Hiusten maksimipituus

Black magic woman

Tämä juttu on Wikipediasta, eli ei kaikein luotettavimmasta lähteestä. Ilmeisesti tuo 60 cm:n pituus on laskettu siitä, että hius elää noin 5 vuotta ja kasvaa noin sentin kuukaudessa. Kysyisin teiltä, minkä pituisiksi pystytte kasvattamaan omat hiuksenne? Omat hiukseni ovat 45 cm, ja ponnarin latva on todella ohut (joo pitäisi leikata 10 cm pois). Tämä johtuu ehkä siitä, että luonnollinen hiusvärini on punertavan ruskea.

"Yksittäinen hius voi lyhentämättömänä kasvaa 60 cm:n pituiseksi."

"Hiukset ovat pitkiä, ohuita ja kestäviä sarveiskuituja, jotka kasvavat päänahassa tiuhaan sijaitsevista hiustupista. Ihmisillä on keskimäärin 100 000 hiusta päässään. Hiukset kasvavat kuukaudessa 1–1,5 senttimetriä ja päivittäin päästä irtoaa itsestään 20–150 lepovaiheessa olevaa hiusta."

"Hiusten määrään vaikuttaa myös sen väri: vaaleahiuksisilla on keskimäärin 150 000 hiusta, mustahiuksisilla 110 000, ruskeahiuksisilla 100 000 ja punahiuksisilla 75 000."

6

1664

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vähän tarkempaa

Yliopiston apteekin sivujen hiustenkasvujutun mukaan hiusten keskimääräinen elinikä on 2-6 vuotta ja se kasvaa kuukaudessa 1,2-2,5 senttiä.

http://www.yliopistonapteekki.fi/displayArticle.do?articleId=2012

Eli jos et leikkaa yhtään kertaa hiuksen kasvuiän aikana ja hiuksesi ovat niin hyväkuntoiset etteivät katkeile niin tukan maksimipituus voi kuitenkin jäädä 30 senttiin. Turha päättää kasvattaa pepunpäälle hiuksia jos ne geenien takia jäävät hartiamittaisiksi vaikka mitä tekisi.

• Luomutukka

Voisin vastata, että kyllä se hius kasvaa jos antaa kasvaa ;).

Hiusten pituuteen vaikuttaa paljon myös käsittelyt, muut hiustuotteet sekä mitä nauttii suun kautta. Shampookin voi olla tuhoisaa hiuksille ja päänahalle. Nykyaikana nämä samat asiat ovat olleet tuhoisia myös aasialaisille naisille. Ollaan siirretty pois luonnollisemmasta hiustenhoidosta ja mässytetään länsimaisen tyylistä ruokaa.

Hiukseni kasvaa noin sentin kuussa, mutta pisimmät hiukset ovat 90cm. En värjää, enkä käytä liian peseviä tuotteita.

Mietin, että minkälaisen tutkimuksen kautta nämä tulokset on saatu. Onko kellään ideoita? Itsellänikin lähtee eniten noin 30cm pituisia hiuksia, joten voisi päätellä ettei hiukseni elä edes kolmea vuotta ;). Pisimpiä hiuksia lähtee hyvin harvoin.

Maailmassa on ihmisiä, joilla on monen metrinkin pituiset hiukset.

• longhair77

Kaikki päämme hiukset eivät tosiaan kasva yhtä pitkiksi. Tyypillisesti kasvoja lähinnä olevat hiukset jäävät lyhyemmiksi. Ne ovat niska- ja päälaella kasvavia hiuksia hennompia ja niiden kasvukausi on vuosimääräisesti lyhyempi. Minultakin lähtee latvasta selvästi koskaan leikkaamattomia hiuksia, jotka ovat pituudeltaan 15-30 cm, ja kuitenkin hiukseni ovat lähes metrin mittaiset. Pitkiäkin lähtee, eipä sen puoleen.

• kasvavat...

...korkeintaan 50 cm mittaisiksi niin, että latvat eivät ala vielä huomattavasti ohenemaan. Olen huomannut, että hiukseni kasvavat todella hitaasti monen kaverin hiuksiin verrattuna. Varmasti monilla hiukset voivat kasvaa huomattavasti pidemmiksikin, jos ne kasvavat nopeammin (tai jos yksittäisen hiuksen elinikä on jostain syystä toisilla pidempi).

Kun hiuslaatuni on lisäksi aika ohut, niin olen päätellyt, että minulle sopivat paremmin hieman lyhyemmät mallit. Ne näyttävät tuuheammilta, ja eipähän tarvitse muotoon leikattujen hiusten kanssa käydä liian usein kampaajallakaan, kun kerran hiusten kasvuvauhti on niin hidas :)

• SmileFIN-

reilu 60cm on pisimmät, 4v kasvattanut, mutta viimesen n. puolen vuoden aikana kovin paljoa ei ole hiukset kasvanu

• longhair77

Olen ihmetellyt joskus tuota Wikipedian heittoa, että ""Yksittäinen hius voi lyhentämättömänä kasvaa 60 cm:n pituiseksi."

Eri ihmisillä on erilainen hiustenkasvunopeus ja sekin on yksilöllistä, kauanko karva viihtyy päässä kasvamassa ennen kuin se putoaa pois ja tekee tilaa seuraajalleen... Jonkun hiukset kasvavat juuri sen sentin kuukaudessa ja kasvukausi kestää 5 vuotta, jolloin saadaan max 60 cm pituiset hiukset. Jollain kasvukausi on lyhyempi, jollain toisella huomattavastikin pidempi.

Hiukseni ovat tällä hetkellä 96 cm pituiset (vähän pidemmät kuin häntäluuhun) ja ei, ne eivät ole leikkaamattomat. Nipsaisen itse latvoista muutaman millin tai enemmänkin vähintään parin kuukauden välein, koska haluan pitää latvani tasaisena. Latva ei osoita vielä juurikaan ohenemisen merkkejä ja kasvu jatkuu edelleen hyvin, joten minulla näyttää olevan potentiaalia kasvattaa huomattavasti nykyistä pidemmätkin hiukset. Ne kasvavat toki hiukan nopeammin kuin Wikipedian ilmoittama sentti kuukaudessa, mutta eivät sentään mitään valtavaa vauhtia sittenkään. Veikkaan että hiusteni kasvukausi vain on vuosissa mitaten aika pitkä. Tulen luultavasti kokeilemaan jossain vaiheessa, mikä on hiusteni ns. terminaalipituus eli mikä on se maksimi, mihin asti ne kasvavat. Asia kiinnostaa nimittäin omalta osaltani :D

Tsekatkaa huviksenne tämä China Long Hair -sivu, jolta löytyy runsaasti todella pitkiä hiuksia:
        http://home.chinalonghair.cn/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe