Eli sellasta mietiskelin, ottaako perheesi sinua paljon mukaan vapaa-ajan viettoon esim viikonloppuisin vai vietätkö itseksesi?
Ja miten perheesi suhtautuu siihen jos käyt ulkona siis baareissa ravintoloissa yms? Itselle perheen äiti sanoi että on ok jos haluan käydä ulkona, mutta kuitenkin seur päivänä kun näemme hän katsoo hassusti jos olen nukkunut myöhään. Vai onkohan vain utelias?
Host-perhe ja vapaa-aika
10
1671
Vastaukset
- simpukkka
Mut otetaan ihan hyvin mukaan, jos jotain ihmeempiä tekevät niin kysytään tulenko mukaan, samoin jos sukulaisia käy kahvilla niin esitellään jne. Harvoin kuitenkaan vietän vapaa-aikaa heidän kanssaan, se aika on nimittäin niin kullanarvoista että menen mieluummin omia menojani kavereitten kanssa.
Multa saatetaan kans kysyä menikö myöhään ja oliko kivaa, ei siis mitään ristikuulusteluja. Tuskin hostis mitenkään pahalla sua kattoo, mäki mietin alussa että onkohan nyt tää nyt ok mennä keitteleen aamukahvia kun perhe syö lounasta, mutta lapsiperheen rytmi on vähän erilainen kun meidän parikymppisten ja myös perheeni ymmärtää sen hyvin:)- simpukkka
En osaa kovin hyvin tämän maan kieltä, joten välillä tuntuu että vanhemmat kyselevät miten ilta meni ihan vaan saadakseen juttua tulemaan. Samoin kuin iltaisin he kyselevät mitä olen tehnyt päivällä kun lapset ovat koulussa. Mitään kännikertomuksia en tietenkään heille jaa, mutta todella hyvä mieli tulee kun he kannustavat puhumaan ja ovat kiinnostuneita muutenkin kuin työn merkeissä:)
- jennikaisa
Moikka!
Vapaa-aika on sinun vapaavalintaista aikaasi ja saat täysin itse päättää mitä silloin teet. Perheellä ei siihen ole nokan koputtamista niin kauan kun et riko lakia tai perheen sääntöjä. Edellisellä tarkoitan sitä, että et esim. vapaa-ajallasikaan voi raahata teille kavereita kylään jos perhe on sen erikseen kieltänyt.Jos perheen äiti katsoo hassusti aamulla kun heräät se johtuu ehkä siitä, että hän on lasten takia herännyt kovin aikaisin ja hänelle esim. klo 12 on oikeasti puolipäivä...ettei vain olisi kateellinen ;-)
Minä ainakin kävin molemmilla aupairreissuillani melkein voisi sanoa, että joka viikonloppu jossain baarissa tai pubissa.Välillä jäin jonkun kaverin luokse yöksi, välillä tulin hiljaa kotiin häiritsemättä perhettäni.Koskaan minulle ei bilettämisestä valitettu, koskaan ei tivattu minne olen menossa, ei asetettu mitään kotiintuloaikoja tms. Pidin kuitenkin itse visusti huolen siitä, että tosiaan en sillä bilettämiselläni häirinnyt perheen elämää, en käyskennellyt krapulassa perheen edessä, jos olin kovin humalassa jäin aina kaverin luokse yöksi jne. Ja ennen kaikkea huolehdin, että maanantaina työviikon alkaessa olin virkeä ja ehdottomasti selvinpäin. Sunnuntaina aina siis tein jotain rauhallisempaa, istuin kahvilla, luin puistossa, kirjoitin kotiin kirjeitä jne.Usein aikataulut jopa meni niin ristiin, että en välttämättä nähnyt perhettä juurikaan viikonloppuisin...
Ensin arkailin tätä ulos lähtemistä, mutta molemmat perheet suorastaan kannustivat siihen. Antoivat alussa jopa ihanana yllätyksenä ylimääräistä taksirahaa, että pääsisin yöllä turvallisesti kotiin vieraassa kaupungissa!Aina perjantaina kyselivät viikonlopun suunnitelmista ja haikailivat oman nuoruutensa perään :-).Lähtöpäivän lähestyessä molemmat perheet pyysivät monta kertaa, että enkö voisi jäädä heille vielä. En siis usko, että perheitä tämä melko ahkerakin viihteellä käynti haittasi! Päinvastoin jälkeen päin kun olemme kirjoitelleet, ovat molemmat perheet valitelleet ettei uusi tyttö käy viikonloppuiltaisin kovin usein baareissa. Tunnustivat tottuneensa jo siihen, että talo oli usein viikonloppuisin pääosin perheen käytössä ja että he saivat silloin sellaista erityistä perheenkeskeistä aikaa. Kaipailivat siis sitä, että aupair oikeasti kävisi bilettämässä ja olisi iltoja ja öitäkin pois ;-) En olisi kyllä parempia perheitä voinut toivoa!
Aupair-aika on ainutkertaista, älä vaan perheen takia jää omaan huoneeseen nyhväämään! Rohkeasti viihteelle jos siltä tuntuu! Perheellä ei ole oikeuttaa siihen asiaan puuttua niin kauan kun vain muistat työaikasi silti hoitaa kunnialla!!!!!!- ....
moi!
mä oon nyt ollu kohta 2kk aupairina ja kyllä oon käyny n. kerran viikossa baarissa/klubilla... ja myöhään on mennytkin, ei kuitenkaa mitää kauheit krapulapäiviä ja jos olisin krapulassa en näyttäytyisi perheen edessä. kuitenkaan ei mullakaan oo ihan mukava olo jos tuun siinä kl.11 aikoihin aamiaispöytään jos muut on syönyt jo tunteja aiemmin..:D mutta tottakai aupairilla on oikeudet tulla ja mennä viikonloppusin milloin haluaa, vapaa-aikaa kun on!!
itse ainakin odotan aina kauheesti viikonloppuja, pääsee ihmisten ilmoille, viikonlopun jälkeen on taas helpompi alottaa uus työviikko! - ssmmkk
.... kirjoitti:
moi!
mä oon nyt ollu kohta 2kk aupairina ja kyllä oon käyny n. kerran viikossa baarissa/klubilla... ja myöhään on mennytkin, ei kuitenkaa mitää kauheit krapulapäiviä ja jos olisin krapulassa en näyttäytyisi perheen edessä. kuitenkaan ei mullakaan oo ihan mukava olo jos tuun siinä kl.11 aikoihin aamiaispöytään jos muut on syönyt jo tunteja aiemmin..:D mutta tottakai aupairilla on oikeudet tulla ja mennä viikonloppusin milloin haluaa, vapaa-aikaa kun on!!
itse ainakin odotan aina kauheesti viikonloppuja, pääsee ihmisten ilmoille, viikonlopun jälkeen on taas helpompi alottaa uus työviikko!Mun perhe on hieman ihmeissaan ja huolissaan, etta kayn niin vahan baareissa, ja aina kun meen mua kannustetaan oleen myohaan ja pitaan hauskaa. :) Seuraavanan paivana sitten yleensa ne kyselee etta oliko hauskaa. Niiden mielesta se on luonnollinen osa mun elamaa, etta kayn ulkona. Vaikka en meniskaan mihinkaan, niin koska rakastan nukkumista kapuan aamupalalle yleensa puolen paivan tienoon, eika sekaan ole ongelma kenellakaan. Viikonloput on mun ja saan elaa kuten tahdon. Tietenkin perheen saantoja ja menona kunnioittaen! Host-isa monesti vaan ihmettelee, kuinka pystyn nukkumaan, vaikka lapset kiljuu ja riehuu talossa. :)
- Nimetön
Perheelle oli ok kun olin baarissa ja tulin kotiin kahden aikaan yöllä ja olin töissä seuraavan päivän, tosin lauantain. Plus join kaksi siideriä ja sanoin sen perheellekin. Täällä on myös vähän hankalasti bussiyhteydet, joko tulet kymmeneltä, kahdelta tai viideltä. Perhe siis näkee myös mun näkökulman.
Kerran perheen äiti sanoi että heille on ok, jos otan illalla muutaman lasin vinkkua tai pari kaljaa, mutta jos oon töissä seuraavana päivänä, pari on riittävästi.
Mutta jos oon vapaalla seuraavan päivän, ei perhettä haittaa vaikka tulen aamu seiskalta kotiin, kunhan lapset eivät joudu katsomaan mua humalassa tai krapulassa, tai kuuntelemaan mun kännitarinoita.
Homma on mun mielestä reilu kaikkia kohtaan.
Perhe kysyy mua mukaan joskus, jos lähtevät johonkin, mutta useimmiten kieltäydyn. Tuntuu aika hölmöltä olla perheen seurassa, jos en ole töissä, koska en osaa sanoa lapsille että menetkös siitä sotkuisen naamasi kanssa ja pyydä apua iskältä, mun työvuoro alkaa huomenna. Olen siis mieluummin kavereiden kanssa tai yksin, kuin perheen kanssa vapaa-ajalla reissussa. Kaikella kunnioituksella.
Välillä on kyllä hauska katsoa leffaa tms perheen kanssa, tai jos he lähtevät maalle päiväksi niin mikäs siinä, mukavaa joskus mennä mukaan.
Kannattaa kysyä ihan suoraan että onko ok jos menet baariin ja jos tulet myöhään kotio. - nyt onnellinen aupair:)
Täällä tuntuu muiden vastanneiden kohdalla käyneen oikein hyvä tuuri perheen valinnan kanssa. Itse luulin löytäneeni mukavan, huolehtivan ja rennonkin oloisen perheen, mutta paikan päällä todellisuus oli aikalailla jotain muuta.
Aiemmin oli ollut puhetta, että babysittaukset olis aina viikolla, mutta kummallisesti ne vaan harvase viikko tuntui lipsuvan samalla viikolla sekä pe että la illoille. Yritä siinä sitten bilettämään lähteä... Lisäks perheen vanhemmat laati mulle kotiintuloajat. Arki-iltoina piti puol kympiltä olla kotona ja viikonloppuna kolmelta. Ihmettelin tätä perheelle, koska olin tuolloin kuitenkin jo 21-vuotias ja Suomessa olin jo 3 vuotta asunut omassa kämpässä ilman mitään hemmetin rajoituksia!!! He kuulemma halusivat tietää täsmälleen milloin olen kotona, jottei heidän tarvitse miettiä onko jotain sattunut. Myös kun lähdin ulos oli arki tai vkoloppu, minun piti aina ilmoittaa kenen kanssa olin menossa, minne ja milloin tulen. Yritä siinä sitten pitää hauskaa kun koko ajan piti kelloa vahtia...aikuisen ihmisen.
Tuntui niin rasittavalta pidemmän päälle joka ikisestä menemisestä antaa raportti ennen ja jälkeen menon, että en pystynyt siinä taloudessa kovin pitkään asumaan. Kuuden viikon jälkeen vaihdoin perhettä ja ilmoitin syynääjäperheelle syyksi sen, että olen aivan liian vanha siihen, että tekemisiäni vahditaan, rajoitetaan ja kontrolloidaan ympäri vuorokauden.Uusi perhe olikin sitten ihan toista maata ja aivan kerta kaikkisen rento ja ihana. Kannustivat nimenomaan käymään ulkona, pitämään hauskaa kavereiden kanssa ja nauttimaan täysin siemauksin aupairajasta.- ...
Minkä järjestön kautta olit?
Oon itse menossa Cultural Caren kautta ja mietin tuota kauhuskenaariota jos perhe onkin painajainen. Kuinka se vaihto onnistui? Oliko järjestö ihan ok sen kanssa, et sanoit haluavas elää myös omaa elämääsi? - onneksi
... kirjoitti:
Minkä järjestön kautta olit?
Oon itse menossa Cultural Caren kautta ja mietin tuota kauhuskenaariota jos perhe onkin painajainen. Kuinka se vaihto onnistui? Oliko järjestö ihan ok sen kanssa, et sanoit haluavas elää myös omaa elämääsi?Onneksi olin liikenteessä yksityisesti enkä minkään järjestön kautta. Eipähän tarvinnut minkään välikäden kautta setviä ja hoitaa asioita eikä käydä mitään paperisotia, olisi vain ollut kahta rasittavampaa! Ihan yksityisesti siis olin ja ennen kuin ilmoitin häipyväni olin jo sopinut uuden perheen kanssa alouttavani heillä. Laitoin paikallisten suosimalle nettisivulle työnhakuilmoituksen ja sain samana päivänä vielä kymmeniä vastauksia. Niistä sitten valitsin kaksi mukavimman kuuloista perhettä ja vierailin molempien luona. Sen perusteella sitten valitsin uuden perheen. Oli TODELLA vaivatonta eikä tarvinnut sotkea ketään muita ihmisiä eikä mennä järjestön aikataulujen ja päätösten mukaan! Kerroin uudelle perheelle rehellisesti miksi etsin uutta perhettä ja he olivat aivan kauhuissaan vanhan perheen toiminnasta. Oli mukava vaihtaa perhettä kun uusi perhe ymmärsi asian minunkin kantiltani, silloin tiesin ettei sama peli todennäköisesti ainakaan jatkuisi uudessa perheessä!Ja siis ihan huippuperheen löysin! Kun menee yksityisesti on enemmän varaa "kilpailuttaa" perheitä :-).
- entinen au pair
Perheeni matkusti miltei joka viikonloppu sukuloimaan tai vuokramökille toiseen osavaltioon. Näihin minua ei pyydetty mukaan, enkä kaivannutkaan. Oli kiva olla yksin kotona tai kavereiden luona, kokkailimme, kävimme shoppailemassa, syömässä, ulkona tai lähimmässä miljoonakaupungissa seikkailemassa.
Minulla oli "oma" auto käytössä (tosin kamala romu), joten viikonloppuisin ja välillä viikollakin kävin paljon ulkona lähikaupungeissa, mutta yleensä siis kuskina.
Parilla lomalla kävin perheen kanssa Floridassa, South Carolinassa ja Cape Codissa ja oli ihan mukavaa. Lisäksi perhe kävi keskenään lomilla pari kertaa noiden viikonloppujen lisäksi, olin joko kotona tai matkustin itsekin johonkin silloin. Ikävää oli ainoastaan, kun perhe jätti myös jouluna minut yksin. Onneksi pääsin erään ystäväni host-perheen huomaan pyhiksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa
10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö28010316K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä
vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon2456006Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen
Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos1735434PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT
* * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *955048Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen
Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot193325Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"
Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe92714- 2142622
Nainen, sanotaan että totuus tekee kipeää
Ehkä mutta se voi olla myös se kaikkein kamalin asia kohdata. Kuplassa on turvallista, kun tietää vähemmän on helpompi.172444- 282294
Valtio lopettaa pienituloisten perheiden kylpylälomien tukemisen
Pienituloiset suomalaiset ovat voineet vuosikymmenten ajan hakea tuettuja lomia terveydellisin, sosiaalisin ja taloudell3822217