SAAMELAISKÄRÄJÄT

mettäpäästhäinen

Niinkun olette huomanneet, alkoi saamelaiskäräjien hallinnossa kiehua.
Itse en henkilökohtaisesti kyllä ihmettele pätkääkään. Tai sanoisinko että tällaista oli dotettavissakin.
Jännittävää seurata tuleeko päitä vadille ja jos niin kenen/keiden.

115

5224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      Yleensä riitaan tarvitaan ainakin 2 osapuolta, joten syy ei voi olla yksin uudessa puheenjohtajassa. Ilmeisesti jotkut eivät häntä tähän tehtävään hyväksy. Valitettavasti vain kaikkiin posteihin ei voi päästä vain omia sukulaisia. Sitäkö tämä on, en tiedä. Vai onko Klemetti Näkkäjärven työskentelytavoissa jotakin parannettavaa, hänhän on täysin vihreä tässä hommassa.

      • epätasavertaisuudesta

        On kyllä aika viisasta että saamelaiset on laitettu keskenään riitelemään saamediggiin. Siellä riidelkööt minun puolestani mutta koko saamelaisten vouhotus ei sovi tähän päivään ja meitä muita kansalaisia syrjivää toimintaa. Jos vielä valtaa saavat enemmän niinkuin suunnittelevat eli oman itsenäisen valtion perustamista ei täällä lapin rajan yläpuolella tapahdu muuta kuin rahastusta eli met maksamme saamelaisille tienkäytöstä, siitä että astumme jalallamme tienpenkalle, metsään, kalastuksesta ja metsästyksestä puhumattakaan. Rakentaa tänne ei saa muut kuin saamelaiset mikä nytkin alkaa olla jo fakta monilla paikoilla ja ruotsin puolella mennyt jo huippuunsa. Koko jokivarteen ei saa yhtään tönöä tehdä muut kuin saamelaiset.


      • Nimetön
        epätasavertaisuudesta kirjoitti:

        On kyllä aika viisasta että saamelaiset on laitettu keskenään riitelemään saamediggiin. Siellä riidelkööt minun puolestani mutta koko saamelaisten vouhotus ei sovi tähän päivään ja meitä muita kansalaisia syrjivää toimintaa. Jos vielä valtaa saavat enemmän niinkuin suunnittelevat eli oman itsenäisen valtion perustamista ei täällä lapin rajan yläpuolella tapahdu muuta kuin rahastusta eli met maksamme saamelaisille tienkäytöstä, siitä että astumme jalallamme tienpenkalle, metsään, kalastuksesta ja metsästyksestä puhumattakaan. Rakentaa tänne ei saa muut kuin saamelaiset mikä nytkin alkaa olla jo fakta monilla paikoilla ja ruotsin puolella mennyt jo huippuunsa. Koko jokivarteen ei saa yhtään tönöä tehdä muut kuin saamelaiset.

        Rahastaa, perustaa oma valtio, rakentaa Ruotsin puolelle? Etköhän nyt ole eksynyt aika kauas keskustelun aiheesta...:)Koettaisit pysyä asiassa etkä levittäisi niitä kliseitä.


      • Toinen jolla veronmaksuoikeus
        Nimetön kirjoitti:

        Rahastaa, perustaa oma valtio, rakentaa Ruotsin puolelle? Etköhän nyt ole eksynyt aika kauas keskustelun aiheesta...:)Koettaisit pysyä asiassa etkä levittäisi niitä kliseitä.

        Sitähän se klaani havittelee, Lapista reservaatti, mikään ei kehity ja muulta työn vuoksi tänne tulleet maksavat eliitin huseeraamisen.


      • kaikilta
        epätasavertaisuudesta kirjoitti:

        On kyllä aika viisasta että saamelaiset on laitettu keskenään riitelemään saamediggiin. Siellä riidelkööt minun puolestani mutta koko saamelaisten vouhotus ei sovi tähän päivään ja meitä muita kansalaisia syrjivää toimintaa. Jos vielä valtaa saavat enemmän niinkuin suunnittelevat eli oman itsenäisen valtion perustamista ei täällä lapin rajan yläpuolella tapahdu muuta kuin rahastusta eli met maksamme saamelaisille tienkäytöstä, siitä että astumme jalallamme tienpenkalle, metsään, kalastuksesta ja metsästyksestä puhumattakaan. Rakentaa tänne ei saa muut kuin saamelaiset mikä nytkin alkaa olla jo fakta monilla paikoilla ja ruotsin puolella mennyt jo huippuunsa. Koko jokivarteen ei saa yhtään tönöä tehdä muut kuin saamelaiset.

        Mun mielestä saamelaiset saivat mitä halusivat ja saavat kyllä tapella keskenään ihan niin paljon kun virtaa piisaa.
        Eniten mua närästää tässä tämänhetkisessä vöyhötyksessä se, että ne agitaattorit ovat etelässä. Yli 70% rekisteröidyistä saamelaisista asustanee muualla kuin saamelaisalueella.

        Jos saamelaisilla olisi aukoton näyttö maanomistuksestaan, niin varmasti valtakunnan päättäjät olisivat ratifioineet ILO:n sopimuksen. Jos näin kävisi, niin helvettihän tästä tulisi asua ja elää.
        Mutta näin ei tule tapahtumaan niin kauan kuin Suomi on oikeusvaltio. Paitsi kaikki on nykyään mahdollista. Luen parhaillaan Kari Uotin kirjaa, Kirottu Salaisuus. Kirjassa tuodaan aika karu totuus, Suomi oikeusvaltiona.

        Se, että saamelaiset pääsevät ohjailemaan maankäyttöä on Metsähallituksen touhuja. Tosin on sanottava, että ei ne saamelaiset yksin, vaan on siinä muutkin porotalouden harjoittajat vikisemättä mukana. Eli, jos Metsähallitus ei anna valtaa jollekin ammattikunnalle, niin ei se myöskään pääse ohjailemaan maankäyttöä Enontekiöllä. Onhan heillä jo mopo karannut käsistä Skierrinsä kanssa. Vierailijatkin häpeävät moista touhua, mutta ei näytä vaikuttavan...


      • itsehallinto
        Nimetön kirjoitti:

        Rahastaa, perustaa oma valtio, rakentaa Ruotsin puolelle? Etköhän nyt ole eksynyt aika kauas keskustelun aiheesta...:)Koettaisit pysyä asiassa etkä levittäisi niitä kliseitä.

        Aika paljon kuuluu jo juttua norjan ja ruotsin puolella siitä että saamelaiset haluavat oman valtion ja itsehallinnon eli et ole tainnut kuunnella uutisia. Eli sellaisia kauanskantoisia tavoitteita siellä on.


      • kansaa
        kaikilta kirjoitti:

        Mun mielestä saamelaiset saivat mitä halusivat ja saavat kyllä tapella keskenään ihan niin paljon kun virtaa piisaa.
        Eniten mua närästää tässä tämänhetkisessä vöyhötyksessä se, että ne agitaattorit ovat etelässä. Yli 70% rekisteröidyistä saamelaisista asustanee muualla kuin saamelaisalueella.

        Jos saamelaisilla olisi aukoton näyttö maanomistuksestaan, niin varmasti valtakunnan päättäjät olisivat ratifioineet ILO:n sopimuksen. Jos näin kävisi, niin helvettihän tästä tulisi asua ja elää.
        Mutta näin ei tule tapahtumaan niin kauan kuin Suomi on oikeusvaltio. Paitsi kaikki on nykyään mahdollista. Luen parhaillaan Kari Uotin kirjaa, Kirottu Salaisuus. Kirjassa tuodaan aika karu totuus, Suomi oikeusvaltiona.

        Se, että saamelaiset pääsevät ohjailemaan maankäyttöä on Metsähallituksen touhuja. Tosin on sanottava, että ei ne saamelaiset yksin, vaan on siinä muutkin porotalouden harjoittajat vikisemättä mukana. Eli, jos Metsähallitus ei anna valtaa jollekin ammattikunnalle, niin ei se myöskään pääse ohjailemaan maankäyttöä Enontekiöllä. Onhan heillä jo mopo karannut käsistä Skierrinsä kanssa. Vierailijatkin häpeävät moista touhua, mutta ei näytä vaikuttavan...

        Olen ihan tavallinen lapissa asuva SUOMEN kansalainen, esi-isäni ovat tietojen mukaan asuneet ainakin jonkin sataa vuotta. Koen suureksi vääryydeksi oikeuksieni suhteen net eriarvoisuudet mitä saamelaiset ajavat saadakseen itselleen valtaa ja omaisuutta. Siitähän se on kyse eikä muusta. Haluan kalastaa, metsästää, liikkua vapaasti ja ehkä vielä rakentaakin jotain tänne lappiin ilman että saamelaiset laittavat joka asiaan esteen eteen. Ne oikeudet ja velvollisuudet mitä saamelaisilla on tulisi olla myös minulla lapin asukkaana ja samoin toisinpäin.


      • asuja
        kansaa kirjoitti:

        Olen ihan tavallinen lapissa asuva SUOMEN kansalainen, esi-isäni ovat tietojen mukaan asuneet ainakin jonkin sataa vuotta. Koen suureksi vääryydeksi oikeuksieni suhteen net eriarvoisuudet mitä saamelaiset ajavat saadakseen itselleen valtaa ja omaisuutta. Siitähän se on kyse eikä muusta. Haluan kalastaa, metsästää, liikkua vapaasti ja ehkä vielä rakentaakin jotain tänne lappiin ilman että saamelaiset laittavat joka asiaan esteen eteen. Ne oikeudet ja velvollisuudet mitä saamelaisilla on tulisi olla myös minulla lapin asukkaana ja samoin toisinpäin.

        Älkää tyhjää pöläkkö kukhan ei vie meiltä oikeuksia jokka olemme asuneet täällä satoja vuosia. Eivät he pääse somimuksiin oman pienen piirin asioista, kaikki haluavat valtaa!!


      • olet?
        asuja kirjoitti:

        Älkää tyhjää pöläkkö kukhan ei vie meiltä oikeuksia jokka olemme asuneet täällä satoja vuosia. Eivät he pääse somimuksiin oman pienen piirin asioista, kaikki haluavat valtaa!!

        Harva meistä elää edes 100 vuotiaaksi. Jotkut kyllä uskottelevat eläneensä satoja vuosia ;)


      • tuomittu ajatus?
        itsehallinto kirjoitti:

        Aika paljon kuuluu jo juttua norjan ja ruotsin puolella siitä että saamelaiset haluavat oman valtion ja itsehallinnon eli et ole tainnut kuunnella uutisia. Eli sellaisia kauanskantoisia tavoitteita siellä on.

        Eihän moisella tavoitteella ole reaalipohjaa.

        Miksi ei?
        No siksi, että jos heillä oma valtio, niin keneltä sitten anotaan tuet kulttuurin ylläpitämiseen?
        Toki onhan olemassa erilasia kehitysapurahoja, sieltä kait sitten.
        Kurdit, Saamelaiset jne. ovat ja tulevat olemaan maaton kansa.
        Olis kyllä kiva tietää, kuka tämän saamelaiset vs suomalaiset- kuohutuksen on laittanut alulleen?

        Meidän suomalaisten pelastus on saamelaisten keskinäiset tulehtuneet välit. Ei meidän edes tartte lisätä bensaa nuotioon.
        Näyttävät pärjäävän tappelussa ihan rohki omillaan...

        Kohtahan on tulossa päätökset ikimuistoisten oikeuksien kunnioittamisesta. Tähän asti valtio on hävinnyt oikeustaistossa. Taitaapi jäädä mettähallitukselle vain museon kahvinkeitto hommat...


      • samat oikeudet
        epätasavertaisuudesta kirjoitti:

        On kyllä aika viisasta että saamelaiset on laitettu keskenään riitelemään saamediggiin. Siellä riidelkööt minun puolestani mutta koko saamelaisten vouhotus ei sovi tähän päivään ja meitä muita kansalaisia syrjivää toimintaa. Jos vielä valtaa saavat enemmän niinkuin suunnittelevat eli oman itsenäisen valtion perustamista ei täällä lapin rajan yläpuolella tapahdu muuta kuin rahastusta eli met maksamme saamelaisille tienkäytöstä, siitä että astumme jalallamme tienpenkalle, metsään, kalastuksesta ja metsästyksestä puhumattakaan. Rakentaa tänne ei saa muut kuin saamelaiset mikä nytkin alkaa olla jo fakta monilla paikoilla ja ruotsin puolella mennyt jo huippuunsa. Koko jokivarteen ei saa yhtään tönöä tehdä muut kuin saamelaiset.

        No tässsä lähellä ruotsin puolella on oikein esimerkki miten Kirunan kunta hoitaa tavallisten kuntalaisten ja saamelaisten asioita. Et varmatella saa tehä edes mökkiä tai laajentaa omalle maallesi vaikka tässä Köngämäenon varrella ellet ole saamelainen. Ei...., siksi että se haittaa poronhoitoa. Voi h....tti. Koskaan en ole yhtään kantturaa nähnyt maallani. Nämä herrat saamelaiset saavat kalstaa ja metästää milloin lystäävät ja sotkea ja kulkea luonnossa miten haluavat. Mutta niin tehen myös minäkin, paskat välitän enää koko typeristä laeista joita saamelaisten vaatimuksista lääninhallitus asettaa. Elleivät saamelaiset kohta pysy enään kengissään ei todella tiedä mitä vielä tapahtuu näilläkin perukoilla.


      • avuksi?
        epätasavertaisuudesta kirjoitti:

        On kyllä aika viisasta että saamelaiset on laitettu keskenään riitelemään saamediggiin. Siellä riidelkööt minun puolestani mutta koko saamelaisten vouhotus ei sovi tähän päivään ja meitä muita kansalaisia syrjivää toimintaa. Jos vielä valtaa saavat enemmän niinkuin suunnittelevat eli oman itsenäisen valtion perustamista ei täällä lapin rajan yläpuolella tapahdu muuta kuin rahastusta eli met maksamme saamelaisille tienkäytöstä, siitä että astumme jalallamme tienpenkalle, metsään, kalastuksesta ja metsästyksestä puhumattakaan. Rakentaa tänne ei saa muut kuin saamelaiset mikä nytkin alkaa olla jo fakta monilla paikoilla ja ruotsin puolella mennyt jo huippuunsa. Koko jokivarteen ei saa yhtään tönöä tehdä muut kuin saamelaiset.

        Minun mielestä saamelaisuus ei ole ongelmiemme kynnyskysymys?
        Ongelmia aiheuttavat ne henkilöt, jotka itseään saamelaisiksi kutsuvat. Ja heistäkin todella pieni vähmmiistö. Tämä vähemmistö sontii kaikkien saamelaisten niskaan.

        En tiedä onko totta, mutta on saamelaisia jotka toimivat hiukan omavaltaisemmin kuin muut? Kuuluuko moinen käytösmalli sitten kulttuuriin, sitä en tiedä. Katsoin kyllä äskettäin Mosku-elokuvan ja kieltämättä ohjaajan näkemys asiasta lienee kiistaton.

        Hetken tämä kuohunta kestää ja ylimieliset saavat vielä niellä katkeran kalkin. On minullakin kokemusta siitä, että porot aterioivat meidän kasvimaalla. Siitä ilmoittelin asiaankuuluvalle henkilölle, niin nauroi mulle päin näköä.
        Mikä tässä on harmistuttava piirre, niin palkisen mies tulee arvioimaan vahinkoja, jotka sitten tulee heidän maksettavakseen. Sama tilanne on varkaalla, joka istuu tuomarina omilla käräjillään.


      • itsensä
        Nimetön kirjoitti:

        Rahastaa, perustaa oma valtio, rakentaa Ruotsin puolelle? Etköhän nyt ole eksynyt aika kauas keskustelun aiheesta...:)Koettaisit pysyä asiassa etkä levittäisi niitä kliseitä.

        Net on aika hyviä oivaltamaan nämä saamelaiset mistä kaikesta voi pyytää ja vaatia avustuksia ja korvauksia. Hyvin oppineet. Tavalliset suomalaiset eivät ole tällaista kaikkea hoksanneetkaan. Sama juttu kun ovat joka saamelaisten uutisissa ruikuttamassa kuinka ovat olleet huonosti kohdeltuja ja jääneet kaikesta paitsi. Ihan sama kuin romaaneilla ja muilla vähän omaa luokkaansa olevilla ihmisillä ja lahkolaisilla.


      • kansaa
        kansaa kirjoitti:

        Olen ihan tavallinen lapissa asuva SUOMEN kansalainen, esi-isäni ovat tietojen mukaan asuneet ainakin jonkin sataa vuotta. Koen suureksi vääryydeksi oikeuksieni suhteen net eriarvoisuudet mitä saamelaiset ajavat saadakseen itselleen valtaa ja omaisuutta. Siitähän se on kyse eikä muusta. Haluan kalastaa, metsästää, liikkua vapaasti ja ehkä vielä rakentaakin jotain tänne lappiin ilman että saamelaiset laittavat joka asiaan esteen eteen. Ne oikeudet ja velvollisuudet mitä saamelaisilla on tulisi olla myös minulla lapin asukkaana ja samoin toisinpäin.

        Jos olet paikkakuntalainen niin mitä oikeuksia sinulta puutuu maan käyttöön liittyvään,mitä on saamelaisilla,et taida tietää mistä puhut ja samoin on myös monella muullakin sellainen luulo että Saamelaisilla on jokin eri oikeus kuin suomalaisilla,ja kyllä täälllä saamelaisetkin omistaa maata aivan samoin kuin suomalaisetkin,että mitä valitatte kun ette tiedä mistaan mitään,.


      • saamelainen
        kansaa kirjoitti:

        Jos olet paikkakuntalainen niin mitä oikeuksia sinulta puutuu maan käyttöön liittyvään,mitä on saamelaisilla,et taida tietää mistä puhut ja samoin on myös monella muullakin sellainen luulo että Saamelaisilla on jokin eri oikeus kuin suomalaisilla,ja kyllä täälllä saamelaisetkin omistaa maata aivan samoin kuin suomalaisetkin,että mitä valitatte kun ette tiedä mistaan mitään,.

        Minulla eikä monella muullakaan ole kämppiä tuntureissa eikä jokien varsilla eikä paljon muuallakaan täällä lapissa niinkuin saamelaisilla. Ei näes heru rakennuslupaa koska haittaa poronhoitoa. Minulla on mitätöntä maata jonka omistaja olen mutta en saa sille tehdä mitään. Muutamat vähän saamelaiset kyllä ovat saaneet rakentaa mökkejä mukamas poronhoitoa varten mutta todellisuudessa kämpät ovat omassa vapaa-ajan käytössä ja sukulaisten ja tuttujen käytössä. Olen sen verran kylästellyt näissä paikoissa että tiedän totuuden. Vähän v....Olen ajatellut hankkia yhden poron ja muuttua saamelaiseksi. Ostan joltain tekijältä paperin missä sanotaan että olen saamelainen. Onhan sitä kummenpiakin asioita silleen hankittu kuten tohtorin hattua ja tutkintoja. Muuten ei ole tulevaisuutta täällä. Millä se muuten näytetään että on saamelainen kun 25%, 14,5% 7,5% kutsuvat itseään saamelaiseksi.


      • saamelainen
        saamelainen kirjoitti:

        Minulla eikä monella muullakaan ole kämppiä tuntureissa eikä jokien varsilla eikä paljon muuallakaan täällä lapissa niinkuin saamelaisilla. Ei näes heru rakennuslupaa koska haittaa poronhoitoa. Minulla on mitätöntä maata jonka omistaja olen mutta en saa sille tehdä mitään. Muutamat vähän saamelaiset kyllä ovat saaneet rakentaa mökkejä mukamas poronhoitoa varten mutta todellisuudessa kämpät ovat omassa vapaa-ajan käytössä ja sukulaisten ja tuttujen käytössä. Olen sen verran kylästellyt näissä paikoissa että tiedän totuuden. Vähän v....Olen ajatellut hankkia yhden poron ja muuttua saamelaiseksi. Ostan joltain tekijältä paperin missä sanotaan että olen saamelainen. Onhan sitä kummenpiakin asioita silleen hankittu kuten tohtorin hattua ja tutkintoja. Muuten ei ole tulevaisuutta täällä. Millä se muuten näytetään että on saamelainen kun 25%, 14,5% 7,5% kutsuvat itseään saamelaiseksi.

        Siitäpähän vaan hanki poro ja ala saamelaiseksi niin yksinkertaista se on yksinkertaiselle ja laita kello sille porolle kaulaan ettet tarvi omassa kaulassa sitä kantaa.


      • valtio
        epätasavertaisuudesta kirjoitti:

        On kyllä aika viisasta että saamelaiset on laitettu keskenään riitelemään saamediggiin. Siellä riidelkööt minun puolestani mutta koko saamelaisten vouhotus ei sovi tähän päivään ja meitä muita kansalaisia syrjivää toimintaa. Jos vielä valtaa saavat enemmän niinkuin suunnittelevat eli oman itsenäisen valtion perustamista ei täällä lapin rajan yläpuolella tapahdu muuta kuin rahastusta eli met maksamme saamelaisille tienkäytöstä, siitä että astumme jalallamme tienpenkalle, metsään, kalastuksesta ja metsästyksestä puhumattakaan. Rakentaa tänne ei saa muut kuin saamelaiset mikä nytkin alkaa olla jo fakta monilla paikoilla ja ruotsin puolella mennyt jo huippuunsa. Koko jokivarteen ei saa yhtään tönöä tehdä muut kuin saamelaiset.

        kyllä suosittelen oman valtion perustamista,loppuisi se suomen valtion valtava rahojen tuhlaus.Tuo inarin perukka olisi hyvä..sinne vain kaikki poroineen.kattotaan sitte miten tulevat toimeen.Poroata ympärille ja ovimaksu turisteja varten.Saisivat kyllä minun puolesta olla rauhassa,poroineen.Teillä ei ihmiset taida olla hajuakaan miten paljon rahojen hassausta,haaskausta siellä harjotetaan..kyllä se on miljoonissa..ja mihin ne varat menevät? voi ,sanonko, täyttä paskaa..koko touhu..eikä loppua näy..


      • vieläkin 11111
        saamelainen kirjoitti:

        Minulla eikä monella muullakaan ole kämppiä tuntureissa eikä jokien varsilla eikä paljon muuallakaan täällä lapissa niinkuin saamelaisilla. Ei näes heru rakennuslupaa koska haittaa poronhoitoa. Minulla on mitätöntä maata jonka omistaja olen mutta en saa sille tehdä mitään. Muutamat vähän saamelaiset kyllä ovat saaneet rakentaa mökkejä mukamas poronhoitoa varten mutta todellisuudessa kämpät ovat omassa vapaa-ajan käytössä ja sukulaisten ja tuttujen käytössä. Olen sen verran kylästellyt näissä paikoissa että tiedän totuuden. Vähän v....Olen ajatellut hankkia yhden poron ja muuttua saamelaiseksi. Ostan joltain tekijältä paperin missä sanotaan että olen saamelainen. Onhan sitä kummenpiakin asioita silleen hankittu kuten tohtorin hattua ja tutkintoja. Muuten ei ole tulevaisuutta täällä. Millä se muuten näytetään että on saamelainen kun 25%, 14,5% 7,5% kutsuvat itseään saamelaiseksi.

        Se on aika outo juttu tämä,ennen lappalaiset,muuttuivat yhden yön aikana saamelaisiksi..siis olin aivan äimänä,mitä hittoa tämä nyt sitte on.. miten hitossa tämä on mahollista??? se tapahtui noin 15v sitten..ihmettelen vieläkin..ehkä tässä on maahiset asialla..itse olen ollut aina lappalainen ja olen sitä vieläkin eikä mulla ole aikeita muuttua kivipaasiksi eikä noitarummuksi,vaikka esi-isäni ihailivatkin niitä,tai pikemminkin toivoivat niiltä esim.kalaonnea.Vaikka haluaisin en voi muuttaa 1800 luvulle,ainakaan vielä..ehkä ensi yönä se tapahtuu..huh,huh ikkunalasit helähtivät..se on menoa nyt....nähdään sit siellä maahisten maalla..


      • reservaatti
        valtio kirjoitti:

        kyllä suosittelen oman valtion perustamista,loppuisi se suomen valtion valtava rahojen tuhlaus.Tuo inarin perukka olisi hyvä..sinne vain kaikki poroineen.kattotaan sitte miten tulevat toimeen.Poroata ympärille ja ovimaksu turisteja varten.Saisivat kyllä minun puolesta olla rauhassa,poroineen.Teillä ei ihmiset taida olla hajuakaan miten paljon rahojen hassausta,haaskausta siellä harjotetaan..kyllä se on miljoonissa..ja mihin ne varat menevät? voi ,sanonko, täyttä paskaa..koko touhu..eikä loppua näy..

        Rajallinen reservaatti saamelaisille pitäisi järjetää jossa saisivat ihan omillaan tulla toimeen eikä se kooltaan saisi olla kovin iso aluejotta meille valtavaestölle jää tarpeeksi maata ja alueita elää. Eihän saamelaisia väkiluvultaankaan ole paljoa joten suhteessa maapalakin pitäisi olla. Tämä nykyinene saamelaisparlametti hössötys on aivan p...stä.


      • jo vain
        reservaatti kirjoitti:

        Rajallinen reservaatti saamelaisille pitäisi järjetää jossa saisivat ihan omillaan tulla toimeen eikä se kooltaan saisi olla kovin iso aluejotta meille valtavaestölle jää tarpeeksi maata ja alueita elää. Eihän saamelaisia väkiluvultaankaan ole paljoa joten suhteessa maapalakin pitäisi olla. Tämä nykyinene saamelaisparlametti hössötys on aivan p...stä.

        Eiköne kaikki yläperän asukaat ole Lappalaisia jotka ovat asuneet siellä satoja vuosia sukupolvesta toiseen, eläneet metsästyksellä, kalastuksella ja porojenhoitolla ja nykyisin ovat monellaisissa ammateissa. Saamelainen on vain hienompi nimitys verkatakkisista .Kaikki tänne sopivat asumaan, ei sitä huomaa joka päiväisessä elämässä ,jotkut vain haluavat olla julkisuutessa , täydyyhän leipä tienata .


      • ihmisille
        avuksi? kirjoitti:

        Minun mielestä saamelaisuus ei ole ongelmiemme kynnyskysymys?
        Ongelmia aiheuttavat ne henkilöt, jotka itseään saamelaisiksi kutsuvat. Ja heistäkin todella pieni vähmmiistö. Tämä vähemmistö sontii kaikkien saamelaisten niskaan.

        En tiedä onko totta, mutta on saamelaisia jotka toimivat hiukan omavaltaisemmin kuin muut? Kuuluuko moinen käytösmalli sitten kulttuuriin, sitä en tiedä. Katsoin kyllä äskettäin Mosku-elokuvan ja kieltämättä ohjaajan näkemys asiasta lienee kiistaton.

        Hetken tämä kuohunta kestää ja ylimieliset saavat vielä niellä katkeran kalkin. On minullakin kokemusta siitä, että porot aterioivat meidän kasvimaalla. Siitä ilmoittelin asiaankuuluvalle henkilölle, niin nauroi mulle päin näköä.
        Mikä tässä on harmistuttava piirre, niin palkisen mies tulee arvioimaan vahinkoja, jotka sitten tulee heidän maksettavakseen. Sama tilanne on varkaalla, joka istuu tuomarina omilla käräjillään.

        Mosku elokuvassa päähenkilö Moskuhan on ollut karismaattinen henkilö joka otti oikeudet omiin käsiinsä kun sitä ei muualta saanut,tavattuaan länsmannin he toimivat yhdessä oikeuden puolesta
        ajan hengessä ja -tavan mukaan.Niitä suuria miehiähän on lapin historiassa muitakin..ja tällähän ei ole mitään tekemistä tämän ajan ilmiön kanssa..Ahneus on päällimmäisenä joka paikassa ja oman edun tavittelu,saamelaisuus on jäänyt sen jalkoihin ajat sitten.Niin kauankun valtiolla on rahaa turhuuksiin,tämä ei lopu koskaan.Kunnon lama ajaisi totuuden esiin tässäkin asiassa..


      • tämä ikuinen "laulu...
        jo vain kirjoitti:

        Eiköne kaikki yläperän asukaat ole Lappalaisia jotka ovat asuneet siellä satoja vuosia sukupolvesta toiseen, eläneet metsästyksellä, kalastuksella ja porojenhoitolla ja nykyisin ovat monellaisissa ammateissa. Saamelainen on vain hienompi nimitys verkatakkisista .Kaikki tänne sopivat asumaan, ei sitä huomaa joka päiväisessä elämässä ,jotkut vain haluavat olla julkisuutessa , täydyyhän leipä tienata .

        tällä palstalla. Johan olittekin kauan hiljaa lappalais-saamelaisaiheesta ja taas alkoi sama jankkaus kys. asiasta. Siis todella mielenkiintoista luettavaa......


      • Valtionmaa
        itsehallinto kirjoitti:

        Aika paljon kuuluu jo juttua norjan ja ruotsin puolella siitä että saamelaiset haluavat oman valtion ja itsehallinnon eli et ole tainnut kuunnella uutisia. Eli sellaisia kauanskantoisia tavoitteita siellä on.

        Lue lapinkyläyhdistysten perustamispaperit. Tarkoituksena saada valtiolta maata. Lapinkyläläiset ovat niitä, joilla ei ole saamelaisuutta eikä siis ole saamelaisten hyväksyntää saamenkäräjien vaaliluetteloon. Niinkuin ei ole statuksettomilla suomalaisilla eikä itseään metsälappalaisiksi nimittävilläkään.


      • Anonyymi
        Toinen jolla veronmaksuoikeus kirjoitti:

        Sitähän se klaani havittelee, Lapista reservaatti, mikään ei kehity ja muulta työn vuoksi tänne tulleet maksavat eliitin huseeraamisen.

        Aivan just niin on asia että saamelaisilla ei ole muuta tavoitteita kun rahastaa ja estää meitä muita lappilaisia elämästä normaalia elämää. Se on nähty ja koettu jo ja todellakin ruotsin puolella mennyt jo liian pitkälle. Siellä se on aiheuttanut sen että yhteiskunnat eivät kehity.


      • Anonyymi
        avuksi? kirjoitti:

        Minun mielestä saamelaisuus ei ole ongelmiemme kynnyskysymys?
        Ongelmia aiheuttavat ne henkilöt, jotka itseään saamelaisiksi kutsuvat. Ja heistäkin todella pieni vähmmiistö. Tämä vähemmistö sontii kaikkien saamelaisten niskaan.

        En tiedä onko totta, mutta on saamelaisia jotka toimivat hiukan omavaltaisemmin kuin muut? Kuuluuko moinen käytösmalli sitten kulttuuriin, sitä en tiedä. Katsoin kyllä äskettäin Mosku-elokuvan ja kieltämättä ohjaajan näkemys asiasta lienee kiistaton.

        Hetken tämä kuohunta kestää ja ylimieliset saavat vielä niellä katkeran kalkin. On minullakin kokemusta siitä, että porot aterioivat meidän kasvimaalla. Siitä ilmoittelin asiaankuuluvalle henkilölle, niin nauroi mulle päin näköä.
        Mikä tässä on harmistuttava piirre, niin palkisen mies tulee arvioimaan vahinkoja, jotka sitten tulee heidän maksettavakseen. Sama tilanne on varkaalla, joka istuu tuomarina omilla käräjillään.

        Olen sitä mieltä että kaikkinainen saamelaisten vouhotusten maksaminen tulisi lopettaa nyt ja justiinsa ja se päätös pitäisi suomen valtion saada nyt ja just aikaiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan just niin on asia että saamelaisilla ei ole muuta tavoitteita kun rahastaa ja estää meitä muita lappilaisia elämästä normaalia elämää. Se on nähty ja koettu jo ja todellakin ruotsin puolella mennyt jo liian pitkälle. Siellä se on aiheuttanut sen että yhteiskunnat eivät kehity.

        Juurikin tämä on heidän tarkoitus ja päämärä! Tämä on "porosaamelaisten" ykkös asia, ja tämä kaikki on juuri heidä aikaansaannosta, ja juuri he haluvat itsemääräämisoikeudet maankäytöstä, ja tietenkin statukseta "saamelainen" sekä hallita jokamiehen oikeuksia liikumisesta kyseisien kuntie alueella ilman heidän (viranhaltijan)lupaansa! Tietääkseni Ruotsissa ja Norjassa tämä on jo ollu ajat sitte!


    • saamisuokiju

      katteellisia ja pirun kälämiä ovat ja sutkata osaavat. pummejakin joitten elintapa on lähinnä kuin laitapuolen kulukijoilla. poronhoito on lähinnä lavaste jonka varjolla kusetetaan virkamiehiä ja yritetään omia osa maasta jonka puolesta on yhessä tapeltu....punaviherkommarit ovat myös oivaltaneet että saadaan äänet saamelaisilta kun muka ajetaan heidän etuja.....kyllä se ilo sopimus pitäis koskettaa tavallisia lapinläänin asukkaita ,kun sukunikin on asunut jo seitsemän polven aja lapissa ja suvut on menny suomalaisten ja saamelaisten kanssa niin sekaisin että esim etelälapin alueen lähes joka suvusta löytyy saamelaista verta. suomi kuuluu meille kaikille ja erivapaudet tuovat vain riitaa.

      • samatsäännöt

        Aivan samaa mieltä eri vapauksista, kaikille samat oikeudet niin sopu säilyy! Poronhoitoa tuetaan ihan suhteettoman paljon erilaisilla tuilla ja korvauksilla.. kun saajapuoli ei ole sitä suoraselkäisintä porukkaa niin korvattavaa kyllä löytyy :-) onneksi laittavat rahan reilusti kiertoon niin sivullisetkin hyötyy. verojahan maksaa koko suomi eli pääasiassa eteläläiset maksaa poromiesten hauskan pidon ;-)


    • apinakapinahep

      hep mie veikkaan että tänä päivänä joku tullee kaapista ulos

    • tutkijamiesetelästä

      Ketju luettu. Kateus näköjään suurin syy että halutaan saamelaiseksi "tulla". Voi lantalaispoloja!

      • vatsaavääntää

        Muistitko lisätä suolaa soppaan kun, se kiehuu ja kuohuu yli.


    • pulttipoisko

      Taitaa olla ne aidot oikeat saamelaiset Petelius ja Kalliala. Onhan ne vissiin myös saamelaisrekisterissä.

      • ihmisiäsuviyössä

        Tottakai ovat. Saamelainen ei hylkää heidät kun pitävät saamenpukua yllä ja kantavat ylväästi. Ja laulavatkin hyvin nunnukat.


      • Statusihailija

        Jos KHO:lta kysyt, niin ovat Kalliala ja Petelius yhtä lailla ku muutki statuksettomat metsäsuomalaiset päässeet saamelaiskäräjien vaaliluetteloon.


      • Statukseton
        ihmisiäsuviyössä kirjoitti:

        Tottakai ovat. Saamelainen ei hylkää heidät kun pitävät saamenpukua yllä ja kantavat ylväästi. Ja laulavatkin hyvin nunnukat.

        Ja mikä ihmeen status? Sen kun kinaatte, kunhan ette käytä siihen julkista rahoitusta.
        Hoijatte omilla jäsen/kannatusmaksuilla kulunne niin yleinen asenne muuttuu paremmaksi, nyt ootta vähän ku tappelevia rakkikoiria. Julkisuuteen kun haluaa, se pitää myös hallita. Medianhallinta on ollut surkeaa, ja riitely vain pahentaa tilannetta.


    • suurporoomistajanäkkylä

      perskatti mitä rasisteja nämä saamelaiset ompi, onneksi meitä on täällä ylivoima pitämään kisura aitauksessa nämä saamenjuntit, vitun nunnukoita.
      Eivät pääse kukkoilemaan yhtään, meillä on poroja paljon enemmän kuin näillä, nunnukoilla suurimmat elot omistamme jotka emmä ole saamelaisia

    • julmaniilokristiina

      En ole eläissäni tavannut ketään noin riidanhaluisia ihmisiä kuin mitä saamelaiskäräjissä on ja vuosia on jo yli 70 mutta järki on tallella ja muisti. Ei asiaa etteikö riita saada aikaan.

      • MItensetulkitaan

        Sinun mielestä riidanhalu on siis sitä, että haluaa pitää kiinni omista oikeuksistaan. Kaikki menisi hyvin, jos nieltäisiin kaikki ja oltaisiin hiljaa. Niinkö?


    • Kysynvain

      Mitähän sinulta on viety?

      • Lueuudestaan

        Minulta ei ole viety mitään, en sanonut niin. Luepa tarkemmin!


    • Oikeusjakohtuua100

      Nyt tämä pelleily loppu : Mie olen päättänyt temokraattisesti että kaikki jokka kuuluu ja kaikilla joilla on niitä saamelaisten/väestö /kansan keenejä olemassa, ei ole ajasta ja määrästä kiini, julistan teijät kaikki sinne Tappelevien Saamelaiskäräjien luettelhon. Jos tämä ei ole sitä oikeuvenmukaista niin mikä perkle sitten on ?

      • viimeinkijärkeä

        Kertakaikkihan ainova järkevä toimita tässä hullunmylly hommassa.


      • resitenttiniinisty

        Ahneilla on paskanen loppu sanothan. Ovat joka paikassa suu auki mutta ei minkhän tekijäksi ole. Ossavatko nuot ees sovussa ellää.


    • juuvaannuitayh

      Mitäpä tässä kettään kajehtimmaan. Huomena on uusi päivä ja uuvet kalijat. Pittää vain käyvä ensin sossussa.

      • Pohtinut

        Mikäpä tässä olisi saamelaisena olla. Kun vaan saisi ne rakkikoirat, jotka haukkuvat tyhjänpäiväisesti saamelaisia ja saamelaiskäräjiä, hiljenemään ja jospa saisi vielä Saamelaiskäräjille muitten suomalaisten avulla tunkeutuneet suomalaiset sieltä pois, niin voisi taas elää ja olla.


      • Tasapuolisuutta

        Jos nyt oltaisiin demokraattisesti tasapuolisia. Ottakoot eduskunta nyt heti 10 ei-suomalaista sinne päättämään Suomen asioista! Vastavuoroisesti Saamelaiskäräjät valitsemaan ne 10 maahanmuuttajaa niille 190:lle.


    • MITHÄ

      kAIKKI SAAMERLAISET INARHIN VALTIOLTA RAHAHANAT KIINI ,MITEN KÄVIS

      • lapamatolaiskat

        Nälkhän kuolisivat.


    • yhtäkaikkisammaa

      Sie olet lappalainen sie olet porosaamelainen sie olet mettäsaamelainen sie asut sielä ja sie sielä ja he sielä sie olet tunturisaamelainen ja sie olet vain pelkkä saamelainen, yhtä sama kaikki samoista suvuista ja samanlaisesta reijästä tullu ja samanlaisista kepeistä saanhet lähtönsä. Lopettaakaa tuo et sie ei nuot. Kaikki ovat yhtä samaa kansaa/väestöä ,joku hullu saanut päähänsä että tuostapa saapi aikhaisesti vuosituhansien riidan. V......t tet oletta lapsellisia kaikki jokka alennutte samaa paska leikkiä jatkamhan.

      • appelsiinittulloo

        samanlaisia saamelaisia tai mitä lie lappalaisia kaikki.


      • Yleisö

        Monen Tälle palstalle kirjoittajan sanomana on julistaa, että ei ole olemassa sellaista kansaa kuin saamelaiset, vaan että "kaikki me olemme saamelaisia".
        Poliittista vaikuttamista, hiljaista aivopesua, jonka tarkoituksena on saamelaisten mitätöiminen pois tästä maailmasta.


      • Jokaikinenei

        Siepä sen sanoit. Miten kaukana totuudesta me elämmekään täällä.


      • olhannunnukoitakaikki
        Yleisö kirjoitti:

        Monen Tälle palstalle kirjoittajan sanomana on julistaa, että ei ole olemassa sellaista kansaa kuin saamelaiset, vaan että "kaikki me olemme saamelaisia".
        Poliittista vaikuttamista, hiljaista aivopesua, jonka tarkoituksena on saamelaisten mitätöiminen pois tästä maailmasta.

        Niihän met olemaki,kaikki vain ei ole saamelaiskäräjissä mutta nekki on saamelaisia varmasti jota muutama väärti ei sinne huoli. Heijän sana on pyhä siellä mutta ei oikeassa elämässä . Onneksi ja jos joku vähättelee ja erottelellee ihmiä omasta geeniperimistä niin se on justin net jokka sielä Saamelaiskäräjissä istuvat . Ovat ainoat VÄÄRINTEKIJÄT tässä asiassa. Se nyt on sanomattakin selvää jos sitä järkeä sattuu olemhan päässä .Mutta Saamelaiskäräjien periaate on : Kiusa se on pienki kiusa . Mutta ei se ihmisiä muuta miksikään vaikka he kuinka leikkii Apostolia ja Jumalaa, ei onnistu !


      • Voielämänkevättätä

        Voi hyvä tavaton, ko tet että ees tiiä, mitä saamelaiskäräjät tarkoittaa!!! Siis, tiedoksi vain, että se, että kuuluu saamelaisrekisteriin ei tarkoita sitä, että on saamelaiskäräjien jäsen. Se on saamelaisten hallintoelin. Älkää viittikö kommetoija, jos että ees tämän vertaa tiiä!!!


    • jajunalähtee

      Onko täälä Suomessa pakko asua jos ei samat lait käy kun suurella osalla on. Täältähän voi muuttaa pois ihan minne haluaa ! Juna vie ja juna tuo niin se on aina tehnyt.

    • eivaliteta

      Joo pois pääsee jos on huono asua. Mennee sinne missä ei tartte jatkuvasti valittaa. Venäjälle vain kaikki valittajat. Siellä saa napin ottaan jos valittaa

    • saamelisjuntit

      Tästä täysin samaa mieltä nämä SAAMELAISET persreikään täältä valittamasta.
      lähtekää helvettiin jos ette sopeudu tänne tavallisten ihmisten sekaan

      • Ahpi

        Aina vaan pitää olla pakenemassa ja Jäämeri on tullu vastaan jo kauvan sitte. Kumma himo lantalaisilla ajattaa meitä! Ei meijän tartte lähtiä helvettiin ko meidät on jo ajettu sinne, tiijät ite hyvin mitä otta tehny.


      • nomuttamikässon

        Jahas. Mitäs non net "tavalliset" ihmiset?


      • itsesaamelainen

        Sitä ihmettelen miekin,ne on varmaan jotenkin parempia ja viisaampia ihmisiä.Samat ihmiset haluavat nyt olla niin saamelaisia ja sitten suuttuvat kun ei pääse.Ei kovin viisasta touhua.


    • OulaMulukkujärvi

      Kyllä Se on totta että saamelaiset on orjuutettu maan rakoon. Ja vieläkö tet perkeleet oletta hommaamassa meille kovempaa kurjuutta.

      • taivhantulet

        Meijät kaikki Lapissa asuvat on orjuutettu ,jokainen saamelainen ja lappalainen ja lantalainen joka tänne meijän joukhon on eksynyt. En ole yhtän meitä saamelaisia kyllä nähnyt maanraossa, olisko tuo nyt reilusti liioteltu :) met nousema kaikki saamelaiset täältä ns maanravosta vielä tavalisten etelän ihmisten tasole,koko Lapin alkuperäiskansa,meitä ei niin vain lannisteta, oletta viehnet maat ja veet ja osaamisen ja tehthat laivat ja kilpautot sinne etelhän mutta met saamelaiset tulema kyllä näyttämhän teile ettei meiltä viiä päinvastoin . Met olema sellaisia oulia pietuja saagoja uulia ja vaikka mitä .Se on jämpi että se loppuu tuo riisto Rovaniemen yläpuoleta, se on varmahan tosi, lääkäri!!!!!!!!!!!!!!!!! lääkäri!!!!!


      • Älätiiraa

        Taivasta ja olematonta tiiratessa menee sekasin moni. Muistapa nyt, että saamelaiset ovat oma kansansa, joka asuu neljän valtakunnan alueella. Yhtä helposti tunnistettavissa kuin on suomen kansa ruotsin kansasta.


      • tämätosi
        Älätiiraa kirjoitti:

        Taivasta ja olematonta tiiratessa menee sekasin moni. Muistapa nyt, että saamelaiset ovat oma kansansa, joka asuu neljän valtakunnan alueella. Yhtä helposti tunnistettavissa kuin on suomen kansa ruotsin kansasta.

        saamelaiset mithän kansa ole, laukkuryssiä


      • tyhjäpääääää
        Älätiiraa kirjoitti:

        Taivasta ja olematonta tiiratessa menee sekasin moni. Muistapa nyt, että saamelaiset ovat oma kansansa, joka asuu neljän valtakunnan alueella. Yhtä helposti tunnistettavissa kuin on suomen kansa ruotsin kansasta.

        Siepä vasta tyhmä olet, oikein päätit sitten kansallisuudenkin vaihtaa. En yhthän kyllä ihmettele jos sieki olet sielä Saamelaikäräjissä että toimintanne on sitä mitä on jos kaikki ovat yhtä tietämättömiä ja tyhmiä kun sie olet.


      • Karjalakukkuu
        tämätosi kirjoitti:

        saamelaiset mithän kansa ole, laukkuryssiä

        Peltovuomalaisten esi-isät on historiadokumenttien mukhan karjalan laulumailta tulhet eli net on lähimmäksi laukkuryssää. Ei se mitähän mutta ko maka nyt lappalaisia eli saamelaisia, vaikka olit lantalaisia eli suomalaisia vielä 25 vuotta sitte, eivät missään nimesä lappalaisia.


    • KYRPÄMOOSES

      Onko perää että PILLUMOOSEKSESTÄ olis tulossa SAAMENKÄRÄJIEN uusi JOHTAJA, ONKO PERÄÄ

    • punanensaamelainen

      Eihän unohdeta tampere ja vuosi jotain 1917 eihän.kuka sorti silloin ja ketä.kertokaa.

      • pikkutyöläinen

        Saamelaiset,lappalaiset ja lantalaiset yhes lahtas etelän työläisiä


    • tollopoikaetelästä

      Niin jos ja kun tarkoittaako tämä asia sitä jotta saamelaisten pitää saada joku tietty alue maata siellä lapissa???ja kenen nämä alueet on tällä hetkellä?valtion vai yksityisten?

    • Pehrpersson

      Lapinkylän maita. Pehr Persson Eiran jälkeläisten maita.

      • Anonyymi

        Lapinkylän maita. Pehr Persson Eiran jälkeläisten maita. PERSEREIKÄ


    • tollopoikaetelästä

      Elikkä tämän eiran jälkeläiset omistaa lapin ja ne on niinkuin saamelaisia?ja nyt sitten jotku vale lappalaiset yrittää hamuta näitä eiran jälkeläisten maita ja mantuja.noin pääpiirteittäin.?

    • Anonyymi

      Saamelaisilla on oikeus päättää ketkä pääyttävät heidän omista asioistaan. sveitsiäkään ei olisi ilman itsemääräämisoikeutta. Omat maat ja tupa, oma lupa ja siinä ei ole YK: neekeriensuojelulailla mitään tekemistä!!

    • Anonyymi

      Vähiten etelän Hilejauhopilluilla!

    • Anonyymi

      Keskustapuolue Saarikon johdolla on torppaamassa saamelaiskäräjä laista.
      Marin yritti tuoda lakia eduskuntaan, mutta Kepu vaati lakiesitystä pöydälle.
      Nyt on kaksipäivää aikaa ja sitten asian on tultava ratkaisuun ellei Kepu keksi millä viivyttää.
      https://www.is.fi/politiikka/art-2000009192921.html

      • Anonyymi

        Hallitus kaatuu.


      • Anonyymi

        En usko että nykyiset lakiuudistukset auttaa mitenkään. Ainoa oikea lakiuudistus on pyyhkiä koko saamelaisia koskevat lait pois ja todeta että heitä koskevat samat lait kun kaikkia suomessa asuvia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En usko että nykyiset lakiuudistukset auttaa mitenkään. Ainoa oikea lakiuudistus on pyyhkiä koko saamelaisia koskevat lait pois ja todeta että heitä koskevat samat lait kun kaikkia suomessa asuvia.

        kaikki samalle lähtiviivalle. Suomi on kaikkien suomi, nin saamelaisten, kolttien, karjalaisten , romanien, kuin muun koko sumalaisen kansan maa. Kaikki erivapaudet pois saamelaisilta ja koltilta ja kaikilta muiltakin kun myös suomalaisilta jos sellaisia on


    • Anonyymi

      Saamelaisilla on samat oikeudet kuin suomen kansalaisilla joten mitä ihmeen erityislakeja he tarvitsevat, kaikki jo laaditutkin pitäisi poistaa yhdessä yössä. Aivan älytöntä hommaa tämä saamelaisten kanssa hössötys , tukia, tuen perään ja oikeuksia joita meillä muilla samaa maata polkevilla ei ole. Loppu koko draama.

    • Anonyymi

      SAAME-LAISKA-RAJAT POROHOITO ALUE KOKO JÄÄNMEREN RANTAVIIVA LÄNSI,ITÄÄN

    • Anonyymi

      Onko tuon jokin jäänne toisen maailmansodan ajalta kun tuolloin ei onnistuneet luomaan puhdasta ihmisrotua Saksan valtion kanssa? Niin nyt yrittävät saada aikaan puhdasrotuisen saamelaisrodun jalostuksen joille vain annetaan paremmat oikeuden? Entäs ne saamelaiset jotka jakautuneet (tehneet lapsen) meidän likaisten suomalaisten kanssa, onko ne lapset epäpuhtaita saamelaisia joilla ei tule olemaan saamelaisten tarjoamia oikeuksia?

    • Anonyymi

      Äänestä persuja.

    • Anonyymi

      Miten määritellään saamelainen? Jos tähän saan selkeän vastauksen,,, kiitos. Ainoa mikä on varma Dna-testi. Ainakin isyys varmistetaan testillä.

    • Anonyymi

      Vieläkö se pulska täti on siellä saame senaatissa johtajana.sillä oli sellainen hassu hattu päässään.

      • Anonyymi

        Se on muuttunut sedäksi, muuten vertaus osuu oikeaan hattu vain pois päästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on muuttunut sedäksi, muuten vertaus osuu oikeaan hattu vain pois päästä.

        Lahdesta. Sukunimi vaihtunut.


    • Anonyymi

      Jos laki menee läpi, niin kuka sen uuden vaaliluettelon sitten käy läpi ja hyväksyy sinne äänestäjät? Mikä se on sitte se todistus ensimmäisestä kielestä, mikä hyväksytään?

      • Anonyymi

        Nimenomaan saamelaiskäräjien vaalilautakunta pitää laittaa uusiksi.


    • Anonyymi

      Ihmisten pitäisi syntyä samanarvoisina. Miksi jollakin toisella on isommat edut sen vuoksi, että hänen esivanhempansa ovat olleet sitä tai tätä, tässä tapauksessa saamelaisia. - On kokonaan eri asia kunnioittaa, arvostaa ja tukea perinteitä.

    • Anonyymi

      Ainakin autton poika on täysin ulalla taitaa olla kepuun kytkyjä.hänen ainakin kannattaisi repiä joku jäsenkirja ja mennä nurkan taakse häpeen toimiaan.

    • Anonyymi

      Sanna Marini näyttää ymmärtävän mikä on alkuperäiskansa ja mitä valtion täytyy tehdä.

    • Anonyymi

      Uuden lain tarkoitus on evätä lappalaissuvut pois. Koko olemassa olevien jälkeläiset .

    • Anonyymi

      Saamelainen tuntee saamelaisen.

    • Anonyymi

      Todella mielenkiintoinen asia ja kuka pystyy päättämään, kuka on mitäkin? Miten määritellään kuka kuuluu saamelaiseksi? Pohjimmainen kiistely on raha ja oikeudet/kiintiöt/edut. Veljellä on oikeus, mutta minulla ei tai toisinpäin. Sitten kun miettii sukunimeä, perisuomalainen, osalla karjalan juuret. Aika vaikea on määritellä ellei käy laboratoriotutkimuksissa. Eli kuka pystyy määrittelemään ihmisen? . Suomessahan on kaksi miestä saanut jälkeläisiä samoin kaksi naista,ennenhän tämä ei ollut mahdollista?

      • Anonyymi

        sukukirjijen mukaan ei ole saamelainen


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäs tieto tämä oli kummaskin lehdessä joku oli ampunut enontekiöllä pyssyllä oli vahinko vai liittyykö tämä saamelaiskäräjiin?

        Kovaksi on mennyt peli, lähen huomenna tunturiin en ole hirvi enkä poro kaksijalkainen ihminen joten pyydän elkää ampuko olen vanha lappalainen ei saamelainen mulla punainen pito?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäs tieto tämä oli kummaskin lehdessä joku oli ampunut enontekiöllä pyssyllä oli vahinko vai liittyykö tämä saamelaiskäräjiin?

        Ei liity mitenkään saamelaiskäräjien,hettalainen jätkä ampui pilkkijää melkein päähän.Ei oma ase,eikä hänellä ole mitään lupia.Menettänyt aseet noin vuosi sitten,poliisi takavarikoinut.Silloinkin ampui melkein ihmisen.Sais mahdollisimman tuomion.


    • Anonyymi

      Saanelaiskäräjien ja Oikeusministeri Henriksonin hölmö ja epätasa-arvoinen lakiesitys on vessanpönttöön vetämistä vailla. Näin siinä käy kun tietämätön ministeri ja ahne Saamelaikäräjän johto laittaa järkiriepunsa yhteen. Pätkäpölliä tulee vain nippu ja neki lahoja.

      • Anonyymi

        Kauheeta jos saanelaiskäräjät antaa oikeuden paukauttaa hirvenä ihan kauheeta- Laholaki toivotaan että mikko torppa typerän lain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kauheeta jos saanelaiskäräjät antaa oikeuden paukauttaa hirvenä ihan kauheeta- Laholaki toivotaan että mikko torppa typerän lain.

        Mitä siellä on tapahtunut, kuka tämä ampuja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä siellä on tapahtunut, kuka tämä ampuja?

        Tietaskö töpselikyrpa tästä ampujasta kuka tämä tohele oli lusimaan vaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietaskö töpselikyrpa tästä ampujasta kuka tämä tohele oli lusimaan vaan

        Äsken luvin Murhainfosta tietoa tästä voi tasko sanoa taponyrityksestä on paikallinen juopporetku ja puolisokea retale kuka tietää. Eikä humalan takia järki pelannu luuli moottorikelkkaa hirveksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äsken luvin Murhainfosta tietoa tästä voi tasko sanoa taponyrityksestä on paikallinen juopporetku ja puolisokea retale kuka tietää. Eikä humalan takia järki pelannu luuli moottorikelkkaa hirveksi?

        Ampujalla pitkän matkan haju aisti huono, lähihaju hyvä haistaa vaan oman pierunsa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äsken luvin Murhainfosta tietoa tästä voi tasko sanoa taponyrityksestä on paikallinen juopporetku ja puolisokea retale kuka tietää. Eikä humalan takia järki pelannu luuli moottorikelkkaa hirveksi?

        Hullulla ampujalla pitkän matkan haju aisti huono, lähihaju hyvä haistaa vaan oman pierunsa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietaskö töpselikyrpa tästä ampujasta kuka tämä tohele oli lusimaan vaan

        Tapuri


    • Anonyymi

      Oliko se lappalainen, lappilainen, saamelainen, suomalainen, karjalainen vai kappalainen vai ulkomaalainen se ampuja vai oliko ihan paikallinen humalainen

    • Anonyymi

      Humalainen tappurainen

      • Anonyymi

        Tämä ampuja raukka ei ollut saamelainen ?


    • Anonyymi

      Väyrysen mukaan hänen aavistuksensa perustui siihen, että keskustan kannatus lähti laskemaan sen jälkeen, kun hän 19. lokakuuta ilmoitti, ettei ole käytettävissä puolueensa eduskuntavaaliehdokkaaksi.

      – Siihen saakka oli väitetty, että puolueen kannatus on huono sen takia, että minä olen tulossa kansanedustajaehdokkaaksi.

      – Kun luovuin ehdokkuudesta, niin kannatus lähti putoamaan entistä alemmaksi. Sen takia ilmoitin viikko sitten, että olen sittenkin mukana.

      • Anonyymi

        Ja sitten tuo riidankylväjä alkoi ehdokkaaksi, kannatus tippui heti 2 %:ia.


    • Anonyymi

      Enontekiöllä ole yhthän aitoa saamelaista. Kaikki suomalaisia puoleksi olhet jo vuosikymmenet. Alkuperäiskansa on suomettunut jo ajat sitten.

    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      311
      3700
    2. 208
      3019
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2574
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      242
      2034
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1465
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      171
      1355
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1347
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1328
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1277
    Aihe