Pohrintaa

e.k.v

Tervehdys.

Jatketaankos jutustelua ilman käännytyksellisiä tarkoitusperiä? ;)

Hieman pohdintaani.

Jos omatunto on jumalan luoma, jumalan "ohjaama", niin miksi puhumme omastatunnosta? Eikös se ole silloin jumalan omatunto, ei meidän?

Jos omatuntoni sotii jumalan omaatuntoa vastaan, niin onko jumala tehnyt ohjelmointivirheen?

Jos vastoin omaatuntoani nyt kuitenkin sitten alkaisin moralisoimaan vaikkapa homoja, ei kyseessä enää olisi minun omatuntoni, vaan jumalan omatunto?

Jos on väärin toimia omantuntonsa mukaisesti ja pitää toimia jumalan omantunnon ohjaamana, niin ilmeisesti ei ole omaatuntoa eikä sen sallimaa vapaata tahtoa?

26

534

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Diana*

• e.k.v

Lainaus: "Ei kenenkään tarvitse puhua mastatunnosta, voi olla puhumattakin."

Kovin olisi elämä tylsää jos tekisimme ainoastaan sen, mikä olisi tarpeen.

Lainaus: "Sinä itse päätät, kumman sinä valitset, omatunto auttaa sinua hyvän puoleen, ilmeisesti, ja kummasti soimailee, jos valitset pahan."

Kristinuskoiset usein väittävät, että omatunto nimenomaan koostuu raamatun opeista, ja ettei voi omata hyvää omaatuntoa jos toimii vasten raamatun sanomaa. Jos omatuntoni ei pidä vaikkapa sitä homoutta pahana, mutta raamattu pitää, niin teenkö oikein vai en? Koska tässä kohtaahan en noudata raamatun ohjetta vaan omaatuntoani?

Lainaus: "Sinulla on lepo ja rauha, kun omatunto ei soimaile."

Aivan, olen tästä samaa mieltä. En siis tuomitse niitä jotka raamattu tuomitsee.

Lainaus: "Miksi ylipäätänsä pitäisi ottaa kantaa koko asiaan. Jotkut asiat voi vain jättää Jumalan huomaan."

Omatuntoni ei salli minun vain seuraavan sivusta kun johonkin kirjaan tukeutuvat moralisoivat pahaksi jotain sellaista joka ei minun mielestäni ole pahaa.
        Toisekseen, en voi jättää jumalan huomaan mitään asiaa koska ko. enteettiä ei ole olemassa.

• Diana*
        e.k.v kirjoitti:

Lainaus: "Ei kenenkään tarvitse puhua mastatunnosta, voi olla puhumattakin."

Kovin olisi elämä tylsää jos tekisimme ainoastaan sen, mikä olisi tarpeen.

Lainaus: "Sinä itse päätät, kumman sinä valitset, omatunto auttaa sinua hyvän puoleen, ilmeisesti, ja kummasti soimailee, jos valitset pahan."

Kristinuskoiset usein väittävät, että omatunto nimenomaan koostuu raamatun opeista, ja ettei voi omata hyvää omaatuntoa jos toimii vasten raamatun sanomaa. Jos omatuntoni ei pidä vaikkapa sitä homoutta pahana, mutta raamattu pitää, niin teenkö oikein vai en? Koska tässä kohtaahan en noudata raamatun ohjetta vaan omaatuntoani?

Lainaus: "Sinulla on lepo ja rauha, kun omatunto ei soimaile."

Aivan, olen tästä samaa mieltä. En siis tuomitse niitä jotka raamattu tuomitsee.

Lainaus: "Miksi ylipäätänsä pitäisi ottaa kantaa koko asiaan. Jotkut asiat voi vain jättää Jumalan huomaan."

Omatuntoni ei salli minun vain seuraavan sivusta kun johonkin kirjaan tukeutuvat moralisoivat pahaksi jotain sellaista joka ei minun mielestäni ole pahaa.
        Toisekseen, en voi jättää jumalan huomaan mitään asiaa koska ko. enteettiä ei ole olemassa.

• e.k.v_
        Diana* kirjoitti:

Äh, ei saisi töissä näitä katsella kun aina tulee kiirus kun ruudulle pääsee. Noh, tässä jotain nopeasti.

Lainaus: "Puhuttiin omastatunnosta, se ei ole kaikki asiat, niinkuin ei ole vertailukohteena sinun ruskeat hiukset ja vasenkätisyyskään. Ne ovat vain sinun juttuja."

Ruskeat hiukset kuten myös omatuntoni ovat juurkin minun juttujani. Siksi ihmettelenkin miksi jotkut omaavat omantunnon joka tulee raamatusta eikä ihmisestä.

Lainaus: "Se ei kuitenkaan palvele elämän jatkumista."

On olemassa ihmisiä jotka eivät edes halua lapsia. Syitä on lukuisia. Siis toisinsanoen väitätkö että ihmisten nyt vaan on pakko panna itsensä paksuksi vaikka ei haluaisikaan?

Lainaus: "Sinä olet kristitty omassatunnossasi, ja se on sinun asiasi, jos sinulla on kristityn omatunto."

Höpöhöpö. Mahdolliset samankaltaisuudet eivät puhu minkään muun puolesta kuin sen että kristinusko on omaksunut yleisiä moraali-ajatuksia itseensä, ei suinkaan toisinpäin.

Lainaus: "kuin myös sen, että nainen on yhtä arvokas kuin mieskin, onhan hänellä oikein kirkkoisien suopealla myötävaikutuksella myöennetty sielukin olevan. "

Nainen on yhtä arvokas kuin mieskin. Mitä tekemistä kirkkoisillä on tässä kohtaa?

• Diana*
        e.k.v_ kirjoitti:

Äh, ei saisi töissä näitä katsella kun aina tulee kiirus kun ruudulle pääsee. Noh, tässä jotain nopeasti.

Lainaus: "Puhuttiin omastatunnosta, se ei ole kaikki asiat, niinkuin ei ole vertailukohteena sinun ruskeat hiukset ja vasenkätisyyskään. Ne ovat vain sinun juttuja."

Ruskeat hiukset kuten myös omatuntoni ovat juurkin minun juttujani. Siksi ihmettelenkin miksi jotkut omaavat omantunnon joka tulee raamatusta eikä ihmisestä.

Lainaus: "Se ei kuitenkaan palvele elämän jatkumista."

On olemassa ihmisiä jotka eivät edes halua lapsia. Syitä on lukuisia. Siis toisinsanoen väitätkö että ihmisten nyt vaan on pakko panna itsensä paksuksi vaikka ei haluaisikaan?

Lainaus: "Sinä olet kristitty omassatunnossasi, ja se on sinun asiasi, jos sinulla on kristityn omatunto."

Höpöhöpö. Mahdolliset samankaltaisuudet eivät puhu minkään muun puolesta kuin sen että kristinusko on omaksunut yleisiä moraali-ajatuksia itseensä, ei suinkaan toisinpäin.

Lainaus: "kuin myös sen, että nainen on yhtä arvokas kuin mieskin, onhan hänellä oikein kirkkoisien suopealla myötävaikutuksella myöennetty sielukin olevan. "

Nainen on yhtä arvokas kuin mieskin. Mitä tekemistä kirkkoisillä on tässä kohtaa?

• e.k.v
        Diana* kirjoitti:

Lainaus: "Ei tietenkään ole, mutta elämän kannalta sinulla ei yksinkertaisesti ole muuta virkaa"

Elämän kannalta voi toki olla muutakin virkaa kuin siitosorin hommat. Ja jos minulla ei nyt elämän kannalta ole merkitystä, niin se on minulle yhtä merkityksetöntä kuin minä elämälle.

Lainaus: " evoluutio ja lajiensäilymisoppi, sieltähän se tulee, niinkuin eläimillä.
        Ateistille sen luulisi olevan selvää."

Lajini tulee kyllä säilymään vaikka minä en yksilönä sitä olisikaan halukas jatkamaan. Eläinkunnan vetäminen tähän oli varsin absurdia. Huomattavassa osaa eläinkuntaa, ainoastaan vahvin jatkaa sukuaan, muiden jäädessä rannalle ruikuttamaan.

Lainaus: "Jos puhutaan sielun evoluutiosta, niin se on toinen juttu, ja sitä kautta voi löytää muita merkityksiä olemassaololleen"

Vaikka ateisti olenkin (joka siis vain tarkoittaa sitä etten usko minkään jumalan/jumalien olemassaoloon) niin minusta sana "sielu" on kuitenkin mainio. Käytän sitä itsekin kovin usein, tosin en viittaa sillä mihinkään raamatulliseen sieluun vain ihan ihmisen mieleen.

Toki minulla saattaa siis sielullisesti olla paljonkin merkitystä. Mene ja tiedä. Saattaapi olla niin, että sielullisella toiminnallani on merkitystä jossakin yhteydessä, jota en itse edes tiedosta.

Ilahdutinko jonkun henkilön huonoa aamua avaamalla oven ja toivottamalla hyvät huomenet? Josko tuo ilahtuminen olisi saanut aikaan jonkinlaisen, lyhyen mutta jossain tärkeässä suhteessa merkityksellisen vaikutuksen?

Josko tuo nainen tulikin niin ilahtuneeksi että ruokatauolla kiiruhti kotio miehensä luokse, tuloksena raskaus jonka tuloksena meillä on seuraava Einstein?

Kuulostaa kyllä höntiltä, mutta kyseessä olikin hätäisesti keksityy ääriesimerkki.

Lainaus: "Se, että sinulla on kristityn omatunto, oli hienoinen ärsyke, joita harrastelen silloin tällöin."

Sellaiseksi sen vähän kuin kuvittelinkin, piti vaan vinkaista kun sitä kuitenkin jäit odottamaan.

• paikanetsijä

lienee jokaisen päässä - ainakin pitäisi olla silloin kun ihmisen kehittyminen lapsesta aikuiseksi on päässyt tapahtumaan oikein eli ihmiselle on kehittynyt kyky asettua toisen ihmisen asemaan.(empatiakyky) Siksi meidän vanhempien on laitettava lapsellemme rajat. Rajojen asettamisen kautta kehittyvä lapsi kykenee näkemään itsensä ja omat rajansa ja ne löydettyään rakentamaan suhteita toisiin ihmisiin -

siinä on omantunnon ydin
      ilman sitä ihminen on tavattoman onneton

Tavallaan omatunto on jokaisen oma, toisaalta vanhempien rakentama, monella tavalla kuitenkin ihmisille kaikille yhteinen.

Koska ihminen on Jumalan luoma,Jumalan kuvaksi tarkoitettu, myös omatuntomme on Jumalan luoma, joka tosin saattaa olla enemmän tai vähemmän vääristynyt syntiinlankeemuksessa - siinä lienee se ohjelmointi virhe, joka sotii viimeiseen saakka Jumalaa vastaan - se josta kirjoitit.

• e.k.v

Lainaus: "Koska ihminen on Jumalan luoma,Jumalan kuvaksi tarkoitettu, myös omatuntomme on Jumalan luoma, joka tosin saattaa olla enemmän tai vähemmän vääristynyt syntiinlankeemuksessa - siinä lienee se ohjelmointi virhe, joka sotii viimeiseen saakka Jumalaa vastaan - se josta kirjoitit."

Eli toisinsanoen, synnillisellä on omatunto ja aynnittömällä se on jumalan omatunto?

• paikanetsijä
        e.k.v kirjoitti:

Lainaus: "Koska ihminen on Jumalan luoma,Jumalan kuvaksi tarkoitettu, myös omatuntomme on Jumalan luoma, joka tosin saattaa olla enemmän tai vähemmän vääristynyt syntiinlankeemuksessa - siinä lienee se ohjelmointi virhe, joka sotii viimeiseen saakka Jumalaa vastaan - se josta kirjoitit."

Eli toisinsanoen, synnillisellä on omatunto ja aynnittömällä se on jumalan omatunto?

omatunto on kaikilla - kokemukseni mukaan se kyllä toruskelee samoista asioista useimpia..ei ole paljon kulttuuri erojakaan - tappaminen ja varastaminen on kaikkialla kiellettyjä

mut sit on niitä, joita ei liikuta vääryydenteko laisinkaan --- uskon että heilläkin silti on omatunto, mutta se on kehittymätön tai ruosteessa tai sitä ei vain muuten viitsitä kuunnella --- omatunto ei kehity ilman vanhempien asettamia rajoja,ilman rakastavia vanhempia se jää vauva-asteelle

tai sitt vois olla niinkin että omatunto on Luojan luoma ominaisuus ihmisessä niinkuin silmä tai korva tai vaikka kieli - on olemassa mutta sitä voi käyttää omaan tarkoitukseensa...tarkoitukseen vaikuttaa sitten kulttuuri ja kasvatus ja muu ympäristö

• Tervehdys ja kiitos avauksesta.

>>Jos omatunto on jumalan luoma, jumalan "ohjaama", niin miksi puhumme omastatunnosta? Eikös se ole silloin jumalan omatunto, ei meidän?>Jos omatuntoni sotii jumalan omaatuntoa vastaan, niin onko jumala tehnyt ohjelmointivirheen?

• e.k.v

Lainaus: "Omatunto käsitteen valaisemiseksi voisi ehkä käyttää sanaa itsearviointi"

Itsearviointikin tahtoo mennä vähän metsään. Meillä aina toisinaan pidettiin itsearviointeja kurssin päätteeksi ;) Noh, mutta vitsit sikseen ja asiaan.

Lainaus: "Se, käytämmekö tuota kykyä, on meidän oman harkintamme varassa"

hmm...minun piti nieleskellä tuota lausetta hetken aikaa ja lopputuloksena on se, etten oikein tahdo nyt jakaa tuota sanomaa.
        Väitän että me käytämme tuota omaatuntoa "automaattisesti", mutta ikävä kyllä, se on joillakin vähemmän humaani kuin toisilla.

Voihan se tietysti mennä myös niin, että jotkut eivät ehkä välitä siitä mitä omatunto sanoo ja näin ollen toimivat "normaalia humaanista" omaatuntoa vastaan.

Mene ja tiedä, onko sillä sitten väliä tässä kohtaa.

Lainaus: "Se, miten arvioimme itseämme riippuu suuresti siitä, minkälaiset arvot olemme omaksuneet ympäristöstämme"

Aivan, tosin se että olemme samaa mieltä asiasta nyt ei liene yllätys. Ympäristöllä on suuri merkitys, mutta sitä ei kuitenkaan saa yliarvostaa koska omantunnollisten arvioiden pitää tulla myös oman pohtimisen kautta.

Otetaanpa esimerkkinä lyöminen. Äiti, isä, siskot ja koko lapsuuden aikainen ympäristö opettivat että lyöminen on väärin.
        Opetushan on hyvä, ja varmaan meidän kaikkien mielestä (siis täällä palstalla) oikea?

Minua on lyöty (useastikin, joka näkynee erikoisina älynväläyksinä aina toisinaan ;D ) joten tiedän miltä se tuntuu. En halua aiheuttaa samaa kipua toiselle, joten siksi en lyö. En siksi että äiti opetti, vaikkakin äidin opetukset ovat ajan myöden toki saaneet vahvistuksen.

Toisekseen, jos löisin, olisi minun mielestäni hyväksyttävä se asia, että minuakin saa lyödä.

Kas näin, mielestäni tuo on se, miksi omatuntoni ei salli lyömistä.

Otetaanpa sitten se jo lähes loppuun kaluttu homoseksuaalisuus esille.
        Vaikka lapsuudenaikainen ympäristöni paheksuikin homoseksuaalisuutta, en siitä koskaan löytänyt mitään sellaista, että sen pahana näkisin.

Monestihan uskovaiset puhuvat raamatusta, kuin se olisi omatunto. Eräs henkilö sanoi että syy siihen että hän pitää homoseksuaalisuutta vääränä on raamattu. Raamattu on raja, ja ehdoton.

Minusta on pelottavaa, että ihminen voi tuollaisin perustein määritellä omantuntonsa. Ei se ole omaatuntoa, se on opittua käyttäytymistä, ei punnittua ajattelua.

Lainaus: "Olen ymmärtänyt, että hän haluaa, että me kasvatamme omaa moraalista arviointikykyämme. Me emme ole vain yhdenlaiseen toimintamalliin kykeneviä tietokoneohjelmia."

Kas, ilahduttavaa että teistisen katsomuksen omaava henkilö sanoo jotain tuollaista.

• e.k.v kirjoitti:

Lainaus: "Omatunto käsitteen valaisemiseksi voisi ehkä käyttää sanaa itsearviointi"

Itsearviointikin tahtoo mennä vähän metsään. Meillä aina toisinaan pidettiin itsearviointeja kurssin päätteeksi ;) Noh, mutta vitsit sikseen ja asiaan.

Lainaus: "Se, käytämmekö tuota kykyä, on meidän oman harkintamme varassa"

hmm...minun piti nieleskellä tuota lausetta hetken aikaa ja lopputuloksena on se, etten oikein tahdo nyt jakaa tuota sanomaa.
        Väitän että me käytämme tuota omaatuntoa "automaattisesti", mutta ikävä kyllä, se on joillakin vähemmän humaani kuin toisilla.

Voihan se tietysti mennä myös niin, että jotkut eivät ehkä välitä siitä mitä omatunto sanoo ja näin ollen toimivat "normaalia humaanista" omaatuntoa vastaan.

Mene ja tiedä, onko sillä sitten väliä tässä kohtaa.

Lainaus: "Se, miten arvioimme itseämme riippuu suuresti siitä, minkälaiset arvot olemme omaksuneet ympäristöstämme"

Aivan, tosin se että olemme samaa mieltä asiasta nyt ei liene yllätys. Ympäristöllä on suuri merkitys, mutta sitä ei kuitenkaan saa yliarvostaa koska omantunnollisten arvioiden pitää tulla myös oman pohtimisen kautta.

Otetaanpa esimerkkinä lyöminen. Äiti, isä, siskot ja koko lapsuuden aikainen ympäristö opettivat että lyöminen on väärin.
        Opetushan on hyvä, ja varmaan meidän kaikkien mielestä (siis täällä palstalla) oikea?

Minua on lyöty (useastikin, joka näkynee erikoisina älynväläyksinä aina toisinaan ;D ) joten tiedän miltä se tuntuu. En halua aiheuttaa samaa kipua toiselle, joten siksi en lyö. En siksi että äiti opetti, vaikkakin äidin opetukset ovat ajan myöden toki saaneet vahvistuksen.

Toisekseen, jos löisin, olisi minun mielestäni hyväksyttävä se asia, että minuakin saa lyödä.

Kas näin, mielestäni tuo on se, miksi omatuntoni ei salli lyömistä.

Otetaanpa sitten se jo lähes loppuun kaluttu homoseksuaalisuus esille.
        Vaikka lapsuudenaikainen ympäristöni paheksuikin homoseksuaalisuutta, en siitä koskaan löytänyt mitään sellaista, että sen pahana näkisin.

Monestihan uskovaiset puhuvat raamatusta, kuin se olisi omatunto. Eräs henkilö sanoi että syy siihen että hän pitää homoseksuaalisuutta vääränä on raamattu. Raamattu on raja, ja ehdoton.

Minusta on pelottavaa, että ihminen voi tuollaisin perustein määritellä omantuntonsa. Ei se ole omaatuntoa, se on opittua käyttäytymistä, ei punnittua ajattelua.

Lainaus: "Olen ymmärtänyt, että hän haluaa, että me kasvatamme omaa moraalista arviointikykyämme. Me emme ole vain yhdenlaiseen toimintamalliin kykeneviä tietokoneohjelmia."

Kas, ilahduttavaa että teistisen katsomuksen omaava henkilö sanoo jotain tuollaista.

>>Väitän että me käytämme tuota omaatuntoa "automaattisesti"

• e.k.v
        EJKR kirjoitti:

>>Väitän että me käytämme tuota omaatuntoa "automaattisesti"

Lainaus: "Kuitenkin sillä perusteella, että se tekee kipeää, sen välttäminen ei ole perusteltua. Kipeää tekee esim sakkorangaistuksen tai vankilatuomion saaminenkin."

Siis raamattu on pätevämpi peruste olla lyömättä kuin kokemusperäinen tieto siitä miltä se tuntuu?
        Seeeeeelvä....

• e.k.v kirjoitti:

Lainaus: "Kuitenkin sillä perusteella, että se tekee kipeää, sen välttäminen ei ole perusteltua. Kipeää tekee esim sakkorangaistuksen tai vankilatuomion saaminenkin."

Siis raamattu on pätevämpi peruste olla lyömättä kuin kokemusperäinen tieto siitä miltä se tuntuu?
        Seeeeeelvä....

Enpä oikein ymmärrä ajatuksenjuoksuasi. Se, etten ala puolustella lyömällä kurittamista, ei tarkoita, että Raamattu olisi yksiselitteinen peruste olla lyömättä:

"Lyö pilkkaajaa, niin yksinkertainen saa mieltä, ja jos ymmärtäväistä nuhdellaan, niin hän käsittää tiedon." Snl 19:25

Jos kokemusperäistä tietoa tulkitaan noin yksioikoisesti, niin kai verinäytteiden otto pitäisi kieltää, koska se sattuu?

• e.k.v
        EJKR kirjoitti:

Enpä oikein ymmärrä ajatuksenjuoksuasi. Se, etten ala puolustella lyömällä kurittamista, ei tarkoita, että Raamattu olisi yksiselitteinen peruste olla lyömättä:

"Lyö pilkkaajaa, niin yksinkertainen saa mieltä, ja jos ymmärtäväistä nuhdellaan, niin hän käsittää tiedon." Snl 19:25

Jos kokemusperäistä tietoa tulkitaan noin yksioikoisesti, niin kai verinäytteiden otto pitäisi kieltää, koska se sattuu?

Olen jutellut kanssasi jo sen verran etten pidä sinua niin tyhmänä, ettet erota lääkinnällisten syiden takia kohdattua kipua ja toiselle vain kivun kokemisen vuoksi aiheutettua kipua.

Ihmettelen siis tuota vertaustasi suuresti tällä hetkellä. Toisaalta, on tärkeämpiäkin asioita joten lopetan ihmettelemisen ja jätän tämän asian huomiotta tämän enempää.

• menikö juomiksi?

Ei ihminen mikään robotti ole, eikä sitä tartte viritellen ohjelmoida. Kyllä niillä vielä kuules sitä vapaata omaa tahtoa riittää, ja pahuutensa takia se ei ole Jumalan hyväksymää tahoa ajatella, tehdä tai sanoa pahaa, vaan pitäisi pyrkiä hyvään.

• e.k.v

Et vastannut mitään järkevää tuohon kysymykseeni. Join viikonloppuna kolme pulloa muumilimsaa saunomisen yhteydessä, jos kerran niin kovasti kiinnostaa.

• kortit esille

Kullakin on hänen omatuntonsa sen mukaan kuin hänen "jumalansa".
      Siksi ihmisten omatunto poikkeaa toisistaan.
      Meillä on keskimäärin suomalaisten omatunto, juutalaisilla oman uskontonsa mukaan ja muslimeilla omansa.
      Omatunto on kollektiivisidonnainen sen yhteisön mukaan johon katsoo lukeutuvansa.
      Ehkä näin sanottuna omatunto on helpoimmin todettavissa kohdalleen?
      Jos kapinoit yhteisäösi vastaan, omatuntosi kulkee asenteesi mukaisena.
      Osin tästä johtuen psykologia ei oivalla riittävästi poikkeavien oirehdintaa sillä auttajat ovat liian kaavoihinsa kangistuneita.

• Trubaduuri

Eihän tuo suinkaan paikkaansa pidä. Monella esim muslimilla, juutalaisella ja kristityllä on täysin samankaltainen omatunto, elikä se alkaa soimaamaan kyllä justiinsa silloin kun tekee jotakin väärää tai heti sen jälkeen kun on tiedostanut tehneensä jotakin väärin. Tosin, kyllä näin nykypäivänä näkyy monenmoni suomalainen kulkevan jo täysin ilman omaatuntoansa, viettiensä varassa.

• omatunto---------
        Trubaduuri kirjoitti:

Eihän tuo suinkaan paikkaansa pidä. Monella esim muslimilla, juutalaisella ja kristityllä on täysin samankaltainen omatunto, elikä se alkaa soimaamaan kyllä justiinsa silloin kun tekee jotakin väärää tai heti sen jälkeen kun on tiedostanut tehneensä jotakin väärin. Tosin, kyllä näin nykypäivänä näkyy monenmoni suomalainen kulkevan jo täysin ilman omaatuntoansa, viettiensä varassa.

että kailla on samanlainen omatunto, tunsin
        yhden lääkärin, joka oli Irakista kotoisin, ja hänelle oli luonnollinen asia se, että pystyäkseen hallitsemaan tilanteita, olosuhteita, mitä tahansa, pitää osata valehdella.

Hänen mottonsa oli: Jos et osaa valehdella, et osaa hallita.

Minulla on erilainen omatunto.

• Trubaduuri
        omatunto--------- kirjoitti:

että kailla on samanlainen omatunto, tunsin
        yhden lääkärin, joka oli Irakista kotoisin, ja hänelle oli luonnollinen asia se, että pystyäkseen hallitsemaan tilanteita, olosuhteita, mitä tahansa, pitää osata valehdella.

Hänen mottonsa oli: Jos et osaa valehdella, et osaa hallita.

Minulla on erilainen omatunto.

En kirjoittanut jotta "kailla" tai kaikilla olisi samanlainen omatunto, en edes sinnepäinkään.

Ihminenhän osaa, sillä ihminen on moneen oppiva ja sitä kautta osaava. Tosin jotkut oppivat hitaammin
        kuin jotkut toiset ja kyllä luetun ymmärtämiseen kannattaa myös aina hyvin paneutua.

• omatunto----------
        Trubaduuri kirjoitti:

En kirjoittanut jotta "kailla" tai kaikilla olisi samanlainen omatunto, en edes sinnepäinkään.

Ihminenhän osaa, sillä ihminen on moneen oppiva ja sitä kautta osaava. Tosin jotkut oppivat hitaammin
        kuin jotkut toiset ja kyllä luetun ymmärtämiseen kannattaa myös aina hyvin paneutua.

vähän meni vitaseen, sanoit/kirjoitit, monella, sehän ei tietenkään tarkoita kaikilla, kuten ei myöskään kaltainen, ole just samanlainen.

Eikä "Kailla"(kaan) ole samanlainen kuin kaikilla. :) jotensakin näin.

Selväksi tuli.

• Trubaduuri
        omatunto---------- kirjoitti:

vähän meni vitaseen, sanoit/kirjoitit, monella, sehän ei tietenkään tarkoita kaikilla, kuten ei myöskään kaltainen, ole just samanlainen.

Eikä "Kailla"(kaan) ole samanlainen kuin kaikilla. :) jotensakin näin.

Selväksi tuli.

Niin. Kai tosin oli se josta juontuu yhdenlaiset tai kai(:kki) kainlaiset tekijät joidenka omatunto ei ollut puhdas, mutta soimasiko se, on arvoitus.
        ;)

• näet
        Trubaduuri kirjoitti:

Näethän nytkin kuinka ihmiskunta on pihalla moraalisesti.
        Ketä tottelemaan te antaudutte on se kriittinen kysymys.
        Jeesushan opettaa ; Matteuksen evankeliumi:
        6:33 Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan.

Jo tuo kohta asettaa ehdollisuuden.
        Niinkuin olet Jumalan rakkaudessa hyvällä omallatunnolla, niin onnistut ihmistenkin keskuudessa pitämään hyvän omantunnon.

Rakasta Jumalaasi yli kaiken, niin opit Jumalan tahdon, ja opit rakastamaan lähimmäisisikin.

Ja jos rakastat tämän maailman "jumalia", et siihen pääse.

• Trubaduuri
        näet kirjoitti:

Näethän nytkin kuinka ihmiskunta on pihalla moraalisesti.
        Ketä tottelemaan te antaudutte on se kriittinen kysymys.
        Jeesushan opettaa ; Matteuksen evankeliumi:
        6:33 Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan.

Jo tuo kohta asettaa ehdollisuuden.
        Niinkuin olet Jumalan rakkaudessa hyvällä omallatunnolla, niin onnistut ihmistenkin keskuudessa pitämään hyvän omantunnon.

Rakasta Jumalaasi yli kaiken, niin opit Jumalan tahdon, ja opit rakastamaan lähimmäisisikin.

Ja jos rakastat tämän maailman "jumalia", et siihen pääse.

Ei raamatussa esim. mainita islamilaisten omaatuntoa, joten ei voi pitää paikkansa se jota yrität saada paikkansa pitäväksi. Vai onko nyt niin, ettet lue viestejä kunnolla, mutta vastaat jotakuinkin sen mukaan jota arvelet itsekkäästi ja ajattelematta asiaa kunnolla. Ihmisen omatunto
        on itsekunkin kohdalla kuitenkin ikioma, senhän tuo sanakin jo itsessään tuo selvästi ilmi.
        Ja se rakentuu sen mukaan, jota ihminen kasvaa, kokee, tuntee, uskoo, toivoo ja rakastaa. Elikä, se ei ole ulkoapäin annettavissa yksyhteen kaikille. Toki saat uskoa jota huvittaa, mutta paina mieleesi, sinun mielipiteesi ja näkemyksesi jostakin asiasta eivät ole kuitenkaan se totisin ja lopullisin totuus. Epäilen ettet edes itse tunne sitä jumalaa jota kerrot täällä rakastavasi
        , sillä niin epämääräisesti ja ylimalkaisesti kuvaat tuota jumalaasi, joka voi olla ihan kuka hyvänsä.

Minä puolestani voin kertoa, jotta tiedän Luojan, taivaallisen Isän tietävän ja tuntevan heidät kaikki ihmiset, jopa nimeltänsä, jotka Häntä rakastavat ja Hänhän itse rakastaa aivan kaikkia maan eläväisiä, vaikkeivat nämä kaikki Häntä rakastaisikaan.

• tiedoksiannostasi
        Trubaduuri kirjoitti:

Ei raamatussa esim. mainita islamilaisten omaatuntoa, joten ei voi pitää paikkansa se jota yrität saada paikkansa pitäväksi. Vai onko nyt niin, ettet lue viestejä kunnolla, mutta vastaat jotakuinkin sen mukaan jota arvelet itsekkäästi ja ajattelematta asiaa kunnolla. Ihmisen omatunto
        on itsekunkin kohdalla kuitenkin ikioma, senhän tuo sanakin jo itsessään tuo selvästi ilmi.
        Ja se rakentuu sen mukaan, jota ihminen kasvaa, kokee, tuntee, uskoo, toivoo ja rakastaa. Elikä, se ei ole ulkoapäin annettavissa yksyhteen kaikille. Toki saat uskoa jota huvittaa, mutta paina mieleesi, sinun mielipiteesi ja näkemyksesi jostakin asiasta eivät ole kuitenkaan se totisin ja lopullisin totuus. Epäilen ettet edes itse tunne sitä jumalaa jota kerrot täällä rakastavasi
        , sillä niin epämääräisesti ja ylimalkaisesti kuvaat tuota jumalaasi, joka voi olla ihan kuka hyvänsä.

Minä puolestani voin kertoa, jotta tiedän Luojan, taivaallisen Isän tietävän ja tuntevan heidät kaikki ihmiset, jopa nimeltänsä, jotka Häntä rakastavat ja Hänhän itse rakastaa aivan kaikkia maan eläväisiä, vaikkeivat nämä kaikki Häntä rakastaisikaan.

Moikka!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      412
      9026
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      188
      3590
    3. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      20
      2033
    4. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      81
      1256
    5. Postilaatikoista

Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      27
      1095
    6. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      75
      1090
    7. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      66
      1071
    8. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      79
      1055
    9. Nainen arvaa kuka

En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      1023
    10. Sano nyt kiertääkö

Huhut meistä tai jostain muusta?
      Ikävä
      65