Eli mitä voi itse tehdä pölynpyyhkimisen ja kielten virityksen ja vaihdon lisäksi?
Ei tullut opaskirjaa kitaran mukana. Kuusiokoloavain tosin tuli ja sähköjohto. Sähköjohdon tarkoituksen tiedän, kuusiokoloavaimen en.
Kitaran huolto
7
4014
Vastaukset
- Kitaramuusikko90878675453
Et kertonut mikä kitara on kyseessä, teräskielinen akustinen, sähkökitara vaiko kenties nailoinkielinen elektroakustinen jne.
Kuusiokoloavaimia ja muitakin avaimia joita kitaran mukana tulee käytetään mm. kaularaudan säätämiseen, tallaosien säätämiseen, kaulan bodykohdan korkeuden säätämiseen jos tälläinen kitarassa on jne.
Jos kaularautaa säätää niin maks 1/6 tai 1/8 on sellainen nyrkkisääntö, enempää ei kannata säätää kerralla, kaula hakee jonkin aikaa oikeaan asentoonsa ja liian nopeasti ja paljon säädetty kaula/kaularauta saattaa vioittaa kaulaa.
Pölyjen pyyhkimisen, kielten vaihdon ja virityksen lisäksi voi esim. tehdä isomman puhdistuksen, esim. käyttämällä musiikkiliikkeistä saatavia puhdistusaineita, lisäksi voi säädellä kaularautaa jos on tarpeen ja tietää mitä tekee, voi myös säätää kitaran tallosaa, satulaa, kiristimiä ym. sen mukaan kuinka paljon tietää ja osaa.
Jos on vähänkin epävarma eli ei tiedä varmasti mitä tekee säätämisen suhteen on vähintäänki parempi kysyä neuvoa tai sitten säädätyttää kitara alan ammattilaisilla (musiikkikaupat, kitarakorjaamot ym.).- itse joskus
luulee ... kun itse näkee kitaransa. Sähköjohto voisi todellakin olla akustisessakin kitarassa. Kyllä tämä on sähkökitara. Esillä ei ole todellakaan yhtään mutteria mihin kuusiokoloavain menisi.
Tarkistin. Ainoa paikka mihin tuo avain sopii on kaularaudassa. Helkkarin vähän tarvitsee säätää, sen ymmärsin, mutta mistä tietää, että sitä pitää säätää? Jossain oli juttua, että kaularautaa saattaa joutua säätämään siirtyessä kosteasta kuivaan ilmastoon. Tai kun siirrytään kesästä talveen.
Niinpä, mutta mistä sen tarpeen huomaa? Oletuksena on siis, etten räpylöi tallaa yms minkä säätämisestä ei ole vielä harmainta aavistustakaan. - jormas.
itse joskus kirjoitti:
luulee ... kun itse näkee kitaransa. Sähköjohto voisi todellakin olla akustisessakin kitarassa. Kyllä tämä on sähkökitara. Esillä ei ole todellakaan yhtään mutteria mihin kuusiokoloavain menisi.
Tarkistin. Ainoa paikka mihin tuo avain sopii on kaularaudassa. Helkkarin vähän tarvitsee säätää, sen ymmärsin, mutta mistä tietää, että sitä pitää säätää? Jossain oli juttua, että kaularautaa saattaa joutua säätämään siirtyessä kosteasta kuivaan ilmastoon. Tai kun siirrytään kesästä talveen.
Niinpä, mutta mistä sen tarpeen huomaa? Oletuksena on siis, etten räpylöi tallaa yms minkä säätämisestä ei ole vielä harmainta aavistustakaan.olen soittanut yli 30v enkä vieläkään säätele itse kitaroitani vaan annan sen homman ammattimiehelle ja suosittelen sinullekin samaa, se on nimittäin niin että jos ei tarkalleen tiedä mitä tekee niin todennäköisesti lopputuloksena on epävireinen ja vaikeasoittoinen keppi.
Se on joka kerta hieno tunne kun saa vastasäädetyn kitaran käteensä, se vähän niinku soi itsestään.
huokeissa uusissa kitaroissa on yleensä aika paljonkin duunaamista, viimeisin ostokseni on 590€ hintainen hagström viking, ihan kyllä soittokuntoinen soitin noinkin mutta vein sen silti puolen vuoden sisäänsoiton jälkeen laitettavaksi. nauhojen päiden hionta, kaulan säätö, tallan säätö, satulan vaihto toiseen materiaaliin ja huonon mikkikytkimen vaihto. samalla tietenkin valitaan ne oikeat kielet mitä tulen tossa käyttämään koska aina kun kielisettiä vaihtaa niin kitara on hyvä säätää uudestaan.
sen lisäksi soitin kannattaa käyttää aika ajoin vuosihuollossa, se kun on puuta ja elää, varsinkin kun ollaan suomen ilmasto-olosuhteissa. - kannata säätää..
itse joskus kirjoitti:
Niinpä, mutta mistä sen tarpeen huomaa? Oletuksena on siis, etten räpylöi tallaa yms minkä säätämisestä ei ole vielä harmainta aavistustakaan.jos siihen ei ole mitään syytä!
Eli jos kitara soi koko kaulan alalta hyvin/puhtaasti, niin miks hitossa kaularautaa kannattais säätää?
Kaulanhan tulis olla vähän "baani", eikä tikkusuora. Toisinsanoen, jos katsot vaikkapa rungon sivusta pitkin otelaudan reunaa ylos satulalle, niin sellainen ihan silmin-nähtävä "koveruus" siinä pitäis olla. Siis otelaudan nauhojen reunalinjassa. Nimenomaan niinpäin, että otelaudan keskikohta on alempana ja linja kaartaa ylös satulaa kohti.
Saattaa myös näkyä yksittäisiä nauhoja, jotka poikkeaa linjalta, eli nauva voi olla esim. hieman kohollaan. Niitä kohtia voi sitten kokeilla soittaa, että rätiseekö nauha siinä kohdassa tai miten kohta soi.
Kaularautaa säätämällä ei tietystikkään voi tollasia yksittäisiä nauhajuttuja korjata, vaan ne pitää erikseen yrittää fiksailla nauhakohtaisesti. - asdfnböö
itse joskus kirjoitti:
Niinpä, mutta mistä sen tarpeen huomaa? Oletuksena on siis, etten räpylöi tallaa yms minkä säätämisestä ei ole vielä harmainta aavistustakaan.Tosijaan, ei kannata huolehtia että mitä kaikkea vois mennä säätämään jos ei siihen ole mitään tarvetta. Kaularautaa voipi joutua säätämään jos kitara ei soi kunnolla, eli jos esim. kaula on liian suora ja kielet ottaa kiinni nauhoihin, tulee kaularautaa löysätä jolloin kielet vetää kaulan hieman koveraksi (tätä koveruutta kutsutaan reliefiksi ja sitä mitataan vaikka miten mutta kunhan se soi niin ei se ole niin millin tarkkaa). Jos taas kaula on liian kovera ja täten kielet liian korkealla, eikä tallasta säätäminen enää auta, tulee kaularautaa kiristää. Nämä toimenpiteet kannattaa tehdä kyllä varoen.
Ja yleisestikin, jos tuntuu että kitara ei soi niin hyvin kuin se voisi soida, niin rohkeasti ottamaan selvää ja korjaamaan vikaa säätämällä, kyllä melkeen mitä vaan uskaltaa ite säätää jos tietää mitä tekee. Itse kolmisen vuotta soittaneena olen tehnyt säännöllisen kieltenvaihdon ja puhdistuksen lisäksi ajoittain kaikenlaisia kaulan- ja tallansäätöjä, joihin on ilmennyt tarvetta esim. vaihtaessa kielisetin vahvuutta. Näiden 'rutiini'hommien lisäksi on takana parit mikin- ja pleksinvaihdot, nauhojen hionta, satulan madallus, ja mielenkiinnosta extremempi toimenpide otelaudan nauhavälien koverrus (scalloping). Nyt koetan saada sähköjä toimimaan ensimmäiseen omatekele-kitaraan, eikä kaduta yhtään, on meinaan säästyny melko tukku rahaa näin menetellessä.
Eli rohkeasti tutustut soittimeesi, sen rakenteen huolellinen tunteminen auttaa myös huomattavasti soittamiseen kun saa sen vaikka pysymään paremmin vireessä jne. =) - yyyyyyyaaaaaaag
asdfnböö kirjoitti:
Tosijaan, ei kannata huolehtia että mitä kaikkea vois mennä säätämään jos ei siihen ole mitään tarvetta. Kaularautaa voipi joutua säätämään jos kitara ei soi kunnolla, eli jos esim. kaula on liian suora ja kielet ottaa kiinni nauhoihin, tulee kaularautaa löysätä jolloin kielet vetää kaulan hieman koveraksi (tätä koveruutta kutsutaan reliefiksi ja sitä mitataan vaikka miten mutta kunhan se soi niin ei se ole niin millin tarkkaa). Jos taas kaula on liian kovera ja täten kielet liian korkealla, eikä tallasta säätäminen enää auta, tulee kaularautaa kiristää. Nämä toimenpiteet kannattaa tehdä kyllä varoen.
Ja yleisestikin, jos tuntuu että kitara ei soi niin hyvin kuin se voisi soida, niin rohkeasti ottamaan selvää ja korjaamaan vikaa säätämällä, kyllä melkeen mitä vaan uskaltaa ite säätää jos tietää mitä tekee. Itse kolmisen vuotta soittaneena olen tehnyt säännöllisen kieltenvaihdon ja puhdistuksen lisäksi ajoittain kaikenlaisia kaulan- ja tallansäätöjä, joihin on ilmennyt tarvetta esim. vaihtaessa kielisetin vahvuutta. Näiden 'rutiini'hommien lisäksi on takana parit mikin- ja pleksinvaihdot, nauhojen hionta, satulan madallus, ja mielenkiinnosta extremempi toimenpide otelaudan nauhavälien koverrus (scalloping). Nyt koetan saada sähköjä toimimaan ensimmäiseen omatekele-kitaraan, eikä kaduta yhtään, on meinaan säästyny melko tukku rahaa näin menetellessä.
Eli rohkeasti tutustut soittimeesi, sen rakenteen huolellinen tunteminen auttaa myös huomattavasti soittamiseen kun saa sen vaikka pysymään paremmin vireessä jne. =)Oisko kellään mitään dokumenttia tosta kaularaudan säädöstä?
Kun ESP:n ohjeissa sanotaan et väännä 1/4 kierros, viritä kielet (molemmat e:t, että voi tarkistaa millanen tuli) ja väännä lisää. Ite kitaran mukana tuli ohje et väännä varovasti sen jälkeen kun se alkaa olla hankalaa.
Missään ei puhuta mistään monen tunnin odotteluista tai muista? - LokkiPoika
yyyyyyyaaaaaaag kirjoitti:
Oisko kellään mitään dokumenttia tosta kaularaudan säädöstä?
Kun ESP:n ohjeissa sanotaan et väännä 1/4 kierros, viritä kielet (molemmat e:t, että voi tarkistaa millanen tuli) ja väännä lisää. Ite kitaran mukana tuli ohje et väännä varovasti sen jälkeen kun se alkaa olla hankalaa.
Missään ei puhuta mistään monen tunnin odotteluista tai muista?YouTubesta löytyy kymmeniä ohjeita, kahto sieltä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4533876Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181662- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991388Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 501266
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441059
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331047