Eihän tällaista oikeasti voi olla, ei v******n kevät vain voi olla..
Olipa tuossa hyvä sauma saada vakituinen työpaikka kotipuolesta, kokemukseni ja koulutukseni olisi vastannut hommaa täydellisesti. Samoin kaikki muu oli kohdallaan, olen itsekin aivan innoissani hommasta, mutta en kuitenkaan homma saanut.. ettekä ikipäivänä voi arvata mikä oli syynä!!!
Syynä oli, että minä olen liian vilkas ja puhelias tyyppi. Ihan oikeasti, tämä oli todellakin syy joka minulle sanottiin!!!! Eihän tällaista voi olla, ei ketään voi jättää ottamatta tuollaisen syyn perusteella.. ei jumalauta vain voi!! Vieläpä ihmisläheiseen työhön!! Eikö nyt mikään laki kiellä arvottamasti työnhakijoita tuollaisella perusteella??
Noh.. se paikan esimies oli kyllä aika surkea hissukka. Ja siinä hiukan pohtikin, että miten mahtaisit sopeutua työyhteisöön, sillä antoi ymmärtää että kaikki muutkin työntekijät olivat samanlaisia surkimuksia. Vaikka näin olisikin, niin ei se silti ole mikään peruste!!
Mutta jäi nyt sellainen maku, että en saanut homma koska en ollut työyhteisölle paras valinta vaikka paikkaan itsessään olisinkin ollut. Miten kukaan voidaan jättää ottamatta sen takia, että esimies kokee hänet jonkinlaiseksi uhaksi itselleen jo haastattelussa (sillä jonkinlaiseksi uhaksi sen on täytynyt minut kokea)..
Ei tiedä mitä tehdä tai sanoa.. en ole IKINÄ eläissäni kuullut mitään vastaavaa
Uskomaton syy olla ottamatta töihin
17
2395
Vastaukset
- jatka elämää
Kyse on siitä kohtaako kemiat. Jos esimiehelläsi ja sinulla ne eivät kohtaa, sinua on turha palkata.
Tuo on nimenomaan reilua kun sanoivat, että et saanut paikkaa kun et ole työyhteisölle paras valinta. Silloin se on niin. Se ei ole sinun paikkasi ja tuskin olisit siellä viihtynyt.
Lopeta valitus ja jatka hakemista. - sain potkut
Kaikki on mahdollista!
Olen itse kauppatieteiden maisteri ja sain potkut koeajalla, kun työsuhde oli kestänyt 3,5 kuukautta.
Saoin liian suoraan oman mielipiteeni enkä lutkuttanut esimieheni heppiä niin paljon kuin olisi pitänyt.
Huomaa, että en ollut päivääkään sairaslomalla tai myöhästynyt kertaakaan töistä! Tein myös joka päivä täysillä hommia, parhaimmillaa 16 tuntista päivää ilman ylityökorvauksia.
Silti tuli porkut, kun oli "vääränlainen persoona".
Että kyllä ne syyt voivat olla ihan mitä vain!- ...osaa.
Otan osaa. Todella paska juttu. :( Sen siitä saa nykypäivänä. Tässä nähdään, että mielistely palkitaan, ei osaamista ja sitoutumista. Harmittaa puolestasi. Lisäksi tunnistan itseni kirjoituksestasi ja toivon, ettei minulle käy samoin, sillä elämäntilanne on vähän samantyyppinen...
- minäily
-keskeisyys ei ole työyhteisön kannalta hyvä juttu. Ei tuloksenkaan tekemisen, jos on duuni, jossa tulos tehdään porukalla. Oman mielipiteensä saa ja se tietysti pitääkin asiasta tuoda esille, mutta asiat voi sanoa niin monella tavalla "suoraan". Kuka haluaa työyhteisöön päällepäsmäriä. On itsenäisiä duuneja, joissa voi junailla hommat mielensä mukaan ja tehdä tulosta yksin. Jos on "vahva persoona" (yleensä tätä ilmausta käyttävät itsestään ihmiset, jotka ovat ensimmäisenä pää auki miettimättä, mitä omista sanomisisista tai tekemisistä seuraa muiden kannalta) kannattaa hakeutua sellaisiin hommiin.
- ...ja anna mennä.
Mitä muuten tuossa halusit tarkoittaa: "v******n"?
Rehellisestihän nuo vaikuttavat sinulle epäsopivuuden syyn kertoneen, vaikka hissukoita olisivatkin olleet.
Kirjoitit: "Noh.. se paikan esimies oli kyllä aika surkea hissukka. Ja siinä hiukan pohtikin, että miten mahtaisit sopeutua työyhteisöön, sillä antoi ymmärtää että kaikki muutkin työntekijät olivat samanlaisia surkimuksia. Vaikka näin olisikin, niin ei se silti ole mikään peruste!!"
Tottakai se on peruste! Kuten joku jo sanoikin, henkilökemiat ovat äärettömän tärkeä rekrytoinnin peruste ja onnistuneiden henkilösuhteiden ehdoton edellytys. Jos kaikki muut ovat hissukoita ja joukkoon tulee yksi duracell-pupu, ei se onnistu, eikä sellaista henkilöä halutakaan.
Ei muuta kuin uutta hakua kehiin vaan. Kuten joku jo sanoikin, ei se ollut sinun paikkasi etkä olisi siellä viihtynyt, joten eteenpäin, mars. - HR-manager-
Siis niinhän se on että olitpa sitten maisteri, tohtori tai amispuolen käynyt asentaja, ellet jopa jonkin sortin insinööri ja työhistoriaa takana (mikä on aika epätodennäköistä samalta alalta nykyään) et tule vieläkää samaan työpaikkaasi haastattelussa. Yleisesti ottaenhan haastattelu pidetään juuri niiden ihmisten kesken ketkä näyttävät paperilta hyvältä, kuten sinä juurikin teet. Haastattelussa vaikuttaa persoona ja sen perusteella sinut joko palkataan tai ei. 99,9% rekrytoinneista valitaan juuri persoonan perusteella ettei työyhteisössä tulisi henkilökemia ongelmia.
- jeesaas vähän
Minulla ilmeisesti on sama ongelma: paperilla olen loistava tyyppi, mutta persoonana ilmeisesti "pelottava" eli vahva... Kymmeniä loisto-duunien haastatteluja takana, mutta koskaan ei tärppää.
Miten toimin haastattelussa? Teeskentelenkö? Mihin asioihin kiinnitän huomiota vastauksissani? Mikä niissä ns. vahvoissa tai uhkaavissa tyypeissä eniten ärsyttää haastattelutilanteessa? Mitä pitäisi tehdä persoonalleen että saisi töitä? - HR Manager-
jeesaas vähän kirjoitti:
Minulla ilmeisesti on sama ongelma: paperilla olen loistava tyyppi, mutta persoonana ilmeisesti "pelottava" eli vahva... Kymmeniä loisto-duunien haastatteluja takana, mutta koskaan ei tärppää.
Miten toimin haastattelussa? Teeskentelenkö? Mihin asioihin kiinnitän huomiota vastauksissani? Mikä niissä ns. vahvoissa tai uhkaavissa tyypeissä eniten ärsyttää haastattelutilanteessa? Mitä pitäisi tehdä persoonalleen että saisi töitä?Ole vain oma itsesi. Älä missään nimessä teeskentele. Yleinen kiinnostus työtehtävään ja erittäin tärkeää että TODELLA haluat sen työpaikan. Itse haastattelin 3 kertaa yhden tyypin ja enkä tiennyt haluaako kaveri todella meille töihin ja vasta viimeisellä kerralla kaveri kysyi että "miten minun täytyy teidät vakuuttaa että saan tämän työpaikan". Silloin vasta tajusin, että tämä todella haluaa tämän työn.
Se mielipide ettet heidän mielestäsi sovellu työhön persoonana, toimii myös toisin päin. Ehkä et viihdy työssä pitkään ja ehkä koet itsesi ulkopuoliseksi(vrt. vuokrafirman kautta otetut) jne.
Kannattaa miettiä myös mitä on valmis uhraamaan työpaikkaan päästäkseen. Tällä hetkellä joka paikka kiristää mm. palkkakustannuksissa ja muissa kustannuksissa. Konsultteja ei käytetä ja työmatkailua vähennetään kun pelätään laman tuloa. Jos halajat palkkaa 2000 € kk niin pyydä ennemmin 1800 €, jos se saa sinut saamaan työpaikan. Muista myös, että palkan lisäksi voit saada myös muita etuja jotka nostavat ansiotasoasi ylöspäin, mutta eivät ehkä rahapalkkana.
Muista, että haastattelijoilla on kokemusta eri ihmistyypeistä ja aina me haetaankin sellaista sopivaa tyyppiä jonka tyyppisistä on ollut hyvää kokemusta. Monesti on käynyt niinkin että huonoilla papereilla olevat ovat niitä parhaita työntekijöitä. Kukaanhan ei ole täydellinen. Mutta se ei tarkoita sitä että kaikki paikat menisivät huonoilla papereilla oleville.
Joka tapauksessa, tsemppiä! - tatuoitu mies
HR Manager- kirjoitti:
Ole vain oma itsesi. Älä missään nimessä teeskentele. Yleinen kiinnostus työtehtävään ja erittäin tärkeää että TODELLA haluat sen työpaikan. Itse haastattelin 3 kertaa yhden tyypin ja enkä tiennyt haluaako kaveri todella meille töihin ja vasta viimeisellä kerralla kaveri kysyi että "miten minun täytyy teidät vakuuttaa että saan tämän työpaikan". Silloin vasta tajusin, että tämä todella haluaa tämän työn.
Se mielipide ettet heidän mielestäsi sovellu työhön persoonana, toimii myös toisin päin. Ehkä et viihdy työssä pitkään ja ehkä koet itsesi ulkopuoliseksi(vrt. vuokrafirman kautta otetut) jne.
Kannattaa miettiä myös mitä on valmis uhraamaan työpaikkaan päästäkseen. Tällä hetkellä joka paikka kiristää mm. palkkakustannuksissa ja muissa kustannuksissa. Konsultteja ei käytetä ja työmatkailua vähennetään kun pelätään laman tuloa. Jos halajat palkkaa 2000 € kk niin pyydä ennemmin 1800 €, jos se saa sinut saamaan työpaikan. Muista myös, että palkan lisäksi voit saada myös muita etuja jotka nostavat ansiotasoasi ylöspäin, mutta eivät ehkä rahapalkkana.
Muista, että haastattelijoilla on kokemusta eri ihmistyypeistä ja aina me haetaankin sellaista sopivaa tyyppiä jonka tyyppisistä on ollut hyvää kokemusta. Monesti on käynyt niinkin että huonoilla papereilla olevat ovat niitä parhaita työntekijöitä. Kukaanhan ei ole täydellinen. Mutta se ei tarkoita sitä että kaikki paikat menisivät huonoilla papereilla oleville.
Joka tapauksessa, tsemppiä!ihan mielenkiinnosta vaa utelen että miten reagoit reilusti tatuoituun hakijaan? itelläni niskassa kuvaa ja kumpikin käsi tatskattu kämmemselästä ylöspäin,elikä suht näkyvät tatskat=) mutta asiaan.elikä ammattitaitoni huippuluokkaa monelta alalta.haastatteluun päässy monta kertaa,mutta ikinä ei pääse eteepäin.vaikka haastattelija kehuu taitoja ja ammattitaitoa.myönnän että olen suorasanainen ja tiedän mitä haluan,elikä olenko uhka vai mistä johtuu asia?olenko liian `persoonallinen`??=)
- vain juhlapuheissa?
Eikös tuolla systeemillä työpaikalle valikoidu vähän liiankin homogeenista porukkaa? Pitääkö niitä mahdollisia konflikteja niin hysteerisesti pelätä etukäteen; eikö voisi pikemmin opettaa jengille, miten niistä selvitään sitten jos niitä tulee?
Esimerkiksi itse olen yksi nyhverö viimeisen päälle pilkunviilaaja ja laadunvarmistaja. Teen korkeatasoista mutta hitaasti, enkä ikinä saisi mitään myytyä kun en kehtaa kehua retostaa tekelettä, jossa on mielestäni vielä vaikka mitä puutteita. Ja juuri sen takia haluan, että työpaikalla on vähän toisenlaisiakin tyyppejä, vaikka niitä sosiaalisia hölösuita. Taikka muutama kireä orjapiiskuri ja joku pää pilvissä leijuva ideoija.
- Pääetsijä
Sinänsä vika ei ole siinä, että on liian puhelias ja vilkas. Vika on siinä, jos puhelias ja vilkas seisoo parikin tuntia jokaisen työtoverinsa luona puhelemassa. Tällaisia ihmisiä karsastetaan työpaikoilla.
- metkut
joskus kannattaisi olla hiljaa, se on elämä mullekkin jo opettanut.
- mitä se oikeasti on
Enpä ehkä ottaisi puheliasta tyyppiä juuri ihmisläheiseen työhön. Usein kun se kuuntelun taito olisi niissä hommissa paljon tärkeämpi kuin ylenmääräinen hölöttäminen.
- ...ihmeellistä
Töitä saadakseen pohjana täytyy olla tietty osaaminen ja pätevyys, mutta asian ratkaisee sopivuus ja sen määrittelee täysin toinen osapuoli omilla kriteereillään.
Uuden työpaikan haluun vain ja sitä odotellessa kortistoon.
Kortistossa ja suomalaisessa työpolitiikassa muuten ei virallisesti olemassakaan sellaista kuin sopivuus, jos on ilman töitä, se johtuu joko puutteista pätevyydessä tais laiskuudesta. Muita vaihtoehtoja heillä ei lääkkeistä päätellen ole olemassa.
Osaamispuutteita hoidetaan työvoimakoulutuksella (sinut laitetaan mm. CV:n kirjoituskurssille), palkattomalla harjoittelulla (harjoittelet työntekemistä esimerkiksi kierrätyskeskuksessa ilman palkkaa).
Saatat olla myös tahallasi työtä välttelevä, jolloin saat karenssin uhalla tehostettuja osoituksia töihin ja muita kurinpitotoimia.
Tosiaankin työnantaja päättää ketä palkkaa ja millä kriteereillä, mutta koska työvoimahallinto ei pääse näihin asioihin vaikuttamaan, he vaikuttavat sitten sinun osaamisen puutteisiisi ja laiskuuteesi. - ..............................
Mä taas olin kuulemma "liian vakava" yhden työhaastattelijaämmälauman mukaan...Haettu työ oli kuitenkin vastuullinen ja jämäkkyyttä vaativa työ. Sitä paitsi, ei sitä työhaastattelussa (mä ainakaan) ala kovin herkästi heittää läppää tuntemattomien kohtuu hymyttömien tyyppien kanssa.
- Anonyymi
Joskus siis näinkin päin? Yleensä extrovertteja suositaan hiljaisten kustannuksella. Kyse on persoonallisuussyrjinnästä. Jos kuitenkin asenteesi on tuo, että hiljaiset ovat surkimuksia, tuskin kyse oli pelkästään siitä, että olet puhelias.
- Anonyymi
Suomessa työpaikat menevät Stubb menetelmällä ja eli suhmuroiden suhteiden kautta ja hyvä veli verkostoon kuulumalla. Pätevyydellä ja kokemuksella ei ole mitään väliä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä911919Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2771753Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3051550Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.1811441Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em881028- 51997
- 56977
Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg
parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤56958- 67944
Miksi mies tuntee näin?
Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui40931