keskipalkka suomessa

2800

68

13671

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tjo3

Sais edes sen keskipalkan, mulla brutto 1658€

• KUSETUSTA

NUO KESKIANSIOT.

• Timo Hellman

Itse asiassa tuo on hyvin alakohtaista miten palkkaus määräytyy. Lisäksi on todettu että naisvaltaisten alojen ammattiliitot eivät osaa neuvotella koska naiset keskimäärin eivät ole yhtä aggressiivisia kärkkyjiä kuin miehet, Tehynkin junailema korotus oli loppujen lopuksi naurettava.

• teknikko 2

konsulttialalta. 3090 brutto n. 300 € verottomia kuussa (km korvaukset päivärahat)

• olisikin...

1152 euroa tiedotusalan täysipäiväisestä työstä. Ennen veroja. Repikää siitä.

• ALLEKESKIPALKKA NUTTIVA

KYLLÄHÄN ON KUKKUA!!!!!!!! MISTÄ ON LÖYTYNYT TÄMÄ TIETO???????

• tieto taas

revitty?? eipä nyt tuu heti mielee ketää kellä ois tollanen palkka... ihan sairasta, samaa luokkaa palkat mitä edelliset kirjottanu, sellasia tiiän kyl monia!

• nktku

paskapuhetta.

"keskipalkka", hah. jos kylässä asuu 10 ihmistä, joista 9 saa 1 euron palkkaa, ja viiminen 1000e palkkaa, keskipalkkahan on silloin 101e ? ihmetteletkö miksei oma palkkasi edes hio kansalaisten keksipalkkaa?

• teppo

En nyt ole ihan perehtynyt, että miten toi Tilastokeskus laskee keskiansion. Eikös kuitenkin yleensä käytetä mediaania eikä keskiarvoa?

Mediaani on joukon (1,1,1,1,1,1,1,1,1,1000) keskimmäinen alkio. Tässä tapauksessa 1. Eli tätä menetelmää käytettäessä kylän keskiansioksi tulee 1 eikä 101.

• tilastonikkaridiggari
        teppo kirjoitti:

En nyt ole ihan perehtynyt, että miten toi Tilastokeskus laskee keskiansion. Eikös kuitenkin yleensä käytetä mediaania eikä keskiarvoa?

Mediaani on joukon (1,1,1,1,1,1,1,1,1,1000) keskimmäinen alkio. Tässä tapauksessa 1. Eli tätä menetelmää käytettäessä kylän keskiansioksi tulee 1 eikä 101.

Eiköhän ne käytä ihan keskiarvoa.

• sontaa taas

Tuosta pitäisi ottaa pois isojen pomojen tulot kokonaan, vaikka hekin ovat palkansaajia.

• ......

samaten otetaan pois kaikkein pienituloisimmat. Mun mielestä tää keskipalkkakäsite on aivan saatanan ympäripyöreä. Paremman kuvan sais jos jaettais työntekijät tuloluokkiin esim. tällä tavalla:

1000-1500 e/kk
        1501-2000 e/kk
        2001-2500 e/kk
        2501-3000 e/kk
        3001-3500 e/kk
        3501-4000 e/kk
        4001- e/kk

ja katotaan prosenttiosuudet palkansaajista. Katotaan kuinka moni osuu alle 2500:n.

• Osake miljonäärit mukaan...

Laskisivat joskus tavallisten työntekijöiden palkat eikä ottaisi mukaan isojen firmojen pomoja. Taitaisi keskiansio jäädä paljon alle 2000 euroa ;)

• Sähkäri69

Esim. sähköasentaja, ilman mitään lisiä, tienaa n. 2600 euroa / kk.

Ei tarvitse muuta kuin lukea itsensä kunnon rehelliseen ammattiin,niin kyllä sitä palkkaa alkaa tulla.

• ............?

jättäsivät nämä herrojen ja narrien palkat pois ja laskisivat pelkstään työläisten palkat siihen niin nähtäis todella mikä on palkka taso tällä hetkellä.

• Nimetön

tuskin kauheen moni saa tollast palkkaa.. ei ainakaan me normaalit pulliaiset

• 666666

no siin hyvä tuloisten herrojen mukaan vissiin laskettu..
        kun hyvinvointi valtiossa ollaan ni itse saan 900euroo kuukaudes mistä maksan vuokrat ja laskut:) että herra katainen ja muut vois koittaa samaa:)

• 12345

olen yks tavallinen pulliainen ja saan tuommoista palkkaa..kai se riippuu vähän alasta ja työntekijän iästä mitä maksetaan..

• kyseisen keskipalkan

niin kannattaa varmaan miettiä, että tuliko aikoinaan valittua oikea ala ja ammatti?!

turha itkeä nettipalstalla, ettei tunne ketää kellä tuollainen palkka olisi. kaikki on itsestä kiinni loppupeleissä.

• jos otetaan

kymmenen suuripalkkaista (10000 euroa kk)ja kymmenen pienipalkkaista(1000 euroa kk)ja katsotaan siitä keskipalkka, niin saadan tulos (5000 euroa kk) johon ei yllä kuin murto-osa kansasta. Valitettavasti johtajan palleja ei riitä kaikille, jonkun on ne työtkin tehtävä että herroille sadaan palkka tienattua.

• JOKU
        jos otetaan kirjoitti:

kymmenen suuripalkkaista (10000 euroa kk)ja kymmenen pienipalkkaista(1000 euroa kk)ja katsotaan siitä keskipalkka, niin saadan tulos (5000 euroa kk) johon ei yllä kuin murto-osa kansasta. Valitettavasti johtajan palleja ei riitä kaikille, jonkun on ne työtkin tehtävä että herroille sadaan palkka tienattua.

ERÄ KOMMENTOI, ETTÄ KAIKKI ON ITSESTÄ KIINNI EI SE IHAN NIINKÄÄN KAIKILLA ALOILLA OLE, MUTTA MYYNTIHOMMISSA KYLLÄ

• keijosto
        jos otetaan kirjoitti:

Eiköhän tuossa tapauksessa keskiarvo olisi 5500

• kahdesti väärin valinnut

Maksatko verovaroistasi vielä kolmannen tutkinnon minulle? Kaksi ensimmäistä olivat huono valinta. Jään selkeästi alle tuon ja olen jo ikäloppu. Työtä kuitenkin tullut tehtyä 15-vuotiaasta asti tähän päivään keskeytyksettä.
        Nämä kaksi ensimmäistä tutkintoa olivat akateemisia tutkintoja yliopistolta.

Minulla on ystävä, joka on työttömänä pohjoisessa. Hänellä on 3 ammattikorkekoulutasoista tutkintoa ja yksi akateeminen tutkinto sekä yksi Markkinointi-instituutin ammattitutkinto. Kaikki sellaisilta aloilta, jotka onkin nyt ulkoistettu ulkomaille tai muuten vaan alipalkattuja ja pätkitty mahdottomiksi.

Kävin itse lukion aikana ammatinvalintapsykologin testeissä ja sain siitä kimmokkeen lähteä opiskelemaan täysin turhaa alaa. Toisella kerralla kävi yhtä huonosti. Kaipa täytyy alistua...

• Mielenkiintoinen

Jos siis todella lasketaan (tai edes lasketa, vaan katsotaan) keskipalkka eikä keskiarvo, niin se kertoo ihan eri asioita.

Keskipalkka 2800 e/kk, joka tarkoittaa, että puolet porukasta tienaa alle tuon, puolet yli. Ja tuohonhan (kai) lasketaan vain ansiotulot, ei pääomatuloja (tosin optiot on ansiotuloa).

Keskiarvo taasen olisi, että lasketaan kaikkien palkansaajien tulot yhteensä ja jaetaan saajien määrällä, mistä saataisiin varmasti ihan eri tulos.

Itse tradenomin (v.95) koulutuksella 3.6te, joten saan olla tyytyväinen - niin kauan kuin töitä on...

• voi vippu

Onko nyt oikeutettua mennä vaatimaan työn antajalta lisää liksaa jos ei ihan yletä tuohon keskipalkkaan???? Aika suuri osa naisista töissä kaupan-/terveydenhoitoalalla, eikä niissä hommissa palkoilla paljoa revitä!!!
      Osaiskohan se laskutoimituksen tehnyt maisteri kertoa kenen palkat se on vaan laskenut yhteen ja kertonut saadakseen sopivan arvon ennen jakamista.
      Ja mitä suomen valtio hyötyy tällaisista velheellisista laskennoista.

Kaikki vaatimaan työn antajalta tuota keskipalkaa!!!!!

• NÄIN TIENAA

???

• valtion

palveluksessa.Vaimoni palkka 2780 eur/kk.Ja rivityöntekijä.

• kunnalla ja

Sairaanhoitajana 2700-2900€/kk pyörii palkka siinä ei ole yhtää ylitöitä.

Sitten meillä töissä on inssi naisia ja johtaja myös...Niin 3200€-3600€/kk on palkat bonukset yms. päivystykset päälle ja johtaja vetää 100000€/vuosiansiota.

• Aatu1945
        valtion kirjoitti:

palveluksessa.Vaimoni palkka 2780 eur/kk.Ja rivityöntekijä.

Onko työtehtävä pillun jakaminen, selittäisi palkan.

• roppu

ne repii noita keskipalkka-arvoja. Suurin osa porukasta tekee duunia alle kahden tuhannen euron kuukausipalkalla. Samaa kusetusta on nää tutkimukset suomen hintatason kalleudesta, joka ei mukamas ole mitenkään muista eu-maista poikkeava. Totuushan on että tässä euroopan kalleimmassa maassa pitää duunarin selviytyä yhteisön jäsenmaiden pienimmillä ansioilla.

• MITÄ PITÄÄ

Sisällään ?
      Elikkä oma bruttopalkka on 2201€/kk ,mut onneksi on vuorotyö ja mahdollisuuus ainaskin vielä tehdä ylitöitä elikkä 400h/(eli vähän yli rajan)vuosittaisen överin jälkeen vuosiansiot näyttää n.50000€.

Työkavereitten muijat sairaanhoitajina ja ansiot siellä 35-40000€ eli jos niistä lasketaan niin hoitohenkilöstö kyllä nostaa naisten ansioita kummasti.

• minä tässä vain

oma vaimo ollut yli 10v sairaanhoito alalla ja voin vannoa että ei ole ikinä saanyt mitään 40.000e vuodessa. Eikä tule saamaan.

Hoitohenkilöstö ei todellakaan tienaa tuollaisia summia.

• Onnistuu
        minä tässä vain kirjoitti:

oma vaimo ollut yli 10v sairaanhoito alalla ja voin vannoa että ei ole ikinä saanyt mitään 40.000e vuodessa. Eikä tule saamaan.

Kyllä voi tienata ja tienaa!! Peruspalkka 2185€/kk. Erikoispätevyydestä lisä 75€/kk. Ikälisät (2kpl) = 10% = 2486€/kk. Kun teet vuoroa, myös öitä ja viikonloppuja, saapi siitä 20% lisiä itseään työllä tappamatta eli n. 500€/kk. Lomarahoilla jos laskeepi niin 12.5 * 2986 = 37325€/vuosi. Tämä siis ilman ylitöitä. Kyllä puhutaan paskaa jos väitetään, ettei voi saada 40 000€ täyteen sh:n töillä. Ei tuo 37 000€ ole varmaan mikään keskiarvo- tai mediaanipalkka vaan yläpäästä. Kaikki eivät todellakaan tuota saa ja osa tekee pelkkää päivää johtuen yksikön aukiolosta , mutta kuitenkin.

• Itkettääkö?

Omalla vaimollani sattui olemaan 41987€ vuosiansio viime vuodelta ja tänävuonna menee yli tuon.Sairaanhoitaja.

Vaimon sisko myös sh ja viimevuonna jäi karvan alle 40000€. Eri paikka ja paikkakunta.

Miten mukamas nää spedet kertoo ihmeen pieniä lukuja kun vaimoni on tutustunut laitossiivoojien kanssa ja ne puhuu 2-vuorotyössä pääsen lähes 30000€/vuodessa siis pietmpään olleet !? Ja palkka on sentään paljon huonompi kuin hoitajilla !??

Ihmetellä täytyy !?

Miten tienaa vai ?

palkka n.2300-2600€/kk ikälisin henk.kohtaisin(n.suurimmalla osalla) on vaimoni alueella ja iltalisä 15% yölisä 40% lauantailisä 20% klo.18 jälkeen 100% su. ja aattolisät 100%.
        Siihen 42000€ ei tarvitse edes ylitöitä oikein tehdä muutama hassu vuoro.

• .....

1630€ / kk on minun palkkani ja hoitoalalla oleva mies. Paras palkka tähän menessä tältä alalta.

Mutta kaukanahan tuo on edes siitä "naisten keskipalkasta"??
      Ei ihme että suomi on tunkeutunut "hyvinvointi" maiden ykköseksi kun suoraan päästä noita keskipalkkoja revitään! En tiedä YHTÄKÄÄN ystävääni tai edes nettituttavaa jolla olisi palkka yli 2000€ vaikka tunnen paljon miehiä.

Jo on kumma hyvinvointivaltio, ei saatana.

• A pu va

Puhutaan bruttopalkoista !

Meinaatko ettet tunne ketään kenen vuosiansio olisi yli 24000€ ?

Tunnen muuten aikas monta sairaanhoitajaa keillä ei tänävuonna tule olemaan alle 30000€ vuosiansio. Muutama tekee niistäkin pelkkää päivätyötä.

• minä tässä vain

itse en tunne ketään jolla olisi ALLE 2000e
        palkka, eihän se ole mitään nykyään?

Millaisia loosereita sä vaan tunnet?

• hyvätuloinen

kuka tulee toimeen noin naurettavalla palkalla? Eihän se riitä edes ruokaan.
      Jos joku tienaa 20000/kk täytyy aika monen tienata alle tonni.
      Oli miten oli Suomessa täytyy tuloeroja kasvattaa että saadaan työnteko kiinnostavaksi. Toisekseen täällä on kansainvälisesti pienimmät tuloerot josta kärsii jo kansantalous.
      Koska Suomessa on Euroopan korkein minimipalkka sitä tulisi laskea.
      Taas hyvätuloisia (kuten minua) verotetaan liian ankarasti joten hyvätuloisten verotusta tulee laskea(puolittaa).
      Pieni-ja keskituloisten veroja voi nostaa koska he eivät maksa juurikaan.
      Ehdotankin jotain pientä summaa jonka joutuisi jokainen maksamaan tuloista riippumatta esim. 1000€/kk. Ehkä se lisäisi työhaluja.

• hahahahahahhhah!

Älä, minä tukehdun leipään!

• hohhoijjakkaa

Kyllä sä oot aika tyhmä kun tommosia päästelet suustas.

• senkin ääliö

kuka sinulle maksaa liikaa, useimmat hyvätuloiset istuvat vain toimistossa persettään levittämässä kun pienellä palkalla joudutaan tekemään töitäkin. Kyllä tässä maassa olisi kirveellä töitä.

• tuunari

Olen ollut töissä, myynti, varasto, siivous aloilla. vähä kaikkea on tullut kokeiltu.
        Ylitöitä oon tehnyt kiitettävästi kun 55h/ vk tule usein ylitettu ja silti palkkani jää max 1600e/kk ja siitä verot pois eli n. 1500 muut maksut, taas makselin laskuja (sähkö, vuokra, opintolaina, edullisin netti) ja huomautan että käteen kuukaudessa ei jää kyllä paljon mitään.. 200e syömiseen muun elämiseen??? Siitäkö ajattelit vielä lisä repiä valtiolle ja sun omaan palkkaan??? hemmetti kun ärsyttää tuollaiset jotka eivät nää kun oman navanympärille!!!! Saanen lisätä että opiskelijat saa jo muutenkin elää melken vedellä ja opinto innolla (muuhun ei paljon tuon 400-500e/kk riitä) siihen nähden työtönkin on paremassa asemassa... mikä taas on väärin.
        Valtio vois tasottaa verotusta et kuilu rikkaiten ja köyhien välissä ei olis niin iso, varsinkin kun tiedetään että jotkut ammatit ei vaadi paljon mitään.
        Muistan siivojana toimiessa miten isot herran isui pv koneella / puhelimessa ja voin suoraan sanoa että ei liittynyt heillä työntekoon millään tavalla..

Vähä enemmän tasaarvoa, vaikka työn vaativuuden/ raskauden mukaan palkkausta ennemmin.. onhan aivotyökin jotakin mutta hlö joka on 10h jossakin ojaa kaivannut tai paksuja rautapalkkeja kanniskellut niin ei oo samassa kunnossa kun joku istu sen ajan koneella jossakin konttorissa.

• miten noin tyhmä voi olla h...

Tuloerojen kasvatus johtaa vain epätasa-arvon kasvamiseen, sitähän emme kukaan halua vai?

Hyvätuloisten verotus on aika kovaa mutta silti verotuloista suurin osa tulee keskituloisilta ihmisiltä. Rikkaiden osuus on vain pieni määrä kokonaisveropotista. Vaikka rikkaat maksaisivat 90& veroja tuloistaan, ei se Suomea liikauttaisi mihinkään suuntaan.

En jaksa kommentoida idioottimaista provoiluasi, toivon vain etten oikeasti tarkoita mitä sanot sillä silloin olet aika kadoksissa realiteeteista.

• HraRehtori

3110€/kk? Tuohan oli just se summa, joka huomenna maksetaan tilille palkkanani. Netto.

• jikn

ja missähä tuollaasia palkkoja ois tarjolla.. kertokaas mullekki..

• pääseelähes

alalla kuin alalla, ainakin pääkaupunkiseudulla. Itsellä juuri tuo 2800e kk, parin vuoden opinnot työvoimakoulutuksena. Normaali päivätyö 37,5h ja IT-tuki on ammattinimike. Jos perse kestää istumista niin taksikuskinakin tuon tienaa helposti, tosin tunteja tulee kuussa enemmän. Keräilijät suurissa varastoissakin tienaavat kevyesti yli 2000e.

Itse en kyllä lähtisi alle 2000e mihinkään hommaan.

• osapäivä huorana
        pääseelähes kirjoitti:

alalla kuin alalla, ainakin pääkaupunkiseudulla. Itsellä juuri tuo 2800e kk, parin vuoden opinnot työvoimakoulutuksena. Normaali päivätyö 37,5h ja IT-tuki on ammattinimike. Jos perse kestää istumista niin taksikuskinakin tuon tienaa helposti, tosin tunteja tulee kuussa enemmän. Keräilijät suurissa varastoissakin tienaavat kevyesti yli 2000e.

Itse en kyllä lähtisi alle 2000e mihinkään hommaan.

tienaa kolmetonnia/viikko puhtaana hyvin me sillä pärjätään.

• täällä..
        osapäivä huorana kirjoitti:

tienaa kolmetonnia/viikko puhtaana hyvin me sillä pärjätään.

tehdyt palkkatutkimukset eriävät paljosti tilastokeskuksen vastaavista...?

Itse saan 3065e/kk, ja mielestäni se on ihan ok palkka.., vaikkakin vaan "vähän yli keskiarvon.."

• vain rajatulla sektorilla

Aina tähän samaan asiaan törmätään suomi24:ssa. Ihmisten pitäisi jo ymmärtää että keskipalkka lasketaan vain kuukausipalkkaisten ihmisten palkoista ja keskipalkkaa nostaa selvästi hyvätuloisin alle 10% väestöstä.

Kertauksen vuoksi: yksityisten ja valtion sektorin(yhteensä noin 600.000 työntekijää kk-palkalla) keskipalkka on noin 3000€/kk, mediaanin(ylin ja alin 10% tienaavat otettu pois tilastolaskuista) ollessa noin 2600€.

Kunnallisella sektorilla(yhteensä noin 300.000 kk-palkkaista) keskipalkka on noin 2600€, mediaanin ollen 2200€/kk.

Tuo 2800€ keskipalkka on siis laskettu noin 800.000 suomalaisen kuukausiansiota nauttivan yksisyisten, valtion tai kunnallisen työnantajan keskiarvoksi ja siinä on mukana kymmeniä tuhansia euroja tienaavia hyvätuloisia nostamassa rimaa.

Mediaani(todellisempi tilastokäyrä) kaikille kolmelle alalle on ehkäpä noin 2500€.

• tilasto

tietoihisi.Perlkästään julkisen sektorin virkoja on suomessa yli 600 000.Meidän ylimitoitettu virkamies armeeja vastaa keskimäärin europaan maista 20-25 miljoonan kansalaisen tarvetta.Eli meillä virkoja 4-kertainen määrä verrattuna muihin maihin.Ruotsissa kaksinkertainen määrä.Ja niin kauan kuin näin on meidän verotus on ja pysyy korkealla.

• minä tässä vain

Tämä kirjoittaja ei tiedä mitä kirjoittaa.

a) niitä todella hyvätuloisia, siis "kymmeniä tuhansia kk" tienaavia ei ole kuin ehkä 1% kaikista, yleinen harhaluulo on että 1-2% nostaisi kokonaisuutta kovin merkittävästi

b)palkansaajia ei ole 800.000 vaan 2,5 miljoonaa

• ei ole roskaa

Tämä kirjoittaja ei tiedä mitä kirjoittaa.

a) niitä todella hyvätuloisia, siis "kymmeniä tuhansia kk" tienaavia ei ole kuin ehkä 1% kaikista, yleinen harhaluulo on että 1-2% nostaisi kokonaisuutta kovin merkittävästi

b)palkansaajia ei ole 800.000 vaan 2,5 miljoonaa

Palkansaajia voi olla 2,5 miljoonaa mutta kuukausipalkkaisia ei ole niin paljoa. Keskiansio lasketaan yleensä kk-palkkaisten tuloista, ei tuntipalkkaisten.

Kymmeniä tuhansia tienaavia on varmaan se 1-2% mutta 4000-ääretön tienaavia on noin kk-palkkaisista suomalaisista noin 10%. Kun vastakupissa on keskivertosuomalainen joka tienaa sen -2000€ niin kyllähän se vaikuttaa keskiansioon.

Turha mulle valittaa tilastoista, en ole niitä itse keksinyt vaan ne ovat virallisista lähteistä.

• edellisen viestin kirjoittaja
        tilasto kirjoitti:

tietoihisi.Perlkästään julkisen sektorin virkoja on suomessa yli 600 000.Meidän ylimitoitettu virkamies armeeja vastaa keskimäärin europaan maista 20-25 miljoonan kansalaisen tarvetta.Eli meillä virkoja 4-kertainen määrä verrattuna muihin maihin.Ruotsissa kaksinkertainen määrä.Ja niin kauan kuin näin on meidän verotus on ja pysyy korkealla.

Julkisen sektorin(valtio kunnat) voi hyvinkin olla se 600.000. Voi olla että kirjoitin väärin jotain lukuja edelliseen viestiini mutta tarkistin tietoni:

yksityisellä sektorilla kk-palkkaisia on 620.000
        keskipalkka 2929€

valtiolla 120.000 kk-palkkaista joiden keskitulot ovat 2901€/kk

kunnallisella sektorilla kk-palkkaisia on 400.000
        keskipalkka 2571€/kk

Näissä ei ole mukana tuntipalkkaisia.

Tiedot tilastokeskuksen sivuilta.

• ihmettelen täälläkin
        ei ole roskaa kirjoitti:

Palkansaajia voi olla 2,5 miljoonaa mutta kuukausipalkkaisia ei ole niin paljoa. Keskiansio lasketaan yleensä kk-palkkaisten tuloista, ei tuntipalkkaisten.

Kymmeniä tuhansia tienaavia on varmaan se 1-2% mutta 4000-ääretön tienaavia on noin kk-palkkaisista suomalaisista noin 10%. Kun vastakupissa on keskivertosuomalainen joka tienaa sen -2000€ niin kyllähän se vaikuttaa keskiansioon.

Turha mulle valittaa tilastoista, en ole niitä itse keksinyt vaan ne ovat virallisista lähteistä.

Monialainen 3-kymppinen kaveriporukkani keskipalkka on ehkä 4500 pääkaupunkiseudulla. Eikä joukossa ole edes lakimiehiä, lääkäreitä, johtajia tai yrittäjiä vaan ihan 3-4 vuoden normaalin koulutuksen hankkineita äijiä.

• ktm-mies

Mitä tulee tänä urputus että "ei kukaan oikeesti tienaa ku 2000e/kk"?? Oletteko te kaikki jotain osa-aikaisia ojankaivajia tai siivoojia?

PK-seudulla jos on yhtään koulutusta ja älliä päässä, osaa oikeasti jotain ja haluaa,yrittää niin 3000e palkka ei ole "mitään".

Akateemisilla tai muuten edes keskitason työntekijöillä palkat liikkuvat 4000e nurkilla.
      Helsingissä on yli 50.000 palkansaajaa jotka tienaavat yli 45.000e/vuodessa, on asuinalueita missä talouksien keskiansiot ovat 70-90.000e vuodessa.

• avuksi

Jos 5000 ihmistä saa 3000€ ja 10000 ihmistä saa 2000€ kuussa palkkaa niin keskiarvo on 2333€. Että silleen.
        Kun Nokian miehet vetää viisinumeroisia lukuja ja pienipalkkaiset naiset 1500€ kuussa, niin täytyy olla h-moinen määrä noita pienipalkkaisia, että saadaan edes 2500€ keskipalkaksi. Ja niitähän on... kaksi nokialaista kontra 5000 muuta....

• meikäläinen tässä vain
        avuksi kirjoitti:

Jos 5000 ihmistä saa 3000€ ja 10000 ihmistä saa 2000€ kuussa palkkaa niin keskiarvo on 2333€. Että silleen.
        Kun Nokian miehet vetää viisinumeroisia lukuja ja pienipalkkaiset naiset 1500€ kuussa, niin täytyy olla h-moinen määrä noita pienipalkkaisia, että saadaan edes 2500€ keskipalkaksi. Ja niitähän on... kaksi nokialaista kontra 5000 muuta....

Nokia työllistää Suomessa n.20.000 ihmistä,
        siitä määrästä niitä "viisnumeroista" vetäviä
        on??? Mitä veikkaat, muutama sata,ehkä 1000 max?

Palkasaajia Suomessa on n. 2,5 miljoonaa.
        Joten edelleen, sen 1-2% osuuden vaikutus kokonaisuuteen ei ole kovin merkittävä.

• akka....

Samasta työstä maksetaan sama palkka ottaen toki huomioon työn suoritustaso.

Akat on laisekmpia juoruämmiä.

• matikkanero

Keskiarvo ei todellakaan kerro totuutta suomalaisten oikeasta keskimääräisestä palkkatasosta. Sanoohan sen jo maalaisjärkikin. Mediaani palkka oli muistaakseni Suomessa jotain 2300 euron luokkaa kuussa.

Poliitikot käyttävät mielellään keskiarvoa koska siinä suomalaisilla taviksilla näyttää menevän paremmin kuin mediaania käytettäessä.

Jonkun (ah aina niin tiedostavan) toimittajan pitäisi kirjoittaa artikkeli siitä miten keskiarvo ja mediaani lasketaan kun se tuntuu unohtuneen niin monilta suomalaisilta.

• kaikenlaisia töitä tehnyt

Kaksi väärää akateemista koulutusta hankkineena olen tehnyt kaikenlaisia töitä. Yhdistävä tekijä on noin 2000 euron bruttopalkka. Kun toimin oikolukijana, toimittajana ja kääntäjänä, sain 1700 euroa/kk. Nyt olen vakuutusneuvojana ja saan 2100 kuukaudessa, mikä mielestäni on ihan kohtuullinen palkka. Olen kuitenkin jo aika vanha, 43, enkä viitsi suorittaa enää kolmatta tutkintoa. Ensimmäinen tutkinto kulttuuriantropologiasta englanti sivuaine ja toinen olikin sitten toimittajan tutkinto, konserniviestintään erikoistuen.

Palkka riippuu monesta tekijästä. Elämäni parhaan ansiotason sain opiskeluaikoina, kun luentojen lisäksi extrasin kahdessa paikassa illat ja viikonloput. Vuosiansiot olivat paremmat kuin tämänhetkiset. En silti halua takaisin yötyöhön enkä asiakaspalveluun tuossa mielessä....

• asfjhsakfjajhskjfshd

keskipalkka Suomessa!! HUH HUH!! Onko oikeesti näin paljon, itse amk insinöörinä netti-ohjelmointia ja vastaavaa hommaa 3 vuoden työkokemuksella ja bruttopalkka noin 1900 €/kk.. Miten helvetissä muka suurin osa ihmisistä tienaa yli 18 €/h, ihan paskapuhetta EN USKO! ..eihän mulla olis mitään mahiksia päästä duuniin jos laittaisin palkkatoiveeksi vaikka 16 € saatikka sitten 18 €.. Kannattaa vissiin vaihtaa alaa?

• faktamies

Suomalaisten kokonaisansion mediaani vuonna 2008 oli 2550eur/kk.

Lähde: Tilastokeskus.

• on aina ollut

naisvaltaiset alat ovat usein huonommin palkattuja kuin miesvoittoiset.
      Johtajia on miehiä enemmän kuin naisia.
      Yrittäjinä on enemmän miehiä.
      Miljönäärejä on enemmän miehissä.
      Jopa urheilussa miehet tienaavat enemmän kuin naiset.

Miksi? Jaa-a. Monta selitystä varmaan löytyy, mikä lienee totuus.

• myyntialalla

Myyntialan liiton jäsenten mediaanipalkka v.08 muistaakseni noin 3700e/kk.
      10% jäsenistä tienaa yli 4500e/kk

• gtrf

tämä on kyllä sinänsä ihan älytön kun tähän lasketaan kaikki palkat. jos otettaisiin mukaan esim kaikki alle 4000tonnia tienaavat niin mikäköhän olisi keskipalkka. ei varmasti kovin paljoa. ja kumminkin kuinka moni suomessa tienaan tuon alle 4000? aika moni taitaa..

• ke?

Tästä en kyllä ymmärrätänyt mitään???

Siis älytöntä kun keskipalkkaan lasketaan kaikki palkat? Ahaaa..
        Mikäs keskipalkka se sellainen olisi missä EI olisi kaikki palkat??

Ja sitten, mitä tarkoitat 4000tonnia?
        Jos se keskipalkka on 3000e/kk niin tottakai aika moni tienaa alle 4000e/kk?

• jahas)))

Bruttoni kuussa siis 3212. Pitäiskö tähän nyt sitten olla tyytyväinen? Olen mies ja olen niin opiskellut että olen päässyt sisätöihin. Kevyttä toimistohommaa, ei alaisia.

• nnhrrrhrt

Opiskellut että päässyt istumaan sisälle?
        Mä opiskelin kyllä ensin että pääsisin sisälle toimistoon, mutta nyt teen sisätöitä mutta ns. likaisia, eli käsilläni fiksailen asioita. Olen tyytyväisempi kuin koskaan toimistohommissa. Mulla on kyllä vielä oma toimistokin mutta siellä en juuri tee töitä, vain vietän aikaani kahvikupin kanssa katsellen ulos ikkunasta.

On aika huvittava tuo lause "opiskellut niin että päässyt sisätöihin", eihän se edes nykyään vaadi kuin tarpeeksi alhaisen palkkavaatimuksen niin saat tuolin perseesi alle.

Nimenomaan ulkotöissä vaaditaan kokemusta, et töitä voi tehdä jos niitä ei osaa ja yhä harvempi oikeasti nykyään osaa käsillään tehdä mitään asiallista. Ehkä joku yleissiivooja tai vastaava ei tartte erikoisempaa koulutusta tai käytännön oppia.

Itse tienaan vielä alle 3000€/kk mutta kokemusta vasta jokunen vuosi kun hyppäsin niistä työpöytä-duuneista tälle alalle. Siellä tienasin vielä vähemmän(alle 2000). En ole akateeminen enkä korkeakoulun käynyt, siksi olen tyytyväinen liksaani, en kovin helposti opistotason papereilla toimistossa nousisi hyvälle pallille.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      192
      1331
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1148
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      870
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      864
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      790
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      745
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      712
    8. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33