Joidenkin lähteiden mukaan ihminen luo ensivaikutelman toisesta henkilöstä n.8:ssa sekunnissa. Tämän jälkeen hänen mielikuvaansa uudesta henkilöstä saattaa olla hyvinkin hankala enää muuttaa. Uskotko itse ensivaikutelmaan? Millaisia kokemuksia sinulla on?
Ensivaikutelma
37
1262
Vastaukset
Yleisesti ottaen uskon ensivaikutelmaan ja sen pysyvyyteen. Toki poikkeus vahvistaa säännön tässäkin asiassa.
- white_peony
koskaan muuttamaan mielipidettäsi?
white_peony kirjoitti:
koskaan muuttamaan mielipidettäsi?
Ja mieluusti muutankin, etenkin negatiivisesta positiiviseen. Mutta ylensä ensivaikutelma ei muutu. Tosin tuo 8 sekuntia tuntuu vähän arveluttavalta. Millähän metodilla siihen on pädytty?
- white_peony
Ratikkakuski kirjoitti:
Ja mieluusti muutankin, etenkin negatiivisesta positiiviseen. Mutta ylensä ensivaikutelma ei muutu. Tosin tuo 8 sekuntia tuntuu vähän arveluttavalta. Millähän metodilla siihen on pädytty?
en harmi kyllä osaa nyt sanoa. Tämä 8 sekuntia tuli esille erään saksalaisen psykiatrin luennolla viime viikolla, mutta mitään faktapohjaa hän ei arvioilleen antanut. Googlettelin hieman, ja huomasin sen olevan aika vallalla oleva käsitys ensivaikutelman synnystä, tosin suomalaiset tutkijat arvioivat varovaisemmin ensivaikutelman muodostuvan sekunneissa, tarkemmin määrää määrittelemättä.
- vaistooni
joka ei ole vielä koskaan pettänyt tässäkään asiassa.
Sillä ne ovat aina olleet oikeita.
Tai yksi moka (eräs oli keuhkokuumeessa koulussa ja sen oikea luonne paljastui vasta parin viikon päästä, kuvittelin että se on tosi ujo ja hiljainen).- white_peony
se ilmeisesti johtui huonovointisuudesta :) Ihanko totta olet aina osunut oikeaan? Onko sinulla ollut aina tilaisuus tutkia mielipiteesi?
white_peony kirjoitti:
se ilmeisesti johtui huonovointisuudesta :) Ihanko totta olet aina osunut oikeaan? Onko sinulla ollut aina tilaisuus tutkia mielipiteesi?
Jostain syystä ihmisistä näkee nopeasti millaisia ne ovat. Kiltit ovat heti kilttejä ja rasittavat heti rasittavia. Jos joku on jo alussa käymässä kimppuun, niin sitä se on jatkossakin.
Pitää myös muistaa se että ensimmäiset hetket vaikuttavat siihen millaiseksi vuorovaikutus muodostuu jatkossakin. Siis persoonallisuustyypistä riippumatta tietty käyttäytyminen alkaa toistua ja ensihetket vaikuttavat ratkaisevasti siihen mihin suuntaan se kääntyy.
Toisaalta kun ihmisen on tuntenut todella kauan, niin saattaa se ihminenkin joskus ajan mittaan hiukan muuttua.
Pitäisi siirtyä hommiin, mutta taas tässä jumissa.- white_peony
buddy-love kirjoitti:
Jostain syystä ihmisistä näkee nopeasti millaisia ne ovat. Kiltit ovat heti kilttejä ja rasittavat heti rasittavia. Jos joku on jo alussa käymässä kimppuun, niin sitä se on jatkossakin.
Pitää myös muistaa se että ensimmäiset hetket vaikuttavat siihen millaiseksi vuorovaikutus muodostuu jatkossakin. Siis persoonallisuustyypistä riippumatta tietty käyttäytyminen alkaa toistua ja ensihetket vaikuttavat ratkaisevasti siihen mihin suuntaan se kääntyy.
Toisaalta kun ihmisen on tuntenut todella kauan, niin saattaa se ihminenkin joskus ajan mittaan hiukan muuttua.
Pitäisi siirtyä hommiin, mutta taas tässä jumissa.että ensivaikutelmani olisi turhankin voimakas. Etten tavallaan anna ihmiselle toista mahdollisuutta. Ja naisena huomaan, että vastapuolen ulkomuoto vaikuttaa paljon, ennenkuin hän on edes avannut suutaan...
white_peony kirjoitti:
että ensivaikutelmani olisi turhankin voimakas. Etten tavallaan anna ihmiselle toista mahdollisuutta. Ja naisena huomaan, että vastapuolen ulkomuoto vaikuttaa paljon, ennenkuin hän on edes avannut suutaan...
Tärkeintä ovat silmät.
- white_peony
buddy-love kirjoitti:
Tärkeintä ovat silmät.
niinhän sitä sanotaan.
Noinhan se varmastikkin on mutta mä olen pikkuhiljaa oppinu,että se ensivaikutelma minkä mä ihmisestä muodostan ei välttämättä todellakaan pidä paikkaansa. Monesti on saanut joko iloisesti yllättyä tai karvaasti pettyä kun on ensivaikutelmaan luottanu.
- white_peony
sitä tosiaan oppii koko ajan uutta kun tulee vanhemmaksi. Siitä omasta käsityksestään on vaan joskus niin vaikea luopua...
white_peony kirjoitti:
sitä tosiaan oppii koko ajan uutta kun tulee vanhemmaksi. Siitä omasta käsityksestään on vaan joskus niin vaikea luopua...
Miksi siitä on vaikea luopua, jos moiseen on syytä? Onko vaikeampaa muuttaa käsitystään positiivisempaan vai negatiivisempään suuntaan?
- white_peony
Ratikkakuski kirjoitti:
Miksi siitä on vaikea luopua, jos moiseen on syytä? Onko vaikeampaa muuttaa käsitystään positiivisempaan vai negatiivisempään suuntaan?
Ja niin, molempi vaikeampi. Pitämästään henkilöstä on vaikea uskoa mitään pahaa, ja sitten taas toisaalta on vaikea nähdä mitään hyvää henkilössä josta ei pidä. Varovaisemmaksi sitä on tullut tämmöisessä luokittelussa iän myötä.
- gek-ko
on pitkälti tiedostamattoman alueella tapahtuvaa arviointia, joten sikäli on vaikea puhua omasta kokemuksesta (jostain mitä ei ole tiedostanut).
Kyyyl-lä varmaan joku ele, ilme, puheen sävy on vaikuttanut ja jäänyt vaikuttamaan.- white_peony
että arviointi ei tapahdu tietoisesti tuon 8 sekunnin aikana, mutta että se silti jää vallitsevaksi käsitykseksi vastapuolesta, mikäli tilaisuutta tuon käsityksen korjaamiseksi ei myöhemmmin muodostu.
- gek-ko
white_peony kirjoitti:
että arviointi ei tapahdu tietoisesti tuon 8 sekunnin aikana, mutta että se silti jää vallitsevaksi käsitykseksi vastapuolesta, mikäli tilaisuutta tuon käsityksen korjaamiseksi ei myöhemmmin muodostu.
että menin liikkeeseen kännykkäongelman takia. Mies (ilmeisesti omistaja) oli ihan ok minulle, mutta vieressä seisseelle harjoittelijatytölle se mies vittuili. Otin kännykän niiltä pois ja selitin että voin mennä muuallekin.
Äijä sanoi että ei sitä tarvii ottaa itteensä. Vastasin että en mä halua kuulla tollasta, se on teidän välinen asia ja kina. - white_peony
gek-ko kirjoitti:
että menin liikkeeseen kännykkäongelman takia. Mies (ilmeisesti omistaja) oli ihan ok minulle, mutta vieressä seisseelle harjoittelijatytölle se mies vittuili. Otin kännykän niiltä pois ja selitin että voin mennä muuallekin.
Äijä sanoi että ei sitä tarvii ottaa itteensä. Vastasin että en mä halua kuulla tollasta, se on teidän välinen asia ja kina.teko. Uskon että tuolle harkkarille tuli teostasi ihan hyvä mieli, ja sai hyvän ensivaikutelman sinusta. Itse huomasin kerran leimanneeni erään tyypin ylpeäksi ja koppavaksi, huonoksi asiakaspalvelijaksi erään ravintolan työntekijän. Jälkeenpäin kuulin yhteiseltä tuttavalta, että kyseessä on mitä lämpimin ja mukavin mies. Vieläkin sitä on vaikea uskoa.
- gek-ko
white_peony kirjoitti:
teko. Uskon että tuolle harkkarille tuli teostasi ihan hyvä mieli, ja sai hyvän ensivaikutelman sinusta. Itse huomasin kerran leimanneeni erään tyypin ylpeäksi ja koppavaksi, huonoksi asiakaspalvelijaksi erään ravintolan työntekijän. Jälkeenpäin kuulin yhteiseltä tuttavalta, että kyseessä on mitä lämpimin ja mukavin mies. Vieläkin sitä on vaikea uskoa.
minä nyt vaan sanon aika suoraan jos en tykkää jostain. Mä en tykänny siitä miten se kohteli sitä harjoittelijaa ja toisekseen henkilökunta ei käy keskinäisiä riitojaan asiakkaan kuullen, koska mä en jaksa kuunnella eikä mun tartte kuunnella.
Enkä mene sen miehen puljuun. Paljon sitä mainostetaan mutta sinne en mene.
- k32v
Ihmiset on enemmän kuin ensimmäiset 8 sekuntia.
- white_peony
me kaikki yhtä avarakatseisia. Tuosta olisi niin paljon opittavaa :)
- k32v
white_peony kirjoitti:
me kaikki yhtä avarakatseisia. Tuosta olisi niin paljon opittavaa :)
ja tarkennus, ettei tule väärinkäsityksiä.
Olen lyhytpinnainen ja äkkipikainen, mutta pyrin siihen, että ihmisillä olisi mahdollisuus näyttää millaisia he ovat. Jos vaan haluavat.
Pyrin olemaan lokeroimatta ihmisiä, vaikka se onkin vaikeata.
Mutta en loppuikääni odota. Muutama kerta saa riittää. Toisista ei pääse koskaan selvyyteen. - white_peony
k32v kirjoitti:
ja tarkennus, ettei tule väärinkäsityksiä.
Olen lyhytpinnainen ja äkkipikainen, mutta pyrin siihen, että ihmisillä olisi mahdollisuus näyttää millaisia he ovat. Jos vaan haluavat.
Pyrin olemaan lokeroimatta ihmisiä, vaikka se onkin vaikeata.
Mutta en loppuikääni odota. Muutama kerta saa riittää. Toisista ei pääse koskaan selvyyteen.tulee vaan vakuuttuneemmaksi, että osui kerralla arviossaan oikeaan :D
- uk-ko
että me saadaan ensivaikutelma melkein väkisin, sitä ei voi estää. Ja se vaikutelma muodostuu pitkälti muualla kuin tietoisissa mielenosissa.
Ensivaikutelmaa voi muuttaa tai tarkistaa, mutta se vaatii sitten jotain konkreettista todistusta.
Noista sekunneista en tiedä, mutta kyllä se nopeasti syntyy. Tuollainen ensivaikutelma ei tietenkään ole mitenkään analyyttinen, vaan lähinnä pelaa mieltymysasteikolla: kiva - ei kiva / uhkaava - ei uhkaava / seksikäs - ei seksikäs jne, tms. - rapiskarpalo
kertoo vain ja ainoastaan ensivaikutelman luojan omat toiveet, pelot ja ennakkoluulot, jotka nousevat aikaisemmista kokemuksista/tekemisistä.
Sikäli en usko kenenkään kykenevän kenestäkään tekevän pysyviä päätelmiä muutamien minuuttien perusteella. Paitsi omat pään sisäiset maailmamme ja havainnot siisti, epäsiisti, haiseva...
Ihmisen sen hetkisen olevasta roolista voimme luoda joitakin päätelmiä ja mielentilasta yms.väsynyt, vihainen... päätelmiä. Tarkoitan sitä että hyvin vaikeaa meidän on ensivaikutelmien perusteella päätellä millainen ihminen on kotonaan jos tapaamme ihmisen virallisessa työympäristössä esim.joku opettaja on jonkun opiskelijan mielestellä hemmetin tiukka ja ärsyttävä, mutta kun asiat eivät liitykään kouluun ja opiskeluihin eli työympäristöön, niin opettaja onkin rento/huumorintajuinen.
Itse en usko ensivaikutelmiin enkä niitä tee. Sittenkin kun olen jostain luonut rooliminän, niin en usko ihmisen välttämättä joka roolissaan olevan samanlainen. Roolejahan meillä kaikilla on riippuen ympäristöstä joissa olemme/toimimme. tulee selvyys millainen henkilö on.
Joskus ensivaikutelma on pitänyt paikkansa, toisinaan ei.- Papeete1
Muodostan ensivaikutelman ja yleensä myös mielipiteeni henkilöistä ekan parin minuutin aikana. Yleensä jos inhoan jotain ns. ensi silmäyksellä, niin sitä on hankala muuttaa eikä yleensä ole tarviskaan. Kyllä ne vastenmielisinä pysyy. Mukavat taas saattaa hyvinkin hätäseen lentään sinne ällöporukkaan eli pystyy siinä kohtaa muuttaan ihan hienosti.
- Koppava Horo
ainakin minun kohdallani. Minun ensivaikutelmani on todella helppo todistaa vääräksi ja muutan mieltäni kyllä nopeastikin.
En usko ensivaikutelmaan, koska se perustuu yleensä vain ulkonäköön. - tstorotta
että ensivaikutelma antaa kuvan siitä minkälainen ihminen todellisuudessa on. Ikävä kyllä sitä kuitenkin olettaa ihmisen olevan sellainen, millaisen kuvan ihmisestä on ensitapaamisella saanut. Kokemuksia... Nooh, ujosta ihmisestä olen joskus saanut ylpeän kuvan. Vastaillut lyhyesti katsomatta silmiin ym. Ja olen myös ystävystynyt ihmisten kanssa, joiden olen ensitapaamisen jälkeen olettanut olevat ihan toiselta planeetalta kuin itse olen.
Mä "jouduin" ammattikoulussa sellasen mimmin luokalle jota inhosin koko peruskoulun ajan, pidin koppavana ja diivana enkä yksinkertaisesti voinu sietää. Ammattikoulussa väkisinkin tutustuttiin paremmin ja nyt kyseinen neiti on meidän lasten kummi ja mun ehdottomasti läheisin ystävä, eikä tippaakaan todellisuudessa koppava saatika diiva. :)
- tstorotta
NtiBebs kirjoitti:
Mä "jouduin" ammattikoulussa sellasen mimmin luokalle jota inhosin koko peruskoulun ajan, pidin koppavana ja diivana enkä yksinkertaisesti voinu sietää. Ammattikoulussa väkisinkin tutustuttiin paremmin ja nyt kyseinen neiti on meidän lasten kummi ja mun ehdottomasti läheisin ystävä, eikä tippaakaan todellisuudessa koppava saatika diiva. :)
kokemuksia, mutta työelämästä. Sain yhdestä työkaveristani tosi inhottavan ämmän kuvan. Enkä sitten vuosiin edes antanut hänelle mahdollisuutta näyttää sitä mitä todellisuudessa on. Nyt ollaan hyviä kavereita ja tullaan tosi hyvin toimeen.
Juu kyllä mie uskon sen vaikutuksen tekemiseen ensisilmäyksellä. Mut sit ite teen analyysiä jatkuvasti toisesta...
- mulla se...
Mulla se menee suurinpiirtein siten, että ensivaikutelman ihmisestä luo hyvin voimakkaasti tämän ulkonäkö ja käytöstavat. Jos joku esimerkiksi on hyvin epäsiisti olemukseltaan tai sanoo jotakin erityisen töykeää tai tökeröä ensimmäistä kertaa tavatessa, on mun yleensä hyvin vaikeaa sitä mielikuvaa kys. ihmisestä mielessäni myöhemmin muuttaa.
Toki on tässä iän kerttyessä siitäkin ainakin jotakin oppinut, että jotkut ihmiset ja heidän luonteensa vain ovat ns. hitaammin avautuvia... Aika monta kertaa on käynyt niinkin, että aluksi olen saattanut pitää jotakuta ihmistä porukassa kovinkin umpimielisenä tms. jotenkin muuten erikoisena, mutta kun kys. ihmistä myöhemmin on enemmän oppinut tuntemaan, on hänestä saattanut alkaa pitää paljonkin.
Harvemmin on sitten sellaista käynyt, että olisin myöhemmin alkanut syvällisesti karsastaa jotakuta sellaista ihmistä, joka jo alussa teki muhun huomattavan voimakkaan positiivisen vaikutelman. Jos niin käy, täytyy mulle sellaisessa asiassa yleensä olla kyse jostakin ratkaisemattomasta voimakkaasta suhdekonfliktista, tms. muista sen kys. ihmisen luonteeseen itseensä kuitenkin vähemmän liittyvistä asioista. Siinä mielessä ensivaikutelma kai näyttelee itselleni aika suurtakin roolia siinä, että pidänkö jostakin ihmisestä enemmän vai vähemmän.
Todella voimakasta anti-reaktiota mulle tulee kenestäkään harvemmin, mutta siinä on kyse varmaan jo siitäkin, että sitä jo luontaisesti kuitenkin välttelee sellaista seuraa, joka ei ollenkaan matsaa omaan ihmiskäsitykseen ja luonnemieltymyksiin. Toki tietysti esimerkiksi kaduilla ja julkisissa tiloissa kohtaan paljonkin myös epämiellyttävän oloisia ihmisiä, mutta ei sellaisten kanssa henkilökohtaisesti aikaa tule vietettyä (onneksi). Ja suurimmaksi osaksi olen aina tullut hyvin toimeen monenlaisten ihmisten kanssa. Jostakin pitää ehkä enemmän, jostakin vähemmän ja joku ihminen saattaa jätttää aika neutraaliksikin, mutta yleensä melkein jokaisesta ihmisestä on mahdollista ns. "kaivaa" niitä positiivisia puolia, ja pitää hänestä sitä kautta. Kyl mul vaatii paljon enemmän ja kauemman aikaa ennenkuin seisomaan alkaa. Naiset ny kostuu joskus ihan sekunnissa.
- Michiko_
Muistelin tässä edesmennyttä ystävääni. Kun juttelimme ensimmäistä kertaa, tappelimme kuin kissa ja koira :-D Sitten teimme sovinnon ja meistä tuli ystäviä.
Miehestäni ei tullut erikoista ensivaikutelmaa, koska olin kiinnostunut hänen kaveristaan. Toki korkea älykkyysosamäärä oli helppo havaita. Meidän piti tuntea 2 vuotta ennen kuin huomasimme, että meistä voisi tulla pariskunta.- dayum
"Meidän piti tuntea 2 vuotta ennen kuin huomasimme, että meistä voisi tulla pariskunta."
Missä vaiheessa huomasit että olet kiinnostunut hänestä?
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h362499- 1282313
- 1582054
- 371771
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue201688- 321121
- 511037
- 86995
Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."
Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To24942- 114904