60:n kriisi

ameliia

Onko tämä totta ... kirjoitan ikäisteni palstalla!!

En voi olla vielä 60v *sanoo mieli* Kyllä olet, sanoo pää... Jo huhtikuussa täytit 60v, vakuuttavat ajattelevat aivoni.

Olenko ainoa, jolle uudelle vuosikymmenelle siirtyminen tuntuu niiin sietämättömältä?!

42

1835

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pikkuhiljaa

Kaikki tapahtuu niin pikkuhiljaa, joten mitäs sitä kauhistelemaan..... Mukavaa elämää sitä riittää edelleenkin....

• Tilja

Onnea koko loppuelämäsi ajaksi!

• Pirre*

sopeutumisprosessi on täälläkin jo käynnissä, vaikka aikaa on "vielä" 5kk: tta.

• Sallyanna

olet. Kyllä sinulla on liuta "kohtalotovereita". Mutta kuule, ei ikä ole mikään sairaus. Iän myötähän pitäisi viisastua (hah) ja kaikkea sellaista. Epäilen kyllä sitä, olen aivan yhtä hömppä nyt kuin sanotaan 20 vuotta sitten. Itsestään se on kiinni. Ja sitäpaitsi ikä on vain numeroita. Unohda numerot ja elä täysillä.

• minä.fi

Eihän se ikä joka numeroina ilmaistaan ole mikään *totuus*, se miltä omasta mielestä tuntuu ja kauan pysyköön se tunne.
        En edes muista vuosien määrää, mutta hyvin menee, tästä on hyvä jatkaa, kaikille vaan hyvää syksyä!

• On ollut jonkinlainen 30-40 ja 50 kriisi.

Kun täytin 60v oli elämäni asettunut uomiinsa ja olin melko tyytyväinen elämääni.

Reilut neljä vuotta on ikäni alkanut kuutosella, tämä aika on ollut myös parasta aikaa koko elämässäni.

Kun tällaisena jatkuisi kauan, elämänhalua on, elämä on kivaa kun sen taidon viimein oppii.

• Se olisi sitten ensimmäiseni, se 70 kriisi.

Oma elämäni on kulkenut ilman ikäkriisejä, juhlittu ei ole kymmeniäni, enkä usko että juhliin on tulevaisuudessakaan aihetta.

Murrosikä oli kai ensimmäinen aika jolloin oli pakko kysyä muutosten edessä, kuka olen ja miksi minulle näin tapahtuu.
      Kun se elämänvaihe oli selvitty, oma keho hyväksytty, on elämä kulunut kymmenien ohi antamatta aihetta miettimiseen.

Muista kriiseistä viis, kunhan terveyttä riittäisi.

Toivottavasti seuraava kymmenkin menee ohi murehtimatta, tuntuu vain että nyt vuodet vaihtuvat nopeammin kuin nuoruudessa, vaikka askel on lyhentynyt ja yöt pidentyneet.

• Taidan olla jotenkin jälkeen jäänyt koska joskus itsekin havahdun käsitteistöni epäjohdonmukaisuuteen.

Saatan todeta jostain 50/60 ikäisestä: Sehän on vanha papparainen. Ainakin 50:nen.
      Tai vastaavaa.

Tuo elämäni sulostuttaja täytti kevättalvella 60v.
      En ole havainnut mitään kriisejä normaalia enempää!

• mummelinikin,

sanoi, että ajatukset on kuin nuorella tytöllä, mutta tuo ulkoinen olemus ei tahdo pysyä kunnossa.

• Korpiainen

... vanheneminen joskus rassaa hermoja mutta se on ohimenevä ilmiö älä hätäile.

• 1948

kun pääsin työttömyyden jälkeen työttömyyseläkkeelle täytettyäni 60 vuotta.

• myötäeläjänä
        1948 kirjoitti:

kun pääsin työttömyyden jälkeen työttömyyseläkkeelle täytettyäni 60 vuotta.

Onneksi olkoon.

• Minkä vuoksi täytyisi olla kriisi kun 60 rikkoo, elämää tämä on vain, 45vuotta töitä nyt ansaitulla eläkkeellä eikä kriiseillä?

• 1943

täytti 20 samana vuonna, kun itse täytin 60. En ole edes ajatella mitään kriisejä. Koko ajan tapahtuu. Mieheni kuoli ollessani 61 v, pääsin osa-aikaeläkkeeltä eläkkeelle 63-vuotiaana. Muutin lopullisesti 64-vuotiaana asunnosta, jossa olin asunut 37 vuotta. Lapset ovat muuttaneet, olen autellut. Samoin hoidin kehitysvammaisen sisareni muuton. Suruajan jälkeen olen tavannut muutaman tosi ihanan miehen, osa ystäviä, yksi vähän enemmän juuri nyt. Sain kontolleni perikunnan metsien hoidon, suurin osa taimikkoa. Kävin raivaussahakurssin ja eilenkin olin 5 tuntia raivaamassa. En tosin sahalla, vaan voimasaksilla. Tänään pitää lähteä katselemaan löytyisikö uutta leninkiä lauantain juhliin. Toivottavasti löytyy muutakin kuin mustaa. Siinä onkin projektia, koluan ensin lähikaupungin, sitten Turun, tarvittaessa vielä Helsingin ja perjantaina Tampereen, koska olen sille suunnalle menossa. Älä tuijota kuusnollaa, vaan elä.

• aluksi ..

herättää kysymyksiä ,mutta kumma kyllä ihminen kaikkeen tottuu, kattelen aamuisin peilistä ja totean on se totta olen yli kuusikymppinen ja alan päivän hommat , porskuttelen eteenpäin niikuin ennenkin , että kyllä se siitä .

• Minäkin jo 60

Sitten kun näkee ikäisiää joilla elämä on mennyt kuin kusi lautaa pitkin kohti hautaa niin ei hymyilytä.
      Paskan itsekästä porukaa mutta luulot karisee jollei pysy visusti neljän seinän sisällä.
      Kuuntele omia ja ukon horinoita ja katsele siitä pienestä lähiön ikkunasta maailman menoa.

• 1943

on elämä. Minä niin mielelläni kuuntelisin ukkoni horinoita.

• ainut

ole, kyllä minäkin jonkunlaista kriisiä käyn läpi. Turha sanoa ainakin minulle että elä vaan täysillä. Eletäänhän sitä niinkuin ennenkin mutta kyllä mielenpohjalla kaikertaa, että näinkö nopeasti sitä tähän on tullut.Kun tuntee itsensä jos nyt ei nuoreksi, ei kuitenkaan vanhaksi. Mieli on ristiriitainen.

• ikäkriisiä koskaan

Nehän on vaan numeroita, ja mehän vanhenemme joka päivä.

Minusta on hyvä ikä aina, en edes mieti sitä.

Siinä huomaa kun lapsenlapsikin sai jälkikasvua, ettei tässä ihan nuoria olla.

Askel lyhyempi, pientä kremppaa, mutta eteenpäin vaan päivä kerrallaan.

Yks'lysti numeroista, elämähän on seikkailu, jokainen uusi päivä tuo jotain uutta.

• nainenmustissa

Kerro mitä seikkailua on kun käy Valintatalossa?
        Etuilevat vielä vanhemmat keppiensä kanssa.
        Ei näytä hyvältä.

• jos,,,,,
        nainenmustissa kirjoitti:

Kerro mitä seikkailua on kun käy Valintatalossa?
        Etuilevat vielä vanhemmat keppiensä kanssa.
        Ei näytä hyvältä.

menisit vaik Alepaan välillä ;D

Hei, sillähän voi tavata vaikka kuinka mukavia kanssaeläjiä.

Pari kertaa saanut kahvikutsun, kun jeesasin asioinnissa.

Kerran ihan treffipyynnön, noin vain, ihan mukava herrasmies, siellä kaupassa asiolla myös.

Hyvänen aika, voihan sitä mennä muuallekin kuin vain sinne valintataloon, seikkailu voi tulla missä vain.

• Missähän päin...
        jos,,,,, kirjoitti:

menisit vaik Alepaan välillä ;D

Hei, sillähän voi tavata vaikka kuinka mukavia kanssaeläjiä.

Pari kertaa saanut kahvikutsun, kun jeesasin asioinnissa.

Kerran ihan treffipyynnön, noin vain, ihan mukava herrasmies, siellä kaupassa asiolla myös.

Hyvänen aika, voihan sitä mennä muuallekin kuin vain sinne valintataloon, seikkailu voi tulla missä vain.

tämä Alepa siaitsee,välittömästi laitan tukan taakse ja kellon näkyviin;)Ei muuta kun menoks;D

• joskaikki

Jos kaikilla menisi yhtä loistavasti ja rauhallisesti täällä ei poliisivoimia ja sosiaalitanttoja tarvittais olenkaan.

• 1943

olen aina hyväksynyt kulloisenkin ikäni. Viiskymppisenä juhlin vähän näyttävämmin. Kyllä meidän sukupolven immeisillä on paljon parempi olla 60 kuin äideillämme ja isillämme. Ellei vielä ole eläkkeellä, niin ihana eläkeikä lähenee. Mutta Luoja on antanut erilaisia eväitä, itse olen saanut olla terve, mistä olen kiitollinen.

• anteeksi mitä?
        joskaikki kirjoitti:

Jos kaikilla menisi yhtä loistavasti ja rauhallisesti täällä ei poliisivoimia ja sosiaalitanttoja tarvittais olenkaan.

Mitenköhän sait tuosta täydellisen?

:)) en koskaan ole "sosiaalitanttojen" kanssa tosiaankaan joutunut tekemisiin, miksi olisin?
        Poliisin kanssa olen;( kaksi ylinopeussakkoa 47v aikana, ensin prätkä, ja sitten 18v autokortin saatuani.

Olen myös muutamia kertoja passin joutunut uusimaan, tähän ikään, samoin aikoinaan ajokorttihan piti uusia, poliisiahan siinä silloinkin vaivattiin.

Täydellisestä olen kaukana, mutta silti en ikäkriisejä koe, en todellakaan.

• RosaLiiin

...eli juuri noin, elämä on seikkailu.
        Kaikesta voin löytää uuden kokemisen ja
        oppimisen hetken jos vain haluan.

Joskus ikää kysyttäessä saan sen syntymävuodestani ynnäillä.
        Mielummin sanon, että olen sen ja sen vuoden lapsia.
        Laskekoon kysyjä miten iäkäs olen.

Ehkä paljon seikkailumielialaan vaikuttaa myös,
        jos hyväksyn elämässä tietyt asiat joihin en voi vaikuttaa.
        Toisaalta en jämähdä niiden asioiden edessä joihin taas voin vaikuttaa.

Kunpa joka päivä voisi hyvillä mielin laulaa
        Violetta Parran tavoin Gracias a la vida,
        Elämälle kiitos, sain siltä paljon...

• viidenkympin villitys

niin on kuudenkympin kul....

• ameliia

Avasin juuri netin katsoakseni, onko kukaan vastannut viimeöiseen "huutooni". Ja ilokseni näen useita vastauksia, joista lämpimät kiitokseni jo etukäteen. Annan palautetta sitä mukaa, mitä ajatuksia kirjoittamanne herättävät ...

• Saimander

kyseinen tauti iski minuunkin. Mietin, että miten sellainen voi olla mahdollista, vastahan täytin 40. Kun elämän meno kuitenkin jatkui muuttumattomana, vähitellen totuin siihen lukuun ja kun täytin 65, en enää ikääni edes ajatellut.
      Joka, syystä tai toisesta, joutuu jättämään työelämän kuusikymppisenä kokee ehkä toisin, toiset myönteisenä, toiset kielteisenä seikkana.

Ennen kaikkea olen kiitollinen siitä, että saan olla terve. Kävin kuukausi sitten paikallisessa terveyskeskuksessa hakemassa itsestäni vikalistan. Monenlaisia kokeita otettiin, mutta kun vikoja ei löytynyt, kehotti lääkäri tulemaan seuraavaan katsastukseen vuoden kuluttua.
      Kaikille ei tämä lahja ole tasapuolisesti suotu, jotkut ovat vaivaiset jo syntyessään, toiset sairastavat ennemmin, toiset myöhemmin. Yhteistä meillä kaikilla on kuitenkin se, että kaikki vanhenemme, se on väistämättä meidän kaikkien edessä. Siksi ei meidän pidä murehtia sitä, että olemme näin vanhoja, vaan jokaisesta uudesta päivästä kiitollisina iloita siitä, että yhä olemme olemassa.

• miäs

Ikähän on vielä ihan hyvä, kun ei jää keinustuoliin tai sohvarerunaksi.
      Käy tanssimassa, metsässä muutaman tunnin metsälenkkejä päivittäin mieluiden ei poluilla, niin kunto on kuin 20 kymppisellä. Treeniä joka ei ole vastenmielistä ja paljon, siitä tulee hyvä olo.

• kuusikymppisenä?

Teen töitä kuutena päivänä viikossa. Ajokilometrejä kertyy viikottain 1000-1500. Myönnän, että en ole enää nuori, mutta joku nuorempi kyllä jää kakkoseksi tässä leikissä.

Sohvanreuna on vielä kaukana, eikä sillä istuskeleminen houkutakaan. Suunnittelen kyllä töiden vähentämistä, mutta on niin vaikeaa sanoa ei.

• Saimander
        kuusikymppisenä? kirjoitti:

Teen töitä kuutena päivänä viikossa. Ajokilometrejä kertyy viikottain 1000-1500. Myönnän, että en ole enää nuori, mutta joku nuorempi kyllä jää kakkoseksi tässä leikissä.

Sohvanreuna on vielä kaukana, eikä sillä istuskeleminen houkutakaan. Suunnittelen kyllä töiden vähentämistä, mutta on niin vaikeaa sanoa ei.

käteen ja harjoittele sanomaan EI, niin minä tein kun täytin 63. Tosin en sitä täysin oppinut vaan lipsuu vieläkin.

• harjoittelemaan
        Saimander kirjoitti:

käteen ja harjoittele sanomaan EI, niin minä tein kun täytin 63. Tosin en sitä täysin oppinut vaan lipsuu vieläkin.

tätä peilijuttua jos vaikka alkais toimiin. Mutta täytyy tunnustaa että hyvin usein nykyään käy mielessä, olenko liian vanha tekemään tätä tai tuota. Onko huulipuna liian kirkasta tämän ikäiselle ym. Pikkujuttuja mutta ei aikaisemmin tällaiset asiat ole päätä painaneet.En tarkoita että tässä mitään teinijuttuja tarvii ylläpitää mutta ilmiselvästi en ole ikäni kanssa vielä sinut. Meinaan edelleenkin painattaa farkut jalassa ja tukka värjättynä. Onko väärin.

• 1943
        harjoittelemaan kirjoitti:

tätä peilijuttua jos vaikka alkais toimiin. Mutta täytyy tunnustaa että hyvin usein nykyään käy mielessä, olenko liian vanha tekemään tätä tai tuota. Onko huulipuna liian kirkasta tämän ikäiselle ym. Pikkujuttuja mutta ei aikaisemmin tällaiset asiat ole päätä painaneet.En tarkoita että tässä mitään teinijuttuja tarvii ylläpitää mutta ilmiselvästi en ole ikäni kanssa vielä sinut. Meinaan edelleenkin painattaa farkut jalassa ja tukka värjättynä. Onko väärin.

miten parhaiten viihdyt. Itse viihdyn meikkaamattomana, mutta muut saavat tehdä kuten lystäävät. Eivät ne muut ihmiset niin paljon huomiota kiinnitä ja viis heistä, anna mennä täysillä.

• aamulla klo 6.45
        Saimander kirjoitti:

Yrittäjä yrittää aina vaan! Kyllähän ne rajat olisi osattava vetää ajoissa. Itse siitä jaksamisestaankin joutuu huolta pitämään. Olen päättänytlopettaa 63 vuotiaana ja siitä en lipsu!

• meni
        aamulla klo 6.45 kirjoitti:

Yrittäjä yrittää aina vaan! Kyllähän ne rajat olisi osattava vetää ajoissa. Itse siitä jaksamisestaankin joutuu huolta pitämään. Olen päättänytlopettaa 63 vuotiaana ja siitä en lipsu!

pari sanaa putkeen!

• mielestäni

heti kun täytin 60. Johtuu paljoltakin siitä, että samoihin aikoihin äitini kuoli. Tajusin olevani suvun vanhin (siis läheisen suvun). Ensi kuussa täytän 63 vuotta. Tunnen olevani ainakin kymmenen, viisitoista vuotta tuota ikää vanhempi. Ennen äidin kuolemaa tunsin olevani 10 vuotta ikääni nuorempi. Hakeuduin jo senioritaloon asumaan, tosin pääsen vasta keväällä. En tiedä miksi olen niin masentunut, että tunnen olevani ikäloppu! Enhän nyt muutamassa vuodessa voi vanheta 15 vuotta!

• myös kävi

samoin, olin alle viiskymppinen kun äitini kuoli. Hän oli tosi läheinen minulle ja suru oli suuri, masennuin myöskin.Onneksi läheiset ihmiset auttoivat suuresti. Mutta kyllä masennus kesti niin kauan kun suurimmasta surusta pääsi ohi.Uskon että niin käy sinullekin.

• ...tavallinen
        myös kävi kirjoitti:

samoin, olin alle viiskymppinen kun äitini kuoli. Hän oli tosi läheinen minulle ja suru oli suuri, masennuin myöskin.Onneksi läheiset ihmiset auttoivat suuresti. Mutta kyllä masennus kesti niin kauan kun suurimmasta surusta pääsi ohi.Uskon että niin käy sinullekin.

kun täytin 30v tusin olevani jo vanha.Kai siitä kun oli jo kolme lastakin.

• olla vanha
        ...tavallinen kirjoitti:

kun täytin 30v tusin olevani jo vanha.Kai siitä kun oli jo kolme lastakin.

siis koskaa.
        25v eronnut 3n yh.
        Ei siin miettiny mikä ikä millonki.

• ...tavallinen
        olla vanha kirjoitti:

siis koskaa.
        25v eronnut 3n yh.
        Ei siin miettiny mikä ikä millonki.

ehtikö tuota.Vanhin jo 12v.sillon.Ei nii heppoo,yh:llä....

• tigertanten

Et todellakaan ole ainoa. minä täytän marraskuussa 63 ja vasta nyt olen tajunnut että olen yli 60 ja iäkäs, ehkä jopa ikäihminen. Ei meidän sukupolvi ole iäkästä tässä iässä.Meillä on hvyä fysiikka ja virkeä mieli vielä.
      Lisäksi en ole vielä kokenut edes rakkautta ja oikeaa parisuhdetta vaikka olinkin 32 vuotta naimisissa. Erosin 2 vuotta sitten, enkä ole löytänyt vielä uutta miestä. Nyt vasta tajuan että miehinkin löytäminen on kovan työn takana, jos ei ihan mahdotonta. Ei edes tilapäistä seksiseuraa ole helppo saada. onks sulla vastaavia kokemuksia, tai oletko aina ollut onnellisesti naimisissa, tai oletko onnellinen sinkkuihminen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      73
      3305
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      27
      2353
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1879
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      31
      1861
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1431
    6. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1381
    7. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      25
      1286
    8. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1286
    9. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      63
      1197
    10. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1197
    Aihe