Talvipuvut???

Reima onko muita???

Vaikka tuolla alla oli hieman asiaa sivuava ketju niin päätin aloittaa ihan uuden nimittäin haluaisin kokemustietoa lähinnä lasten talvipuvuista. ReimaTeciä on meillä melkein aina ollut mutta se on mielestäni törkeän kallis eli mitkä muut merkit omaavat hyvät veden- tuulenpito ja hengittävyysominaisuudet? Miten on Remu, Rasavil? Lassie Gtechin meinasin ostaa mutta jotenkin malli tuntui liian ahtaalta meidän hieman pyöreälle lapselle varsinkin kun kylmällä pitää kuitenkin jotain sinne alle tunkea. Reima on ainakin ollut mitoiltaan reilu. Onkohan siis muita merkkenä, halvempia kuin ReimaTec mutta joilla on melkein samat ominaisuudet ja reilu mitoitus?

62

2731

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näitä

ReimaTec minunkin kokemuksien mukaan on tosi hyvä, mutta kallis. Hieman edullisempi on Jesper Juniorin myymä Jonathan - merkki, ne vaatteet ovat myös olleet hyviä. Niissä on aika hyvä hinta-laatu suhde. Lassien vaatteita ei olla käytetty, kun niiden ulkonäkö ja värit eivät mielestäni ole oikein kivoja, käyttöominaisuuksista en osaa sanoa mitään.

• jo¨pojop

lassie on hyvä ja halpa ja reilunkokoinen puku!!johon köyhemmälläkin varaa.. jonathani on ohut eikä mielestäni sen hintansa väärti!!reimasta en tiedä, ei ole niin paljoa ylimääräistä et ostasin niin kallista pukua. sillointällöin kun kosteudensuojaa tarttee niin jaksan kyllä pukea kuravaatteet päälle!!

• halpa...

en tiedä reimatecin hintoja, mutta meillä yleensä ostetaan rasavillia ja kyllä siitä yli sata euroa saa pulittaa.

• wilma60

Minä olen käyttänyt Rasavilin haalareita jo vuosikausia ja todennut ne käytössä hyväksi. Ovat taipuisia, istuvat laihan lapsen päällä hyvin. Vaikka tuntuvat ohuilta niin ovat lämpimiä eikä harvoin tarvitsee alle laittaa villapukua. Myös kurakeleillä puku on hyvä; suojaa kosteuden eikä erikseen tarvitse kurahousuja.

Viime talvena ostin kouluikäiselle tytölle Lennen-haalarin koska oli vähän halvempi kuin Rasavill. Laatuun petyin, koska puku hajosi melkein heti. Toisaalta nuorimmaiselle ostin Lennen takin ja housut "kauppakäyttöön" ja kyllä säilyivät ehjänä. Mutta toki käyttö oli vähäisempää eikä niin rajua kuin tytön ulkoleikeissä.

• reimatec haalari

on? Kun ei ole tullut koskaan katsottua.

• 130 egeä

Reimatecin ovh on tänä vuonna melkein joka kaupassa 129€. Tarkoitan siis talvihaalaria ei välikausihaalaria enkä mitään babymallia.

• sammakkoprinsessa06

käytetään remu.haalareita ja tyytyväisiä ollaan oltu.

• J.a.n.e

ulkoilupuvut on myös ihan käyttökelpoisia. Ei tulisi mieleenkään laittaa yli sataa euroa ulkoilupukuun, kun halvemmallakin tulee hyvin toimeen.

En tiedä muiden lapsista, mutta meidän poika on aika lahjakas ryvettämään ja rikkomaan vaatteitaan, touhutessaan ulkona. Kyllä itkettäis, jos päällä olis kallis puku.

Itse käytän lassien ym. ns. halpoja pukuja, meillä on aina käytössä kahdet haalarit, toiset rymyämiseen omalla pihalla ja toiset hoidossa käytettäväksi.

• siksi, että

lapsia on toiveissa useampia ja näin samat haalarit menevät sisaruksille. Värit on sen mukaan valittu myös että käy tytöille ja pojille. Jos ostaisin halvempia ja laaduttomampia en pystyisi samoja haalareita monella lapsella käyttämään.

Meillä on yhdet haalarit vain. Ei harmita yhtään vaikka likaiseksi meneekin, niinhän niiden kuuluukin. Tosin ainakin meidän haalarit tuntuvat hylkivän likaa :-) ja saa ne helposti pyyhkäisemällä yleensä puhtaaksikin.

• J.a.n.e
        siksi, että kirjoitti:

lapsia on toiveissa useampia ja näin samat haalarit menevät sisaruksille. Värit on sen mukaan valittu myös että käy tytöille ja pojille. Jos ostaisin halvempia ja laaduttomampia en pystyisi samoja haalareita monella lapsella käyttämään.

Meillä on yhdet haalarit vain. Ei harmita yhtään vaikka likaiseksi meneekin, niinhän niiden kuuluukin. Tosin ainakin meidän haalarit tuntuvat hylkivän likaa :-) ja saa ne helposti pyyhkäisemällä yleensä puhtaaksikin.

pois lähtevä lika haittaa yhtään, mutta maalla, kun asutaan, täällä on esim. traktorit, joissa saa itsensä kivasti öljyiseksi.

• kannattaa ostaa
        J.a.n.e kirjoitti:

pois lähtevä lika haittaa yhtään, mutta maalla, kun asutaan, täällä on esim. traktorit, joissa saa itsensä kivasti öljyiseksi.

halpaa :-) Kun eihän sitä pukua sitten juuri voi edes seuraaville säästää.

• mitä haalareita
        siksi, että kirjoitti:

voi ja mitä ei voi käyttää useammalla lapsella ja mistä se johtuu?
        Mitkä ovat laatuvaatimukset ja kuinka ne korreloivat hinnan kanssa?
        Itse olen laskeskellut, että kun ostaa kolmellakympillä nyt lassiet, on varaa ostaa seuraavalle upouudet, elleivät nämä kestä. Ja tällekin lapselle voi ostaa vaihtohaalarit. Eikä tarvitse kiellellä lasta ainakaan haalarien hinnan takia.

• ei todellakaan
        mitä haalareita kirjoitti:

voi ja mitä ei voi käyttää useammalla lapsella ja mistä se johtuu?
        Mitkä ovat laatuvaatimukset ja kuinka ne korreloivat hinnan kanssa?
        Itse olen laskeskellut, että kun ostaa kolmellakympillä nyt lassiet, on varaa ostaa seuraavalle upouudet, elleivät nämä kestä. Ja tällekin lapselle voi ostaa vaihtohaalarit. Eikä tarvitse kiellellä lasta ainakaan haalarien hinnan takia.

lasta kielletä haalarin hinnan takia :-) Ei tulisi mieleenkään. Tosin meillä on varaa hankkia uudet kalliitkin haalarit vaikka samallekin lapselle, jos jotain haalareille tapahtuisi niin että menisivät käyttökelvottomiksi (onneksi näin tuskin tapahtuu).

No, halpishaalarit kuluvat nopeammin eikä niiden lämmön- ja kosteudensieto ole läheskään sitä luokkaa kuin laadukkaammissa haalareissa. Eikä siis tuo kulumisenkestokaan. Haalareissahan nämä eri asiat ilmoitetaan kyllä, kun osaa lukea. Tai ainakin laadukkaimmissa nämä ilmiotetaan aina. Kyllä laatu ja hinta kasvavat yleensä käsi kädessä kun lasten haalareista on kyse.

Minä en halua ostaa joka lapselle uutta haalaria, koska katson yllämainittujen seikkojen lisäksi olevan ekologisempi vaihtoehto käyttää samaa haalaria kaikilla lapsilla. Minusta olisi tuhlausta ostaa esikoiselle haalarit ja vaihtohaalarit ja taas seuraavalle samat. Meillä käytetään samoja haalareita enkä tajua mitä edes tekisimme vaihtohaalareilla, kun pyykimällä tai viimeistään pesemällä haalareista kaikki liat on lähtenyt.

Olen muutenkin tottunut ostamaan laatukamaa, koska se kestää yleensä paljon kauemmin. Ei ole aikaa ravata kaupoissa jatkuvasti.

• mitä haalareita
        ei todellakaan kirjoitti:

lasta kielletä haalarin hinnan takia :-) Ei tulisi mieleenkään. Tosin meillä on varaa hankkia uudet kalliitkin haalarit vaikka samallekin lapselle, jos jotain haalareille tapahtuisi niin että menisivät käyttökelvottomiksi (onneksi näin tuskin tapahtuu).

No, halpishaalarit kuluvat nopeammin eikä niiden lämmön- ja kosteudensieto ole läheskään sitä luokkaa kuin laadukkaammissa haalareissa. Eikä siis tuo kulumisenkestokaan. Haalareissahan nämä eri asiat ilmoitetaan kyllä, kun osaa lukea. Tai ainakin laadukkaimmissa nämä ilmiotetaan aina. Kyllä laatu ja hinta kasvavat yleensä käsi kädessä kun lasten haalareista on kyse.

Minä en halua ostaa joka lapselle uutta haalaria, koska katson yllämainittujen seikkojen lisäksi olevan ekologisempi vaihtoehto käyttää samaa haalaria kaikilla lapsilla. Minusta olisi tuhlausta ostaa esikoiselle haalarit ja vaihtohaalarit ja taas seuraavalle samat. Meillä käytetään samoja haalareita enkä tajua mitä edes tekisimme vaihtohaalareilla, kun pyykimällä tai viimeistään pesemällä haalareista kaikki liat on lähtenyt.

Olen muutenkin tottunut ostamaan laatukamaa, koska se kestää yleensä paljon kauemmin. Ei ole aikaa ravata kaupoissa jatkuvasti.

haalareissa ilmoitetaan sitä mitä ilmoitetaan, täysin riippumatta kenenkään lukutaidosta. Mitähän niissä laadukkaimmissa ilmoitetaan kulumisenkestosta ja mitä mittareita on käytetty?
        En ole vieläkään vakuuttunut siitä, että laatu ja hinta kasvavat käsi kädessä, edes yleensä. Tuntuu uskomattomalta, että toisten haalareiden laatu voisi olla nelinkertainen toisiin verrattuna. Tiedätkö väitettäsi tukevia puolueettomia tutkimuksia, vai uskotko ns. laadukkaimmissa haalareissa oleviin tietoihin?
        Vaihtohaalarit ovat tervetulleet muun muassa silloin, kun lapsi lähtee iltapäivällä uudestaan ulos ja haalari on likaantunut aamulla, tai kun illalla lähdetään esimerkiksi vierailulle tai johonkin tilaisuuteen. Pelkän haalarin peseminen ja kuivattaminen rummussa siinä välissä on epäekologista.
        Kuinka monella lapsella muuten olet käyttänyt samaa haalaria?

• ja olen tutkimusyhteenvetoja

haalareissa ilmoitetaan sitä mitä ilmoitetaan, täysin riippumatta kenenkään lukutaidosta. Mitähän niissä laadukkaimmissa ilmoitetaan kulumisenkestosta ja mitä mittareita on käytetty?
        En ole vieläkään vakuuttunut siitä, että laatu ja hinta kasvavat käsi kädessä, edes yleensä. Tuntuu uskomattomalta, että toisten haalareiden laatu voisi olla nelinkertainen toisiin verrattuna. Tiedätkö väitettäsi tukevia puolueettomia tutkimuksia, vai uskotko ns. laadukkaimmissa haalareissa oleviin tietoihin?
        Vaihtohaalarit ovat tervetulleet muun muassa silloin, kun lapsi lähtee iltapäivällä uudestaan ulos ja haalari on likaantunut aamulla, tai kun illalla lähdetään esimerkiksi vierailulle tai johonkin tilaisuuteen. Pelkän haalarin peseminen ja kuivattaminen rummussa siinä välissä on epäekologista.
        Kuinka monella lapsella muuten olet käyttänyt samaa haalaria?

lukenutkin. Etkö sitten itse ole sellaisiin koskaan törmännyt vai onko vielä niin pieni lapsi ettet ole aiemmin kiinnittänyt huomiota.

Minulle on täysin se ja sama mitä sinä ostat tai jätät ostamatta tai uskot. Pääasia, että itse luotan siihen, että ostan mielestäni meidän perheeseen parhaiten sopivat haalarit.

MInä ostan laatua ja mielellään suomalaista (sekin on yksi tärkeä asia minulle, tukea kotimaista ja koen kyllä kotimaiset tuotteet yleensä turvallisuudenkin puolesta luotettavammaksi). Aina en osta suomalaista haalaria, jos ei väri miellytä, mutta kyllä meidän kaapeista useat Rasavil haalarit löytyvät :-)

Miksi ei samalla haalarilla voi lähteä aamulla ja iltäpäivällä ulos? Kyllä me ainakin mennään. Jos me lähdetään vierailulle johonkin tilaisuuteen niin lapset pukevat siistit takit päälleen, ei mitään haalareita.

Olen käyttänyt samoja haalareita nyt kolmella lapsella ja voin sanoa, että ensimmäisen lapsen käytettyä ovat kuin uusia eikä ne ole kolmannenkaan kohdalla vielä kuluneen näköisiä. Vielä varmasti menee parilla lapsella ja sitten vienkin johonkin vaatekeräykseen. Tosin en siis pese haalareita turhaan, kun pyyhkimällä tuo lika meillä useimmiten lähtee. Ja eihän haalarit siitä jatkuvasta pesusta tykkää, ainakaan talvihaalarit, eivät ole enää sitten niin lämpimät jos koko ajan pesee. Eikö teidän haalareista lika lähde pyyhkimällä? Ja me kuitenkin asutaan pääkaupunkiseudulla jossa kurakelejä riittää.

• ei ihan puuta heinää
        ja olen tutkimusyhteenvetoja kirjoitti:

lukenutkin. Etkö sitten itse ole sellaisiin koskaan törmännyt vai onko vielä niin pieni lapsi ettet ole aiemmin kiinnittänyt huomiota.

Minulle on täysin se ja sama mitä sinä ostat tai jätät ostamatta tai uskot. Pääasia, että itse luotan siihen, että ostan mielestäni meidän perheeseen parhaiten sopivat haalarit.

MInä ostan laatua ja mielellään suomalaista (sekin on yksi tärkeä asia minulle, tukea kotimaista ja koen kyllä kotimaiset tuotteet yleensä turvallisuudenkin puolesta luotettavammaksi). Aina en osta suomalaista haalaria, jos ei väri miellytä, mutta kyllä meidän kaapeista useat Rasavil haalarit löytyvät :-)

Miksi ei samalla haalarilla voi lähteä aamulla ja iltäpäivällä ulos? Kyllä me ainakin mennään. Jos me lähdetään vierailulle johonkin tilaisuuteen niin lapset pukevat siistit takit päälleen, ei mitään haalareita.

Olen käyttänyt samoja haalareita nyt kolmella lapsella ja voin sanoa, että ensimmäisen lapsen käytettyä ovat kuin uusia eikä ne ole kolmannenkaan kohdalla vielä kuluneen näköisiä. Vielä varmasti menee parilla lapsella ja sitten vienkin johonkin vaatekeräykseen. Tosin en siis pese haalareita turhaan, kun pyyhkimällä tuo lika meillä useimmiten lähtee. Ja eihän haalarit siitä jatkuvasta pesusta tykkää, ainakaan talvihaalarit, eivät ole enää sitten niin lämpimät jos koko ajan pesee. Eikö teidän haalareista lika lähde pyyhkimällä? Ja me kuitenkin asutaan pääkaupunkiseudulla jossa kurakelejä riittää.

Ainahan valitettavasti se laatu ja hinta ei kulje käsi kädessä mutta lasten haalareissa se näyttää olevan niin. Muistan lukeneeni kuluttajalehdessa olevasta testistä jossa testattiin eri valmistajien haalareita ja parhaat lukemat tällöin sai ReimaTec. Tällöin testattiin vedenpitävyyttä, tuulenpitävyyttä, hengittävyyttä ja kulutuskestoa eli hankauskestoa. Kyllä näissä haalareissa on paljon eroa eli ei niissä halvimmissa sitten ole mitään kunnon kosteussuojia ja jotkut ovat materiaaliltaan niin hauraita että repeytyvät sitten helposti. Tosin vedenpitävyys kyllä korvautuu aika hyvin käyttämällä kuriksia mitä joskus mietinkin että kannattaako niitä Reimoja aina ostaa kun päiväkodissa laittavat kuitenkin aina kurikset mutta onhan lapset muutenkin kun kura-ilmalla paljon esim. lumessa tai maassa ja silloin kosteuden- ja vedenpitävyys on tärkeätä.
        Voihan joku halpis puku ajaa melkein saman asian esim. lämmöneristyksessä mutta tuo vedenpitävyys (kuriksien kanssa kyllä ok) ja hengittävyys ei yllä samalle tasolle kun kalliimmissa puvuissa.

Eihän sitä teidä paljon esim. jonkun Reiman hinnassa on ilmaa eli miksi se hinta pitää sitten olla yli nelinkertainen johonkin halpaan haalariin verrattuna mutta ominaisuudet ovat kyllä paljon paremmat sitä ei voi kiistää kuitenkaan.

Meilläkin on pärjätty ihan yksillä haalareilla koska ei nuo haalarit nyt niin hirveästi päässeet likaantumaan koska ne kurikset kuitenkin usein oli kurailmalla päällä. Kestäneet ovat ihan hyvin. Kyllä sitäkin mietin että entä jos menee rikki mutta kulutusta kestävät melko hyvin. Ei ole tähän mennessä mennyt mistään kohti rikki vaikka peuhaa on riittänyt. Jonkin verran vaan aina tietenkin kuluvat polvista.

• mitä haalareita
        ja olen tutkimusyhteenvetoja kirjoitti:

lastani ovat jo aikuisia menestyjiä. Haalarit kierrätettiin heillä jokaisella. Täyttivät tehtävänsä mainiosti, vaikka ostin aina samanlaatuisista halvimmat. Vierailuillekin ne kelpasivat. Samoin kestivät lastenvaunut, jotka ostin esikoiselle kirpputorilta. Ne odottavat nyt hyväkuntoisina seuraavaa sukupolvea.

Jotta haalarit, joiden hinta on nelinkertainen toisiin haalareihin verrattuna, alkaisivat tuottaa säästöä, olisi perheessä oltava viisi lasta, ja haalarit kierrätettävä heillä kaikilla.

Tätä palstaa lukee moni sellainen äiti ja isä, joille yli sadan euron satsaus lapsen haalareihin on ylivoimainen. Jostakin muusta sekin raha on aina pois. Heille ja muille säästäväisille suosittelen esimerkiksi Lassien talvihaalaria, hinta Prismassa on parhaillaan 30€. Kestää varmasti yhden talven parilla kolmella lapsella.

Uusrikkaiden ja nousukkaiden mielipiteitä ei kannata aina ottaa vakavasti!

• 6-vuotiaana

lastani ovat jo aikuisia menestyjiä. Haalarit kierrätettiin heillä jokaisella. Täyttivät tehtävänsä mainiosti, vaikka ostin aina samanlaatuisista halvimmat. Vierailuillekin ne kelpasivat. Samoin kestivät lastenvaunut, jotka ostin esikoiselle kirpputorilta. Ne odottavat nyt hyväkuntoisina seuraavaa sukupolvea.

Jotta haalarit, joiden hinta on nelinkertainen toisiin haalareihin verrattuna, alkaisivat tuottaa säästöä, olisi perheessä oltava viisi lasta, ja haalarit kierrätettävä heillä kaikilla.

Tätä palstaa lukee moni sellainen äiti ja isä, joille yli sadan euron satsaus lapsen haalareihin on ylivoimainen. Jostakin muusta sekin raha on aina pois. Heille ja muille säästäväisille suosittelen esimerkiksi Lassien talvihaalaria, hinta Prismassa on parhaillaan 30€. Kestää varmasti yhden talven parilla kolmella lapsella.

No minä en ainakaan ole ostanut ReimaTec:iä sen takia että haluaisin muille näyttää että katsokaa kuinka lapsellani on kalliit merkkihaalarit vaan sen takia että tiedän että ne ovat ominaisuuksiltaan ne parhaat lapsen ulkoilua varten. Eihän se kaikkein taloudellisin vaihtoehto nyt varmaan olekaan mutta siitä ei ole omalta osaltani ollut kysymys vaan siitä mitkä ovat parhaat käytössä. Sitten kun lapset ovat kouluiässä en enää mitään huippu vedenpitäviä vaatteita ostakaan koska lumessa istuminen ja peuhaaminen ei ole ollenkaan samaa luokkaa.

• hajuakaan

nykyisistä haalareista :-) Kannattaako edes kommentoida, jos ei ole viime vuosina lapsillaan haalareita käyttänyt. Ja suosittelet vielä jotain halpishaalaria vaikkei sitten selvästikään ole kokemusta. Ihmettelinkin vähän kommenttejasi, mutta nyt ymmärrän, ettei sinulla ole haalareista viime vuosilta kokemusta.

Jos tarkoitit minulla (tai perheellämme) uusrikasta tai nousukasta niin joudun tuottamaan pettymyksen. Olen lähtöisin varakkaasta perheestä, en siis ole yhtäkkiä rahaa saanut. Olen jo lapsuudenkodissani tottunut ostamamaan laatua kuten on miehenikin (vielä enemmän hän). Ihan kuin olisit kateellinen niille joilla on varaa ostaa laatua, muuten en voi tuollaista kommenttia ymmärtää. Ja tuo, että lapsesi ovat aikuisia menestyjiä? Sekö se tässä elämässä on tärkeintä, menestys? Minä toivon, että lapsistani tulee onnellisia valitsemallaan tiellä.

Meidän puistossa on lähes kaikilla lapsilla laatuvaatetta päällä, mutta johtuu tietysti asuinalueesta. Jos asuttaisiin kaupungin vuokrataloalueilla niin ehkä törmäismme enemmän kaltaisiisi jotka katsoisivat meitä nenänvartta pitkin koska lapilla on laatuhaalarit. Ei se mitään olen jo lapsesta asti tottunut kateellisiin katseisiin ja puheisiin :-) eivät ne minua enää niin hetkauta.

Vähän epäilen, että mahtaako noille säästämillesi vaunuille enää käyttöä olla. Ovat nimittäin aika paljon kehittyneet parinkymmenen vuoden takaa :-)) Mutta tietty jos ovat 70-lukulaiset niin jotakin voi kiinnostaa.

• J.a.n.e
        6-vuotiaana kirjoitti:

No minä en ainakaan ole ostanut ReimaTec:iä sen takia että haluaisin muille näyttää että katsokaa kuinka lapsellani on kalliit merkkihaalarit vaan sen takia että tiedän että ne ovat ominaisuuksiltaan ne parhaat lapsen ulkoilua varten. Eihän se kaikkein taloudellisin vaihtoehto nyt varmaan olekaan mutta siitä ei ole omalta osaltani ollut kysymys vaan siitä mitkä ovat parhaat käytössä. Sitten kun lapset ovat kouluiässä en enää mitään huippu vedenpitäviä vaatteita ostakaan koska lumessa istuminen ja peuhaaminen ei ole ollenkaan samaa luokkaa.

mitä tähän nyt sanois..

pätkä Reiman kotisivuilta:

Vuonna 1944 perustettu kankaanpääläinen Reima on pohjoismaiden johtava lastenvaatevalmistaja, jonka muita lastenvaatemerkkejä ovat Tutta™ ja Lassie™.

Saman firman omistuksessa reimatecin ja lassien valmistajat. Mun mielestä hintaero on huima, mutta tuskin laadussa yhtä suurta eroa. Löytyykö jostakin tutkimus, joka vertailee saman firman omistamia vaatemerkkejä?

• J.a.n.e
        J.a.n.e kirjoitti:

mitä tähän nyt sanois..

pätkä Reiman kotisivuilta:

Vuonna 1944 perustettu kankaanpääläinen Reima on pohjoismaiden johtava lastenvaatevalmistaja, jonka muita lastenvaatemerkkejä ovat Tutta™ ja Lassie™.

Saman firman omistuksessa reimatecin ja lassien valmistajat. Mun mielestä hintaero on huima, mutta tuskin laadussa yhtä suurta eroa. Löytyykö jostakin tutkimus, joka vertailee saman firman omistamia vaatemerkkejä?

löysin tutkimuksen ihan itsekin. Kuluttaja lehdessä oli pohjoismainen tutkimus haalareista, jossa oli mukana Lassie ja Reima. Reima sai kokonaispisteissä paremman arvosanan, mutta hävisi selvästi Lassielle esim. hengittävyydessä ja kankaan kulumisessa. Selvin ero oli vedenpitävyydessä, jossa Reima sai paremmat pisteet.

• ole ollut kyse
        J.a.n.e kirjoitti:

löysin tutkimuksen ihan itsekin. Kuluttaja lehdessä oli pohjoismainen tutkimus haalareista, jossa oli mukana Lassie ja Reima. Reima sai kokonaispisteissä paremman arvosanan, mutta hävisi selvästi Lassielle esim. hengittävyydessä ja kankaan kulumisessa. Selvin ero oli vedenpitävyydessä, jossa Reima sai paremmat pisteet.

reimatecista eikä tavan reimasta. En tosin tunne kumpaakaan sen paremmin kunhan tuli mieleen, että jos vertaillaan reimaa ja lassieta niin onhan se eri asia kuin reimatecin ja lassien vertaaminen.

• J.a.n.e
        ole ollut kyse kirjoitti:

reimatecista eikä tavan reimasta. En tosin tunne kumpaakaan sen paremmin kunhan tuli mieleen, että jos vertaillaan reimaa ja lassieta niin onhan se eri asia kuin reimatecin ja lassien vertaaminen.

reimatec on reiman tuote, samoin, kuin lassiekin.

• mitä haalareita
        hajuakaan kirjoitti:

nykyisistä haalareista :-) Kannattaako edes kommentoida, jos ei ole viime vuosina lapsillaan haalareita käyttänyt. Ja suosittelet vielä jotain halpishaalaria vaikkei sitten selvästikään ole kokemusta. Ihmettelinkin vähän kommenttejasi, mutta nyt ymmärrän, ettei sinulla ole haalareista viime vuosilta kokemusta.

Jos tarkoitit minulla (tai perheellämme) uusrikasta tai nousukasta niin joudun tuottamaan pettymyksen. Olen lähtöisin varakkaasta perheestä, en siis ole yhtäkkiä rahaa saanut. Olen jo lapsuudenkodissani tottunut ostamamaan laatua kuten on miehenikin (vielä enemmän hän). Ihan kuin olisit kateellinen niille joilla on varaa ostaa laatua, muuten en voi tuollaista kommenttia ymmärtää. Ja tuo, että lapsesi ovat aikuisia menestyjiä? Sekö se tässä elämässä on tärkeintä, menestys? Minä toivon, että lapsistani tulee onnellisia valitsemallaan tiellä.

Meidän puistossa on lähes kaikilla lapsilla laatuvaatetta päällä, mutta johtuu tietysti asuinalueesta. Jos asuttaisiin kaupungin vuokrataloalueilla niin ehkä törmäismme enemmän kaltaisiisi jotka katsoisivat meitä nenänvartta pitkin koska lapilla on laatuhaalarit. Ei se mitään olen jo lapsesta asti tottunut kateellisiin katseisiin ja puheisiin :-) eivät ne minua enää niin hetkauta.

Vähän epäilen, että mahtaako noille säästämillesi vaunuille enää käyttöä olla. Ovat nimittäin aika paljon kehittyneet parinkymmenen vuoden takaa :-)) Mutta tietty jos ovat 70-lukulaiset niin jotakin voi kiinnostaa.

kiihdyit ja heittäydyit osin aivan epäasialliseksi!
        Mutta asiaan.
        Tiedän toki, että laadusta kannattaa maksaa, mutta en usko, että haalareissa on nelin-viisinkertaisia laatueroja. En esimerkiksi usko, että Reimatecit kestävät viisi kertaa kauemmin kuin Lassiet, ja harvoissa perheissä sellaiseen on tarvettakaan. Rahaa ei kannata tuhlata pelkkien mielikuvien takia. "Halpishaalarit" on termi, jonka ovat keksineet tahot, jotka hyötyvät kalliiden haalarien hyvästä menekistä tai sitten henkilöt, jotka yrittävät pönkittää omaa itsetuntoaan keinolla millä hyvänsä, jopa haalarimerkillä.
        Sinun perhettäsi en tunne ollenkaan, enkä myöskään pety mistään, mitä kirjoitat. Minun ei tarvitse olla kateellinen yksistä eikä kaksistakaan haalareista. Haluaisin rohkaista tätä palstaa lukevia vähävaraisia nuoria vanhempia tekemään hankintoja varojensa mukaan. Rohkaisen heitä myös mainitsemalla, ettei ihmisen menestys elämässä riipu haalarimerkistä. Toivottavasti sinunkin lapsistasi tulee onnellisia ja menestyviä ihmisiä haalarimerkistä riippumatta!
        Minuun et törmää kaupungin vuokrataloalueella, enkä myöskään katso sinua nenänvarttani pitkin lastesi haalarimerkin takia. Kaikki tuollainen on omaa luuloasi. Oletko muuten varma, etteivät ne kateelliset puheet, joihin olet lapsesta asti tottunut, ole vaikuttaneet sinuun sittenkin hieman negatiivisesti? Tuo sinun tekstisi panee ajattelemaan sitäkin.
        Epäile sinä vain vapaasti! Mainioita vaunujamme se ei haittaa lainkaan. Ja ihan suoraan sanoen, en usko, että vaunut ovat mitenkään merkittävästi kehittyneet parin viime vuosikymmenen aikana, ainakaan parempaan suuntaan.

• ole kateellinen

kiihdyit ja heittäydyit osin aivan epäasialliseksi!
        Mutta asiaan.
        Tiedän toki, että laadusta kannattaa maksaa, mutta en usko, että haalareissa on nelin-viisinkertaisia laatueroja. En esimerkiksi usko, että Reimatecit kestävät viisi kertaa kauemmin kuin Lassiet, ja harvoissa perheissä sellaiseen on tarvettakaan. Rahaa ei kannata tuhlata pelkkien mielikuvien takia. "Halpishaalarit" on termi, jonka ovat keksineet tahot, jotka hyötyvät kalliiden haalarien hyvästä menekistä tai sitten henkilöt, jotka yrittävät pönkittää omaa itsetuntoaan keinolla millä hyvänsä, jopa haalarimerkillä.
        Sinun perhettäsi en tunne ollenkaan, enkä myöskään pety mistään, mitä kirjoitat. Minun ei tarvitse olla kateellinen yksistä eikä kaksistakaan haalareista. Haluaisin rohkaista tätä palstaa lukevia vähävaraisia nuoria vanhempia tekemään hankintoja varojensa mukaan. Rohkaisen heitä myös mainitsemalla, ettei ihmisen menestys elämässä riipu haalarimerkistä. Toivottavasti sinunkin lapsistasi tulee onnellisia ja menestyviä ihmisiä haalarimerkistä riippumatta!
        Minuun et törmää kaupungin vuokrataloalueella, enkä myöskään katso sinua nenänvarttani pitkin lastesi haalarimerkin takia. Kaikki tuollainen on omaa luuloasi. Oletko muuten varma, etteivät ne kateelliset puheet, joihin olet lapsesta asti tottunut, ole vaikuttaneet sinuun sittenkin hieman negatiivisesti? Tuo sinun tekstisi panee ajattelemaan sitäkin.
        Epäile sinä vain vapaasti! Mainioita vaunujamme se ei haittaa lainkaan. Ja ihan suoraan sanoen, en usko, että vaunut ovat mitenkään merkittävästi kehittyneet parin viime vuosikymmenen aikana, ainakaan parempaan suuntaan.

muut vain luulevat niin :-))

Varmasti jokainen perhe ostaa ihan sellaiset haalarit kuin haluaa ja budjettiin sopii ihan ilman sinun rohkaisuasikin. Ja halpsituotteet on halpistuotteita vaikka sinä haluaisit ajatella miten.

No joo, voi olla, että tulee sulle sitten yllärinä, kun ei kauan säästämäsi vaunut lapsiesi perheille kelpaakaan.

• mitä haalareita
        ole kateellinen kirjoitti:

muut vain luulevat niin :-))

Varmasti jokainen perhe ostaa ihan sellaiset haalarit kuin haluaa ja budjettiin sopii ihan ilman sinun rohkaisuasikin. Ja halpsituotteet on halpistuotteita vaikka sinä haluaisit ajatella miten.

No joo, voi olla, että tulee sulle sitten yllärinä, kun ei kauan säästämäsi vaunut lapsiesi perheille kelpaakaan.

usko, että monikaan luulee minun kadehtivan kenenkään lasten haalareita!

En tarkoin tiedä, mitä tarkoitat halpistuotteilla, mutta sen tiedän, että jos kahdella suunnilleen saman asian ajavalla kulutushyödykkeellä, jolla on lyhyt käyttöikä, on nelin- tai viisinkertainen hintaero, kehotan ihmisiä, varsinkin nuoria vanhempia, joilla on paljon muitakin menoja, valitsemaan sen halvemman vaihtoehdon. Merkeistä ja mielikuvista ei kannata maksaa itseään kipeäksi.

No, katsotaan, kelpaavatko vaunut vai ei. Toivottavasti ei käy niin, että kaksi tai kaikki kolme tarvitsisivat niitä samanaikaisesti. Muuten joutuu vetämään pitkäätikkua!

• ole mitään

usko, että monikaan luulee minun kadehtivan kenenkään lasten haalareita!

En tarkoin tiedä, mitä tarkoitat halpistuotteilla, mutta sen tiedän, että jos kahdella suunnilleen saman asian ajavalla kulutushyödykkeellä, jolla on lyhyt käyttöikä, on nelin- tai viisinkertainen hintaero, kehotan ihmisiä, varsinkin nuoria vanhempia, joilla on paljon muitakin menoja, valitsemaan sen halvemman vaihtoehdon. Merkeistä ja mielikuvista ei kannata maksaa itseään kipeäksi.

No, katsotaan, kelpaavatko vaunut vai ei. Toivottavasti ei käy niin, että kaksi tai kaikki kolme tarvitsisivat niitä samanaikaisesti. Muuten joutuu vetämään pitkäätikkua!

tajua nykyajan haalareista. Kuvittelet niiden olevan samantasoisia. Miksi kirjoitat asiasta josta sinä et mitään tiedä.

Ei ole kiva kun osta halpishaalarit ja lapsi on koko ajan märkä kun haalarit falskaa täällä eteläsuomen kosteissa ilmoissa. Että jos et jakelisi tietämättömänä mitään neuvoja.

Heh, heh. Mahtaa olla hienot vaunut, jos noin suosituiksi kuvittelet :-))

• mitä haalareita
        ole mitään kirjoitti:

tajua nykyajan haalareista. Kuvittelet niiden olevan samantasoisia. Miksi kirjoitat asiasta josta sinä et mitään tiedä.

Ei ole kiva kun osta halpishaalarit ja lapsi on koko ajan märkä kun haalarit falskaa täällä eteläsuomen kosteissa ilmoissa. Että jos et jakelisi tietämättömänä mitään neuvoja.

Heh, heh. Mahtaa olla hienot vaunut, jos noin suosituiksi kuvittelet :-))

ei kannata maksaa nelin- tai viisinkertaista haalarien hintaa. Kurahousut tulevat halvemmiksi, ne pitävät vettä paremmin kuin kalleinkaan toppapuku ja ne saa helpommin puhdistetuksi esim. koiranulosteista, joihin lapsi leikkiessään helposti itsensä tahrii. Itse en kovin mielelläni pukisi lapselle kangashaalaria, josta ulosteet ja muu saasta vain pyyhkäistään pois päivästä ja viikosta toiseen.

Vaununi ovat tosiaan oikein mainiot. Tuskin nykyään enää valmistetaankaan yhtä mukavia ja kestäviä.

• jankkaaa sinä vain

ei kannata maksaa nelin- tai viisinkertaista haalarien hintaa. Kurahousut tulevat halvemmiksi, ne pitävät vettä paremmin kuin kalleinkaan toppapuku ja ne saa helpommin puhdistetuksi esim. koiranulosteista, joihin lapsi leikkiessään helposti itsensä tahrii. Itse en kovin mielelläni pukisi lapselle kangashaalaria, josta ulosteet ja muu saasta vain pyyhkäistään pois päivästä ja viikosta toiseen.

Vaununi ovat tosiaan oikein mainiot. Tuskin nykyään enää valmistetaankaan yhtä mukavia ja kestäviä.

ja osta halpista.

Koiranpaskassa ei lapseni ole vielä koskaan olleet vaikka itsellämmekin on usempi koira :-))

Että joku jaksaa olla kateellinen ihminen. Kerronko mitä kaikkea muuta laadukasta ostan niin voit sitten sitä kaikkea kadehtia :-)))

• en jaksa
        jankkaaa sinä vain kirjoitti:

ja osta halpista.

Koiranpaskassa ei lapseni ole vielä koskaan olleet vaikka itsellämmekin on usempi koira :-))

Että joku jaksaa olla kateellinen ihminen. Kerronko mitä kaikkea muuta laadukasta ostan niin voit sitten sitä kaikkea kadehtia :-)))

kuravaatteita muutenkaan pukea lapsille muuta kuin kunnon kurakelillä. Toki meiltä myös kuravaatteet löytyvät.

• mitä haalareita
        jankkaaa sinä vain kirjoitti:

ja osta halpista.

ihan varma siitä koiranpaska-asiasta? Paska kun on vesiliukoista ja levittyy pitkin pihoja, katuja ja puistoja myös kengänpohjissa, omissasikin.

En tarkoita, että lapsi kovin usein osuisi täydelliseen pökäleeseen, mutta nestemäisenä sitä on hyvin vaikea välttää. Minä kyllä aikoinani pesin lasteni haalareita enkä vain pyyhkinyt.

Kerron nyt vielä sinullekin, että minun ei tarvitse olla sinulle kateellinen yhtään mistään, vähiten lasten talvihaalareista. Kukaan perheessämme ei ole tarvinnut sellaisia pitkään aikaan. Eikö sinulla ole muita selitysmalleja ihmisen käyttäytymiselle tai puheenvuoroille kuin kateus? Mistähän se johtuu?

Ainoa syy, miksi tänne kirjoittelen, on se, että haluan rohkaista pienten lasten vanhempia käyttämään vaateostoksissa tervettä järkeä ja vertaamaan hintaa ja laatua. En edelleenkään usko, että lasten talvihaalareissa on nelin- tai viisinkertaisia laatueroja. Sen suuruisia hintaeroja niissä sen sijaan on.

• mitä haalareita
        en jaksa kirjoitti:

kuravaatteita muutenkaan pukea lapsille muuta kuin kunnon kurakelillä. Toki meiltä myös kuravaatteet löytyvät.

kuravaatteita tarvitsekaan pukea muuten kuin kurakelillä.
        Oletko muuten miettinyt, miten päiväkotien työntekijät "jaksavat" pukea kuravaatteet koko lapsilaumalle? Ihaileva ajatus päiväkodin suuntaan!

• wilma60

Oletko muuten miettinyt, miten päiväkotien työntekijät "jaksavat" pukea kuravaatteet koko lapsilaumalle? Ihaileva ajatus päiväkodin suuntaan!

Päiväkodista olen saanut kiitosta siitä, että lapsillani on haalarit joiden päälle ei tarvitse pukea kurahousuja. Säästyy henkilökunnan aikaa kun lapsi itsee vetää kosteussuojatun haalarin päällensä ja menee ulos.

Olen "laiska äiti" ja opettanut lapseni jo hyvin pienestä omatoimiseksi monessa asiassa, esim. pukemissa. Toki voisin vetäistä kurahaalarit valmiiksi haalarin päälle ja lapsi vetäisi koko "paketin" päällensä. Mutta kun kerran on tarjolla haalareita jotka kosteutta kestävät, niin miksi ihmeessä käyttäisin kurahaalareita. Ja vaikka lapsi sinne koirankakkaan menisikin niin äkkiä minä sen haalarin pesen.

• kurakelilläkö

niitä koiranpaskoja haalareihin ilmestyy :-)) Tosin meillähän niitä ei ole kyllä koskaan ilmestynyt. En tiedä oletko tämä jolla ei edes ole pieniä lapsia, mutta hän oli niin kovin huolissaan koirankakoista haalareissa :-))

Päiväkodin työntekijät tekevät työtään ja saavat siitä palkan. Kyllä kai meistä kaikki tekevät työpaikalla työnsä, en nyt pitäisi kurahaalareiden pukemista päivähoitajien haastavimpana työnä (minusta tuo kommenttisi oli oikeasti aika väheksyvä heitä kohtaan). Päiväkodit ymmärtääkseni itse haluavat että lapsilla on kuravaatteet. Tosin omat lapseni ovat kotihoidossa.

• haalareista kateellinen

ihan varma siitä koiranpaska-asiasta? Paska kun on vesiliukoista ja levittyy pitkin pihoja, katuja ja puistoja myös kengänpohjissa, omissasikin.

En tarkoita, että lapsi kovin usein osuisi täydelliseen pökäleeseen, mutta nestemäisenä sitä on hyvin vaikea välttää. Minä kyllä aikoinani pesin lasteni haalareita enkä vain pyyhkinyt.

Kerron nyt vielä sinullekin, että minun ei tarvitse olla sinulle kateellinen yhtään mistään, vähiten lasten talvihaalareista. Kukaan perheessämme ei ole tarvinnut sellaisia pitkään aikaan. Eikö sinulla ole muita selitysmalleja ihmisen käyttäytymiselle tai puheenvuoroille kuin kateus? Mistähän se johtuu?

Ainoa syy, miksi tänne kirjoittelen, on se, että haluan rohkaista pienten lasten vanhempia käyttämään vaateostoksissa tervettä järkeä ja vertaamaan hintaa ja laatua. En edelleenkään usko, että lasten talvihaalareissa on nelin- tai viisinkertaisia laatueroja. Sen suuruisia hintaeroja niissä sen sijaan on.

olekaan vaan siitä, että jollakin on varaa ostaa kalliita laadukkaita tavaroita ja vaatteita.

Minä en ymmärrä miksi pyörit täällä jos sinulla ei ole pieniä lapsia tai lapsenlapsia ja miten olet niin hyvin perillä lasten haalareiden hinnoista.

No, arvaahan sen, että olet oikeasti joku äiti, jolla on pieni/pieniä lapsia ja jota ärsyttää se, että joku ostaa parempia haalareita kuin itse pystyy ostamaan.

• mitä haalareita
        haalareista kateellinen kirjoitti:

olekaan vaan siitä, että jollakin on varaa ostaa kalliita laadukkaita tavaroita ja vaatteita.

Minä en ymmärrä miksi pyörit täällä jos sinulla ei ole pieniä lapsia tai lapsenlapsia ja miten olet niin hyvin perillä lasten haalareiden hinnoista.

No, arvaahan sen, että olet oikeasti joku äiti, jolla on pieni/pieniä lapsia ja jota ärsyttää se, että joku ostaa parempia haalareita kuin itse pystyy ostamaan.

olet aivan väärässä arvailuinesi.

Ellet ole huomannut edellisistä viesteistäni, "pyörin" täällä siksi, että haluan rohkaista tätä palstaa lukevia pienten lasten vanhempia käyttämään järkeään lastenvaatteiden hankinnassa ja olemaan maksamatta nelin- tai viisinkertaisia hintoja esimerkiksi talvihaalareista, joiden laadussa ei ole suurtakaan eroa. Ostopäätökset kannattaa perustella tosiasioilla. Merkeistä ja mielikuvista ei kannata maksaa.

Tämän keskustelun aikana minulle on ensi kertaa selvinnyt, että lapsen talvihaalarit voivat maksaa jopa 160 € eli vanhan tonnin. Tähän asti olin kuvitellut, että 100€ on yläraja. Ei mikään ihme, että lapsiperheissä on taloudellisia ongelmia, että vanhempien on näännytettävä itsensä työnteolla ja että rahasta tulee riitaa.

Eräs täysin vastenmielinen asia, joka tässä keskustelussa on ilmennyt, on se, että pikkulapsia ja heidän vaatteitaan käytetään pröystäilyn välineenä, että erilaisuutta ei hyväksytä edes haalaritasolla ja että pienten lasten vanhempien mielessä on ilmeisesti paljon patoutunutta ärtymystä tai suoranaista vihaa.

Miettikääpä, millaisia arvoja opetatte pienille viattomille lapsillenne!

• ihanko maksaa

Ellet ole huomannut edellisistä viesteistäni, "pyörin" täällä siksi, että haluan rohkaista tätä palstaa lukevia pienten lasten vanhempia käyttämään järkeään lastenvaatteiden hankinnassa ja olemaan maksamatta nelin- tai viisinkertaisia hintoja esimerkiksi talvihaalareista, joiden laadussa ei ole suurtakaan eroa. Ostopäätökset kannattaa perustella tosiasioilla. Merkeistä ja mielikuvista ei kannata maksaa.

Tämän keskustelun aikana minulle on ensi kertaa selvinnyt, että lapsen talvihaalarit voivat maksaa jopa 160 € eli vanhan tonnin. Tähän asti olin kuvitellut, että 100€ on yläraja. Ei mikään ihme, että lapsiperheissä on taloudellisia ongelmia, että vanhempien on näännytettävä itsensä työnteolla ja että rahasta tulee riitaa.

Eräs täysin vastenmielinen asia, joka tässä keskustelussa on ilmennyt, on se, että pikkulapsia ja heidän vaatteitaan käytetään pröystäilyn välineenä, että erilaisuutta ei hyväksytä edes haalaritasolla ja että pienten lasten vanhempien mielessä on ilmeisesti paljon patoutunutta ärtymystä tai suoranaista vihaa.

haalarit 160euroa. Pienet on sunkin murheet kun kauhistelet haalareiden hintoja. Jos joku haluaa ostaa laatua niin hän saa sitä ostaa ilman sinun vähättelyäsi. Jos joku ostaa halpoja haalareita niin hän osaa niitä ostaa ihan ilman sinun taivastelujasikin.

Itse sinä et hyväksy sitä, että joku vanhempi ostaa lapselleen jopa 160euron haalarin. Mene siis itseesi. Joillakin on katsos varaa siihen ihan ilman mitään vararikkoakin. Ja talvihaalareiden laadussa on todella suuria eroja. Yritä elää tätä päivää, älä elä eilisessä saati kahdeksankymmentäluvulla...

Kukaan tuskin kamalasti ottaa neuvoja tädiltä, jonka haalaritiedot on kahdeksankymmentäluvulta.

• koiranpaskaa

Koiranpaska nestemäisenä :-) Missä maailmassa sinä oikein elät. Minullakin on koiria ja kuten edellinen niin minäkin tiedän minkälaista koiranpaska on. Ja tiedän senkin, että ylihygieenisyys on pahasta. Mitä hemmetin haittaa siitä edes olisi, jos haalarissa olisi pikkaisen koiranpaskaa joka ei edes näy? Voi luoja mikä tyyppi.

Kiva, että olet aikoinasi joutunut pesemään haalareita, silloin olikin sellaisia haalareita, joista ei lika paljon pyykimällä lähtenyt. Nyt on toisin.

• mitä haalareita
        koiranpaskaa kirjoitti:

Koiranpaska nestemäisenä :-) Missä maailmassa sinä oikein elät. Minullakin on koiria ja kuten edellinen niin minäkin tiedän minkälaista koiranpaska on. Ja tiedän senkin, että ylihygieenisyys on pahasta. Mitä hemmetin haittaa siitä edes olisi, jos haalarissa olisi pikkaisen koiranpaskaa joka ei edes näy? Voi luoja mikä tyyppi.

Kiva, että olet aikoinasi joutunut pesemään haalareita, silloin olikin sellaisia haalareita, joista ei lika paljon pyykimällä lähtenyt. Nyt on toisin.

samassa maailmassa kuin sinäkin, siinä, missä veteen liuennut koiranpaska ja muu saasta tarttuu maassa leikkivien lasten vaatteisiin ja lähtee niistä pesemällä.
        Ylihygieenisyys on pahasta, mutta ylihygieenisyys on vielä kaukana siitä, että lasten ulkovaatteet pestään säännöllisesti.
        En "joutunut" pesemään lasteni haalareita, vaan pesin niitä. Minua inhottaa ajatuskin, että nyt on toisin.
        Eipä ihme, että taudit leviävät, jos kerran vaatteita ei pestä.

• mitä haalareita

ihmettelijälle.

Tuntuvatpa tädin neuvot kiinnostavan kovastikin.

Jokainen saa käyttää rahansa niin kuin haluaa. Täällä vain muutamia kirjoittajia tuntuu huolettavan se, että joku käyttää runsaan satasen johonkin muuhun kuin haalareihin.

Edelleenkään ei merkistä eikä mielikuvista kannata maksaa.

Ja hyvät vanhemmat, ostakaa lapsellenne sellaiset haalarit, jotka voi pestä, ja peskää niitä myös! Voihan takapuolensakin pyyhkiä paperilla, mutta hyvä sitä on joskus pestäkin.

• koirankakka keskustelu

samassa maailmassa kuin sinäkin, siinä, missä veteen liuennut koiranpaska ja muu saasta tarttuu maassa leikkivien lasten vaatteisiin ja lähtee niistä pesemällä.
        Ylihygieenisyys on pahasta, mutta ylihygieenisyys on vielä kaukana siitä, että lasten ulkovaatteet pestään säännöllisesti.
        En "joutunut" pesemään lasteni haalareita, vaan pesin niitä. Minua inhottaa ajatuskin, että nyt on toisin.

Tulen tähän teidän väliin sanomaan oman kommenttini. Lapsellani on aina ollut ReimaTecit ja kyllä niitä aina muutaman kerran olen ihan pesukoneessakin pessyt silloin kun oikein kurasen näköset ovat. Eihän se mitenkään kielletty ole. Useita pesuja ei kuitenkaan suositella. Toisaalta päiväkodissahan kurikset laitettiin melkein aina päälle kun oli kurailma joten ei ne läheskään joka päivä likastunut ja kotona ulkoillaan lähinnä viikonloppuisin hyvällä ja kuivalla hvyällä ilmalla. Koiranpaskassa ei lapseni ole ikinä rymynnyt kun leikkii lähinnä puistoissa joissa koiranpaskaa ei ole ja ei sitä meidän pihallakaan ole.

• inttäjä

en ole missään sanonut ettenkö toisinaan myös pesisi haalareita. Tottakai pesen, mutta en ole hullu ylihygieenikko joka laittaa joka ulkoilun jälkeen haalarit pesuun. Mahtaa olla lapsilla kylmä, jos haalarit pestään vähän väliä ja silloin niiden lämmöneristys menee huonoksi nopeammin, varsinkin halppishaalareissa näin käy.

Voi luoja, että olet kyllä lapsellinen, ei uskoisi että sinulla on aikuiset lapset.

Minun anoppini muuten antoi meille vaunut Oikein mukavat tuliterät 1200euron vaunut osti ensimmäiselle vauvallemme ja saatiin itse valita, anoppi vain maksoi. Olen kyllä kiitollinen :-)

• mitä haalareita

Kiitos analyysistäsi! Mielenkiintoista huomata, millaisilla perusteilla teet päätelmiä.

Itsehän lastenne vaatteet peset tai olet pesemättä. Toivottavasti lapsesi ei kuitenkaan osu lähelleni likaisissa ja haisevissa haalareissaan!

Jos haalarit menettävät pesussa lämmöneristyskykyään, voi halvemman haalarin ostaja pestä vapaasti haalareita ja ostaa uudet neljä tai viisi kertaa yksien kalliimpien hinnalla. Tuskin sellaiseen kuitenkaan on tarvetta. Käytetäänhän samoja haalareita yleisesti, olipa ulkolämpötila miinus 1 tai miinus 25 astetta. Haalareita, joiden pesu aiheuttaa niin suuria eroja lämmöneristyksessä, ei missään tapauksessa kannata ostaa, eikä niistä ainakaan kannata maksaa 160 euroa!

• rasaviliä..

ostellaan meillä kesähelteillä aleaikaan jopa vuosi ennen käyttöä. Näin laadusta ei tarvitse yhtään tinkiä ja haalareita voi saada jopa 70% alennuksella, mikä on melkoinen säästö 3-lapsisessa perheessä :)

• tönö

tönö

• inttäjälle

"Itsehän lastenne vaatteet peset tai olet pesemättä. Toivottavasti lapsesi ei kuitenkaan osu lähelleni likaisissa ja haisevissa haalareissaan!

Jos haalarit menettävät pesussa lämmöneristyskykyään, voi halvemman haalarin ostaja pestä vapaasti haalareita ja ostaa uudet neljä tai viisi kertaa yksien kalliimpien hinnalla. Tuskin sellaiseen kuitenkaan on tarvetta. Käytetäänhän samoja haalareita yleisesti, olipa ulkolämpötila miinus 1 tai miinus 25 astetta. Haalareita, joiden pesu aiheuttaa niin suuria eroja lämmöneristyksessä, ei missään tapauksessa kannata ostaa, eikä niistä ainakaan kannata maksaa 160 euroa! "

Hyvin olet pihalla asioista. Miinus ykkösellä on yleensä syyshaalarit päällä ehkä välipuvun kera (syyshaalarit myös maksavat sen satkun :-) Talvihaalarit on vasta sitten kovemmilla pakkasilla ja vähemmän kurasilla ilmoilla jotta ei tarvitse niin paljon pestä. Lapsieni haalarit eivät haise eivätkä ole likaiset. Koska he eivät rymyä koiranpaskassa, ehkä sinulla on ollut omituisia lapsia, jos ovat koiranpaskassa rymynneet.

Lapsiani en varmasti tuollaisen ihmisen lähellekään tuo, tiedä minkä basillikammon häneen tartuttaisit. Sairas suhtautuminen baketeereihin sinulla. Meillä lapset ovat olleet todella terveitä, varmaan koska heillä on henkisesti terve äiti.

Jokainen ostaa minkähintaiset haalarit haluaa, sinä nyt tuskin edes raskisit lapsillesi haalareita ostaa, pitäisit ne varmaan sisällä koko ajan. Saattaisihan ulkoa jotain bakteereitakin saada. Missähän eritetyssä kaapissa sinäkin elät, jottet vain saa bakteereita.

• mitä haalareita

ovat vimmastuneet ja turvautuvat henkilöhyökkäykseen.

Miksi muuten roikutte koneella ettekä ole ulkoilemassa lastenne kanssa?

Täällä on esitetty monenlaisia, osin ristiriitaisia ja harhaluuloihin perustuvia väitteitä ja perusteluja. Mikään niistä ei ole vielä saanut minua vakuuttumaan siitä, että talvihaalareiden laadussa on nelin- tai viisinkertaisia eroja kuten niiden hinnassa.

Suosittelen lapsille kestäviä, pestäviä, edullisia ja huolettomia haalareita, joilla saa "rymytä" vapaasti. Väitän, että kaikki kostealla kelillä ulkoilevat lapset rymyävät myös koiranpaskassa, tiesivätpä vanhemmat sitä tai ei. Sehän liukenee veteen eikä erotu muusta kurasta. Kuralätäköissä on myös monenlaista muuta orgaanista ainetta, sylkeä, räkäklönttejä yms.

Metrinmittaisen maailma on hieman erilainen kuin 70 senttiä pitempien. Kumartukaapa katsomaan!

• pelkissä haalareissa...

Täällä on esitetty monenlaisia, osin ristiriitaisia ja harhaluuloihin perustuvia väitteitä ja perusteluja. Mikään niistä ei ole vielä saanut minua vakuuttumaan siitä, että talvihaalareiden laadussa on nelin- tai viisinkertaisia eroja kuten niiden hinnassa.

Suosittelen lapsille kestäviä, pestäviä, edullisia ja huolettomia haalareita, joilla saa "rymytä" vapaasti. Väitän, että kaikki kostealla kelillä ulkoilevat lapset rymyävät myös koiranpaskassa, tiesivätpä vanhemmat sitä tai ei. Sehän liukenee veteen eikä erotu muusta kurasta. Kuralätäköissä on myös monenlaista muuta orgaanista ainetta, sylkeä, räkäklönttejä yms.

Metrinmittaisen maailma on hieman erilainen kuin 70 senttiä pitempien. Kumartukaapa katsomaan!

Oletko unohtanut täysin kurikset? Ne ovat lapseni päällä aina jos on kurailma tai muuten märkää. Ei meillä kuralätäköissä talvipuvussa käydä. Toisaalta puhtaan märän lumen päällä on kivempi istua ja touhuta hyvin kosteuttapitävissä haalareissa joten siksi ostan sellaiset lapselleni.

• koirankakkakamoiselle

Lapseni on päivisin päiväkodissa jossa ulkoilee arkisin. Siellä ei tarvitse koirankakassa sentään rymytä (nestemäisenä tai kiinteänä. Viikonloppuisin ulkoilemme puistoissa jossa onneksi todella harvoin voi törmätä kyseiseen jätteeseen. En oikein ymmärrä missä lapsesi leikkii kun sitä koiranjätettää näytää olevan vaarana joutua vaatteisiin jatkuvasti? Lapseni myös on opetettu kävelemään kävelytiellä jossa onneksi erittäin harvoin koirankakkaa on. Tienpientareella kävely on kielletty ja arvaat varmaan miksi.

• mitä haalareita
        koirankakkakamoiselle kirjoitti:

Lapseni on päivisin päiväkodissa jossa ulkoilee arkisin. Siellä ei tarvitse koirankakassa sentään rymytä (nestemäisenä tai kiinteänä. Viikonloppuisin ulkoilemme puistoissa jossa onneksi todella harvoin voi törmätä kyseiseen jätteeseen. En oikein ymmärrä missä lapsesi leikkii kun sitä koiranjätettää näytää olevan vaarana joutua vaatteisiin jatkuvasti? Lapseni myös on opetettu kävelemään kävelytiellä jossa onneksi erittäin harvoin koirankakkaa on. Tienpientareella kävely on kielletty ja arvaat varmaan miksi.

päiväkodissa en tiedä varmuudella, mutta ainakin erään kaupunkimme päiväkodin liukumäki oli kuorrutettu tässä eräänä viikonloppuna ihmisulosteella. Henkilökunta huomasi sen vasta kun lapset jo olivat siinä leikkimässä. Tämä vain esimerkkinä siitä, että maailmassa sattuu ja tapahtuu kaikenlaista, lasten on hyvä saada liikkua ja leikkiä vapaasti ja haalarien on oltava pestäviä.

En olisi niinkään varma, että kävelytiellä ei ole koirankakkaa. Koiria ulkoilutetaan yleisesti kävelyteillä, ja valitettavan harvat koiranomistajat korjaavat lemmikkiensä jätökset. Voihan olla, että jätöksiä ei näy siksi, että ne ovat liuenneet veteen tai tarttuneet kengänpohjiisi - tai lasten vaatteisiin.

Minun lasteni vaatteisiin kengänpohjia lukuunottamatta koirankakkaa ei enää kovin usein tartu, he kun ovat jo yli 170-senttisiä. Silti he pesevät ahkerasti ulkoiluvaatteitaan samoin kuin muitakin vaatteitaan.

Kun lapseni olivat pieniä, he leikkivät varsin vapaasti metsässä, pihoilla, kentillä, kallioilla, soilla, puistoissa, rannoilla ja pelloilla. Kielsin heitä vain pahanteosta. Elämältä ja maailmalta en ole lapsiani koskaan pyrkinyt suojelemaan.

Olen edelleenkin sitä mieltä, että talvihaalareista ei kannata maksaa liikaa pelkän merkin takia. Missään tapauksessa ei kannata ostaa ulkovaatteita, joita ei voi pestä.

Koska mitään uutta ei ole tässä keskustelussa ilmennyt, lopetan tähän ja suosittelen lämpimästi kaikille vanhemmille, että he lähtisivät lastensa kanssa ulos.

• ja vielä vähän yksinkertain...

päiväkodissa en tiedä varmuudella, mutta ainakin erään kaupunkimme päiväkodin liukumäki oli kuorrutettu tässä eräänä viikonloppuna ihmisulosteella. Henkilökunta huomasi sen vasta kun lapset jo olivat siinä leikkimässä. Tämä vain esimerkkinä siitä, että maailmassa sattuu ja tapahtuu kaikenlaista, lasten on hyvä saada liikkua ja leikkiä vapaasti ja haalarien on oltava pestäviä.

En olisi niinkään varma, että kävelytiellä ei ole koirankakkaa. Koiria ulkoilutetaan yleisesti kävelyteillä, ja valitettavan harvat koiranomistajat korjaavat lemmikkiensä jätökset. Voihan olla, että jätöksiä ei näy siksi, että ne ovat liuenneet veteen tai tarttuneet kengänpohjiisi - tai lasten vaatteisiin.

Minun lasteni vaatteisiin kengänpohjia lukuunottamatta koirankakkaa ei enää kovin usein tartu, he kun ovat jo yli 170-senttisiä. Silti he pesevät ahkerasti ulkoiluvaatteitaan samoin kuin muitakin vaatteitaan.

Kun lapseni olivat pieniä, he leikkivät varsin vapaasti metsässä, pihoilla, kentillä, kallioilla, soilla, puistoissa, rannoilla ja pelloilla. Kielsin heitä vain pahanteosta. Elämältä ja maailmalta en ole lapsiani koskaan pyrkinyt suojelemaan.

Olen edelleenkin sitä mieltä, että talvihaalareista ei kannata maksaa liikaa pelkän merkin takia. Missään tapauksessa ei kannata ostaa ulkovaatteita, joita ei voi pestä.

Koska mitään uutta ei ole tässä keskustelussa ilmennyt, lopetan tähän ja suosittelen lämpimästi kaikille vanhemmille, että he lähtisivät lastensa kanssa ulos.

Kerroppa meille nyt sitten mistä löydät haalarin jota ei voi pestä? Taidat olla todella jämähtänyt lastesi leikki-ikään, ehkä silloin oli paperisia haalareita joita ei saanut pestä.

ja jotta sinua vielä enemmän ärsyttäisi voin kertoa myös kengistä.

Talvikengät tepsut tai jotkut hyvä coreteksit 80-150euroa
        Kesäkengät eccot 80euroa
        kesäsandaalit eccot 60 euroa
        talvisaappaat nokiat 30euroa
        kesäsaappaat nokiat 25euroa

siinä vuoden kengät ja kenkiä pidän vain yhdelllä lapsella samoja jonka jälkeen myyn vanhat huutonetissä. Omalle lapselleni en halua toisen käyttämiä kenkiä laittaa eli ostan jokaiselle uudet kun taas sitten joku toinen mielellään ostaa laadukkaat käytetyt minulta kuin huonot halpakengät kaupasta. Joten revi siitä.

Onkohan tätille tullut mieleen se, että hänen omissa kengänpohjissa on jos mitä paskaa. Miten voit sellaiset kengät edes jalkaasi laittaa vaan kaiketi peset ne joka ulkonakäynnin jälkeen.

• vedenpitävyyttä haalareihin

Onneksi suurin osa koirista on niin fiksuja että heidän luonnollinen tarpeensä jo ohjaa tekemään jätöksensä ojanpenkkaan eikä keskellä asfalttia. Toki poikkeuksia on mutta onneksi vain harva koira tekee tortun keskellä kävelytietä ja onneksi sitä harvempi omistaja jättää sen keräämättä jos näin tapahtuisi. Eli en kyllä itse, tai lapseni ole onnistunut astumaan koirankakkaan kadulla. Ojassa kävelemisen ja tienpientareen kävelemisen seuraukset olen jo kauan aikaa sitten opettanut lapsilleni joten sinne hän ei eksy. Asumme kaupungissa joten metsässä samoilua emme harrasta ja toden totta siellähän sitä siihen itteensä voi hyvinkin törmätä.

Voihan sitä päiväkodin pihalla olla vaikka huumepiikkejä tai muuta roskaa jonka pieni poimii käsiin ja suuhun (valitettavasti) ja silloin ei ole paljon apua siitä minkälaiset haalarit on tai ei. Veikkaan että kertomasi liukumäki juttu ei ole kuitenkaan kovin yleinen tapahtuma. Ja kertauksen vuoksi jos nyt pääsee pahasti likaantumaan joskus niin pesuun vaan...

Ja kun tämä kaikki lähti nyt taas siitä että kalleilla haalareilla oleva lapsi olisi mukamas likaisissa ja haisevissa haalareissa kun niitä ei mukamas voi pestä niin usein niin ainakin meidän kohdalla näin ei ole. Kun ovat selvästi likaiset tai haisevat niin pesty on ja ihan huoletta. Oikein on joskus ihmetellyt kun niin pitkän aikaa ovat säilyneet siistin näköisenä, kiitos tästä päiväkodin hoitajille jotka aina jaksavat pukea kurikset jos on kurailma tai märkää.

Joku ostaa halvat ja haluaa pestä vähintään kerran viikossa. Meille riittää pesu paljon harvemmin. Jotkut lapset saavat haalarinsa likaiseksi ja koiranpaskaan paljon nopeammin kun toiset. Jotkut eivät pidä niin tärkeänä veden-kosteuseristystä. Minä pidän. Sehän on ihan oma valinta. En minä sitä sano että lapsilla on huonot ja hirveät oltavat halpishaalareilla koska varsinkin kuriksien kanssa ovat varmaan ihan ok mutta kyllä tietyissä tilanteissa nuo kalliimpien haalareisen kosteus- vedenpitävyys ovat etu ja niissä on mukavampi olla. (Esim. lumessa.) Se että pitääkö se hinta olla nelinkertainen on asia erikseen ja ehkä ei pitäisi mutta minkä sille voi...

• että annoit

lastesi leikkiä soilla. Tosi fiksua joo. Ihan vain pieni oppitunti. Suot ovat erittäin upottavia, jos lapsi sellaiseen juuttuu kiinni ja alkaa vajota siinä tulee nopeasti itku äidillekin kun ei saa lasta sieltä ylös. Huh, huh, eipä tulisi mieleenikään antaa lapsen leikkiä soilla.

• mitä haalareita
        että annoit kirjoitti:

lastesi leikkiä soilla. Tosi fiksua joo. Ihan vain pieni oppitunti. Suot ovat erittäin upottavia, jos lapsi sellaiseen juuttuu kiinni ja alkaa vajota siinä tulee nopeasti itku äidillekin kun ei saa lasta sieltä ylös. Huh, huh, eipä tulisi mieleenikään antaa lapsen leikkiä soilla.

Soita on erityyppisiä: korpi, räme, neva, letto, aapa. Jotkut ovat hyvin upottavia, toiset taas eivät. Siinä oppituntia sinulle.
        Itse olen leikkinyt soillakin, samoin lapseni.
        Sinun ei tietenkään tarvitse antaa lastesi leikkiä soilla. Isompana he itse valitsevat leikki- ja vaeltelupaikkansa itse.

• millään lopettaa

Soita on erityyppisiä: korpi, räme, neva, letto, aapa. Jotkut ovat hyvin upottavia, toiset taas eivät. Siinä oppituntia sinulle.
        Itse olen leikkinyt soillakin, samoin lapseni.
        Sinun ei tietenkään tarvitse antaa lastesi leikkiä soilla. Isompana he itse valitsevat leikki- ja vaeltelupaikkansa itse.

säälittävää, että vanha muija jaksaa täällä pyöriä höpöttämässä kahdenkymmene vuoden takaisia tietojaan haalareista ja sitten ei edes tajua soista mitään.

Kiva, että kävit googlettamassa eri suotyypit. Pienet lapset on parempi opettaa siihen, etteivät mene suolle lainkaan. Mutta onneksi sinulla ei ole piniä lapsia enää, mahdat kyllä olla melkoinen rasite isoillekin lapsillesi. Voi voi, kun he ostavat lapsilleen kunnon haalarit ja kunnon vaunut :-))

• ei ole totta
        millään lopettaa kirjoitti:

säälittävää, että vanha muija jaksaa täällä pyöriä höpöttämässä kahdenkymmene vuoden takaisia tietojaan haalareista ja sitten ei edes tajua soista mitään.

Kiva, että kävit googlettamassa eri suotyypit. Pienet lapset on parempi opettaa siihen, etteivät mene suolle lainkaan. Mutta onneksi sinulla ei ole piniä lapsia enää, mahdat kyllä olla melkoinen rasite isoillekin lapsillesi. Voi voi, kun he ostavat lapsilleen kunnon haalarit ja kunnon vaunut :-))

Olen keskustelussa ihan ulkopuolinen ihminen, mutta olet kyllä todella törkeä ihminen, mikä oikeus sinulla on haukkua toista "vanhaksi muijaksi". Mikä on sinut tehnyt noin katkeraksi ? Raha ei tuo onnea eikä näköjään käytöstapojakaan.

Mielipiteitä on monia ja ihmettelenkin että miten Te jaksatte kinastella yhdestä puku merkistä !!!

• ulkopuolinen ;-))
        ei ole totta kirjoitti:

Olen keskustelussa ihan ulkopuolinen ihminen, mutta olet kyllä todella törkeä ihminen, mikä oikeus sinulla on haukkua toista "vanhaksi muijaksi". Mikä on sinut tehnyt noin katkeraksi ? Raha ei tuo onnea eikä näköjään käytöstapojakaan.

Mielipiteitä on monia ja ihmettelenkin että miten Te jaksatte kinastella yhdestä puku merkistä !!!

Ihan itse olet kertonut, että lapesi ovat jo aikuisia. Minäkin olen parin vuoden päästä jo vanha muija.

Ja jos lopettaisit tuon jatkuvan ruikuttamisen ja keskittyisit ihan omaan elämääsi ja antaisit meidän pienten lasten äitien päättää ihan ilman sinun sekaantumistasi haalariasiamme. Ne ovat meidän lapsiamme, eivät sinun.

• tuollainen

"Täällä on esitetty monenlaisia, osin ristiriitaisia ja harhaluuloihin perustuvia väitteitä ja perusteluja. Mikään niistä ei ole vielä saanut minua vakuuttumaan siitä, että talvihaalareiden laadussa on nelin- tai viisinkertaisia eroja kuten niiden hinnassa. "

Mitähän tämä asia ylipäänsä sua liikuttaa, kun sulla omien sanojesi mukaan ei edes ole pieniä lapsia. Miten joku jaksaa roikkua täällä keskustelupalstalla kirjoittamassa monta monta viestiä haalareista vaikkei edes ole haalareita käyttäviä lapsia eikä selvästi edes tietoa haalareiden ominaisuuksista.

Ja sitten arvostellaan äitejä siitä, että käyvät välillä koneella, huh huh. Mitäs itse teet koneella etkä ole töissä tai tee jotain kehittävää. Haalareiden pohtimisesta voi meille sentään jotain hyötyä ollakin, mutta sinulle tuskin siitä mitään.

• jolle vastasit
        ei ole totta kirjoitti:

taidat kunnioittaa häntä paljon. Harvoin enää näkee teitittelyä kirjoitettuna, hyvä kun edes enää tunnistaa :-)

• lapsesi rypee?

Tämä on sinulle joka kirjoitit "inttäjälle". Valitettavasti ei antanut enää lisätä tuohon ketjuun joten joudun vastaamaan tähän.
      Sinua vaivaa varmaan jokin sisälukutaito nimittäin kirjoitinhan että lapseni haalarit eivät kyllä usein pahemmin likaannu koska kura/sadeilmalla on kurikset päällä ja muutenkin jos ulkoillaan niin ulkoillaan kuivalla hyvällä ilmalla esim. puistoissa joissa ei todellakaan ole mitään koirankakkaa. Lapsellani ei ole ikinä likaisia, haisevia haalareita. Niinkuin kirjoitin, jos ne todella pahasti kurastuvat/likastuvat niin sitten pesen ne pesukoneessa. Pesen noin ehkä viisi kertaa talvessa eikä tarvetta ole todellakaan ollut useampaan pesuun eli vaikka olisi halpishaalarit niin tuskinpa olisin niitä useammin pessyt kun lapseni ei ryve haalareissa mudassa tai koiranpaskassa. Muutamasta pesusta lämmöneristys ei katoa tai huonone. Halpishaalareissahan sitä kosteusuojaa ei ole ikinä pahemmin ollutkaan joten eipä sitä tarvitse miettiä montaa kertaa pesee mutta niinkuin sanoin niin yhtä monen pesun nuo laatuhaalarit vedeneristyksineen kestää kun on tarvettakin. Kuinkakohan usein teillä on tarvetta haalarin pesulle? Ihmettelen vain missä mudassa sitä viikoittain ryvetään, ilman kuriksia vai?

• viestejä kunnolla?

Tämä on "taidat olla aikamoinen inttäjä" nimimerkille. Et siis tajunnut että kirjoitus ei ollut sinun vastaväittelijän kirjoitus vaan ihan toisen "ulkopuolisen". Et sinäkään kovin hyvin näytä noita tekstejän lukaisevan. Jos et ole tietoinen niin ReimaTechit ovat erittäin kallit laatuhaalarit (ellei ne kalleimmat) ja kirjotukseni pointti oli se kun siitä kuraisuudesta ja likaisuudest oli puhuttu että kyllä ne laatuhaalaritkin voi pesukoneeseen välillä laittaa (ilman että kosteussuoja heti kärsii siitä) eikä ainakaan meidän lapsi kulje missään likaisissa haalareissa vaikka on kosteusssuojatut ReimaTecit päällä.

• sinä sitten

kirjoitit. Olisit viitannut omaan kirjoitukseesi kun nyt ei pysy perillä. Mitä olet siis aiemmin kirjoittanut?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      122
      1701
    2. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      16
      1382
    3. Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA

Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR
      Hindulaisuus
      329
      982
    4. Tiedätkö miten pahalta tuntui

Kun vetäydyit? Ei kuukausiksi vaan vuosiksi.
      Ikävä
      61
      980
    5. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      65
      826
    6. J miehestä oikeaa

Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen
      Ikävä
      78
      816
    7. Onko Lahdessa juhannuskokkoa?

Entä vähän kauempana?
      Lahti
      1
      770
    8. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      46
      741
    9. Kysyit firman bileissä..

.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta
      Ikävä
      9
      671
    10. Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin

Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta
      Maailman menoa
      62
      658
    Aihe