"kumipäät"

mikä avuksi

Mitä olette tehneet kun sauvojen kumiset tupit ovat loppuun kuluneet?Saako noita kmipäitä jostain ostaa?Nyt minulla on sauvan päässä about 5cn kumiputki.25km kävelyn aikana kumi kuluu silleen vinoon.Miten se nyt sitten ottaakin asvaltin pintaan.Ja näin terävä piikki alkaa napsumaan asvalttiin.Aina vaan uutta kumiputkeako???

20

14361

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • walkeristi

      Mun mielestä ne ostohetkellä olevat kumitutit/kumitulpat on vain säilytystä varten.

      Siksi se piikki lopulta tulee läpi tutin.

      Kävellä kuuluu piikeillä tai sitten asfalttitassuilla, maastosta riippuen.

      Asfalttitassuja saa ainakin Prismoista ja urheiluvälinekaupoista.Joistain halpahalleistakin löytyy.

      Korjatkaa jos olen ihan väärässä! :)

      • mikä avuksi

        Tuo selittänee ne niin monet ylimääräiset liikkeet/huitomiset/luiskahtelut.


      • Sauvakävelynisti
        mikä avuksi kirjoitti:

        Tuo selittänee ne niin monet ylimääräiset liikkeet/huitomiset/luiskahtelut.

        Kävelen lähes päivittäin noin 8 km sauvoilla, joskus enemänkin. Matkasta on puolet asvaltilla ja puolet maastossa. Nykyiset sauvani olen ostanut kesäkuun alussa ja kävellyt tassuilla reipasta vauhtia asvaltilla noin reilut 500 km. Vieläkään ei ole piikki tullut läpi ja katseltuani äsken tassujen kuntoa, pitopintaa on vieläkin ihan hyvin.

        Sauvat ovat Exelin Nordic Walkerit. Ja tosiaankin niissä oli nuo tossut, kun ostin sauvat.


      • kuntoilija myös
        Sauvakävelynisti kirjoitti:

        Kävelen lähes päivittäin noin 8 km sauvoilla, joskus enemänkin. Matkasta on puolet asvaltilla ja puolet maastossa. Nykyiset sauvani olen ostanut kesäkuun alussa ja kävellyt tassuilla reipasta vauhtia asvaltilla noin reilut 500 km. Vieläkään ei ole piikki tullut läpi ja katseltuani äsken tassujen kuntoa, pitopintaa on vieläkin ihan hyvin.

        Sauvat ovat Exelin Nordic Walkerit. Ja tosiaankin niissä oli nuo tossut, kun ostin sauvat.

        Minulla tulivat piikit kyllä läpi ennenkuin 500 km tuli täysi.
        Ja sileksi ne kuluvat todella nopeasti.
        Silloin pito hiekkaisella avaltilla onnetonta.
        Olenkin laittanut tassut toisinpäin ja leikannut terävän kulman pois.
        Pito on parantunut.


      • sauvanisti
        kuntoilija myös kirjoitti:

        Minulla tulivat piikit kyllä läpi ennenkuin 500 km tuli täysi.
        Ja sileksi ne kuluvat todella nopeasti.
        Silloin pito hiekkaisella avaltilla onnetonta.
        Olenkin laittanut tassut toisinpäin ja leikannut terävän kulman pois.
        Pito on parantunut.

        kävelysauvoissa on 3 laisia "päitä". asfalttitassut (asfaltille) piikit maastoon ja hiekkatielle ja kolmannet ovat vain suojatulpat.Piikit otetaan pois kun asfalttitassut vaihdetaan tilalle ja päinvastoin.On tosi tärkeää opetella reipas ja tekokas tyyli, käytä sauvoja vauhdittamiseen, älä vain roikota niitä mukana. Ehdottoman tärkeää on myös oikeat sauvanpäät asianomaisille maastotyypeille! Sauvakävelystäsi tulee tehokasta ja niin mukavaa, että sitä täytyy saada tunnin annos lähes joka päivä!


      • Steffo

        Näitä kumitassuja on hyvin monta laatua. Halpahallien tassut (esin Lidl) saattavat kulua loppuun jo 10 km asfalttikäppäilyn jälkeen. Jotkut kalliimmatkin saattavat olla heikkoa tekoa. Toiset taas kestävät vaikka kuinka pitkään ennekuin metalli alkaa kopsumaan.


      • sauvatartar
        Steffo kirjoitti:

        Näitä kumitassuja on hyvin monta laatua. Halpahallien tassut (esin Lidl) saattavat kulua loppuun jo 10 km asfalttikäppäilyn jälkeen. Jotkut kalliimmatkin saattavat olla heikkoa tekoa. Toiset taas kestävät vaikka kuinka pitkään ennekuin metalli alkaa kopsumaan.

        ... mie kävelen,vaikka pitäs mennä kauemmaksikin.
        Asfaltilla ei millään saa samaa pitoa ja ikäänkuin voima menee hukkaan.
        Maasto on sitäpaitsi monipuolisempi ja kehittää kuntoa tehokkaammin.
        Paljon näkee sitä että sauvat on ikäänkuin mukana.
        Ei näy mitään tehokasta työntöä,eikä se asfaltilla onnistukkaan.
        Tuo että tassut tai muu kumijuttu ei kulu,kertoo juuri tuosta tehottomuudesta.
        Opetelkaa oikea tekniikka,sillä saatte tehoja ja vältätte vammat.

        Muuten,jos Espoossa asutte ja haluatte oikein tehokävelyä,menkääpä Akilleksen majalle klo 18.30,siellä Espoon Ladun porukka kävelee kahta lenkkiä.
        Toinen noin 5 km ja toinen noin 8km.Ja nämä kasin kävelijät menevät sitten eivätkä meinaa!
        Lenkin varrella on muutama tehokas mäkikin.

        Siellä saa myös tekniikkaopetusta.
        Viitosen lenkki on sitten helpompi.


      • himokävelevä-sorvari

        markettien kumitassu ei minulla kesta 2 vkk kauempaan vaikka koko ajan en asfaltilla edes liikkuisi...... Parheiten kestää alkuperäinen kumi,,,mutta kun ne on yhden kauden vanha alkaa se markettien kumitulppa-kierre.. Tässä on valmistaja ovelasti hyödyntänyt herkkäkorvaisen sauvakävelijän rahapussia>>>>>>>>>>>>> niin se vaan menee...


        ....ellei ole kykyä / taitoa tehdä itse vaikka wanhasta kuorma-auton päällysrengaasta sorvaten ....


      • Anonyymi
        Steffo kirjoitti:

        Näitä kumitassuja on hyvin monta laatua. Halpahallien tassut (esin Lidl) saattavat kulua loppuun jo 10 km asfalttikäppäilyn jälkeen. Jotkut kalliimmatkin saattavat olla heikkoa tekoa. Toiset taas kestävät vaikka kuinka pitkään ennekuin metalli alkaa kopsumaan.

        On sitten vielä neljänsiäkin: ainakin Excel- sauvoissa minulla käännettävät kumianturat. Jäällä ja metsässä käännetään antura ylös ja piikki näkyviin ja taas asfaltilla antura alas suojaamaan piikkiä.


    • Pian liikunnanohj.

      Asfalttitasut ne PAMPULAT toimivat loistavasti myös kuntoradoilla.
      Ja kävelyyn tulee pehmeyttä.

    • Ninaliina
      • lipsuu lipsuu

        jos on hyvät niin se riittää.. vai käännätkö ympäri jos joku sanoo että ne on väärinpäin.


    • hikihiki

      Aloittaessani vetelin asfalttitossujen kanssa kävelyteitä...todella tehotonta touhua kun kunnon mäkiä asfalttireiteillä harvoin on ja sauvat lipsui jos oli vähänkin hiekkaa. Nykyisin vedän pururataa piikkien kanssa n. 1.5 h lenkkejä ja kaikki ylämäet juosten sauvojen kanssa, aivan eri tehot...

    • Juu saa niitä ..

      Saa niitä erikseen ostettua, ja niitä kannattaa käyttää. Ilman niitä, jos kävelee paljon asfaltilla, esim . kesä aikaan, saattaa tärähdyksistä käsi kipeytyä.

      Käytän kumeja kesällä ja kun on sulaa. Kun on lunta irrotan ne pois.

      Tosiaan, jos kävelee usein, huomaa eron , käyttääkö niitä vai ei.

    • Junnu6711

      Minulla kuluu kumitassut oli ne sitten miten laadukkaat vaan 1-2 viikossa loppuun.Ne kestävät 100-150km ja se kulutuspinta mikä niissä on kuluu jo ekalla lenkillä pois.No joka tapauksessa halpa harrastus kuitenkin kun ei mene kuin 3-5 lenkkarit ja parit sauvat vuodessa.

    • Dementiahiihdossa

      On hyvä olla kumitupet sauvoissa, näin parketti pysyy siistinä.

    • hopitus

      ....Sen nyt ymmärtää että keppejä käytetään vain liukkailla...mutta nyt kesäkeleillä.....siinähän asfaltti vain rikkoutuu.... ja nurmikkokin ilmastoituu piloille.......

    • Onpas täällä monenlaista tassun/tossu kuluttajaa... Sauvakävelyssä mennään piikeillä lumella ja jäällä, kuntoradan hiekalla toimii uudet kumitassut. Kehnot asfalttitassut, kuten gymstickit ja muut kiinalaiset kumipuristeet kestää pari-kolmekymmentä kilometriä. Vain aidoista Exel-tassuista voi kokemuksella todeta, että ne kestää ainakin yli 300 km ja kestävät kuukauden päivät sauvakävelyssä.
      Talvikäytössä tulee ongelmaksi piikin kuluminen, kun on kesällä käyttänyt kehnoja asfalttitassuja ja antanut piikin kikattaa ja kulua. Silloin kantsii vaihtaa uudet piikit, jotka ainakin Exel-sauvoihin onnistuu helposti.

      • Anonyymi

        Tassuja käytetään vain asfaltilla, muulloin aina piikit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tassuja käytetään vain asfaltilla, muulloin aina piikit.

        Hakeutuu maastoon, jossa ei asfalttia, niin ei tarvitse lainkaan kumisuojuksia, pelkillä piikeillä tulee kävelyyn pitoa ja tehoa, lyhkäsiä asfalttipätkiä voi kävellä piikeillä vaikka vähän tarttuvatkin tai kävelee asfaltin reunan ulkopuolella jos mahdollista


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2062
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      167
      1599
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1537
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1348
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1280
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      277
      1137
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      132
      1041
    8. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1022
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1003
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      53
      857
    Aihe