Miehen siivous haluttomuus

ilti

Elikkäs ystävä pariskunnasta on kyse ja neuvoja kaipaisin...

Nainen 24v
Mies 27v
Ovat muuttaneet joitakin kuukausia sitten yhteen asumaan.
Mies omistaa 3 kissaa.
Molemmat käyvät päivä työssä.

Ongelma:

Miehen saamattomuus, halun puute auttaa kodin siisteyden ylläpidossa. Tai muussakaan kotia koskevassa asiassa.

Ilmenee:

Mehu-/maitopurkit jäävät pöydälle.
Haisevat työsukat sängyn viereen.
Kissojen astiat eivät tule siistityksi, hiekkoja ei vaihdetuksi. (tästä jopa valehdellut)
Ei pese pyykkiä, ei auta edes pyykin levityksessä.
Ei laita ruokaa, jos tekee niin vain itselleen.
Ei vie roskia muuta kuin pyynnöstä.
Ei auta siis yhtään missään, koskaan.

Tossa oli listamaisesti asioista.
Sitten tarkempaa kuvausta.
Otetaan tällainen tyypillinen tilanne mikä heillä on kotona.
Eli nainen pääsee töistä hetkeä ennen miestä, tulee kotiin alkaa lakaisemaan kissankarvoja pois, tarkoituksena seuraavaksi mopata. Mies tulee kotiin lysähtää koneen ääreen. Nainen pyytää apua. Että mies laittaisi vaikka tiskit koneeseen tms. Mutta mies kehtaa väittää ettei ehdi auttaa kun nainen on jo mukamas siivonnut. Vaikka naisella vasta menossa lakaiseminen. Mies vain pelaa tietokoneella.

Tää oli aika laimea kuvaus siitä mitä tää miehen saamattomuus todellisuudessa on, kun mun ystävä (nainen) on itkenyt silmät päästään 39 asteen kuumeessa mopin varessa ja pyytänyt apua kissan kustaa siivotessaan ja mies ei siltikään auta. Vaikka kissatkin on hänen!

Mies väittää että rakastaa naista mutta ei koskaan sitä näytä. Uskon miehen kyllä naista rakastavan mutta miksi se on niin vaikea näyttää? Onhan rakkaus ennenkaikkea tekoja?!?

Oli periaatteessa heillä siivoukseen/kodin hoitoon liittyvä tilanne mikä tahansa saa nainen tehdä kaiken yksin. Koskien myös jos tarvitsee olla yhteydessä isännöintiin, korjata kotona jotain jne jne.

Olemme ystäväni kanssa miettineet että miten tämä mies on aikaisemmin pärjännyt kun seurusteli/asuivat yhdessä naisen kanssa joka ei myöskään siivonnut, että elivätkö paskan keskellä.

Miten saada oikeasti mies ymmärtämään kodin perus siisteyden tarpeellisuus ilman riitaa, ilman itkua, ilman pahaa mieltä?

Nainen on jo kokeillut kaikki keinot, puhunut siis myös ihan päin naamaa. Jutellut asiasta kauniista, rumasti. Mutta millään ei mene perille.

Kaikenlisäksi mies väittää olevansa perfektionisti?!? Mietinpä vaan missä asiassa mahtaa olla.

Pitäiskö naisen olla kolme viikkoa siivoamatta, pesemättä pyykkiä, tekemättä mitään niin tajuisko mies sitten?

Heillä oli kerran aika sotkuista ja nainen sanoi että pitää siivota johon mies oli todennut, et eihän tää nyt niin paha ole..Hmmm kissan pissit lattialla, tiskit laittamatta, pyykit pesemättä, kissan karvaa ja hiekkaa lattioilla...ei paha?

Tässä ei tullut ihan niin draamaattisesti esille asiat kun oli tarkoitus julki tuoda mutta toivon että yleiskuvan tilanteesta saa. Siis tilanne on todellakin paha.

10

1781

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • monen vuoden kokeilu

• mieltä

NE EI TODELLAKAAN OPI!!!

Tai sain oikeastaan yhden asian vähän taottua päähän.. Ne likaiset vaatteet nimittäin.. muutaman vuoden olin niitä likaisia vaatteita keräillyt, ja jatkuvasti huomautin asiasta.. Ei tehonnut.. kunnes kyllästyin!!! Keräsin kyllä likaiset vaatteet samaan tapaan, mutten enään vienyt pyykkiin(puhumattakaan pessyt,kuivannut ja viikannut) vaan kauniisti rynttäsin kaikki paskaset vaatteet takaisin hänen omaan kaappiin.. No siitä tietysti mekkala syntyi!! Ja vittumaisen tyynellä äänellä kummastelin vain että ihmeellistä!! Eikö ne vaatteet osanneetkaan huoltaa itseään???

Niin, siivoomatta jättäminen ei sitten muuten auttanut..

Ainut vaihtoehto, ero..(oli kyllä muitakin ongelmia)
        Mutta itse tein virheen kun tuhlasin elämästä monta vuotta.. Olin pelkkä äidin korvike!!
        Jos jotain opin.. en todellakaan ala enää yhdenkään miehen äidiksi!!

• yhteiselo
        mieltä kirjoitti:

NE EI TODELLAKAAN OPI!!!

Tai sain oikeastaan yhden asian vähän taottua päähän.. Ne likaiset vaatteet nimittäin.. muutaman vuoden olin niitä likaisia vaatteita keräillyt, ja jatkuvasti huomautin asiasta.. Ei tehonnut.. kunnes kyllästyin!!! Keräsin kyllä likaiset vaatteet samaan tapaan, mutten enään vienyt pyykkiin(puhumattakaan pessyt,kuivannut ja viikannut) vaan kauniisti rynttäsin kaikki paskaset vaatteet takaisin hänen omaan kaappiin.. No siitä tietysti mekkala syntyi!! Ja vittumaisen tyynellä äänellä kummastelin vain että ihmeellistä!! Eikö ne vaatteet osanneetkaan huoltaa itseään???

Niin, siivoomatta jättäminen ei sitten muuten auttanut..

Ainut vaihtoehto, ero..(oli kyllä muitakin ongelmia)
        Mutta itse tein virheen kun tuhlasin elämästä monta vuotta.. Olin pelkkä äidin korvike!!
        Jos jotain opin.. en todellakaan ala enää yhdenkään miehen äidiksi!!

Miksi se yhteiselo pitää aloittaa sillä, että nainen korjaa miehen likaiset vaatteet ja pesee ne. Tätä kestää muutaman vuoden ja sitten nainen kyllästyy. Miksi ylipäätään kenenkään pitäisi toisen jälkiä siivota? Oppiipahan heti karun totuuden, ettei ne vaatteet itsestään peseydy ja pomppaa kaappiin siisteihin pinoihin. Tota hommaa en ole ite koskaan ymmärtäny, että toisen jäljet korjataan ja asiasta sitten huomautellaan miehelle että sekin voisi tehdä jotain. Mies oppii heti sen että huomautukset voi jättää huomiotta ja jättää jäljet siivoamatta niin toinen sitten viime kädessä siistii.

Itse olen alusta alkaen toiminut niin, että toisen jälkiä en siivoa. Liekö siitä syystä vai miehen fiksuudesta kyse, niin en ole koskaan joutunut mikään kotitalouskone olemaankaan.

• vaan ihan tosissaan
    • naishenkilö

Yhteen vasta muutamia kuukausia sitten? Onneksi nainen ei ole ehtinyt tuhlata elämästään sen enempää!

• neuvo....

sen tavat varmaan tiennyt jo yhteen muuttaessa, et sä niitä saa muuttumaan. Siisteys on verissä, ei mies sitä opi enää. Joko kestät tilanteen tai vaihda miestä jos toi haittaa niin paljon.

• _Lumi_

Meillä vähän samanlaista, mutta ei noin "kamalasti". Muutettiin vajaa vuosi sitten yhteen ja minä olin se joka siivosi.
      Itselle muutto poikaystävän kanssa yhteen oli vähän enemmän vaikeaa, koska muutin silloin vasta kotoa pois. Kotona en ole oikein koskaan tehnyt mitään, mutta jos on sanottu niin silloin olen siivonnut yms.. Tiedän että pitäisi 20 vuotiaan itsekkin tajuta, mutta en silloin ajatellut.
      Aika pian muuton jälkeen jätin siivoamisen melkein kokonaan. Jonkun verran ollaan sen jälkeen siivottu yhdessä riitelyn merkeissä. Mies on kuitenkin alkanut nyt siivoamaan, tiskaamaan, mutta pyykkiä se ei pese, ainostaan oman työasunsa. Tämä käy minulle ihan hyvin. Ehkä taas jossain vaiheessa voisin osallistua enemmän kotitöihin, muutamme parin viikon päästä uuteen asuntoon, mutta kattoo mitä aika tuo tullessaan.
      Olen muutaman kerran mieheltä kysyny että joko siivoaminen kyllästyttää, mutta ei kuulemma. Vielä saan raivareita likaisista astioista, mutta olen laittanut vain takaisin tiskialtaaseen. Jos tiskikoneen saisi jossain vaiheessa hankittua niin asia varmaan helpottuisi jonkun verran.

• ratkaisu.

Katkaisee virrat talosta, ja menee nukkumaan.

a, ei näe sitä paskaa,(haistaa sen kyllä) ja mies ei voi pelata.

B, siirtää miehen punkan parvekkeelle, ja sinne myös kippaa kaikki roskikset.

C, hankkii eri osoitteet, - ja tämä vaihtoehto on ehdottomasti paras.......suosittelen.

• outoa..

On se vaan kumma, että osa miehistä ei tajua kuinka suuri homma kodin töissä on ja se, kuinka niitä ei voi jättää vain toisen osapuolen harteille. Nämä miehet ovat varmaan mallin saaneet omasta lapsuuden kodistaan. Siellä on äippä siivonnu aina kaikkien jäljet. Ja aina on hyvä vedota kotitöiden olevan vanhanaikaisesti naisten hommaa kun itse on vain niin laiska ettei viitsi tehdä.

Älä käytä miehen kotitöistä nimeä auttaminen. Ei se ole auttamista, vaan se on se oma osuus kodintöistä. Pikkulapset auttavat vanhempiaan kotitöissä imuroiden jollain leikki-imurilla. Sulle ja miehelle kuuluu puoliksi ne kotityöt.

Voit aloittaa nyt sen asioiden parantamisen siitä, että älä siivoa miehen jälkiä. Jos jättää sukkansa sängyn viereen, niin eiköhän ne puhtaat sukat ja muutkin puhtaat vaatteet siltä pian lopu ja joutuu raukka tosissaan miettimään mitä sitten pistää päälle! Pesköön itse vaatteensa, miksi ihmeessä "sorrut" pesemään ja viikkaamaan sen vaatteet.

Älä korjaa mitään sen jälkiä. Sehän nyt luottaa siihen, että kyllä sä viime kädessä siistit sen jäljet. Itse ei tarvitse mistään vastuuta kantaa. Outoa, ettei huolla edes kissojaan. Tee ihan samoin itse kun mieskin tekee. Ja koita puhua vielä kerran, että tämä kotityöasia on todella vakava. Harmillista, että miten vähän parisuhteissa toista kuunnellaan. Ei tajuta, että jokin asia on todella vakava, ennenkö sitten tuleekin ero.

• Diamyn

kuka muka moppaa vaikka on 39c kuumetta??? En ole ikinä ymmärtänyt tällaisia perfektionistejä (jollainen ystäväsi taitaa olla) että missään ei saa olla karvan karvaa eikä pölyhiukkasta, joka päivä imuroidaan, mopataan ja puunataan...pitäisiköhän ystäväsi lähteä vaikka lenkille? Minä myös hoidan meillä kotityöt, ja talossa on kolme kissaa, emmekä omista edes astianpesukonetta. Tiskaan, hoidan kissat, pyykit, siivouksen ym., tosin meillä mies hoitaa remonttihommat (joita kyllä riittää, omakotitalossa kun asutaan). Minä ajoin kesällä nurmikot, ja talvella vuorotellen hoidetaan lumityöt, mutta kodin sisäiset perushommat hoidan kyllä minä eikä edes haittaa, koska siivoan about 2x/kk, tiskaan joka 2.päivä jne., eikä meillä mitenkään paskasta ole. Ei vaan haittaa jos lattialla on hiekkaa tai karvoja.

Kannattaa kuitenkin kokeilla seuraavaa: ystäväsi pesee vain omat pyykkinsä ja omat tiskinsä. Jos mies valittaa, käskeköön viedä äidilleen pyykit jos ei itse viitsi pestä. Olen joskus nuorempana harrastanut tätä ja on ollut ihan kevyt olo kun huolehtii vain omista tarpeistaan (kissojani olen aina niin paljon rakastanut että ne hoidan ihan vapaaehtoisesti itse), ja jossain vaiheessa ukko havahtuu kun kahvimuki on homeessa ja kalsarit aina vaan paskaset. Kenenkään ei pidä alistua miksikään kotiorjaksi, mutta elkää olko niin tarkkoja sen siivoamisen kanssa, lapsia jos joskus siunaantuu ja joutuvat asumaan ylisteriilissä kodissa poloiset vain sairastuu astmaan ym. kahta kauheammin! Ja tämä on fakta, ei oma mielipiteeni.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      59
      7474
    2. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      123
      2896
    3. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      142
      1746
    4. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      65
      1639
    5. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      115
      1448
    6. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      167
      1384
    7. Missä vaiheessa

Päätit irl luovuttaa minun suhteeni?
      Ikävä
      129
      1116
    8. Millaisena uskot

Kaivattusi kokevan tunteensa?
      Ikävä
      73
      817
    9. Kyriake=Kirkko

Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko
      Kaste
      47
      802
    10. Mitä haluat eniten

Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      51
      707
    Aihe