Kriisiryhmä 50+

HTZA

Viitisen miljoonaa meitä on.
Satakunta tosisairasta on vapaana, loput sairaaloissa.
Meidän ikäisemme ovat käyneet läpi kaikenlaista iloa ja surua.
Niin minäkin.
Mutta "kallonkutistajaa" en ole koskaan kaivannut enkä tarvinnut.
Jäin kerran auton alle, 8v., omasta syystäni.
Käsi oli viikon kipeä ja päähän tullut kuhmu parani kahdessa viikossa.
Sisältä saattoi pää mennä pilalle, mutta tässä sitä vaan mennään.
Nykyään kun tällaista sattuu, on aina joku "kriisiryhmä" paikalla ja paikallinen Kirkko avataan sureville.
Ja minä sain remmistä.
Luuletteko te, 50 , että tarvitsisitte apua vastaavassa tilanteessa?
Remmiä vai vajaatyöllistettyä Psykiatria ja kakaramaisesti, roskaa, höpöttävää "kriisiryhmää"?

31

2118

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarvii apua, joku ei ja joku ei edes ymmärrä tarvitsevansa.

• Rocellii

traumoja kannetaan

,ollaan katkeria- ja sukupolvien ketju jatkaa kulkuaan

tokihan sodistakin on opittu jotain..... ?????

• HTZA

jota en ymmärrä, ainakaan omalla kohdallani.
        Se on juuri, yksi niistä uudisssanoista.
        Sodat osaan kyllä, mutta ei niistä ole faijalle, saati minulle, mitään Traumaa koskaan tullut.
        Eikä lapsillenikaan. Hyviä Demareita, paitsi että hyväksyvät sodan, joissain tilanteissa.
        Kerro lisää ongelmasta.

• ilkiö
        HTZA kirjoitti:

jota en ymmärrä, ainakaan omalla kohdallani.
        Se on juuri, yksi niistä uudisssanoista.
        Sodat osaan kyllä, mutta ei niistä ole faijalle, saati minulle, mitään Traumaa koskaan tullut.
        Eikä lapsillenikaan. Hyviä Demareita, paitsi että hyväksyvät sodan, joissain tilanteissa.
        Kerro lisää ongelmasta.

sun kirjoituksissasi läpi, :))) Ei varmaan sodan jälkeen olis itsemurhat nousseet niin rajusti,jos kriisi apua olisi ollut !!!! Sen myötä myös meille 50 tuli malli, ettei puhuta ja jos tuntuu pahalta,niin nirri veks itseltä ja pahimmassa tapauksessa perheeltä myös , nykynuoriso ottaa sen mallin valitettavasti netistä ja sit lähtee muitakin,kuin perheen jäseniä !!!!

• on taallamassa hiekkateitä

Vaan on yhteiskunta vinossqa jos ammattiauttajat ovat auttamassa omaisia joiden olisi pitänyt nähdä, kuunnella ja olla mukana ymmärtämässä elämän tuskaa.

Keksivät sitten psykoloooooogit ja -atrit että helpommalla pääsee kun hoitaa itkua. heittää vaikka siihen pari ilopilleriä ja jjättää hankalat tapaukset kaduille.
      Olen vähän murheellinen kun vierellä ei kuljeta noin yleensä, sitten päivitellään ja leikitään empaattista kun tulee suruviestä.Puhuvat tunneälystä..hoi hoi....

Mikään fariseus en ole vaan omat arvoni pidän ja valitsen ymmärräksyni mukaan menekö kristallikruunujen alle juhlaan vai elmänmakuisten penkinpainajaisiin.

• HTZA

olisin voinut kirjoittaa tuon itsekin.
        Hyvä.

• sitten

ovat kasvattaneet tämän 18-30v. sukupolven. Sukupolven, joka voi niin huonosti, että tarttuu aseeseen kun ei ole muuta ulospääsyä ahdingosta.

Onko kasvattaja se sukupolvi joka sai selkäänsä vahingon sattuessa?

Jos et ole menettänyt omaistasi väkivallan kautta, niin et voi tietää olisiko sinulle apua ammattiauttajalta.

• ainahan tälläistä

ne puukkojunkkarit ja muut oli aikanaan? Mitähän ne sodat lopultakin on? Mitähän ne työpaikkakiusaamiset ja koulukiusaamiset? Entä perheväkivalta? Elämäähän tämä on ja hyvin raadollista.

• HTZA

ja jokusen ystävänkin.
        Usko pois, tiedän kyllä miksi tein aloituksen.
        Kysymys oli: Pitäisikö meidän ikäisten saada Remmiä vai keinotekoista Rakkautta.

• lukenut
        ainahan tälläistä kirjoitti:

ne puukkojunkkarit ja muut oli aikanaan? Mitähän ne sodat lopultakin on? Mitähän ne työpaikkakiusaamiset ja koulukiusaamiset? Entä perheväkivalta? Elämäähän tämä on ja hyvin raadollista.

lehdistä tutkimustuloksia suomalaisten väkivaltaisuudesta ja agressiivisuudesta kanssaihmisiä kohtaan.

Ja selkärangattomuudesta, kun pitäisi puuttua asiaan kun koulu- tai työkaveria kiusataan.

Jos emme itse kykene osoittamaan empatiaa ja antamaan tukea lähimmäisillemme, niin silloin meidän täytyy turvautua toiseksi parempaan: ammattiauttajaan.

• henrii

joskus tuntuu, että nämä psygolokit on itse avun tarpeessa, hometta hartioilla ja puhuvat epäselviä.
      Toisaalta voivathan he tekeytä asiakaansa tasolle.

• minua kohdanneista

iloista ja suruista olen selvinnyt
      ilman ammattiauttajaa, uskon, että
      paremmin.
      En haluaisi ketään "viisasta vierasta"
      neuvojaan antamaan. Nykyisin ei tarvitse
      tapahtua kuin pieni onnettomuus, niin
      jo kriisiryhmä on paikalla.

• HTZA

Viisas olet.
        Väkisin työllistettyä porukkaa ei tarvita.
        Netissä on joitain juttuja niiden lörpöttelystä aikuisille ihmisille.

• minua kohdanneista
        HTZA kirjoitti:

Viisas olet.

Nämä kauniit sanasi painan
        sydämeeni ja muistan ne aina:)

• Heikunkeikku
        HTZA kirjoitti:

Viisas olet.

... ei ole yhtään Hienoa lukea tekstiäsi, jossa puhut sellaisesta asiasta, josta ET tiedä yhtään mitään.
        Perustelet omat väittämäsi siihen, että olet Netistä lukenut joitain JUTTUJA niiden lörpöttelystä aikuisille ihmisille.

Aika vähäisin tiedoin, vedät omat johtopäätökset.

• HTZA
        Heikunkeikku kirjoitti:

... ei ole yhtään Hienoa lukea tekstiäsi, jossa puhut sellaisesta asiasta, josta ET tiedä yhtään mitään.
        Perustelet omat väittämäsi siihen, että olet Netistä lukenut joitain JUTTUJA niiden lörpöttelystä aikuisille ihmisille.

Aika vähäisin tiedoin, vedät omat johtopäätökset.

yhtään mitään, joten miten voisin.
        Mutta, kuten täällä palstallakin, luotan ihmisiin.
        Ja niin luotan netinkin tarinoihin, mutta en näillä sinisillä silmillä vaan aivoilla.

• tyypillistä

suomalaista miestä, apua ei pyydetä eikä huolita.
      Ja se kyllä näkyy kaduilla ja kodeissa.

• HTZA

Mutta mies ei vaeltele kaduilla hakkaamassa.
        Ja kotonakin vain tarvittaessa.
        Se on ratkaissut monta avioliittoa, niin eroilla kun onnellisuudellakin.
        Onnellisuutta vain ei tutkita.
        Se on yhtä paha vaihtoehto kuin tyytyväiset Huorat.
        Ja, ajattele ensin ennenkuin kiukuttelet.

• Heikunkeikku

Mietin tässä hyvin pitkään, että kykenenkö vastaamaan sinulle. Oman näkemykseni.

Kysymyksessäsi kirjoitit, että "kallonkutistajaa" et ole koskaan kaivannut etkä tarvinnut.

Kirjoitit myös "Luuletteko te, 50 , että tarvitsisitte apua vastaavassa tilanteessa?
      Remmiä vai vajaatyöllistettyä Psykiatria ja kakaramaisesti, roskaa, höpöttävää "kriisiryhmää"?"

Yksi kysymys, ennenkuin vastaan varsinaiseen aloitukseesi. Mistä TIEDÄT, miten Psykiatrit tekevät omaa työtään, jos et koskaan ole ollut psykiatrin vastaanotolla? Ja mistä TIEDÄT, että "kriisiryhmä" toimii kakaramaisesti, on roskaa ja höpöttävää? Jos et ole ollut kuuntelemassa.

Kriisiryhmä on tarkoitettu ihmisille, jotka TUNTEVAT sitä tarvitsevan, jotka voivat saada siitä jonkinlaista selvennystä tapahtuneeseen, koska ovat itse niin pahassa kriisissä, etteivät oikein ymmärrä vielä tapahtunutta.

Tuntuu niin TODELLA pahalta, kun vain ajattelenkin näitä surmattujen lähiomaisia, joille on tullut "kuin salama kirkkaalta taivaalta" yhtäkkinen tieto, että lähimmäinen on kuollut.

Olen aina pitänyt itseäni täysipäisenä, en ole koskaan ollut tilanteessa, että olisin tarvinnut psykiatria. Perheessäni kaikki oli tasapainoista ja mielestäni myös lapseni olivat hyvin, hyvin tasapainoisia.

MUTTA, yhtäkkiä tapahtui onnettomuus. AVIOMIEHENI kuoli. Noin vaan yhtäkkiä. Ei ollut esim. sairautta, että olisi voinut jotenkin ennakkoon valmistautua toisen poismenoon.

Tällainen kammottava tieto EI yksinkertaisesti mene tajuntaan. Uskoo, mutta ei kuitenkaan usko. Menee täydelliseen shokkiin. Lyyhistyy kasaan.
      Sydän revitään rinnasta. Kieltää kaiken, koska ensi hetki on se, että ei näin yllättävää tapahtumaa VOI YMMÄRTÄÄ. Hokee itselleen, että tämä EI OLE totta. Totuus on kuitenkin se, että se ON totta.

Minulle ehdotettiin kriisiapua. Minulle ja lapsilleni järjestettiin apua. Siellä oli pappi ja kolme muuta henkilöä. En tarkasti muista kaikkea, koska olin tosi poissa tolaltani. Kuitenkin minä ja lapseni saimme kertoa senhetkisen olotilan ja miltä TUNTUI, kun tieto kuolemasta tuli. Kammottavuudessaan se oli kuitenkin hyvin helpottavaa saada ulos tuskaa ja pahaa oloa.
      Sitä alkoi TAJUAMAAN mitä oikeastaan oli tapahtunut. Ei läheskään vielä sitä, kuinka PYSYVÄ tuo kuolema on, mutta kuitenkin jotakin, jota on vähän vaikea selittää.

Nämä henkilöt kriisiryhmässä ovat saaneet koulutusta vastaanottamaan oikealla tavalla toisen ihmisen tuskaa ja kipua.
      Olen sitä mieltä, että Kriisiryhmät ovat HYVIN tarpeellisia. Muistutan myös, että ne ovat vapaaehtoisia.

Jälkeenpäin olen keskustellut lapsieni kanssa tästä kriisiavusta ja he olivat myös sitä mieltä, että oli HYVÄ käydä siellä.

• suomalainen mies

tunnetusti ei puhu eikä pussaa eikä apua tarvitse. Puhuminen on kuitenkin kiistatta tehokas ennaltaehkäisevä "lääke". Mutta sehän on vain jonninjoutavaa lässytystä.

• puhuminen
        suomalainen mies kirjoitti:

tunnetusti ei puhu eikä pussaa eikä apua tarvitse. Puhuminen on kuitenkin kiistatta tehokas ennaltaehkäisevä "lääke". Mutta sehän on vain jonninjoutavaa lässytystä.

pitää olla myös vapaaehtoista eikä väkisten onkimista kuten hyvin useasti käy sellaisissa tilanteissa.

• ja minä olen nainen
        suomalainen mies kirjoitti:

Lakatkaa jo tuo jauhaminen suomalaisesta miehestä jne... Olkaa vähän aikaa pois täältä virtuaalimaailmasta ja lukekaa sanomalehtiä. Kyllä se naisillakin veitset heiluu jne.

• ja siinähän
        puhuminen kirjoitti:

pitää olla myös vapaaehtoista eikä väkisten onkimista kuten hyvin useasti käy sellaisissa tilanteissa.

se onkin, että saa tyypillisen miehen puhumaan "aroista asioista". Kun se alkuun pääsee niin huomaa pian itsekkin avautumisen hyödyn.

• Heikunkeikku
        puhuminen kirjoitti:

..kaikki puhuminen on vapaaehtoista. Eihän kukaan VOI viedä ketään VÄKISIN johonkin kriisiryhmään.
        Tällaisien äkillisten kuolemien shokissa olevilta omaisilta kysytään, että TAHTOVATKO he mennä puhumaan jonkun ihmisen kanssa.
        Heille kerrotaan paikkoja MINNE he voivat mennä.
        Annetaan TIETOA, että voi mennä pyytämään apua JOS tahtoo.

Minun mielestäni tämän kaltainen informaatio on erittäin hyvin hoidettu täällä Suomessa.

VÄKISIN ei keneltäkään ongita mitään.

• on luettukin
        ja minä olen nainen kirjoitti:

Lakatkaa jo tuo jauhaminen suomalaisesta miehestä jne... Olkaa vähän aikaa pois täältä virtuaalimaailmasta ja lukekaa sanomalehtiä. Kyllä se naisillakin veitset heiluu jne.

Eiköhän ne veitsenheiluttajat enimmäkseen kuitenkin ole miehiä.

• E:n sisar

Kun sisareni vuosia sitten päätti poistua tästä maailmasta, kävi kriisiryhmä vanhempiemme luona, mutta mitä yksi kerta auttaa. Tuska ei kuitenkaan koskaan lähde ihmisten päästä.

Isäni on sotaorpo ja hän kuuluu siihen ikäluokkaan, joka aliarvostaa näitä nykyajan kotkotuksia kuten kriisiryhmiä. Tyyliin "pärjättihin sitä ennenkin, vaikkei ollut ku perunankuoria syötävänä". Ennen ihmisillä oli kuitenkin toisensa. Taloihin mentiin kylään, eikä tarvinnut tilata aikoja.

• Anskuliini

kriisiapua ja terapiaa.
      Voi olla että olisin selvinnyt selkäsaunallakin, mutta höpöttelystä ei tuu ahteri kipiäksi.

• ihmiseltä

Minulla on ollut etuoikeus asua vuosikymmeniä monikulttuurisessa yhteiskunnassa. Olen läheltä nähnyt kuinka suuria eroja on siinä miten surevaa ihmistä lohdutetaan ja hänelle annetaan tukea. Enkä yhtään ihmettele että Suomessakin tarvitaan kriisiryhmiä ja ammattiauttajia.

Meillä suomalaisilla on tapana vähätellä surua ja välttää surevaa ihmistä. Menemme mykäksi ja kiusaannumme surevan edessä. Pakenemme tilanteesta, koska emme jaksa kuunnella toisen itkua ja murhetta. Vieläpä sanomme "kunnioittavamme" toisen surua pysymällä poissa lähettyviltä.

• Lisbet

Noin jotenkin se menee. Kolhut on kestetty, lom- moja on , mut oletan pärjääväni (oletan) ma luulen!!!!

Eikö pitäisi olla sitä ennakoivaa työtä enempi, kuin noi kriisijutut, ja nyt en tarkoita etteikö ihan okei, mut aloitus tonne , kuten jo mainitsin.

Ei, en tarvi, olisiko iästäkin apua tässä asiassa?

• toimeen

silloin ja tänäänkin.Ajattelutapa oli ihan toinen.
      Kriisiryhmät ovat jossain piilossa ja ne rynnii paikalle silloin kun tapahtuu. Kukaan tavallinen maija/matti meikäläinen edes tiedä tällaisesta reservistä.
      Ennalta ehkäisevään toimintaan toivoisin parannusta.
      Rakastakaa ihmiset toisianne ihan ensiksi.:)))

Ketjusta on poistettu 23 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      14
      1602
    2. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      64
      1579
    3. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      132
      1206
    4. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      125
      1114
    5. Mikä estää?

tapaamisen, suhteen aloittamisen?
      Ikävä
      83
      787
    6. Mitä jos saisit selville

että kaivattusi tekee susta pilaa?
      Ikävä
      164
      720
    7. Miksi ETTE suostu selvittämään . . . . . ...

Asioita jotka jääneet selvittämättä toisen osapuolen kanssa? Kertoisitteko miksi ette suostu? Vaikka teidän mielestä
      Ikävä
      168
      711
    8. Wille Rydman on kansalaisten mielestä huonoiten onnistunut ministeri

Onneksi olkoo Wille kärkipaikasta! Oletkin sen eteen tehnyt hartiavoimin töitä. "Ministeri Wille Rydman (ps) on kansala
      Maailman menoa
      406
      615
    9. Eilinen

Herättikö eilinen jotain ajatuksia?
      Ikävä
      52
      582
    10. Tajuan kyllä

että molemmilla on omat elämänsä ja kuvionsa ja rakkaansa. En odota mitään enkä ole tunkemassa mihinkään. Kai silti saa
      Ikävä
      52
      525
    Aihe