Kirjoittelenpa tässä omasta kokemuksesta noiden lihan palvaamisen hävikistä.
Normaalisti vien noin 20 kg kylmäsavustukseen ja savustettua lihaa palautuu noin 8 kg ..
Onko tosi että kylmäsavustuksessa lihan hävikki on noin suuri. Kyseessä pääsääntöisesti paisti liha.
Palvaamot
7
2765
Vastaukset
- nestettä poistuu
aika paljon!
Olisit tyytyväinen että saat edes kahdeksan kiloa...
Itse olen saanut vain 20kilosta takaisin vain 6,5kg!- mettäpäästhäinen
Laavussa (kodassa)itse savustettu lämminsavuliha monin verroin parempaa. Eikä ole tuollaista hävikkiä. Tai oikeastaan on kun "täytyy" jatkuvasti maistella onko passseli suola ym...
- ei pidä paikkaansa
Jos viet noin 20 kg niin kyllä lopputulos on , että sitä pitäisi tulla n 9-11 kg takaisin.
Tai sitten palvaamo pidättää osan itsellään ns provikaksi ja myy ne sitten tiskillään hyväälä hinnalla eteenpäin. Helppoa kuin mikä.
Toinen vaihtoehto , että lihat ovat menneet sekaisin. Mutta miten sen todistat.
- vuoden
kokemuksella kylmäsavumakkaraa porosta tehty. Hävikki on ollut noin 25% viedystä lihasta ja se on normaalia nestehävikkiä. Toki lihani leikkaa ennen sinne vientiä ammatti lihanleikkaaja, joten siellä paikanpäällä lihaani ei tarvitse enää käsitellä ja "ruotia ns. huonoa lihaa" pois! Eli se mitä määrä siellä punnitaan viedessä on noin 25% pienempi hakiessa. Ja tarkka olen minäkin arvokkaasta lihasta.
- keko
vien lihaa palvaukseen esim,50 kg .saan noin 40kg takaisin,pitää maksaa silti koko erä 50kg teen oman palvaamon
- Laitoinkotipalvaamon
On se vain kumma homma että jos kotona palvaa lihat niin hävikki ei ole lähellekkään sitä luokkaa mitä palvaamoissa on. Osa palvaajista ei ole rehellisiä ja vetää välistä, se on satavarma juttu.
- palvaari
Joo. Itse aloin viemään palasina sinne ja laskin palaset, että täsmäsi lukumäärä palautuksinakin. eikä ollut noin iso hävikki...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857505- 965424
- 2614669
- 444555
- 643302
- 502728
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222378- 512362
Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292352- 412214