Moralisointi,

kuuluuko

se myös tänne?

Oikeassa elämässä avionrikkojia, pettäjiä ja useita suhteita yhtä aikaa ylläpitäviä kuuluu arvostella ja moralisoida, koska ydinperhe on kuitenkin yhteiskuntamme kantava voimavara.

Olen huomannut että palstalla ollaan hyvin huolestuneita kahden ihmisen sutinoista, kun sillä toisella on avokki ja penska tulossa.

Onko moralisointi täälläkin oikein?

21

775

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miten voi muiden panemiset omia enemmän kiinnostaa?

• se on oikein,

ja tarpeellista.

Yhteisön paheksuntaa tarvitaan. Silläkin on ohjaava vaikutus.

• se on oikein, kirjoitti:

ja tarpeellista.

Yhteisön paheksuntaa tarvitaan. Silläkin on ohjaava vaikutus.

mutta vain lasten kasvatuksessa. Lasten täytyy oppia ensin kunnioittamaan aikusia ja siitä se lähtee elämä oikeille urille.

• kivitettiin pettäjä kuoliaaks eilen. Eiks ois ihan hyvä ja yleispätevä ratkasu tännekki päin maailmaa...

KYllä se on hyvä moralisoida asioita. Niinku taklaukset ja tappelut jääkiekossa. Filmaaminen futiksessa. Osinkojen maksaminen pääomatulona... jne jne. Eiks joku vois tehdä asioille jotain eikä vaan osottaa sormella ja ihmetellä.

Se kuuluu vaan pelin henkeen. Jos tuomarilinja ei pidä tai virheitä tapahtuu niin sit ne pitää vaan kestää...

• kestetään,

mutta ei se kestäminen vähennä sitä oikeutta valittaa ja moralisoida.

Moralisoinnin kohteen on sitten joko kestettävä kritiikki tai muutettava linjaa.

• cookos

kunhan tekee sen hallitusti. Ehkä sitäkin tarvitaan, kuitenkin. Onhan sekin kannanotto asioihin..eri asia sitten kannattaako moralisoinnista välittää.

• sininen_sitruuna

... mun mielestä tää tapaus on ollu nyt jo semmonen mitä on vähän turhankin paljon vatvottu täällä. Kyllä kaks ihmistä tietää sen, että onko se oikein vai väärin. Tunteitten kanssa on ajoittain vaikea taistella, joskus ne meinaa viedä mukanaan.. kunnes se järki sitten puuttuu peliin.

Mä en ala tohon moralisointiin, uskon että on muutenkin ihan hiton vaikeeta olla omien tunteittensa kanssa.. Ja kun se asia ei mulle varsinaisesti kuulu enkä tiedä kaikkea niin minkä takia pitäisi mennä puuttumaan toisten ihmisten asioihin?

• moraa......

tuo sun eka kappalees oli piilomoralisointia :)

• sininen_sitruuna
        moraa...... kirjoitti:

tuo sun eka kappalees oli piilomoralisointia :)

... saattaa olla :)

Mut pointti oli se, että mie en koe et mun pitäisi erikseen alkaa kertomaan ventovieraille ihmisille mikä on oikein ja mikä väärin.

• ..............................

Ei tarvi moralisointia. Pelkkä etiikan esitteleminen riittää.

Niin asiallinen kuin asiatonkin kritiikki kuuluu elämään. En minä kehtäa asettua vasten sellaista Force Majeurea.

Moralisoitava tai Etiikan hampaisiin joutuva saa hänkin jotain. Tilaisuuden peilata omia motiiveitaan, toiveitaan ja tilannetta yleensä. Toisten objektiivinen näkemys on tilanteesta on oikeutettu ja usein hyvinkin arvokas.

Kuuluuko siis näkemystensä peittely avoimen forumin luonteeseen yleisestikin muka? Minusta asia on juuri päinvastoin. Saarnatuksi joutuneet ovat itse asettaneet itsensä rooleihinsa JULKISELLA palstalla. Kai sinäkin nyt sen verran suostut ymmärtämään asiasta?

• minähän..

nimenomaan olin moralisoinnin puolesta.

• ..............................
        minähän.. kirjoitti:

nimenomaan olin moralisoinnin puolesta.

Ai. Sori. No käytä tota mun sanomistani vaikka lainauksena kun joku tulee urputtaan seuravaan kerran.

• Biseksuaali polygamisti

Olisi aika hupaisaa, jos kaikki eläisivät samoin kuin minä.

• jarona

Ainakin tollanen tilanne missä lapset joutuvat kärsimään on kamala. Sitten ei pidä lapsia tehdä jos ei niiden pienuus ikää pysty olemaan puolison kanssa.

• fdhjbkl

Miten susta syntymätön ipana kärsii, jos vanhemmat vaikka eroo ennen sen syntymää?

• frisbee

tota oliks tää se tapaus missä ei oltu iha varmoja onks se lapsi ees ton miehen?

• ...on halua ja varaa moralisoida, niin ei mulla oo mitään sitä vastaan.

• aloituksessa esiintyvä

kaksikko väärin?

• aloituksessa esiintyvä kirjoitti:

kaksikko väärin?

Flirtti on flirttiä, tyylistä riippumatta.

Mä en oo kovinkaan hyvin perillä aloituksen kaksikon taustoista/parisuhteista/elämäntilanteista, enkä siitä mitä ne täällä kirjoittelee. Sen verran mitä on sattunut lukemaan niin harmittomalta vaikuttaa.

Vääryyshän riippuu oikeastaan täysin siitä mitkä ovat sen varatun osapuolen "pelisäännöt" siinä hänen omassa parisuhteessa. Parisuhteessa olevat keskenään määrittävät sen, mikä on oikein ja mikä on väärin.

• oo koskaan oikein uskonut varsinaisen moralisoinnin voimaan. Siinä on useimmiten mukana tietynlainen tekopyhyys ja suppeakatseisuus, minkä takia mä en anna kovinkaan paljon arvoa muiden moralisoinneille. Useimmitenhan moralisoijat ei tiedä koko totuutta vaan perustaa mielipiteensä pelkästään omalle tulkinnalleen, mikä saattaa olla täysin totuudesta poikkeava.

Muiden tuomitseminen on niin kovin helppoa. On paljon vaikeampaa yrittää ymmärtää ja nähdä asioiden taakse, sillä se vaatii mielensä avaamista ja omien käsitystensä kyseenalaistamista.

En silti väitä, ettenkö itse koskaan syyllistyis moralisointiin. Takuulla sitä teen, mutta noina hetkinä en arvosta itseäni kovinkaan paljoa.

Niin ja mun mielestä yhteiskunnan voimavara on toisistaan välittävät ihmiset, ei pelkästään ydinperheet.

• sellaista inhimillisen elämän sektoria johon ei kuulu lainkaan moraalia? Ei ole. Näin ollen moraali ja moralisointi kuuluvat myöd ML:ään.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      44
      5842
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      47
      5338
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3718
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      13
      3663
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      95
      3327
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3126
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2884
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      57