Onko hyppääjän polvesta kellään kokemusta/tietoa? Kovan salitreenin päälle tehdyn juoksulenkin jälkeen oikea polvi ollut kipeä viikon. Oireista päättelin sen mahd. olevan hyppääjän polven.
Hyppääjän polvi
5
873
Vastaukset
- Keneniza
Minulla tuli hyppäjän polvi joskus 90-luvun puolella, jolloin 5 vuotta kestänyt kevytmuotoinen juoksuharrastukseni loppui kokonaan lääkärin määräyksestä. Sanoi, että 2-3 vuotta täysi lepo säännöllisestä harjoittelusta.
Aloitin juoksuharjoittelun 1,5 vuoden tauon jälkeen uudelleen ja alkuvaiheessa, keväällä polvet vaivasivat vielä hyvin häiritsevästi, tuolloin vaiva loppui kuin itsestään noin parissa kuukaudessa, mutta vaivasi vielä seuraavina kahtena keväänä jälleen pari kk. Sen jälkeen ei ole polvet pahemmin vaivanneet.
Minun mielestä minulle juoksutauon määrännyt fysioterapeutti liioitteli vamman vakavuutta, mutta mielestäni esim. kahden kuukauden tauko voi tulla kyseeseen, jos polvet menevät todella kipeiksi.
Hyvä apu on mielestäni yksinkertainen etureisien venyttely. Myös oikeanlaisilla kengillä on keskeinen osa tämän vamman ehkäisyssä.
Uskon, että minulla polvivaiva syntyi siitä, että juoksin tuolloin säännölliseen harjoitteluun liian kevyillä ja epätukevilla kengillä.(olin ennen juossut pronaatiotuetuilla Karhuilla, mutta näiden valmistus lopetettiin, jolloin vaiva alkoi)- Keneniza
Niin siis taukoa ei määrännyt lääkäri, vaan fysioterapeutti. Ja tuon 2-3 vuoden tauon sain sen jälkeen, kun ensin olin pitänyt useita yhden viikon mittaisia taukoja viimeisen parin vuoden aikana ja lopulta jouduin olemaan kuukauden juoksematta, eikä vaiva vaan lähtenyt.
Kuntosalista sen verran, että joitain liikkeitä, kuten jalkaprässiä en suosittele ollenkaan käytettäväksi. - leikelty
Keneniza kirjoitti:
Niin siis taukoa ei määrännyt lääkäri, vaan fysioterapeutti. Ja tuon 2-3 vuoden tauon sain sen jälkeen, kun ensin olin pitänyt useita yhden viikon mittaisia taukoja viimeisen parin vuoden aikana ja lopulta jouduin olemaan kuukauden juoksematta, eikä vaiva vaan lähtenyt.
Kuntosalista sen verran, että joitain liikkeitä, kuten jalkaprässiä en suosittele ollenkaan käytettäväksi.Todellakin liioitteli. Itselläni riitti, että pidin parin viikon tauon, aloin sitten taas hiljalleen juoksennella lyhyitä pätkiä kerrallaan, vähitellen määriä nostamalla. JA KYLMÄYS! Ehdottomasti polven kylmäys heti lenkin jälkeen 15-30 minuuttia. Ja venyttely. Perussettiä siis.
- Kipetzu
leikelty kirjoitti:
Todellakin liioitteli. Itselläni riitti, että pidin parin viikon tauon, aloin sitten taas hiljalleen juoksennella lyhyitä pätkiä kerrallaan, vähitellen määriä nostamalla. JA KYLMÄYS! Ehdottomasti polven kylmäys heti lenkin jälkeen 15-30 minuuttia. Ja venyttely. Perussettiä siis.
..venyttelen lyhyesti aina lenkin jälkeen, ja icepower on vakiokäytössä. Prässiäkään en tee ft:n kiellosta(ristisideleikkaus toisessa polvessa). Kengät on pronaatiotuetut asicset. Pitäiskö vastaavia kenkiä käyttää kyykätessä? Ja lieneekö merkitystä sillä, että jalat ei olleet saliharjoittelusta läheskään palautuneet(2 pvää väliä), kun kävin kohtalokkaalla lenkilläni? Pientä kivun tapaista on ilmennyt aiemminkin, mutta nyt pahempana.
- Keneniza
leikelty kirjoitti:
Todellakin liioitteli. Itselläni riitti, että pidin parin viikon tauon, aloin sitten taas hiljalleen juoksennella lyhyitä pätkiä kerrallaan, vähitellen määriä nostamalla. JA KYLMÄYS! Ehdottomasti polven kylmäys heti lenkin jälkeen 15-30 minuuttia. Ja venyttely. Perussettiä siis.
Silloin, kun minulla se polvivaiva oli, olin vielä aika nuori, joten en tajunnut kauheasti näistä asioista ja silloin sain aikuisilta paljonkin ihan kamalia neuvoja. Muistan, että yksi varhaisimmista neuvoista, jonka vanhemmat osasivat antaa, oli että "pitää syödä hyvin ennen, kuin lähtee lenkille". Kun maha oli aina kipeä lenkillä, oli vaikeaa jaksaa motivoitua.
Polvivaivan kanssa minulla meni pari vuotta, enkä tajunnut, eikä aikuiset pystyneet tajuamaan, että juoksin kevyillä kisakengillä, jotka ei todellakaan olleet riittävän tukevat.
Itselläni polvet ilmeisesti ehtivät aika huonoon kuntoon, koska sain muistaakseni kuukauden täysliikuntakiellon, jonka aikana en saanut paljoa muuta tehdä, kuin kävellä koulumatkat. Ihan fysioterapeutin ohjeen mukaiseen 2-3 vuoden juoksutaukoon en suostunut.
Kylmää käytän itse nykyään polviin ja pohkeisiin. Kestävät paremmin harjoittelua.
Mutta tuossa viime syksynä valittelin lääkärikäynnillä taannoin vaivannutta hyppääjän polvea lääkärille ja lääkäri väitti minulle, että "se on murrosiän vaivoja". Minulla ei kuulemma voi enää olla hyppääjän polvea, koska se kuuluu kasvuiän vaivoihin, eikä niitä ole aikuisilla.(???)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as603186Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna232974- 512862
- 562668
Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.582558Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)482540On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle532301Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä782188- 452082
- 692078