Asentajaduunari

Ford Transit -93 Käyntihäiriö

Juu olis tuollainen 2,5 turbo vehje. Lähtee ihan hyvin käyntiin mutta ajossa tiputtaa kierrokset johonkin 1500-2000 eli ei huoli kieroksia enää pannuun??
Sama jos sammutan koneen ja käynistän ja lyön tallan melkein pohjaan, kone huutaa 20-30 sekkaa helvetisti (niinku pitääkin) Sitte kierrokset tippuu ku seinään siihen n. 1600-2000 ja pitää siinä nätisti vaikka kuinka tallois petallia pohjaan??

En usko että on tekninen vika kun niin "nätisti" tippuu kierrokset, käy kuitenkin kokoajan kunnolla. Epäilen jotain ohjainyksikköä, eli voiko sellasta itse jotenkin nollata tai lukea vikakoodia tai jotain, vai miten se nyt oli...

18

2150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oli samantyylinen ongelma hiluxissa,mutta muistaakseni se vieläpä sammui kesken tyhjäkäynnin.tosin ennen näitä sammumisia,auto alkoi kylmänä savuttamaan käynnistettäessä.vikaa oli syöttöpumpun ja suuttimien toiminnassa.

      • Asentajaduunari

        Itse en usko tässä tapauksessa sen johtuvan suuttimista tai pumpusta kun käy tosiaan muuten nätisti eikä sammuile tai liiemmin savuttele. ja kierrokset tulee alas niin pirun "ammattimaisesti" sieltä n4500 siihen johonkin n.2000 tippuu ihan suoraan ja aina samalle tasolle. Olisko sielä joku ns. turvamoodi joka löytää jonkun vian jostain mutta ei jätä autoa siihen vaan antaa sen 2000kiekkaa maksimissaan käyttöön ettei tielle jäädä. Mut mikä piru siellä oikeen vois olla...


      • vittuuntunut
        Asentajaduunari kirjoitti:

        Itse en usko tässä tapauksessa sen johtuvan suuttimista tai pumpusta kun käy tosiaan muuten nätisti eikä sammuile tai liiemmin savuttele. ja kierrokset tulee alas niin pirun "ammattimaisesti" sieltä n4500 siihen johonkin n.2000 tippuu ihan suoraan ja aina samalle tasolle. Olisko sielä joku ns. turvamoodi joka löytää jonkun vian jostain mutta ei jätä autoa siihen vaan antaa sen 2000kiekkaa maksimissaan käyttöön ettei tielle jäädä. Mut mikä piru siellä oikeen vois olla...

        Mulla on -97 turbodiesel. Suuttimet piti vaihtaa jo noin 220 tuhannen kohdalla. Nyt mittarissa jotain 290 tuhatta ja pumppu niin kulunut,ettei roottoreita pysty enää kalibroimaan, joten kone käy välillä ihan normaalisti, välillä tyhjäkäynti hötkii ja välillä tyhjäkäynti huutaa melkei vihreän alueen alarajassa.Kun kävin pääkaupunkiseudulla tankkasin tankillisen nesteen uutta green-dieseöliä, kävi sillä tankillisella paljon nätimmin eikä juurikaan tyhjäkäynti huutanut. Kun meilläpäin tankkasin taas tavallista, ongelmat palas ennalleen. Ehkä vain sattumaa.


      • Asentajaduunari
        vittuuntunut kirjoitti:

        Mulla on -97 turbodiesel. Suuttimet piti vaihtaa jo noin 220 tuhannen kohdalla. Nyt mittarissa jotain 290 tuhatta ja pumppu niin kulunut,ettei roottoreita pysty enää kalibroimaan, joten kone käy välillä ihan normaalisti, välillä tyhjäkäynti hötkii ja välillä tyhjäkäynti huutaa melkei vihreän alueen alarajassa.Kun kävin pääkaupunkiseudulla tankkasin tankillisen nesteen uutta green-dieseöliä, kävi sillä tankillisella paljon nätimmin eikä juurikaan tyhjäkäynti huutanut. Kun meilläpäin tankkasin taas tavallista, ongelmat palas ennalleen. Ehkä vain sattumaa.

        Noihin ongelmiin auttaa myös kun heität joka toiseen tankilliseen kahvikupillisen moottoriöljyä tankkiin, voitelee pumppua.
        Mutta toi oma ongelmani ei varmaankaan johdu suuttimista tai pumpusta koska kone käy kyllä nätisti, tyhjäkäynti ei seilaa ja kierroksia löytyy kyllä mutta tippuvat vaan ajossa kuin seinään tuohon noin 2000r/min


      • vikakooodi
        Asentajaduunari kirjoitti:

        Noihin ongelmiin auttaa myös kun heität joka toiseen tankilliseen kahvikupillisen moottoriöljyä tankkiin, voitelee pumppua.
        Mutta toi oma ongelmani ei varmaankaan johdu suuttimista tai pumpusta koska kone käy kyllä nätisti, tyhjäkäynti ei seilaa ja kierroksia löytyy kyllä mutta tippuvat vaan ajossa kuin seinään tuohon noin 2000r/min

        Mulla jus samanlainen vika nyt päällä -95 ransussa, mutta mittaristossa palaa myös moottorin vikavalo. viittaa siis olemassa olevaan vikakoodiin joka pitää nollata. Moottorin suojaohjelma siis menee päälle. Todennäköiseti vain jossain, esim. ilmamäärä tms. anturissa oleva vika. Itse voi yrittää selvittää vikaa ja vaikka korjata sen, mutta vikakoodia ei saa poistettua ja autoa saada toimimaan ilman käyntiä Ford huollossa.


      • jatu8
        vikakooodi kirjoitti:

        Mulla jus samanlainen vika nyt päällä -95 ransussa, mutta mittaristossa palaa myös moottorin vikavalo. viittaa siis olemassa olevaan vikakoodiin joka pitää nollata. Moottorin suojaohjelma siis menee päälle. Todennäköiseti vain jossain, esim. ilmamäärä tms. anturissa oleva vika. Itse voi yrittää selvittää vikaa ja vaikka korjata sen, mutta vikakoodia ei saa poistettua ja autoa saada toimimaan ilman käyntiä Ford huollossa.

        Moro Mulla on just samanlainen vika päällä 94 td trasiitissa,oletko jo löytänyt/korjauttanut?
        eli voitko vinkata mistä vika johtui?


      • jatu8
        Asentajaduunari kirjoitti:

        Noihin ongelmiin auttaa myös kun heität joka toiseen tankilliseen kahvikupillisen moottoriöljyä tankkiin, voitelee pumppua.
        Mutta toi oma ongelmani ei varmaankaan johdu suuttimista tai pumpusta koska kone käy kyllä nätisti, tyhjäkäynti ei seilaa ja kierroksia löytyy kyllä mutta tippuvat vaan ajossa kuin seinään tuohon noin 2000r/min

        Moro Mulla on just samanlainen vika päällä 94 td trasiitissa,oletko jo löytänyt/korjauttanut?
        eli voitko vinkata mistä vika johtui?
        Kiitos!!


      • puistopallo
        jatu8 kirjoitti:

        Moro Mulla on just samanlainen vika päällä 94 td trasiitissa,oletko jo löytänyt/korjauttanut?
        eli voitko vinkata mistä vika johtui?
        Kiitos!!

        transit td-95 itselläni vikavalo syttyy kun
        polttoaine vähenee 1/4 tankkiin ja muutaman
        sekunnin päästä tehot putoaa kun auton sammuttaa
        niin valo sammuu ja matkaa voi jatkaa noin 80km/h
        jos ajaa kovempaa niin hetken päästä vika toistuu
        Täydemmällä tankilla ongelmaa ei esiinny
        polttoainetta menee noin 50 litraa eli jäljellä
        pitäisi olla yli 10 litraa polttoainemittari
        näyttää mielestäni oikein eli onko tankissa jokin
        anturi mikä valvoo polttoaineen loppumista??


      • puistopallo
        jatu8 kirjoitti:

        Moro Mulla on just samanlainen vika päällä 94 td trasiitissa,oletko jo löytänyt/korjauttanut?
        eli voitko vinkata mistä vika johtui?
        Kiitos!!

        Vikakoodit luettu pumpun ajoitus ja kaikki anturit
        testattu ei vikoja asentaja epäili tankissa olevaa
        takaiskuventtiiliä josta tankki saa ilmansa tankki
        tutkittiin viime viikolla venttiili tutkitaan
        tänään.


      • puistopallo
        jatu8 kirjoitti:

        Moro Mulla on just samanlainen vika päällä 94 td trasiitissa,oletko jo löytänyt/korjauttanut?
        eli voitko vinkata mistä vika johtui?
        Kiitos!!

        Edelleen vika toistuu eilen noin 30km ajon jälkeen
        alamäessä vikavalo syttyi nopeutta noin 70km
        ja samalla huomasin,että polttoainemittarin
        lukema laski lähelle nollaa(ainetta yli puoli
        tankkia)pysäytin seuraavalle pysäkilla sammutin ja heti käyntiin valo sammui ja kone toimi,mittari
        näytti taas yli puolta tankkia


      • puistopallo
        puistopallo kirjoitti:

        Edelleen vika toistuu eilen noin 30km ajon jälkeen
        alamäessä vikavalo syttyi nopeutta noin 70km
        ja samalla huomasin,että polttoainemittarin
        lukema laski lähelle nollaa(ainetta yli puoli
        tankkia)pysäytin seuraavalle pysäkilla sammutin ja heti käyntiin valo sammui ja kone toimi,mittari
        näytti taas yli puolta tankkia

        Tankki tutkittu jälleen kaikki imuputket testattu
        ja tänään taas moottoritiellä kun polttoaine
        väheni 1/4 tankkiin niin vikavalo syttyi pysäytin
        uudelleen käynnistys valo sammui ja väliin kaasua
        nostamalla niin ajoin seuraavalle huoltikselle
        30 litraa tankkiin ja paluumatkalla ei mitään
        ongelmia voisiko olla,että epäkesko olisi kulunut
        ja siirtopumppu ei jaksa nostaa tarpeeksi ainetta
        ja voiko autoon laittaa sähköisen pumpun siis
        imupumpun ja minkälaisen


      • puistopallo
        jatu8 kirjoitti:

        Moro Mulla on just samanlainen vika päällä 94 td trasiitissa,oletko jo löytänyt/korjauttanut?
        eli voitko vinkata mistä vika johtui?
        Kiitos!!

        Valo syttyi ja polttoanemittari näytti sillä
        hetkellä taas 1/4 vaikka ainetta yli puoli tankkia
        pysäytys ja uudelleen käyntiin valo sammui ja
        polltoainemittari näytti taas oikein.Loppumatka
        sujui ongelmitta.Täytyy tutkia liitokset ja tehdä
        vaikka väikatkaisija jolla saa mittarin näyttämään
        aina täyttä


    • puistopallo

      Pumpun nopeusanturi vaihdettu sijaitsee pumpun
      sisällä pumppu purettava 532€

    • transitmieskö

      Transit 2,5 td -94 ei käynnisty , starttaa kylläkin ja polttoaine tulee pumpulle asti. mittaristossa syttyy laturin ja ö-paineen valo, kun laittaa virran päälle, mutta muistaakseni moottorin häiriövalon pitäisi syttyä kanssa palamaan siinä vaiheessa ja sammua auton käynnistyttyä , ilmeisesti eculle ei tule virtaa, mutta miksi ?

      • siksikaivai

        johto poikki tai kosketushäiriö?


    • transitmieskö

      Minäkin olen enempi kosketushäiriön puolella asiasta , koska vika tuli auton seisoessa pihalla käyttämättömänä pari kuukautta , mutta missä päin tuo kosketushäiriö
      voisi sijaita?

      • luultavastijoko

        Pluspuolen johdossa tai sitten maatossa.


    • transitmieskö

      Autoa tutkittu lisää ,virtoja tulee syöttöpumpulle moneenkin napaan pistokkeessa. kolme johtoa (pun.vihr.musta)menee sammutin solenoidille joka on pumpun kyljessä, niihin tulee virran ollessa päällä, virtaa vain vihreään johtoon ja solenoidista ei kuulu mitään ääntä , kun virtoja katkoo, pitäisikö tulla virtaa myös muihin vai onko solenoidi mykkä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies pakko olla rehellinen

      Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      36
      3759
    2. Vakava rikosepäily Seinäjoella

      Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html
      Seinäjoki
      43
      3110
    3. Olet saanut kyllä tunnisteita

      Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      34
      3016
    4. Mitä on woketus?

      Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k
      Maailman menoa
      458
      2685
    5. Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin

      Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin
      Maailman menoa
      183
      1976
    6. Oletko jo luovuttanut?

      Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?
      Ikävä
      143
      1876
    7. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

      Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      28
      1488
    8. Romillt veressä

      Miten pystyy ajamaan 4 romillen humalassa
      Suomussalmi
      38
      1365
    9. Hirvenmaitojuusto

      Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      5
      1261
    10. Vanhentunut runsaasti.

      Ei hyvä juttu. Mieheltä pötkylänaiselle.
      Ikävä
      78
      1202
    Aihe