Minkälaiseen yhteisöön tunnet kuuluvasi?

rusalkaa

Mikä on yhteisö? Yhteisö ihan lähellä on perheeseen kuuluvat henkilöt ja sukulaiset lähimmät ystävät...en tiedä virallisia nimityksiä näille. Lähellä on myös naapurit, jota voi kutsua oman kotialueen yhteisöksi, on kouluyhteisö, työyhteisö ja alueellinen kunnan tai kaupinginosan yhteisö. Nää ihmiset, jotka kuuluvat yhteisöön ovat jollain lailla TEKEMISISSÄ toistensa kanssa läheisesti ja VAIKUTTAVAT toistensa olemiseen/elämiseen.

Wikipediasta nappasin:

***Yhteisö koostuu ihmisistä, joilla on yhteinen päämäärä tai mielenkiinnon kohde. Yhteisön toiminta on usein kaksisuuntaista ja sisältää antamisen ja saamisen periaatteen. Hyvin toimiva yhteisö antaa jäsenilleen enemmän kuin jos jokainen sen jäsen toimisi erikseen yhteisen päämäärän saavuttamiseksi.*** (alleviivaisin ton viimosen lauseen)

Tämä ei nyt tarkoita mitään vapaaehtoistoimintaa tai lahkolaisuutta, vaik nekin saattaa olla yhteisöjä. Onhan tään palstan porukkakin yhteisö myös!

Tästä saattaa tulla nyt pikkasen pitkä johdanto. Lisää Wikipediasta:

****Yhteisön tunnusomaisia piirteitä ovat yhteinen päämäärä ja mielenkiinnon kohde. Lisäksi yhteisöllä on yhteinen päätösvalta sekä yhdessä sovitut säännöt, joiden rajoissa toimitaan. Usein yhteisöihin liittyminen edellyttää hyväksyntää muilta kyseisen yhteisön jäseniltä.****

Olkaatte mitä mieltä tahansa Wikipedian antamasta tiedosta...mun mielestä se ihan kivasti kuvaa mitä yhteisö on. Lukekaa ite lisää

http://fi.wikipedia.org/wiki/Yhteisö

Itse olen kokenut että jotkin asuinyhteisöt ovat olleet totalitaarisia (Katso sanan merkitys http://fi.wikipedia.org/wiki/Totalitarismi ).

Minua hämmästyttää tämä erityisesti maalaisyhteisöstä puhuttaessa. Tyypillistä on, että esim. yhdessä kerrostalossa kaupungissa asuu jotenkin kokonaisuudessaan vinksahtanut porukka, jossa ainoastaan muutama järjissään oleva. Kaikki muut juoksevat viimeisten juorujen perässä. Maalaisyhteisöstä sen sijaan on annettu yleensä hyväksyvä ja toisista huoltapitävä kuva.

Mitä tämä tarkoittaa? Yleensä sitä, että ne, jotka asuneet ikänsä paikkkunnalla 'omistavat' alueen asiat ja ihmiset ominaan, kukaan muu ei sinne kuulu. Kaikkein eniten tätä harhaista omistusta tuntee se, jonka suku on sukupolvien ajan asunut paikkakunnalla tai on mahdollisimman suuren maa-alan omistaja.

****Totalitaarinen yhteisö levittää jatkuvasti propagandaa hävittääkseen kaiken potentiaalin erilaisiin mielipiteisiin. Kaikki hallintoa vastustava poliittinen ja kulttuurillinen toiminta on totalitaarisessa yhteisössä täydellisesti estetty.****

Minkälaista propagandaa sinä levität omassa yhteisössäsi? Miten sinun yhteisösi suhtautuu muihin ihmisiin yhteisössäsi ja mahdollisesti 'ulkopuolisiin'? Miten erityisesti nyt yhteisösi tulisi toimia suhteessa ihmisiin, jotka laman uhatessa alkavat joutua vaikeiksiin? Onko parempi antaa tapahtua vai olisiko parempi pyrkiä vaikuttamaan etukäteen, ettei pulaan joutuvat turvaudu äärimmäisiin tekoihin? Miten autat tällaista ihmistä yhteisössäsi? Onko mielestäsi korjaamisen varaa jossakin yhteisösi toimintatavoissa?

Oman kokemukseni mukaan mies kuuluu myöskin yhteisöihin. Erityisesti on minun elämässäni vaikuttanut naista syyttävien hajanainen eronneitten miesten ilmeisesti vieläpä väkivaltaan taipuvaisten yhteisö, joka keksii joka ainoaan oman elämänsä mokaan syyn naisesta. Tämä vissiin koko Suomen kattava narisevien miesten yhteisö vikisten pakenee omaa vastuutaan tekosistaan omassa lähiyhteisössään. Ja naisvastaista propagandaa levitetään urakalla.

(( Jotka enemmän ovat seuranneet palstaa, tietävät, että olen kahden tyttären yksinhuoltaja. Taiteellinen toimintani johti siihen, että luovuin kolmannesta vuodesta kodinhoitotukea ja perustin toiminimen eräälle yllä kuvailemani kaltaiselle maalaispaikkkunnalle. Lasten isä oli väkivaltainen minua kohtaan, mutta niin jatkui yhteisöllinenkin väkivalta...Viisi vuotta toimittuani toiminimen puitteissa, lopetin taiteellisen työni, vaikka olin saanut parikin merkittävää julkista huomionosoitusta keksinnöistä, joita pikku yrityksessäni tein. Olen mielestäni kuitenkin taiteilija, vaikka keksintöjeni puolesta voisin jatkaa yritystoimintaa. Yhteisöistä...muutin asuinpaikka moneen kertaan kunnes romahdin ja yritin itsemusrhaa. Sen jälkeen olen ollut kuntoutuksessa ja nyt työkyvyttömyyseläkkeellä. Nyt asun omassa talossa kotipaikkakunnallani ja monet ovat esittäneet hartaasti, että alkaisin taas tekemään taidettani. Itse kysyn: Miksi?))

Yhteisöistä?

Tuon oman historiikkini tässä mukaan lukien, olen sitä mieltä, että yksilön selviytymiseen vaikuttaa huomattavasti se mihin/minkälaiseen yhteisöön kuuluu. Minulle huonoksi onneksi valitsin hyvinkin takapajuisen ja vihamielisen ympäristön, jossa monella ihmisellä paha olla ennestään ja totuttu tapa riepotella ja riidella kaikkien kanssa. Yksilön ponnistukset oman selviytymisensä eteen valuvat tuollaisessa ympäristössä väkisin kuin hiekkaan.

Miten on, jos lama taas laskeutuu yhteisöösi ja alkaa ravistella jokaisen toimeentuloa, hyökkäätkö heti heikoimpien kimppuun vai osaako yhteisösi kannatella? Miten SE tapahtuu? Vai onko nyt koston aika... ymmärrätkö, että lama ja taantuma on aika, jolloin pitää pitää huolta toisista.

Pitääkö toisista pitää huolta? Miten? Miksi ei?

9

947

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -ukko-

ja paljon totta joukossa. Pistän saman lyhyempään ja vähän kyynisempään muotoon. Yhteisö on semmoinen paikka, jossa ihmiset ovat jossain riippuvuussuhteessa toisiinsa. Se voi olla positiivista, mutta myös negatiivista. Se voi olla molempia yhtäaikaa. Yhteisö kannattelee, mutta saattaa tarvita myös sylkykuppinsa. Yhteisön sylkykupillakin on roolinsa yhteisössä, vaikkei siitä itse nauti.

Mun yhteisöt ovat urbaaneja: jäsenten välinen riippuvuus on löyhää. Keskinäinen riippuvuus on siten myös vähäistä, mutta toisalta löyhissä yhteisöissä on vaikea joutua sylkykupiksikaan. Yhteisön tuki on myös epävarmaa.
      Maalaisyhteisöt ovat hiukka erilaisia kokemukseni mukaan: pitkään maalla asuttuanikaan en koskaan päässyt todella yhteisön jäseneksi, olin muukalainen.

Jo joo, toisista pitää pitää huolta. Erilaiset yhteisöt tekee sen sitten eri tavoilla. Joissakin se on ulkoistettu ammattilaisille.

• rusalkaa

ihminen sen kummempaa yhteisöä kuin sitä arkipäivän porukkaa, jonka kanssa tekemisissä eri tilanteissa.

Voi olla, että 'osallistuminen' ei niinkään riippuvuus, on löyhää. Sillon voi ottaa hatkat ihan kevyin mielin ja vaihtaa ympäristöä. Aina löytyy vaihtoehtoja. Uskon että sun kokemuksesi on ihan terveistä yhteisöistä. Kaupungissa saa vapaasti olla massaa ja liikkua tuntemattomana. Saa kuulua mihin kuuluu tai olla kuulumatta. Kaikkea näkee ja kaikkea on nähty. Ihmiset on paljon ennakkoluulottomampia toisia kohtaan.

Ite ehkä taas palaan tähän mun lempiaiheeseen: Miten voi ihan terveen näkönen porukka ollakin sairas? Porukka luulee olevansa terve ja käyttäytyy kuitenkin sairaasti...tuottaa ihan romuja ihmisiä ympärilleen.

Tuossa aloituksessa heitin yhden väitteen, että sairas yhteisö kärsii totalitarismista. Miten siitä vaivasta sitten eroon pääsee? Ei aavistustakaan. Vissiin sitten kun porukan jäsenet vaihtuu.

• Michiko___

Meillä on korkeakoulutettu liberaali ystäväpiiri. Jos jollain on vaikeuksia, toiset auttavat. Esim. kerran aloin voida huonosti, pojat soittivat keskellä yötä taksin ja lähtivät mukaan viemään lääkäriin. Olen myös sukurakas. Ensimmäisenä lapsenlapsena minulla on läheiset välit isovanhempiin. Suvussamme ei myöskään hylätä ketään ja erilaiset elämänkatsomukset hyväksytään. Ystävät voi valita mutta sukulaisia ei, minulla on käynyt hyvä tuuri.

Kuulun myös erilaisiin harrastusryhmiin musiikin ja kamppailulajin myötä, sekä yliopistoporukkaan.

• rusalkaa

kannattaa säilyttää, sillä ne luo turvaverkon joka kannattelee.

Siinä vaiheessa, kun yhteisö jostain syystä järjestäytyy ja tulee monta uutta jäsentä...onkin helpompi hyväksyä kenet vaan osalliseksi yhteisöön. Joskus tämä osallisuus tosiaankin lankeaa automaattisesti kuten sukuun kuuluminen.

• on aina pakko lokeroida?

Kysyy nm. Luukusta pudonnut

• rusalkaa

omaan yhteisöösi. Joka tapauksessa Suomi -nimiseen instituonaaliseen yhteisöön ja sinulla on tyypilliset piirteet, joista sinut tunnistetaan meihin kuuluvaksi...tahdot tai et.

• Siinäpä ne yhteisöt. En koe kuuluvani mihinkään alueelliseen yhteisöön, en halua kuulua. En koe tarvitsevani mihinkään minua ympäröiviä alueellisia yhteisöjä. Tunne on mitä ilmeisimmin molemmin puolinen, koska hyvin olen saanut olla rauhassa.

• rusalkaa

itteänsä alkaiskaan levittämään. Eräs keino suojautua nykyajan hömpötyksiltä. Olet pitänyt hyvin nimimerkkisi salaisena...mies pohjoiselta pohjanmaalta. :)

*se laivankannella keikkuja taisi olla rickheart tms., muuten*

• KYTTÄÄJÄ

Kaikki yhteisöt eivät ole terveitä.En yleistä.Oma kokemukseni maalais ja kaupunkien taajama yhteisöistä on huono,toimimaton.Ei ole mukava asua yhteisössä ,jossa ei pystytä hyväksymään mitään erilaisuutta.
      Kaikki toiminta perustuu 1-2suvun henkilöiden ympärille.Näitä nuoleskellaan ,kumarrellasn.Lisäksi elämä yhteisössä pyörii juorujen levityksen ympärillä,niin että mitä enemmän levität tietystä henkilöstä juoruja "SITÄ SUOSITUMPI OLET YHTEISÖN JOUKOSSA".Yhteisöt ja yhteisö asumismuodot eivät sovellu suomalaiseen kulttuuriin valitettavasti!

Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      338
      11756
    2. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      359
      7966
    3. Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?

Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      3083
    4. Verinen koira

Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?
      Imatra
      98
      2258
    5. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      156
      2219
    6. Mira Luoti, Vain Elämää

kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?
      Maailman menoa
      8
      1656
    7. Faktat kehiin!

kauanko aiot odottaa kaivattuasi? ja miks?
      Ikävä
      110
      1261
    8. Mopokeulija

Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin
      Haapavesi
      55
      1103
    9. Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !

Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus
      Ähtäri
      26
      908
    10. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      60
      793
    Aihe