Clear Word Bible; ensiaskel kultin orjuuteen?

hiasta hivutusta

Nettiin syntyy jatkuvasti uusia informatiivisia artikkeleita.

http://www.google.fi/search?q=clear word bible critics&sourceid=navclient-ff&ie=UTF-8&rlz=1B2RNFA_fiFI205FI206&aq=t&aq=t

7

193

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uskollisuudesta ja sitkeydestä täytyy teille veljet antaa tunnustus, kun jaksatte joka sivulle laittaa jutun tai pari Clear Wordistä.

Kovin paljoa järkeä näissä jutuissa ei ole, kun asia ei Suomea koske ja kun kukaan palstan adventisteista, edes niistä, jotka englanninkieltä lukevat, ole ilmoittautunut mainitun eepoksen kannattajaksi. En minäkään. Mutta käyhän se noin huumorikirjana, kun sitä ei ota vakavasti.

Eli voisi kysyä, ketä tällä toistuvalla Clear Word jutulla oikein tavoitellaan, kun kerrankin kyseessä on asia, josta monet adventistit ovat kanssanne samaa mieltä voisitte vaikka sanoa Halleluja, niin palsta vähän piristyisi.

Silloin, kun joku sitten näihin Clear Word juttuihin vastaa, niin kyseessä on yleensä vain yritys korjata juttujenne tietovirheitä, joita tässä aloituksessa ei poikkeuksellisesti ollut... paitsi ehkä otsikossa. Eihän kukaan ei-adventisti Clear Wordiä lue. Jos sitä joku lukee niin nehän ovat niitä, jotka teidän silmissänne jo ovat kultin orjia. Eli ensiaskeleena Clear Wordiä on todella vaikea nähdä!!

Mutta voisihan tästä kysyä muutakin.

Jos Clear Word olisi Adventtikirkolle tärkeä, niin kaipa siitä olisi jossakin ilmoitettu ja sitä ahkerasti käytettäisiin niin jumalanpalveluksissa kuin kirkon julkaisuissa. Haluaisinkin näin alkuun kysyä, että miksiköhän adventtikirkko ei ole ilmoittanut Clear Wordin yleistä käyttöä tukevansa vaan päivastoin sitä vastustavansa?

Pääkonferenssin Biblical Research Institute piti koko kirjaa valitettavana (olin itse kokouksessa)ja ainoa tiedossani oleva virallisempi mainittua kirjaa koskeva lausunto on pääkonferenssin SPD osastolta, joka on kieltänyt mainitun kirjan käytön jumalanpalvelusraamattuna.

Toivottavasti muutkin yksiköt seuraavat esimerkkiä.

Toinen kysymys on se, että jos tätässä taustalla kuintenkin olisi joku salaliitto ja Clear Wordiä yritettäisiin jotenkin hivuttaa suurempaan suosioon, niin eikö olisi luonnollista olettaa, että eeposta pääkonferenssin tai muiden yksiköiden julkaisuissa ahkerasti lainattaisiin?

Mitenkähän mahtaa todellisuudessa olla? NIV ja NKJV ovat ylivoimaisesti yleisimmin käytetyt Raamatut. Kerran, kun asiasta oli kysymys, löysin pitkällä hakemisella yhdestä kirjoituksesta kaksi lainausta Clear Wordistä... Mutta jouduin ne löytääksenä kahlaamaan satoja sivuja ja todella suuren määrän tekstiviitteitä. (Onneksi on tietokone... :)) Eli vaikutelmani oli se, että Clear Wordin käytön suhde tavallisiin englanninkielisiin käännöksiin oli alle 1:1000 luokkaa.

Itse asiassa joudun työnikin vuoksi lukemaan aika paljon pääkonferenssin tekstejä ja olin edellämainittua Clear Wordin etsimisjutun alussa oikeastaan varma ettei sitä ole käytetty ollenkaan. Valitettavasti olin väärässä - mutta vieläkin käyttö on onneksi niin vähäistä, että sitä voi pitää poikkeuksena.

Ehdotankin, että ennen seuraavaa Clear Word aloitetta joku hakee jonkun adventistin artikkelin tai raamatuntutkistelun, jossa mainittua kirjaa lainataan.

Onhan se totta, että Clear Wordin kustantaja on Review eli yksi kirkon noin 50 kustannusliikkeestä. Syyllisyyttä tässä lieventää se, että Review on julkaissut paljon muutakin, mikä ei taatusti edusta kirkon ”virallista” kantaa. Sen tuutista tulee väliin mielipidekirjoja ja myös yksipuolista teologiaa edustavia juttuja - niinkuin useimpien sellaisten kristillisten kustantajien taloista, jotka eivät edusta pakkopaita uskontoa.

Olkoon kirjan olemassaolo todisteena siitä, että Adventtikirkossa vallitsee suurempi ajatuksen ja mielipiteen vapaus kuin monet täällä sille soisitte. Ehkä jopa niin suuri vapaus, että joku adventisti voisi, ihme ja kumma, Herran armosta olla jopa uskossa!

Loppusanan vielä se, että varmaankin kirjan synty oli lapsus veli Blancolta... sen painaminen erehdys Reviewltä... muuta yhtä lailla eepoksen huiman tärkeyden painottaminen on turhaa jorinaa aihettä tänne jatkuvasti tuputtavilta.

Eli jos asia niin vaivaa, että siitä täytyy vähän väliä jotakin sanoa, niin kirjoittakaa ihmeessä asianosaisille, Blancolle, Reviewlle, tai vaikka niille amerikkalaisadventistirouville, jotka sitä lukevat. Turha puhua meille, jotka tämän asian suhteen olemme jo kääntyneitä emmekä mainittuun kirjaan usko, kun oikeita Raamattujakin sattuu olemaan saatavilla.

Kai

• eri tavoin

Kyllä noilla kirjoitteluilla tähdennetään sitä mikä merkitys von kulttimaisella uskonnolla, jota adventismi edustaa.
        Te tuotte esille sitä, ettei Suomessa muka tuota oppia opeteta. Mutta sehän on kirkkonne vakio-oppi, joka on laitettu tuon CWB kirjan kansiin.
        Tuo CWkirja juuri osoittaa sen, minkälaisena me näemme uskontonne. Uskontonne poikkeaa joksenkin yhtäpaljon totuudesta kuin CW poikeaa oikeasta Raamatunkäännöksestä.
        Ja kyse on nimenomaan kirkkonne virallinen tunnustus, jota nimitämme adventismiksi.
        Teillä A-kirkon johtopaikoilla olevilla on pyrkimys hämärtää erot jotta kynnys liittyä kirkoonne olisi mahdollisimman matala.
        Seuraava Paavalin kohta sovellettuna oppiinne kuvaa teidän pyrkimystänne.
        Galatalaiskirje:
        6:13 Eiväthän nekään, jotka ympärileikkauttavat itsensä, itse noudata lakia, vaan he tahtovat teitä ympärileikkauttamaan itsenne saadakseen kerskata teidän lihastanne.

Eihän teitäkään kiinnosta tuon taivaallista miten adventismin oppeja todellisuudessa noudatetaan.
        Mutta te haluatte pitää kirkkonne adventismin opin kuin maamerkkinä johon samaistutaan.
        Samaa voi jokainen adventisteja tunteva sanoa Sapatistanne.
        Ei kukaan teistä oikeaa sapattia vietä eikä edes tavoittele viettää. Eikä sellaista teillä vaaditakaan. TÄMÄ kiihkoilu sapatin puolesta on osoitus, joka teille riittää tavoitteenne olemassaolon todisteeksi.
        OPIN TARKOITUS ON TÄYTTYNYT, KUN SE LEIMAUTTAA IHMISIIN YHTEISÖLLISYYDEN TUNTEEN Adventtikirkkoa kohtaan.

Ja kun katsomme ulkopuolisina ja puolueettomina,näemme, että teidän päämääränne on eristää omanne eripuraisuuden avulla muista uskovista.
        Tämä takaa sen, etteivät omanne OTA MITÄÄN VAIKUTTEITA jotka voisivat vaarantaa teidän vallassapysymistänne heihin nähden.

Galatalaiskirje:
        4:16. Onko minusta siis tullut teidän vihamiehenne sentähden, että minä puhun teille totuuden?
        17. Heillä on intoa teidän hyväksenne, mutta ei oikeata; vaan he tahtovat eristää teidät, että teillä olisi intoa heidän hyväksensä.
        18. On hyvä, jos osoitetaan intoa hyvässä asiassa aina, eikä ainoastaan silloin, kun minä olen teidän tykönänne.
        19. Lapsukaiseni, jotka minun jälleen täytyy kivulla synnyttää, kunnes Kristus saa muodon teissä,
        20. tahtoisinpa nyt olla teidän tykönänne ja äänenikin muuttaa! Sillä minä olen aivan ymmällä teistä.
        21. Sanokaa minulle te, jotka tahdotte lain alaisia olla, ettekö kuule, mitä laki sanoo?

Te ette ole REHELLISIÄ edes tämän lainaamani kohdan ymmärtämisessä, sillä teidän oma himonne on teidät korruptoinut.
        Ja samoin te väännätte vinoon jokaisen kohdan joka teitä kohti osoittaa teidän vääryytenne.

• ... eri tavoin

- Kyllä noilla kirjoitteluilla tähdennetään sitä mikä merkitys von kulttimaisella uskonnolla, jota adventismi edustaa.
        Te tuotte esille sitä, ettei Suomessa muka tuota oppia opeteta. Mutta sehän on kirkkonne vakio-oppi, joka on laitettu tuon CWB kirjan kansiin.
        Tuo CWkirja juuri osoittaa sen, minkälaisena me näemme uskontonne. Uskontonne poikkeaa joksenkin yhtäpaljon totuudesta kuin CW poikeaa oikeasta Raamatunkäännöksestä.
        Ja kyse on nimenomaan kirkkonne virallinen tunnustus, jota nimitämme adventismiksi.
        Teillä A-kirkon johtopaikoilla olevilla on pyrkimys hämärtää erot jotta kynnys liittyä kirkoonne olisi mahdollisimman matala.
        Galatalaiskirje:
        6:13 Eiväthän nekään, jotka ympärileikkauttavat itsensä, itse noudata lakia, vaan he tahtovat teitä ympärileikkauttamaan itsenne saadakseen kerskata teidän lihastanne.

Eihän teitäkään kiinnosta tuon taivaallista miten adventismin oppeja todellisuudessa noudatetaan.
        Mutta te haluatte pitää kirkkonne adventismin opin kuin maamerkkinä johon samaistutaan.
        Ei kukaan teistä oikeaa sapattia vietä eikä edes tavoittele viettää. Eikä sellaista teillä vaaditakaan. TÄMÄ kiihkoilu sapatin puolesta on osoitus, joka teille riittää tavoitteenne olemassaolon todisteeksi.
        OPIN TARKOITUS ON TÄYTTYNYT, KUN SE LEIMAUTTAA IHMISIIN YHTEISÖLLISYYDEN TUNTEEN Adventtikirkkoa kohtaan.

Ja kun katsomme ulkopuolisina ja puolueettomina,näemme, että teidän päämääränne on eristää omanne eripuraisuuden avulla muista uskovista.
        Tämä takaa sen, etteivät omanne OTA MITÄÄN VAIKUTTEITA jotka voisivat vaarantaa teidän vallassapysymistänne heihin nähden.

Galatalaiskirje:
        4:16. Onko minusta siis tullut teidän vihamiehenne sentähden, että minä puhun teille totuuden?
        17. Heillä on intoa teidän hyväksenne, mutta ei oikeata; vaan he tahtovat eristää teidät, että teillä olisi intoa heidän hyväksensä.
        18. On hyvä, jos osoitetaan intoa hyvässä asiassa aina, eikä ainoastaan silloin, kun minä olen teidän tykönänne.
        19. Lapsukaiseni, jotka minun jälleen täytyy kivulla synnyttää, kunnes Kristus saa muodon teissä,
        20. tahtoisinpa nyt olla teidän tykönänne ja äänenikin muuttaa! Sillä minä olen aivan ymmällä teistä.

21. Sanokaa minulle te, jotka tahdotte lain alaisia olla, ettekö kuule, mitä laki sanoo?

Te ette ole REHELLISIÄ edes tämän lainaamani kohdan ymmärtämisessä, sillä teidän oma himonne on teidät korruptoinut.
        Ja samoin te väännätte vinoon jokaisen kohdan joka teitä kohti osoittaa teidän vääryytenne.

• ... eri tavoin kirjoitti:

- Kyllä noilla kirjoitteluilla tähdennetään sitä mikä merkitys von kulttimaisella uskonnolla, jota adventismi edustaa.
        Galatalaiskirje:

Galatalaiskirje:

Jos vastustatte adventismin kulttimaisuutta, lakihenkisyyttä, sapattia, kuolema- tai tuomiokäsitystä niin mielestäni olisi moninkerroin järkevämpää puhua niistä suoraan kuin höpistä Clear Wordistä, joka ei todellakaan edusta minkäänlaista auktoriteettia adventisteille sen enempää kuin "vakio-oppiakaan".

Onhan olemassa ahdasmielistä ja lakihenkistä adventismia ja myös sellaista, johon sopii vaikka joku kultin määritelmä - kirkosta on tullut uskon sisältöä tärkeämpi. Mutta olen varma siitä, että useimmat adventistit olisivat kanssani samaa mieltä siitä, että on paljon tärkeämpää, että ihminen tulee uskoon ja löytää pelastuksen Kristuksessa kuin että hänestä tulee adventisti. Ja pahintahan olisi se, että jostakusta tulisi adventisti (tai minkä tahansa uskonnollisen yhteisön jäsen) ilman että olisi tullut uskoon.

Ajatus siitä, että minä tai joku muu tai kaikki adventtikirkossa toimisi epärehellisesti on tietenkin vakavasti otettava. Paavalihan sanoo, että "joka luulee olevansa jotakin, vaikka ei ole mitään, pettää itseään. Kukin tutkikoon vain omia tekojaan... vertaamatta itseään toiseen." (Gal 6.3,4) Eli nöyryyttä Herran edessä tarvitaan. (Teitä adventismin kriitikoitahan tämä ei varmaan koske, kun olette jo niin hyviä...)

Joka tapauksessa soisin Kristuksen tuntemuksen kasvavan niin Adventtikirkossa kuin sen ulkopuolellakin. Sama Paavali jatkaa, ettei "tahdo kerskailla mistään muusta kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä. Siinä on maailma minulle ristiinnaulittu ja minä maailmalle." (Gal 6.14)

Hän jatkaa vielä aiheen kannalta tärkeällä kommentilla. "On samantekevää, onko ihminen ympärileikattu vai ympärileikkaamaton. Tärkeää on, että hänet on luotu uudeksi." (Gal 6.15) Tämänhän voisi hyvin sanoa myös näin: on samantekevää onko ihminen adventisti tai ei... tärkeää on, että hänet on luotu uudeksi!

"Tulkoon rauha ja laupeus niiden osaksi, jotka vaeltavat tämän ohjeen mukaan, koko Jumalan Israelin osaksi!" (Gal 6.16)

Kai

• kortit esille
        Kai_A kirjoitti:

Jos vastustatte adventismin kulttimaisuutta, lakihenkisyyttä, sapattia, kuolema- tai tuomiokäsitystä niin mielestäni olisi moninkerroin järkevämpää puhua niistä suoraan kuin höpistä Clear Wordistä, joka ei todellakaan edusta minkäänlaista auktoriteettia adventisteille sen enempää kuin "vakio-oppiakaan".

Onhan olemassa ahdasmielistä ja lakihenkistä adventismia ja myös sellaista, johon sopii vaikka joku kultin määritelmä - kirkosta on tullut uskon sisältöä tärkeämpi. Mutta olen varma siitä, että useimmat adventistit olisivat kanssani samaa mieltä siitä, että on paljon tärkeämpää, että ihminen tulee uskoon ja löytää pelastuksen Kristuksessa kuin että hänestä tulee adventisti. Ja pahintahan olisi se, että jostakusta tulisi adventisti (tai minkä tahansa uskonnollisen yhteisön jäsen) ilman että olisi tullut uskoon.

Ajatus siitä, että minä tai joku muu tai kaikki adventtikirkossa toimisi epärehellisesti on tietenkin vakavasti otettava. Paavalihan sanoo, että "joka luulee olevansa jotakin, vaikka ei ole mitään, pettää itseään. Kukin tutkikoon vain omia tekojaan... vertaamatta itseään toiseen." (Gal 6.3,4) Eli nöyryyttä Herran edessä tarvitaan. (Teitä adventismin kriitikoitahan tämä ei varmaan koske, kun olette jo niin hyviä...)

Joka tapauksessa soisin Kristuksen tuntemuksen kasvavan niin Adventtikirkossa kuin sen ulkopuolellakin. Sama Paavali jatkaa, ettei "tahdo kerskailla mistään muusta kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä. Siinä on maailma minulle ristiinnaulittu ja minä maailmalle." (Gal 6.14)

Hän jatkaa vielä aiheen kannalta tärkeällä kommentilla. "On samantekevää, onko ihminen ympärileikattu vai ympärileikkaamaton. Tärkeää on, että hänet on luotu uudeksi." (Gal 6.15) Tämänhän voisi hyvin sanoa myös näin: on samantekevää onko ihminen adventisti tai ei... tärkeää on, että hänet on luotu uudeksi!

"Tulkoon rauha ja laupeus niiden osaksi, jotka vaeltavat tämän ohjeen mukaan, koko Jumalan Israelin osaksi!" (Gal 6.16)

Kai

Edellisen kirjoittaja analysoi varsin hyvin sitä periaatetta, joka liittyy kaikiin lahkoihin.
        Kullakin on omat oppirakennelmansa joihin leimaudutaan-
        Ja kun leimaudutaan lahkoon, se ei ole leimautumista Kristuksen oppiin.
        Joukkoon leimautuminen on lahkon synteihin osallistumista ihan kuin ottaen vieraan ikeen kannettavakseen.
        Kristus ei neuvonut kantamaan vääryydestä johtuvaa iestä.
        Mutta eihän sinulta voi muuta odottaakaan, sillä sen lauluja laulat jonka kädestä leipäsi saat!

• Ei kiinnosta

Meitä ei todellakaan kiinnosta CW-parafraasi. Me tulemme toimeen adventtiseurakunnan jumalanpalveluksissa ja raamattupiireissä nykyisellä kirkkoraamatullamme (1992 suomennos). Älä yritäkään mainostaa sitä tällä keskustelupalstalla. Huomaan hyvin, että jotkut mainostavat kehumamalla ja toiset moittimalla. Kumpaakin tietä yritetään päästä samaan lopputulokseen.

• on jo ennenkin

Jo ennen tuota Clear Word Bibleä ovat jehovantodistajat tehneet oman käännöksensä.
      Eikä se ole mitenkään uutta, että adventistit muuttavat kirjoitusten merkityksiä.
      Kautta aikain heidän oppinsa on tunnettu varsin löysästi liittyvän Raamattuun.
      Varsinainen kirjallinen todisteaineisto adventismille ovat heidän arvossapitämänsä Ellen G. Whiten kirjat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      167
      2116
    2. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      14
      2022
    3. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      99
      1439
    4. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      120
      1413
    5. Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä

Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta
      457
      1254
    6. Lakkaa haaveilemasta.

Oon löytänyt uuden naisen. mieheltä. tutulle. Naiselle.
      Ikävä
      70
      1002
    7. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      49
      891
    8. Ois kiva nähdä

Ja viettää Iltoja sun kanssa
      Ikävä
      50
      876
    9. En enää koskaan äänestä vasemmistopuolueita

Olen lähes aina äänestänyt SDP:tä ja pari kertaa Vasemmistoliittoa, sillä olen aina uskonut, että vasemmisto on se, mikä
      Maailman menoa
      223
      780
    10. Syntymän ja kuoleman aallot

Seuraavassa tekstissä kerrotaan, mitä välittömästi kuoleman jälkeen tapahtuu. Syntymän ja kuoleman aallot Seuraavassa
      Hindulaisuus
      354
      769
    Aihe