Haluatko eläkkeelle jo?

+ ja - :set

Toivoisitko jo pääseväsi eläkkeelle? Miksi? Mitä ihanaa siinä on? Olisiko sinulla jotakin millä täyttää kaikki päivät vai kävisikö sinulle aika pitkäksi?

Laita tänne plussat ja miinukset eläkkeellemenostasi ja kerro ikäsi.

Onko todellinen ilmiö, että me kaikki haluamme jo eläkkeelle, että työelämässä on jotakin, mistä haluamme jo pois.

Mitä porukkaa meitä on täällä palstalla?

Jos olet jo eläkkeellä niin kerro rehellisesti minkälaista sinulla on ja millä kulutat aikasi?

35

1360

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meriläinen

Ja miksi? Minä 50 kohta. En halua eläkkeelle. Jos eläkkeelle jäisin hakisin vapaaehtoistöihin.
      Olen tehnyt vuosia pätkätöitä ja silloinkin tein työttömönä ollessa vapaaehtoistöitä. Nyt kolmevuorohommissa ja tykkään kun ei tarvi mennä joka päivä kahdeksasta neljään ja myös koska on viikkovapaita. Olen tyytyväinen yöksi töihin menossa

• HTZA

vaan olen, lievästi, ilahtunutkin.
        Mutta, mikä saa alta viiskymppisen tänne vanhuksien pariin?
        Tuntuukse jotenkin makeelta?
        Sattuukse jotenkin omaantuntoon, hei?
        Miksi aikuinen tekee sellaista?
        Mitä siitä saa irti?

• Meriläinen
        HTZA kirjoitti:

vaan olen, lievästi, ilahtunutkin.
        Mutta, mikä saa alta viiskymppisen tänne vanhuksien pariin?
        Tuntuukse jotenkin makeelta?
        Sattuukse jotenkin omaantuntoon, hei?
        Miksi aikuinen tekee sellaista?
        Mitä siitä saa irti?

marraskuusta jo itsekin ikäloppu :-) vaikka monet mua nuoremmat selittää iällään kaiken.
        Yks sano lihomisen syyks ikänsä ja monta vuotta nuorempi. Toinen taas väitti antaneensa kaikkensa työelämälle ja monta vuotta nuorempi, kaikenlisäks suri: mitä mä teen eläkkeellä? Meinasin sanoa: Juot, niinhän olet tehny tähänkin asti.
        Ikä on mielentila. Ja kolmanneks mun parhaat ystävät on aina ollu huomattavasti vanhempia.

• vielä*

eläkkeelle vaan töitä jos löytyy.
      Syy: ollut niin paljon sellaista aikaa muutenkin

• en empisi, jäisin heti huomenna, jos se vain olisi mahdollista. Aikaa ei tarvitsisi kuluttaa, se kuluisi kyllä ihan itsestään. Kaikki olisi pelkkää plussaa, miinuksia ei olisi.

• susa51

eläkkeelle. Onneksi vielä jaksaa työssä ja terveyskin riittää, vuorotyö on passeli.
        Kun eläkeikä tulee ajankohtaiseksi niin se on tosi hyvää aikaa, toivoisin ainakin niin.
        Se on omaa elämää, voi olla ja vaikkapa lukea ym.

• Jotenkin yllätyin asenteestasi.

• miljoona kirjoitti:

Jotenkin yllätyin asenteestasi.

haluni päästä jo pois työelämästä voi tietysti ymmärtää monella tavalla. Miten sinä sen sitten näet? Olenko laiska.

• Aika kuluu kuluttamattakin enka naina vuosina ole miinuksia havainnut.

Kokonaan laikistuessani uhkasin alkuun alkoholisoitua mutta otin pian itseani niskasta kiinni.

Vakituisen tyon lopetus.
        Lyhenevia patkia, pitenevia tyottomyysjaksoja.
        Laskurin nollaus kerran.
        Nyt viimeista vuotta tyottomyyselakkeella.

Eipa ole valittamista kun parisuhdekin toimii!

• nainen vm-49

tältä istumalta jäisin jos olisi mahdollista. Työvuosia ei ole vielä tarpeeksi, pakko koettaa jaksaa pakertaa, että edes jonkunmoisen eläkkeen saisin. Miinuksia en kyllä keksi, kaikki olisi pelkkää plussaa. Päiväni kyllä saisin kulumaan, nytkin työ rajoittaa vapaa-aikaani.

• Yxitypy

tei töissä yhden virheen, ja sanoin esimiehelle että voisko hän ottaa vihkosen, ja laittaa kaikki tekemäni virheet ylös.
      Vois edistää eläkkeelle pääsyä :=))

Plussaa eläkkeelle pääsyssä olis se, että saisin viettää enemmän aikaa teidän seurassa. Siinähän se aika kivasti vierähtäis :=))

No talvet voisin viettää palmun alla makoillen, ja tequilaa nauttien.

Mitään miinusta en keksi :=))

• ostanut

bikinit ja varannut sen tequilapullon?
        P.S Älä unohda kypärää :)

• Yxitypy
        ostanut kirjoitti:

bikinit ja varannut sen tequilapullon?
        P.S Älä unohda kypärää :)

bikinit on jo kaapissa.

Tequilaa saa aina kun tarvii. Ei tartte varata etukäteen. Sen nauttimisessa vaaditaan aika suurta varovaisuutta. Muuten joutuu kyllä kypärään turvautumaan, vaikka olis pehmeä hietikkokin alla :=))

• sitä kypärää
        Yxitypy kirjoitti:

bikinit on jo kaapissa.

Tequilaa saa aina kun tarvii. Ei tartte varata etukäteen. Sen nauttimisessa vaaditaan aika suurta varovaisuutta. Muuten joutuu kyllä kypärään turvautumaan, vaikka olis pehmeä hietikkokin alla :=))

kaatumista tai hietikkoa varten vaan puista tipahtavia pähkinöitä silmälläpitäen :)

• Sinimarjanen

sitä tekemistä keksisi. Rahastahan se on kiinni.
      Välillä tuntuu, että voisin jäädä vaikka heti,
      mutta miten sitten todellisuudessa, jos se
      totta olisi... Tuttavaperheessä mieshenkilöllä
      on pahat sopeutumisongelmat eläkkeellä oloon.
      Toisaalta siitä eläkkeestä voisi ehkä jollain
      lailla vielä nauttia nyt vielä, kun suht terveenä on.

• työssä jo 35vuotta

olisin mielummin eläkkeellä kun työttömänä.Mutta ei ole mitään mahdollisuuksia sillä en pääse edes "puteen".
      Saiakohan sitä lääkäriltä sellaisen todistuksen,että ikä jo painaa eikä enää jaksa.

• työssä jo 35vuotta

siis:putkeen,ennen pääsi jo 57v mutta ei enää,pitäs vaan jaksaa etsiä töitä ja kouluttautua,mutta kun ei meinaa jaksaa vaan enää

• henrii
        työssä jo 35vuotta kirjoitti:

siis:putkeen,ennen pääsi jo 57v mutta ei enää,pitäs vaan jaksaa etsiä töitä ja kouluttautua,mutta kun ei meinaa jaksaa vaan enää

vähän se on epäselvää mihin putkeen sitä 50. ja sen jälkeen syntyneet pääsee.
        Vuonna 1950 tai sen jälkeen syntyneillä työttömyyspäiväraha korvaa työttömyyseläkkeen. Heillä on oikeus saada työttömyyspäivärahaa 500 päivän ajalta. Heille voidaan maksaa päivärahaa myös lisäpäivinä 65-vuotiaaksi asti. Lisäpäivien saamisen ehtona on, että hakija täyttää 59 vuotta ennen kuin hän on saanut työttömyyspäivärahaa enimmäismäärän. Työtön, joka saa lisäpäivärahaa voi vaihtoehtoisesti hakea vanhuuseläkettä 62 vuotiaana. Tällöin vanhuuseläkkeeseen ei tehdä varhennusvähennystä.

• Otto-Vaan

Olen kertonut olevani eläkkeellä.

Minkälaista minulla on.

Vastaan, minulla olevan aikalailla vilkkaanpuoleista tää elämä.
      Viime aikoina melkein minuuttien tarkkuudella
      aikaa kulutellaan.Hyvä kun murua rinnan alle
      rauhalliseen tahtiin pääsee laittamaan.

Täytyy kyllä myöntää että siinä vaiheessa kun
      pistettiin eläkepaperit kouraan, hengitettiin
      jokin aika syvään ja hartaasti.

Minussa on sen verran imupaperin vikaa että
      kaikenlaista puuhaa imeytyy aivan kuin
      luonnostaan pitämään jalat liikkeellä.

• Pirre*

sittenhän tässä pitääkin ruveta pelkäämään sitä eläkeaikaa.., jos vielä kiireempää. :/

• Aulikki

gallerian ehkä ja postin. Voisi vaihtaa kuulumisia

• Otto-Vaan
        Aulikki kirjoitti:

gallerian ehkä ja postin. Voisi vaihtaa kuulumisia

Rakennappa Galleria vuan elä yöllä,
        niin minäkin suan taas unenpiästä kiinni.

Kyllä minnuu nyt jännittää.?

• Otto-Vaan
        Pirre* kirjoitti:

sittenhän tässä pitääkin ruveta pelkäämään sitä eläkeaikaa.., jos vielä kiireempää. :/

Sitä eläkkeelle jäämistä::)

Kaksi kiusaa tässä on nyt tässä eläkkeellä olemisessa.
        Kiusaa tekee vasen takajalka ja liian pieni eläke, eli se jota rahaksi nimitetään.
        Ne kun sais paremmalle tolalle niin mikäs tässä olis ollessa.

• kyllä

Olen ollut jo 2 vuotta osatyökyvyttömyys eläkkeellä,puolet kuukaudesta töissä ja toisen puolen eläkkeellä.Aika menee hurjan nopeasti,eikä ongelmia liiasta vapaa-ajasta ole kyllä ollut.
      Teen vähitellen eläkejaksolla kaikki työt mitä jää tekemättä kotona sinä aikana kun olen työssä.
      Minulle on täysi työ selviytyä ansiotyöstäni,että muuta en jaksakkaan kun on työjakso.
      Olisin halunnut olla työssä eläkeikään asti,mutta sairaus muutti elämäni.
      Olen kyllä huomannut joskus kateutta kun pääsin eläkkeelle,mutta lääkäri sitä ehdotti,jos jaksaisin pidempään näin.
      Nautin kyllä eläkejakson päivistä,ulkoilen,luen,tapaan ystäviä ja lastenlapsia,maalaan,hoidan kotia jne.. ei ole aika pitkäksi vielä tullut.
      Iältäni olen 55v.
      Rahaa tietysti on vähemmän käyttää,mutta säästeliäästi kun elää se riittää.

• esko..la

...ja sitten on 57v.mittarissa ja jään eläkkeelle.
      Miksikö? No,jos työ herkkua olisi,herrathan sen tekisi:) Olen 15 vuotiaasta asti ollut työssä,eiköhän siinä ole jo yhdelle miehelle riittävästi. Jatkakoon muut.

• En halua eläkkeelle, mutta en jaksa tehdä koko päiviä töitäkään. Olen ratkaissut ongelman tekemällä kuusi ja puoli tuntista päivää.

Oikeasti kuuluisin osa-aika eläkkeelle, mutta en hae eläkettä, koska voin olla osittain töissä.

Jos joutuisin työttömäksi tai jos palkkani olisi erittäin surkea, haluaisin eläkkeen.

Nyt kuitenkin teen mieluiten mielekästä työtä, josta minulle maksetaan asiallisesti ja olen tyytyväinen siihen. Olen iloinen, että saan käydä työssä.

Eläkkeellä saisin toki aikani kulumaaan, mutta se toimeentulo huolettaisi.

• Ja ikäni unohtui, täytän joulukuussa 52.

• Itse en halunnut olla riippuvainen kalenterista.

Lopetettuani kokoaikaisen tyon joko tein maaraaikaisen projektin taysilla tai olin taysin tyottomana.

Jonkun epavirallisen keikan olen valilla tehnyt jollekin entisella tyonantajalleni kun on huvittanut.
        Viimeiseen on tosin aikaa jo vuoden verran.
        Ovat ymmartaneet olla ehdottelematta.

• eläkkeelle jäisi, mutta kun ei ole maksajaa.
      57-vuotiaalle ei eläkettä makseta. Työstä jäin pois ja aion ryhtyä työttömäksi.Saa nähdä haluaisiko joku työnantaja minut riesakseen.
      Työrajoitteinen olen lukuisten vaivojen vuoksi.
      40-vuotta siinä työelämässä vierähti.

• Pirre*

Jokatoinen vain.

• näin on

voi olla työtönkään,kun 58v patistetaan vaan töihin,työvoimatoimistossa kerran kuussa pitää käydä.Eli valinta ei ole oma.

• Pirre*
        näin on kirjoitti:

voi olla työtönkään,kun 58v patistetaan vaan töihin,työvoimatoimistossa kerran kuussa pitää käydä.Eli valinta ei ole oma.

pyydät potkut, ja haet eläkeputkeen.
        Tietenkin voi olla että "pahimmassa" tapauksessa joudut lähtemään töihinkin, varsinkin jos elät sellaisella paikkakunnalla jossa on työvoimapula.

• näin on kirjoitti:

Ei tyokkari minua hairinnyt.

53-vuotisena ilmoittauduin.
        Sen jalkeen tein itse hankkimiani patkia vaihtelevin kestoin ja valein.

Jokaisesta narauksesta tietnkin ilmoitin tyokkariin ja kassaani.
        Laiskistusseni taysin 57-vuotisena tyokkari itse ehdotti haun uusimista puhelimitse puolen vuoden valein.

Takuuvarma suojapaikka on ollut taalla Espanjassa.
        3kk:n taysrauhoitus.
        Sitten vahintaan kuukauden tyopatka Suomessa ja ei kun uusiksi!

Suosittelen!

• Viimeinen vakituinen tyo loppui 53-vuotisena.
      Aloitin patkimisen.

Kokeilin viela kerran toistaiseksi tyosopimusta mutta ei enaa maistunut.

Lyhensin tyopatkia ja pidensin tyottomyysjaksoja.
      Viimeinen lyhyt patkatyo 57-vuotisena.

Tama olin suunniteltua.
      Vaimo lopetti tyossa kaynnin samaan aikaan.

Tyoelakkeeseen oikeuttavia vuosia minulle kertyi vain 27kpl joten nykyinen tyottomyyselakkeeni ja pian alkava tyoelakkeeeni on sen vuoksi paljon pienempi tayteen verrattuna.

Elamme tavallista elamaa.
      Matkustelemme useamman kerran vuodessa.
      Elamme taalla loma-asunnollamme "tavallista" elamaa.
      Kuntoilemme.
      Vaimo patikoi. Mina kayn Suomessa puntilla 5krt/vko.
      Taalla 1 - 2krt/vko.

Olisi pitanyt tehda tuo vetaytyminen muutamaa vuotta aikaisemmin.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      14
      1602
    2. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      64
      1579
    3. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      132
      1206
    4. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      125
      1114
    5. Mikä estää?

tapaamisen, suhteen aloittamisen?
      Ikävä
      83
      787
    6. Mitä jos saisit selville

että kaivattusi tekee susta pilaa?
      Ikävä
      164
      720
    7. Miksi ETTE suostu selvittämään . . . . . ...

Asioita jotka jääneet selvittämättä toisen osapuolen kanssa? Kertoisitteko miksi ette suostu? Vaikka teidän mielestä
      Ikävä
      168
      711
    8. Wille Rydman on kansalaisten mielestä huonoiten onnistunut ministeri

Onneksi olkoo Wille kärkipaikasta! Oletkin sen eteen tehnyt hartiavoimin töitä. "Ministeri Wille Rydman (ps) on kansala
      Maailman menoa
      406
      615
    9. Eilinen

Herättikö eilinen jotain ajatuksia?
      Ikävä
      52
      582
    10. Tajuan kyllä

että molemmilla on omat elämänsä ja kuvionsa ja rakkaansa. En odota mitään enkä ole tunkemassa mihinkään. Kai silti saa
      Ikävä
      52
      525
    Aihe