Muutenkin kuin Jouluna…
Viime vuosina on runsaasti näkynyt lehdissä kirjoituksia vanhusten huonosta laitoshoidosta. Omaiset syyttävät hoitokuntaan huonosta hoidosta ja ihmettelevät suureen ääneen miten tämä on mahdollista. Mutta onko kukaan kehdannut osoittaa syyttävää sormea omaisia kohtaan?
Vielä viimevuosisadan alkupuolella vanhuksia ei hylätty laitoksiin odottamaan kuolemaan vaan lapset tunsivat vastuunsa ja hoitivat parhaansa mukaan kotona omat vanhempansa kunnes ei kotihoito ollut enää mahdollista jolloin vanhus saatettiin viedä paikkaan jossa hän saisi parempaa hoitoa mutta kuitenkaan häntä unohtamatta ja vain viimeisenä oljenkortena. Ja tämähän tapa vieläkin on muualla Euroopassa hyvinkin tavallista että isovanhemmat asuvat samassa taloudessa.
Mutta nykyään kun vanhuksen kunto on tarpeeksi huono , niin omaiset ovat välittömästi kiidättämässä tätä kohti vanhainkotia… Ja samalla kun paikan ovet sulkeutuvat siirtyy oma äiti tai isä laitoksen vastuulle ja hyvä jos omainen käy edes jouluna tapaamassa.
Tämä johtaa siihen että vanhus nopeasti laitostuu ja sosiaalinen kanssakäyminen käy harvaksi.
Kun useimmissa paikoissa on ymmärrettävästi kiire ja pulaa hoitajista niin vanhus saattaa kohdata muita ihmisiä vain hoitotilanteissa ja tällöinkin saattaa vuorovaikutus jäädä vähäiseksi kun täytyy pakolliset rutiinit hoitaa.
Kun ihmisen päivärutiiniksi muodostuu vain samat toimenpiteet päivittäin vuosien ajan niin ei ihme jos vanhainkodin huoneissa makaa apaattisina vanhuksia jotka vain odottavat pois pääsyä elämästä.
Ratkaisu olisi hyvinkin yksinkertainen. Ota vastuu ja huolehdi vanhemmistasi kuten he huolehtivat sinusta lapsena. Älä keksi tekosyitä kuten kiirettä tai liian pitkää välimatkaa vaan yritä mahdollisemman usein käydä tapaamassa vanhempaasi tai sukulaista joka on laitoshoidossa.
Ethän sinäkään haluaisi olla yksin?
Koska viimeksi kävit tapaamassa laitoksessa olevaa vanhempaasi...
7
3265
Vastaukset
- blondeistablondein72hki
jo edesmenneen anopin äiti joka kuollut useampi vuosi sitten,asui kaukana ja oli laitoksessa mutta kävimme usein katsomassa.
Äiti jos joutuu joskus laitokseen niin ihan taatusti menen katsomaan!!!!!!
Edesmenneen apen äiti on ollut sairaalassa useasti ja aina ollaan käyty katsomassa,asuu vielä omassa kotonaan,joten ei epäilystäkään ettenkö menisi katsomaan usein ja seuraa pitämään!!!
Läheisistä on pidettävä aina huolta oli tilanne mikä tahansa!!!!
Tuon pitäisi olla itsestään selvyys kaikille normaaleille rakastaville ihmisille!- omansa
Jotka ravaatte niin tiheään hoitolaitoksissa, niin miksi olette laittaneet vanhuksenne hoitolaitokseen? Eikö rakastavimmat ja huolehtivaisimmat juuri itse hoida vanhuksensa?
Jos oikein tarkkoja ollaan, niin läheisistä kuuluu pitää huolta kotioloissa, eikä heitä pidä lähettää yhteiskunnan taakaksi laitoshuoltoon. Ja sitten muka moralisoidaan muita, jotka eivät käy ihan yhtä usein katsomassa kuin itse. - Asioilla on puolensa
omansa kirjoitti:
Jotka ravaatte niin tiheään hoitolaitoksissa, niin miksi olette laittaneet vanhuksenne hoitolaitokseen? Eikö rakastavimmat ja huolehtivaisimmat juuri itse hoida vanhuksensa?
Jos oikein tarkkoja ollaan, niin läheisistä kuuluu pitää huolta kotioloissa, eikä heitä pidä lähettää yhteiskunnan taakaksi laitoshuoltoon. Ja sitten muka moralisoidaan muita, jotka eivät käy ihan yhtä usein katsomassa kuin itse.Jokaisen olisi syytä jo ennen vanhainkotiin joutumistaan miettiä omaa käytöstään muita kohtaan. Jos on huonot välit sukulaisten kanssa niin turha on odotella vieraita sitten kun on vanhainkodissa. Ei vanhuus tee ihmisestä mitään pyhimystä. Ja tämä kommentti nyt ei tarkoita ettenkö kävisi vanhempiani katsomassa.
- kääntöpuoli78
Asioilla on puolensa kirjoitti:
Jokaisen olisi syytä jo ennen vanhainkotiin joutumistaan miettiä omaa käytöstään muita kohtaan. Jos on huonot välit sukulaisten kanssa niin turha on odotella vieraita sitten kun on vanhainkodissa. Ei vanhuus tee ihmisestä mitään pyhimystä. Ja tämä kommentti nyt ei tarkoita ettenkö kävisi vanhempiani katsomassa.
mummoni on aina ollut hankala ihminen.
Nyt hänellä on alzhaimerin tauti ja se on tehnyt hänestä entistäkin häijymmän.
Lisäksi joka käynnillä hän vain syyllistää ja valittaa ettei "kukaan KOSKAAN käy", eikä tuo johdu huonontuneesta muistista vaan sama levy on soinut jo 30 vuotta.
Hänen luonaan käydään paljon useammin kuin minun luonani kukaan käy, olen asunut jo monta vuotta uudessa asunnossani eikä täällä kukaan ole käynyt. En minäkään siitä muita moiti.
Aina sai lähteä masentuneena mummon luota, kun kaikki oli haukuttu ulkonäköä myöten.
Joten kyllä, tunnen syyllisyyttä, mutta en käy häntä enää katsomassa kuin merkkipäivinänsä koska en halua olla jatkuvasti masentunut.
Äitini kanssa sen sijaan olen erittäin läheinen ja hän tulee varmasti vanhetessaan asumaan minun luonani, siitä on jo etukäteen puhuttukin ja hoidan häntä niin kauan kuin suinkin töissäkäyvänä vaan kykenen.
Hän ei moiti eikä arvostele muita.
- yksin jätetty lapsi
Ja kun vaimoni lohdutti äitiäni vanhainkodin vierashuoneessa, tämä sanoi että "sopii yrittää".
Pieni juttu mutta tällä on taustansa. Sillä mitä teen tai sanon ei ole merkitystä, se kaikki muunnetaan niin että se vastaa mitä sukulaiseni kuvittelevat minun sanovan.
Ja jos teet jotain vilpittömästi, sitä varmana käytetään hyväksi lyömäaseena sinua vastaan.
Ainoa syy miksi pidän jotain yhteyttä vanhempiini on raha. - .......................
Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Olen kuullut myös että ennen ne vanhukset auttoivat sitten omalta osaltaan lastenkaitsemisessa yms. kevyemmissä töissä kun asuttiin monta sukupolvea saman katon alla? Eivät ne vanhukset sinne yhtäkkiä vaan muuttaneet kun alkoivat apua tarvita, koko elämä oli yhteisöllisyyttä.Nyt kun meidänkin isovanhemmilla on niin kova kiire ja paljon harrastuksia, etteivät jouda nuorempaa sukupolvea ja lapsenlapsia useinkaan auttelemaan. Niin voisin kuvitella että sitten kun he vaativat ympärivuorokautista hoitoa ja huolenpitoa on meillä puolestamme "kiire" ja paljon harrastuksia.
- ..............
menisi katsomaan äitiäni. Sen verran kurjan lapsuuden hän minulle järjesti etten halua nähdä häntä enää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367549Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361833Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251830- 911593
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791515Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104958- 49890
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28800- 31749
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja21709