viime lama

selvisit?

Miten 90-luvun lama koetteli sinua.Oletko varautunut tähän, joka vyöryy päälle?

15

717

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RistoReipas

mutta sarjasta: Kaik on mänt, mittää ei jäänt.

Nyt vaihteeksi sivustakatsojan roolissa.

• W.Leiriniekka

Viime laman aikana pidin tarkkaa huolta siitä, että perheellä olevan pankkivelan lyhennykset hoidettiin säntillisesti niin, ettei pankki saanut pienintäkään aiheen tynkää mihinkään huomautuksiin. Silti pankkihan on aina niskan päällä ja velallisella kylmä rinki ahterin alla. Saimme velat hoidetuksi pois silloisen laman aikana. Siinä vaiheessa laitoimme kiittimet ristiin.

Nyt olemme täysin velattomia, joten mikään pankki eikä mikään muukaan velkojataho (esim. osamaksukauppias) ei pääse meidän kimppumme saataviaan perimään. Siis ohje: Älä velkaannu, niin vouti pysyy loitolla!

Elämisessä yleensä olemme onnistuneet pitämään suun säkkiä myöten ja jopa kartuttamaan pieniä säästöjäkin vaatimattomasta tulotasostamme huolimatta. Tupakkaan meiltä ei mene rahaa lainkaan ja alkoholiinkin varsin rajallisesti. Ravintoloissa ei kannata käydä syömässä, vaan sapuskat kokataan kotona. Kaupassa vertaillaan hintoja. Inspiraatio-ostoksia ei tehdä. Osamaksulla ei ostella yhtään mitään. Pieni hinnan tinkiminen onnistuu joskus, ei aina. Autolla ajelun kilometrit pidetään kurissa kalliin bensan takia. Budjettimme on balanssissa.

• hyvin -

ei ollut mitään vaikeuksia, otin jopa lainaa toistasataatuhatta yli kymmenen % (12% se oli muistaakseni)korolla , sitten kun pahin oli ohi ja laina oli sidottu peruskorkoon, ja peruskoro alko laskea myös lainani korko laski joten voin vain aina paremmin kun aikaa kului että ei pankkiromahdukset aina elämän loppua merkitse .

• Velkaa silloin ja velkaa nyt, vaikka ei lamasta toiseen maksanmattomina roikkuvia velkoja olekaan.

Milläs köyhä ostaa ellei velalla, jos jotain kalliimpaa aikoo hankkia.

Velasta pääsee eroon myymällä omaisuutta jonka on velalla hankkinut, sellaisella periaattella en pelkää lamaa, koska ei se minun miettimiselläni miksikään muutu. Tulee vain unettomia öitä kun liikaa ajattelee.

Kuten entinen työnantajanikin sanoi; Ostetaan niin kauan kuin luottoa on jäljellä, myydään kun rahat ja luotto loppuvat.

Mikäs tässä, valmiissa mailmassa, tein aikanaan vakuutuksen jolla lainani korko ei nouse, yleisestä korkotason noususta riippumatta se on aina korkeintaan sopimuksessa ylärajaksi määrätty. Nukun yöni ihan rauhassa, vaikka USA;n lama vaikuttaa enemmän kuin EU; sisäiset asiat.

• .eikä käteen.

Olen oppinut tuntemaan sinut järkevänä ihmisenä, mutta, velkaa velan päälle?

Käsitinkö oikein, että haluat aina uutta, vaikka velaksi??

Haluaismpa todellakin kuulla, missä olet syntynyt ja millaiset oli kotiolosi silloin?

Taiteellinen olet ainakin, että se annettakoon sinulle armoksi 10 arvosta, mutta palaa joskus meidän maatiaisten tasolle. ÄLÄ OTA VELKAA!

• Tuoksuvattu*
        .eikä käteen. kirjoitti:

Olen oppinut tuntemaan sinut järkevänä ihmisenä, mutta, velkaa velan päälle?

Käsitinkö oikein, että haluat aina uutta, vaikka velaksi??

Haluaismpa todellakin kuulla, missä olet syntynyt ja millaiset oli kotiolosi silloin?

Taiteellinen olet ainakin, että se annettakoon sinulle armoksi 10 arvosta, mutta palaa joskus meidän maatiaisten tasolle. ÄLÄ OTA VELKAA!

Jaa, kulutukseen en ole koskaan ottanut muuta lainaa kuin autovelkaan, sekin tarpellinen niissä olosuhteissa, juuri silloin kun paremman auton tarvitsin ja halusin. Olisi aika vaihataa autoa, mutta kun ei rahat riitä ja auton hankintamenot eivät kuittaannu auton myymällä.

Harkitsematonta ei velkaantumiseni ole, älä huolehdi suotta, mutta kiitos kun ajattelit. Kuukausimenoni ovat kyllä suuremmat kuin tuloni, mutta syödään nyt vanhaa päomaa. Joskus se kääntyy myönteisemmällekin puolelle, ellei lama jatku vuosia ja käännä asuntojen arvoa miinusmerkkiseksi hankinta-arvoon nähden.

Mikäli jotain sellaista ilmaantuu mistä luulen olevan tuloja tulevaisuudessa, teen taas ratkaisuni tilanteen mukaan, koska luulen, että velalle on olemassa vastaavasti vastikekin.

• Tuoksuvattu*
        Tuoksuvattu* kirjoitti:

Jaa, kulutukseen en ole koskaan ottanut muuta lainaa kuin autovelkaan, sekin tarpellinen niissä olosuhteissa, juuri silloin kun paremman auton tarvitsin ja halusin. Olisi aika vaihataa autoa, mutta kun ei rahat riitä ja auton hankintamenot eivät kuittaannu auton myymällä.

Harkitsematonta ei velkaantumiseni ole, älä huolehdi suotta, mutta kiitos kun ajattelit. Kuukausimenoni ovat kyllä suuremmat kuin tuloni, mutta syödään nyt vanhaa päomaa. Joskus se kääntyy myönteisemmällekin puolelle, ellei lama jatku vuosia ja käännä asuntojen arvoa miinusmerkkiseksi hankinta-arvoon nähden.

Mikäli jotain sellaista ilmaantuu mistä luulen olevan tuloja tulevaisuudessa, teen taas ratkaisuni tilanteen mukaan, koska luulen, että velalle on olemassa vastaavasti vastikekin.

Jääköön tilanteeni laman osalta tähän, koska lama jatkuu, selviän minä tai en omista velvoitteistani.
        Pakkoperintää ei kohdallani ole ollut veloista huolimatta.

• silloin velkaa

ei tosin omaisuuttakaan. Sen muistan, että työnantaja oli hieman tiukilla, ala kun liittyi rakentamiseen. Jouduttiin viikoksi tai pariksi pakkolomalle. Mutta ketään ei irtisanottu. Ja pakkolomat olivat vuorotellen, ei kaikki yhtä aikaa. Toiminta jatkui kuitenkin, ei pantu puljua kiinni. Ei taidettu vielä siihen aikaan antaa potkuja niin helposti kuin nykypäivinä! Mitään muuta seuraamusta ei silloin lamasta ollut! Nykyisin sillä firmalla pyyhkii hyvin! Itse olen jo eläkkeellä.

• Tase pappa

Selvisin vanhasta lamasta,tasan tarkkaan,miljoonan markan velloilla. Ulosottomies oli joka toinen päivä kylässä,kutsumatta. Haastemies vieraili oven takana kutakuinkin kerran viikossa.
      Mielenterveys petti totaalisesti. Kaksi jaksoa hoidossa.Virallisesti oli pakko ottaa avioero,jotta säästyi ulosottomieheltä edes ruokaraha huusholliin.Lopulta järki voitti ja älysin viedä
      velkapaperini tuomarille selviteltäviksi,koska mikään instanssi ei,loppujen lopuksikaan,ollut selvillä,KUKA OLI KENELLEKIN VELKAA JA KUINKAKIN PALJON. Kun Tuomari oli asioita pohtinut pari viikkoa,Hän soitti,josko minulta löytyisi 603 markkaa rahaa,niin EN OLISI ENÄÄ KENELLEKÄÄN VELKAA - LATIAKAAN.
      Olin jälleen luotto ja työkelpoinen KANSALAINEN.
      "siperia" opetti että mikään ei maailmassa ole niin kuin näyttää tai niin kuin herrat uskottelee asioitten olevan.
      Nyt,kun jälleen kerran,oli luottoa tarjolla pilvin pimein, sanoin aina että ei tippaakaan yli kantokyvyn. Tiesin vanhastaan että kun velalla ostetaan Pörssiosakkeita,tai jos pätkätöissä olevien opisto-insinöörien ja sairaanhoitajien palkoilla,pankit luotoittavat 200 neliön tiili-omakotitaloja täysimääräisesti, on lama viiden vuoden sisällä varma asia. Näiltä velkavangeilta on ehditty nyhtämään koko palkat viiden-kymmenen vuoden ajan,pankeille korkoina. NYT JÄLLEEN romahdutetaan vakuusarvot. Jälleen kerran saavat raharikkaat,halvalla,kansalta omaisuutta,pakon edessä myytynä,hinnalla,minkä rahakas haluaa maksaa. Vanha totuus on osakemarkkinoilla että keinotekoisesti,mummojen eläkeeuroilla nostetut osakekurssit menee komeasti ylös-mutta vielä komeammin ne tulevat,tasaisin väliajoin,alas.Jälleen kerran joku nauraa tosi paskaisen naurun.

• sota-ajan lapsi

Kun oli pienestä aloittanut, eikä velanotto ollut tarpeellista, kuin asunnon hankkimiseen, niin hyvin on pärjätty.

Tuo silloinen velkamme v-74, olisi ollut 30.000,- mk, niin silloinen pankkimme, josta kysyimme ensin,epäsi sen. Onneksi oli toinenkin pankki, joka luotti meihin ja ei se silloisessakaan rahassa ollut mahdoton maksaa, koska molemmat olimme töissä.

Itse rakensimme hyvien ystävien (asiantuntijoiden) kanssa, eikä homevaurioita, kuten muitakaan ongelmia ole esiintynyt nytkään.

Tietenkin sisustus, siis kalusteet, ovat mitä ovat, sekalaista, mutta ei se meitä haittaa. Ja olisihan se mahdottomuus hankkia joku uudenaikainen vaatekerta, kun muut on, mitä on.

Ei nykyinen lama peloita. Asunto on ja ei velkaa, kohtuullinen eläke ja taidot tehdä kotiruokaa aivan kaupan tarvikkeilla, sillä ei ole omaa "perunamaata" viellä laitettu.

• kaikki meni

Onneksi ei enää ole velkaa, enkä myöskään ole toisten lainojen takaajana.
      Selvitimme omat velat juuri laman kynnyksellä myymällä asuntomme ja muutimme pienempään. Korko oli tuolloin 13% hujakoilla.
      Sekään ei auttanut kuin olimme kahden velan omavastuullisia takaajia. Velallisten asunnon arvo romahti, toinen perhe jäi työttömäksi ja toisen perheen mies ryhtyi ryyppäämään. Takaajan meille kaatui maksut ja jouduimme myymään oman asunnon selvitäksemme takausvastuista. Ei paljon naurattanut.
      Omaa asuntoa ei ole vieläkään eikä enää tule ilman lottovoittoa.

• Pehebudjettiamme lama ei heilauttanut.

Työssäni jouduin tekemään kipeitä ratkaisuja.

Hoitamani PK-yrityksen liikevaihto oli tietyn kestokulutushyödykkeen tuonnista riippuvainen ja kysynnän puolituttua oli ainoa mukautumiskeino irtisanomiset.

Markkinoinnista ja tuotesuunnittelusta puolet, tuotantopuolelta 1/3 väkeä ulos.

Toiminnan jatkuvuus tuli näin turvatuksi.
      Nyt tuotanto pyörii huomattavasti laajemmissa puitteissa mutta työttömyyseläköityneenä en tunne tarkempia yksityiskohtia.

Nykyinen taantuma keljuttaa mutta ei aiheuta muutoksia elämäntavoissamme.

Perheen varallisuudesta on vuodessa kadonnut 6-numeroinen luku euroja mutta ei tässä ole realisointitarvettakaan.

• Saimander

Luottotappioita tuli kolmen vuoden aikana yli 600 tmk, mikä pienyrittäjälle oli iso raha. Oma raha ei riittänyt alkuunkaan, vaan kiinnitin velattoman talon ja sain lainan. Kotona välit kiristyivät, ennen meillä oli rahaa, enää ei ollut ja kaikki oli vaimoni mielestä minun syyni. Tuli ero, lisää maksettavaksi ja lisää velkaa.
      Tein toistakymmentä vuotta yli 60 tuntisia työviikkoja ilman lomaa ja maksoin velat. Nyt olen ollut muutaman vuoden velaton ja uutta rahaakin on alkanut kertyä. Velaksi en ostaa mitään, kesällä ostin kalliinpuoleisen auton, tietystä käteisellä. Lisäksi olen myös pienimuotoisesti lapsiani taloudellisesti tuennut.
      En kehu enkä valita, mutta kun työ vielä maistuu ja sitää riittää, niin miksi ei sitä tekisi. Ei ainakaan tule vapaa-ajan ongelmia.

• eläkeläisille

vaikuta kun myönteisesti. Eläketulot ovat säännölliset, kilpailu kiristyy, tuotteiden ja palveluiden hinnat laskevat ja eläkeläisten ostovoima lisääntyy.

• 1943

ole ollut velkoja eikä säästöjä. Ennen oli palkka, nyt eläke. Niiden asettamissa rajoissa olen pysynyt, ei ongelmia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      73
      3305
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      27
      2353
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1879
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      31
      1861
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1431
    6. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1381
    7. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      25
      1286
    8. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1286
    9. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      63
      1197
    10. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1197
    Aihe