Aikuitsen suunnistuskoulut

aikuinen aloittelija

Järjestetäänkö tänä vuonna aikuisille enään suunnistuskoulutusta pääkaupunkiseudulle? Haluan oppia suunnistamaan ja yritin etsiä olisiko jossain tänä vuonna vielä suunnistusopetusta mutta en löytänyt. Mitkä kaikki järjestöt yleensäkin järjestää suunnistuksen opetusta?

3

2212

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin syksyllä mutta

      ota yhteyttä alueesi suunnistusseuraan. Sieltä varmasti löytyy joku, joka osaa neuvoa. AIkuisille vähemmän järjestetään suunnistuskouluja, ainakin meillä päin, yleenäs homma toimii niin, että joku tuttava opettaa. Siellä saattaa toki olla aikuisillekin opetusta, sen alueen tilannetta en tunne. Mutta varminta tietoa saat tosiaan alueesi seurasta, netistä löydät varmasti yhteystiedot. Myös Suomen Suunnistusliiton kotisivuilta (ssl.fi) kannattaa käydä katsomassa ohjeita.

      Aikuisen suunnistamiseen ei oikeastaan tarvitse muuta tietoa kuin karttamerkit. Jonkinlainen kompassi olisi hyvä olla olemassa ja sen verran tietoa radoista, että valitsee itselleen sopivan. A-rata on pisin ja vaikein, C yleensä helpoin. Itse aloitin B-radasta, joka oli taidoilleni silloin liian vaikea. Kannattaa ehkä siis valita se C ihan 1. kerralla. C-radan pitäisi olla niin helppo, että se tukeutuu esim. polkuihin, aukkoihin ja teihin eli aika alkeellisillakin taidoilla pääsee alkuun. Leimaukseen tarvitset Emit-kortin, jos haluat tulostaa itsellesi väliajat. Ilmankin saa kiertää. Kortteja saa yleensä lainattua tai vuokrattua iltarastien järjestäjiltä. Iltarastien ajat ja paikat löydät ainakin SSL:n kotisivuilta harrastesuunnistuksen puolelta.

      Jos kiinnostut enemmän lajista, suunnistajilta voi kysellä paikan päällä lisää. He kertovat ja opastavat kyllä esim. varusteiden hankinnassa ja kartan tulkinnassa. Myös metsässä voi kysyä apua, yleensä iltarasteilla neuvotaan toisia.

    • cartero

      Pääkaupunkiseudun suunnistustoiminta on vilkasta. Kuntorasteja on kesäisin lähes joka päivä. Googlaa "suunnistava uusimaa" sieltä löytyy alueemme kaikki seurat ja kuntorastkalenterikin ja... Ainakin Pihkaniskat ovat järjestäneet kurssin naisille (mimmit metsään). Muita suuria seuroja joilla saattaa olla kursseja ovat mm. Helsingin suunnistajat ja Espoon Akilles. Pienemmätkin seurat saattavat antaa suunnistusopetusta.

    • 4 vuotta suunnistanut

      www.ssl.fi suunnistusliiton sivut antavat myös lisätietoa kuntosuunnistuksesta.

      Mm. Helsingin Suunnistajat antavat opastusta kuntosuunnistuksissa.

      Suosittelen aloittamaan suunnistuksen tutustumalla puolustusvoimien suunnistustestiin:

      http://www.mil.fi/liikunta/main.php?doc=index.testit.suunnistus

      Testin avulla opin tuntemaan useimmat karttamerkit ja korkeuskäyrät, mitkä ovat avain nautinnolliseen suunnistukseen.

      Kuntosuunnistukset voi hyvin aloittaa menemällä pari kertaa ns. RR (Rastireitti) -radalle, jolla on opastus eli ekymisen vaara on lähes nolla.

      Sen jälkeen voi jo mennä hyvinkin suunnistamaan muita helppoja ratoja.

      Siis pikku hiljaa eteenpäin.

      Itse jäin näillä keinoilla koukkuun 4 vuotta sitten. JO momena kesänä olen käynyt kilpailuissa ja kuntosuunnituksissa. Olen kokeillut jo yösuunnistustakin. Kerrassaan upea laji.

      Espoosta löytyy hyviä seuroja, ehkä monipuolisin on Espoon Suunta www.espoonsuunta.fi. Siellä on aloittelijoita, kuntosuunnistajia, nuoria, vanhoja ja ihan huippusuunnistajiakin, Suomen ja maailman tasolla mitattuna.

    Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      182
      2001
    2. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      276
      1531
    3. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1315
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      36
      1107
    5. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      73
      1098
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      81
      1041
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      183
      1018
    8. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      3
      868
    9. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      40
      838
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      63
      825
    Aihe