Mitä tarkoittaa mikeistä puhuttaessa ESP LH-150 Set?

Tietojen tarpeessa

Keskusteluja selaillessani olen saanut sellaisen kuvan, että ESP-LTD kitaroilla voi aikalailla monipuolisesti soitella keveämmästä raskaampaankin musiikkiin.
Näiden kitaroiden tietoja katsellessa tällainen mikitys sanotaan olevan: ESP LH-150 Set.

Eli mitä se käytännössä tarkoittaa?

Ja kysyn samalla varmaan liiankin tutuksi tulleen kysymyksen:
Voitteko antaa ehdotuksia minkälaisia kitaroita kannattaa harkita ostettavaksi, kun haluaisin soittaa nimenomaan kaikenlaista. Pääosin rockia ja heavya, mutta kuiteankaan en mitään hevikeppiä haluaisi vaan sellaisen millä voin fiilareiden mukaan soitella kevyempääkin.

Kiitos jo valmiiksi.

8

3947

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dffg8hkldf

ESP:n sivuja äkkiä selatessani se näkyisi tarkoittavan että kitarassa on tod.näk. 2 humbuckeria (H= humbucker, S= single coil, 'set' viittaisi siihen että kaikki mikit kitarassa on samoja). Käytännössä tämä tarkoittaa myös, että kitarassa on valmistajan omat mikit mikä ei mielestäni yleensä ole hyvä juttu, toisaalta ei halvoissa malleissa ole tämän suhteen paljon vaihtoehtoja.

ESP ja LTD ovat kyllä minun mielestäni yksinomaan hevikitaroiden maineessa. Tämä ei tarkoita etteikö niilläkin voisi soittaa mitä tahansa, mutta kehottaisin miettimään muitakin vaihtoehtoja jos ei aio pelkästään heviä soitella. Oma eka kitarani oli erittän halpa Squier strato, joka sopii mainiosti kaikenmoiseen rokkiin, ja vaihdettuani tallaan humpparin myös vanhemmantyylin hevi luonnistuu mukavasti. Nykyään Squiereitakin on toki monia malleja joissa on valmiina tallahumppari, joten nämä ovat erittäin varteenotettavia vaihtoehtoja.

Ainoa miinuspuoli Squeiereissa mielestäni on melko kapea otelauta ja halvimpien Affinity-mallien huonolaatuinen puu (niissä runko on usein agathista joka ei mielestäni soi kovin hyvin).

• vähän lisää.

Budjettini on kohtuu hyvä ja akustisella olen jo muutamia vuosia soitellut. eli sähkökitaran hankintaa olen vakavissani harkinnut enkä usko soittoharrastuksen enää ikinä minulta häviävän joten onko jonkinlainen Squier sitten pitemmän päälle hyvä valinta?

Kiire minulla ei ole ja haluan miettiä asian huolella olisi ihan pitempiaikainen ystävä kitarasta hakusessa joten mikä olisi sopiva sitten siihen, että olisi aloittelijalle sopiva, mutta kuitenkin niin laadukas ja hyvä, että ei tarvi olla samantien hommaamassa uutta, että voi kehittyä pidemmälle samalla. (en vähättele kehittymistä halvemmillakin malleilla, mutta pitkän tähtäimen takia näin.)

• dffg8hkldf
        vähän lisää. kirjoitti:

Budjettini on kohtuu hyvä ja akustisella olen jo muutamia vuosia soitellut. eli sähkökitaran hankintaa olen vakavissani harkinnut enkä usko soittoharrastuksen enää ikinä minulta häviävän joten onko jonkinlainen Squier sitten pitemmän päälle hyvä valinta?

Kiire minulla ei ole ja haluan miettiä asian huolella olisi ihan pitempiaikainen ystävä kitarasta hakusessa joten mikä olisi sopiva sitten siihen, että olisi aloittelijalle sopiva, mutta kuitenkin niin laadukas ja hyvä, että ei tarvi olla samantien hommaamassa uutta, että voi kehittyä pidemmälle samalla. (en vähättele kehittymistä halvemmillakin malleilla, mutta pitkän tähtäimen takia näin.)

No jos on isompi budjetti niin Squierin hankinta olisi tietty tyhmää. Tosin en kyllä voi ymmärtää miten silloin ajattelit edes LTD:n hankintaa, jotka minun mielestäni ovat myös melko 'halpis'kitaroita ;).

Noin 500-600 euron hujakoilla esim voisin suositella monia Fenderin Mexico-stratoja hyviksi all-around-kitaroiksi. Niitä on montaa mallia eri mikityksillä ja joissain löytyy ihan Seymour Duncanin humppareita tallasta, ja nämä mallit on mielestäni hintaluokassaan erinomaisia.

Joku näkyi ehdottelevan jotain Ibanezia, mikä sinänsä vois olla ihan hyvä mutta nekin mun mielestä on hiukan enempi hevikitaroita, lisäksi Ibanezin omat mikit on omaan korvaan enimmäkseen todella huonon kuulosia. Ja jos ei tosiaan floikkaa tarvi niin ei missään nimessä kannata alottaa sähkökitaran soittoa floikallisella.

• Kitransoittaja43543332
        dffg8hkldf kirjoitti:

No jos on isompi budjetti niin Squierin hankinta olisi tietty tyhmää. Tosin en kyllä voi ymmärtää miten silloin ajattelit edes LTD:n hankintaa, jotka minun mielestäni ovat myös melko 'halpis'kitaroita ;).

Noin 500-600 euron hujakoilla esim voisin suositella monia Fenderin Mexico-stratoja hyviksi all-around-kitaroiksi. Niitä on montaa mallia eri mikityksillä ja joissain löytyy ihan Seymour Duncanin humppareita tallasta, ja nämä mallit on mielestäni hintaluokassaan erinomaisia.

Joku näkyi ehdottelevan jotain Ibanezia, mikä sinänsä vois olla ihan hyvä mutta nekin mun mielestä on hiukan enempi hevikitaroita, lisäksi Ibanezin omat mikit on omaan korvaan enimmäkseen todella huonon kuulosia. Ja jos ei tosiaan floikkaa tarvi niin ei missään nimessä kannata alottaa sähkökitaran soittoa floikallisella.

Tuota noin. Floikka-tallallisissa kitraoissa on monen sorttisia. Kyllä ne sopivat aloittelijoille yhtä hyvin kuin kiinteä tallaiset ja varsinkin tuo ehdottamani Ibanez, jonka talla on hieman jäykempi ja pitää vireen erinomaisesti vaikka kielikin katkeaisi, se on juuri tuon tallan vahvuus.

Ihmettelen tuota juttua Ibanezin omista mikeistä, että ovat todella huonon kuulloisia, uskallan väittää, että jos soitan Ibanezin mikeillä varustetulla sähkiksellä ja sitten vaikka ESP tai jollain muulla niin kovin moni ei pysty edes tunnistamaan millä mikillä olen soittanut.

Itse olen tuota ehdottamaani Ibanezia soitellut hyvinkin useasti koska kaverillani tuo on ja eipä ole moitittavaa ollut mikkien soundin suhteen, päin vastoin ajavat asiansa hyvin.

Vaikkakin moni pitää tuota kitaraa ns. hevikitarana niin aivan hyvin sillä taittuu bluesit, rockit, balladit, raskaampi rock, heavy ja metalli, mikkejähän voi ja kannattaakin säätää myös volume ja tone potikoista.

Aivan soittajasta riippuu haluaako tai tarviiko floikka- tai muuta vibrakampi/tremolo kammella varustettua skittaa, kammellisista kitaroista ei ole haittaa aloittelijalle jos vain kampisysteemi pelittää niin kuin pitää eli pitää vireen sekä kestää.

Floikka-tallisissa tietysti on omat kikkansa soittamisen suhteen esim. samanaikaisesti soitettaessa kahta kieltä joista toista bendaa, voi joutua myös toista kieltä pendaamaan (koska talla hieman tietysti liikkuu pendatessa).

• Kitaransoittaja74653412

Itselläni on juurikin sellaisia sähkökitaroita, jotka ovat ns. enemmän all round kitaroita eli soveltuvat hyvin musiikkiin kuin musiikkiin.

1 sähkis (2 singlecoilia ja 1 humbuker mikrofoni=

Mikit kitaran kaulasta päin järjestyksessä 1 single 1 single ja 1 humbuger (talla mikkinä siis humbuger).

Linkissä alla tuo kitara:

http://www.thomann.de/fi/fender_american_deluxestratfmthss_tsb.htm

Mikki-valitsin on 5 asentoinen ja volumepotikassa on painonapilla saatavissa 5 mikkivaihtoehtoa lisää eli mikkiyhdistelmiä on yhteensä 10 erillaista).

2 sähkis (2 kappaleta humbuker mikkejä).

3 asentoinen mikkivalitsin ja tone potikassa on nostosysteemi jolla mikit saa puolitettua singlecoileiksi eli yksikelaisiksi, lisäksi volumepotikassa on highbass filtteri).

Linkissä alla tuo kitara:

http://www.thomann.de/fi/ibanez_js1200ca.htm

Noi on noi meikän tuon tyyliset sähkikset, ja jos ei ole varaa hankkia tuon hintaisia niin kyllähän noita vastaavia on halvempia, esimerkit laitoin sen takia, että vähän näet millaisia on nuo mikkisysteemit noissa.

Molemmat noista soundiltaan skaalautuvat jotakuinkin ihan kaikkeen soittoon kevyestä-raskaimpiin vääntöihin.

Konkreettinen ehdotus sinulle vaihtoehdoksi:

Mikit kaulasta päin lueteltuna ovat 1 humbuker 1 singlecoil 1 humbuker kts alla tiedot.

Hyvä vaihtoehto suht edullisella hinnalla on ehdottomasti Ibanezin S670FM-ATF, joka on noita edellisä hinnaltaan huomattavasti halvempi mutta laadukas sähkis, talla pitää vireen hyvin, soundi maailma on todella hyvä ja eroitteleva soundi, saa kirkasta saa tummaa jne. sondillisesti, hyvä helppo soittoinen, kestävä jne. eli laatupeli (kaiken lisäksi ohkainen body ja kevyt kitara kyseessä ja yllättävän hyvä sustaini).

Levytukku Oy:stä http://www.levytukku.fi saa tuon Thomannia edullisemmin niin kuin muutkin Ibanezit, Levytukku Oy on noiden maahantuoja.

Ja ehdottomasti kitarat kannattaa ostaa siten, että menee itse kauppaan, kokeilee ne ja mikä istuu omaan kouraan parhaiten, soundaa omaan makuun parhaiten jne. niin ostaa sen.

Valinnan varaa on toki muitakin mutta älä osta liian halpoja vehkeitä, mieluusti kannattaa lähteä min n. 350-400 ja siitä ylöspäin hintaluokassa, koska näissä on paremmat materiaalit talloissa ym., ps. kun ja jos ostat floydrose (floikka) tallallisia kitaroita niin alle 400 euroon ei yleensä saa hyvää floikkatallallista kitaraa ja ne ovat lisenssifloikkia. (toivottavasti en sekoittanut liikaa tällä floikka talla jutulla).

Nyt täytyy mennä mutta toivottavasti tästä oli edes jotain apua :-)

• Kitarasoittaja132453657

• Tietojen tarpeessa

Kiitos erittäin hyviä neuvoja annoit!
        Olenkin ajatellut että toistaiseksi välttelen floikkaa. Eiköhän senkin kanssa pärjäisi harjoituksen kannsa, mutta ehtiihän sen sitten jos myöhemmin halua sellaiseen ilmaantuu.

Kiitos erittäin paljon :)

• Thomaus

"ESP LH-150 humbuckers generate super sustainful distortion and provide plenty of power."
      Elikkä vissiinki lähinnä just heavyyn suunnattu.

Oma mielipiteeni on, että LP-malli on juuri oikea valinta jos tarvitsee monipuolista kitaraa.
      Itellä ollu Epiphone LP Standart (on ihan hyvä kitara, etenkin rokkikitarana mainio).
      Tällä hetkellä on Gibson LP studio (pehmeemmät soundit ja pehmeempi soittettavuus). Virittimet jouduin vaihtaa(ei vaan pitäny virettä).
      Nää kummatkin kitarat taipuu oikeestaan mihin vaan musiikki tyyliin.
      Jos päädyt LP-malliin, niin kannattaa tarkastaa myös Tokain kitaroita. (Niitä on kehuttu paljon)
      Oli miten oli, niin itse soitan nykyään oikeestaan pelkästään Stratolla. Stratocaster on mainio kitara, mutta mun mielestä se ei vaan oikeen ole heavykitara. Moni voi tosin olla eri mieltä. (esim. Iron Maiden)
      Ehkäpä täst vuodatuksesta on jotain apuu.. (=

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan

Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      354
      1411
    2. Minkä ikäistä ikävöit?

Minkä ikäinen hän on ja mitä hän sinulle merkitsee/merkitsi?
      Ikävä
      74
      1385
    3. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      310
      1150
    4. Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin

Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀
      Haapavesi
      46
      1077
    5. Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin

Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆
      Maailman menoa
      231
      894
    6. Aika pieni se on

Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht
      Haapavesi
      31
      892
    7. vinkki miehille

Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli
      Ikävä
      163
      868
    8. Kiitos siitä

Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak
      Ikävä
      40
      835
    9. Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa

Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso
      Tv-sarjat
      20
      807
    10. Pelekäätkönä mua?

Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te
      Ikävä
      42
      804
    Aihe