Huollatteko/huollatatteko autojanne?

Huolimaton

Itse en huolla muuta kuin öljyt ja suodattimen vaihdatan 10-15 tkm välein ja nokkahihnan jos on hihnapeli. Katsastukseen en tee mitään, sielläpähän etsivät viat. Joskus unohtuu koko katsastus. Sitten korjaan jos on korjattavaa, esim. nyt ei ollut ensimmäistäkään moitetta vaikka kaksi vuotta meni ilman katsastusta. Ei siis polttimoakaan ollut palanut. Mielestäni huolto on turhaa paitsi ilmastointiin joka toinen kevät 15-20 % lisää ainetta. Tuli mieleen, että tulpillakin on ajettu jo reilusti yli 100 tkm.

21

1106

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pera

Käytän sen merkkihuollossa keväällä ennen katsastusta. Alle 10 000 km kertyy vuodessa. Huollossa vaihtavat auliisti kaiken tarvittavan, jotta seuraava vuosi sujuu ongelmitta.

Kai sinun tyylisi on melko yleinen, koska merkihuolloista tulee ajoittain "ajokuntohuolto"-tarjouksia.

• aaponiiskama

Mitä se ajokuntohuolto on, jokinlainen koatkaisuhoitoko?

• Pera
        aaponiiskama kirjoitti:

Mitä se ajokuntohuolto on, jokinlainen koatkaisuhoitoko?

Käydään läpi paikkoja, jotka vaikuttavat ajokuntoon ja liikenneturvallisuuteen.

Yksi idea niissä on etsiä kalliita remonttikohteita. "Ilman tätä remonttia autosi ei mene katsastuksesta läpi". Kaikki eivät hoksaa teettää sitä remonttia sopuhintaisella pikkuverstaalla.

• merkkiliike uskollinen
        Pera kirjoitti:

Käydään läpi paikkoja, jotka vaikuttavat ajokuntoon ja liikenneturvallisuuteen.

Yksi idea niissä on etsiä kalliita remonttikohteita. "Ilman tätä remonttia autosi ei mene katsastuksesta läpi". Kaikki eivät hoksaa teettää sitä remonttia sopuhintaisella pikkuverstaalla.

Käytin merkki liikeessä huollossa autoani ja todettiin lukuisia korjattavia koteita ja esitettiin hinta arvio 1320€ Ajattelin, että käytänpä pikku korjaamossa, jossa ko. korjaukset luvattiin n.650€ Ekalla kerralla hinta oli n. sovittu, mutta jouduin mennä uudestaan ,koska kaikkea ei saatu kerralla kuntoon. Toinen kerta makso 230€ Ei tullu vieläkään kuntoon ja siellä jo leviteltiin käsiä, joten vein merkki korjaamoon. Siellä purettiin osa edellisistä "korjauksista" pois, koska eivät olleet turvallisa ja korvattiin oikeilla korjauksilla ja loput viat saatiin pois ja makso 846€. En ole sen jälkeen "pajoja" enää kolunnut ja tyytyväinen olen. Laatu maksaa.

• Pera
        merkkiliike uskollinen kirjoitti:

Käytin merkki liikeessä huollossa autoani ja todettiin lukuisia korjattavia koteita ja esitettiin hinta arvio 1320€ Ajattelin, että käytänpä pikku korjaamossa, jossa ko. korjaukset luvattiin n.650€ Ekalla kerralla hinta oli n. sovittu, mutta jouduin mennä uudestaan ,koska kaikkea ei saatu kerralla kuntoon. Toinen kerta makso 230€ Ei tullu vieläkään kuntoon ja siellä jo leviteltiin käsiä, joten vein merkki korjaamoon. Siellä purettiin osa edellisistä "korjauksista" pois, koska eivät olleet turvallisa ja korvattiin oikeilla korjauksilla ja loput viat saatiin pois ja makso 846€. En ole sen jälkeen "pajoja" enää kolunnut ja tyytyväinen olen. Laatu maksaa.

Primerani vetonivel, katkenneen ABS-renkaan takia, vaihdettiin pikkuverstaassa halvalla.

Tuon verstaan vetäjä on vanha alan konkari. Kun hän jää eläkkeelle, täytyy etsiä toinen pätevä pikkukorjaamo.

Nissan-huolto on yrittänyt 5 vuotta saada irrottamaansa farkkuni takaluukun lasia tiiviiksi. Vaihtoivatkin sen jo uuteen, mutta vielä lorisee vesi luukun sisällä.

• vanha masentaja

Ikinä en ole autoani korjaamolla käyttänyt, vaan kaikki huollot ja remontit olen itse tehnyt, myös kolarikorjaukset ja tulen tekemään tulevaisuudessakin.

• kuitenkin

tehdä ennen katsastusta, ettei hylkyä tule ihan turhan päiten. Esim. kolme palanutta polttimoa riittää hylkäykseen, oli sitten kyse rekisterikilven toisesta valosta tai vaikkapa toisen takavalon jarruvalosta. Eli tuollaiset hommelit kannattaa tsekata ja hoitoo kuntoon, ettei tarvitse turhaan ajella konttorille takaisin ja maksaa uusintakatsastuksen maksua.

• itse myös.

tulee tarkastettua/korjattua selvät viat. eikä mene herne nenään jos hylkäys tulee, onhan auton oltava turvallinen. katsastus hinnat on vaan älyttömät tänäpäivänä.

• ja korjauksen

ero. Kun huollat/huollatat autoasi huolto-ohjeen mukaan, voit silloin itse määrätä milloin auto on pajalla ko. toimenpiteen aikana. Jos nämä jättää tekemättä, se on auto kun sanoo koska ollaan pajalla sitten kun se huolto-ohjelmaan kuuluvan palikan tarkastus on jäänyt tekemättä.
      Itse valitsen näistä kahdesta tuon ensimmäisen. Yllättäviä teknisiä vikoja voi toki tulla vaikka tekisi mitä, mutta asiaan kuuluvan huolto-ohjeen noudattaminen, teki sen sitten itse tai teettää jossain, rauhoittaa mieltä mukavasti silloin kun autoa oikeasti tarvitsee.

• tosin...

Öljyt, suodattimet, tulpat, ne on tullut vaihdeltua itse. Myös jarrupalat/-kengät ja etujarrulevyt vaihdan jos lähtee irti laakeria avaamatta.
      Huollossa en ole käyttänyt edellistäkään autoa, kerran tuli päästöistä hylky mutta se johtui palaneesta venttiilistä, en tiedä miten sen olisi voinut estää koska seoksetkin lienee olleet (kaasarikone) kohdallaan kun aiempina vuosina päästöissä ei ollut huomauttamista.

Nyt alla -01 auto, olen juurikin harkinnut että kannattaisikohan sitä käyttää edes kerran merkkihuollossa, lieneekö näissä mitään moottorin "perus"säätöjä tarkistettavana tms. kun eikös tietokone tee säädöt auton anturitiedon perusteella? Katsastus meni juuri läpi tälle autolle ilman huomautuksia joten liekö vain rahan haaskuuta käyttää huollossa? Jakopäässä on ketju joten hihnaakaan ei tarvitse vaihtaa.

• venamies

Tod näk venttiilisi paloi, koska moottorisi karstottui huollon puutteesta. => epäpuhdaspalaminen (huonot öljyt, tulpat, tai tukkoinen ilman/polttoaineen suodatin). Kannattiko säästää huolloissa?

• tosin...
        venamies kirjoitti:

Tod näk venttiilisi paloi, koska moottorisi karstottui huollon puutteesta. => epäpuhdaspalaminen (huonot öljyt, tulpat, tai tukkoinen ilman/polttoaineen suodatin). Kannattiko säästää huolloissa?

Siis juurihan sitä sanoin että itse tehden vaihtelin öljyt, suodattimet, tulpat jne. ja ne tuli tehtyä suurinpiirtein ajallaankin vielä. Korkeintaan ehkä moottorin säädöt olisi kannattanut käyttää huollossa tarkastettavana kun itsellä ei ollut säätöarvoja tiedossa, ehkä seos oli liian laihalla sitten?

Moottorin mahdollisten säätöjen tarkistuttamiseksi olen harkinnut että käyttäisin nykyistä autoani edes kerran merkkihuollossa, tulee ehkä halvemmaksi kuin venttiiliremontti :P

• sen verran

että polttoaineen kulutus pysyy normirajoissa ja luotettavuuteen ja turvallisuuteen vaikuttavat viat korjaan.

• Audilla neljäv.ilman huolto...

Joo kyllähän autolla voi ajaa pitkiäkin aikoja ilman huoltoa, jos on tuuria matkassa. Kaikilla ei sitä tuuria ole. Siksi auton valmistajat on säätänyt huolto välit, joilla pyritään ennalta ehkäisemään niitä vikoja autossa. On paljon autoja, jotka pärjää ilman huolto(mrkistä/mallista riippumatta), mutta on expotentiaalisesti niitä autoja, joilla ei pärjää ilman huoltoa. Ei niitä huoltoja huvikseen, tai ihmistan kiusaksi suunnitella.. huoltamatta jättäminen on venäläistä rulettia "Do you feel lucky punk?" Jos säästää 100-600€/ vuosi, kuinka iso säästö on jos menee jarrujen korjaukseen 1000€ moottoriin 2500€ ja vaihteistoon 2000€ kolmen-neljän vuoden päästä? Alustan osiin töihin 880€

• DOT-4

Jarruneste kannattaa vaihtaa/vaihdattaa.
      vesipitoinen jarruneste syövyttää jarrusylinterit ja jumiuttaa paikat.
      Jarrurempat maksavat.....

• Anonyymi

Mitä teen jos hoksaan verstala hakevani auton että sillä on ajetu ilman lupaa

• Anonyymi

Koeajo kuuluu asiaan huollossa ja korjauksissa asentaja toteaa koeajolla korjauksen onnistumisen.

• Anonyymi

Hyvin noilla pärjää.
      Jarrupalat ja levyt näkee itse.
      Testaa jarruneste

• Anonyymi

Kannattaa aina ottaa kuva kilometrilukemasta ennen huoltoa. Näin voi osoittaa, jos autolla on ajettu ylimääräisiä lenkkejä.

• Anonyymi

Ei moottoriöljyä tarvitse nykyään vaihtaa noin usein. Sytytystulpat vaihtaisin useammin. Jarruneste kahden vuoden välein. Raitisilmasuodatin joka vuosi. Pyyhkijät ja polttimot tarvittaessa.

• Anonyymi

Ja ilmansuodatin pitää myös vaihtaa. Merkkihuollossa muistavat kyllä tehdä kaiken tarpeellisen. Eikä merkkihuolto ole edes paljon monimerkkikorjaamoa kalliimpi nykyään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6805
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2323
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1877
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      85
      1271
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      98
      1075
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      980
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      91
      971
    8. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      33
      863
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      843
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      154
      789
    Aihe