Olen alkeiskurssilla ja kurssi on kohta jo ohi..
alussa oli ongelmaa että hevoset eivät totelleet käskyjä, mutta taas viime tunnilla en millään saanut hevosta menemään sinne minne halusin.
Mitä ihmettä teen väärin? Opettaja sanoo että pitäisi enemmän olla dominoivampi ettei hevonen kävele yli, mutta en osaa tehdä muuta kuin yrittää antaa pohkeita ja raippaa. :( Enkä uskalla sitä raippaa kovin kovaa käyttää..
Siihen se viimeksi tömähti keskelle kenttää ja työn ja tuskan jälkeen se liikkui, mutta aivan eri suuntaan..
menee into koko homaan ku tunti on pelkkää sähellystä! Kyseessä on/ovat siis tuntihevoset.
Kun hevonen ei tottele!
12
4327
Vastaukset
- Noket
Tuntihevoset ovat usein melko luupäisiä :D Minua auttoi periksiantamattomuus! Tee tunnin alussa voltteja, pysähdyksiä sun muuta. Ja jos hevonen ei suostu kääntymään, jatka käskyä vaikka viisi kierrosta! kun se sitten kääntyy, höllää heti ja kehaise. Seuraavalla kerralla kääntyy varmasti! Ja jos ei, tee sama. Jossain vaiheessa heppa huomaa ettet luovuta vaikka mikä olisi ja tottelee heti. Kun hevoset pyrkivät tekemään kaiken helpoimmalla tavalla. Jos lopetat käskemisen heti kun vähän niskuroi, mikä itu sitten totella? Mutta jos loppujen lopuksi kuitenkin pitää kääntyä, miksi niskuroida? Tulipas paljon tekstiä :o Toivottavasti autoin edes vähän!
- ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jepa 8D Hevoset monilla ratsastustalleilla on aika juntturoita, joten niille pitää aika tiukka, alkeiskursseilla taluttajat ovat kivoja jotta saisi keskittyä saamaan hevoseen sitä tuntumaa.
No ensin. Asenne - hevoset lukevat helposti tunteita. Jos päätät, että "minä olen pomo" ja todella uskot siihen, niin jo se auttaa. Raipalla ei tarvitse läiskiä koko ajan: mutta kun sitä käyttää, niin ihan kunnolla, jos vain hipaiset hieman, hevonen turtuu sille. Kerran tai pari napautat kunnolla ja ponski tajuaa, että sinä olet nyt tosissasi. Suutu hevoselle jos se ei tee kunnolla! En tarkoita nyt, että alat kiljumaan sille ja paiskomaan päälle tavaroita, vaan niitä pohkeita saa käyttää, raippaa kanssa. Et sinä ponia satuta, vaan se tajuaa, että sinä olet tosissasi. Sitten kaikki menee paremmin.
Hyvää tuntia, toivottavasti auttaa! - Misslichh
ovatko hevoset tosiaan useinkin noin itsepäisiä? Mun mielestä aloittelian pitäisi aloittaa kiltimmällä ja kuuliaisemmalla hevosella.
Raippaa saa käyttää kyllä jos sitä tosiaan tarvii, pienet hipaisut vaan kutittavat niitä. Ratsastuskoululla jossa käyn on sellainen suomenpienhevonen että se pukittaa kun lyö raipalla oikein kovaa, mutta sekin lähtee eteenpäin kun lyö raipalla niin että siitä lähtee ääni muttei osu hevoseen kovaa.
Hevoset oppivat ettei niiden tarvitse liikkua sinne minne ratsastaja haluaa jos ratsastaja ei jaksa yrittää tarpeeksi.
Sä voisit vaikka sanoa kovalla äänellä ja vihaisesti hevoselle jotain. Käyttää molempia pohkeita kantapäillä potkien, puristaen ja rapsuttaen, vaikka heiluttaa pienesti raippaa sen pään lähellä. Voit sähistä ja suhista,maiskuttaa ja sanoa kovalla äänellä sille käskevästi jotain, ajaa eteen ja kaikkea tuota. Ensin tietenkin jos hevonen ei tottele kokeillaan vain pienempiä apuja, jos se ei vieläkään tottele käsketään vain yhä enemmän ja enemmän.
Hevoset ei tuosta vain saa kipeää jos niitä lyö raipalla tai potkii kantapäillä. Kuulostaa toki rajulta mutta sitä se ei ole hevoselle. Hevoset ovat kovanahkaisia. Ponitkin myös. On myös sellaisia hevosia jotka ovat hyvin herkkiä, joilla ei paljon edes tarvi pohkeita antaa. - cgultu
Mulla on joskus sama ongelma, kun tuntihevoset ei oikein innostu tosta kulkemisesta. Ensinnäkin pitää muistaa, että raippaa ei saa pelkältään käyttää, vaan siinä mukana tarvii aina ola pidätteet ja pohkeet. Pidä hevonen hereillä kokoa ajan pohkeiden ja ohjastuntuman avulla. Jos se yhtään hiljentää tahtia, annat pohkeita ja teet puolipidätteitä.
- Pöllöpää
Ratsastajan luonteesta riippuu, että miten hevoset käyttäytyvät. Itse olin kovin arka aloittaessani ratsastuksen, nykyään taas olen ehkä vähän liian tempperamenttinen ja koitan yleensä voittaa hevosen voimassa (vaikka se on mahdotonta). Jos hevonen ei tottele, kysy opettajalta aina neuvoa, niin minäkin teen. Raipan käyttöä voi harjoitella niin, että siirrät ohjat toiseen käteen aina välillä. Näin sinun on helpompi antaa raippaa, nimittäin jos sinulla on raippakädessä ohjat kun annat raippaa, nykäiset ohjasta ja annat pidätteen.
Ajan myötä rohkeus tulee ratsastukseen mukaan.. - Kanddduu
Elikkäpäs mulla on hevonen joka on just semmonen myös joka yrittää oikoa ja kaikkia, mutta mä käytän sillain että sinnepäin minne se yrittää mennä jonne EI sais mennä käytä sen puolista pohetta voimakkaasti edestä takaisin että hevonen TUNTEE sen liikkeen. Ja sitte toinen nixi että sinne minne se on menossa jonne se ei jälleen saisi mennä niin laita raippa sinne puolelle kaulaa ja voit sitä edes takas hangata tai sitte pitää sitä voimakkaasti kaulalla. Hevosta ei tarvitse missään nimessä lyödä raipalla. Oon oman elämäni aikana joutunu lyömään hevosta raipalla vai 3kertaa! Tietenkin on se vaikeaa ymmärrän jos tunnin opettaja niin sanoo että pitäisi mutta se on minusta väärin.. Kun miettii että jos itekkin kävelee väärin lyödään raipalla :P
- _heppatyttö
Jotenkin tuttua parin vuoden takaa... Nykyään tilanne on eri, kun otin itteeni niskasta kiinni, ja en anna heppojen pomotella.
- HorseNever
Sama mula, tunnilla on aina mun lemppari ex ravurisuokki. Kiskoo aina ohjia kädestä,kääntäessä alkaa pyöriä hulluna paikallaan jolloin joutuu miltei kirjaimellisesti hakkaamaan raipalla että saa edes jotain sen päähän.. huooh -.-'
- julietta-juuli
Itelläki ollu vähän samanlaista vääntöö hevosen kaa, ei liiku oikeeseen suuntaa ja laiskottelee...
Mutta viim. viikolla kun riidasin ja oikeesti näytin jo talutukses et kumpi määrää tahdin ja päätin mikä on alkukäyntien tahti ( menin alkukäyntejä todella ripeällä temmolla, koska hevonen laiskotteleva). Ja kun ravi ei meinannut millään mennä oikeaa tempoa vaan hevonen päätti laiskotella niin sit oikeesti kirjaimellisesti suutuin sille, eli näytin kumpa on pomo, niin kyllä tepsi ja ravi ja laukka meni todella hyvin ja totteli jokaista liikettäni...
Eikä kulkenut toisen hevosen perässä...
Joten jos hevonen ei toimi nii oikeesti sutuutte sille ja näytätte kumpi vie ja minne vie... :D - hevostytsi
Meijänkin tallilla on semmonen ex ravuri joka ei tottele ratsastajaa pätkääkään. Mutta käytin kunnolla raippaa ja näytin kuka on pomo! Kyllä se pikku hiljaa alko totteleen...
- OsataPitää
Hyvä istunta on kaiken a ja o! Jos hevonen ei tottele, paina tarmokkaasti pohkeella, ja sano sille ''Nyt eteenpäin!'' josei vielä tottele, napakka napautus raipalla. Ratsastus ei kuitenkaan ole sitä, että joku 8/10v pikkulikka potkii ja raippaa sekä heiluu samalla satulassa kuin tuuliviiri, ei, ei todellakaan. Hevonen ei silloin tottele, kun se ei tajua, muista antaa avut selvästi ''liioitellen''. Hevosta ei voi syyttää, ennen kuin on varmistettu, että:
Sillä on sopivat varusteet
Ratsastaja on sille sopiva niin koon, kuin osaamisen puolesta
Hevonen osaa varmasti sen, mitä siltä pyydetään
yms - Anonyymi
Muistakaa aina ratsastaessa, että hevosta ei saa koskaan lyödä tai potkia yms. Hevosta ei myöskään saa vetää suusta tai mitään mikä sattuu hevoseen. Jos hevonen ei tottele anna sille aikaa ja koita vaan ratsastaa hyvillä ja selkeillä avuilla sitä. Joten älkää koskaan rääkätkö hevosia!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r345178Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.4822446Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä
Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳271189En tiedä miksi kerroin sinusta täällä
Siksi kai, kun meidän juttu on niin alkuvaiheessa, etten voi vielä puhua siitä kenellekään.16917Oho! Queen of Fucking Everything villitsee - Ikean sininen luottotuote nappasi hervottoman idean!
Ikea on ajan hermoilla! Aika hauska idea ja Queen of Fucking Everything -ajatus toimii hyvin tässäkin. Lue lisää: http5912JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!
Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t5832HS - Yllätyskäänne Eagle S -tutkinnassa, Supo pitää onnettomuutena
HS:n mukaan esitutkinta joudutaan todennäköisesti keskeyttämään syyttäjän päätöksellä mikäli näyttöä tahallisuudesta ei190759Nainen, tunnetko saman kuin minä
Syvän yhteyden välillämme, silloin kun se tunne tulee. Niinä hetkinä minulla on niin järjettömän suuri ikävä sinua. Ikäv36744Ei ois kyllä kivaa
Jos miestä ei kiinnostais ollenkaan minun seura. Aina huitelis ties missä tai olis omassa seurassaan. Kaikki muu ois kiv3724- 49690