Jeesus on hyvä bisnes.

Näin sunnutaiaamun kunniaksi.

"Kirkolla jättiomaisuus

Suomen evankelisluterilainen kirkko on kerännyt valtavan omaisuuden. Tuloilla mitattuna kirkko nouse Kauppalehden mukaan kirkkaasti sadan suurimman yrityksen joukkoon Suomessa.

Yhteenlaskettujen tilinpäätös- ja tasetietojen mukaan vuonna 2007 kirkon varallisuuden tasearvo oli noin kolme miljardia euroa.

Summasta 800 miljoonaa euroa oli likvidejä kassavaroja, josta käteistä oli 255 miljoonaa ja 542 miljoonaa euroa oli kiinni erilaissa osakkeissa, osuuksissa ja arvopapereissa."

http://www.mtv3.fi/uutiset/talous.shtml/arkistot/talous/2008/10/725530

21

980

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Valitettavasti

      Jeesusbisnes on moraalitonta ja tuottoisaa. Helpointa bisnes on valtion lempilapsilla lutikoilla, on verotusoikeus on oikeus tahdonvastaiseen lapsikasteeseen on oikeus tahdonvastaiseen pakkolutikointiin päiväkodeissa ja kouluissa jne jne. Suomessa kirkko on erotettu valtosta paperilla, mutta ei käytännössä. Jopa kirkkoon kuulumaton presidenttimme nöyristelee lutikoiden yritystä se kun on maan tapa ja tärkeä osa valtiollisia kulisseja.

      Bisnes on tärkein lutikoillekin ja varoilla keinotellaan häpeilemättä. Ihmisiä varoilla ei auteta, sanotaan aina että kerätään varallisuutta pahempien päivien varalle.

      Lutikoiden kirkkohan on äärimmäisen varakas ja varallisuutta on piilossakin, mutta rahaa ei muka ole mihinkään. Valtion pitäisi loputtomasti tukea ja hiljattain vaativat että valtio antaa rahat kirkkojen ylläpitämiseen!

      Jos menet lutikoiden tapahtumiin niin edes torilla ei ole semmoista markkinahuumaa!

      Jos Jeesus palaa niin lutikoillekin tulee häpeän päivät.

      • muttaku vaan nauratti sun kommenttia lukiessani. =D


    • cookos

      vakavasti harkinnut kirkosta eroomista. Miks maksaa sinne veroa, kun ei oo kirkkoimmeinen. Kaikki muu hoituu ilman jäsenyyttä.

      • mulle kirkot on tärkeitä rakennuksina ja se kirkollisveron maksaminen on mun tapa auttaa vähäosaisia, koska kyl kirkko kuitenkin paljon hyvää(kin) tekee, vaikka ne vois enemmänkin tehdä.


      • ei se usko mikään juttu ole, mut uskon puute on huono juttu. Ihminen joka ei mihinkään usko, ni kyl silt puuttuu myös empatiakyky.

        Muutenkin nykyihmiset voi nii helvetin huonosti.


      • Valitettavasti
        relaxed_eyes kirjoitti:

        mulle kirkot on tärkeitä rakennuksina ja se kirkollisveron maksaminen on mun tapa auttaa vähäosaisia, koska kyl kirkko kuitenkin paljon hyvää(kin) tekee, vaikka ne vois enemmänkin tehdä.

        Lutikoilla on tapana luoda mielikuvia auttamisesta ja ihmisystävällisyydestä, mutta tosiasiassa auttavat valikidusti suomalaisia vain sen verran että voivat sanoa auttavansa ja saavat pitää moraalittomat ja lainvastaiset erityisoikeutensa. Tarkemmin kun asiaan tutustuu niin lutikat ottavat kunnian muiden antamasta avusta, omista varoistaan eivät apua anna.

        Paikallisessa lutikoiden kirkossa ja seurakuntakeskuksessa ei edes vastata tervehdykseen muille kuin hyväosaisille, muille vain irvistellään ylimielisesti.

        Kaikenlainen henkien palveleminen on vallannut lutikatkin, mm kielilläpuhumisen ja ihmisen perseelleen heittämisen henkien. Ihan niin kuin ahneuden ylimielisyyden ja muiden lutikoiden jumalaa vastustavien henkien palveleminen.


      • Valitettavasti kirjoitti:

        Lutikoilla on tapana luoda mielikuvia auttamisesta ja ihmisystävällisyydestä, mutta tosiasiassa auttavat valikidusti suomalaisia vain sen verran että voivat sanoa auttavansa ja saavat pitää moraalittomat ja lainvastaiset erityisoikeutensa. Tarkemmin kun asiaan tutustuu niin lutikat ottavat kunnian muiden antamasta avusta, omista varoistaan eivät apua anna.

        Paikallisessa lutikoiden kirkossa ja seurakuntakeskuksessa ei edes vastata tervehdykseen muille kuin hyväosaisille, muille vain irvistellään ylimielisesti.

        Kaikenlainen henkien palveleminen on vallannut lutikatkin, mm kielilläpuhumisen ja ihmisen perseelleen heittämisen henkien. Ihan niin kuin ahneuden ylimielisyyden ja muiden lutikoiden jumalaa vastustavien henkien palveleminen.

        kirkot on komeita rakennuksia.


      • cookos
        relaxed_eyes kirjoitti:

        ei se usko mikään juttu ole, mut uskon puute on huono juttu. Ihminen joka ei mihinkään usko, ni kyl silt puuttuu myös empatiakyky.

        Muutenkin nykyihmiset voi nii helvetin huonosti.

        tällähän ei ole uskomisen kanssa mitään tekemistä...kirkot on sellasia instansseja, jotka vaan nysvii rahat ihmisiltä.

        Kyllä ne toki tekee hyvääkin, auttaa ihmisiä, mutta menee sitä rahaa siihen organisaatioonkin pirusti. Ja se tapakristillisyys...voi jee. Mä meen vaikka metsään niitä puita halaamaan, saan paljon enemmän, kuin papin jorinaa kuunnellessa. Kirkot on liikelaitoksia..tiedän, kun mua pyydettiin kirkkovaltuustoon ehdokkaks..mä tiedän sen niin hyvin, mitä se juttu on..

        Oon vain sen takia kirkossa, koska mies on yrittäjä ja ollaan hartaassa, pikkukunnassa, missa ollaan hyvin pyhiä ihmisiä. Kirkosta eroominen ei siis tuu kuuloonkaan.


      • cookos
        relaxed_eyes kirjoitti:

        ei se usko mikään juttu ole, mut uskon puute on huono juttu. Ihminen joka ei mihinkään usko, ni kyl silt puuttuu myös empatiakyky.

        Muutenkin nykyihmiset voi nii helvetin huonosti.

        en mä sitä, kyllä ihmiset voi huonosti ja kirkko on varmasti joillekin hyvä asia, auttaahan se ja tukee.
        Mutta voisko suora apu olla parempi vaihtoehto? mä en oikein luota keräyksiin...kuinka suuri osa varoista annetaan hyväntekeväisyyteen?
        Yhdessä vaiheessa harkitsin vakavasti sijaisperheeks ryhtymistä..nyt oon siinä systerille apuna.


      • cookos kirjoitti:

        tällähän ei ole uskomisen kanssa mitään tekemistä...kirkot on sellasia instansseja, jotka vaan nysvii rahat ihmisiltä.

        Kyllä ne toki tekee hyvääkin, auttaa ihmisiä, mutta menee sitä rahaa siihen organisaatioonkin pirusti. Ja se tapakristillisyys...voi jee. Mä meen vaikka metsään niitä puita halaamaan, saan paljon enemmän, kuin papin jorinaa kuunnellessa. Kirkot on liikelaitoksia..tiedän, kun mua pyydettiin kirkkovaltuustoon ehdokkaks..mä tiedän sen niin hyvin, mitä se juttu on..

        Oon vain sen takia kirkossa, koska mies on yrittäjä ja ollaan hartaassa, pikkukunnassa, missa ollaan hyvin pyhiä ihmisiä. Kirkosta eroominen ei siis tuu kuuloonkaan.

        mäkin uskon 'vain' luterilaisuuteen, itseeni ja muutamaan muuhun juttuun, mut tuli vaan toi usko niinku asian vierestä mieleen.

        Jotta uskoo nyt sit mihin tahansa, ni tärkeetä on kuitenki uskoa. Vaikka ny uskois vaan huomiseen päivään.


      • cookos
        relaxed_eyes kirjoitti:

        mäkin uskon 'vain' luterilaisuuteen, itseeni ja muutamaan muuhun juttuun, mut tuli vaan toi usko niinku asian vierestä mieleen.

        Jotta uskoo nyt sit mihin tahansa, ni tärkeetä on kuitenki uskoa. Vaikka ny uskois vaan huomiseen päivään.

        on mulle tapakristillisyyttä. Tykkään käydä ulkomailla kirkoissa..Virossa on hienoja kunnostettuja kirkkoja.
        En mä ateisti oo, vaikka en kirkon tavoista pidäkään. Ne tavat orjuuttaa mielummin kuin vapauttaa ihmistä. Pistää tietyyn muottiin, pitää olla ja ajatella tietyllä tavalla...oon sen verran liberaali, että se ei sovi mulle..

        Aattelen sitten Jumalaa vaikka autolla ajaessa :D


      • cookos kirjoitti:

        on mulle tapakristillisyyttä. Tykkään käydä ulkomailla kirkoissa..Virossa on hienoja kunnostettuja kirkkoja.
        En mä ateisti oo, vaikka en kirkon tavoista pidäkään. Ne tavat orjuuttaa mielummin kuin vapauttaa ihmistä. Pistää tietyyn muottiin, pitää olla ja ajatella tietyllä tavalla...oon sen verran liberaali, että se ei sovi mulle..

        Aattelen sitten Jumalaa vaikka autolla ajaessa :D

        mut kukaan ei kuitenkaan pakota uskontunnustusta lausumaan. Tai, äläny vaan sano, että sä teet senkin muiden ihmisten kuin itsesi vuoksi.

        ps. Mä ajattelen kyl ihan omia juttujani kun autolla ajelen.


      • Serpico
        cookos kirjoitti:

        en mä sitä, kyllä ihmiset voi huonosti ja kirkko on varmasti joillekin hyvä asia, auttaahan se ja tukee.
        Mutta voisko suora apu olla parempi vaihtoehto? mä en oikein luota keräyksiin...kuinka suuri osa varoista annetaan hyväntekeväisyyteen?
        Yhdessä vaiheessa harkitsin vakavasti sijaisperheeks ryhtymistä..nyt oon siinä systerille apuna.

        Tiedän eräästä kohudokumentista joka oli tekeillä. Haluttiin paljastaa totuus hyväntekeväisyysjärjestöistä ja siitä että ne hukkaavat rahaa organisaation pyörittämiseen. No tutkimus paljasti että varoista selkeästi suurimman osan ohjasi kohteen hyväksi Kirkon ulkomaan apu. Punainen risti oli kaukana takana. Eli vituiks meni hyvä kohujuttu.


      • Serpico kirjoitti:

        Tiedän eräästä kohudokumentista joka oli tekeillä. Haluttiin paljastaa totuus hyväntekeväisyysjärjestöistä ja siitä että ne hukkaavat rahaa organisaation pyörittämiseen. No tutkimus paljasti että varoista selkeästi suurimman osan ohjasi kohteen hyväksi Kirkon ulkomaan apu. Punainen risti oli kaukana takana. Eli vituiks meni hyvä kohujuttu.

        et kirkko on kaikkein tehokkain hyväntekeväisyysjärjestö, mut en muista mistä.


      • cookos
        relaxed_eyes kirjoitti:

        mut kukaan ei kuitenkaan pakota uskontunnustusta lausumaan. Tai, äläny vaan sano, että sä teet senkin muiden ihmisten kuin itsesi vuoksi.

        ps. Mä ajattelen kyl ihan omia juttujani kun autolla ajelen.

        mitä aattelet..se oli vain vertaus. Olin miehen kummipojan rippijuhlissa kesällä ja kirkon meininki kesti melkein kolme tuntia, pitkän kaavan mukaan. Voisin käydä kirkossa, jos meininki siellä ois iloista ja hauskaa..niinkuin amerikoissa. Sellast vapaamuotoista...

        Mä oon se neitsyt-horoskooppi..teen toisille hyvää :D, ajattelen aina muita ennen itseäni. Ainosataan töissä oon pirun itsekäs..nyt hälytys soi.kuntosalille.moi.


      • Serpico
        cookos kirjoitti:

        mitä aattelet..se oli vain vertaus. Olin miehen kummipojan rippijuhlissa kesällä ja kirkon meininki kesti melkein kolme tuntia, pitkän kaavan mukaan. Voisin käydä kirkossa, jos meininki siellä ois iloista ja hauskaa..niinkuin amerikoissa. Sellast vapaamuotoista...

        Mä oon se neitsyt-horoskooppi..teen toisille hyvää :D, ajattelen aina muita ennen itseäni. Ainosataan töissä oon pirun itsekäs..nyt hälytys soi.kuntosalille.moi.

        Helluntailaisten kokouksissa ja vapaakirkossa voisit ehkä viihtyä. Tuon tyyppistä menoa.


    • Näkökulma

      seurakuntien taloustilanteesta.

      Siksipä valtio ja kunnat ovatkin hyvin pitkälle jäävänneet itsensä ihmisten hyvinvoinnista huolehtimisen ja siirtäneet vastuuta seurakuntien suuntaan.

      Erittäin moni työssäkäyvä köyhä hakee ruoka-apua ja jopa pientä rahallista apua seurakunnilta.

    • rusalkaa

      Tää on sitä vuosia jatkuneen kirkollisveron kantamisen tulosta.

      Sillon kun olin usassa ne tosiaan ihmetteli, että kirkon veron!!! kerää valtio sille. Sielä nyt ihmiset niistää kaikista menoista ja jättää kuluttamatta, mutta viimenen raha on se joka vielä pitää pystyä maksamaan: kirkolle kolehti.

      *joillain on Suomessa pullat hyvin uunissa*

      • toisaalta..

        Kun sitä valtiota perustettiin, niin valtionhallinto haluttiin pitää erillään kirko(i)sta ettei se pääsis häiritsemään uskontoa. Kirkollisveroa ei tarvita koska kirkkoon kuuluva maksaa mielellään kymmenesosan tuloistaan kirkolle.


    • Ygg

      todella hyvä bisnes varsinkin kun ottaa huomioon että myyty tuote on pelastus kuoleman jälkeen. Tuskin tulee pahemmin negatiivista asiakaspalautetta jos ei pääsekään taivaaseen hurvittelemaan.

      Kauas on tultu siitä mistä ensimmäiset kristinuskon levittäjät lähtivät. Kirkko pitäisikin oikeastaan muuttaa pörssiyhtiöksi, olisi varmaan yhtä menestyvä kuten fortumkin.

    • saarnamiehen ammatti on siellä meikäläisen top5 ihan heittämällä. Nuorilta naisilta viedään neitsyys ja vahnhoilta rahat, mikäs se leppoisampaa elämää.

      Toinen pikkasen arveluttava instituutio on veteraanit, eiks niilläkin ole rahastoissa satoja miljoonia ja silti joka vuosi kerätään lisää massia vaikka väki vähenee vuosi vuodelta. Siellä jotkut rahastonhoitajat/toiminnanhoitajat nostelee sievoisia palkkoja ja asustelee jossain keräysrahoin ostetussa lukaalissa käytännössä ilmaiseksi, eihän sellaista businesta siis lopettaa voi niin kauon kuin yhdessäkään oikeassa veteraanissa henki pihisee.

    Ketjusta on poistettu 48 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      113
      1125
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      85
      845
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      669
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      275
      632
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      77
      608
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      584
    7. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      60
      584
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      523
    9. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      89
      445
    Aihe