Eli tarkoituksena olisi hieman äänitellä himassa tietokoneella, mutta tarvittavista laitteista ei hirveästi tietoa ole. Aloitetaan vaikka äänikortista. Tutuilta olen kuullut, että M-Audion kortit ovat melko päteviä pelejä. Mitenkäs hyvää materiaalia saa ääniteltyä jollain n. 100-200 euron kortilla. Toki muitakin merkkejä kuin M-Audio saa ehdottaa. Toiseksi mikseri. Jos on käytössä mikseri, tarvitseeko DI-boksia ollenkaan? Myöskin miksereitä saa ehdotella, mielellään ~150 euron hintaluokasta.
Äänittäminen
16
1282
Vastaukset
- hmmm hmm hm
Jos äänittää yhden instrumentin kerrallaan ihan perusmusakortti riittää, eikä mikseriäkään tarvita väliin jos siinä kortissa on itsessään etuvahvistin, tai ostaa sitten vaan pienen etuvahvistimen.
Jos äänittää useampaa raitaa kerrallaan niin kalliimpi kortti kehiin. Miksauksen voi hoitaa ihan tietokoneen sisälläkin ilman erillistä mikseriä.
M-Audiolla on miksereitäkin joissa on äänikortti sisäänrakennettuna.- LaTe-_-
Mitenkäs sitten noiden M-Audion kortien laatu. Saako hyvä laatuista matskua jollain 100-200 euron hintaisella kortilla?
- laadukasta
LaTe-_- kirjoitti:
Mitenkäs sitten noiden M-Audion kortien laatu. Saako hyvä laatuista matskua jollain 100-200 euron hintaisella kortilla?
Jos vaan taidot ja mikrofonin sekä instrumentin laatu riittää, niin levytyskelpoista laatua saa.
Näillä nykyajan kotistudiosysteemeillä se on useimmiten äänittäjän, muusikon ja miksaajan taidot jotka loppuu ennen kesken kuin ominaisuudet.
- jepkoo
Minkälaista ja millä soittimella olet äänittämässä??
sas se niin voisin ehdottaa...- LaTe-_-
Tarkoituksena olisi bassoa, kitaraa ja ehkä lauluakin äänittää. Rummuista en sitten tiiä, ko sähkörummut vaan löytyy, ni saundin kannalta taitaa olla se ja sama tekeekö koneella.
- vaihtoehtoo
LaTe-_- kirjoitti:
Tarkoituksena olisi bassoa, kitaraa ja ehkä lauluakin äänittää. Rummuista en sitten tiiä, ko sähkörummut vaan löytyy, ni saundin kannalta taitaa olla se ja sama tekeekö koneella.
Toinen vaihtoehto on digitaalinen nauhuri. Olin itse kahden vaiheilla tuon äänikortin ja raiturin välillä ja päädyin lopulta Bossin Micro BR:ään, joka irtoaa nykyään alle 200 €:n. Kokoa on sellainen suklaalevyn verran ja sisältää monenmoista efektiä kitaralle, viritysmittaria, rumpukonetta ym. Olen ollut tyytyväinen laitteeseen. Täällä esim. lisätietoa:
http://www.musiikkiliike.fi/index.php?target=products&product_id=994
Täällä on käyttäjien sivut. Vaatii rekkautumisen, jos haluaa kuunnella tuotoksia. Monet ovat mielestäni studiotasoa. Kohdasta 'Post your work' löytyy keskustelijoiden musiikkia.
http://microrecorders.org/community/post-your-work/0/?PHPSESSID=7d1c46e0dde839b39b391767e89cfb8c - LaTe-_-
vaihtoehtoo kirjoitti:
Toinen vaihtoehto on digitaalinen nauhuri. Olin itse kahden vaiheilla tuon äänikortin ja raiturin välillä ja päädyin lopulta Bossin Micro BR:ään, joka irtoaa nykyään alle 200 €:n. Kokoa on sellainen suklaalevyn verran ja sisältää monenmoista efektiä kitaralle, viritysmittaria, rumpukonetta ym. Olen ollut tyytyväinen laitteeseen. Täällä esim. lisätietoa:
http://www.musiikkiliike.fi/index.php?target=products&product_id=994
Täällä on käyttäjien sivut. Vaatii rekkautumisen, jos haluaa kuunnella tuotoksia. Monet ovat mielestäni studiotasoa. Kohdasta 'Post your work' löytyy keskustelijoiden musiikkia.
http://microrecorders.org/community/post-your-work/0/?PHPSESSID=7d1c46e0dde839b39b391767e89cfb8cItseasiassa, tuollaista olin myös katellut. Mitenkäs tollasella käy sitten basson äänittäminen? Tossa ei taida XLR:ä olla? Ja jos tulee tarvetta enemmän raitoja äänitellä kerralla, voi vetää piuhan mikseristä tohon?
- vaihtoeho
LaTe-_- kirjoitti:
Itseasiassa, tuollaista olin myös katellut. Mitenkäs tollasella käy sitten basson äänittäminen? Tossa ei taida XLR:ä olla? Ja jos tulee tarvetta enemmän raitoja äänitellä kerralla, voi vetää piuhan mikseristä tohon?
Minulla on basso, jossa on aktiivimikit ja äänitys onnistui silläkin, mutta paremman tuloksen sain, kun soitin basson efektilaitteen kautta stereoihin ja sen kuulokeliitännästä laitoin piuhan raituriin. Jos on bassovahvistin, niin sillä sitten tietenkin, mutta minulla ei sitä ole. Stereoiden kautta saundiin tuli lisää muhkeutta. Laita you tubeen hakusanaksi 'Micro Br', niin näet muutaman videon laitteesta.
- LaTe-_-
vaihtoeho kirjoitti:
Minulla on basso, jossa on aktiivimikit ja äänitys onnistui silläkin, mutta paremman tuloksen sain, kun soitin basson efektilaitteen kautta stereoihin ja sen kuulokeliitännästä laitoin piuhan raituriin. Jos on bassovahvistin, niin sillä sitten tietenkin, mutta minulla ei sitä ole. Stereoiden kautta saundiin tuli lisää muhkeutta. Laita you tubeen hakusanaksi 'Micro Br', niin näet muutaman videon laitteesta.
Kävin tuolta saitilta kuuntelemassa porukan sävellyksiä, ja yllätyin todella. Aivan sairvaan hyvä laatusta kamaa tollasella pelillä saa aikaiseksi. Saakos tuolla Äänitettyä suoraan koneelle, vai onko pakko kortille? Tuleeko mukana jotain miksaussoftaa?
- dfgdfg
LaTe-_- kirjoitti:
Kävin tuolta saitilta kuuntelemassa porukan sävellyksiä, ja yllätyin todella. Aivan sairvaan hyvä laatusta kamaa tollasella pelillä saa aikaiseksi. Saakos tuolla Äänitettyä suoraan koneelle, vai onko pakko kortille? Tuleeko mukana jotain miksaussoftaa?
Äänitys menee micro br:n muistikortille wavina ja vakiona tulee 'naurettava' 128 Mb. Vaihdoin sen samantien gigaseen korttiin. Kortilta olen siirtänyt sen sitten koneelle mp3:na.
Mitään miksaussoftaa ei tule mukana, eikä tarvitsekaan, koska miksaukset ja masteroinnit tehdään micro br:llä.
Aluksi pidin pienenä miinuksena, että vakiona ei tule verkkolaitetta, vaan laite toimii kahdella AA paristolla. Käytän ladattavia 2800 mAh paristoja, joissa riittää potkua pitkäksi aikaa ja toinen pari on varalla.
Mukana tulee suomenkielinen huomattavasti pelkistty ohje kuin yli satasivuinen englanniskielinen versio, joka on ladattavissa netistäkin.
http://media.rolandus.com/manuals/MICRO-BR_OM.pdf - LaTe-_-
dfgdfg kirjoitti:
Äänitys menee micro br:n muistikortille wavina ja vakiona tulee 'naurettava' 128 Mb. Vaihdoin sen samantien gigaseen korttiin. Kortilta olen siirtänyt sen sitten koneelle mp3:na.
Mitään miksaussoftaa ei tule mukana, eikä tarvitsekaan, koska miksaukset ja masteroinnit tehdään micro br:llä.
Aluksi pidin pienenä miinuksena, että vakiona ei tule verkkolaitetta, vaan laite toimii kahdella AA paristolla. Käytän ladattavia 2800 mAh paristoja, joissa riittää potkua pitkäksi aikaa ja toinen pari on varalla.
Mukana tulee suomenkielinen huomattavasti pelkistty ohje kuin yli satasivuinen englanniskielinen versio, joka on ladattavissa netistäkin.
http://media.rolandus.com/manuals/MICRO-BR_OM.pdfOnkos tuossa sitten hyvät särö efektit, kun kotoa löytyy vain Rolandin Cube, jonka soundeista en oikein pidä. Tietysti voisi yrittä basson säröpedaalillakin.
- micro br
LaTe-_- kirjoitti:
Onkos tuossa sitten hyvät särö efektit, kun kotoa löytyy vain Rolandin Cube, jonka soundeista en oikein pidä. Tietysti voisi yrittä basson säröpedaalillakin.
Minulla on Behringerin V-amp ja Korgin pedaali, mutta tuon raiturin efektit hakkaavat ne kyllä kuusmuna. Sen jälkeen kun hommasin Micro BR:n en noihin vanhoihin pierupusseihin ole edes koskenut, mitä nyt Korgia käyttänyt cleanina vahvistamaan bassoa. Micro BR:ssä on noin 80 (?) efektiä ja niitäkin voi muokata. Hyvät säröt löytyy.
- LaTe-_-
Missäs noita sais Suomesta? Tulis varmaan halvemmaks kun T-kaupasta?
- lloijlkgh
MicroBR on kyllä pieni ja näppärä.
Mietin itse sen ostamista, mutta ostin Line6 Toneport UX1 (119e Thomann, instrument in ja XLR with preamp). Siihen Acoustican MixCraft4 äänittämiseen, sekä audio että MIDI (n. 45e netistä). Vielä MIDI-koskettimet koneeseen kiinni.
MicroBR on varmaan ok, mutta haluatko työskennellä 16 merkkiä * 2 riviä näytöllä vai esim 19" litteällä näytöllä.
(Kannattaa huomata että UX1:ssa ei ole phantom poweria. Sen voi tosin ohittaa käyttämällä esim Rode NT3/M3 mikkiä, jossa 9V patteri. UX2:ssa on phantom power.)
- PenaL
Minä aloittaisin ensis hankkimalla riittävän kunnollisen ja tarkoitukseen sopivan äänityskaluston, eli asiallisen mikrofonikaluston ja joko pelkät, laadukkaat etuasteet ja tai koko äänitysmikserin ja opettelisin käyttämään niitä. Noita tietsikkarimpuloita voi sitten hankkia tarpeen mukaan, niillä kun ei tee oikein yhtään mitään jos sulla ei ole tuo alkupää kunnossa. Pelkällä tietsikan äänikortilla ei "äänitetä" kuin netistä muitten äänityksiä...
-Pena - apple...
ja sitten sekvensseri (makuasia) ohjelma ja äänikortti esim. e-mu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 683219
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753087Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.682952On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662621Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442132- 611699
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251667Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181649- 351645
- 591576