas, noita nostavat ne muutamat jotka kiskovat 5000€ kuussa tai enemmän. Enemmän kiinnostaisi mikä on mediaanipalkka. Taitaa olla että jää alle 2500€:n

      • räkis

        olen rakennusalalla töissä, lukiosta valmistunut keväällä 2008, kokemusta yhteensä alasta melkein vuosi ja palkka 2500e/kk. eikä ole pimeätä!


    • otanta

      Miehillä ja naisilla on eri palkat edelleenkin vaikka muuta väitetään. Keskituloiseksi katsotaan n. 2 500 euroa/brutto ansaitseva nainen. Kyseinen tilasto kertoo ns. hyväpalkkaisista naisista jos realistinen haluaa olla.

      • Nimetön

        Suomessa on voimassa laki, joka estää työnantajaa maksamasta erisuuruista palkkaa SAMASTA työstä, oli työntekijä nainen tai mies. Eli rautalangasta, nainen saa täsmälleen saman palkan kuin mieskin, SAMASTA työstä.
        Syy keskiansion eroihin on siis muualla.
        Keskiansion ero naisten ja miesten suhteen johtuu seuraavasta: Naiset hakeutuvat/kouluttautuvat miehiä useammin aloille, joilla palkkaus on huono. Miksi palkkaus näillä aloilla on huonompi, on taas aivan eri asia.


      • vääntää kunnolla!
        Nimetön kirjoitti:

        Suomessa on voimassa laki, joka estää työnantajaa maksamasta erisuuruista palkkaa SAMASTA työstä, oli työntekijä nainen tai mies. Eli rautalangasta, nainen saa täsmälleen saman palkan kuin mieskin, SAMASTA työstä.
        Syy keskiansion eroihin on siis muualla.
        Keskiansion ero naisten ja miesten suhteen johtuu seuraavasta: Naiset hakeutuvat/kouluttautuvat miehiä useammin aloille, joilla palkkaus on huono. Miksi palkkaus näillä aloilla on huonompi, on taas aivan eri asia.

        Taidat olla turhan uskovainen mitä tulee työnantajiin!


      • JaR
        vääntää kunnolla! kirjoitti:

        Taidat olla turhan uskovainen mitä tulee työnantajiin!

        Lue viestini uudestaan. Yritä sen jälkeen ymmärtää lukemasi.

        Tiedätkö yhdenkin firman missä ihmiset, samasta työstä ja samankaltaisella osaamisella/kokemuksella ,saa erisuuruista palkkaa? Edellisen kuvauksen kaltaisessa tapauksessa on myös yhdentekevää verrataanko miesmies vai miesnainen, palkkaus tulee lain mukaan olla sama.
        Mikäli palkkaeroa kuitenkin on, niin soita ihmeessä liittoon, asia korjataan.


      • Naiset ovat

        Johtunee siitä että naisia on enemmän ns. matalapalkkaisilla aloilla. Esim. siivoojia, kaupan kassoja jne jne kuin miehiä. Uskon eron tulevan ainakin siitä. Mitäs sanot tästä: Työkaverini on nainen ja tienaa enemmän kuin minä!!! Mahdotonta...


    • aina...

      palkka on suoraan verrannollinen työn vaativuustasoon. onko se niin vaikea käsittää? jos haluaa parempaa palkkaa, niin lähtee opiskelemaan! vaikka insinööriksi. ei se sen vaikeampaa ole.

      • ingengööri

        ///////


    • ........

      jET-PUU MAKSAA 1700E BRUTTO

    • gargamel

      Päijät-häme. Alalla 15 v. ja palkka alle 12,5 egee/h eli n.2200 kuussa.

    • varastoduunari

      Jokainen tienaa sen minkä tienaa, mitä sitä sen enempää vatvomaan. On tietysti ammatteja joista pitäisi saada parempi palkka, kuin mitä maksetaan. Itse pärjäilen pikkaisen päälle 2 tonnin palkalla ihan hyvin. Ylitöillä voisi tuota tiliä tietysti kasvattaa.

    • heppiheikkinen

      Ois kiva oikeesti saada edes se 2000€ just yli 1700 saa valimossa..

    • korok

      ...mikään 3000 €, sitähän vääristää ihmiset, joilla palkka on jottain 5000 € kuussa tai yli, kun tuskin kuitenkaan kukaan ihan 1000 € kuussa saa, eli ns mediaanipalkan keskiarvo on ehkäpä 2500 € tai hieman alle, näin siis veikkaisin, mikä sekin on paljon, kun miettii kuinka monet suomalaiset ihmiset ( myyjät, kassat, siivoojat, kauppojen vartijat jne... ) tekevät työtä pienipalkkaisilla aloilla, joissa ei voi esim. 2000 € kuukausipalkasta edes uneksia..

      • Nimetön

        Mediaanipalkka oli tilaston mukaan 2 586 euroa, miehillä 2 994 euroa ja naisilla 2 281.


    • köyhyysrajan alapuolella

      Onhan se hyvä että keskipalkka hipoo kolmea tonnia :) itsellä palkka 1252e miinus verot. käteen jää se tonni kuussa.. onnea heille jotka valittavat kuuluvansa tuoho keskipalkka luokkaan.. ps. työskentelen kasvatusalalla erityislasten kanssa.. että rankimmista töistä ei todellakaan makseta.. :(

    • Tilastotieto

      Keskipalkka on harhaanjohtava, koska palkkahaitari on yläpäästään hyvin pitkä eli on pieni joukko, joka saa erittäin suuria palkkoja. Näiden superpalkkaisten palkat nostavat keskiarvolla laskettua keskipalkkaa hyvin paljon.

      Jos esimerkiksi sata henkeä tienaa 1000 euroa ja yksi henkilö miljoona euroa, on yämän ryhmän keskipalkka 10 891 euroa eli kymmenen kertaa suurempi kuin kaikkien paitsi yhden palkka.

      Oikeampi tapa olisi kertoa se palkka, jota enemmän ja vähemmän saajia on yhtä paljon eli puolet. Tuossa esimerkissäni se on 1000 euroa. Tämä ns. mediaani olisi keskipalkkana paljon tuota 3000 euroa pienempi.

      • JOJOOJOOOO

        Alla minun huhtikuussa 2007 lähettämät kysymykset meilitse Tilastokeskukselle ja niiden alla saamani vastaus:

        Uutisissa aina tasaisin väliajoin kerrotaan suomalaisten palkansaajien keskiansio. Olisin kiitollinen jos saisin teiltä vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

        1. Kyseessä lienee siis palkansaajien tulojen keskiarvo eikä mediaani? Jos noin on, niin eikö olisi selkeämpi ja kuvaavampi tapa ilmoittaa keskipalkka mediaanina, jolloin kaikkien todella suurituloisten (1-2%) tulot eivät vääristäisi keskipalkkaa?

        2. Minulla on hämärä muistikuva, että suomalaisten keskiansio olisi luokkaa 2500€, pitääkö tuo paikkansa ja paljonko tuo summa olisi mediaanina; oletettavasti pienempi?
        Ja/tai olisiko mahdollista Tilastokeskuksen ihan julkaista tuo tieto medioiden välityksellä?

        3. Mitä lasketaan mukaan tuohon palkkaan? Palkansaajan koko verotettava tulo vai pelkästään palkka mahdollisine ylitöineen? Miten mahdolliset vuosibonukset?
        jne.


        Hei!
        1. On totta, että keskiarvot ovat harhaisia sekä palkansaajien ylä- , mutta myös alapään ansioista johtuen.
        Esim vuoden 2004 palkkarakennetilastossa mediaani oli noin 11 prosenttia keskiarvoa pienempi. Palkkatilastoissa kyllä julkaistaan myös mediaanit, mutta media on tottunut käyttämään tai jostakin syystä haluaa käyttää keskiarvoja.

        2. Jos puhutaan suomalaisesta palkansaajasta ja kuukausiansioista, on järkevintä käyttää lähteenä palkkarakennetilastoa. Tästä tuorein tieto on vuodelta 2004 (ka. 2459 euroa ja mediaani 2198 euroa). Palkkatilastoja julkaistaan myös alakohtaisesta näkökulmasta. Näiden lisäksi palkkatietoja julkaistaan tulonjakotilastossa ja ansiotasoindeksissä. Ansiotasoindeksin laskennallinen kuukausiansio oli vuodelle 2005 noin 2500 euroa. Palkkojen hajontalukuja, kuten myös mediaani, julkaistaan palkkatilastojen julkaisuissa ja alakohtaisissa palkkatilastoissa myös internetissä. Palkkarakennetilaston tiedot vuodelta 2005 julkaistaan huhtikuun lopussa, jolloin julkaistaan myös hajontatietoa internetissä.

        3. Palkkarakennetilastossa on käsitteenä kokonaisansio, joka sisältää myös ylityöansiot, mutta ei kertaluonteisesti maksettavia eriä, kuten tulospalkkioita tai lomarahaa.
        Tulomielessä palkkatilastot kuvaavat pelkästään palkkatuloja, eli mukana ei ole esim. pääomatuloja.


      • nuorinaineeen
        JOJOOJOOOO kirjoitti:

        Alla minun huhtikuussa 2007 lähettämät kysymykset meilitse Tilastokeskukselle ja niiden alla saamani vastaus:

        Uutisissa aina tasaisin väliajoin kerrotaan suomalaisten palkansaajien keskiansio. Olisin kiitollinen jos saisin teiltä vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

        1. Kyseessä lienee siis palkansaajien tulojen keskiarvo eikä mediaani? Jos noin on, niin eikö olisi selkeämpi ja kuvaavampi tapa ilmoittaa keskipalkka mediaanina, jolloin kaikkien todella suurituloisten (1-2%) tulot eivät vääristäisi keskipalkkaa?

        2. Minulla on hämärä muistikuva, että suomalaisten keskiansio olisi luokkaa 2500€, pitääkö tuo paikkansa ja paljonko tuo summa olisi mediaanina; oletettavasti pienempi?
        Ja/tai olisiko mahdollista Tilastokeskuksen ihan julkaista tuo tieto medioiden välityksellä?

        3. Mitä lasketaan mukaan tuohon palkkaan? Palkansaajan koko verotettava tulo vai pelkästään palkka mahdollisine ylitöineen? Miten mahdolliset vuosibonukset?
        jne.


        Hei!
        1. On totta, että keskiarvot ovat harhaisia sekä palkansaajien ylä- , mutta myös alapään ansioista johtuen.
        Esim vuoden 2004 palkkarakennetilastossa mediaani oli noin 11 prosenttia keskiarvoa pienempi. Palkkatilastoissa kyllä julkaistaan myös mediaanit, mutta media on tottunut käyttämään tai jostakin syystä haluaa käyttää keskiarvoja.

        2. Jos puhutaan suomalaisesta palkansaajasta ja kuukausiansioista, on järkevintä käyttää lähteenä palkkarakennetilastoa. Tästä tuorein tieto on vuodelta 2004 (ka. 2459 euroa ja mediaani 2198 euroa). Palkkatilastoja julkaistaan myös alakohtaisesta näkökulmasta. Näiden lisäksi palkkatietoja julkaistaan tulonjakotilastossa ja ansiotasoindeksissä. Ansiotasoindeksin laskennallinen kuukausiansio oli vuodelle 2005 noin 2500 euroa. Palkkojen hajontalukuja, kuten myös mediaani, julkaistaan palkkatilastojen julkaisuissa ja alakohtaisissa palkkatilastoissa myös internetissä. Palkkarakennetilaston tiedot vuodelta 2005 julkaistaan huhtikuun lopussa, jolloin julkaistaan myös hajontatietoa internetissä.

        3. Palkkarakennetilastossa on käsitteenä kokonaisansio, joka sisältää myös ylityöansiot, mutta ei kertaluonteisesti maksettavia eriä, kuten tulospalkkioita tai lomarahaa.
        Tulomielessä palkkatilastot kuvaavat pelkästään palkkatuloja, eli mukana ei ole esim. pääomatuloja.

        on jotain 1700 e/kk miinus verot tietenkin. Tätä pidän kohtuu hyvänä siihen nähden, ettei minulla ole tänän ammattiin mitään koulutusta. Mutta kyllähän jokainen osaa paskaa lapata ilman koulutustakin, eikö? No mutta en todellakaan usko tuon 3000 euron olevan totta. Ehkä realistinen olisi se 2500 euroa. Kun lähden opiskelemaan itselleni mieleistä alaa olisin todella tyytyväinen tuohon 2500 euroon, sillä tiedän, ettei sieltä ton enempää revitä kuin ylitöillä..


      • jooonaaas
        nuorinaineeen kirjoitti:

        on jotain 1700 e/kk miinus verot tietenkin. Tätä pidän kohtuu hyvänä siihen nähden, ettei minulla ole tänän ammattiin mitään koulutusta. Mutta kyllähän jokainen osaa paskaa lapata ilman koulutustakin, eikö? No mutta en todellakaan usko tuon 3000 euron olevan totta. Ehkä realistinen olisi se 2500 euroa. Kun lähden opiskelemaan itselleni mieleistä alaa olisin todella tyytyväinen tuohon 2500 euroon, sillä tiedän, ettei sieltä ton enempää revitä kuin ylitöillä..

        Lukiopohjalla toimistotyötä, peruspalkka hieman alle 2900€, ylitöitä jonkin verran ja sitä kautta keskiansioksi hieman yli 3000€.

        Näin minulla ja ihan kohtuu tyytyväinen olen.


      • tuohon itsekkään
        jooonaaas kirjoitti:

        Lukiopohjalla toimistotyötä, peruspalkka hieman alle 2900€, ylitöitä jonkin verran ja sitä kautta keskiansioksi hieman yli 3000€.

        Näin minulla ja ihan kohtuu tyytyväinen olen.

        Väitteesi ei varmasti pidä paikkaa. Jos sinulla ei ole työtehtäviin koulutusta niin luulen, että palkkasi on about 2000 jos sitäkään.

        Suhteilla ja omassa perheyrityksessä voi saada kyseistä palkkaa.

        Nyt et varmaan ole osannut laskea palkkaasi oikein.

        Nykyään vaaditaan hyvää koulutusta ja asintuntemusta työtehtäviin. Työnvaativuuden yms sinä et pärjäisi amm.koulutettujen kanssa.

        Tai sitten työsi on jotain alkeellista yksinkertaiselle sopivaa paperien hypistelyä!


      • Kyllä pitää paikkansa
        tuohon itsekkään kirjoitti:

        Väitteesi ei varmasti pidä paikkaa. Jos sinulla ei ole työtehtäviin koulutusta niin luulen, että palkkasi on about 2000 jos sitäkään.

        Suhteilla ja omassa perheyrityksessä voi saada kyseistä palkkaa.

        Nyt et varmaan ole osannut laskea palkkaasi oikein.

        Nykyään vaaditaan hyvää koulutusta ja asintuntemusta työtehtäviin. Työnvaativuuden yms sinä et pärjäisi amm.koulutettujen kanssa.

        Tai sitten työsi on jotain alkeellista yksinkertaiselle sopivaa paperien hypistelyä!

        Samassa firmassa ollut 6 vuotta, alkupalkkani oli 1650€ ja hommat aivan ruohonjuuritasonjuttuja. Sitten tittelinvaihto (huom. ei mikään varsinainen ylennys) ja liksa nousi, se lisäksi vuosittaiset pienet nousut ja välissä yksi palkankorotus (n 150€). Nyt keväällä siirto toiseen osastoon ja eri hommiin taas nousi palkka, nyt se on 2856€, piti oikein tarkistaa kun en tarkasti muistanut. Viime vuonna peruspalkkani oli siis huonompi, mutta verotettava tulo oli yli 40000€, koska tein ylitöitä.

        Siis oikealla asenteella ja töissä oppimalla edennyt hieman uralla.

        Että näin...


      • huomaa sen,
        Kyllä pitää paikkansa kirjoitti:

        Samassa firmassa ollut 6 vuotta, alkupalkkani oli 1650€ ja hommat aivan ruohonjuuritasonjuttuja. Sitten tittelinvaihto (huom. ei mikään varsinainen ylennys) ja liksa nousi, se lisäksi vuosittaiset pienet nousut ja välissä yksi palkankorotus (n 150€). Nyt keväällä siirto toiseen osastoon ja eri hommiin taas nousi palkka, nyt se on 2856€, piti oikein tarkistaa kun en tarkasti muistanut. Viime vuonna peruspalkkani oli siis huonompi, mutta verotettava tulo oli yli 40000€, koska tein ylitöitä.

        Siis oikealla asenteella ja töissä oppimalla edennyt hieman uralla.

        Että näin...

        että työnantaja käyttää hyväksi työntekijää ensin pienellä palkalla ja sen jälkeen ostaa kouluttamansa henkilön organisaatioon.

        Aivopestään aluksi huonolla palkalla ja sitten annetaan kouluttamattomalle henkilölle näinkin hyvää palkkaa???

        Vai oletko saanut pee-nuolemisella palkan ilman mitään koulutusta työtehtäviin.

        Sangen outo yhtälö!?


      • Gilera
        tuohon itsekkään kirjoitti:

        Väitteesi ei varmasti pidä paikkaa. Jos sinulla ei ole työtehtäviin koulutusta niin luulen, että palkkasi on about 2000 jos sitäkään.

        Suhteilla ja omassa perheyrityksessä voi saada kyseistä palkkaa.

        Nyt et varmaan ole osannut laskea palkkaasi oikein.

        Nykyään vaaditaan hyvää koulutusta ja asintuntemusta työtehtäviin. Työnvaativuuden yms sinä et pärjäisi amm.koulutettujen kanssa.

        Tai sitten työsi on jotain alkeellista yksinkertaiselle sopivaa paperien hypistelyä!

        Varastohommissakin on mahdollista 3600e kuussa ilman ylitöitä ja vain reipasta otetta työhön kaivataan.Ei koulutusta.
        Ylityöt tappiin ja vuoden lopussa 54000e.


      • Jooonaaas
        huomaa sen, kirjoitti:

        että työnantaja käyttää hyväksi työntekijää ensin pienellä palkalla ja sen jälkeen ostaa kouluttamansa henkilön organisaatioon.

        Aivopestään aluksi huonolla palkalla ja sitten annetaan kouluttamattomalle henkilölle näinkin hyvää palkkaa???

        Vai oletko saanut pee-nuolemisella palkan ilman mitään koulutusta työtehtäviin.

        Sangen outo yhtälö!?

        Palkka työn mukaan, ekat hommani eivät kovin haastavia olleet ja palkka sen mukainen. Pääsin sit "talon tavoille", opin paljon uutta asiaa ja olin aktiivinen ottamaan uusia hommia vastaan. Ei tämä nykyinenkään homma mitään ydinfyysikkoa tarvi, mutta paikan sain, koska olin osoittanut hyvää työmoraalia ja osasin valmiiksi hyvin käytössä olevien järjestelmien käytön ja kai olen nopea oppimaan uutta jne. En näe työhistoriassani MITÄÄN ihmeellistä.

        Otanpa toisen esimerkin yhdestä kaveristani. Hän on lukiopohjalla myyntipäällikkönä eräässä kustantamossa, liksa noin 4000€. Vähän samantyyppinen eteneminen kuin minulla.


      • Joonas on se,
        Jooonaaas kirjoitti:

        Palkka työn mukaan, ekat hommani eivät kovin haastavia olleet ja palkka sen mukainen. Pääsin sit "talon tavoille", opin paljon uutta asiaa ja olin aktiivinen ottamaan uusia hommia vastaan. Ei tämä nykyinenkään homma mitään ydinfyysikkoa tarvi, mutta paikan sain, koska olin osoittanut hyvää työmoraalia ja osasin valmiiksi hyvin käytössä olevien järjestelmien käytön ja kai olen nopea oppimaan uutta jne. En näe työhistoriassani MITÄÄN ihmeellistä.

        Otanpa toisen esimerkin yhdestä kaveristani. Hän on lukiopohjalla myyntipäällikkönä eräässä kustantamossa, liksa noin 4000€. Vähän samantyyppinen eteneminen kuin minulla.

        että jos noihin mainitsemiisi työtehtäviin olisi koulutettu henkilö niin hän ei tekisi työtä alhaisella palkalla.

        Nykyään esimerkiksi yo-pohjalla ei pärjää pitkälle. Sillä sehän on vain yleissivistävä koulutus ei akateeminen tai amm.koulutus.

        Ns. kouluttamaton henkilö on helpompi sanoa irti tai päästä eroon kuin amm.koulutetusta henkilöstä.

        Tässä myös näkee sen että ihmiset opiskelevat kouluttavat itseänsä. Mutta toisaalta koulutusta ei vielä riittävästi osata arvostaa meillä Suomessa.(Palkataan työtehtäviin epäpäteviä henkilöitä) ja se näkyy osaamiessa ja työtaidoissa!

        Itse työnantajana ainakin panostan henkilön koulutukseen, työkokemukseen ja osaamiseen ja siinä ei valitettavsti pärjää ilman koulutusta!


      • varastoduunari
        Gilera kirjoitti:

        Varastohommissakin on mahdollista 3600e kuussa ilman ylitöitä ja vain reipasta otetta työhön kaivataan.Ei koulutusta.
        Ylityöt tappiin ja vuoden lopussa 54000e.

        Kerro ihmeessä missä tuollainen varasto sijaitsee:)


      • Gilera
        varastoduunari kirjoitti:

        Kerro ihmeessä missä tuollainen varasto sijaitsee:)

        Yö,-27c urakka...


      • Kettu7575
        Gilera kirjoitti:

        Yö,-27c urakka...

        Miekii tuun sinne töihin, vaikka jo maanantaina.


      • varastoduunari
        Gilera kirjoitti:

        Yö,-27c urakka...

        Niin vähän arvelinkin, että yöhommia:) ei sopisi edes mulle, koska en päivisin osaa nukkua. Tuosta ilmeisesti saa hyvää olosuhdelisää ja tuo urakkasysteemi sopisi minulle, sillä osaan painaa hommia hullun lailla. Laskeskelin tässä että jos siirtyisin tekemään pelkkää yövuoroa niin palkkaahan tulisi n.688e kuussa lisää(kaupan alan tessin yölisä). Siinä tapauksessa palkkani olisi pikkaisen alle 3000e kuussa, eli tuo ilmoitettu keskipalkka:)


      • se että, peruspalkka
        varastoduunari kirjoitti:

        Niin vähän arvelinkin, että yöhommia:) ei sopisi edes mulle, koska en päivisin osaa nukkua. Tuosta ilmeisesti saa hyvää olosuhdelisää ja tuo urakkasysteemi sopisi minulle, sillä osaan painaa hommia hullun lailla. Laskeskelin tässä että jos siirtyisin tekemään pelkkää yövuoroa niin palkkaahan tulisi n.688e kuussa lisää(kaupan alan tessin yölisä). Siinä tapauksessa palkkani olisi pikkaisen alle 3000e kuussa, eli tuo ilmoitettu keskipalkka:)

        on oeruspalkka. Tilastovääristymä on siinä, että keskiansioon lasketaan kaikenmaailman lisät.

        Moni suomalainen laskee keskiansionsa väärin koska lisät ovat lisä esimerkiksi sunnuntaityö korvaukset yms. Mutta keskiansio pitää laskea ilman mitään lisiä ja bonuksia.

        Tässäpä monia petetäänkin ansiotuloissa kun ymmärretään väärin miten keskiansiolasketaan ja lisät eivät kuulu siihen!

        Luulen, että suomalaisen keskiansio ei ole tuota 3000 euroa vaan pikemminkin 2000 euroa on aika nappi laskelma keskiansiosta siis peruspalkasta.


    • köyhä=)

      Saisikin tuosta edes puolet mut ei edes tonnia,johtunee tosin siitä että olen juuri valmistunut catering-alalta ettei kummoiset voikkaan olla,mutta silti.

    • Super-rambo

      Keskiansiota ei vaan edelleenkään voi laseka keskiarvon turivin, sillä kaikkein suuripalkkaisimmat vääristävät tilastoja todella paljon. Vastaavasti pieniplakkaisimmat eivät monesti täytä vaatimuksia tilastointia varten. (eivät esim. ole täyspäiväisiä)

      Miesten ja naisten välistä palkka-eroa kannattaa laskea vielä vähemmän tällä tavalla, juuripa siksi, että juuri näistä johtajista suureksi osaksi on miehiä.
      Kuitenki ehdoton enemistö miehistä ei ole johtajia, eli eivät pääse hyötymään johtajan palkasta.

      Jälleen kerran tässä käy se esille se miten vaarallisesti tilastot johtavat harhaan ja suoranaisesti vääristelevät totuutta, jos ne tuodaan hulluissa asiayhteyksissä julki.

    • TAIPPI

      JOS EDES KANSANEDUSTAJAT PUDOTETTAISIIN TOSTA, NIIN PUTOISHAN SE JO SIITÄKIN.

    • Yrittäjäksi

      Entäpä yrittäjät?

      Me maksamme ensin työntekijöiden palkat sivukuluineen, tuhlataan oma elämä ja terveys vapaamatkustajienkin elättämiseen ja maksetaan lopuksi itselle liksa (jos jotain kassanpohjalle jää...)...tiedän monta yrittäjää jotka maksavat paljon enemmän palkaa työntekijöille, jotka tulevat puoli tuntia myöhässä lähtevät hieman ennen klo 16 kotiin (kun itse jää klo 22 asti...sosialisoivat kaiken mahdollisen (puh.soitot, kopiopaperin, kynät, kahvileivät yms. olettaen että niitä ei huomata...eivät ota vastuuta, ja silti kehtaavat valittaa täällä palstoilla : )

      Jos haluatte paljon rahaa ryhtykää yrittäjiksi...10 % mahdollisuus onnistua. Se on teistä itsestä kiinni. Ottakaa elämä omiin käsiin ja tehkää sitä rahaa, mutta älkää valittako täällä liksanne pienuutta ; )

      Minulla ei muuta...LEPO!

      Ja viikonloput...

      • Yrittäjäksi

        Mistä sitä rahaa muuten edes tulee?

        AINOASTAAN YRITYKSISTÄ!

        Yrittäjät pyörittävät valtiota, kunnan taloutta, palveluita kaikkea...
        Ilman yrittäjiä ei olisi sinunkin palkkasi 0 euroa...Kiittäkää, varjelkaa, tehkää parhaanne että yrittäjällä menee hyvin. Hän maksaa sinunkin huvisi tänään perjantaina (ja on itse duunissa)

        Pitäkää hauskaa ja eläkää minunkin puolestani : )))


      • TAIPPI

        KYLLÄPÄ OOT HUONON FIRMAN PERUSTANU...PALJONKO SULLE JÄÄ KÄTEEN KUUSSA.


      • se vähän
        Yrittäjäksi kirjoitti:

        Mistä sitä rahaa muuten edes tulee?

        AINOASTAAN YRITYKSISTÄ!

        Yrittäjät pyörittävät valtiota, kunnan taloutta, palveluita kaikkea...
        Ilman yrittäjiä ei olisi sinunkin palkkasi 0 euroa...Kiittäkää, varjelkaa, tehkää parhaanne että yrittäjällä menee hyvin. Hän maksaa sinunkin huvisi tänään perjantaina (ja on itse duunissa)

        Pitäkää hauskaa ja eläkää minunkin puolestani : )))

        niin on, että työntekijät tulevat töihin nauttimaan eduista, mutta monikaan ei ota vastuuta että homma tulee hoidettua.

        Nim.yrittäjän vaimo


      • Never

        Tässä taas näemme kuinka se yrittäminen on NIIN helvetin IHANAA.
        Mulla on paska valtion palkka, en valita mutta yrittäjäksikään en ryhdy. Aika on myös rahaa. Minulla on aikaa, joten rikkaus on mitattavissa näinkin yksinkertaisella asialla = olen tyytyväinen pienemmälläkin palkalla. Emmekä me valtion työntekijät revi viimeisiä veronjen tuotoista, vaan me jopa tuotamme niitä.


      • keskipalkkainen valittaja

        kyllähän se yrittäminen on oma valinta mutta toisaalta pitäähän siitä jäädä jonkun verran enemmän käteen ku duunarille ja jos päivät venyy niin pitkiksi pitää miettiä että hoitaako asiansa hyvin vai eikö kotona ole kivaa. tyhmäähän on olla yrittäjä ja kiusata itteensä jos töistä ei tykkää että älä valita äläkä tee itestäs marttyyriä jos teet pitkää päivää.


      • Yrittäjäksi
        TAIPPI kirjoitti:

        KYLLÄPÄ OOT HUONON FIRMAN PERUSTANU...PALJONKO SULLE JÄÄ KÄTEEN KUUSSA.

        5000-6000 egeä kuussa ja noin 60 000 osinkoja vuodessa. Tupla-tripla verotuksella :(
        Mutta monella menee huonommin. Olen itse kovalla duunilla ja onnella siinä 10 % joukossa...


      • hinkuvinku

        mulkvisti! Mitä mariset heivaa homeinen firmasi vittuun, ei siitä tuolla asenteella muutenkaan mitään tule.


    • Pekka Kappu

      On olemassa valheita, emävalheita ja pahimpina tilastot!

    • Alipalkkainen

      Minulla ei ainakaan ole palkka lähellekään tuota 3 tonnia, vaikka olen ollut työelämässä jo 16 vuotta ja olen esimiesasemassa. Mistäköhän nuo on oikein saaneet tuon keskipalkan? Kysynpähän vaan. Pitänee varmaan vaihtaa alaa, jos aikoo päästä noihin tuloihin...

      • alle1700

        Terveydebhuoltoalalla ainakin palkat on pienempiä, ja meitä on kuitenkin aika paljon, ei ole taidettu meitä tähän listaan edes otettu.


    • seedu

      Mielenterveyshoitajana tienaan n.2850e. kuukaudessa. Tietysti siinä on epämukavasta työajoista johtuvia lisiä. Kyllä toi alle 3000. keskipalkkana varmaan pitää paikkansa. Sehän tulee siitä, että meillä Suomessa rikkaat rikastuu ja käyhät käyhtyy. Meitä keskituloisia on myös paljon, ehkä suurin osa palkansaajista.

    • paikkaansa.

      Se on aina sama juttu näissä palkkatutkimuksissa. En sitten tiedä että mitä näillä ajetaan takaa, mutta todellisuutta ne eivät kyllä heijastele pätkääkään. Keskipalkka 3 donaa, haha haa... Ei ole.

    • qerve

      No mikäs siinä mutta kun siitä rapsitaan pakolliset päältä. Ei kannata sieluaan rasittaa,kurrenpyörä johon palkalla houkutellaan,irtipääsyssä katoaa älli.

    • uguiuhu

      Jaa missähä tuollaasia palkkoja oikee o??

    • en tunne ketään

      joka hankki yli 2000 eetua/kk. En kai tunnekkaan kun köyhiä. Voi kilin kellit, tuo tieto tuosta 3000 €:n keskipalkasta on varmaan mennyt myös EU:in joten eikun maksut suuremmaksi, meillähän tätä "fyffee" rittää köyhemmillekin EUu:laisille

      • ihmettelijä tässä

        et tunne ketään joka tienaa yli 2000? Häh?
        Itse en tunne ketään joka tienaa ALLE 2000!

        Ootko täysin kouluttamaton, oppimaton marjanpoimija vai mitä ihmeen sakkia?


      • Nimetön
        ihmettelijä tässä kirjoitti:

        et tunne ketään joka tienaa yli 2000? Häh?
        Itse en tunne ketään joka tienaa ALLE 2000!

        Ootko täysin kouluttamaton, oppimaton marjanpoimija vai mitä ihmeen sakkia?

        Onnitteluni kapeakatseisen ihmisen egoististisesta suhtautumisestasi muuhun kuin omaan elämään.

        Ystäväpiiriini kuuluu ihmisiä jotka tienaavat yli 10k€/kk ja ihmisiä joiden ansiot jäävät 2k€/kk, tai alle. Ei palkka ole mikää ihmisarvon mittari, vaikka se sitä sinulle onkin.
        Kaikki eivät valitse työpaikkojaan palkan, vaan kiinnostavuuden mukaan.

        Samasta työstä, mitä itse teen, saa pääkaupunkiseudulla lähes tuplapalkan, mutta ei ole aihetta valittaa -> en pidä paikasta ja elinkustannukset kompensoivat tehokkaasti näennäisen palkkaeron.

        PS. Opettelisit kuitenkin kirjoittamaan, ennen kuin solvaat toisia sivistymättömiksi.


      • nuorena nöyrryttävä

        Minä en taas tunne ketään, joka tienaisi alle 2000. Itse tienasin alle 30-vuotiaana alle 2000e ja silloin se oli ok, mutta nyt kun kokemusta on karttunut ja ehkä päähän vähän järkeäkin, olen tienannut vuosi vuodelta enemmän. Nykyisin 4500e/kk. ja se on ainakin 500e vähemmän kuin kahdella lähimmällä työkaverilla. Toisella on tosin esimiesrooli ja toisella enemmän työkokemusta alalta.


    • Laskuri käteen

      Otetaanpa 10th palkallisen otanta.
      1% tienaa yli 50000:-
      5% tienaa yli 20000:-
      10% tienaa yli 5000:-
      20% tienaa yli 3000:-
      30% tienaa yli 2000:-
      jää 34% jotka tinaavat jotain 1500:-kk.
      Paljonko keskiarvo?
      laskin että 8000:- ka.
      vaikka 64% 2tonnia tai alle.

      • rsthnsr

        uskomattoman tyhmää tekstiä. kaikenlaisia sitä mahtuu maailmaan. tyyppi on varmaan googlettanu jonku idiootti tilaston.


    • ihmettelijä tässä

      Miksi ette usko näitä tilastoja, miksi vajaa 3000 keskipalkka tuntuu vaikealta ymmärtää?

      a) onko täällä kaikki jotka kommentoi ilman koulutusta ja sivistystä olevia marjanpoimijoita?

      b) todellisia luusereita kun eivät pääse edes
      keskipalkkaan

      Siis eihän 3000 palkka ole edes mikään ihmeellinen tai mitenkään utopistinen jos tekee yhtään järkeviä töitä.
      Toinen uskomaton luulo on että jos Suomesta
      löytyy 0.03% palkansaajista jotka tienaavat yli 1miljoona e/vuodessa, se vaikuttaisin keskiarvoihin paljon..oikeasti, ne isotuloiset eivät vaikuta.

    • tulee olla

      suhteessa työnvaativuuteen, osaamiseen ja miten työntekijä suorittaa työtehtävänsä.

      Nythän työnantajat yleensä käyttävät hyväksi maahanmuuttajia, ei koulutettuja henkilöitä, jotka suostuvat tekemään likaista työtä pienellä palkalla.Omaa tyhmyyttähän se on!

      Osa-aikatyö, siivousala, tervedenhuolto, rakennusla ja keittiö työt ovat niitä työtehtäviä joissa surkeimmat palkat. Työtä pitää tehdä hullun lailla mutta palkka mitätön.

      Näkee selkeästi ettei näitä työtehtäviä arvosteta ja maksetaan palkkaa hyvin huonosti.

      Jos olette ammattiin/työtehtäviin koulutettuja niin osaatta vaatia työstä kunnon palkkaa.

      Palkkahan muodostuu nykyään perustehtäväkohtaisesta, henkilökohtaisten lisien, osaamisen ja koulutuksen kautta!
      Työkokemus ja lisäkoultus ovat myös lisäpalkan osa.

      Pitäkää hyvät asiantuntijat/ koulutetut henkilöt omista palkoistanne huolta. Nykyään ei enää ilman koulutusta pärjää ja palkkakin voi siinä tapauksessa olla kurja.

      Tässä huomaatte, että kitistään huonoista palkoista mutta hyvin usein siihen ei ole riittävää koultusta tai ammattitaitoa/työkokemusta!

      • yh-äiti

        Palkka on aina neuvottelukysymys yksityisellä puolella. Ei kai työnantaja maksa ainakaan enempää kuin työntekijä vaatii. Kun osaa kysyä, on mahdollista myös saada.
        Itse olen akateeminen yh-äiti ja tienaan brutto 4000e/kk. Maksan täydet päivähoitomaksut (230e/lapsi/kk) kahdesta lapsesta, exäni ei maksa elatusapua, vaan saan sen minimituen kaupungilta (ei ole kuin puolet päivähoitomaksusta). Maksan myös asumisen ja muut laskut yksin. Ainoa, mitä on vähemmän, on suita syömään ja vaatteita pukemaan tai pesuaineita käyttämään.

        Vielä kolme vuotta sitten tienasin 2000e/kk, mutta vähitellen olen opiskellut työn ohessa itselleni lisää liksaa. Eli olen hakenut koko ajan uusia ja parempipalkkaisia töitä ja onnistunutkin siinä.

        Tulemme hyvin toimeen. Jos minulla olisi mies, joka tienaisi edes 1500 e/kk, elämämme olisi suorastaan luxusta. Asuminen kun nielaisee niin ison osan palkasta, vaikka asummekin vuokralla. Mutta olisi joku jonka kanssa jakaa normilaskut. Silloin jäisi ainakin 550e/kk enemmän käteen.


      • Jan

        Eikö kukaan osaa lukea. Tilasto oli KUUKAUSIPALKKAISISTA. Siinä jää kaikki duunarit pois. Siksi se keskiarvo on niin korkea. Tietysti sitä ei jutussakaan sanottu kuin kerran ja muuten annettiin ymmärtää sen koskevan kaikkia. Mutta eiköhän KAIKKIEN työtä tekevien keskipalkka ole edelleen se 2300-2500 €, mitä se muissa tilastoissa on ollut.


      • Jan Jan Jan
        Jan kirjoitti:

        Eikö kukaan osaa lukea. Tilasto oli KUUKAUSIPALKKAISISTA. Siinä jää kaikki duunarit pois. Siksi se keskiarvo on niin korkea. Tietysti sitä ei jutussakaan sanottu kuin kerran ja muuten annettiin ymmärtää sen koskevan kaikkia. Mutta eiköhän KAIKKIEN työtä tekevien keskipalkka ole edelleen se 2300-2500 €, mitä se muissa tilastoissa on ollut.

        suurimmalla osallahan on kuukausipalkka pohjana.
        Siis peruspalkka; sen jälkeen siihen lasketaan erilaiset työnvaativuuteen liittyvät seikat!

        Nythän on ongelmana se, että lasketaan ylityöt tähän palkkaan ja silloin keskíansion laskenta on väärä.Vääristää keskiansioiden ja palkkuksen laskentaa ja on virheellinen!

        Miten olet päätynyt tuohon laskutapaan. Mielestäni se on väärä. Oma palkkaukseni on kyllä parempi ilman mitään lisiä!


      • Duunari ain
        yh-äiti kirjoitti:

        Palkka on aina neuvottelukysymys yksityisellä puolella. Ei kai työnantaja maksa ainakaan enempää kuin työntekijä vaatii. Kun osaa kysyä, on mahdollista myös saada.
        Itse olen akateeminen yh-äiti ja tienaan brutto 4000e/kk. Maksan täydet päivähoitomaksut (230e/lapsi/kk) kahdesta lapsesta, exäni ei maksa elatusapua, vaan saan sen minimituen kaupungilta (ei ole kuin puolet päivähoitomaksusta). Maksan myös asumisen ja muut laskut yksin. Ainoa, mitä on vähemmän, on suita syömään ja vaatteita pukemaan tai pesuaineita käyttämään.

        Vielä kolme vuotta sitten tienasin 2000e/kk, mutta vähitellen olen opiskellut työn ohessa itselleni lisää liksaa. Eli olen hakenut koko ajan uusia ja parempipalkkaisia töitä ja onnistunutkin siinä.

        Tulemme hyvin toimeen. Jos minulla olisi mies, joka tienaisi edes 1500 e/kk, elämämme olisi suorastaan luxusta. Asuminen kun nielaisee niin ison osan palkasta, vaikka asummekin vuokralla. Mutta olisi joku jonka kanssa jakaa normilaskut. Silloin jäisi ainakin 550e/kk enemmän käteen.

        Ei tartte elvistellä...


      • näkee nämä
        Duunari ain kirjoitti:

        Ei tartte elvistellä...

        katkerat, jotka eivät osaa keskustella täällä.

        Yleensähän nämä henkilöt ovat niitä kateellisia, joilla ei ole koulutsta ja ovat jotenkin syrjäytyneitä henkilöitä.

        Olen sitä mieltä, että jokainenhan saa ansionsa mukaan tässä elämässä!


      • Duunari ain
        näkee nämä kirjoitti:

        katkerat, jotka eivät osaa keskustella täällä.

        Yleensähän nämä henkilöt ovat niitä kateellisia, joilla ei ole koulutsta ja ovat jotenkin syrjäytyneitä henkilöitä.

        Olen sitä mieltä, että jokainenhan saa ansionsa mukaan tässä elämässä!

        Suksi edellee ja syvälle jonnekki persreikää...


      • sittenkin
        Duunari ain kirjoitti:

        Suksi edellee ja syvälle jonnekki persreikää...

        Duunari kipeä ja sairas yksilö. Hakeudu hoitoon, jotta saat mielenterveytesi kuntoon.

        Jos lusikalla on annettu ei voi kauhalla vaatia.


      • Duunari ain
        sittenkin kirjoitti:

        Duunari kipeä ja sairas yksilö. Hakeudu hoitoon, jotta saat mielenterveytesi kuntoon.

        Jos lusikalla on annettu ei voi kauhalla vaatia.

        Sanaki vielä, tulen laajakaistaa pitkin...


      • OTTAKAA KIINNI
        Duunari ain kirjoitti:

        Sanaki vielä, tulen laajakaistaa pitkin...

        TOI ENNENKUN SE TAPPAA!!!


      • Nimetön
        OTTAKAA KIINNI kirjoitti:

        TOI ENNENKUN SE TAPPAA!!!

        Ei taida olla lääkitys ihan kohallansa sulla,
        hermoheikko yksinhuoltaja, ei oikeen soveliasta, pitäskö ilmottaa johonki...


      • yh-äiti
        Nimetön kirjoitti:

        Ei taida olla lääkitys ihan kohallansa sulla,
        hermoheikko yksinhuoltaja, ei oikeen soveliasta, pitäskö ilmottaa johonki...

        Niin, tuo vastaaja en ollut minä yksinhuoltaja, vaan ihan joku muu... Minä olen kovasti opiskellut, että saisin sellaista palkkaa, jolla lapseni elätän, kun mies ei siihen halunnut osallistua. Rahaa en häneltä pyytänyt, ihan jotain muuta...
        Tarkoitukseni ei ollut elvistellä, eikä minulla siihen lienee varaakaan. 4000 eurosta, kun maksaa verot, asumisen, lasten päivähoidot, autolainan, opintolainan, vakuutukset, sähkön, veden, puhelin ja lehtikulut ja vaatteet, pesuaineet, ruoan, lääkkeet yms... lasten synttärikutsut ja harrastusmenot. Ja sitten, kun hajoaa auto, pitää ostaa talvirenkaat, leviää pesukone jne... Ei siinä paljon neljällä tonnilla elvistellä.

        Katsos duunari, jos on kaksi aikuista, jotka tienaa molemmat 2000, se on sama kuin yksinhuoltajana saa 4000. Ja kaksi ihmistä, kun jakaa asumiskulut, siinä jää jo aika paljon enemmän käteen.

        Että turhia duunari hermoilet. Ja jos yhtään helpottaa, meillä opiskelleilla on helvetilliset opintolainat, vaikka palkka olisikin isompi. Täytyy kyllä sanoa, että moni duunari tienaa paljon enemmän kuin minä.


      • Vitun Rikas Sika
        Duunari ain kirjoitti:

        Suksi edellee ja syvälle jonnekki persreikää...

        Se on ihan mukavaa kun sitä on mutta ei minun tarvitse sitä kenellekkään kertoa kuinka monta tonnia jää näppiin kuussa...


      • opittu yritteliäisyys ja as...
        Vitun Rikas Sika kirjoitti:

        Se on ihan mukavaa kun sitä on mutta ei minun tarvitse sitä kenellekkään kertoa kuinka monta tonnia jää näppiin kuussa...

        No mene sitten pois täältä, missä puhutaan palkoista. Voi sinua katkeraa. Vaihda ihmeessä alaa tai tehtäviä, että saat, mitä haluat. Ainiin, ethän sinä mitään halua. :)


      • Verokarhu666
        yh-äiti kirjoitti:

        Niin, tuo vastaaja en ollut minä yksinhuoltaja, vaan ihan joku muu... Minä olen kovasti opiskellut, että saisin sellaista palkkaa, jolla lapseni elätän, kun mies ei siihen halunnut osallistua. Rahaa en häneltä pyytänyt, ihan jotain muuta...
        Tarkoitukseni ei ollut elvistellä, eikä minulla siihen lienee varaakaan. 4000 eurosta, kun maksaa verot, asumisen, lasten päivähoidot, autolainan, opintolainan, vakuutukset, sähkön, veden, puhelin ja lehtikulut ja vaatteet, pesuaineet, ruoan, lääkkeet yms... lasten synttärikutsut ja harrastusmenot. Ja sitten, kun hajoaa auto, pitää ostaa talvirenkaat, leviää pesukone jne... Ei siinä paljon neljällä tonnilla elvistellä.

        Katsos duunari, jos on kaksi aikuista, jotka tienaa molemmat 2000, se on sama kuin yksinhuoltajana saa 4000. Ja kaksi ihmistä, kun jakaa asumiskulut, siinä jää jo aika paljon enemmän käteen.

        Että turhia duunari hermoilet. Ja jos yhtään helpottaa, meillä opiskelleilla on helvetilliset opintolainat, vaikka palkka olisikin isompi. Täytyy kyllä sanoa, että moni duunari tienaa paljon enemmän kuin minä.

        Jos kaksi ihmistä tienaa yhteensä 4000 ja yksi yksinään 4000. Kahdelle jää reilusti enemmän käteen kiitos Suomen progressiivisen verotuksen.


      • Täällä!!
        yh-äiti kirjoitti:

        Palkka on aina neuvottelukysymys yksityisellä puolella. Ei kai työnantaja maksa ainakaan enempää kuin työntekijä vaatii. Kun osaa kysyä, on mahdollista myös saada.
        Itse olen akateeminen yh-äiti ja tienaan brutto 4000e/kk. Maksan täydet päivähoitomaksut (230e/lapsi/kk) kahdesta lapsesta, exäni ei maksa elatusapua, vaan saan sen minimituen kaupungilta (ei ole kuin puolet päivähoitomaksusta). Maksan myös asumisen ja muut laskut yksin. Ainoa, mitä on vähemmän, on suita syömään ja vaatteita pukemaan tai pesuaineita käyttämään.

        Vielä kolme vuotta sitten tienasin 2000e/kk, mutta vähitellen olen opiskellut työn ohessa itselleni lisää liksaa. Eli olen hakenut koko ajan uusia ja parempipalkkaisia töitä ja onnistunutkin siinä.

        Tulemme hyvin toimeen. Jos minulla olisi mies, joka tienaisi edes 1500 e/kk, elämämme olisi suorastaan luxusta. Asuminen kun nielaisee niin ison osan palkasta, vaikka asummekin vuokralla. Mutta olisi joku jonka kanssa jakaa normilaskut. Silloin jäisi ainakin 550e/kk enemmän käteen.

        kehtaat valehdella!


    • harppaksi

      Tässä TK:n FAKTA-tietoa vuodelta 2004, KAIKKI palkansaajat mukana. Ja ihan turha kitistä et tilasto-emävale-juttuja:

      Keskipalkka 2459 euroa ja mediaani 2198 euroa.

      Eli eiköhän tuo 3000€ pidä paikkansa nykyään. Mediaani sit kaiketi jossain 2500 tai jotain..

    • hemmo

      sais ees 2000€

    • Duunari ain

      Yksityisellä duunissa, liksa bruttona noin 2000 eskoa kuussa miinus valtion törkeä rosvous
      siitäkin vähästä... Mikä vitun peruspalkka kolme
      tonnia!!!

      • käytetään

        ilmeisesti hyväksi. Mutta jos ei Elviksellä ole koulutusta niin mitä muutakaan voit odottaa.

        Olet vain kateellinen. Mene koulunpenkille ja kasva fiksuksi.

        Kielenkäytöstä/kirjoituksesta näkee, että olet jotenkin ressukka!


      • meikäläinen tässä

        Turhaan siinä huutelet ja vittuilet muille,
        oletko katkera luuseri?

        Oma vika on jos olet perusduunari ja saat sen 2000, tyydy siihen tai tee asialle jotain
        äläkä täällä vingu kuin pikkutyttö


      • kuppari, rikas, rakas
        käytetään kirjoitti:

        ilmeisesti hyväksi. Mutta jos ei Elviksellä ole koulutusta niin mitä muutakaan voit odottaa.

        Olet vain kateellinen. Mene koulunpenkille ja kasva fiksuksi.

        Kielenkäytöstä/kirjoituksesta näkee, että olet jotenkin ressukka!

        Koulunpenkiltä sitä fiksuutta ei tartu väkisinkään mukaan jos muuten elämä ei suju, mikä on tullut valitettavasti toteennäytetyksikin viime aikoina. Lukenut voi olla jos perse kestää mutta fiksuus on jotain ihan muuta.


      • Nimetön
        meikäläinen tässä kirjoitti:

        Turhaan siinä huutelet ja vittuilet muille,
        oletko katkera luuseri?

        Oma vika on jos olet perusduunari ja saat sen 2000, tyydy siihen tai tee asialle jotain
        äläkä täällä vingu kuin pikkutyttö

        Turpaasko haluat?? Täältä irtoo...


      • Nimetön
        käytetään kirjoitti:

        ilmeisesti hyväksi. Mutta jos ei Elviksellä ole koulutusta niin mitä muutakaan voit odottaa.

        Olet vain kateellinen. Mene koulunpenkille ja kasva fiksuksi.

        Kielenkäytöstä/kirjoituksesta näkee, että olet jotenkin ressukka!

        Ei MIESTEN duunilla ennenkä tiliä ole tehty,
        jos ei tee 30h vuorokaudes,
        ole sinä neiti nysvääjä,turhan päivästä duunia
        tekevä,tee vitun isoa tiliä,
        ja ole maailman omistaja,juuri tuollaisten
        sontakasojen yli ajelen mielelläni,alipalkattu
        rahtari ku olen,ja teen sitä omasta halusta.


      • alaistaito

        Hyvä duunari,
        Tiesitkö, että jos puhutaan keskiarvopalkasta, se ei tarkoita sitä, että kaikki suomalaiset saa sen keskiarvopalkan.
        Katsos, kun duunarit ja usein vähemmän koulutetut saa vähemmän palkkaa ja enemmän koulutetuista ja vaativimmista tehtävistä maksetaan enemmän.
        Tuntuu siltä, että huonommin palkatuiden on hyvin vaikea ymmärtää tätä? Ja jos tämän ymmärtäminen on vaikeaa, on parempi myös tyytyä vähempään.

        Fiksuus, hyvät tavat, osaaminen, ymmärtäminen, joustaminen ja toisten ihmisten erilaisuuden ymmärtäminen ja kunnioittaminen ovat piirteitä, joilla suomessa pääsee jo pitkälle. Monet valittavat ja kyselevät, mistä jollekin maksetaan, mutta jos heidät itse laitettaisiin sellaiseen työhön, jäisi tekemättä.
        Toiset on luotu tehtaaseen, toiset yksinkertaiseen työhön, jotkut on luotu reissaamaan, luomaan, viihdyttämään, jotkut kehittämään, suunnittelemaan ja johtamaan. jonkun on sekin paska työ tehtävä ja kuunneltava muiden jatkuvaa kitinää. Kaikille on jotakin. Hienoa, että on erilaisia töitä, kun on erilaisia ihmisiäkin.


      • meikäläinen tässä
        Nimetön kirjoitti:

        Turpaasko haluat?? Täältä irtoo...

        voi voi,etkö muuta keksinyt sanomista?
        Tässäkö koko älykkyytesi näkyy?

        Ei ihme että ole pers aukinen luuseri!


    • KEPU on PARAS!

      Ns "hyvinvointivaltion" perusidea on se että ahneet virkamiehet (virastotätit, opettajat...) kuppaavat rahaa veronmaksajilta ja yrittäjiltä muka 'hyväntekeväisyyden' ja 'solidaarisuuden' nimessä.

      Maailmassa on työttömyyttä, verokiskontaa, nälähätää, kiristystä, väkivaltaa, ja muuta sortoa ja kärsimystä juuri siksi että rahanahneet virkamiehet eivät halua luopua viroistaan, vaan kuppaavat rahaa yrittäjiltä muka "hyväntekeväisyyden" nimessä. Myös P-Koreassa kaikki käyvät töissä julkisella sektorilla:

      http://www.youtube.com/watch?v=nBzHCVv5GeQ

      Me KEPUlaiset me emme pyri muuttamaan yhteiskuntaa, vaan hyväksikäyttämämme sosialistista talousjärjestelmää ja pumppaamme/lypsämme siitä rahaa. Me lypsämme virkajärjestelmästä rahaa kunnes sosialistinen järjestelmä sortuu. Eli virat ovat niitä sosialistisen talousjärjestelmän rahanlähteitä joita rahanahneet sosialistit ahneet himoitsevat mutta joihin Kepulaiset pyrkivät. Sosialismissa talouden päämekanismi on kilpailu viroista. Me kuppaamme rahaa sosialistisesta virka-järjestelmästä...

      KEPU rulez, KEPU forever!

      • homopelkku

        Miten vitussa tollasella pummilla on siellä maalla edes internetti. Mee vetää sitä kolhoositraktoria pitkin vittu homopeltojas.


      • KEPU on PARAS!
        homopelkku kirjoitti:

        Miten vitussa tollasella pummilla on siellä maalla edes internetti. Mee vetää sitä kolhoositraktoria pitkin vittu homopeltojas.

        Kommari on kiero varas, ja siksi on oikein lypsää ja kupata kommunistiselta järjestelmältä rahaa...


      • napa

        Hyvä kepulainen, minäkin olen virassa ja en suinkaan hyväntekeväisyyden nimissä "kuppaamassa" rahaa "köyhille" ja edustamassa jotain ns. "köyhien" puoluetta. Minuakin kiristetään ja painostetaan ja voin sanoa suoraan, että se ei ole mikään sosialisti joka sitä tekee vaan porvarinatsikommari!


    • 8DKEOAKA

      Kun huomioitte, että tutkimuksessa oli VAIN kuukausipalkkaiset, niin eihän tuossa ole mitään epäiltävää, että muka tilasto ei pitäisi paikkaansa.

      • mites muilla?

        Juu ole työsopimuksessani peruspalkkani on suoraan teknologiateollisuuden tes:sta. Lisätienistiä voin saada n. 80 euroa iltavuorolisänä. Eli ei kai tässä mitää. Kyllä tilastotaide on hienoa. Mistä näitä lukuja revitään vuodesta toiseen. Ei voi ku ihmetellä että kuka tuollaisia summia tienaa.

        Työkavereita mulla on samalla palkalla satoja.


    • yksi asia

      Tilastoja pyritään yleensä näyttämään hienoilta! Tämäkin kun julkaisija on taloussanomat niin vähän haiskahtaa!

      Ensinnäkin tuosta palkka vertailusta on luultavasti ulkona määräaikaiset, opiskelijat ja pätkätyöläiset. Ne suuret osa alueet siis!

      Lukujen katselu kiihottaa joitain, mutta tosi elämää pitää osata katsoa oikein!!

    • money, money, moey

      paperimiehillä yli 4000 eur/kk... sitten lisät päälle...

      • voivoivoi

        Paperialalla aina ne erossa Tuposta ja kauheita korotuksia, kenellekään ei varmaan tullut mieleenkään, että joskus voi osua omaan nilkkaan.
        Tosin erikoiset puu-olosuhteet sun muut nyt, mutta silti.

        Hieman tosin käy silti sääliksi osaa niistä, jotka eivät välttämäti kauheasti tienaa ja ns syyttömiä.


      • saivat liikaa

        Ei ihme, kun yritys joutuu irtisanomaa, jos äikät tienaa peruspalkaa 400e/kk. harva tehdas pyörisi sellaisilla palkoilla. Nyt tajuavat paperimiehetkin, miltä tuntuu elää pienellä palkalla tai opsikella pitkään tienatakseen saman.


      • kokemusta on
        saivat liikaa kirjoitti:

        Ei ihme, kun yritys joutuu irtisanomaa, jos äikät tienaa peruspalkaa 400e/kk. harva tehdas pyörisi sellaisilla palkoilla. Nyt tajuavat paperimiehetkin, miltä tuntuu elää pienellä palkalla tai opsikella pitkään tienatakseen saman.

        Et tunnu tuntevan alaa tai syitä muuta kuin oletusten kautta puhut. Peruspalkka on enemmän kuin 400 euroa. Mikään tehdas ei pyöri sellaisilla palkoilla. Pienipalkkaisuuden ymmärtäminen ei ole tajuamisesta kiinni vaan koulutuksen puutteesta ja laiskuudesta.
        Kateus syntyy sitten kun ei itse viitsi tai vertaa omaa elämää naapurin elämään.
        Ei paperimiehet ole sen kummempia kuin muutkaan duunarit, asioita ei pidä vääristellä.
        Palkat neuvotellaan ja sovitellaan. Lopputulos
        on sitten yhteinen päätös. Sen on työnantajakin hyväksynyt allekirjoituksella.
        Nykyiseen paperialan ahdinkoon ei ole palkat syynä vaan muut asiat. Ole hyvä ja tutustu mistä
        vaikeudet johtuu.
        Palkka on alalla niin hyvä, että koskaan ei ole tarvinnut työnantajaa moittia, se on meillä ollut hyvän työnantajan maineessa. Myös työteko on maistunut ja silloin ei mieti mitä tästä maksetaan vaan talkoohengessä on paiskittu.


      • marjoliini
        kokemusta on kirjoitti:

        Et tunnu tuntevan alaa tai syitä muuta kuin oletusten kautta puhut. Peruspalkka on enemmän kuin 400 euroa. Mikään tehdas ei pyöri sellaisilla palkoilla. Pienipalkkaisuuden ymmärtäminen ei ole tajuamisesta kiinni vaan koulutuksen puutteesta ja laiskuudesta.
        Kateus syntyy sitten kun ei itse viitsi tai vertaa omaa elämää naapurin elämään.
        Ei paperimiehet ole sen kummempia kuin muutkaan duunarit, asioita ei pidä vääristellä.
        Palkat neuvotellaan ja sovitellaan. Lopputulos
        on sitten yhteinen päätös. Sen on työnantajakin hyväksynyt allekirjoituksella.
        Nykyiseen paperialan ahdinkoon ei ole palkat syynä vaan muut asiat. Ole hyvä ja tutustu mistä
        vaikeudet johtuu.
        Palkka on alalla niin hyvä, että koskaan ei ole tarvinnut työnantajaa moittia, se on meillä ollut hyvän työnantajan maineessa. Myös työteko on maistunut ja silloin ei mieti mitä tästä maksetaan vaan talkoohengessä on paiskittu.

        Siis edellisellä kirjoittajalla tuli kai typo ja hänen piti kritisoida siis paperin suuria palkkoja ja jäi nolla pois, eli 4000€.

        Ja siis oikein saivat paperimiehet, kun pummineet liikaa liksaa...


      • jiitee
        marjoliini kirjoitti:

        Siis edellisellä kirjoittajalla tuli kai typo ja hänen piti kritisoida siis paperin suuria palkkoja ja jäi nolla pois, eli 4000€.

        Ja siis oikein saivat paperimiehet, kun pummineet liikaa liksaa...

        moro. itse en ole paperialalla töissä. itse asiassa työtön tällä hetkellä mutta oli ihan pakko kommentoida tätä "oikein paperimiehille kun ovat pummineet liikaa palkkaa" idiotismia. eli jos paperimiehet olisivat tehneet töitä pienemmällä palkalla niin mihin se erotus olisi mennyt? osakkeen omistajille varmaankin, meinaatko että osakkeenomistajat eivät ole saaneet tarpeeksi rahaa tähän mennessä? miten se on hyvä asia että joku "hyväpalkkainen" paperiammattilainen saa potkut. ikävä sanoa mutta taidat marjoliini olla hiukan vajaa.


      • Marjoliini
        jiitee kirjoitti:

        moro. itse en ole paperialalla töissä. itse asiassa työtön tällä hetkellä mutta oli ihan pakko kommentoida tätä "oikein paperimiehille kun ovat pummineet liikaa palkkaa" idiotismia. eli jos paperimiehet olisivat tehneet töitä pienemmällä palkalla niin mihin se erotus olisi mennyt? osakkeen omistajille varmaankin, meinaatko että osakkeenomistajat eivät ole saaneet tarpeeksi rahaa tähän mennessä? miten se on hyvä asia että joku "hyväpalkkainen" paperiammattilainen saa potkut. ikävä sanoa mutta taidat marjoliini olla hiukan vajaa.

        No tietenkin kirjoituksessani oli provoa mukana. Mutta eikö muka sinulle ole tule edes mieleen tuollainen liioitellen/vahingoniloinen-kommentti, että ihan oikein, saivat mitä tilasivat jne.

        Eikä tietenkään tuossa mitään hyvää ole valtiolle, kunnille eikä kyseisille ihmisille, sehän nyt tietenkin päivänselvää..


      • todellisuus;
        kokemusta on kirjoitti:

        Et tunnu tuntevan alaa tai syitä muuta kuin oletusten kautta puhut. Peruspalkka on enemmän kuin 400 euroa. Mikään tehdas ei pyöri sellaisilla palkoilla. Pienipalkkaisuuden ymmärtäminen ei ole tajuamisesta kiinni vaan koulutuksen puutteesta ja laiskuudesta.
        Kateus syntyy sitten kun ei itse viitsi tai vertaa omaa elämää naapurin elämään.
        Ei paperimiehet ole sen kummempia kuin muutkaan duunarit, asioita ei pidä vääristellä.
        Palkat neuvotellaan ja sovitellaan. Lopputulos
        on sitten yhteinen päätös. Sen on työnantajakin hyväksynyt allekirjoituksella.
        Nykyiseen paperialan ahdinkoon ei ole palkat syynä vaan muut asiat. Ole hyvä ja tutustu mistä
        vaikeudet johtuu.
        Palkka on alalla niin hyvä, että koskaan ei ole tarvinnut työnantajaa moittia, se on meillä ollut hyvän työnantajan maineessa. Myös työteko on maistunut ja silloin ei mieti mitä tästä maksetaan vaan talkoohengessä on paiskittu.

        on nyt nähty paperin ja metsäteollisuuden osalta.

        Usea paperityöntekijä on koulutttamaton henkilö, joka vaatii suuria palkkoja. Miksi paperiteollisuus on tälle linjalle lähtenyt?

        Sunnuntai,juhlapyhä yms lisät moninkertaisia siihen kun vertaa esimerkiksi terveydenhuoltoon.
        Terveydenhuollon henkilöstöllä suuri vastuu ihmisistä mutta miten paperiteollisuudessa, hoidetaan vain koneita!

        Ihmisen hoitoa ei lasketa millään tavalla tuotoksi vaan menoeräksi ja paperi kun taas tuottaa tuohta eli rahaa.

        Mutta nythän paperiteollisuus on ajanut itse itsenä alas hurjilla palkoillaan ja uskon, että paperituotanto/metsäteollisuus Suomesta häviää vielä kokonaan Venäjälle.

        Eikö totuus ole se, että ahneella on aina paskainen loppu!


      • jiitee
        todellisuus; kirjoitti:

        on nyt nähty paperin ja metsäteollisuuden osalta.

        Usea paperityöntekijä on koulutttamaton henkilö, joka vaatii suuria palkkoja. Miksi paperiteollisuus on tälle linjalle lähtenyt?

        Sunnuntai,juhlapyhä yms lisät moninkertaisia siihen kun vertaa esimerkiksi terveydenhuoltoon.
        Terveydenhuollon henkilöstöllä suuri vastuu ihmisistä mutta miten paperiteollisuudessa, hoidetaan vain koneita!

        Ihmisen hoitoa ei lasketa millään tavalla tuotoksi vaan menoeräksi ja paperi kun taas tuottaa tuohta eli rahaa.

        Mutta nythän paperiteollisuus on ajanut itse itsenä alas hurjilla palkoillaan ja uskon, että paperituotanto/metsäteollisuus Suomesta häviää vielä kokonaan Venäjälle.

        Eikö totuus ole se, että ahneella on aina paskainen loppu!

        tällä sun logiikalla se menis sitten niin että jos paperimies sais vähemmän palkkaa niin se erotus annettaisiin jostain syystä sairaanhoitajille? kuulostaa melko erikoiselta, eiköhän nekin rahat menis vaan ennestään rikkaille osakkeenomistajille ja sitten ei olis "suuripalkkaisia" paperimiehiä maksamassa tuloveroja joista ne hoitajien palkat nyt maksetaan.


    • kristiinaa-l

      Kun huomioitte, että tuossa on otettu laskuun vain kuukausipalkkaiset sekä noissa palkkatilastoissa on aina mukana ylityöt, niin tuo hieman vajaan 3000€ keskiansio ei voi olla kenellekään yllätys. Tai no juttuja kun on lukenut, niin kai se joillekin on.

    • Nimetön

      Siis tämänhän täytyy olla nettopalkka? Ei kai kukaan tee töitä tuosta halvemmalla?

    • myyntialan ammattilainen

      Myyntialan mediaani liiton jäsenten joukosta oli 2007 muistaakseni lähes 3700e/kk.
      10% jäsenistä tienaa yli 5000e/kk

      • myyntialan ammattilainen

        Olen tehnyt yli 10 vuotta b2b myyntialan tehtäviä, lähinnä palvelumyyntiä mm. it/ict -alalla. Välillä ollut esimies vastuita, nyt ei ole vaan enemmän KAM -tyyppinen rooli.

        Palkka 4600e 1000e(edut) 4.kertaa vuodessa bonarit, vuosiansiot noin 72-75.000e.


    • Eläkkeellekö ?

      Olenko nälkäpalkalla kun palkkani on ainoastaan 1620 e kaikkine ikälisineen ? onko muitakin näin huonolla palkkalla ? tuntuu aika pahalta kun eläkeikä häämöttää ja silti olen tällaisella palkkalla, jos kerran toiset saavat kaksikertaa enemmän.

      • KOVA DELA.

        Jaa että Noin VÄHÄN.! Köyhät kyykkyyn meikäläinen tienaa 13000. että sellasta pataa.


      • tekemään

        mitä työtä tahansa palkalla 5 euroa/tunti. Vastasin netissa lukuisiin ilmoituksiin. Olen raitis ja terve. Vain ikää on liikaa - 55 vuotta. Pohjana akateeminen koulutus, kokemusta monenlaisesta, mm. rakennusalalta.
        En löytänyt mitään.


    • hei på dej

      sit nopee lasku päässä ja suomalainen siis tienaa vuodessa yli 40 000e.koska noilla tuloilla on jo lomarahat ihan kohtalaiset. vastatkaa kaikki ketkä tienaa yli sen? vero tiedoissa ei kait ihan hirveesti joka kunnassa ollu niitä... sieltä kun laskee keskiarvon ollaan jossain 28 000e vuosi tulot.jossain 2200e vois olla aika lähellä.

    • -x-x-x-x-

      ... on kiinnostavampi asia kuin bruttopalkka. Vähentäkää brutosta edut,lakisääteiset ja asuminen... mitä jää ???

    • ja mie

      tienaan nippanappa 2000e. ja oon ollut 20v. töissä!!

      • YLI 40 VUOTTA

        TÖISSÄ ENKÄ TÄNÄPÄIVÄNÄKÄÄN SAA TOTA 2000.KK
        MIHIN OOTTE UNOHTANEET OSA-AIKAISET LAMAN SAATOSSA IKÄÄNTYNEET.(Meillä ei oo enään mahdollisuutta kouluttautua tai saatika vaihtaa duunia).
        Pitäiskö yhtyä sanontaan jonka kuulin tossa taannoin et teen vähän töitä kun saan niin vähän palkkaakin.


    • ei tietävä

      Mistä sais tietää paljon olis oikea palkka mitä pyytää? Ei tavan ihmiselle sano mitään et tessin mukainen.

    • näläkäpalakka

      Tämän uutisen johdosta jättäydyn työelämästä pois. Minä en suostu enää laukkamaan töissä 1780 ekulla (- verot). Tuleva eläke ei houkuta, töissäolo ei houkuta. Minua ei hoideta vanhana enkä tule nauttimaan elämästä, kuten en ole tehnyt tähänkään asti. JOS työssäoloni tehdään kannattavaksi ja minua siellä tarvitaan, siitä myös maksettakoon. Nyt lopetti tämä lyyti 30 vuoden aherruksen ja nälkäpalkalla elämisen. Vai 3 000 ekeä??!!! Ja se on siis keskiarvo. Sen verran minäkin ymmärrän ja arvostan itseäni että tämä oli piste iin päälle. Hyvästi valtio, hyvästi kunta, tämä flikka alkaa käyttämään hoksottimiaan miten tulla toimeen helpommalla!

      • uneton

        Pelkkää pluffia koko 3000!!


    • köyhyysrajalla

      Meitä on paljon, joiden palkka on reilusti alle 3000 euroa, joten täytyy olla myös paljon heitä, joiden palkka on reilusti yli, siis yksityispuolella. Vaikka käy töissä säännöllisesti, on pakko harkita, onko varaa ostaa edes tarpeellinen. Eivät välitä ne, jotka ovat syntyneet kultalusikka suussa, kuten esim. oik. ministerit ja edustajat "mäellä", miten tavallinen kansa elää ja pärjää.

      • geemies-77

        Tässä kohtuu hyvä arvio palkoista tääs yrityksessä jossa itse olen töissä, oma peruspalkkani on 2800. Firmassa noin 500 henkeä, joista satavarmasti ainakin yli puolet tienaa yli 3000€. Alle 2000 tienaa arvoiden noin 30 ihmistä.

        Keskipalkka tässä firmassa täysin varmasti yli 3000€; veikkaisin jotain 3400€.


      • TYÖYÄ TARJOLLA..
        geemies-77 kirjoitti:

        Tässä kohtuu hyvä arvio palkoista tääs yrityksessä jossa itse olen töissä, oma peruspalkkani on 2800. Firmassa noin 500 henkeä, joista satavarmasti ainakin yli puolet tienaa yli 3000€. Alle 2000 tienaa arvoiden noin 30 ihmistä.

        Keskipalkka tässä firmassa täysin varmasti yli 3000€; veikkaisin jotain 3400€.

           mitä työtä tahansa palkalla 5 euroa/tunti. Vastasin netissä lukuisiin ilmoituksiin. Olen raitis ja terve. Vain ikää on liikaa - 55 vuotta. Pohjana akateeminen koulutus, kokemusta monenlaisesta, mm. rakennusalalta.
        En löytänyt mitään.


    • KESKIPALKKOJA SAAVAT???????

      Itselläni 9,12€ tunti, jää alle 1500€ /kk - Vai keskipalkka, ja jokaisen pitäisi saada vähintäänkin keskipalkka pärjätäkseen tämän maan ahneista veroista ja sen tuomista järkyttävistä hinnoista, miksi Suomen ahneessa persereijässä meitä minimipalkkaisia on uskoakseni 90% Ketkä näitä keskipalkkaisai ovat?????????? Olen käynyt koulua n. viisi vuotta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      Tätä paskapuhetta olen ihmetellyt pidemmän aikaa, hallinto paskakarsina kuvittelee että jokainen, tai ainakin suurin osa työssäkäyvistä saa vähintään keksipalkan. On todellisuun niin helvetin kaukana näiden ministereiden vieraantuneesta todellisuudentajusta.

      Taas on kaunisteltu lukemia vitusti!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • Jeeveees

        Tuohon tilastoon oli laskettu vain kuukausipalkkaiset ja palkat piti sisällää kaikki mahdolliset ylityöt. Ja ainakaan minulle tuo noilla perusteilla tehty tilasto ei ole mikään yllätys ja ei vääristelty tai liioiteltu.

        Se taitaa tosiaan olla huonotuloisille isokin yllätys miten hyvin keskiluokka ja vähän sen yli olevat ihmiset tienaavat.


      • vaan laulellen
        Jeeveees kirjoitti:

        Tuohon tilastoon oli laskettu vain kuukausipalkkaiset ja palkat piti sisällää kaikki mahdolliset ylityöt. Ja ainakaan minulle tuo noilla perusteilla tehty tilasto ei ole mikään yllätys ja ei vääristelty tai liioiteltu.

        Se taitaa tosiaan olla huonotuloisille isokin yllätys miten hyvin keskiluokka ja vähän sen yli olevat ihmiset tienaavat.

        Tilastot antavat suuntaa enemmänkin siihen mitä totuuden tulisi olla.


      • samaa mieltä!

        Kävin 6v koulua ja nykyään tienaan 8€/h 6h päivässä, joten käteen jää alle 1000€/kk. Ja sillä pitää elää ja maksaa asuntolainaa, että ei ihan oo tuo keskipalkka oikein. Tietysti, kun tollaset isopalkkaset saa noita lukuja kaunistella omilla palkoillaa!!! Ja tietysti kaikki hinnat määräytyy noiden lukujen perusteella. Työttömänä tietysti tienasin melkein puolet enemmän kuukaudessa, mut nyt... KYLLÄ TYÖNTEKO KANNATTAA!!!!!


      • ylitöidenteko
        samaa mieltä! kirjoitti:

        Kävin 6v koulua ja nykyään tienaan 8€/h 6h päivässä, joten käteen jää alle 1000€/kk. Ja sillä pitää elää ja maksaa asuntolainaa, että ei ihan oo tuo keskipalkka oikein. Tietysti, kun tollaset isopalkkaset saa noita lukuja kaunistella omilla palkoillaa!!! Ja tietysti kaikki hinnat määräytyy noiden lukujen perusteella. Työttömänä tietysti tienasin melkein puolet enemmän kuukaudessa, mut nyt... KYLLÄ TYÖNTEKO KANNATTAA!!!!!

        Suomessahan kannustetaan tekemään töitä ja tulemaan toimeen omillaan sillä ylitöistä etc. rangaistaan oikein saatanasti. Mitä enemmän teen sen huonommin voit henkisesti ja fyysisesti sekä köyhemmäksi tulet. Ahne valtio on verottajan muodssa ottamassa yli puolet siitä minkä olet itse vaivalla tehnyt. On saatan verottajalla unelma homma, kas valtio saa palkkansa siitä että me tehdään työt ja mitä enemmän teemme sitä paksummin ministerit ja kansan ns. edustajat voivat.


    • p.a.

      No montakos sitä 1500 euron kuukausipalkkalaista tarvitaan kompensoimaan toi MAAGINEN 2900 e/kk, yhtä mm. (eikä varmasti ainut lajiaan yksityisellä sektorilla) esim. mm. M.Lilliusta kohti. Että vois jokainen p.a. voi sitten tehdä sen kuuluisan Elon-laskuopin. ESIM! yksi mmijoonan tienaava ajaa saman tällä samalla laskuopilla
      HUOM!!! 1000 kpl 1000 E/kk.

    • olen ollut Hyvinkään kaupungissa yli 20vuotta.kuukausituloni on bruttona 1800 euroa.olen siis pienipalkkainen, vai mitä?

    • NÖYRÄ NUORI MIES

      haukkukaa vaan puhelinmyyjiä ja tämä tarina on tosi. ja piste.

      • kakes444

        älä puhu soopaa taidat olla jonkin media firman osakas puhelin myyjät tienaa prutto keskimäärin 700 ja sen on jo hyvin niistä p hommista


      • ...........

        Puhelinmyyjä on vihonviimeinen ammatti mihin menisin. Sopii täydellisille kusipäille jotka nauttivat ihmisten häiriköinnistä.

        Olet saastaa ja ammattikuntasi on mätä!!!!!!!!


    • tuo 3000

      itse tienaan kolmivuorotyössä kemianteollisuudessa n. 45000€/vuosi. kyllä tuo 3000 kuulostaa liioitellulta keskipalkalta. suurimmalla osalla ketä tunnen on reilusti alle tuon kolmen tonnin.

      • jokun

        jos mulla 72000 vuosi ansio ja sulla 45000 se on siivoojien kassa yhteensa se 3000.


    • Nimetön

      tienaan 6000 e kuussa. repikää siitä.

    • on sen

      71 egee keskiansion yläpuolel. Ja ei kyllä paljoa säästöön jää, menee jo paljon rahaa tankkiin. Toisaalta päivärahat/km korvaukset paikkaa sit näitä.
      Täytyy kyl sanoa että ei kyllä pärjäis jollai 2000€ palkal, siis sen mukaan mitä nykyään liikkuu työn takia. Toisaalta taas vois pärjätä 1500€/kk jos autoilun lopettais ja vaik vain sohval makais.

    • duunarista toimariksi

      Juu,mitenköhän noikin oikeesti lasketaan....
      En kyllä meinaa usko et keskiliksa on melkein 3 tonnia.Ite tein ennen sähkärin hommia yksityisellä firmalla ja liksa oli 1800.Tietty vaikuttaa se että oon nuori,varmaan olis noussut ajan kanssa jokusen saturaisen,lopulta ois ollut varmaan päälle pari tonnia.
      Ja sit toisekseen tiedän ettei se toimistoväkikään nosta kauheeta liksaa.Ite teen toimihenkilön hommia ja on 2300,et joskus tulevaisuudessa pääsen varmaan tonne kolmeen tonniin mut ei se ole todellakaan mikään keskiliksa silloin.
      Taas on on joku päässy kattomaan asiaa tietystä kulmasta...

      • kdfsdffsdsdf

        Lukisit muitakin viestejä, niissä kaikki tarvittava tieto.

        Tässä tutkimuksessa oli mukana VAI kuukausipalkkaiset ja ylityöt mukana, niinkuin aina. En epäile tuota ollenkaan, 3000 ihan uskottava.

        Vuonna 2004 tilastokeskuksen mukaan (kaikki palkansaajat) keskipalkka oli noin 2450€, mediaani oli 2150€. Mediaani on siis se ainakin minun mielestä se oikea keskipalkka, eli jos kaikki rivissä, toisessa reunassa eniten tienaava ja toisessa reunassa vähiten, niin mediaani on se keskimmäinen. Jos se oli vuonna 2004 jo 2150€, niin nyt ainakin 2400€.


      • joku
        kdfsdffsdsdf kirjoitti:

        Lukisit muitakin viestejä, niissä kaikki tarvittava tieto.

        Tässä tutkimuksessa oli mukana VAI kuukausipalkkaiset ja ylityöt mukana, niinkuin aina. En epäile tuota ollenkaan, 3000 ihan uskottava.

        Vuonna 2004 tilastokeskuksen mukaan (kaikki palkansaajat) keskipalkka oli noin 2450€, mediaani oli 2150€. Mediaani on siis se ainakin minun mielestä se oikea keskipalkka, eli jos kaikki rivissä, toisessa reunassa eniten tienaava ja toisessa reunassa vähiten, niin mediaani on se keskimmäinen. Jos se oli vuonna 2004 jo 2150€, niin nyt ainakin 2400€.

        "Yksityisen sektorin kuukausipalkkaisten säännöllisen työajan keskiansio oli 2 929 euroa, kun mukana ovat niin miehet kuin naiset."

        Kuten tosta näkee kyseessä on SÄÄNNÖLLISEN TYÖAJAN KESKIANSIO.Eli siihen ei lasketa mitään ylitöitä tms.
        Ja toisekseen jos mietit miten paljon on niitä joitten palkat pyörii parin tonnin molemmin puolin ni kyllä siinä saa huhkia ihan kunnolla ylitöitä jos meinaa ottaa vajaan tonnin kiinni..
        et näin.


      • germithhh
        kdfsdffsdsdf kirjoitti:

        Lukisit muitakin viestejä, niissä kaikki tarvittava tieto.

        Tässä tutkimuksessa oli mukana VAI kuukausipalkkaiset ja ylityöt mukana, niinkuin aina. En epäile tuota ollenkaan, 3000 ihan uskottava.

        Vuonna 2004 tilastokeskuksen mukaan (kaikki palkansaajat) keskipalkka oli noin 2450€, mediaani oli 2150€. Mediaani on siis se ainakin minun mielestä se oikea keskipalkka, eli jos kaikki rivissä, toisessa reunassa eniten tienaava ja toisessa reunassa vähiten, niin mediaani on se keskimmäinen. Jos se oli vuonna 2004 jo 2150€, niin nyt ainakin 2400€.

        "Yksityisen sektorin kuukausipalkkaisten säännöllisen työajan keskiansio oli 2 929 euroa, kun mukana ovat niin miehet kuin naiset."

        Eli kyseessä on vain kuukausipalkkaiset SÄÄNNÖLLISEN työajan keskiansio,ei mitään ylitöitä tms.mukana.
        Ja toisekseen suomessa on aika paljon niitä joitten palkka pyörii parin tonnin molemmin puolin ni kyllä siinä saa huhkia otsa hiessä jos meinaa saada ton vajaan tonnin tosta kiinni..


    • Törkeän isot

      Vaikka keskipalkka pantais tuplaksi, niin se ei olisi vielä kuin murunen siitä mitä meidän kansanedustajat saa pelkästä lorvailusta etuineen kaikkineen.

      Töitä niillä ei juuri ole ja monta, monta kuukautta erilaisia lomia täydellä palkalla. Varmaan kohta alkaa kansa jo liikehtimään tai sitte jotain muuta mutta oikeen tämä systeemi ei enään pyöri ja se näkyy kyllä yhteiskunnassa.

      Ja nämä edustajan ketkut vaan nostaa etujaan.

      • poromies

        ihmettelen suuresti aina kun luen näitä tutkimuksia, että missä nämä tutkimukset tehdään ja keitä siihen haastatellaan.

        minä väitän että keskipalkka suomessa on hiukan yli 2000e

        näiden tutkimusten ainoa tarkoitus on uskotella tyhmille ihmisille, että suomessa menee hyvin.


      • kassamyyjä
        poromies kirjoitti:

        ihmettelen suuresti aina kun luen näitä tutkimuksia, että missä nämä tutkimukset tehdään ja keitä siihen haastatellaan.

        minä väitän että keskipalkka suomessa on hiukan yli 2000e

        näiden tutkimusten ainoa tarkoitus on uskotella tyhmille ihmisille, että suomessa menee hyvin.

        itse tienaan hiukan yli tuon 3000€/kk

        Puolisoni on "hypermarketissa" töissä pukeutumis osaston vastaavana vakituisessa työsuhteessa. Hän ei tule ikinä näkemään tilinauhaa, joka edes alkaisi kakkosella... Olen yrittänyt patistaa häntä vaihtamaan työpaikkaa, mutta vielä en ole onnistunut.

        Kuinka paljon onkaan kaupan alalla pelkästään kassamyyjiä, joista harva saa edes 1500 bruttona.
        Tähän lisätään erilaisten ajoneuvojen kuljettajat taxi,linja-auto jne.

        Pointtini on, että pieni tuloisia on erittäin paljon


    • santtu

      (ammatti)kirvesmiehen tittelillä, tuntipalkka joitakin euroja yli Tes:in jolloin 40h. työviikolla tulee bruttokuukausipalkaksi noin 2850€/kk. mutta käytännössä emme tee ikinä "normaalia" työviikkoa, vaan lähes joka viikko on 4-8 ylityötuntia, jolloin bruttopalkka on luokassa 3500-3700€/kk.

      Tämän lisäksi tulee tehtyä viikonloppuduunia ihan toisella alalla, josta brutto-ansio luokassa 1000€/kk.

      • epätietoinen2

        olen 24v mies ja mulla on 2000e pohjaliksa, myynnistä (tietotekniikka-ala) riippuen noin 200-600e lisää provikkaa, ilmainen auto käytössä ja ilmaset bensat, plus kännykkä ja netti. Sit päälle ylityöt myös, usein oon kyl miettiny että pitäisikö pyytää lisää kun ei ihan kolahda ala? olis kivempi suunnitella jotain kuin myydä:) Kai se on se vittumainen "kyllä ruoho on vihreämpää aidan toisella puolella fiilis:D vaikea sanoa kun ei koulun jälkeen oo ollu kovin monessa kokopäivätyös.


      • diplomi-inssi

        Jos tommosille raksan älykääpiöille maksetaan noin paljon,niin ei ole millään mitään väliä


      • älykääpiöt saavat
        diplomi-inssi kirjoitti:

        Jos tommosille raksan älykääpiöille maksetaan noin paljon,niin ei ole millään mitään väliä

        jopa jotain näkyvää aikaiseks, paljon muuta mitä voi sanoa monesta DI:stä.... Kantaa paperieta pöydältä toiselle ja kentällä "valvoa" jotain töitä, joiden tekijät useimmiten vois opettaa DI:tä miten kuulee tehdä...


    • Nimetön

      TAITAA OLLA UNOHTUNEET PIENI PALKKAISET POIS ESIM. SIIVOOJAT JOIDEN KESKIPALKKA ON 1500e KUN OTETAAN HUOMIOON KOKO SUOMI.

      • lisätietoja

        http://www.stat.fi/til/yskp/2007/yskp_2007_2008-09-23_tie_001_fi.html
        em. tilastosta ilmenee esim. että yksityisen sektorin palvelu-, myynti- ja hoitotyöntekijänaisista 10 %:lla säännöllisen työajan ansio oli enintään 1563 euroa ja vastaavasti 10 % tienasi vähintään 2337 euroa. Järjestyksessä keskimmäisen palkka oli 1827 euroa. Miehillä vastaavat luvut olivat 1622, 3016 ja 2070   ja kaikkien säännöllisen työajan ansioiden keskiarvo oli 2006 euroa


    • köyhät kyykkyyn

      Myyntipäälikkö Etelä-Suomi, työaika n. 1-3 h päivässä, loput netissä surffatessa. Tienaan nettona 5000€/kk, lisäksi bonukset päälle (1000-2000€/kk), sekä auto, känny, mokkula, lounarit ja hyväkroppanen sihteeri ;) lisäksi pari viikkoa Levillä vuodessa firman asiakkaita kestittäessä firman Eurocardilla!

      • vaan ...

        Mulla noin 5500 brutto/kk edut, eukolla vähän yli pari tonnia. Netoissa sitten huomattavasti pienempi ero. Ruuhkasuomessa aina pa, kun kaikki uppoaa asuntoon eli hommassa ei mitään järkeä. Ja joo, haalarikaverit peittoaa mut liksoissa?! Ihan oikeasti ja kateeksi käy, vaikka ne joutuukin välillä pakkasessa painamaan. Kyllä se vaan korpeaa.. ;) Kyllä haalarihemmot pesee pukujätkät, jos on vaan oman alansa ammattilaisia, kun mäkin olen olevinani kraka kaulassa...

        Pakko tuon keskipalkan on olla kolmen tontun pintaan. Kukaan tutuistani ei alle kolmen tienaa eikä tässä missään jet-set piiressä pyöritä.


      • totta turiset
        vaan ... kirjoitti:

        Mulla noin 5500 brutto/kk edut, eukolla vähän yli pari tonnia. Netoissa sitten huomattavasti pienempi ero. Ruuhkasuomessa aina pa, kun kaikki uppoaa asuntoon eli hommassa ei mitään järkeä. Ja joo, haalarikaverit peittoaa mut liksoissa?! Ihan oikeasti ja kateeksi käy, vaikka ne joutuukin välillä pakkasessa painamaan. Kyllä se vaan korpeaa.. ;) Kyllä haalarihemmot pesee pukujätkät, jos on vaan oman alansa ammattilaisia, kun mäkin olen olevinani kraka kaulassa...

        Pakko tuon keskipalkan on olla kolmen tontun pintaan. Kukaan tutuistani ei alle kolmen tienaa eikä tässä missään jet-set piiressä pyöritä.

        keskiarvon on oltava yli kolmen. Eihän kukaan edes tule töihin alle 3000€ nykyisin, no okei tradeja saa alle 2500€, uudet inssit 2700, dinssit 2900€, mutta jos vähänkin on kokemusta niin yli kolmen menee. Oma akkakin saa johdon assarina yli 3500€ brutto.


    • noissa lukemissa

      valtiolla, yli 30 vuotta töitä painanut, yliopistosta loppututkinto

      että ei mitään ihmeempää tarvitse tehdä, kun pääsee keskiarvoon - pomoilla on parempi palkka

      täällä muutama on ihmetellyt, että toi summa olisi jotenkin iso, kehottaisin heitä kouluttautumaan ammattiin, siitä se ura urkenee.

      • tiedän montakin

        jotka ovat pitkälle lukeneet... Jotka tekevät ihan hanttihommia, sama kun ei olisi lukeneetkaa... Ja onko sinusta jotenkin hyvin kun olet painanut elämästäsi 30vuotta ns jollekkin muulle kuin itselle että olet vasta keskitasossa?


    • keskipalkka

      100% varmaa tietoa,että ei ole koko SUOMEN

      • riitta-vaha

        Millähän perusteella olet varma?!

        Luitko edes tuon tutkimuksen tarkemmat yksityiskohdat? Kyseessä siis vain kuukausipalkalliset ja noissa tilastoissa on aina ylityöt mukana. Minä en tuota epäile pätkääkään. Ja tuohon on keskiarvo, ei mediaani, mediaani, eli ns. keskimmäisen ihmisen tulo, on varmasti pienempi, joku 2700 about, kai.


      • tilasto täällä
        riitta-vaha kirjoitti:

        Millähän perusteella olet varma?!

        Luitko edes tuon tutkimuksen tarkemmat yksityiskohdat? Kyseessä siis vain kuukausipalkalliset ja noissa tilastoissa on aina ylityöt mukana. Minä en tuota epäile pätkääkään. Ja tuohon on keskiarvo, ei mediaani, mediaani, eli ns. keskimmäisen ihmisen tulo, on varmasti pienempi, joku 2700 about, kai.

        http://www.stat.fi/til/yskp/2007/yskp_2007_2008-09-23_tie_001_fi.html


    • pomo

      oho,mä oon työnjohtaja ,jolla on 30 alaista,ja palkka on alle 2000 euroa.kuka vittu tällaista paskaa syöttää,ja uskottelee

    • LOPPUTILI...

      varma lopputilin otto edessä!
      v***U kaksivuorotyö,raakaa työtä joka ei lopu koskaan, pitkät päivät elämästä pois, vuosiluokassa JO kasissa,vähänkin nähdään juttelemassa niin avaudutaan päälliköiltä.. Ja mikä parasta se palkka on reilusti alle, noin 1300e käteen... Mikä vielä parenpaa firma tekee jokavuosi uusia ennätyksiä, viimeksi liikevaihto 80 miljoonaa.

      Ihmekkös että KAUHAJOELLA tapahtuu

    • tutkimus

      palkoista kuin se tutkimus että HOLMLUNDILLA ON 80% KANSAN TUKI TAKANAAN. VITTU MITÄ PASKAA

    • on pudottaa

      Aikalailla liikaa keskivertotavikselle. Sosialismilla uhkailemalla palkkoja on nostettu vuosikymmeniä tolkuttomuuksiin asti vaikka toiset ovat joutuneet kantamaan yrittäjäriskin.
      Nyt se on sitten loppu. Ei työläinen nälkää näkisi edes 10 %:n palkanpudotuksella.

    • tekamat

      teku käyty,työnjohtohommia,alaisia 20,bruttopalkka alle 2000 euroa.Tää tilasto on vedätystä,joka katkeroittaa työtätekeviä.

    • Yli 42000 Euroa

      Verotuspäätös 2007

      Ansiotulot

      Palkat ja luontoisedut 42 213,13
      Ansiotulot yhteensä 42 213,13

      • Ennaltaehkäisevät rikoksia

        Ammattimies on palkkansa ansainnut.


    • Jan

      Kannattaa lukea uutinen ennen kuin tekee enempiä johtopäätöksiä. Kyseessä vain kuukausipalkkaiset yksityisellä sektorilla. Eli lähes kaikki duunarit pois. Esim. siivoojat saavat yksityisellä pääsääntöisesti tuntipalkkaa, kuten myös kaupan tädit ym. pienipalkkaiset.

    • abfab

      Ja millähän alalla kirjoittaja itse on, ja millä palkalla.Taitaa olla niitä KANSANEDUSTAJIA....!!!!
      Voi voi,ei muuta voi sanoa.

      • minäkin!!!!!!

        Oikein etusivulle tupattuna niinku olis koko suomen palkat ja varsinkin tuntipalkat ettei ole vaan heidän jotka saavat tilinsä jokatapauksessa eli kk palkat.
        Surullista on kun vielä yleistetään suomen suurimmalla keskustelupalstalla että menisi muka jokseenkin hyvin... :( Ei nimittäin ole niin suurimmalla osaa ihmisistä.

        Pointti oli että voisi olla vähän tarkennusta tuola etusivullakin mistä palkasta kyse ja että ei ole todellinen... V***U


    • Kaukana keskipalkasta

      Kyllähän keskipalkka saadaan nousemaan tuollaille lukemille kun otetaan firman toimihenkilöt ja muut ylemmät tasot mukaan.
      Se vaan ei päde tuonne (ruohonjuuri tasolle)vaikka niin aina halutaan antaa ymmärtää.
      Eli tämä on taas niitä tilastonikkareiden temppuja!!! Oltais edes realistisia kun puhutaan ihmisten ansiotasosta joillain toimialoilla ,eikä yritetä kaunistella tosiasioita Suomen huonosta ansiotasosta ja jumalattoman tiukasta verotuksesta!!!!!

    • tilastokeskuksen "helm...

      Näissä tilastoissa ei mitenkään huomioida esim. osa- ja määräaikaisia työsuhteita, joita on pian enemmän kuin kokopäiväisiä ja vakituisia työsuhteita. Sen lisäksi, kun nuo em. vielä painottuvat alempiin palkkaluokkiin, niin eipä tarvitse ihmetellä näin epärealistisia lukuja!

      Jos oltaisiin tarkkoja, ja unohdetaan ne lillukanvarret ja poliittiset hämäykset, oikea tapa laskea keskipalkka olisi tyyliin;

      A) Paljonko Suomessa on tehty työtunteja.

      B) Paljonko Suomessa on maksettu palkkaa.

      -> tästä saadaan keskimääräinen tuntiansio.

      Tämän jälkeen lasketaan tehtyjen työtuntien määrä keskimäärin (ei ole 8 tuntia päivässä, eikä mitään ylityötä) ja kerrotaan se keskimääräisellä tuntiansiolla. Vaikka tuo luku olisi äärimmäisen rehellinen kuvaus maksetusta bruttopalkasta, se olisi myös täysin kuvitteellinen. Toinen vaihtoehto on sitten jatkaa narinaa näistä omituisista 3000 euron kuukausipalkoista :)

    • moniosaaja2

      jos ny edes 1200 saa käteen..

      • vääristelyä

        Ei todellakaan normaali duunari tienaa hyvä että esim. 2000 e kuussa. Keskimäärin voisi olla jotain hieman päälle tonnin.Ehkä vajaat 1500e per kk. Hesan korkeat palkat nostaa keskimäärästä tuntiansiota ja Arkadianmäen huijari päättäjien ylikorkeat liksat. Ei muuta kuin hinnat vaan ylös koska suomalaisilla on perkele 4000 euroa kuussa palkka?!?!?!?!? Ei jumalauta maksa vaivaa ees töissä käydä vaikka tekisi kunnon duunia päivät pitkät vetämässä sähkölinjaa pylväissä huonoissa keliolosuhteissa. Pitäähän herroille sähköä saada. Hyvä homma sinänsä mut vituttaa tommoset pellet mitkä ei tee oikeesti mitään ja sit tienaa perkele ylipalkkaa. Onneks kohta loppuu paperi- ja kartonkiteollisuus Suomesta. Eihän paperimieheltä rahat lopu. Ne vaan vähenee. Onneksi Kiinaan siirretään kaikki tehtaat ni katotaa sitten.


    • IT-Mies Helsinkistä

      jos meinaa saada tuon 3000€ kk:ssa pitää palkka olla yli 3700€ ainakin että jotain jää käteen se on varma ja toiseksi en puhuisi mistään keski palkasta enään tämä alkaa olee normaali duunarille joh liikaa
      normaali duunari saa vaivaiset 1700€-2000€ noin suomessa pitäs palkat nousta aika paljon jos tämmösiä juttuja lauotaan mikä ei pidä paikkaansa ei alkuunkaan tämä on tosi asia mutta jos kulut on kk:ssa suuret niin tämä 3000€kk:ssa ei riitä mihinkään ... hinnat nousee kokoajan mutta palkat ei,,,vituttaa tömmöinen puhe palkoista,,,

      • jänkä-joonas

        Jotenkin tuntuu, että olet jokin metsäläinen jostain periferiasta.
        Ei pahalla.
        Ota yksi huikka vielä, ja sitten tuutimaan.


    • Nimetön

      ai 3000€ on keskipalkka! ite tienaan sen alle hyvä jos toimeen tuloo ja jos jos vielä ruuan hintoo nostaavat niin hallitus saunan taa ja.....

    • kovan työn tekijä

      1400vitun euroa kk.(homo verottaja vie 250)

      • menis

        Töihin tommosella liksalla. Kusettakoon koiriansa!


    • Nor-maali.

      Itse en ole kovinkaan koulutettu, amis-juntti vaan mutta mukavasti on 20v aikana palkka hilautunnu ylös, 50-60K€ per vuosi riippuen bonuksista.
      Luulisin että firman keskipalkka 2500-3000 paikkeilla, toimihenkilöillä varmaan 4000 pinnassa.
      Verottaja tosin syö ison osan että eipä nettopalkassa eroa juuri tule hieman vähemmän tienaaviin...saahan ees eläkettä sitten enemmän jos siihen saakka elää :)

      • ruunari

        Sitten sun nettopalkka sitten on?

        Mitä vittua sitä jollainen bruttopalkalla jeesustelee kun veroprosentti on siten mikä on!!


    • eloa-elamaan

      Oma palkkani jää laskujeni mukaan aina reilusti alle keskipalkkojen. Millä tavoin se oikein lasketaan?

    • kuin 3000

      , ainakin Uudellamaalla. Itse tienaan 4500 ja olen tod.näk. tuttavapiirini matalapalkkaisin.

    • sisäpuolella ehkä...

      Mutta ei muualla! Palkkaerot on suuret eri puolella suomea olkoo se sitten yksityisellä tai julkisella sektorilla!

    • skeptsis

      tuohon tilastoon on laskettu vain vakituisessa työsuhteessa olevien palkat

      mutta suuri osa suomalaisista palkansaajista ei ole vakituisessa/pysyvässä työsuhteessa, vaan määräaikaisessa ja heidän palkkansa on huomattavasti matalampi


      sitten on niitä jotka heittää keikkaa, osaaikatyötä jne,


      Eli kaikkiin virallisiin tilastoihin kannattaa suhtautua varauksellisesti koska sielä on mukana niin paljon vääristelyä ja propagandaa

      • Ei ihme että kadehditte!

        Voi sentään.


    • piupau.

      On se kumma että kun tulee jokin muu tutkimus, esim. kuinka paljon suomalaiset keskimäärin juovat olutta vuodessa niin siihen kyllä uskotaan enempiä kyselemättä. Vaikka joku ei juo yhtään kaljaa eivätkä hänenen kaverinsa, ja jotku vetävät sitten heidänkin edestään.

      Mutta sitten kun tulee palkoista jokin tutkimus niin kateelliset paskiaiset alkaa selittämään että eihän tuo 3000e/kk keskiarvo voi pitää paikkansa kun itse tienaan 1500e ja pate sekä make saman verran.

    • pärstäkerroin ratkaisee

      oon ravannut koulusta toiseen (lukio, yliopisto, ammattikorkea ja työkkärin kurssit käyty läpi) ja palkka 0€/kk eikä työkokemusta päivääkään. ikää yli 30v, että näin täällä.

      • että...

        Ei ole ruskea kieli!


    • Tietäjä.

      Taloussanomien jutussa seuraavaa:

      Keskiansio 2929 yksityisellä sektorilla
      Ansiot vaihtelivat välillä 1757 /4510

      Katsoin tilastokeskuksen palvelusta 2007 vuoden tiedot:

      Keskiarvo yksityisellä aivan oikein 2929, mutta mediaani siis 2586. Vaihteluvälit ovat itse asiassa 1. ja 9. desiili, eli 10% tienaa alle 1757 ja 90% alle 4510, joten vaihteluväli käsittää 80% yksityisen sektorin palkansaajista.

      Valtiolla keskiarvo on 2901 (mediaani 2589) ja kunnallisella puolella keskiarvo on 2498 (mediaani 2239).

      Mittasuhteet ovat yksityinen 619500, valtio 119667 ja kunnallinen 407188

      Näin siis kuukausipalkat, koska työlliset yhteensä ~ 2,5 miljoonaa puuttuu tästä tyntipalkkaiset. Tuntipalkka oli yksityisellä keskimäärin 13,25 ja kuntasektorilla 12,18 (valtio=?). Tuntipalkkalaiset siis ansaitsevat samasta tuntimäärästä keskimäärin vähemmän.

    • vois jo

      raahautua töihinkin...kusettakoot piskejänsä!

    • Nimetön

      voisko joku rehellisesti kertoa paljonko lähihoitaja saa palkkaa yötyöstä verrattuna päivävuoroon. Montako työtuntia kuukaudessa tulee jos tekee pelkkää yötä.

      • jooh123

        Ite vaan yötyötä. yheksältä tunnilta 40% lisät tessin mukaan. kk palkka edellisen kuukauden lisät. Tessin mukaset tunnit 115h / 3 viikkoa.

        yks. sosiaaliala. Kuukausi ansiot huitelee 2200 - 3200 euron välimaastossa riippuen oletko tehnyt miten paljon viikonloppuja ja muita vuoroja.

        Peruspalkka ilman lisiä 1700e.


    • autonkuljettajana

      viime kuussa. työ tehdään aina urakalla ja palkan määrä riippuu kuun kiireestä. Kesällä aina hiljaisempaa,syys-kevät tuota 4K€ luokkaa tai yli.

      • nosturin puikkoihin

        Kun ajoneuvonosturista siirtyi konttinosturin kahvoihin, niin palkka parani roimasti.
        Nyt n. 21 € /tunti ja vuosiansiot alkaa viitosella.
        Se kokonaisansio toki vaatii melkoisen määrän ylitöitä.


    • metallin tes

      Huoltomies tienaa 5-vuorossa Nokialla noin 2000-2350 € / kk brutto. Eli aika minimi palkoissa liikutaan.

    • 1400

      Ei tod paljon naurata! 1123euroa jää palkkaa käteen kuukaudessa, 160 tuntia. Ei pekkasia, ei lomaltapaluurahoja. Kiitosta sentään joskus, muttei se lämmitä. Näin meillä. Ja tällä pitäisi tänä päivänä elää, kun kaikki hinat nousee. Juuri tänään tuli kirje sähkön hintojen noususta. Maito litra maksaa jo yli euron. Ei pienipalkkainen yksin eläjä kohta syö hyvin. Ei naurata. Nähdään varmaan sitten kansanterveydessä kohta tämä.

      • ...

        saisit työttömänä sossusta ja olis omaa aikaa 24/7. Suomi on avokätinen jokaiselle kadun tallaajalle ja maahanmuuttajalle.


      • 1400
        ... kirjoitti:

        saisit työttömänä sossusta ja olis omaa aikaa 24/7. Suomi on avokätinen jokaiselle kadun tallaajalle ja maahanmuuttajalle.

        Arvaa vaan kuin monesti on käyny toi mielessä et työttömänä menis paremmin :s
        Sossusta sais jopa rahaa harrastukseen.
        On tämä prk väärin.
        Olis hyvä jos todella pienipalkkaiset saisivat verohelpotuksia tai muuta pientä avustusta. Mulle kelpaisi vaikka ruokasetelei kauppaan! Oi että kelpaisikin!!


    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2087
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      118
      1600
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1510
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1337
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1226
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      488
      1145
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1135
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      953
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      932
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      876
    Aihe