Maantiepyörä ei ole oikea väline Suomen syksyyn tai talveen, joten olen jo vähän aikaa etsiskellyt parempaa vaihtoehtoa. Nyt alla on muutaman lenkin ollut sinkulacrossari ja tämä tuntuu toimivalta vaihtoehdolta. Talvipyöräilijäksi en kuitenkaan tunnustaudu, ainakaan vielä.
Omistin aikaisemmin retkipyörän, fitnesspyörän/hybridin ja vieläkin varastossa on jäykkäperäinen maasturi. Ne eivät kuitenkaan ole olleet oikein toimivia ratkaisuja rospuuttokelille. Hyvä teräsrunkoinen retkipyörä maksaa nykyään maltaita, vähintään pari tonnia. Hybridi oli ikävä ajettava verrattuna maantiepyörään ja kova etuhaarukka sekä suora tanko antoivat kaikki tärinät läpi käsille.
Seuraava kokeilu oli sitten halpismaasturi. Alkuperäinen hinta oli ollut jotain 800€ tietämillä, joten liikaa ei voinut odottaa. Ajoin muutaman lenkin keväällä ja pyörä on ihan kiva, kun polku kapenee. Siitä ei kuitenkaan ole esimerkiksi työmatkapyöräksi, koska ajettavuus asfaltilla on surkea, vaikka haarukka onkin lukittavissa. Mukava fillari mökillä ja päätynytkin siihen käyttöön.
Nyt jokunen lenkki takana sinkulacrossarilla. Tämä tuntuu hyvältä parilta maantiepyörälle. Vaikka runko on alumiinia, niin hiilari haarukan ansiosta ajettavuus on hyvä. Tangon ja haarukan ansiota on, etteivät tien epätasaisuudet lyö ollenkaan käsille. Maasturini on huolimatta joustokeulasta paljon pintakovempi.
Ajoasento on pystympi, kuin maantiepyörässäni, täytyy keväällä miettiä stemmi vielä ehkä kertaalleen. Alkuperäistä jo lyhennettiin parilla sentillä, koska runko on minulle aika iso. Sitä voisi ehkä sittenkin laskea vielä sentin, puolitoista.
Pyörässä ei ole lokareita, mutta nen odottavat autotallin seinällä. Muuten ihan perusvarustus: lukkopolkimet, ledivalot, pinnaheijastimet ja pullotelineet. Satulalaukku ja sen myötä työkalut täytyy vielä asentaa - toivottavasti ennen ensimmäistä rengasrikkoa :D
Pyörään ei tulle kiinteää tavaratelinettä, mutta tarvittaessa maantiepyörässäkin käyttämääni satulaputkeen kiinitettävää telinettä voi käyttää crossarissakin. Sen sijaan Ortlieb'n tankolaukun kiinikkeen olen ostanut. Kamera kulkee lenkeillä mukavasti tankolaukussa.
Pyörässä ei ole levareita, mutta vielä en ole niitä kaivannut. Siinä ei myöskään ole levareiden kiinityskohtia, joten tähän pyörään niitä ei tule. Tätä jotkut pitänevät puutteena. Katsotaan nyt, paljonko vanteet kuluvat.
Sitten se kysymys fixistä. Pyörässä on fixi-ratas asennettuna, mutta kyllä ainakin ekä syksy mennään vapaarattaalla. Mennäänhän :)
Crossari sinkula
2
579
Vastaukset
- miten vaan
No joo, tosiassa kuitenkin 99% käyttäjistä on melkein se ja sama mikä pyörä on alla, kunhan liukkailla saa nastat alle, lokarit kiinni ja on yksi toimiva välitys. Sinkulassa on etuna toimintavarmuus.
Kelatkaa nyt hieman, jos ajaa pyörällä sen muutaman mailin työmatkan/lenkin päivässä, niin ei minusta paljon tarvitsi aivonystyröitä rasittaa sen fillarin hankinnan kanssa. Henk. koht. ajoin aikanaan lukion/ylästeen n. 8km suuntaansa matkat vuoden ympäri joka päivä. Pyöränä perustunturi, eikä mitään vaikeuksia. Yleensä ne ongelmat taitavat olla siellä pääkopan puolella, eikä pyörässä. :)- alkup. Maantiepyöräilijä
Aikoinaan perus Tunturit olivat hienoja pyöriä. Teräsrungot oli kasattu kohtuullisista putkista ja osat olivat aikansa laatukamaa. Sellaisia "perustuntureita" ei tänä päivänä saa mistään.
Itsekin ajelin sellaisella vuosia ennen ensimmäistä retki kymppiä. Olivat todella hyviä pyöriä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2195973
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263744- 822587
- 392121
- 331902
- 451868
- 1071765
- 211656
- 271502
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!331468