Olen nyt mieltynyt Linuxiin,

ku olen jonkun kuukauden täs käyttäny eee pc:tä reissukoneena ja nyt aattelin impata kotikoneisiinkin sen, mut mikä linux-versio olis nyt sellanen fiksu valinta? Ubuntu, debian, jne. vai mikä? Ku en tiiä niistä mitään, mut sen verran tiedän, et täl palstal kirjottelee viisampia jotka niistä tietää.

Olisin erittäin kiitollinen neuvoista.

17

486

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kubuntu oli ainoa jonka sain suurin piirtein toimimaan läppärissäni out-of-the-box. Nykyään tuota osaa arvostaa kun ei jaksa enää ajankuluksi asennella ajureita ja kaikkea pikkusälää.

• kokeilempa siis tuota Kubuntua.

• ...kertaan hypistelemässä Eee pc:tä, mutta järki on vielä vienyt voiton ja laite on jäänyt hyllyyn. Vaikuttais varsin toimivalta kamppeelta reissuhommia ajatellen.

Itselläni ei vaan oo todellista tarvetta tuollaiselle, tekis vaan mieli ostaa :)

Nii joo, siis Linuxista ei oo kyllä oikein kokemuksia, eikä varmaan tulekaan, kun ei oikein sovellu mun käyttötarkoituksiin.

• ku eka kerran näin hyllyssä, et oli niinku pakko heti saada.

Ja ei pelkästään oo reissussa näppärä, et nytkin ku oon kotona, ni kulkee näppärästi vessaan ja röökille mukaan vrt. normiläppäri.

Eniten oon kyl tykänny tästä käyttiksestä, ei oo kaatuillu, eikä oo ollu virushälytyksiä.

• potkuja :!!!111

sen takia että on valinnut Ubuntun tai mikä IBM se nyt oli... :)

• osaa siitä

sanoa mitään ku mä oon mieltyny Lindaan. Meillä se on toistepäin Linda imuttaa..

• Sarvikuonokas

asennus suht helppoa ja alkuun pääsee myös kivuttomasti.

Mut heti ku pitäis tehdä jotain muuta kuin surffata netissä tai käyttää GAIM:ia niin pannu menee jumiin..

Ongelma on siinä että saadakseen jotain toimimaan on tiedettävä etukäteen liikaa asioita.

Kaikennäköisten tarrapallojen purkuja ja urlista asenteluja.

Toista se on winkkarilla.. "yes" "yes" "ok" "kosh"

• Ygg

vain siitä että yrität käyttää sitä kuin windowsia vaikka se on eri käyttis. Ubuntussa on pakettimanageri jonka kautta ohjelmat voi asentaa helposti, ja lähdekoodeja suositaan vain silloin kun pakettimanagerin repositrystä ei tarvittua ohjelmaa löydy.

Itse olen käyttänyt linuxia jonkun 5-6vuotta, windows on satunnaista nettipokeria varten. Alku vaatii opiskelua ja totuttelua, mutta sen jälkeen kun on kerran laittanut kuntoon niin harvemmin tarvitsee koneen toimintaan puuttua.

Itse tykkään, mutten kyllä suosittele sellaiselle jolla ei ole aikaa tai halua opetella uutta. ubuntu taitaa olla niitä helpoimpia, itsellä on jo yli 4 vuotta gentoo.

• MMies

Mikä tahansa käy, kunhan luet ohjeet kunnolla ensiksi. Tossa eeepc:ssä on kai Xandros, joka on Debian pohjainen Xfce? Kokeile ensiksi siis kotikoneessa Knoppixia Xfce:llä, jos tuntuu tutulta ja sitten testaa sillä muitakin ikkunamanagereja samalla (saat muutettua ne buuttiparametreillä) ja tallenna vaikka tärkeät konffifilut, niin osaat asennuksen yhteydessä konffata sen paskan oikein.

Mutniin, Debian Lenny lienee turvallinen valinta- *buntut jätä rauhaan suosiolla. Kannattaa kokeilla myös vaikkapa Fedoraa tai Susea, niin saat käsityksen rpm-distroistakin ja tietty Slackwarea.

http://linux.fi/wiki/Etusivu

• Joo kolmen een pc:ssä on Xandros. Ja ainoo asia mihin en oo oikein tyytyväinen on se, et en oo saanu bluetoothia toimimaan, mut se on mun omaa noloutta, koska kyllä se nyt jo löytää kännykän, mut jostain syystä en oo saanu linuxia ja nokiaa kommunikoimaan keskenään.

• MMies
        relaxed_eyes kirjoitti:

Joo kolmen een pc:ssä on Xandros. Ja ainoo asia mihin en oo oikein tyytyväinen on se, et en oo saanu bluetoothia toimimaan, mut se on mun omaa noloutta, koska kyllä se nyt jo löytää kännykän, mut jostain syystä en oo saanu linuxia ja nokiaa kommunikoimaan keskenään.

Ainahan voi googlettaa niitä ohjeita tai kysyä muilta käyttäjiltä. Tuolta Linux-palstalta saattaa löytyä joku, joka tietää, miten homma pelaa. Pääsääntö on, että jos jokin pelaa yhdessä distrossa, se pelaa kaikissa. Tällainenkin on, mutta aika hiljaiselta vaikuttaa:

http://eeeusersfin.net/eeepc/component/option,com_fireboard/Itemid,26/

Jaaniinjoo, tuolta se Knoppix:

http://www.knoppix.net/

ja ne buuttiparametrit:

http://www.knoppix.nl/5.3/knoppix-cheatcodes.txt

Toi = tulee `- napista sitten, että älä menetä hermojas. Eli käynnistä se (biosista romppuasema käynnistymään ekana) about näin:

$knoppix lang=fi desktop=xfce

Siitä se lähtee. Tai sitten ei.

• MMies kirjoitti:

Ainahan voi googlettaa niitä ohjeita tai kysyä muilta käyttäjiltä. Tuolta Linux-palstalta saattaa löytyä joku, joka tietää, miten homma pelaa. Pääsääntö on, että jos jokin pelaa yhdessä distrossa, se pelaa kaikissa. Tällainenkin on, mutta aika hiljaiselta vaikuttaa:

http://eeeusersfin.net/eeepc/component/option,com_fireboard/Itemid,26/

Jaaniinjoo, tuolta se Knoppix:

http://www.knoppix.net/

ja ne buuttiparametrit:

http://www.knoppix.nl/5.3/knoppix-cheatcodes.txt

Toi = tulee `- napista sitten, että älä menetä hermojas. Eli käynnistä se (biosista romppuasema käynnistymään ekana) about näin:

$knoppix lang=fi desktop=xfce

Siitä se lähtee. Tai sitten ei.

Löysin sellasen jonku paketin jolla saa bluetoothin toimimaan xandroksissa, mut ku sitä yrittää asentaa, ni kone kysyy järjestelmänvalvojan salasanaa, eikä mul siin mitään sellasta ole, eikä löydy mistään ohjeistakaan. Tai sitte mä en vaan tajua.

Kiitti kuitenkin jo tähänastisista neuvoista ja linkeistä, täytyy yrittää.

• MMies
        relaxed_eyes kirjoitti:

Löysin sellasen jonku paketin jolla saa bluetoothin toimimaan xandroksissa, mut ku sitä yrittää asentaa, ni kone kysyy järjestelmänvalvojan salasanaa, eikä mul siin mitään sellasta ole, eikä löydy mistään ohjeistakaan. Tai sitte mä en vaan tajua.

Kiitti kuitenkin jo tähänastisista neuvoista ja linkeistä, täytyy yrittää.

Linuxissa on (kuten muissakin) siis järjestelmän ylläpitäjä, root, eli super user (su) ja sitten joukko muita käyttäjiä, joilla ei ole oikeuksia tehdä minkäänlaisia muutoksia järjestelmään. Googletin tollasen:

http://linux.goeszen.com/eeepc-root-password-what-is-it.html

eli Xandrosissa ei ole root vakiona käytössä, vaan sun pitää käyttää sudoa. Eli paketin asentaminen:
        $sudo apt-get install

Mutta sinänsä joo, kiva, että olet muutaman kuukauden käyttänyt vehjettä netissä päivittämättä sitä. Jos toi linkin ohje auttaa, eli saat rootin käyttöön, niin sitten homma onnistuu Synapticilla graafisesti tai (konsolissa rootiksi>
        $su [enter]
        $salasana [enter])

#apt-get update && apt-get -u upgrade

Ohjelmat kannattaa siis aina asentaa jakelun omista pakettivarastoista, ei mistään nettisivuilta ladatuista paketeista, jos ei pakko.

Joo, lue ne ohjeet muutamaan kertaan läpi ja kokeile sitä Knoppixia rauhassa. Sitä et ainakaan saa peruuttamattomasti sekaisin.

• MMies kirjoitti:

Linuxissa on (kuten muissakin) siis järjestelmän ylläpitäjä, root, eli super user (su) ja sitten joukko muita käyttäjiä, joilla ei ole oikeuksia tehdä minkäänlaisia muutoksia järjestelmään. Googletin tollasen:

eli Xandrosissa ei ole root vakiona käytössä, vaan sun pitää käyttää sudoa. Eli paketin asentaminen:
        $sudo apt-get install

Mutta sinänsä joo, kiva, että olet muutaman kuukauden käyttänyt vehjettä netissä päivittämättä sitä. Jos toi linkin ohje auttaa, eli saat rootin käyttöön, niin sitten homma onnistuu Synapticilla graafisesti tai (konsolissa rootiksi>
        $su [enter]
        $salasana [enter])

Ohjelmat kannattaa siis aina asentaa jakelun omista pakettivarastoista, ei mistään nettisivuilta ladatuista paketeista, jos ei pakko.

Joo, lue ne ohjeet muutamaan kertaan läpi ja kokeile sitä Knoppixia rauhassa. Sitä et ainakaan saa peruuttamattomasti sekaisin.

Palaan tähän asiaan, kunhan olen tuota tutkaillut ja opetellut.

• MMies kirjoitti:

$sudo apt-get install

$su [enter]
        $salasana [enter])

nyt kun yritän asentaa ko. pakettia, ni se heittää mulle tekstin, et 'lukkotiedostoa ei voi avata'.

:\

• relaxed_eyes kirjoitti:

nyt kun yritän asentaa ko. pakettia, ni se heittää mulle tekstin, et 'lukkotiedostoa ei voi avata'.

:\

nyt mä onnistuin, mut se tiedosto onkin hukassa, tai tää kone ei löydä sitä.

• MMies

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. No nytkö tuli lähtö Orpolle?

Pieniä oli Marinin aamupalasilakat joulukaloiksi vrt. Orpon 35 miljoonan euron kähmintä johonkin Vapaavuoren urheiluhall
      Maailman menoa
      251
      2294
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      192
      1694
    3. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      47
      1349
    4. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      50
      1045
    5. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      41
      846
    6. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      820
    7. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      31
      810
    8. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      23
      778
    9. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      25
      776
    10. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      647
    Aihe