Syvä yksinäisyys

tosiyksinäinen

Tätä palstaa selaillessani löydän monia sielunkumppaneita, mutta välillä tulee vastaan tapauksia, joilla ei tunnu olevan kunnollista käsitystä siitä, mitä todellinen, syvä yksinäisyys voi olla. Monet valittavat, kun poika- tai tyttöystävä on jättänyt heidät ja he ovat siinä samalla saaneet annoksen yksinäisyyttä. Kuitenkin on olemassa tapauksia, joiden rinnalla moiset surutarinat kalpenevat. Tapauksia, joille yksinäisyys ei ole vain hetken ongelma, vaan vuosiakausia jatkunut vitsaus, joka johtuu sosiaalisten kontaktien täydellisestä tai lähes täydellisestä puuttumisesta ja kenties kyvyttömyydestä luoda niitä. Koska palstan nimi on "Yksinäisyys" eikä "Parisuhdeongelmat", haluan hieman raoittaa verhoa maailmaan, jossa yksinäisyys on ongelma numero yksi.

Opiskelen korkeakoulussa ja asun yksin. Minulla on jopa yksi kaverikin, ihme kyllä. Tapaan häntä muutaman kerran vuodessa, aina silloin kun hänen kiireisestä aikataulustaan löytyy tilaa kaltaiselleni luuserille. Maailmassa on tasan kaksi ihmistä, jotka välittävät minusta, ja nämä ovat lähisukulaisiani. Toista näen pari kertaa viikossa, toista noin kerran puolessa vuodessa. Isääni en koskaan tuntenutkaan. Minulla ei ole koskaan ollut kumppania, ja mikä ehkä pahinta, ei myöskään ikinä minkäänlaista sutinaa vastakkaisen sukupuolen kanssa. Joskus yritän ottaa kontaktia muihin ihmisiin, mutta kontaktit kuolevat aina miltei ennen kuin alkavatkaan. Kaikilla tuntuu olevan elämässään parempaa tekemistä kuin uhrata aikaa minunlaiselleni. En tiedä, mistä tämä lopulta oikeasti johtuu, mutta kivaa se ei ole. Tiedän enää hyvin vähän millaisia ikäiseni tyypillisesti ovat, millainen heidän ajatusmaailmansa on, millaista heidän arkensa on. Olen täysin erakoitunut ja vieraantunut ulkomaailmasta. Itsemurha on pyörinyt ajatuksissani jo monia vuosia, ja tänä vuonna olin teon toteuttamista lähempänä kuin koskaan. Minusta tuntuu, että olen elossa yhtä hyödytön kuin haudassa.

Syvä yksinäisyys on kuin kuluttava tuli, se voi viedä hengen. Ehkä kumppanisi on jättänyt sinut ja se tuntuu pahemmalta kuin mikään muu, mutta olisitko mielummin käynyt suhteesi läpi ja päätynyt tähän kuin tuijottanut seinää kaiken sen ajan, jonka käytit kumppaniisi? Ehkä tällä hetkellä olet sataprosenttisen varma vastauksestasi, mutta kysypä tätä itseltäsi uudestaan parin vuoden päästä, sitten kun olet päässyt erosta yli. Varmasti kaikki mitä olet silloin elämässäsi kokenut on rikastuttanut sinua ja valmentanut tulevia kokemuksia varten. Se on varmasti parempi kohtalo kuin se, että olisit kaikki nuo vuodet vain ollut tekemättä mitään. Ihmistä ei ole sellaiseen luotu.

Yksin olemisessa ei tietenään ole mitään väärää, jos sen kestää. Todellinen ja syvä yksinäisyyden tunne sen sijaan on raskasta, ja varmasi pahin asia mitä olen elämässäni kokenut. Toivon, että tämä viesti helpottaa niitä ihmisiä, jotka tuntevat lievää yksinäisyyttä, sillä joskus vielä itseäänkin onnettomamman kohtaamisesta voi olla apua toipumisessa.

30

4606

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *...*

      Jos sitä kurjempaa hommaa etsit...
      Tuttavani, jota en ole nähnyt kuukausiin tulee yhden äkin taksilla pihaan. Pienessä laitamyötäisessä, täytyy myöntää. Menen rappusille vastaan vähän yllättyneenä; kun ei oltu sovittu mistään tapaamisesta.
      Kaveri oli lähtenyt samalla taksilla ja istui etupenkillä. Tuttavani otti ja romahti mun rappusille, aivan velttona ja elottomana.
      Tottakai me hänet kannettiin siitä sisään ja koiteltiin virvoitella; ei tulosta joten soitin
      ambulanssin paikalle. Siinä olin koko ajan yhteyksissä hätäkeskuksen kanssa, testasin hengitystä, kokeilin pulssia, ihan ohhjeiden mukaan. No ambulanssi tulee.. simsalabim...
      ihme-virkoaminen tapahtui saman tien.

      Edellisenä yönä oli tehnyt ihan saman.
      Ja kuulema monesti tätä ennen.

      Kyseessä on aikuinen tyyppi joka ei ole koskaan oikein saanut elämässään aikaiseksi muuta kun että töissä käy ja on jotain harrastuksiakin.
      Asuu yksin; ei perhettä eikä varmaan tule olemaankaan.

      Tästä aamupäiväisestä järkyttyneenä soitin parille tuttavalleni; he sanoivat että ihan normaali käytäntö tuo ambulanssin tilauttaminen. Hänellä kun on semmoisia perus-sairauksia,niin voi aina vedota niihin. Ja kuuntelin kyllä ensihoitajien puheista että hänellä on aika
      pitkä historia näitä samanlaisia "kohtauksia",
      jotka sitten ovatkin pelkkää teeskentelyä.

      Kunhan vaan saa ihmsiltä huomiota.

      Yksinäisyyshän ei todellakaan ole mitään hauskaa; itsekkin siitä kärsin aika-ajoin, nyt
      varsinkin kun lapset ovat jo maailmalla on välillä todella only lonely olo.
      Mutta kyllähän siihen keinoja löytyy, aika pitkälle se on itsestä ja omasta aktiivisuudesta
      kiinni. Ja väliin on ihan hyvä olla yksin !

      En väheksy ollenkaan ongelmaasi; pänvastoin; enkä tuputa neuvoja. Jotenkin vaan tuntuu että
      ihmiset erakoituu yhä enenmpi ja enempi, liekkö sitten rohkeuden puutetta ottaa yhteyttä ihmisiin vai mitä ?

      Tämäkin tuttava ei siis vaan kaiten kykene luomaan semmoista normaali sosiaalista ympäristöä; huomio pitää hakea ihan äärimmäisillä konsteilla. Jos hän olisi tullut ihan reilusti kukkapuskan ja keksipaketin kanssa niin tottakai oisin kahvit keittänyt.

      Äläkä sinä siellä mitään itsemurhia haudo.
      Jari Sarasvuota lainatakseni kaikki tämä P'''a
      jota nyt käymme läpi tekee vaan tilaa sille hyvälle joka sinulle on elämässä varattu.
      Ja - elämä menee sykleissä. Jos mietit omaasi
      taakseppäin niin näinhän se on.

      Satasen varma olen siitä että löydät vielä kumppanin tai kohta niitä on ovellasi jonoksi asti :o))

      • Sarasvuosta

        "Jari Sarasvuota lainatakseni kaikki tämä P'''a
        jota nyt käymme läpi tekee vaan tilaa sille hyvälle joka sinulle on elämässä varattu.
        Ja - elämä menee sykleissä. Jos mietit omaasi
        taakseppäin niin näinhän se on.

        Satasen varma olen siitä että löydät vielä kumppanin tai kohta niitä on ovellasi jonoksi asti :o))"

        Valitettavasti tuo kaikki on Sarasvuon "henkisen kasvun" tematiikkaa eikä mitään todellista.

        Pelkkää valetta koko homma että elämä siitä yhtään paremmaksi muuttuisi.


      • *...*
        Sarasvuosta kirjoitti:

        "Jari Sarasvuota lainatakseni kaikki tämä P'''a
        jota nyt käymme läpi tekee vaan tilaa sille hyvälle joka sinulle on elämässä varattu.
        Ja - elämä menee sykleissä. Jos mietit omaasi
        taakseppäin niin näinhän se on.

        Satasen varma olen siitä että löydät vielä kumppanin tai kohta niitä on ovellasi jonoksi asti :o))"

        Valitettavasti tuo kaikki on Sarasvuon "henkisen kasvun" tematiikkaa eikä mitään todellista.

        Pelkkää valetta koko homma että elämä siitä yhtään paremmaksi muuttuisi.

        Mihin huvittaa, Sarasvuolla on fiksuja ajatukusia
        vaikka häntä paljon parjataan. Ootko lukenut esim sisäisen sankarin ? Mulle se antoi ainakin virtaa muuttaa elämäni suuntia. Eihän se tietenkään mikään raamattu ole mutta siinä on
        paljon semmosta mikä pistää ajattelemaan asioita toisin ja uudelta kantilta.
        Asenne ratkaisee.

        Ja siis juttuhan on niin että harvemmin ketään
        tullaan kotoan hakemaan (paitsi ampparimiehet tuttavasni eilen:o)), kyllä se jonkin sortin aktiivisuutta vaatii itseltäkin.

        - eilinen draama muuten päätyi siten että tämä
        tuttava oli tehnyt hattutempun, kolmannen kerran
        saman, eli tilauttanut taas itselleen "kyydin".
        Siis uskomatonta mitä se lonelyness, saa aikaan.
        Tuossa olisi paikka jo psykiatriseen hoitoon....


      • sankari se
        *...* kirjoitti:

        Mihin huvittaa, Sarasvuolla on fiksuja ajatukusia
        vaikka häntä paljon parjataan. Ootko lukenut esim sisäisen sankarin ? Mulle se antoi ainakin virtaa muuttaa elämäni suuntia. Eihän se tietenkään mikään raamattu ole mutta siinä on
        paljon semmosta mikä pistää ajattelemaan asioita toisin ja uudelta kantilta.
        Asenne ratkaisee.

        Ja siis juttuhan on niin että harvemmin ketään
        tullaan kotoan hakemaan (paitsi ampparimiehet tuttavasni eilen:o)), kyllä se jonkin sortin aktiivisuutta vaatii itseltäkin.

        - eilinen draama muuten päätyi siten että tämä
        tuttava oli tehnyt hattutempun, kolmannen kerran
        saman, eli tilauttanut taas itselleen "kyydin".
        Siis uskomatonta mitä se lonelyness, saa aikaan.
        Tuossa olisi paikka jo psykiatriseen hoitoon....

        vastaa vessan pönttöön kuuluukin.

        Menestyneen ihmisen höpinää ihmisille miten heidän elämänsä paranee laittamalla vain vaaleanpunaiset lasit silmille.

        Pelkkä rahastajahan kyseinen "mies" on.


      • takaa luotettavuuden
        Sarasvuosta kirjoitti:

        "Jari Sarasvuota lainatakseni kaikki tämä P'''a
        jota nyt käymme läpi tekee vaan tilaa sille hyvälle joka sinulle on elämässä varattu.
        Ja - elämä menee sykleissä. Jos mietit omaasi
        taakseppäin niin näinhän se on.

        Satasen varma olen siitä että löydät vielä kumppanin tai kohta niitä on ovellasi jonoksi asti :o))"

        Valitettavasti tuo kaikki on Sarasvuon "henkisen kasvun" tematiikkaa eikä mitään todellista.

        Pelkkää valetta koko homma että elämä siitä yhtään paremmaksi muuttuisi.

        Noinhan se on.. Se on aika paljon tosin tuuristakin kiinni että rupeaako asiat menemään hyvin vai mihin suuntaan.. Yritystä toki pitää olla, mutta aina sekään ei auta varsinkaan yksinäisyydessä jos ei satu kohtaamaan samanlaisia tyyppejä.. Huomannut itsekin että joillakin se voi olla erittäin vaikeaa, siinä missä toiset saavat uusia tuttavuuksia vähän joka paikasta.

        Jari Sarasvuo elättää itsensä noilla puheilla, joten hän on erittäin luotettava tietolähde.


      • kimi1981
        Sarasvuosta kirjoitti:

        "Jari Sarasvuota lainatakseni kaikki tämä P'''a
        jota nyt käymme läpi tekee vaan tilaa sille hyvälle joka sinulle on elämässä varattu.
        Ja - elämä menee sykleissä. Jos mietit omaasi
        taakseppäin niin näinhän se on.

        Satasen varma olen siitä että löydät vielä kumppanin tai kohta niitä on ovellasi jonoksi asti :o))"

        Valitettavasti tuo kaikki on Sarasvuon "henkisen kasvun" tematiikkaa eikä mitään todellista.

        Pelkkää valetta koko homma että elämä siitä yhtään paremmaksi muuttuisi.

        Ei se ole paskaa se on ihan totta, ainakin se, että elämä menee sykleissä.


    • Keltaiset vaahteran lehdet

      Olen miettinyt paljon tuota yksinäisyyttä. Jäin itse yllättäin leskeksi 4 vuotta sitten. Jossain reilun vuoden leskeyden jälkeen tunsin itseni todella sydämestäni yksinäiseksi. Sen jälkeen mul oli yksi huono "suhde" joka päättyi kesällä. Olen tullut siihen tulokseen, että jos ihminen tuntee itsensä rakastetuksi, hän ei ole enää yksinäinen. Tai siis tarkoitan nyt sillä lähinnä itseäni. Mulla on isä ja äiti elossa, toinen heistä ollut sairaalloinen läpi elämänsä. Mutta silti, tunnen että he välittävät oikeasti minusta. Käyn töissä päivittäin ja harrastuksessa n. 1 X kk. Nää harrastus kaverit ovat myös tärkeitä minulle, vaikka näemme melko harvoin. Olen myös yksinhuoltaja ja pienin lapsi on minulle tärkein, niinkuin tunnen myös itseni olevan hänelle tärkein.
      Kun astuu ulos asunnon/kodin ovesta, tapaa erilaisia ihmisiä. (Itse en välttämättä pihalla tapaa, asun maaseudulla) Kuitenkin töissä ,opiskelussa harrastuksessa tai vaikka kaupassa tapaa/näkee. Mietin taas yksinäisyyttä vaikka ihan yksin kotona ollessani. Osaan myös nauttia siitä, mutta sydämessäni en ole yksinäinen. Ajattelen usein isääni, äitiäni ja lapsiani. Sinullakin on ainakin nuo kolme ihmistä, joita näet tai tapaat epäsäännöllisen säännöllisest. Ajattelet heitä varmaan silloinkin, kun et näe. En tiedä ikääsi, mutta itse muistan kärsineeni myös yksinäisyyden tunteista tuolta 20 vuodesta lähelle 30. Etenkin silloin kun opiskelin aikuisopiskelijana, yksinäisyyteni korostui. Sanotaanhan että opiskellessa ihminen on kriisisssä. Joka tapauksessa tätäkin lukiessa toivottavasti tunnet, että ajattelen sinua, vaikka itse en sinua tunnekkaan. Itse kävin opiskeluaikana psygolokilla juttelemassa. Oisko sinulla yhtään mahdollisuutta käydä myös opiskeluterveyden huollon kautta juttelemassa, alkuun vaikka terveyden hoitajan kanssa. Mietin tuota, kun olet hautonut itsemurhaa, minusta sellainen on hälyttävää. Joka tapauksessa, aurinkoisia syyspäiviä sinulle! ps. Onko sinulla harrastusta?

    • myös yksinäinen

      Viestisi sisälsi minulle niin tuttuja tuntemuksia, että osan olisin voinut kirjoittaa itse. Kauan kestävä yksinäisyys osaa olla todella ahdistavaa, uuvuttavaa ja se voi tehokkaasti viedä uskon parempaan huomiseen. Minä tiedän sen.

      Minäkin olen menestyksekkäästi eristynyt muista ikäisistäni -ja muusta maailmasta ylipäätään- enkä tiedä, onko minulla paljonkaan yhteistä heidän kanssaan. Joinakin päivinä elämä tuntuu niin merkityksettömältä, että saa itkeä silmänsä kipeiksi. Joskus taas ei tunnu miltään, mikä voi tavallaan olla helpottavaa.

      Se, miten yksinäisyyden kokee, riippuu varmasti ihmisestä. Joku voi tuntea olevansa niin pohjalla ettei enää syvemmälle pääse, kun taas jonkun toisen tilanteessa samainen tunne voisi olla melkein positiivista. Yksinäisyys on suhteellista, kuken kaikki muukin. Joku on aina syvemmällä kuin joku muu.

      • Työtä tän takia paljon tehnyt

        Sinä ja alkuperäinen kirjoittaja vaikutatte molemmat hyvin luovilta tyypeiltä. Myös ajatuksiaankin voi muuttaa. Oisko vähän niinkin, että jos kotona yksinollessaan ajattelee ja surkuttelee; olempa yksinäinen, alkaa yksinäisyys korostua! Näin jos tekee päivästä toiseen alkaa koht kelaamaan viel synkempiä ajatuksia. Toisin vois vaik ajatella, mitähän kivaa tekemistä keksisin tänään? Lähtisinkö vähän vaikka ulos kävelemään ensin ja sit illal vaik lukis jotain kivaa kirjaa, jonka lainasin kirjastosta tms. Nää on ihan pikkujuttuja, mutta omaa käyttäytymistä voi muuttaa, jos ja kun muuttaa hieman ajatuksiaan. Ja muistakaa: ei se tapahdu yks kaks, vaan pienin askelin. Tsemppiä mahottomasti teille molemmille!!


    • karisi pois

      Yksinäisyyden kokeminen altistaa masennukselle. Mutta miksi yksinolemisesta kärsitään?

      Enkö ole yksin kokonainen ihminen? Miksi tarvitsen muita, että tunnen olevani elossa? Miksi en riitä itselleni?

      Onko kyse turvallisuudentunteesta? Onko yksinolossa jotain pelottavaa?

      Vai onko yksin tylsää? "Only boring people get bored." Eikö minulla ole elämää itsessäni, pääni sisällä?

      Miksen voi mennä ulos, ulkoilemaan, nauttimaan luonnosta, harrastamaan yksin? Mihin tarvitsen seuraa? Unohtaakseni itseni, vai?

      Olen 51-vuotias. Viime vuosiin asti ajattelin ja tunsin, että olen täysin epäonnistunut ja elämäni pilalla, ellen löydä ystäviä/parisuhdetta. Sitten kaikki muuttui. En tarvitse ihmisiä seurakseni, varsinkaan kotiini. Olen täysin tyytyväinen elämääni kahdestaan koirani kanssa.
      Olen silti ihmisystävällinen, juttelen ja autan mielelläni toisia, mutten ole tippaakaan riippuvainen toisten ihmisten läsnäolosta tai seurasta. En edes ihmisten rakkaudesta.

      On tietysti mukavaa, jos joku huomioi ja välittää, mutta siitä voi tulla ansa: joku rajoittaa vapauttani olla ja elää niinkuin minusta tuntuu hyvältä.

      Uskon ja luotan Jumalaan. 100%.

      • ei ap.

        Kenen kanssa sinä juttelet? Mainitsit että joskus on kiva jutella jonkun kanssa. Jutteleminen ja sosiaalinen kanssakäyminen on ihmisen perustarpeita. Olemme sosiaalisia eläimiä.

        Ajatteletko todellakin että sellainen ihminen voi olla onnellinen ja löytää onnensa vain oman päänsä sisältä/luonnosta ym. joka ei enää muista minkälainen ääni itsellään on, ja pohtii lähes huvittuneena toimiiko puhelihakset enää, kun ei ole moneen kuukauteen puhunut kenellekään juuri mitään?

        Itse olen hyvin sosiaalinen ihminen enkä ole vuoden sisällä tavannut kuin yhden ihmisen sukulaisten lisäksi, jos ei oteta kaupan kassoja tmv. huomioon. Olisipa todellakin kivaa joskus vain "rupatella" jonkun kanssa kahvikupin ääressä! Ja tiedoksi, ennen kuin joku ehdottaa aktiivisuutta seuran hakemisessa : olen etsinyt ystäviä mm. netissä enkä ole löytänyt ketään joka todella jaksaisi sitten oikeastikin tavata edes joskus. Mailaileminen tyrehtyy aina muutamaan viestiin. Ja nimenomaan omalta paikkakunnaltani en ole löytänyt ketään, ja haluaisin nimenomaan live-elämään kaverin, koska kyllähän täältä netistä virtuaalituttavia saa.


      • karisi pois
        ei ap. kirjoitti:

        Kenen kanssa sinä juttelet? Mainitsit että joskus on kiva jutella jonkun kanssa. Jutteleminen ja sosiaalinen kanssakäyminen on ihmisen perustarpeita. Olemme sosiaalisia eläimiä.

        Ajatteletko todellakin että sellainen ihminen voi olla onnellinen ja löytää onnensa vain oman päänsä sisältä/luonnosta ym. joka ei enää muista minkälainen ääni itsellään on, ja pohtii lähes huvittuneena toimiiko puhelihakset enää, kun ei ole moneen kuukauteen puhunut kenellekään juuri mitään?

        Itse olen hyvin sosiaalinen ihminen enkä ole vuoden sisällä tavannut kuin yhden ihmisen sukulaisten lisäksi, jos ei oteta kaupan kassoja tmv. huomioon. Olisipa todellakin kivaa joskus vain "rupatella" jonkun kanssa kahvikupin ääressä! Ja tiedoksi, ennen kuin joku ehdottaa aktiivisuutta seuran hakemisessa : olen etsinyt ystäviä mm. netissä enkä ole löytänyt ketään joka todella jaksaisi sitten oikeastikin tavata edes joskus. Mailaileminen tyrehtyy aina muutamaan viestiin. Ja nimenomaan omalta paikkakunnaltani en ole löytänyt ketään, ja haluaisin nimenomaan live-elämään kaverin, koska kyllähän täältä netistä virtuaalituttavia saa.

        Kysyit kenen kanssa juttelen... no, kenen tahansa jonka sopivasti kohtaan. Siis usein jutelen tuikituntemattomien tai lähistöllä asuvien hyvänpäiväntuttujen kanssa. Täällä voin myös piipahtaa jossain liikkeessä vain turisemassa
        tai kahvilla ostamatta mitään. Vanhoja pappoja istuksii ovensuissa ja rupattelevat mielellään ohikulkijan kanssa.

        Ja tottahan koira saa kuulla ääntäni! Olen lapsesta asti jutellut myös kaikenlaisille eläimille, enkä pidä sitä mitenkään hulluna.

        Muutin (yksin) pois Suomesta paikkaan, jossa en tuntenut aluksi ketään. Heh, en ole tuntenut lainkaan koti-ikävää tai sellaista 'yksinäisyyttä ihmisten keskellä' kuin Suomessa.
        Olen myös tavallaan sosiaalinen ("pinnallisesti, jos näin voi sanoa), mutta viihdyn parhaiten vain oman itseni seurassa, s.o. yksin.
        Oletan, että minulla on hyvä itsetunto, mistä tämä rentoutunut ja onnelliselta tuntuva olo juontaa. Myös ja erityisesti kun olen yksin. Siis melkein aina.


    • sentään!

      Tosi surullista tuo yksinäisyys onkin ollut sinullakin. Onko siellä koulussa ketään ihmistä, jonka puoleen voisit kääntyä, kuten esim. terkkari? Mistä päin olet, jos joku haluaisi olla ystäväsi? Ainakin Jeesus on ystäväsi.

    • Ahdistaa'

      Menen kouluun. Siellä ei ole ketään juttukaveria jonka kanssa voisi jutella muustakin kuin koulu-asioista. Itse asiassa ei ole sellaistakaan jonka kanssa voisi puhua koulustakaan.
      Tulen kotiin. Kukaan ei jäy luonani, kyläpaikkaa ei ole, kukaan ei soita eikä viestaa.
      Ehkä sekoan joskus.

    • Thrasher.

      Mikä susta sitten tekee niin luuserin? Ei yksinäisyys ainakaan vielä tee kenestäkään sellaista. Millä tavalla sä yleensä lähestyt muita ihmisiä ja mitkä on ne sun puheenaiheet? Oletko sä hirveän ujo ja katselet vain kengänkärkiäsi? Minkäikäinen sä nyt sitten oletkaan ja etkö sä ole vielä tähään päivään mennessä löytänyt mitään positiivisia juttuja yksinäisyydestä ja elämästäsi yleensäkin?

      Älä nyt vaan mene itseäsi listimään. Sähän olet vielä kovin nuori ja veikkaan että kyllä sussa vielä se kipinä ja uteliaisuus elää. Kaikkeahan ehtii vielä tapahtumaan.

      Etkä sä enää ole edes yksin. Nythän me yksinäisyyspalstan porukka ollaan sun kamuja.

      • palstalla...

        Hehe. Tuo oli aika hyvä vitsi jossa mainitset "yksinäisyyspalstan porukoiden" olevan sun kamuja...

        Harvassa paikassa ihmiset tutustuu yhtä huonosti kuin tämän palstan kautta. Saati että saisi ystäviä tämän palstan kautta... Tietysti voidaan ajatella täältä löytyvän sitä vertaistukea jossa "kyllä sullekin vielä joku löytyy" (kunhan se ei ole kummin kaiman anopin tyttären serkun kaverin kaveri) kuten joku neropatti kerran kirjoitti.


    • Blue sky

      Ihan ensimmäiseksi haluan sanoa, älä edes harkitse itsemurhaa, koska et ole sattumalta maan päällä vaan elämällesi on tarkoitus vaikka se nyt tuntuisi olevan hukassa.
      Olet ainutlaatuinen ihminen.Jumala halusi että synnyit tähän maailmaan ja hän myös haluaa että elät!!! Jokainen ihminen on ainutlaatuinen Jumalan mestariteos, koska ei ole olemassa kahta samanlaista ihmistä. Jokainen on täynnä lahjoja ja ominaisuuksia joita jollain toisella ei ole ,mutta sinulla on.
      Jumalalla on suunnitelma elämällesi, tie, jota pitkin hän kuljettaa sinua.Ja jumala haluaa olla rakastava isä sinulle, hänen mielestään olet ihana
      ja hän on sinusta, lapsestaan ylpeä! Lapsiaan rakastavat isät ovat aina ylpeitä lapsistaan.
      Miksi et ensiksi kääntyisi Jumalan puoleen ja etsisi hänen ystävyyttään? Jumala ei ole jokin uskomus tai etäinen tuomari pilvien takana, vaan hän on elävä persoona jonka koko olemus on täynnä rakkautta.
      Jumala rakastaa jokaista ihmistä.Ei siksi että ihminen ansaitsisi Jumalan rakkauden.- se ei ole ostettavissa - vaan siksi että Jumala loi sinut ja minut. "Minä kudoin sinut kokoon äitisi kohdussa" Jumala sanoo Raamatussa.
      Kun ensin ystävystyt Jumalan kanssa hän vastaa rukouksiisi ja johdattaa paljon myös ihmisystäviä
      elämääsi, olen siitä varma!
      Saatat ajatella että taas joku höyrypää siellä vaahtoaa jostain Jumalasta, jota ei edes ole, tai joka ei ilmaise ihmisille itseään mitenkään.
      Oma tarinani on tällainen:
      Kasvoin näennäisesti fiksussa perheessä (kulissit hyvin pystyssä), mutta rakkautta ei näytetty tai sitä ei oikein ollutkaan. Vanhempani riitelivät kunnes erosivat, itse olin yksinäinen ja ujo enkä helposti tutustunut ihmisiin. Koulussa olin sitä "B-luokkaa", joka on välttämätön paha muttei kenellekkään tärkeä- usein ivan kohde pikemmin.
      Kotomna olin aina saanut kuulla ettei minusta ole mihinkään "mitä sustakin tulee,näkis vaan", juurtui sisimpääni ja uskoin olevani juuri niin mitätön ja tarpeeton kuin minulle toisteltiin.
      Parikymppisenä olin jo valmis jättämään koko roskan, elämän jota vihasin.Leikin kuuoleman kanssa tekemällä asioita joissa oli suuret riskit,olin ns."itsemurhakandidaatti".Minua pidettiin hullun rohkeana. Kyse oli vain siitä etten välittänyt itsestäni enkä siitä miten minun käy. Kävin kerran todella lähellä kuoleman portteja,kun liikuin väärässä seurassa,jossa minut yritettiin murhata ja jouduin sairaalaan.
      Nyt tiedän että saatana halusi minun silloinkuolevan,etten kohtaisi Jumalaa ja uskoisi
      Häneen. Elin sellaista elämää joka olisi vienyt minut helvettiin, joten oli onni etten kuollutkaan.Tavallaan valitsin kuolenko vai en,teki mieli luovuttaa ja jättää paha maailma, mutta sitten ajattelin että on kuitenkin äiti joka surisi lastaan liikaa. Rukoilin että jos Jumala on hän auttaisi minua jotenkin.
      Niin selvisin murhayrityksestä henkiin.
      Siinä hetkessä en kohdannut heti Jumalaa, mutta hän tarttui selvästi elämääni. Päädyin vapaakirkon kesäjuhlille ja istahdin takapenkkiin epävarmana. Tunsin että siellä ei ollut vain joku kaavamainen jumalanpalvelus kuivine messuineen, vaan elävä Jumala oli läsnä. Sen näki ilona ja rauhana seurakunnan nuorten silmissä, he oli löytäneet jotain mitä minä en.Nuoret lauloivat rumpujen ja sähkökitaran säestäminä innostavia ja iloisia lauluja eikä mitään virsiä.
      saarnan piti nainen joka sanoi " Ajattelet, Jeesus kävelee ohitseni...mutta Hän ei kulje kenenkään ohi!" Olin juuri mielessäni rukoillut, että Jumala ei ohittaisi minua.Halusin kohdata hänet.
      Sitten nainen kertoi miten ihmiset ovat kuin häkkilintuja pääsemättä vapaasti lentämään taivaalle.Niin monet on kahlehdittuja ja alaspainettuja.Hän luki myös Raamatusta kertomuksen jossa Herra hakee eräänä päivänä omansa, mutta silloin on kaksi miestä pellolla ja toinen otetaan, toinen jätetään.se jää, joka ei välitä Herrasta eikä huoli Hänen seurastaan.
      Minulle tuli tunne,että jos nyt lähden pois selvittämättä välejäni Herran kanssa,en saa ehkä enää toista tilaisuutta ennenkuin kuolen.
      Menin eteen rukoiltavaksi kun siihen tuli tilaisuus. Sanoin rukoilijalle että haluan kohdata tämän Jeesuksen. Kun puolestani rukoiltiin, olin silmät kiinni ja tunsin miten jokin valo ja rauha täytti sisimpäni, oli tosi hyvä olo. Kaikki tuska ja syyllisyys huuhtoutui pois. Koin että olen saanut syntini anteeksi ja Jumala rakastaa minua vaikkei kukaan muu koskaan rakastaisi.Minulle selvisi että kaikki ihmiset on Jumalalle samanarvoisia, koska Jeesus kärsi ristillä meidän kaikkien puolesta rangaistuksen pahuudestamme. Meitä ei enää rangaista koska Jeesusta rangaistiin. Hän oli sijaiskärsijä.
      Tuosta päivästä on nyt 10 vuotta ja yhä on sisimmässäni rauha ja turvallisuus. En pelkää edes kuolemaa, tiedän että kun kuolen Isä odottaa minua taivaassa. Olen yhä sama vajavainen ja typerä ihminen kuin ennen, teen virheitä, en ole enkeli, mutta kun ystävystyin Jeesuksen kanssa en
      enää ole yksinäinen vaan aina voin rukoilla ja kokea Jumalan läheisyyttä. Mikä parasta olen ystävystynyt moniin ihmisiinkin, on tullut helpommaksi tutustua kaikenlaisiin ihmisiin koska olen alkanut pitää ihmisistä.Rakastan ihmisiä ja toivon kaikille hyvää. Se on jumalan vaikutusta minussa. Ihmisiin on helpompi ystävystyä kun aidosti on kiinnostunut lähimmäisistä eikä ole ujous esteenä.olen rohkeampi, koska enää en pelkää mitä muut minusta ajattelee- riittää että kelpaan jumalalle vaikka kaikki ihmiset vihaisivat minua. Elän siitä että Jumala armahti minut ja on aina puolellani eikä hylkää minua.
      Jos haluat kokea saman, rukoile bvain että jeesus tulisi sinunkin elämääsi ja auttaisi sinuakin. Hän vastaa aina!!

    • netissä???

      Veikkaan että ongelmasi lähinnä on liiallinen viihde-elektroniikan kulutus, kun parhaaseen aikaan lauantai-iltapäivälläkin pitää olla netissä roikkumassa.

      Itsekin olen korkeakouluopiskelija ja 10-5 vuotta sitten samassa tilanteessa. Kunnes totesin että ongelma olikin vain nettiriippuvuus. Hankkiuduin eroon kotitietokoneesta ja netistä (tv:tä ei ole ikinä ollutkaan) jolloin kotona ei enää mitään tekemistä paitsi siivoaminen -> vapaa-aika kuluu enimmäkseen ihmisten ilmoilla ja uusia kavereita on alkanut tulla runsaasti.

      • Enrique_Lister

        Missäs ne ihmisten ilmat sitte on? Lähden heti, kun saan kuulla.


      • olohuoneen jatke
        Enrique_Lister kirjoitti:

        Missäs ne ihmisten ilmat sitte on? Lähden heti, kun saan kuulla.

        Kannattaa ensin selvittää, missä tapahtuu jotain mielenkiinoista (messuja, festareita, harrastusryhmiä tms. mikä ketäkin kiinnostaa), tai jos mitään ei tapahdu, niin kotonanyhjötyksen sijasta voi lähteä jonnekin olohuoneen jatkeeseen, kantakahvilaan tms. jossa enimmäkseen samat porukat viettävät ylimääräisen vapaa-aikansa.

        Toisaalta, kuten alkoholistitkin ovat eteviä keksimään kaikenlaisia tekosyitä juomiselle, samoin nettiaddiktit keksivät loputtomasti tekosyitä, miksi ei muka voi poistua kotoa ja roikkuvat yksin netissä kaiket päivät. Itselleen he hallaa tekevät ja varmistavat vain että jatkossakin jäävät yksin ja elämä jää elämättä.


    • ihminenytfytif

      kovinkin samanlaista mulla,,. itte 20v mies ja työttömänä täs ollaan ja kaiketi masentuneena myös...
      eipä ole kavereita ,, (lukuunottamatta paria henkilöä jotka saa pari kertaa vuodessa baariin lähtemään) päihteet,, alkoholi , tupakka ja kannabis tullu kovinkin tutuiksi ystäväksi joo.. niitä tulee vedettyy ja seiniä katteltuu päivästä toiseen aamusta iltaan...
      Lomallekin lähdin pariks viikoks kun piti olla yks kaveri ja serkku tuolla briteissä joita olis nähny ja joille olis päässy bunkkaa.. Noh eipä kumpikaan vastannu enää mulle ja kodittomana sielä sitten piti ettii majapaikkaa... joo eipä ollu ei kivaa.
      Joka päivä tulee itkettyy silmät punasena ja tuntuu parhaimmalta vaa lopettaa tääki elämä. Nyttekin kännissä yksin himassa kirjotan tätä.. ja joo joo tiedetään et asenteesta kaikki kiinni, mut yksin tullu oltuu tähän ikään asti aina.. Syrjääntyvetäytyväinen aina oon ollu ja mua ei kukaan oo ikinä ees koskettanu romanttisestim,, ei se niin helppoo oo hommaa ystävii tai tutustuu ihmisii ku ei tiedä miten... no toivottavasti täs saa duunii ja jonkun harrastuksenkin hommattuu joskus hyväs nousukännis,,.. mut ei kyl kakskytvuotiaana näin ankeeta pitäis olla, ymmärtäis joskus 50v.. ja tuntuu viel ettei oikee kellekään voi ees puhuu miltä tuntuu , kun ikätovereiden (ainakin mun niiden parin kaverin) puheenaiheet on vähän toisenlaisia.

      • mimi_cat

        Voi ei, kuullostaa kyllä tosi ankealta. Mutta tiedätkö mitä, itse jos pohdiskelet ja mietiskelet asioita se vain pahenee. Yllä olevissa viesteissä oli hyviä neuvoja. Älä katsele seiniä, vaan lähde ulos käy kirjastossa ja lainaa joku kiva kirja. Se on hyvä alku. Itse kärsin kanssa jonkin verran ystäväpulasta ja tiedän ainakin jonkinverran miltä susta tuntuu. Musta saat ainakin yhden kaverin ja mulle voit kirjoitella ja käsitellään yhdessä tunteita ja olotiloja.


      • ihminenjhbljb
        mimi_cat kirjoitti:

        Voi ei, kuullostaa kyllä tosi ankealta. Mutta tiedätkö mitä, itse jos pohdiskelet ja mietiskelet asioita se vain pahenee. Yllä olevissa viesteissä oli hyviä neuvoja. Älä katsele seiniä, vaan lähde ulos käy kirjastossa ja lainaa joku kiva kirja. Se on hyvä alku. Itse kärsin kanssa jonkin verran ystäväpulasta ja tiedän ainakin jonkinverran miltä susta tuntuu. Musta saat ainakin yhden kaverin ja mulle voit kirjoitella ja käsitellään yhdessä tunteita ja olotiloja.

        tosiaanko ? no täs on mun sähköposti osoite jos haluat kirjottaa [email protected]


      • ANGELIKA

        On monia tapoja murtautua ulos yksinäisyydestä.
        Jos on vaikea tutustua ihmisiin suoraan, voihan netin kautta löytyä ystävä tai kirjeenvaihtopalstoilta. Se on ainakin yks tapa päästä alkuun kun ystävystyy kirjoittelemalla jonkun kans ajatuksistaan. Kyllä siinäkin huomaa onko samalla aaltopituudella. Sitten voi sopia tapaamisen jonnekkin esim. kahvilaan. Itse sain jo lapsena kavereita kirjeenvaihdon avulla ja tapasin ystäviä joiden kanssa alettiin harrastaa yhdessä samoja harrastuksia. Olen ollut niin ujo että koulussakin oli vaikea ystävystyä oikein kehenkään.Onneksi on muitakin tapoja saada ystäviä kuin rynnätä jututtamaan kaikkia niinkuin avoimet ihmiset tekee.
        Etsi joku itseäsi kiinnostava harrastus ja sieltäkin takuulla löydät ystäviä helpommin kuin kotoa tai kapakasta jossa kukaan ei tajua mitään,sekoilee vain.
        Jätä kannabis tykkänään, sekin eristää omaan maailmaansa ja karkottaa ystäviä. Älä haaskaa arvokasta elämääsi , uskon että olet tosi hyvä tyyppi ja edessäsi on hyvä tulevaisuus.Uskalla elää!


    • keltainenkuningas

      no mä oon kärsinyt yksinäisyydestä 12 vuotta ja oon melko nuori vielä. suhteet vastakkaisen sukupuolen kanssa on yleensä yhen illan juttuja. muuten oon vaan yksin joten tiedän todellakin mitä yksinäisyys tarkoittaa.

    • postia jos innostaa
    • tosiyksinäinen

      Elämäni ei ole jatkuvaa yksinäisyyden tuskaa, mukaan mahtuu myös paljon ylämäkiä, kuin vuoristoradassa. Joskus alamäet tosin ovat niin kohtalokkaita, että asiasta on muodostunut minun suurin ongelmani. Monet tähän ketjuun lisätyistä viesteistä ovat helpottaneet oloani ja saaneet minut yrittämään taas nauttia elämästä. Kiitos niistä.

      Pahinta on, kun tuntee olevansa "friikki" tai jotenkin sosiaalisesti alikehittynyt yksilö. Tilanteet, joissa muilta ihmisiltä ei saa minkäänlaista yhteydenottoa, vaan he jättävät minut mielellään yksin, ovat todellisia kolauksia itsetunnolle. Kun kukaan ei huoli, tuntuu kuin olisi kirouksen alla.

      Toisaalta pidän myös yksin olemisesta. Vaikka minulla olisi paljon kavereita, haluaisin silti olla suhteellisen paljon yksin. Ironisesti oman rauhan kaipuu on ajanut minut yksinäisyyteen. Minun olisi nuorempana pitänyt enemmän arvostaa tuolloisia ystäviäni ja viettää enemmän aikaa heidän kanssaan. Ennen kaikkea minun olisi lapsuudessa pitänyt tutustua useampiin ihmisiin. Jotenkin vain tuntuu, etteivät ihmiset ole yhtä halukkaita hankkimaan uusia ystäviä enää minun iässäni. Voin olla aivan väärässäkin, mutta joskus saa sellaisen kuvan kuin jokaisella olisi jo vakiintunut kaveripiiri, johon ei oteta enää mukaan muuta kuin harvoin ja tarkoin kriteerein.

      Yritän ratkoa tätä ongelmaani rauhallisin askelein. Jatkossa minun on vedettävä kaikista mahdollisista ja mahdottomista naruista, jotta pääsisin ulos tästä yksinäisyyden mutakuopasta. Terapia ja muu ammattiapukin tulee varmasti tietyssä pisteessä kysymykseen. Todennäköisesti otan yhteyttä myös tässä ketjussa mainittuihin sähköpostiosoitteisiinkin.

      Internet on hyvä keino purkaa itseään ja keskustella asioista samanhenkisten ihmisten kanssa. Onneksi maailmassa on ihmisiä, jotka kuuntelevat ja haluavat auttaa.

      • nukkumatti

        En malta olla kirjottamatta sinulle...minusta on tulossa ns. yksinäinen ja sillä lähdinkin juuri tälle palstalle katselemaan...minä olen hakenut asuntoa ja eroamassa siis.. Takana lähes 20- liitto,meillä on nyt n.1,1/2vuotta mennyt NIIN huonosti että RATKAISU SITTEN ON TÄMÄ..mullei oo oikeen juuri kavereita koska jotenkin en tunne tarvetta eikä olis juuri aikaakaan...(ainakaan tunnen ettei olisi ollu) joskus soittelen joittenkin kanssa mutt kun nekin asuu eri puolella suomea niin..JOTENKIN pelottaa ajatus siitä että joudun täysin yksin asumaan IKINÄ EN OO YKSIN ASUNUT ..mutta jotainkin toiveitakin alan miettiä...pitkät lenkit, rakastamani kuntosali, uimahalli, iltakurssit ym. ym.tulee mieleen jota alan heti harrastamaan mulle jää aikaa nyt sellaseen ...mullei oo ollu ikinä aikaa ITSELLENI nyt kohta on..jännittää..kirjasto ja kaikki sellaset konsertit voisi käydä..haluan elää..kokeilla kaikenlaista.en tiiä mä en kaveria tartte minne menen, menen yksin..jos siellä on juttuseuraa niin hyvä mutta edelleenkin meinaan harrastella yksin.TÄÄ NETTIHÄN ON IHA KIVA SEURUSTELU JA KESKUSTELU PAIKKA...SAA RIITTÄÄ...terveisä kaikille yksinäisille!


    • kimi1981

      Hei! Kertomuksesi oli aika sanoisinko merkillinen, on todellakin syytä jokaisella miettiä pari kertaa ennenkuin itkee omaa kurjuuttansa ja valittaa olevansa yksinäinen, kun juuri sinun kaltaisia todella yksinäisiä ihmisiäkin on olemassa. En sanoisi olenko yksinäinen vai en, kun mielestäni ihminen on aina yksinäinen tavalla tai toisella. Se voi olla myös tietoinen tai tiedostamaton valinta tai sitten yksinkertaisesti ei pidä muista ihmisistä tai sitten on niin vaativa seuransa suhteen, itselläni tuo jälkimmäinen ainakin pitää paikkansa. Kun ei oikein uskalla keneenkään luottaa ja mielestäni ei se edes kannata, on se niin monta kertaa nähty.

    • Anonyymi

      Yksin olet sinä ihminen kaiken keskellä yksin.eikös tämä ole Raamatusta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      79
      1927
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1729
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1594
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1326
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1252
    6. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1216
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1192
    9. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      44
      1186
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1181
    Aihe