Töitä Norjasta

...

Olisin valmis lähtemään Osloon töihin, mikäli töitä sieltä löytyy. Minulla on useamman vuoden työkokemusta siivousalalta. Onko kenelläkään kokemusta siivoustyöstä Oslosta? Mistä töitä kannattaa hakea? Minkalainen palkkataso? Työpäivien pituus?

6

2862

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siivoojana

Norjassa taitaa olla aika harvinaisuus, yleensä tätä työtä tekevät hieman eri kansallisuudet siellä.
      Työtä kyllä löytyy, mutta elinkustannukset Oslon alueella ovat verrattavissa Helsinkiin. Oslossa on kyllä kimppa-asuminen yleistä, joten näin asuminen ei tule toivottavsti ylitsepääsemättömän kalliiksi. Asunnot harvoin ovat samaa tasoa, kuin täällä Suomessa, joten hyvän etsimiseen on syytä varata aikaa. Oslossa keskustan lähellä on mukava asua, mutta hyvä olis hieman tuntea kaupunginosia, että tajuaa, minne on muuttamassa. Esim itse en muuttaisi esim. Grönlannin alueelle, mutta voihan sekin nykyään jo olla ok. Maksoin muutama vuosi sitten kohtuullisesta pienestä kaksiosta keskustassa vuokraa 7900 kr, joka silloin oli vielä ihan kohtuullinen vuokra ja on siis melkein 1000 €. Etelään päin mennessä esim Askerista sattaa löytää ok asunnon jo noin 3-4000 Nok, ja sinne kulkee juna sentään. Tosin Oslon alueelta saattaa hyvinkin löytyä joku ok kimppakämppä. Asuntohotellityyppisiä kannattaa oikeasti kiertää kaukaa, koska ovat aika karmeita laitoksia. Ja pitää muistaa, että Norjassa yleensä saa varautua 3-4 kk vuokraennakon maksamiseen ja ilman työsopimusta ei kannata edes lähteä etsimään asuntoa. Taas ilman asuntoa on vaikeampi löytää töitä. Lastenhoitajia ym kotihengettäriä tarvitaan Norjassa myös ja tälläisiä on itseltänikin kyselty, joten se voisi olla aluksi myös mukava vaihtoehto joksikin aikaa. Monesti ne, ketkä etsivät kodin- ja lastenhoitajaa, tarjoavat hyvätasoisen asunnon vastineeksi, koska sk. hybel on usein rakennettuna norjalaisetn talojen yhteyteen. Norjassa tätä hybelasuntoa saa vuokrata ilman veroa. Hyvä linkki sekä työn että asunnon etsimiseen on www.finn.no ja löytyypä Oslosta suomalainen virkamies työvoimahallinnostakin. Myös Oslon Suomen konsulaatista saa paljon neuvoja.

Luulisin, että kannattaa hakea isompaan siivousfirmaan noin aluksi; näin on taattu työ sillä aikaa, kun tutustuu maan oloihin, kieleen sekä ainakin palkkaa tulossa siihen asti, kun mahdolliseti löytää jotakin muuta.

Itse en siivouksesta muuta tiedä, kuin että meillä kävi kansallisuudeltaan puolalainen naishenkilö siivoamassa ja palkka oli 100 Nok/tunti. Näitä kanssasisaria siis eri puolilta maailmaa on työvoimana ihan siellä runsaasti kyllä.

Muuten suosittelen lämpimästi, oli kiva maa ja mukava asustella. Ennen suomalaiset saivat ilmaista kielen opetustakin, mutta nykyään taitaa olla jäädytetty, koska osataanhan me ruotsia jo valmiiksi. Olen kuullut monelta kielikurssia käyneelta, että etenivät muutenkin sellaista alakoulutahtia, että se pitkästytti suomalaisia.

Kun muuttaa, kannattaa muistaa käydä ilmoittamassa täällä Suomessa muuttavansa ja käydä samoin tein ilmoittautumassa Likningskontoretissa oamlla alueellaan henkilötunnuksen sekä verokortin saamiseksi. Pankkitiliä ei voi avata ennen kuin on henkilötunnus ja tämän tunnuksen saaminen sattaa kestää muutaman viikon. Näin ollen ensimmäisestä palkastasi myös voit varautua joutumaan maksamaan enemmän veroa ensimmäisenä kuukautena riippuen siitä, minne palkkajaksosi sijoittuu.

Lykkyä tykö ! Kysy vain, jos tahdot tietää jotakin muuta, mikäli ei kukaan enemmän tietävä vastaile.

Ha det bra =)

• asiantuntija

ei tarvii odotella henkilötunnusta saat aluksi väliaikaisen tunnuksen.taas joku höpöttöö jonnin joutavia.puolaiset on tunnetusti alipalkattuja ja onnellisia.lähtöpalkka on 117 nok tuntii ei tarvii tinkii alemmaksi.ens vuodeks on odotettavissa 15 000 työtöntä enemmän norjaan ja korot nousee infaaltio laukkaa on synkät näkymät edessä.parempi pysyä turvallisessa koto suomessa.norjassa pärjää vain tosi rambot.

• onkin

yht'äkkiä kovin innostunut menee norjaa duuniin..

Itsekkin olen miettinyt.. rakennushommat vain ei oiken jaksa kiinnostaa, eli joku muu homma pitäisi saada.. mies siivojaksiko ;) ?
      Ei siinä muuten mitään, mut kieli vaan jännittää.. Suomi ja raksa ei jaksa vaan inspata.

• vaan siivoon

Itse asustelen Bergenissa ja taalla riittaa toita. Siivoustyota saa helposti. Riittaa kun osaa edes englantia. Norjaa oppii kylla ajan kanssa. www.finn.no , palkkataso siivoojilla taalla on 130-145NOK/h elikka noin 17-18€/tunti. Ihan hyva palkka. Toita voi tehda heltid/deltid.

Mvh Norski

• lll

moi!
        Osaisitko jelpata minua? Olen ollut oslossa 3 vkoa ja pitäis löytää nopeesti töitä. Kaikki käy. Norjaa en osaa. Siivoustöitä oon yrittäny ettii mut en oo viel saanu. Jos tiedät jonku siivous firman tai jotain ni ilmoitteletko?
        kiitos

• Melper

Hei Onkos tietoa työpaikoista Trondheimissä? Olen koulutukseltani sihteeri, mutta olisin valmis tekemään työtä vaikka siivoojana tai lastenhoitajna, kunhan jotain löytyisi. Puhun englantia ja tyydyttävästi ruotsia, näillä pärjännee aluksi. Norjalainen mieheni jatkossa opettanee sitten norjan kieltä... Muutto olisi kesällä tiedossa. Kiitollisena kaikista vastauksista

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      188
      1341
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1148
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      870
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      864
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      790
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      49
      753
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      712
    8. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33