kumpi

tärkeämpää

Kumpi on tärkeämpää? Perinteet(sunnuntain vietto) vai Jumalan tahto(sapatin vietto).

"Muista pyhittää lepopäivä."(2.Moos. 20:8)
Kutsutaanko raamatussa jotakin muuta päivää lepopäiväksi kuin sapattia?

"Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan."(Matt. 5:17)

15

286

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on alunperin

auringonpalvojien päivä.

• wannabe-uskis

Jeesus sanoi myös, että sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten. Mitä sapatin pyhittäminen sitten tarkoittaakaan, siihen tuskin kuuluu tiukkojen sapattisäädösten noudattaminen (fariseusten tapaan). Sapatti täytyy pyhittää, mutta kristittyjen sapatti on sunnuntai eivätkä VT:n saati fariseusten ym. sapattisäädökset koske kristittyjä.

Sunnuntai on kristityille pyhä päivä, koska se on Jeesuksen ylösnousemuksen päivä. Jeesus kuoli sapattia edeltävänä päivänä eli perjantaina ja heräsi kuolleista sapatin jälkeisenä päivänä eli sunnuntaina.

Matt. 5:17 voi tulkita tarkoittavan sitä, että kirjoitukset tähtäävät Jeesukseen. Kirjoitukset ennustavat Jeesuksesta, joten Jeesus on kirjoitusten - ennustusten - toteutuminen.

Tämä on Jumalan tahto. Silloin kun perinteet ja Jumalan tahto sulkevat toisensa pois, on valittava Jumalan tahto.

• laki10

Lain jonka Mooses sai Jumalalta Siinailla(?) oli säätänyt Jumala eikä fariseukset...
        "mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti. Silloin et saa tehdä mitään työtä, et sinä eikä sinun poikasi eikä tyttäresi, orjasi eikä orjattaresi, ei juhtasi eikä yksikään muukalainen, joka asuu kaupungissasi."(2.moos.20:10)

Tässä Jumalan säännöt sapatille.
        Mutta laupeuden työhän on sallittua sapattinakin?

• vierass

Lain jonka Mooses sai Jumalalta Siinailla(?) oli säätänyt Jumala eikä fariseukset...
        "mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti. Silloin et saa tehdä mitään työtä, et sinä eikä sinun poikasi eikä tyttäresi, orjasi eikä orjattaresi, ei juhtasi eikä yksikään muukalainen, joka asuu kaupungissasi."(2.Moos.20:10)
        Tässä Jumalan säännöt sapatille.
        Mutta laupeuden työhän on sallittua sapattinakin?

"Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan."(Matt.4:17)

Haluan saada hyviä perusteluja sille miksi vietetään sunnuntaita eikä sapattia.

Jeesushan ei itse säätänyt sunnuntaita sapatin tilalle?

• vuorokausi vaihtuu eri aikaan kuin meillä. Heillä sapatti alkaa perjantai-iltana.

David Pawsonin mukaan Jeesus nousi ylös kuolleista lauantaina, ristiinnaulittiinkin eri päivänä kuin meillä luullaan. Sunnuntai on juutalaisilla ensimmäinen työpäivä.

Pääasia kuitenkin, että pidetään lepopäivä ja mielellään pyhitetään se Herralle, hoidetaan Jumalasuhdetta.

Uskossahan ollaan 24/7.

• vaan

Mitkä muut raamatussa mainitut ohjeet olisi täytettävä kuin lepopäivänvietto, että saisi ostettua pelastuksen?

Miten jumalasuhdetta hoidat? Kerro ihan oikeasti, mitä kaikkea teet jumalasi kanssa?

• vaan kirjoitti:

Mitkä muut raamatussa mainitut ohjeet olisi täytettävä kuin lepopäivänvietto, että saisi ostettua pelastuksen?

Miten jumalasuhdetta hoidat? Kerro ihan oikeasti, mitä kaikkea teet jumalasi kanssa?

-Silkasta armosta Hän pelastaa sen, joka tahtoo tulla pelastetuks!

• Lepopäivän pyhittäminen(sapatti) annettiin Juutalaiselle kansalle ei Kristityille.
      Alkuseurakunta alkoikin viettämään Sunnuntaita pyhäpäivänä Jeesuksen ylösnousemuksen kunniaksi sekä että poikkeaisivat Juutalaisten sapatista.

• vierass

Eli 10 käskyä ei koske kristittyjä koska se "annettiin juutalaiselle kansalle"?

• vierass kirjoitti:

Eli 10 käskyä ei koske kristittyjä koska se "annettiin juutalaiselle kansalle"?

10 käskyä on yleismaailmallinen ohje, jonka Jumala on antanut ihmisille.

• vierass
        juhani1965 kirjoitti:

10 käskyä on yleismaailmallinen ohje, jonka Jumala on antanut ihmisille.

"Niin kuin uusi taivas ja uusi maa, jotka minä luon, pysyvät edessäni, sanoo herra, niin pysyvät minun edessäni teidän sukunne ja teidän nimenne. Ja aina uudenkuun päivänä ja jokaisena sapattina tulee koko ihmissuku, ja kaikki kumartuvat minun eteeni, sanoo Herra"(Jesaja 66:22-23)
        Miten se voisi olla yleismaailmallinen ohje jos sitä pitävät kaikki ihmiset uudessa maassa?

• orjatyössä siis

Adventistit ovat kiinni laissa.
        Heille voi sanoa, kuten galatalaisille:
        Te hullut, kuka teidät riivasi totuutta uskomasta!
        Ellen on heidän profeettansa. Heillä on vielä ruokasäännöksensä. Kristuksen he ovat jo menettäneet.

• vierass
        orjatyössä siis kirjoitti:

Ellen on heidän profeettansa. Heillä on vielä ruokasäännöksensä. Kristuksen he ovat jo menettäneet.

"Jos joku rakastaa minua, hän noudattaa minun sanaani. Minun isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen luokseen ja jäämme asumaan hänen luokseen."
        Se kuka rakastaa Jeesusta, pitää hänen käskynsä! Miksi te pilkkaatte adventisteja tästä?!

• korjaan
        orjatyössä siis kirjoitti:

Raamatunkohta unohtui Joh 14:23

• hyvin tärkeää

Ihmisen terveydelle on tärkeää viettää edes yksi päivä viikossa poissa työstä.Myös peltojen tiedetään antavan satoaan paremmin kun joka 7:s vuosi se annetaan olla rauhassa.

Sunnuntain pyhittäminen on myös tärkeää eli Jumalan tahdon mukaista.
      Jos ihminen joutuu auttamaan toista sunnuntaina, niin ei tarvitse silti unohtaa Jumalaa ja hänen tahtoaan.
      Se on pyhäpäivä.

Kumpikin on tärkeää, mutta uskonnollisesti tietenkin uskonnollisella palstalla Jumalan tahto on tärkein ( kuten tietenkin elämässä muutenkin).

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      84
      5327
    2. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      42
      3561
    3. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      58
      2932
    4. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      37
      2135
    5. Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet

🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.
      Ikävä
      61
      1906
    6. Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa

Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.
      Maailman menoa
      286
      1686
    7. Miksi pitäisit enemmän

Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      47
      1596
    8. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan vai tuleeko mitään?
      Ikävä
      94
      1402
    9. Tämmönen höpsö

Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1376
    10. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      7
      1195
    Aihe