Poisnukkuneen rakkaan haudalle havujen keskelle punainen ruusu ja kynttilälyhtyyn öljykynttilä palamaan.
Ikävä on jo hellittänyt, jäljellä muisto ja joskus pieni kaipuu menneisyyden varjona.
Nyt kaipuu on muuttunut ihmisen ikäväksi.
Ihmistä voi kaivata monella tavalla. Itkua surusta tai ihmisen ikävää toisen luo.
Ehkä joskus löytyy ihminen joka elää kanssani tulevat, sellaisena kuin ne tällä iällä eteen voivat aueta.
Eilinen on menneisyyttä.
Kaipuun kukka kukkii kaiken ikäisten ihmisten mielessä. Huomisessa on aina toivoa.
Ihmisen ikävä.
14
930
Vastaukset
- pikkumummukka
Muistan kun minun ehtoopuolen rakkauteni kuoli kolarissa -96 oli suruni pohjaton. Olimme uusio pari. Kaksi vuotta yhteistä rakkaudellista eloa kylmän avioliiton jälkeen. Rakensimme yhteistä kotia Hauholle pieneen kylään järvenrannalle. Kun saimme katon päälle,saunan valmiiksi, ajoimme kolarin. Olin silloin vielä työelämässä. Elämä oli ollut kiireistä. Perjantaina suoraan töistä Hauholle. Kaupunki kotia piti viikolla siivota.
Saattelin kumppanini parin kuukauden sairaala jakson jälkeen hautaan. Huusin miksi en saanut kuolla. Nyt olen kiitollinen jotta suojelusenkeli istui olkapäällä. Olen saanut kokea mummuksi tulon ihmeen. Silloin ystäväni sanoi minulle että minulla on vielä tekemättä asioita ja kohtaamatta ihmisiä jotka on minulle määrätty tapahtuvaksi. Näin jälkeen päin olen ollut kiitollinen että jäin loukkaantumatta kolarissa.Muistan jatkuvan sateen sieltä surun keskeltä. Taivas itki kanssani.
Muistot elää. Uusia ihmisiä tulee. Osaa suhtautua elämän rajallisuuteen. Ei ihminen muutu ikäätyessään tunteetomaksi. Sama kaipuu sylin lämpöön säilyy.- 1943
olet Sinäkin. Minun ei itse tarvinnut nähdä mieheni kuolonkolaria, vaan sain puhelun kännykkään ollessani matkalla töistä kotiin. Luoja oli armollinen, kun otti mieheni heti huomaansa. Hänelle oli esim. syöpäleikkaus melkoinen kärsimys. Tapasin hiljattain tuttavani, joka oli jäänyt toisen kerran leskeksi. Hänen ensimmäinen miehensä teki itsemurhan. Toisen miehen omaishoitajana hän oli viisi vuotta ja hänestä jälkimmäinen tapaus oli rankempi.
- tigertanten
Hei, luin viestisi ja koin jotain samankaltaista. Minullakin oli pitkä vastenmielinen avioliitto. Tosin en ole vielä tavannut uutta rakkautta. En tiedä onko sellaista minulle tarkoitettu
Huomenna tulen kotiin, sanoi puhelimessa.
Sitä huomista ei koskaan tullut.
Tuli vastaantullut auto joka vei kolmen ihmisen elämän ja yhdelle se merkitsi elinikäistä vammaa.
Kaikesta huolimatta elämä jatkuu.
Juuri tytär soitii ja sanoi vievänsä lapsensa, isänsä ja anoppinsa haudoille kynttilälyhdyt, minä sytytän tuohon pöydälle ja muistan poisnukkuneita.
Tällaisena päivänä yksin oleminen tuntuukin, mutta elämä on aina arvokas, yksin tai yhdessä.
- 1943
uudenvuodenaatto 2004. Silloin tein mieheni arkulle puolukkaseppeleen, johon panin koristeeksi punaisen ruusun. Kaipaus on jäljellä, suurin suru on syvällä. Itse olen löytänyt kohtalotoverin, joka on kokenut samaa. Elämme tämän viikonlopun muistoissamme kumpikin tahollamme. Elämä yllättää, toivottavasti myönteisesti Sinutkin. Itse en edes ajatellut, että voisin löytää jonkun, vaan olin suunnitellut eläväni täysin yksin ja tukien henkilöitä, joilla on vaikeaa.
- tigertanten
Näin pyhäimiesten päivänä viestisi oli ihan ajankohtainen. Olet kuitenkin onnekas kun olet saanut elää pitkään rakastamasi ihmisen rinnalla. Nyt voit luottavaisesti katsoa elämää eteenpäin. Minun kohdallani asiat eivät ole näin hyvin. Elin 32 vuotta väkivaltaisessa avioliitossa josta vapauduin vajaat 2 vuotta sitten. En ole löytänyt rinnalleni uutta ystävää vaikka olen sen eteen nänhytkin jonkinverran vaivaa.
Kun tapaan jonkun joka kiinnostaa ja vietän ihanan illan tulee vain haikea mieli, tästä kaikestako olen jäänyt paitsi parhaimpina vuosina. Annoimme vuosien vain vieriä televisiota katsellen ja kuuntelemalla aviosiipan sovauksia.- Panter tanten
Hej Tigertanten!
Jag är frånskild efter ett 40 års äktenskap.
Ganska intressant att börja leva " singel" - flyttade inom min tid direkt från barndomshemmet till en karl, som var 15 år äldre än jag.
NU är jag fri.Är 60 år.
- jo on
ikää, niin ei tulevaisuus uuden ihmisen kanssa ole aina sitä mitä on suunnitellut tai toivonut, voi siinäkin tulla pettymyksiä.
- toisen luo
Laulun sanoittaja on määritellyt tämänkin. Olisikohan kaikki huomanneet, mikä vaivaa, jos ei tuota kukaan olisi sanoilla meille antanut.
Mutta mikä on, ettei ne ihmiskontaktit riitä, mitä meillä on? Tai voin sanoa, etten kaipaa ketään tuntematonta uutta, en sitten yhtään.Niissä on usein sanomaa jota ei ensi kuulemalla tajuakaan ihan täysin.
Ehkä meillä kaikilla on ihmisiä ympärillämme, mutta silti jotain puuttuu.
Ihmisen ikävä. Ikävä ihmistä joka merkitsisi enemmän kuin ehkä ne lähellä jo olevat merkitsevät.
Tunnesiteitä ei synny kaikkiin ihmisiin, siksi se ihmisen ikävä, ei vain toisen luo, vaan, sellaisen ihmisen ikävää joka poistaisi ne ikävät hetket ja yksinäisyyden joka monilla on todellisuutta.
Ihmistä ihmiselle, läheisyyttä ja rakkauttakin kenties.- kiitos siitä
Tuoksuvattu kirjoitti:
Niissä on usein sanomaa jota ei ensi kuulemalla tajuakaan ihan täysin.
Ehkä meillä kaikilla on ihmisiä ympärillämme, mutta silti jotain puuttuu.
Ihmisen ikävä. Ikävä ihmistä joka merkitsisi enemmän kuin ehkä ne lähellä jo olevat merkitsevät.
Tunnesiteitä ei synny kaikkiin ihmisiin, siksi se ihmisen ikävä, ei vain toisen luo, vaan, sellaisen ihmisen ikävää joka poistaisi ne ikävät hetket ja yksinäisyyden joka monilla on todellisuutta.
Ihmistä ihmiselle, läheisyyttä ja rakkauttakin kenties.Tuota vivahdetta en ollut sanoissa kuullutkaan. Ihmisyytä ikävä tavallaan. Niin, sitä ei kaikista löydy, mutta odotukset ovat hiukan hämäriä, kun ajattelen sitä noin. Onko asiat huonosti jotenkin, vai vaiko vain yleinen kovuus ja pinnallisuus puuduttaa ... ?
Ikävät hetket ja yksinäisyys, sen kyllä ymmärrän. Joillakin kontaktit ovat kaupan kassa ja talonmies pihalla. Jos sitäkään.
- AVKT
Haudalla olin tänään ja ainakin kerran viikossa.
Lohtuna on kumminkin se, että "sielu" ei kuole. Nyt on kyllä vieraillut aivan loppuneet. Aika ja sen määrittely elämässäni on saanut jotenkin uuden vaiheen. Vaimoni loppuvaiheet pyörivät, kuin filmi, usein päässäni. Kolme tuntia pidin hänen kädestä kiinni, vain puolituntia ennen lähtöä puristi hän kättäni lujaa.
Ehkä voisi olla hyvä löytää toisen, mutta pidän asiaa hyvin epävarmana.- 1943
oli miesystäväni vaimon kuolema melko lyhyen sairauden jälkeen Hän sanoo vieläkin joskus kyyneleiden valuvan muistellessa. Minullekin sanoo, että itke vaan, jos minua alkaa itkettää. Hyvä on olla käpertyneenä hänen kainaloonsa. En todellakaan uskonut, että tällainen ihminen löytyisi, koska nuorenakaan ei ollut helppoa kaverin löytyminen. En ollut poikien suosikki.
" Olen niin yksin, tule, puhu minun kanssa, ole kiltti, et tiedä kuinka yksin olen.... "
Tuttuja sanoja joita kuulen.
Lausutaanko ne vain tavan vuoksi, vai sisältyykö niihin todellinen tarve jakaa yksinäisyyttä joka ei aina olekaan niin miellyttävää?
Usein kuuntelen, ei aina tarvitse sanoa mitään, kuunnella vain.
Joskus menen käymään, olemaan olkapää jota vasten voi vaikka itkeä jos siltä tuntuu.
Ystäväni. Kuuntelin Sinua. Tulin luoksesi... tiedän kuinka yksinäisyys on sinulle tärkeää, mutta se on myös ahdistavaa. Voimia me tarvitsemme kun käsittelemme menetyksiämme, voimia tarvitsemme uuden huomisen koitteessa. Voimaa tarvitsemme sairauden puhjetessa, mutta voimaa sen parannuttuakin.
Jokaisessa uudessa aamussa itää kuitenkin toivo, sitä emme saa kadottaa.
Oppia luopumaan jostain tärkeästä, luopumaan ilman katkeruutta, siinäpä meille elinikäinen oppimisen aihe.
Et ole yksin kun sinulla on yksikin joka kuuntelee, yksikin johon luotat. Sinulla on monta ystävää
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 663185
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai262233Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä681829Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t251677Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161391- 281351
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61246Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja281220Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101167Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu631137