Työntekijän ostaminen

ekaa kertaa vuokralla

Sain eräästä vuokrafirmasta parin kuukauden mittaisen pestin, josta maksetaan 14e/tunti.. Onko kellään hajua paljon k.o firma joutuu maksamaan vuokrafirmalle mikäli he haluavat ostaa minut omille palkkalistoillensa? Entä paljon he perivät minusta tuntipalkkaa tällä hetkellä?

19

2184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...eivät työntekijän

      Se, paljonko rahaa työntekijästä liikkuu yritysten välillä, ei luonnollisestikaan kuulu työntekijälle, vaan on yritysten välinen sopimusasia. Tähän summaan sisältyvät palkan lisäksi mm. pakolliset työnantajamaksut, sosiaalikulut, työeläkemaksut, jne jne.

      Se, paljonko mahdollinen rekrytointipalkkio olisi mikäli niin onnellisesti kävisi että asiakasyritys haluaisi sinut omakseen, riippuu ihan vuokrayrityksestä ja yritysten välisestä sopimuksesta sekin. Jos asiakasyritys on väläyttänyt mahdollisuutta ottaa sinut heille omaksi työntekijäksi, tulee heidän ottaa yhteyttä rekrytointiyritykseen ja sopia asia heidän kanssaan. Sinulla ei ole siinä välissä funktiota.

      Yksinkertaistettuna: vuokratyöntekijän tehtävä on tehdä työnsä niin hyvin kuin mahdollista, yritysten välisissä sopimuksissa ei työntekijällä ole osuutta.

      • ensi kertaa..

        Eipä ole vaikeaa arvata millä alalla olet. Tiesin toki tuon kaiken, ja jos asia ei olisi noin, kysyisin niitä suoraan k.o firmasta enkä muualta.

        Lähinnä koitan vain haistella minkä arvoiseksi vuokraajafirma minut kokee mikäli he palkkaavat minut vakituiseksi. Lähinnä tuo ostohinta siis kiinostaa.


      • muistatko viel

        Hiljaista taitaa olla sinun firmassasi, kun on aikaa kirjoitella tänne. Ai mutta, tuo olikin kirjoitettu yöllä. Eikö uni tule?


    • haluavat

      sinut omille kirjoille niin puolen vuoden vuokra-ajan jälkeen ei mene rekrytointimaksua eli silloin sinut on halvin ottaa omille kirjoille.. 1 kk jälk. 1500 e ja 3 kk jölk. 900e..jos saat 14 e tunnille niin sinusta laskutetaan varmatenki 27 - 32 e tunnilta.

      • ensi kertaa..

        Kiitos tiedosta!
        Mukavaa että saa myös asiallisia vastauksia!

        En tiedä miksi nukkuma-aikani kiinostavat muita ihmisiä, mutta voin sanoa että hyvin menee täällä töissä, ja kyllä, kun ei ole kyse mistään raksahommista niin välillä on aikaa kirjoitella tännekkin.

        Toistaiseksi kokemukset sekä vuokrafirmasta että vuokraajasta ovat erittäin positiivisia, suosittelen lämpimästi!


      • ei välttämättä

        Näin voi olla jossain, mutta käytäntö on erilainen eri firmoissa. Tästä ei ole säädetty mitään lakia, vaan kaikki riippuu siitä, mitä asiakasyritys ja vuokrafirma ovat sopineet. Tuo on yleinen huhu vuokratyöntekijöiden keskuudessa, että puolen vuoden jälkeen voi vapaasti siirtyä asiakasyritykseen.


      • ....

        Riippuu muuten firmasta. Ei kaikilla mene nuo maksut/ajat noin. Firma missä itse olen, palkata voi 3 kuukauden jälkeen työskentelyn jälkeen omille kirjoilleen. Ja sitä aikaisemmin menee "sopimusrikkeenä" 1 kuukauden maksut, mitä työntekijästä tulee, jos sen kuukauden olisi normaalisti työskennellyt. Siis eihän arvio 27-32 eurosta riitä mihinkään, sillä katetaan nipin napin normaalit työntekijästä menevät kustannukset. Vuokrausfirmat ottavat kyllä roiman siivun välistä, pitäähän firman tehdä voittoa ja omienkin työntekijöiden palkat maksaa. 40-50e/tunti on varmasti jo lähempänä totuutta.


      • meillä.
        .... kirjoitti:

        Riippuu muuten firmasta. Ei kaikilla mene nuo maksut/ajat noin. Firma missä itse olen, palkata voi 3 kuukauden jälkeen työskentelyn jälkeen omille kirjoilleen. Ja sitä aikaisemmin menee "sopimusrikkeenä" 1 kuukauden maksut, mitä työntekijästä tulee, jos sen kuukauden olisi normaalisti työskennellyt. Siis eihän arvio 27-32 eurosta riitä mihinkään, sillä katetaan nipin napin normaalit työntekijästä menevät kustannukset. Vuokrausfirmat ottavat kyllä roiman siivun välistä, pitäähän firman tehdä voittoa ja omienkin työntekijöiden palkat maksaa. 40-50e/tunti on varmasti jo lähempänä totuutta.

        ainaki on näin ajat ja summat..muista en tietenkään tiedä. NÄIN MEILLÄ toimitaan ja maksetaan ja laskutetaan..muilla voi olla miten vain. meidän sopimus on tälläinen..


      • aikaa jonkun verran
        .... kirjoitti:

        Riippuu muuten firmasta. Ei kaikilla mene nuo maksut/ajat noin. Firma missä itse olen, palkata voi 3 kuukauden jälkeen työskentelyn jälkeen omille kirjoilleen. Ja sitä aikaisemmin menee "sopimusrikkeenä" 1 kuukauden maksut, mitä työntekijästä tulee, jos sen kuukauden olisi normaalisti työskennellyt. Siis eihän arvio 27-32 eurosta riitä mihinkään, sillä katetaan nipin napin normaalit työntekijästä menevät kustannukset. Vuokrausfirmat ottavat kyllä roiman siivun välistä, pitäähän firman tehdä voittoa ja omienkin työntekijöiden palkat maksaa. 40-50e/tunti on varmasti jo lähempänä totuutta.

        Muistelisin, että vuokrafirmalle maksettava maksu oli suunnilleen kaksinkertainen työntekijän tuntipalkkaan verrattuna.

        Kukaan ei maksa 50e/h sellaisesta työntekijästä, joka on 14e/h arvoinen.

        Tehdänpä laskelma:
        Työntekijästä saadaan 32e/h
        vähennetään työntekijän palkka 14e/h
        sosiaalikuluihin (vai mitä yritys maksaa työntekijästä) menee joku 10% työntekijän palkasta, eli 1,4e. Eli 32-14-1,4=16,6
        Eli tässä tapauksessa vuokrafirmalle jää 16,6e/h
        Jos teet 40h/vk, vuokrafirma tienaa jo 664e/vk. Kuukaudessa siis 2656e!! Mun mielestä ihan kiva brutto-kuukausitulo ja kun ottaa huomioon, että mitä enemmän saa asiakkaita(eli asiakasyrityksiä ja vuokratyöntekijöitä), sen paremmat tulot vuokrafirma saa. Viis tuollaista typpiä tuo jo 13820e rahaa kuukaudessa, eli eiköhän sillä maksa jo kiinteistön vuokrat, sähköt, palkat, verot jne...


      • Työnantaja
        aikaa jonkun verran kirjoitti:

        Muistelisin, että vuokrafirmalle maksettava maksu oli suunnilleen kaksinkertainen työntekijän tuntipalkkaan verrattuna.

        Kukaan ei maksa 50e/h sellaisesta työntekijästä, joka on 14e/h arvoinen.

        Tehdänpä laskelma:
        Työntekijästä saadaan 32e/h
        vähennetään työntekijän palkka 14e/h
        sosiaalikuluihin (vai mitä yritys maksaa työntekijästä) menee joku 10% työntekijän palkasta, eli 1,4e. Eli 32-14-1,4=16,6
        Eli tässä tapauksessa vuokrafirmalle jää 16,6e/h
        Jos teet 40h/vk, vuokrafirma tienaa jo 664e/vk. Kuukaudessa siis 2656e!! Mun mielestä ihan kiva brutto-kuukausitulo ja kun ottaa huomioon, että mitä enemmän saa asiakkaita(eli asiakasyrityksiä ja vuokratyöntekijöitä), sen paremmat tulot vuokrafirma saa. Viis tuollaista typpiä tuo jo 13820e rahaa kuukaudessa, eli eiköhän sillä maksa jo kiinteistön vuokrat, sähköt, palkat, verot jne...

        Tuota..Tuo laskelm ei pidä paikkansa. Alasta riippuen tuo 14 euroa kerrotaan 1,4/2,0 eikä miinusteta kuten laskelmastasi selvisi. Ajattele nyt itekki,,,,


      • ...mielenkiintoiset työsopi...

        Minulla on sellainen joka KIELTÄÄ siirtymästä "käyttäjäyritykseen" 6:n kk:n vahingonkorvaus-vaateella. Siis minä joutuisin maksamaan vuokrafirmalle.


      • timpppe67
        Työnantaja kirjoitti:

        Tuota..Tuo laskelm ei pidä paikkansa. Alasta riippuen tuo 14 euroa kerrotaan 1,4/2,0 eikä miinusteta kuten laskelmastasi selvisi. Ajattele nyt itekki,,,,

        Ei riitä tuo kerroin 2 ainakaan rakennusalalla, kerroin on vähintään 2,2 ja siitä ylöspäin.


      • mmm
        ...mielenkiintoiset työsopi... kirjoitti:

        Minulla on sellainen joka KIELTÄÄ siirtymästä "käyttäjäyritykseen" 6:n kk:n vahingonkorvaus-vaateella. Siis minä joutuisin maksamaan vuokrafirmalle.

        Vaatikaa työsopimukseen teksti: Työsuhteessa noudatetaan alan työehtosopimusta. Tietty henkilöstöfirmalla voi olla suuria vaikeuksia raapustaa nuo sanat soppariin, mutta homma toimii erittäin hyvin joillakin sektoreilla. Lainsäädännön mukaan vuokratyötä koskee kyseessä olevan alan työehtosopimus. Ammattiliitosta saa apua ongelmatilanteissa, joten liittoon kannattaa kuulua.


      • Vuokratyönantaja
        mmm kirjoitti:

        Vaatikaa työsopimukseen teksti: Työsuhteessa noudatetaan alan työehtosopimusta. Tietty henkilöstöfirmalla voi olla suuria vaikeuksia raapustaa nuo sanat soppariin, mutta homma toimii erittäin hyvin joillakin sektoreilla. Lainsäädännön mukaan vuokratyötä koskee kyseessä olevan alan työehtosopimus. Ammattiliitosta saa apua ongelmatilanteissa, joten liittoon kannattaa kuulua.

        Yleissitova työehtosopimus koskee työsuhdetta AINA. Sillä ei ole merkitystä lukeeko sitä edes varsinaisessa työsopimuksessa. Ja ainakaan meillä ei ole mitään miksi emme tessiä noudattaisi. Kaikki menee täysin työsopimuslain ja työehtosopimusten mukaisesti. Toki tällä alalla on valitettavasti epärehellisiäkin toimijoita.


      • Hertta_täti
        Vuokratyönantaja kirjoitti:

        Yleissitova työehtosopimus koskee työsuhdetta AINA. Sillä ei ole merkitystä lukeeko sitä edes varsinaisessa työsopimuksessa. Ja ainakaan meillä ei ole mitään miksi emme tessiä noudattaisi. Kaikki menee täysin työsopimuslain ja työehtosopimusten mukaisesti. Toki tällä alalla on valitettavasti epärehellisiäkin toimijoita.

        että jos työntekijä halutaan vakinaistaa rekrytointimaksu voi joissain mm. toimistotyötä välittävissä firmoissa olla jopa useamman kuukauden palkkaa vastaava summa tai sitten pitää työskennellä yrityksessä toimialapalvelun kautta tooodella kauan (siis pidenpään kuin 6kk). Tarkat summat eivät minua kiinnosta, mutta olisi kiva tietää alan käytännöistä hiukan tarkemmin. Nimittäin jos nämä villit huhut todella pitävät paikkansa niin luulisi sen jo hankaloittavan työllistymistä.


      • pientä vihjettä
        Hertta_täti kirjoitti:

        että jos työntekijä halutaan vakinaistaa rekrytointimaksu voi joissain mm. toimistotyötä välittävissä firmoissa olla jopa useamman kuukauden palkkaa vastaava summa tai sitten pitää työskennellä yrityksessä toimialapalvelun kautta tooodella kauan (siis pidenpään kuin 6kk). Tarkat summat eivät minua kiinnosta, mutta olisi kiva tietää alan käytännöistä hiukan tarkemmin. Nimittäin jos nämä villit huhut todella pitävät paikkansa niin luulisi sen jo hankaloittavan työllistymistä.

        http://www.mol.fi/mol/fi/99_pdf/fi/06_tyoministerio/06_julkaisut/06_tutkimus/tpt302.pdf

        s 120-


      • aina töissä
        pientä vihjettä kirjoitti:

        http://www.mol.fi/mol/fi/99_pdf/fi/06_tyoministerio/06_julkaisut/06_tutkimus/tpt302.pdf

        s 120-

        miksi ihmiset yleensä menevät vuokrafirman kautta töihin,itse en ole ikinä tarvinnut kyseisten firmojen palveluksia,jos on hyvällä itsetunnolla varustettu tyyppi,sehän marssii firmaan kysymään suoraan töitä eikä välittäjien kautta.aina kun olen marssinut hakemaan töitä olen päässyt taloon sisään ja mm.. talossa ollut vuokrafirmalaisia,joten ihmettelen,onko näillä vuokralaisilla tarkoituskin olla töissä kyseisissä yrityksissä vain muutama viikko tai kk
        koska itse olen aina hakenut pitkää pestiä.Edelleen talossa 5vuosi


      • gagy
        aikaa jonkun verran kirjoitti:

        Muistelisin, että vuokrafirmalle maksettava maksu oli suunnilleen kaksinkertainen työntekijän tuntipalkkaan verrattuna.

        Kukaan ei maksa 50e/h sellaisesta työntekijästä, joka on 14e/h arvoinen.

        Tehdänpä laskelma:
        Työntekijästä saadaan 32e/h
        vähennetään työntekijän palkka 14e/h
        sosiaalikuluihin (vai mitä yritys maksaa työntekijästä) menee joku 10% työntekijän palkasta, eli 1,4e. Eli 32-14-1,4=16,6
        Eli tässä tapauksessa vuokrafirmalle jää 16,6e/h
        Jos teet 40h/vk, vuokrafirma tienaa jo 664e/vk. Kuukaudessa siis 2656e!! Mun mielestä ihan kiva brutto-kuukausitulo ja kun ottaa huomioon, että mitä enemmän saa asiakkaita(eli asiakasyrityksiä ja vuokratyöntekijöitä), sen paremmat tulot vuokrafirma saa. Viis tuollaista typpiä tuo jo 13820e rahaa kuukaudessa, eli eiköhän sillä maksa jo kiinteistön vuokrat, sähköt, palkat, verot jne...

        palkan päälle tulevat työnantaja maksut on VÄHINTÄÄN 22% varsinaisen palkan päälle ja jos työntekijä kuuluu esim.rakennusliittoon tai ttyöantaja on raksa firma niin kulut lähentelee 40%prosenttia palkan päälle ja tää on tiatoo...eli ei läheskään noin hyvin tuu rahaa...


      • mihin-paadyttiin

        Saisiko vielä yhteenvedon mihin tässä päädyttiin?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      435
      3161
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      110
      2582
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      385
      2513
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      159
      2066
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1897
    6. 173
      1315
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1297
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1186
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1131
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      990
    Aihe