Jos on nelivaihteinen auto, niin kannattako ajaa 4. vaihteella kun nopeusrajoitus on 30km/h vai meneekö se rikki?
Vai onko se niin että:
1. vaihde 10km/h
2. vaihde 20km/h
3. vaihde 30km/h
4. vaihde 40 km/h
Iso vaihde kaupungissa
14
984
Vastaukset
- Käyttöohjekirjassa
on joka vaihteen nopeussuositukset, kova palkkainen inssinörtti on ne laskenut.
- nelosvaihde
hieman suurelta 30 vauhtiin.. luulisin että nelosen raja on juurikin tuolla 40-50 paikkeilla. autossasi ei vissiin ole kierroslukumittaria?
jos moottorin ääni kuulostaa jurraavalta /vaikeroivalta tuossa 30 vauhdissa nelonen päällä, kannattaa ehkä laittaa se kolmonen. näin lonkalta heittäisin, että käytä sitä kolmosta.
kakkonen on yleensä vielä niin kevyt, että sillä voi ajaa tyhjäkäyntikierroksilla, mutta muilla sitä ei oikein suositella kun voi alkaa moottorin rasitus nousemaan.- väännättää
Moottoria on aivan turha väännättää isoilla vaihteilla pienessä vauhdissa. Yleinen usko että tämä muka pienentäisi bensankulutusta on aivan epätosi. Moottorin väännättäminen vain kulutta ja karstoittaa moottoria. Eli ei kannataa ajaa 4 vaihtella 30 vauhdissa.
- kannattaa-
väännättää kirjoitti:
Moottoria on aivan turha väännättää isoilla vaihteilla pienessä vauhdissa. Yleinen usko että tämä muka pienentäisi bensankulutusta on aivan epätosi. Moottorin väännättäminen vain kulutta ja karstoittaa moottoria. Eli ei kannataa ajaa 4 vaihtella 30 vauhdissa.
aina olla vähintään se 1200 - 1300 rpm, paitsi kakkosella voi ajaa tyhjänä.
nelonen kuulostaa heiman suurelta vaihteelta noin pieneen nopeuteen. - ykköselläkin
kannattaa- kirjoitti:
aina olla vähintään se 1200 - 1300 rpm, paitsi kakkosella voi ajaa tyhjänä.
nelonen kuulostaa heiman suurelta vaihteelta noin pieneen nopeuteen.voi ajaa tyhjänä :)
Sitä tapaa, mitä autolehdet ovat viljelleet jo 80-luvulla, eli tönäistään se viitonen silmään jo neljänkympin nopeudessa. Laakerivianhan sillälailla vain koneeseen tekee, tai kansivian. 1000-1500 kierroksella viitosella jyryytys ei varmaankaan säästä bensiiniä, vaan tuhlaa sitä. Autokoulussakin kaupungissa ajetaan kolmosella.
- Nimimerkin tulee sisältää v...
"1000-1500 kierroksella viitosella jyryytys ei varmaankaan säästä bensiiniä, vaan tuhlaa sitä. Autokoulussakin kaupungissa ajetaan kolmosella. "
-jossainvaiheessa alkaa ns pakkosyöttö jos ajetaan kovin isolla vaihteella pienillä kierroksilla. silloin kulutus voi nousta. paitsi kaasutinmoottoreissa tätä ominaisuutta ei ole.
mutta kuitenkin isolla vaihteella vedätys ei ole hyväksi. aina kannattaa vähän pitää kierroksia.
- Adolf Manson
30 km/h on varmasti liian alhainen nopeus 4-vaihteelle melkeinpä autosta riippumatta. Omalla autollani voi ajaa nelosella jotain 43 km/h juuri ja juuri, mutta siinä on viides vaihde. Voisi kuvitella että nelivaihteisessa on harvemmat välitykset, eli 4-vaihteesi on pitempi kuin minulla.
Sinulla ei taida olla kierroslukumittaria? Itse pidän 1500 kierrosta minuutissa miniminä tasaisella ajoon. Koneessa voi toki olla vähemmänkin kierroksia jos rullaa kaasu ylhäällä. Se säästää polttoainetta kunhan pysytään tyhjäkäyntikierrosten yläpuolella.
Koneesta ei myöskään saa kuulua tavanomaista matalampaa murinaa kun ajaa. Jos sinulla on ohjekirja, niin sieltä pitäisi selvitä minimiajonopeudet vaihteille. Mikä auto sinulla on ja millä koneella? - maastoa
ylämäkeen minä ajaisin jopa kakkosella 30km/h, tasaisella ja alamäessäkin kolmosella.
Ei kannata rikkoa vaihteistoa ajamalla liian suurella vaihteella, siinä palaa se mukamas bensasäästö moninkertaisesti koska vaihteisto on erittäin kallis korjata tai uusia.
4-vaihteiset autot ovat jo niin vanhoja että siinä luultavasti on kaasutinmoottori, sellaisella ei moottorijarrutuksessa katkea bensansyöttö joten ehkä taloudellisempaa ainakin pidemmät alamäet lasketella vapaalla.
Muutoinhan kannattaa suosia ajotapaa että ykkösellä nykäistään auto liikkeelle muutaman autonmitan verran ja kakkosella tilanteen mukaan voi kiihdyttää mahdollisimman nopeasti tavoitenopeuteen ja sitten vaihtaa suoraan isoimmalle nopeuden sallimalle vaihteelle, esim. jos tasaisella tiellä 50kmh niin nelonen silmään ja pintakaasulla vauhdinpito. Jos kierrokset ovat kovin alhaiset ja ylämäki tulee niin vaihtaa sitten pienemmälle vaihteelle. - oikein ajettuna
ykkösellä huudatat tappiin kakkosella huudatat tappiin kolmosella huudatat tappiin nelosella huudatat tappiin! näin saat sen 70-80 luvun auton kulkemaan iloisesti. nyky autossa on poikkeuksetta 5 vaihdetta. =) pieni käytännön vinkki tultaessa mutkaan esim kolmosella kannattaa vaihde pudottaa kakkoselle ja antaa koneen laulaa täysillä kierroksilla niin saadaan aikaan näyttävä sladi ja auton vienti on helppoa kun heinän teko koska sladia hallitaan kaasulla ja ratin oikealla käsittelyllä. ps:auton tulee olla tällöin takaveto! etuvedolla vastaava onnistuu käsijarrua käyttäen!
- u.f.o.
vetelin vitosella alle 20km/h!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- aikalailla
kepeet välitykset, ei taida lujaa mennä
- riittää
niin aja vaan. Niin minäkin teen ja sitä varten autot on tehty.
- Karstaaja
Erittäin hyvä tapa saada kone tukkoon. Ite ajan aina niin, että kierrokset on siinä parin kolmen tonnin paikkeilla, siitä jaksaa vielä lähteäkin jos tarve vaatii. Tosin hyvin autokohtaista nämä asiat. Mutta jos tosiaan jaksaa nelosella edetä jurnuttamatta, niin anna mennä minun puolestani:)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t947613- 374037
- 473586
- 2433024
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402712- 452552
Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna212514- 1322481
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292419Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as292278