Teollisuus on alkanut jo kilvan lomauttaa ja irtisanoa väkeä. Työttömyyden ennustetaan lisääntyvän ainakin vuoteen 2010 saakka, jolloin se olisi huipussaan.
Nyt hallituksella ja eritoten Kokoomuksella olisi tilaisuus näyttää, miten työttämyys hoidetaan pois ilman tempputyöllistämistä, mitä Katainen vaalien alla voimakkaasti kritisoi. Näytön paikka tuli nopeammin kuin osattiin arvatakaan. Valitettavasti.
Näytön paikka
98
1900
Vastaukset
- Teetkö vai itket ja teet?
http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto.shtml/arkistot/kotimaa/2007/03/509011
- varoittaa...
että ei saa siirtää veronmaksajien rahoja työllistämiseen. Olen samaa mieltä, että ei duunarin kannata maksaa toiselle työttömälle duunarille elämistä, vaan työttömyysturvaa on heikennettävä niin se työllistää parhaiten.
- Työttömyysturvan heikentämi...
Onko työllä ja toimeentulolla mitään korrelaatiota keskenään, vai onko työ itseisarvo?
- on se...
Työttömyysturvan heikentämi... kirjoitti:
Onko työllä ja toimeentulolla mitään korrelaatiota keskenään, vai onko työ itseisarvo?
että sillä ei olisi vaan toimeentulon saisi, oli sitten töissä tai ei.
Tai sitten ihminen olisi työpaikalla tuottamatta mitään niin silti palkka juoksisi. :) - ...
on se... kirjoitti:
että sillä ei olisi vaan toimeentulon saisi, oli sitten töissä tai ei.
Tai sitten ihminen olisi työpaikalla tuottamatta mitään niin silti palkka juoksisi. :)...
- Ideologiastako väännät?
on se... kirjoitti:
että sillä ei olisi vaan toimeentulon saisi, oli sitten töissä tai ei.
Tai sitten ihminen olisi työpaikalla tuottamatta mitään niin silti palkka juoksisi. :)http://www.yle.fi/uutiset/talous/oikea/id107185.html
Helpottiko oloasi? - Uusi-Ukki
Ideologiastako väännät? kirjoitti:
http://www.yle.fi/uutiset/talous/oikea/id107185.html
Helpottiko oloasi?Mihin toimenpiteisiin ryhtyy tämä Kokoomuksen kova poika, Jorma Ollila, siitä on pojat leikki pois, kun Maailmanlaajuinen Lama pukkaa täydellä voimalla noin vuoden päästä Suomeen.
Mihin helvetiaan me sijoitamme nämä kymmenet sadattuhannet miehet ja Naiset, jotka nyt tuijottavat työkseen tietokonepäätteitä. Sieltä päätteeltä kun ei ole muuta luettavaa, kohta kuin taas Yt-neuvottelut luottamushenkiloille Johtajan huoneessa.
Tänään juuri ilmoitettiin, että tämä Oulunpuolen tehdas sai vielä jatkoluvan, mutta kuinka kayvaksi, jos Singaporen kauppa hyytyy niin sille ei tämä Kokoomuksen yli-ihminen Jorma Ollilakaan voi mitään. - tekisit?..
Uusi-Ukki kirjoitti:
Mihin toimenpiteisiin ryhtyy tämä Kokoomuksen kova poika, Jorma Ollila, siitä on pojat leikki pois, kun Maailmanlaajuinen Lama pukkaa täydellä voimalla noin vuoden päästä Suomeen.
Mihin helvetiaan me sijoitamme nämä kymmenet sadattuhannet miehet ja Naiset, jotka nyt tuijottavat työkseen tietokonepäätteitä. Sieltä päätteeltä kun ei ole muuta luettavaa, kohta kuin taas Yt-neuvottelut luottamushenkiloille Johtajan huoneessa.
Tänään juuri ilmoitettiin, että tämä Oulunpuolen tehdas sai vielä jatkoluvan, mutta kuinka kayvaksi, jos Singaporen kauppa hyytyy niin sille ei tämä Kokoomuksen yli-ihminen Jorma Ollilakaan voi mitään.Demari vain tiedottaa, mitä v..un hyötyä siitä on?
- valmiina ollaan
Uusi-Ukki kirjoitti:
Mihin toimenpiteisiin ryhtyy tämä Kokoomuksen kova poika, Jorma Ollila, siitä on pojat leikki pois, kun Maailmanlaajuinen Lama pukkaa täydellä voimalla noin vuoden päästä Suomeen.
Mihin helvetiaan me sijoitamme nämä kymmenet sadattuhannet miehet ja Naiset, jotka nyt tuijottavat työkseen tietokonepäätteitä. Sieltä päätteeltä kun ei ole muuta luettavaa, kohta kuin taas Yt-neuvottelut luottamushenkiloille Johtajan huoneessa.
Tänään juuri ilmoitettiin, että tämä Oulunpuolen tehdas sai vielä jatkoluvan, mutta kuinka kayvaksi, jos Singaporen kauppa hyytyy niin sille ei tämä Kokoomuksen yli-ihminen Jorma Ollilakaan voi mitään.Lama pukkaa kuin myskytuuli, kun se tulee maailmalta. Me ollaan kuin lastu laineilla, mutta pidetään oma vene suorassa
- heinäluoma
Uusi-Ukki kirjoitti:
Mihin toimenpiteisiin ryhtyy tämä Kokoomuksen kova poika, Jorma Ollila, siitä on pojat leikki pois, kun Maailmanlaajuinen Lama pukkaa täydellä voimalla noin vuoden päästä Suomeen.
Mihin helvetiaan me sijoitamme nämä kymmenet sadattuhannet miehet ja Naiset, jotka nyt tuijottavat työkseen tietokonepäätteitä. Sieltä päätteeltä kun ei ole muuta luettavaa, kohta kuin taas Yt-neuvottelut luottamushenkiloille Johtajan huoneessa.
Tänään juuri ilmoitettiin, että tämä Oulunpuolen tehdas sai vielä jatkoluvan, mutta kuinka kayvaksi, jos Singaporen kauppa hyytyy niin sille ei tämä Kokoomuksen yli-ihminen Jorma Ollilakaan voi mitään.remmissä, niin työpaikat vain lisääntyisivät. Naurua, pierua ja karjuntaa, niin kuin sonnarilla.
- varma.kosto
... kirjoitti:
...
Eli varastavat veronmaksajien ja eläkerahastojen varat! On niin saatanan kivaa pelata uhkapeliä toisten varoilla! Minäkin haluaisin pelata nettipokeria, jos sais toisten varat käyttöön.
Tämä on sitä pahinta porvarien "sosialisointia"! - Obs1
Uusi-Ukki kirjoitti:
Mihin toimenpiteisiin ryhtyy tämä Kokoomuksen kova poika, Jorma Ollila, siitä on pojat leikki pois, kun Maailmanlaajuinen Lama pukkaa täydellä voimalla noin vuoden päästä Suomeen.
Mihin helvetiaan me sijoitamme nämä kymmenet sadattuhannet miehet ja Naiset, jotka nyt tuijottavat työkseen tietokonepäätteitä. Sieltä päätteeltä kun ei ole muuta luettavaa, kohta kuin taas Yt-neuvottelut luottamushenkiloille Johtajan huoneessa.
Tänään juuri ilmoitettiin, että tämä Oulunpuolen tehdas sai vielä jatkoluvan, mutta kuinka kayvaksi, jos Singaporen kauppa hyytyy niin sille ei tämä Kokoomuksen yli-ihminen Jorma Ollilakaan voi mitään.tarkoitat. Kymmenet sadattuhannet kai tarkoittavat miljoonia vai oletko keksinyt uuden matematiikan. Näyttää sinullekin olevan tärkeämpää iloitseminen porvarihallituksen ongelmista kuin ihmisten hyvinvointi. Kun Jorma Ollila on viimeksi ollut poliittinen, hän on ollut keskustalainen, mutta sillä ei ole mitään merkitystä. Tiedätkö muuten, miten Nokialle olisi käynyt ilman Jorma Ollilaa. Jos duunarit olisivat saaneet päättää, se olisi ensin yrittänyt tehdä WC-paperia, kaapeleita, auton renkaita ja Nokian nuoriso-ohjaajia eli poliisin panppuja ja sitten ajautunut konkurssiin. Kiitäisit Jorma Ollilaa ja Kallasvuota siitä, että Nokia on vielä olemassa ja toimii voimakkaasti Suomessa. Olen usein sinua kehunut, mutta myt häpeän eteläpohjalaisena sitä, että sinäkin olet sieltä kotoisin.
- Tullihuijari?
Obs1 kirjoitti:
tarkoitat. Kymmenet sadattuhannet kai tarkoittavat miljoonia vai oletko keksinyt uuden matematiikan. Näyttää sinullekin olevan tärkeämpää iloitseminen porvarihallituksen ongelmista kuin ihmisten hyvinvointi. Kun Jorma Ollila on viimeksi ollut poliittinen, hän on ollut keskustalainen, mutta sillä ei ole mitään merkitystä. Tiedätkö muuten, miten Nokialle olisi käynyt ilman Jorma Ollilaa. Jos duunarit olisivat saaneet päättää, se olisi ensin yrittänyt tehdä WC-paperia, kaapeleita, auton renkaita ja Nokian nuoriso-ohjaajia eli poliisin panppuja ja sitten ajautunut konkurssiin. Kiitäisit Jorma Ollilaa ja Kallasvuota siitä, että Nokia on vielä olemassa ja toimii voimakkaasti Suomessa. Olen usein sinua kehunut, mutta myt häpeän eteläpohjalaisena sitä, että sinäkin olet sieltä kotoisin.
Uskotko tosiaan, että jonkun yrityksen menestys on yhden (2) miehen ansiota? Taidat olla vähän simppeli.
- Obs1
Obs1 kirjoitti:
tarkoitat. Kymmenet sadattuhannet kai tarkoittavat miljoonia vai oletko keksinyt uuden matematiikan. Näyttää sinullekin olevan tärkeämpää iloitseminen porvarihallituksen ongelmista kuin ihmisten hyvinvointi. Kun Jorma Ollila on viimeksi ollut poliittinen, hän on ollut keskustalainen, mutta sillä ei ole mitään merkitystä. Tiedätkö muuten, miten Nokialle olisi käynyt ilman Jorma Ollilaa. Jos duunarit olisivat saaneet päättää, se olisi ensin yrittänyt tehdä WC-paperia, kaapeleita, auton renkaita ja Nokian nuoriso-ohjaajia eli poliisin panppuja ja sitten ajautunut konkurssiin. Kiitäisit Jorma Ollilaa ja Kallasvuota siitä, että Nokia on vielä olemassa ja toimii voimakkaasti Suomessa. Olen usein sinua kehunut, mutta myt häpeän eteläpohjalaisena sitä, että sinäkin olet sieltä kotoisin.
Täytyy lisäksi myöntää, että Etelä-Pohjanmaalta on tullut vain surkeita demareita. Kaikki merkittävät ihmiset ovat olleet joko kepulaisia (Santeri Alkio, Artturi Leinonen tm.) yai kokoomuslaisia (Vaasan Jaakkoo, Pater Johannes ym.)
- Obs1
Tullihuijari? kirjoitti:
Uskotko tosiaan, että jonkun yrityksen menestys on yhden (2) miehen ansiota? Taidat olla vähän simppeli.
päättää lopullisesti yksi mies. Tähän asti Nokia on onnistuntut, kunhan pääsi eroon Kalle Isokalliosta ja Simo Vuorilehdosta. Kallasvuo on jo päässyt eroon tuosta naurettavasta tullirikoksesta ja osoittanut loistavaa johtamiskykyä
- "Lähes" samaa mieltä
Obs1 kirjoitti:
päättää lopullisesti yksi mies. Tähän asti Nokia on onnistuntut, kunhan pääsi eroon Kalle Isokalliosta ja Simo Vuorilehdosta. Kallasvuo on jo päässyt eroon tuosta naurettavasta tullirikoksesta ja osoittanut loistavaa johtamiskykyä
Espoon yksikkö alas ja seitsemällesadalleviidellekymmenelle potkua perseeseen. Lisää mainioita mielipiteitä, pliis!
- Obs1
"Lähes" samaa mieltä kirjoitti:
Espoon yksikkö alas ja seitsemällesadalleviidellekymmenelle potkua perseeseen. Lisää mainioita mielipiteitä, pliis!
on ollut liian pieni ja kaukana markkinoista. Käyttäisin tyäöäenliikkeen vanhaa laulua: Kauhea joskin on puhdidtustyömme, ihmisten onnen on ehtona se.
- Minä vaan
Kun vientikysyntä vähenee, se merkitsee, että teollisuus vähentää työpaikkoja, kun kaikkien palkkojen maksuun ei saada rahaa tuotteiden myynnistä.
Työllistämispolitiikka on toki pitkäjänteistä toimintaa, jolla on jo kauan pyritty luomaan edellytyksiä sille, että yrityksillä menisi hyvin ja niillä olisi sekä kykyä että halua työllistää työttömiä. Se, että työllisyys edelleen parani vielä rahoituskriisin alkukuukausina, kertoo mitn hallitus on onnistunut.
Kohtuullisen hyvin on onnistuttu myös kemijärvellä ja muillakin paikkakunnilla, joissa paperiteollisuuden rakennemuutos on pannut tehtaita kiinni ja työvoimaa on ollut pakki hallituksen kriisiavunkin kautta saada sijoittumaan kokonaan uusiin ammatteihin.
Se, mitä tämänhetkiset uutiset vaikuttavat, jää nähtäväksi. Osassahan on kyse lomautuksista, osa työpaikoista on aloilta, joilla muut yritykset tarvitsevat väkeä, on mukana suoria irtisanomisikin.
Palkkaveroihin thdyt alennukset alkavat vaikuttaa ensi vuoden puolella, kun ostovoima taas kasvaa ilman, että hintatasoon kohdistuisi uusia paineita. Pitää oletta ja toivoakin, että se saisi aikaan sellaista kysyntää, joka lisää työn tarvetta kotimarkkinayritysten puolella, kun vienti nyt takkuaa ostajien rahapulan vuoksi.
Kaikkein pahintahan olisi, jos ostovoima jäisi niin pieneksi, että palvelualojen kysyntä alkaisi taantua. Silloin meillä vasta lama alkaisi ja se syöksykierre olisi ihan itse aiheutettu.
Paljon on Katainen sanut aikaan siitä, miten thottomasti Filatov tyällistämisrahoja käytti kierrättämällä väkeä työnhakukoulutukseta toiseen kikkakonsultteja lihottaen.- Uusi-Ukki
Mitä filatoviin tulee, juuri näin hän kierrätti silloin aikoinaan ihmisiä, mutta veikkaampa , että Katainen vaikka onkin tarmokas ja ehkä Fiksukin ministeri, ei pysty pitämään Suomen työttömyyttä yllä.
Juuri tuossa toisella korvallani uutisista kuulin, Lama iskee vasta täydellä Suomeen kaksituhatta kymmenen, no sehän onkin jo kohta vuoden päästä kuten minäkin ennustin, näinhän se menee valitettavasti.
Silloin on tämänkin Hallituksen väistyttävä, maamme tilanne on sellainen, että mikään Poliittinen puolue ei silloin ala vastuunkantajaksi. Virkamieshallitus on silloin ainoa mahdollisuus, luulisin, että näin tulee käymään. - EINARI.P
Sanot kirjoituksessasi, "Paljon on Katainen saanut aikaan".
Toivon että esität luettelon Kataisen toimista työllisyyden parantamiseksi ja niiden toimenpiteiden vaikutuksista, ihan noin konkreettisesti. Sillä minun käsitykseni mukaan työllisyyden parantuminen on noususuhdanteen ansiota, eikä Kataisen.
Mutta jos esität jotain muuta "faktaa" (väitteet eivät riitä) ja pystyt sen todeksi todistamaan, niin palataan asiaan. Tempputyöllistämisen sijaan on siis toivotalkoita. Kun kaikki toivomme yhdessä oikein kovasti, niin työttömyys väistyy.
- aina olla
Mielipidepankki kirjoitti:
Tempputyöllistämisen sijaan on siis toivotalkoita. Kun kaikki toivomme yhdessä oikein kovasti, niin työttömyys väistyy.
Lisäksi ei pidä maalata piruja seinille, eli totuutta ei saa kertoa kansalaisille, muuten se masentuu.
Lamakin johtuu vain siitä, että sosialistimedia on pelotellu ihmiset niin, että ne ei uskalla viettää kulutusjuhlaa. - Minä vaan
Mielipidepankki kirjoitti:
Tempputyöllistämisen sijaan on siis toivotalkoita. Kun kaikki toivomme yhdessä oikein kovasti, niin työttömyys väistyy.
Oletan, että huomasit viittaukset hallituksen toimiin, mm. veropolitiikkaan, joilla kysyntää aktivoidaan työllisyyden ylläpitämisksi.
Oletan, että tiedät hallituksen lykänneen julkisia investointeja, etenkin rakentamista juuri tällaiseen hetkeen työllisyyden ylläpitämisen vuoksi.
Nämä eivät ole temppuja, joten toivotan yhdessä, että muuta ei tarvittaisi. - (::::::)
EINARI.P kirjoitti:
Sanot kirjoituksessasi, "Paljon on Katainen saanut aikaan".
Toivon että esität luettelon Kataisen toimista työllisyyden parantamiseksi ja niiden toimenpiteiden vaikutuksista, ihan noin konkreettisesti. Sillä minun käsitykseni mukaan työllisyyden parantuminen on noususuhdanteen ansiota, eikä Kataisen.
Mutta jos esität jotain muuta "faktaa" (väitteet eivät riitä) ja pystyt sen todeksi todistamaan, niin palataan asiaan.Kun työllisyys parantuu, se on hallituksen toimien ansiota. Kun menee huonosti, niin se on suhdanteiden vika. Joskus syntipukki löytyy jopa oppositiosta joka on maalannut niin paljon piruja seinille että hallituksen hyvä politiikka ei tule huomatuksi ja ihmiset lakkaavat törsäämästä.
Lomautetuilla ja lopputiliuhan alla olevilla ei kyllä ole syytäkään törsätä. Lopputilin saaneilla ei ole enää varaa.
Vanhanen ja Katainen sanoivat vielä vähän aikaa sitten, ettei Suomella ole mitään hätää. "Taantuma vain hipaisee Suomea". Minusta se kertoo kaiken hallituksen varautumisesta tulevaisuuteen ja kyvykkyydestä reagoida taloudelliseen tilanteeseen.
Ja milläpä hallitus mitään millekään asialle tekisi, kun "tempputyöllistämistä" ei saa harrastaa.- työllisyydestä
on kuin hepo veteen kakkisi. lipponen ei saanut omana aikanaan mitään aikaiseksi, filatov keksi orjalain jne.
Älä viitsi sinäkään lässyttää kun et tääs tästäkään mitään käsitä. oppimiseksi kirjoitti:
Työvoimatoimistot eivät saa täyttää avoimia virkoja, koska niiden pitää täyttää valtion tuottavuusohjelman vaatimukset. Samaan aikaan työttömien asiakkaiden määrä kasvaa koko ajan.
Pelkästään se seikka, ettei tosiasioita myönnetä, kertoo hallituksen kyvyttömyydestä reagoida muuttuviin olosuhteisiin.- varma.kosto
Ja luoda vain toivoa ihmisille! Vois Katainen ja Vanhanen mennä vaikka Espoon Siemens Netforgin tehtaalle sitä toivottamaan. 750 ihmistä odottaa!
- Obs1
tarkoittaa kansatuotteen supistumista. Saattaa se vielä tullakin, kun demarit sitä kieli pitkällä odottavat ja yrittävät kansaa siihen innostaa. Mutta minä ainakin olen erittäin tyytyväinen, että demarit eivät ole hallituksessa viemässä meitä ehdin tahdoin lamaan.
- hyvääkin...
Nyt kannattaa myydä ja valmistaa köyttä ja ruumisarkkulautoja.
- paikallaan
Lama karsii bisnesmaailmaa niin, että hyvät jää ja heikot kaatuu.
Se on pitkän päälle tervettä, kun yhteiskunta hoitaa ne työntekijät, jotka ovat jonkin aikaa työnhaussa uudelle alalle.
- kysyn vaan
Sinua on monet taas kehuneet palstan parhaimpiin kuuluvaksi kirjoittajaksi.
Sinä tulet ja pamautat vastineeksi lapsellinen avauksen, miksi? Koettaisit edes jollain lailla pitää tasosi.
Sinä tiedät varsin hyvin miksi vientiteollisuus nyt lomauttaa, miksi metsäteollisuus supistaa, miksi konepajatuotteet ei mene kaupaksi.
Tämä hallitus on joutunut osalliseksi jo muutamaan merkittävään työpaikkojen järjestelyyn. Jos vertaa aimepien hallitusten toimiin, voi vaikkapa Voikkaan tarinaa pitää menestyksenä. Ja siellä entisessä sellutehtaassa nyt käämitettävät moottorit menevät alalle jolla uskoisi olevan taantumasta huolimatta hyvä tulevaisuuskuva.
Työllisyyttä ei hoideta siivoamalla tilastoja kuten Filatov teki, vaan luomalla edellytyksiä työpaikkojen syntyyn. Siinä hallitus on tähän saakka onnistunut, mutta nyt haaste on moninkertainen. Silti ei pidä mennä temppujen linjalle jossa työttömiä vain koulutetaan ja kurssitetaan, vaan on aktiivisesti löydettävä uusia työmahdollisuuksia. Siinä touhussa luulisi demareilla olevan muutakin tekemistä kuin ala-arvoinen räksytysMitä lapsellista avauksessani? Minusta kyse on vakavasta asiasta. Eikös se tulosvastuu ole nyt oikein muotisana? Jäädään vaan rauhassa odottelemaan, millaisia tuloksia hallitus saa aikaan. Kuten aiemmin sanoin, nyt tuli näytön paikka. Jos hallitus tässä onnistuu täyttämään tehtävänsä, se toki ansaitsee siitä kiitoksen. Jos ei onnistu - mitä se sitten ansaitsee?
- Minä vaan
Mielipidepankki kirjoitti:
Mitä lapsellista avauksessani? Minusta kyse on vakavasta asiasta. Eikös se tulosvastuu ole nyt oikein muotisana? Jäädään vaan rauhassa odottelemaan, millaisia tuloksia hallitus saa aikaan. Kuten aiemmin sanoin, nyt tuli näytön paikka. Jos hallitus tässä onnistuu täyttämään tehtävänsä, se toki ansaitsee siitä kiitoksen. Jos ei onnistu - mitä se sitten ansaitsee?
Miksi yrität antaa kuvan, että työllistämispolitiikka olisi pelkkää reagointia median uutisiin, joissa ilmoitetaan irtisanomisista ja lomautuksista. Hehkutat mielikuvaa, että hallituksen töytyisi nyt tulla työllisyypoliittisilla ilmoituksillaan vastaamaan näihin uutisiin, kun puhut "näytön paikasta".
Kyllä sinäkin tiedät, että työllisyyspolitiikka on paljon pitkäjänteisempää. Työttömyyshän on alentunut tämänkin hallituksen aikana koko ajan, alenti vielä rahoituskriiin alkukuukausinakin hyvin selvästi. samaan aikaan on monella toimialalla ollut pulaa henkilökunnasta jopa niin, että noiden alojen kasvu on hidastunut.
Tunnet hyvin veropolitiikan. Olet itsekin siitä kirjoittanut. Tunnet myös, mitä julkisten investointien ja julkisen kulutuksen kasvattamiseksi tehdään.
Ivallinen sarkasmisi alkaa tuntua hieman heppoiselta provokaatiolta, mun sille ei oikein löydy kunnollista asiapohjaa. - TOVERI KATAINEN
Mielipidepankki kirjoitti:
Mitä lapsellista avauksessani? Minusta kyse on vakavasta asiasta. Eikös se tulosvastuu ole nyt oikein muotisana? Jäädään vaan rauhassa odottelemaan, millaisia tuloksia hallitus saa aikaan. Kuten aiemmin sanoin, nyt tuli näytön paikka. Jos hallitus tässä onnistuu täyttämään tehtävänsä, se toki ansaitsee siitä kiitoksen. Jos ei onnistu - mitä se sitten ansaitsee?
Ovat aloittaneet SUURET "TYÖLISTÄMIS" TALKOOT KONSULTINA TOIVO tulevaisuuden suuruus,ehkä tuleva pääministeri.
Minä vaan kirjoitti:
Miksi yrität antaa kuvan, että työllistämispolitiikka olisi pelkkää reagointia median uutisiin, joissa ilmoitetaan irtisanomisista ja lomautuksista. Hehkutat mielikuvaa, että hallituksen töytyisi nyt tulla työllisyypoliittisilla ilmoituksillaan vastaamaan näihin uutisiin, kun puhut "näytön paikasta".
Kyllä sinäkin tiedät, että työllisyyspolitiikka on paljon pitkäjänteisempää. Työttömyyshän on alentunut tämänkin hallituksen aikana koko ajan, alenti vielä rahoituskriiin alkukuukausinakin hyvin selvästi. samaan aikaan on monella toimialalla ollut pulaa henkilökunnasta jopa niin, että noiden alojen kasvu on hidastunut.
Tunnet hyvin veropolitiikan. Olet itsekin siitä kirjoittanut. Tunnet myös, mitä julkisten investointien ja julkisen kulutuksen kasvattamiseksi tehdään.
Ivallinen sarkasmisi alkaa tuntua hieman heppoiselta provokaatiolta, mun sille ei oikein löydy kunnollista asiapohjaa.Sovitaan vaikka että seuraaviin vaaleihin saakka. Tiedät varmaan miten vaaleissa käy, jollei siihen mennessä pysty vastaamaan huutoon. Minä voin odottaa loputtomiin, kansa ei.
- Minä vaan
Mielipidepankki kirjoitti:
Sovitaan vaikka että seuraaviin vaaleihin saakka. Tiedät varmaan miten vaaleissa käy, jollei siihen mennessä pysty vastaamaan huutoon. Minä voin odottaa loputtomiin, kansa ei.
Aikaa täsä tarvitaankin, koska kaikki ennustukset siitä, mitä lähivuosina tapahtuu, ovat hyvin epätarkkoja ja -varmoja.
Soros näytti olettaneen, että luottokriisin pohja on nyt saavutettu ja luottamus pankkeihin on jo alkanut palata. Tämä voi merkitä vientikysynnän nopampaa toipumista, mitä tähän mennessä on ennustettu.
Hallituksen jo kiinnilyömät palkkaverojen alennukset ja julkisen rakentamisen toteutukset luovat myös työtä, joten ei sinunkaan kannata pelkästään toivotalkoista vinoilla. - varma.kosto
Minä vaan kirjoitti:
Aikaa täsä tarvitaankin, koska kaikki ennustukset siitä, mitä lähivuosina tapahtuu, ovat hyvin epätarkkoja ja -varmoja.
Soros näytti olettaneen, että luottokriisin pohja on nyt saavutettu ja luottamus pankkeihin on jo alkanut palata. Tämä voi merkitä vientikysynnän nopampaa toipumista, mitä tähän mennessä on ennustettu.
Hallituksen jo kiinnilyömät palkkaverojen alennukset ja julkisen rakentamisen toteutukset luovat myös työtä, joten ei sinunkaan kannata pelkästään toivotalkoista vinoilla.nykyinen hallitus on käynnistänyt! Minä en tiedä tällä haavaa yhtään!
- kerrotakaan..
varma.kosto kirjoitti:
nykyinen hallitus on käynnistänyt! Minä en tiedä tällä haavaa yhtään!
ei siellä jarrumiehiä tarvita eikä niihin hommiin hullujenhuoneelta ketään haeta!
- vahvistit vielä
Mielipidepankki kirjoitti:
Mitä lapsellista avauksessani? Minusta kyse on vakavasta asiasta. Eikös se tulosvastuu ole nyt oikein muotisana? Jäädään vaan rauhassa odottelemaan, millaisia tuloksia hallitus saa aikaan. Kuten aiemmin sanoin, nyt tuli näytön paikka. Jos hallitus tässä onnistuu täyttämään tehtävänsä, se toki ansaitsee siitä kiitoksen. Jos ei onnistu - mitä se sitten ansaitsee?
Vahvistat vielä tuon johon vastasit.
Miksi? Miksi tuollainen lapsellisuus kaltaiseltasi asioita ymmärtävältä?
Ruotsi selvisi edellisestä lamasta pintanaarmuilla. Meillä huudettiin silloin Ruotsin mallia, velkaelvytystä. Nyt meillä on mahdollisuus selvitä pienillä naarmuilla tästä talouden myrskystä.
Muistellaanpas vajaan kahden vuoden takaista vaalikeskustelua. SDP vaati silloin veroalesta luopumista ja julkistenpalveluiden lisäämistä. Kokoomus kannatti veroalea ja palveluiden maltillista lisäämistä. SDP:n mallin laskettiin olevan pari miljardia kalliimpi, tai siis kahden miljardin veroale olisi jäänyt antamatta.
Hallituksella on nyt, tilanteen niin vaatiessa, mahdollisuus perua suunnitellut veroalet, mutta kuitenkin niin, ettei näin yhteiskunnan kassaan tulevia rahoja ole sidottu vaan ne voidaan kohdistaa esim. työllisyyteen niillä aloilla tai alueilla joissa ongelmat muodotuvat pahimmiksi.
Meillä on nyt paljon enemmän keinoja ja toimintaedellytyksiä kuin edellisessä lamassa jossa julkisia palveluja jouduttiin vain leikkaamaan. Siispä edellytyksemme ovat hyvät selvitä vähemmällä kuin moni muu eurooppalainen valtio, Ruotsi mukaan lukien. Kiitos vastuullisen politiikan jota tämä ja edeltävät hallitukset ovat harjoittaneet. Oli hyvä ettei denareiden suunnanmuutos johtanut hallitukseen, sillä silloin olisimme pahemmassa pulassa
- paha paikka
Kataisen pitää kutsua Filatov takaisin pyörittämään kursseja, joissa uudet työttömät opetetaan kirjoittamaan työhakemuksia.
Se toimi demarihallituksissa, niin toimii se nytkin. - Obs1
kovin hämmästyttävää kuinka iloinen sinä olet huonoista ajoista. Minä kyllä olen myös iloinen, mutta aivan toisesta syystä. Siitä, että ykkössosiaalitantta Filatov ei ole hallituksessa tempputyöllistämässä. Hänhän ei uskaltanut tehdä mitään, joka olisi loukannut SAK:ta. Minä nyt uskon, että hallitus ei tähän helpolla sorru.
Mistä päättelet, että olisin iloinen huonoista ajoista? Katainenhan syytti Filatovia tempputyöllistämisestä. Minä nyt vain kerroin, että Kataiselle aukeni nyt mahdollisuus osoittaa vaihtoehtoinen tapa hoitaa työttömyys kuntoon. Nähdään sitten, miten Katainen onnistuu vai käykö niin, että sinun pitää sanoa seuraavallakin hallituskaudella, että olet iloinen, ettei ainakaan Katainen ole enää työllistämässä. Odotellaan siis rauhassa tuloksia ja olemme silloin viisaampia.
- pahansuopaisuuden
Mielipidepankki kirjoitti:
Mistä päättelet, että olisin iloinen huonoista ajoista? Katainenhan syytti Filatovia tempputyöllistämisestä. Minä nyt vain kerroin, että Kataiselle aukeni nyt mahdollisuus osoittaa vaihtoehtoinen tapa hoitaa työttömyys kuntoon. Nähdään sitten, miten Katainen onnistuu vai käykö niin, että sinun pitää sanoa seuraavallakin hallituskaudella, että olet iloinen, ettei ainakaan Katainen ole enää työllistämässä. Odotellaan siis rauhassa tuloksia ja olemme silloin viisaampia.
määrää...
Eiköhän se nyt kuitenkin mene niin, että valtio parantaa työllistymisen edellytyksiä ja työnantajat palkkaavat työvoimaa mikäli tarvitsevat ja sen hinta on kohdallaan.
Jos vaihtoehtona on lepäily hyvällä päivärahalla kotona, niin miksi vaivautua?
Valtion omat ja kuntien hankkeet ovat oma lukunsa mutta pelkillä kotimaan touhuilla ei pitkälle pötkitä globaalissa maailmassa. - ei muuta
Mielipidepankki kirjoitti:
Mistä päättelet, että olisin iloinen huonoista ajoista? Katainenhan syytti Filatovia tempputyöllistämisestä. Minä nyt vain kerroin, että Kataiselle aukeni nyt mahdollisuus osoittaa vaihtoehtoinen tapa hoitaa työttömyys kuntoon. Nähdään sitten, miten Katainen onnistuu vai käykö niin, että sinun pitää sanoa seuraavallakin hallituskaudella, että olet iloinen, ettei ainakaan Katainen ole enää työllistämässä. Odotellaan siis rauhassa tuloksia ja olemme silloin viisaampia.
Olet sinä katkera komu, ei muuta voi sanoa.
Näyttää olevan trauma demarien vaalitappioista niin syvää ettei mittaa ei määrää.
Koeta hyvä mies nyt nähdä asiat niin kuin ne on. ei muuta kirjoitti:
Olet sinä katkera komu, ei muuta voi sanoa.
Näyttää olevan trauma demarien vaalitappioista niin syvää ettei mittaa ei määrää.
Koeta hyvä mies nyt nähdä asiat niin kuin ne on.Sinulta taisi mennä vaalikeskustelu EK-vaalien edellä ohi. Siinä Katainen syytti edellistä Vanhasen hallitusta tempputyöllistämisestä. Katainen oli se, joka otti esille työllistämisessä käytetyt virheelliset keinot eli ne hänen nimeämänsä temput. Tällöin on kai luontevaa odottaa, että Kataisella on nyt varastossa sellaisia keinoja uhkaavan työttömyyden hoitamiseksi, ettei niitä voi nimittää vain tempuiksi.
Tähän ei liity millään lailla mikään demarien vaalitappio. Katainenhan arvosteli koko Vanhasen ykköshallitusta.
Miten ne asiat sitten ovat? Mitä näen tässä väärin? Voisitko tarkentaa etkä vain heittää arvuutteluja ilmaan.- Minä vaan
Mielipidepankki kirjoitti:
Sinulta taisi mennä vaalikeskustelu EK-vaalien edellä ohi. Siinä Katainen syytti edellistä Vanhasen hallitusta tempputyöllistämisestä. Katainen oli se, joka otti esille työllistämisessä käytetyt virheelliset keinot eli ne hänen nimeämänsä temput. Tällöin on kai luontevaa odottaa, että Kataisella on nyt varastossa sellaisia keinoja uhkaavan työttömyyden hoitamiseksi, ettei niitä voi nimittää vain tempuiksi.
Tähän ei liity millään lailla mikään demarien vaalitappio. Katainenhan arvosteli koko Vanhasen ykköshallitusta.
Miten ne asiat sitten ovat? Mitä näen tässä väärin? Voisitko tarkentaa etkä vain heittää arvuutteluja ilmaan.Tämä hallitushan on jo ehtinyt toteuttaa omaa työllisyyspolitiikkaansa puolitoista vuotta, eli näyttöjä on annettu. Sinäkin ne olet nähnyt, kun olet seurannut tyällisyystilastoja.
Ymmärräthän sinä hyvin senkin, miten veronalennukset ja julkiset investoinnit liittyvät työllisyyspolitiikkaan.
Varastossaan Kataisella ei kuitenkaan ole sellaisia keinoja, että työttömiä kurssitettaisi laatimaan tatavia työhakemuksia. Ne olivat Filatovin temppuja. - vai onko liian vaikeaa?
Mielipidepankki kirjoitti:
Sinulta taisi mennä vaalikeskustelu EK-vaalien edellä ohi. Siinä Katainen syytti edellistä Vanhasen hallitusta tempputyöllistämisestä. Katainen oli se, joka otti esille työllistämisessä käytetyt virheelliset keinot eli ne hänen nimeämänsä temput. Tällöin on kai luontevaa odottaa, että Kataisella on nyt varastossa sellaisia keinoja uhkaavan työttömyyden hoitamiseksi, ettei niitä voi nimittää vain tempuiksi.
Tähän ei liity millään lailla mikään demarien vaalitappio. Katainenhan arvosteli koko Vanhasen ykköshallitusta.
Miten ne asiat sitten ovat? Mitä näen tässä väärin? Voisitko tarkentaa etkä vain heittää arvuutteluja ilmaan.Sinä tiedät mistä johtuu vientiteolisuuden ongelmat, sinä tiedät mistä johtuu työttömyyden lisääntyminen tulevan vuoden aikana.
Sinä tiedät, että nykyinen hallitus on ajoittanut ensi vuodelle veropäätökset, joilla kysyntää aktivoidaan työllisyyden ylläpitämisksi.
Sinä tiedät hallituksen lykänneen julkisia investointeja, etenkin rakentamista, juuri tällaiseen hetkeen työllisyyden ylläpitämisen vuoksi, ja nyt päättäneen aloittaa mm. ratahankkeita ja tieprojekteja jotka tukevat rakentamisen työllisyyttä.
Kerro meille mitä nuo ylläolevat tarkoittaa. Kerro miksi hallituksen toimet eivät mielestäsi ole sitä työllisyyden hoitoa josta Katainen ennen vaaleja puhui tempputyllistämisen, eli työttömien kurssittamisen ja muun tilastojen siivoamisen, vaihtoehtona.
Jos näet että Katainen ja muu hallitus on toiminut väärin noissa toimissaan niin mikä olisi ollut vaihtoehto - Minä vaan
vai onko liian vaikeaa? kirjoitti:
Sinä tiedät mistä johtuu vientiteolisuuden ongelmat, sinä tiedät mistä johtuu työttömyyden lisääntyminen tulevan vuoden aikana.
Sinä tiedät, että nykyinen hallitus on ajoittanut ensi vuodelle veropäätökset, joilla kysyntää aktivoidaan työllisyyden ylläpitämisksi.
Sinä tiedät hallituksen lykänneen julkisia investointeja, etenkin rakentamista, juuri tällaiseen hetkeen työllisyyden ylläpitämisen vuoksi, ja nyt päättäneen aloittaa mm. ratahankkeita ja tieprojekteja jotka tukevat rakentamisen työllisyyttä.
Kerro meille mitä nuo ylläolevat tarkoittaa. Kerro miksi hallituksen toimet eivät mielestäsi ole sitä työllisyyden hoitoa josta Katainen ennen vaaleja puhui tempputyllistämisen, eli työttömien kurssittamisen ja muun tilastojen siivoamisen, vaihtoehtona.
Jos näet että Katainen ja muu hallitus on toiminut väärin noissa toimissaan niin mikä olisi ollut vaihtoehtoTyöllisyys on koko tämän vuoden ollut korkeammalla kuin vuosi sitten ja paljon korkeammalla kuin punamullan aikana.
hallitus on myös toteuttanut työllistämispolitiikkaansa hyvin tehokkaasti yhdessä kuntien ja yritysten kanssa. Mäillä toimilla on saatu melko hyvin työllistetyksi niiden paikkakuntien paperimiehet, jotk jäivät ilman työtä, kun tehtaita on suljettu.
Tämä hallitus ei toimi Filatovin tyylillä. Hänhän reagoi työttömyyden kasvuun aina jälkikäteen ja aloitti uusia kursseja työttömille, joissa työtön pantiin opettelemaan työnhakua konsultin johdolla. - kannattamatonta
Minä vaan kirjoitti:
Työllisyys on koko tämän vuoden ollut korkeammalla kuin vuosi sitten ja paljon korkeammalla kuin punamullan aikana.
hallitus on myös toteuttanut työllistämispolitiikkaansa hyvin tehokkaasti yhdessä kuntien ja yritysten kanssa. Mäillä toimilla on saatu melko hyvin työllistetyksi niiden paikkakuntien paperimiehet, jotk jäivät ilman työtä, kun tehtaita on suljettu.
Tämä hallitus ei toimi Filatovin tyylillä. Hänhän reagoi työttömyyden kasvuun aina jälkikäteen ja aloitti uusia kursseja työttömille, joissa työtön pantiin opettelemaan työnhakua konsultin johdolla.Kataisella ei ole enää rahaa mihinkään työllisyys-toimenpiteisiin, Katainenhan on luvannut 50 mrd
euroa pankeille; summahan on suurempi Suomen valtion vuosibudjetti. Hyvähän se on lupailla
mitä vaan, kun veronmaksajat maksavat. Tosin en
tiedä, mistä tuo 50 mrd euroa tosipaikassa pankeille maksettaisiin, Vanhasenhan pitäisi
lainata se pankeilta. Mahtaneeko hallitus oikein
ymmärtää, mistä finanssikriisissä on kyse, ja mitä
toimenpiteitä tarvitaan. - mistä kyse
kannattamatonta kirjoitti:
Kataisella ei ole enää rahaa mihinkään työllisyys-toimenpiteisiin, Katainenhan on luvannut 50 mrd
euroa pankeille; summahan on suurempi Suomen valtion vuosibudjetti. Hyvähän se on lupailla
mitä vaan, kun veronmaksajat maksavat. Tosin en
tiedä, mistä tuo 50 mrd euroa tosipaikassa pankeille maksettaisiin, Vanhasenhan pitäisi
lainata se pankeilta. Mahtaneeko hallitus oikein
ymmärtää, mistä finanssikriisissä on kyse, ja mitä
toimenpiteitä tarvitaan.Jos epäilet ettei hallitus tiedä mistä finanssikriisistä on kyse niin kerroppa sinä se sitten.
Vaikka hallitus ei tätä palstaa luen, niin ainakin me muut saamme sinulta varmaan terävän analyysin siitä mistä on kyse ja mitä toimenpiteitä tarvitaan. On se hienoa että täällä on henkilöitä joilta löytyy oikeat lääkkeet tähänkin kriisiin
Kiitos jo etukäteen Minä vaan kirjoitti:
Tämä hallitushan on jo ehtinyt toteuttaa omaa työllisyyspolitiikkaansa puolitoista vuotta, eli näyttöjä on annettu. Sinäkin ne olet nähnyt, kun olet seurannut tyällisyystilastoja.
Ymmärräthän sinä hyvin senkin, miten veronalennukset ja julkiset investoinnit liittyvät työllisyyspolitiikkaan.
Varastossaan Kataisella ei kuitenkaan ole sellaisia keinoja, että työttömiä kurssitettaisi laatimaan tatavia työhakemuksia. Ne olivat Filatovin temppuja.Tähän astisella hallituskaudella ei ole tehty mitään poikkeavia julkisia investointeja. Päinvastoin hallitus on halunnut ylikuumentuneen talouden vuoksi lykätä tällaisia investointeja. Ei siinä mitään, minusta se on sinänsä kyllä oikein, mutta väitteesi on tässä ihan väärä.
Minulle ei myöskään ihan aukene se, miten tulevat veronalennukset ovat voineet vaikuttaa aiempaan työllisyystilanteeseen. Minusta tässä on vaan tähän asti ollut työantajapuolen vaatimusten mukainen liittokohtainen työehtosopimuskierros, minkä seurauksena sitten jo ennalta arvaten syntyi vaikutuksiltaan inflatorinen sopimus, joka osaltaan on ajamassa meitä lamaan.
Hallituksen toimien vaikutukset työllisyyteen aktualisoituvat vasta tulevaisuudessa, kun työttömyys kasvaa. Sitten tulee testatuksi hallituksen julkisten investointien ja veropolitiikan vaikutukset. Eivät ne minusta ole suinkaan huonoja ratkaisuja, mutta riittävätkö ne poistamaan tulevan työttömyyden onkin jo toinen juttu. Ovatko keinot siis sen tehokkaampia kuin arvosteltu tempputyöllistäminen.- Niinpä niin
Minä vaan kirjoitti:
Työllisyys on koko tämän vuoden ollut korkeammalla kuin vuosi sitten ja paljon korkeammalla kuin punamullan aikana.
hallitus on myös toteuttanut työllistämispolitiikkaansa hyvin tehokkaasti yhdessä kuntien ja yritysten kanssa. Mäillä toimilla on saatu melko hyvin työllistetyksi niiden paikkakuntien paperimiehet, jotk jäivät ilman työtä, kun tehtaita on suljettu.
Tämä hallitus ei toimi Filatovin tyylillä. Hänhän reagoi työttömyyden kasvuun aina jälkikäteen ja aloitti uusia kursseja työttömille, joissa työtön pantiin opettelemaan työnhakua konsultin johdolla.Suomessa on aina ongelmana ollut kausityöttömyys ja viimeisen laman jäljiltä myös rakennetyöttömyys oli korkealla asteella. Nousukausi puree hyvin kausityöttömyyteen, siitä se on saanut nimensäkin.
Hallituksen toimilla ei ole ollut merkittävää vaikutusta, koska työllisyystilanne on parantunut suhdanteiden vuoksi. Vasta nyt voimme arvioida sitä, kuinka uudet työllistämistemput onnistuvat.
Filatovin kunniaksi on sanottava se, että hän piti varsin pitkään työvoiman työkykyä yllä. Pitkäaikaistyöttömyyden ongelmanahan on se, että ihmisten työkyky laskee hyvin nopeasti. Mikäli keskustelemme nyt työttömyysuhan alla olevista, hehän kuuluvat keskiluokkaan ja ovat työttömyyteen tottumattomia. Heidän työkyvystään on pidettävä vielä enemmän huolta. Tempputyöllistäminen on tarpeen edelleenkin.
Työttömyys on yksilöiden ongelma, mutta siitä tulee varsin nopeasti myös yhteiskunnallinen pulma. Me emme jatkossakaan tule pärjäämään ilman pätevää työvoimaa ja työkyvystä on huolehdittava. Kaksi vuotta on se kriittinen raja, jonka jälkeen voidaan aidosti puhua syrjäytymisriskistä ja vaikeasti työllistettävästi henkilöstä, näin, riippumatta koulutusasteesta. Ihmisillä on tapana reagoida inhimillisesti vastoinkäymisiin.
Rakennusalan työttömyyttä voidaan korjata investointeja aikaistamalla, mutta muiden ammattiryhmien kohdalla tilanne on vaikeampi. Viime laman jäljiltä jäi varsin paljon mm. kaupallisen koulutuksen saaneita työttömiksi, heidän oli varsin vaikea työllistyä, vaikka nousukausi oli kuumimmillaan. Tilanne oli ongelmallinen myös Etelä-Suomessa. vai onko liian vaikeaa? kirjoitti:
Sinä tiedät mistä johtuu vientiteolisuuden ongelmat, sinä tiedät mistä johtuu työttömyyden lisääntyminen tulevan vuoden aikana.
Sinä tiedät, että nykyinen hallitus on ajoittanut ensi vuodelle veropäätökset, joilla kysyntää aktivoidaan työllisyyden ylläpitämisksi.
Sinä tiedät hallituksen lykänneen julkisia investointeja, etenkin rakentamista, juuri tällaiseen hetkeen työllisyyden ylläpitämisen vuoksi, ja nyt päättäneen aloittaa mm. ratahankkeita ja tieprojekteja jotka tukevat rakentamisen työllisyyttä.
Kerro meille mitä nuo ylläolevat tarkoittaa. Kerro miksi hallituksen toimet eivät mielestäsi ole sitä työllisyyden hoitoa josta Katainen ennen vaaleja puhui tempputyllistämisen, eli työttömien kurssittamisen ja muun tilastojen siivoamisen, vaihtoehtona.
Jos näet että Katainen ja muu hallitus on toiminut väärin noissa toimissaan niin mikä olisi ollut vaihtoehtoVientiteollisuuden ongelmat johtuvat kahdesta syystä. Toinen ja vaikuttavampi syy on finanssikriisi ja sen sysäämä globaali lamasuhdanne. Kotikutoinen syy on taas inflatorinen palkkasopimus, johon hallitus osin yllytti ja jonka estämiseen hallituksella ei ollut mitään halua. Jälkeenpäin pääministeri Vanhanen on kyllä osin myöntänyt tämän virheen sanomalla, että tulevaisuudessa pitää päästä maltillisimpiin sopimuksiin jonkinlaisen tupojärjestelmän kautta.
Se myös tiedetään, että julkisia investointeja on lykätty ja veronalennus ajoitettu ensi vuoteen. Nämä ovat periaatteessa ihan hyviä keinoja, mutta ne eivät ole alkujaan suinkaan tarkoitettu miksikään lamalääkkeiksi. Kun näistä asioista sovittiin, oltiin edelleen siinä uskossa, että noususuhdanne jatkuu taikka ainakin, ettei mitään taantumaa ja lamaa tule. Kyse ei ole siten mistään hallituksen suunnittelemasta työttömyyspolitiikasta vaan puhtaasta sattumasta. Voi olla, että joitain ivestointeja on päätetty tehdä sen jälkeen, mutta pääasialliset toimet tehtiin ilman tietoa mistään taantumasta.
Keinot ovat siis vähän sattumoisin osuneet kohdalleen eivätkä ne sinänsä vääriä ole. Ovatko ne sitten riittävän tehokkaita, se jää nähtäväksi. Minä etkä sinäkään sitä vielä tiedä. Jos ne eivät tehoa, oletko silloin valmis nimittämään niitä vain tempputyöllistämiseksì?
Julkisten investointien osalta Katainen on itse sanonut, ettei hallituksen toimilla ole mahdollista vaikuttaa rakennusalan lamaan. Ne ovat Kataisen omien sanojen mukaan vain vähäistä ehostusta. Rakennuslamasta on mahdollista päästä eroon vasta sitten, kun asuntojen kysyntä taas elpyy.
Mitä sitten tulee tähän kurssittamiseen, niin hallitus on itse nimenomaisesti kehottanut työnantajia tällaiseen. Nyt sitä ei nimitetä vaan tempputyöllistämiseksi. Hallituksen taholta on sanottu, että työantajien olisi viisasta pitää työvoimastaan kiinni ja käyttää tämä luppoaika työntekijöidensä kurssittamiseen. Etkö ole muka tällaista viestiä huomannut?
En minä ole tässä mitään vaihtoehtoa tarjoamassa. Viestini sisältö oli vain se, että eriyisesti Kataisella on tässä näytön paikka, koska hän arvosteli edellistä hallitusta huonosta työllisyyspolitiikasta. Eikö silloin ole kohtuullista odottaa, että hänellä itsellään on nyt sellaiset keinot, jotka tehoavat. Sitä olen tarkoittanut, kun olen sanonut, että tässä tarjoutui nyt näytön paikka.- Minä vaan
Mielipidepankki kirjoitti:
Tähän astisella hallituskaudella ei ole tehty mitään poikkeavia julkisia investointeja. Päinvastoin hallitus on halunnut ylikuumentuneen talouden vuoksi lykätä tällaisia investointeja. Ei siinä mitään, minusta se on sinänsä kyllä oikein, mutta väitteesi on tässä ihan väärä.
Minulle ei myöskään ihan aukene se, miten tulevat veronalennukset ovat voineet vaikuttaa aiempaan työllisyystilanteeseen. Minusta tässä on vaan tähän asti ollut työantajapuolen vaatimusten mukainen liittokohtainen työehtosopimuskierros, minkä seurauksena sitten jo ennalta arvaten syntyi vaikutuksiltaan inflatorinen sopimus, joka osaltaan on ajamassa meitä lamaan.
Hallituksen toimien vaikutukset työllisyyteen aktualisoituvat vasta tulevaisuudessa, kun työttömyys kasvaa. Sitten tulee testatuksi hallituksen julkisten investointien ja veropolitiikan vaikutukset. Eivät ne minusta ole suinkaan huonoja ratkaisuja, mutta riittävätkö ne poistamaan tulevan työttömyyden onkin jo toinen juttu. Ovatko keinot siis sen tehokkaampia kuin arvosteltu tempputyöllistäminen.Alat saivarrella jo siihen malliin, että menisi turhan kinaamiseksi.
Palataan keskusteluihin uusien aiheiden myötä. - antaa olla
Mielipidepankki kirjoitti:
Vientiteollisuuden ongelmat johtuvat kahdesta syystä. Toinen ja vaikuttavampi syy on finanssikriisi ja sen sysäämä globaali lamasuhdanne. Kotikutoinen syy on taas inflatorinen palkkasopimus, johon hallitus osin yllytti ja jonka estämiseen hallituksella ei ollut mitään halua. Jälkeenpäin pääministeri Vanhanen on kyllä osin myöntänyt tämän virheen sanomalla, että tulevaisuudessa pitää päästä maltillisimpiin sopimuksiin jonkinlaisen tupojärjestelmän kautta.
Se myös tiedetään, että julkisia investointeja on lykätty ja veronalennus ajoitettu ensi vuoteen. Nämä ovat periaatteessa ihan hyviä keinoja, mutta ne eivät ole alkujaan suinkaan tarkoitettu miksikään lamalääkkeiksi. Kun näistä asioista sovittiin, oltiin edelleen siinä uskossa, että noususuhdanne jatkuu taikka ainakin, ettei mitään taantumaa ja lamaa tule. Kyse ei ole siten mistään hallituksen suunnittelemasta työttömyyspolitiikasta vaan puhtaasta sattumasta. Voi olla, että joitain ivestointeja on päätetty tehdä sen jälkeen, mutta pääasialliset toimet tehtiin ilman tietoa mistään taantumasta.
Keinot ovat siis vähän sattumoisin osuneet kohdalleen eivätkä ne sinänsä vääriä ole. Ovatko ne sitten riittävän tehokkaita, se jää nähtäväksi. Minä etkä sinäkään sitä vielä tiedä. Jos ne eivät tehoa, oletko silloin valmis nimittämään niitä vain tempputyöllistämiseksì?
Julkisten investointien osalta Katainen on itse sanonut, ettei hallituksen toimilla ole mahdollista vaikuttaa rakennusalan lamaan. Ne ovat Kataisen omien sanojen mukaan vain vähäistä ehostusta. Rakennuslamasta on mahdollista päästä eroon vasta sitten, kun asuntojen kysyntä taas elpyy.
Mitä sitten tulee tähän kurssittamiseen, niin hallitus on itse nimenomaisesti kehottanut työnantajia tällaiseen. Nyt sitä ei nimitetä vaan tempputyöllistämiseksi. Hallituksen taholta on sanottu, että työantajien olisi viisasta pitää työvoimastaan kiinni ja käyttää tämä luppoaika työntekijöidensä kurssittamiseen. Etkö ole muka tällaista viestiä huomannut?
En minä ole tässä mitään vaihtoehtoa tarjoamassa. Viestini sisältö oli vain se, että eriyisesti Kataisella on tässä näytön paikka, koska hän arvosteli edellistä hallitusta huonosta työllisyyspolitiikasta. Eikö silloin ole kohtuullista odottaa, että hänellä itsellään on nyt sellaiset keinot, jotka tehoavat. Sitä olen tarkoittanut, kun olen sanonut, että tässä tarjoutui nyt näytön paikka.Jaahas, alkoi MPP:n seliseliseli vaihe
Ei kiitos. Minä vaan kirjoitti:
Alat saivarrella jo siihen malliin, että menisi turhan kinaamiseksi.
Palataan keskusteluihin uusien aiheiden myötä.Hallitus ei ole tehnyt mitään sellaisia työllisyyspoliittisia toimia, joilla työllisyyttä olisi saatu parannettua. Työllisyys on parantunut ihan omia aikojaan, kun markkinatilanne on ollut nousujohtoinen. Kun tulee kasvavasti tilauksi, on tarvittu lisää tekijöitä. Teollisuuden tilauskirjat olivat vielä kesän lopullakin pullollaan tilauksia. Tiedät varsin hyvin, ettei hallituksella ole ollut osaa eikä arpaa tässä. Hallitus on yrittänyt vain lykätä elvytys- ja investointitoimia, ettei talous kuumenisi liikaa. Ihan oikein sinänsä tehty, mutta sillä ei ole mitään tekemistä työllisyyden paranemisen kanssa.
- Minä vaan
Mielipidepankki kirjoitti:
Vientiteollisuuden ongelmat johtuvat kahdesta syystä. Toinen ja vaikuttavampi syy on finanssikriisi ja sen sysäämä globaali lamasuhdanne. Kotikutoinen syy on taas inflatorinen palkkasopimus, johon hallitus osin yllytti ja jonka estämiseen hallituksella ei ollut mitään halua. Jälkeenpäin pääministeri Vanhanen on kyllä osin myöntänyt tämän virheen sanomalla, että tulevaisuudessa pitää päästä maltillisimpiin sopimuksiin jonkinlaisen tupojärjestelmän kautta.
Se myös tiedetään, että julkisia investointeja on lykätty ja veronalennus ajoitettu ensi vuoteen. Nämä ovat periaatteessa ihan hyviä keinoja, mutta ne eivät ole alkujaan suinkaan tarkoitettu miksikään lamalääkkeiksi. Kun näistä asioista sovittiin, oltiin edelleen siinä uskossa, että noususuhdanne jatkuu taikka ainakin, ettei mitään taantumaa ja lamaa tule. Kyse ei ole siten mistään hallituksen suunnittelemasta työttömyyspolitiikasta vaan puhtaasta sattumasta. Voi olla, että joitain ivestointeja on päätetty tehdä sen jälkeen, mutta pääasialliset toimet tehtiin ilman tietoa mistään taantumasta.
Keinot ovat siis vähän sattumoisin osuneet kohdalleen eivätkä ne sinänsä vääriä ole. Ovatko ne sitten riittävän tehokkaita, se jää nähtäväksi. Minä etkä sinäkään sitä vielä tiedä. Jos ne eivät tehoa, oletko silloin valmis nimittämään niitä vain tempputyöllistämiseksì?
Julkisten investointien osalta Katainen on itse sanonut, ettei hallituksen toimilla ole mahdollista vaikuttaa rakennusalan lamaan. Ne ovat Kataisen omien sanojen mukaan vain vähäistä ehostusta. Rakennuslamasta on mahdollista päästä eroon vasta sitten, kun asuntojen kysyntä taas elpyy.
Mitä sitten tulee tähän kurssittamiseen, niin hallitus on itse nimenomaisesti kehottanut työnantajia tällaiseen. Nyt sitä ei nimitetä vaan tempputyöllistämiseksi. Hallituksen taholta on sanottu, että työantajien olisi viisasta pitää työvoimastaan kiinni ja käyttää tämä luppoaika työntekijöidensä kurssittamiseen. Etkö ole muka tällaista viestiä huomannut?
En minä ole tässä mitään vaihtoehtoa tarjoamassa. Viestini sisältö oli vain se, että eriyisesti Kataisella on tässä näytön paikka, koska hän arvosteli edellistä hallitusta huonosta työllisyyspolitiikasta. Eikö silloin ole kohtuullista odottaa, että hänellä itsellään on nyt sellaiset keinot, jotka tehoavat. Sitä olen tarkoittanut, kun olen sanonut, että tässä tarjoutui nyt näytön paikka.""Se myös tiedetään, että julkisia investointeja on lykätty ja veronalennus ajoitettu ensi vuoteen. Nämä ovat periaatteessa ihan hyviä keinoja, mutta ne eivät ole alkujaan suinkaan tarkoitettu miksikään lamalääkkeiksi. Kun näistä asioista sovittiin, oltiin edelleen siinä uskossa, että noususuhdanne jatkuu taikka ainakin, ettei mitään taantumaa ja lamaa tule. Kyse ei ole siten mistään hallituksen suunnittelemasta työttömyyspolitiikasta vaan puhtaasta sattumasta. Voi olla, että joitain ivestointeja on päätetty tehdä sen jälkeen, mutta pääasialliset toimet tehtiin ilman tietoa mistään taantumasta.""
-----------------------------
Vronalennuket ja julkiset investoinnit siirrettiin ensi vuoteen nimenomaan siitä syystä, että talouskasvun taittuminen oli ennustettua, vaikka näin suuren taantuman tuloa ei silloin vielä nähty.
Hallitus on siis koko ajan ollut varautunut talouskasvun taittumiseen, voit sanoa sitä lamaksikin, juuri palkkaveron alennuksia siirtämällä ja julkisia investointeja lykkäämällä.
Nyt hallituksen harkinnassa on, mihin vaikuttaa se, ettemme tarkkaan tiedä, millaiseksi taantuma muodostuu, lisätä julkisia investointja ja tarkastella toimia myös työmarkkinaosapuoltn kanssa. Tätäkin tapaamista aikaistettiin SAK:n Ihalaisen pyynnöstä.
Puppua puhut myös rakennusalan lamasta, ellet sitten tarkoita puhdasta talonrakentamista ja uutuustuotantoa, koska valtio lisää nyt liikenneväylien ja julkisten rakennusten rakentamista ja on korottanut kotitalousvähennystä vilkastuttaakseen asuntojen korjausrakentamista.
Jotenkin alkaa rivien välistä tuntua, että olet kiukuissasi, kun hllitus on hoitanut asiansa hyvin niin, ettei sen tarvitse toimia Filatovin tapaan, eli pelkästään jälkikäteen reagoiden.
Filatovin kurssittaminen ja kataisen aloittama tapa hoitaa koulutus yhdessä yritysten kanssa, ovat aivan eri asioita. Filatov temppuili, Katainen pureutuu siihen, mikä tehoaa. Eihän koulutustarvetta ja tavoitteita voi asettaa muualla kuin siellä, joka työvoimaa tarvitsee. antaa olla kirjoitti:
Jaahas, alkoi MPP:n seliseliseli vaihe
Ei kiitos.Tuolla tavallasi voi tietysti aina lopettaa keskustelun, kun ei kykene osoittamaan, missä kohdin olisin väärässä. Mutta ehkä tässäkin "sodassa" tarvitaan antautuneita.
- Minä vaan
Mielipidepankki kirjoitti:
Hallitus ei ole tehnyt mitään sellaisia työllisyyspoliittisia toimia, joilla työllisyyttä olisi saatu parannettua. Työllisyys on parantunut ihan omia aikojaan, kun markkinatilanne on ollut nousujohtoinen. Kun tulee kasvavasti tilauksi, on tarvittu lisää tekijöitä. Teollisuuden tilauskirjat olivat vielä kesän lopullakin pullollaan tilauksia. Tiedät varsin hyvin, ettei hallituksella ole ollut osaa eikä arpaa tässä. Hallitus on yrittänyt vain lykätä elvytys- ja investointitoimia, ettei talous kuumenisi liikaa. Ihan oikein sinänsä tehty, mutta sillä ei ole mitään tekemistä työllisyyden paranemisen kanssa.
Enpä vastaa erikseen tähän selittely-yritykseen, kun ennätin jo kommentoida samaa asiaa alempana.
Olet mielestäni nyt astunut aika heikoille jäille asiattomine ja perättömine syyttelyinesi.
Hiukka surettaa, kun fiksu mies alentaa itse itsenä paskanjauhajien tasolle. - Obs1
Minä vaan kirjoitti:
""Se myös tiedetään, että julkisia investointeja on lykätty ja veronalennus ajoitettu ensi vuoteen. Nämä ovat periaatteessa ihan hyviä keinoja, mutta ne eivät ole alkujaan suinkaan tarkoitettu miksikään lamalääkkeiksi. Kun näistä asioista sovittiin, oltiin edelleen siinä uskossa, että noususuhdanne jatkuu taikka ainakin, ettei mitään taantumaa ja lamaa tule. Kyse ei ole siten mistään hallituksen suunnittelemasta työttömyyspolitiikasta vaan puhtaasta sattumasta. Voi olla, että joitain ivestointeja on päätetty tehdä sen jälkeen, mutta pääasialliset toimet tehtiin ilman tietoa mistään taantumasta.""
-----------------------------
Vronalennuket ja julkiset investoinnit siirrettiin ensi vuoteen nimenomaan siitä syystä, että talouskasvun taittuminen oli ennustettua, vaikka näin suuren taantuman tuloa ei silloin vielä nähty.
Hallitus on siis koko ajan ollut varautunut talouskasvun taittumiseen, voit sanoa sitä lamaksikin, juuri palkkaveron alennuksia siirtämällä ja julkisia investointeja lykkäämällä.
Nyt hallituksen harkinnassa on, mihin vaikuttaa se, ettemme tarkkaan tiedä, millaiseksi taantuma muodostuu, lisätä julkisia investointja ja tarkastella toimia myös työmarkkinaosapuoltn kanssa. Tätäkin tapaamista aikaistettiin SAK:n Ihalaisen pyynnöstä.
Puppua puhut myös rakennusalan lamasta, ellet sitten tarkoita puhdasta talonrakentamista ja uutuustuotantoa, koska valtio lisää nyt liikenneväylien ja julkisten rakennusten rakentamista ja on korottanut kotitalousvähennystä vilkastuttaakseen asuntojen korjausrakentamista.
Jotenkin alkaa rivien välistä tuntua, että olet kiukuissasi, kun hllitus on hoitanut asiansa hyvin niin, ettei sen tarvitse toimia Filatovin tapaan, eli pelkästään jälkikäteen reagoiden.
Filatovin kurssittaminen ja kataisen aloittama tapa hoitaa koulutus yhdessä yritysten kanssa, ovat aivan eri asioita. Filatov temppuili, Katainen pureutuu siihen, mikä tehoaa. Eihän koulutustarvetta ja tavoitteita voi asettaa muualla kuin siellä, joka työvoimaa tarvitsee.taas vain sanomaan, että olen samaa mieltä. Mutta yllättävän syvälle on tuo katkeruus MPP:n vetänyt. Eikö pitäisi olla iloinen, että SDP on oppositiossa selvittämässä omia sotkujaan. MPP:n vanhavasemmistolaisuudella ei SDP nouse, mutta ehkäpä löytyy jotain uutta. Urpilainen ei ole onnistunut.
- Obs1
Mielipidepankki kirjoitti:
Tuolla tavallasi voi tietysti aina lopettaa keskustelun, kun ei kykene osoittamaan, missä kohdin olisin väärässä. Mutta ehkä tässäkin "sodassa" tarvitaan antautuneita.
oli tämän viestin asiasisältö. Kyllähän turhan keskustelun voi lopettaa antautumatta. Sinulla on kyllä taipumusta lopettaa, kun jäät asiassa tappiolle. Ehkä se sinusta on antautunista, minusta ei kuitenkaan.
Minä vaan kirjoitti:
""Se myös tiedetään, että julkisia investointeja on lykätty ja veronalennus ajoitettu ensi vuoteen. Nämä ovat periaatteessa ihan hyviä keinoja, mutta ne eivät ole alkujaan suinkaan tarkoitettu miksikään lamalääkkeiksi. Kun näistä asioista sovittiin, oltiin edelleen siinä uskossa, että noususuhdanne jatkuu taikka ainakin, ettei mitään taantumaa ja lamaa tule. Kyse ei ole siten mistään hallituksen suunnittelemasta työttömyyspolitiikasta vaan puhtaasta sattumasta. Voi olla, että joitain ivestointeja on päätetty tehdä sen jälkeen, mutta pääasialliset toimet tehtiin ilman tietoa mistään taantumasta.""
-----------------------------
Vronalennuket ja julkiset investoinnit siirrettiin ensi vuoteen nimenomaan siitä syystä, että talouskasvun taittuminen oli ennustettua, vaikka näin suuren taantuman tuloa ei silloin vielä nähty.
Hallitus on siis koko ajan ollut varautunut talouskasvun taittumiseen, voit sanoa sitä lamaksikin, juuri palkkaveron alennuksia siirtämällä ja julkisia investointeja lykkäämällä.
Nyt hallituksen harkinnassa on, mihin vaikuttaa se, ettemme tarkkaan tiedä, millaiseksi taantuma muodostuu, lisätä julkisia investointja ja tarkastella toimia myös työmarkkinaosapuoltn kanssa. Tätäkin tapaamista aikaistettiin SAK:n Ihalaisen pyynnöstä.
Puppua puhut myös rakennusalan lamasta, ellet sitten tarkoita puhdasta talonrakentamista ja uutuustuotantoa, koska valtio lisää nyt liikenneväylien ja julkisten rakennusten rakentamista ja on korottanut kotitalousvähennystä vilkastuttaakseen asuntojen korjausrakentamista.
Jotenkin alkaa rivien välistä tuntua, että olet kiukuissasi, kun hllitus on hoitanut asiansa hyvin niin, ettei sen tarvitse toimia Filatovin tapaan, eli pelkästään jälkikäteen reagoiden.
Filatovin kurssittaminen ja kataisen aloittama tapa hoitaa koulutus yhdessä yritysten kanssa, ovat aivan eri asioita. Filatov temppuili, Katainen pureutuu siihen, mikä tehoaa. Eihän koulutustarvetta ja tavoitteita voi asettaa muualla kuin siellä, joka työvoimaa tarvitsee.varsin valehtelet? Veronalennuksista on sovittu jo hallituskauden alussa. Niitä on vain lykätty tähän saakka, jottei talous ylikuumenisi. Katainen on itse vielä vuoden alussa sanonut, että veronalennuksia ei tehdä suhdannesyistä. Suomi ei hänen mukaansa tarvitse elvystä. Eikö tämä nyt ole ihan selvää pässinlihaa. Panen tuohon vielä linkin uutisesta, jotta voit tarkistaa asian, ettei tarvitse jauhaa koko ajan pöytä.
http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/Katainen manasi kuntia jotka kiristävät kansalaisten veroja/HS20080124SI1YO043ky
Rakennusalan laman osalta oppositiosta on nimenomaan vaadittu elvyttäviä toimia. Tähän Katainen on vastannut, että elvyttäviä toimia tehdään, muttei hän usko, että niillä on ratkaisevaa vaikutusta. Kataisen mukaan vain perusfundamenttien muuttuminen voi vaikuttaa ratkaisevasti rakennuslamaan. En nyt viitsinyt alkaa hakemaan linkkiä tähänkin, mutta ehkä itse löydät jostain tämän Kataisen kannanoton opposistion vaatimuksiin.
En minä ole kiukuissani. Minusta on vaan kohtuullista, että kerrotaan totuus eikä aleta vääristelemään. Jos Katainen on itse kertonut, ettei veronalennustoimia tehdä elvytyksen takia, niin miksi ihmeessä haluat satuilla muuta?- Minä vaan
Mielipidepankki kirjoitti:
varsin valehtelet? Veronalennuksista on sovittu jo hallituskauden alussa. Niitä on vain lykätty tähän saakka, jottei talous ylikuumenisi. Katainen on itse vielä vuoden alussa sanonut, että veronalennuksia ei tehdä suhdannesyistä. Suomi ei hänen mukaansa tarvitse elvystä. Eikö tämä nyt ole ihan selvää pässinlihaa. Panen tuohon vielä linkin uutisesta, jotta voit tarkistaa asian, ettei tarvitse jauhaa koko ajan pöytä.
http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/Katainen manasi kuntia jotka kiristävät kansalaisten veroja/HS20080124SI1YO043ky
Rakennusalan laman osalta oppositiosta on nimenomaan vaadittu elvyttäviä toimia. Tähän Katainen on vastannut, että elvyttäviä toimia tehdään, muttei hän usko, että niillä on ratkaisevaa vaikutusta. Kataisen mukaan vain perusfundamenttien muuttuminen voi vaikuttaa ratkaisevasti rakennuslamaan. En nyt viitsinyt alkaa hakemaan linkkiä tähänkin, mutta ehkä itse löydät jostain tämän Kataisen kannanoton opposistion vaatimuksiin.
En minä ole kiukuissani. Minusta on vaan kohtuullista, että kerrotaan totuus eikä aleta vääristelemään. Jos Katainen on itse kertonut, ettei veronalennustoimia tehdä elvytyksen takia, niin miksi ihmeessä haluat satuilla muuta?Ei keskustelua taida siitä syntyä, jos kinaamme keskenämme kumpi meistä vääristelee.
Minä vaan kirjoitti:
Ei keskustelua taida siitä syntyä, jos kinaamme keskenämme kumpi meistä vääristelee.
Riittää ihan kun luet panemastani linkistä mitä Katainen vuoden alussa sanoi. Kertaan sen vielä. Veronalennuksia (1,1 miljardia) ei tehdä suhdannesyistä. Suomen talous ei tarvitse elvytystä. Tässä se on sanottuna. Jos haluat sanoa, että Katainen puhui silloin vain lämpimikseen pötyä, niin sano se sitten ääneen.
Minun mielestäni Kataisen sanominen tukee nimenomaan sitä väitettäni, että veronalennus osui sattumoisin oikeaan taantumaelvytyksen osalta. Sitä ei suunniteltu siihen tarkoitukseen.Obs1 kirjoitti:
taas vain sanomaan, että olen samaa mieltä. Mutta yllättävän syvälle on tuo katkeruus MPP:n vetänyt. Eikö pitäisi olla iloinen, että SDP on oppositiossa selvittämässä omia sotkujaan. MPP:n vanhavasemmistolaisuudella ei SDP nouse, mutta ehkäpä löytyy jotain uutta. Urpilainen ei ole onnistunut.
mutta ehkä joskus kannattaisi yrittää ajatella omillakin aivoillaan.
Sinäkin voit ottaa mieluusti kantaa siihen, miksi Katainen vuoden alussa nimenomaan sanoi, ettei veronalennuksia (1,1 miljardia) tehdä suhdannesyistä ja ettei Suomen talous tarvitse elvytystä. Tässä sinulle siis vähän aivovoimistelua.- Antaa olla
Mielipidepankki kirjoitti:
Tuolla tavallasi voi tietysti aina lopettaa keskustelun, kun ei kykene osoittamaan, missä kohdin olisin väärässä. Mutta ehkä tässäkin "sodassa" tarvitaan antautuneita.
No jatketaan sitten
Sinä avasit keskustelun tempputyöllistämisestä ja kuinka hallituksen politiikka ei auta laman todennäköisesti pahentamaa työllisyyttä.
Sinulle on keskustelussa monen eri kirjoittajan toimesta osoitettu mitä konkreettisia työttömyyttä tulevia toimia hallitus on tehnyt. Sinä et niitä näytä uskovan, tai silloin kun et voi faktoja kiistää sanot noiden toimenpiteiden olleen sattumaa, ynnä muuta selittelyä ja venkoilua tuttuun tapaan.
Tuollaista keskustelua on turha jatkaa, sinä koetat jonkun epätoivoisen puolustusasianajajan metodiikalla löytää detaljeja omien ennakkolulojesi tukemiseen. Joten antaa olla. - vielä...
Mielipidepankki kirjoitti:
Riittää ihan kun luet panemastani linkistä mitä Katainen vuoden alussa sanoi. Kertaan sen vielä. Veronalennuksia (1,1 miljardia) ei tehdä suhdannesyistä. Suomen talous ei tarvitse elvytystä. Tässä se on sanottuna. Jos haluat sanoa, että Katainen puhui silloin vain lämpimikseen pötyä, niin sano se sitten ääneen.
Minun mielestäni Kataisen sanominen tukee nimenomaan sitä väitettäni, että veronalennus osui sattumoisin oikeaan taantumaelvytyksen osalta. Sitä ei suunniteltu siihen tarkoitukseen.Veronkevennykset tehtiin kysyntää elvyttämään ja sitä kautta talouskasvua tukemaan. Ne toimii myös laskusuhdanteessa, ja ajoitus osui oikeaan. Samantekevöö onko se sattumaa vai suunniteltua, vaikutus on kuitenkin jotain muuta kuin Filatovin tempputyöllisyydenhoidossa, jossa ihmisiä kurssitettiin jopa työnhakuun!
Antaa olla kirjoitti:
No jatketaan sitten
Sinä avasit keskustelun tempputyöllistämisestä ja kuinka hallituksen politiikka ei auta laman todennäköisesti pahentamaa työllisyyttä.
Sinulle on keskustelussa monen eri kirjoittajan toimesta osoitettu mitä konkreettisia työttömyyttä tulevia toimia hallitus on tehnyt. Sinä et niitä näytä uskovan, tai silloin kun et voi faktoja kiistää sanot noiden toimenpiteiden olleen sattumaa, ynnä muuta selittelyä ja venkoilua tuttuun tapaan.
Tuollaista keskustelua on turha jatkaa, sinä koetat jonkun epätoivoisen puolustusasianajajan metodiikalla löytää detaljeja omien ennakkolulojesi tukemiseen. Joten antaa olla.En ole esittänyt sellaista väitettä, ettei hallituksen toimet voisi parantaa työllisyystilannetta. Olen vain tuonut julki sen, että nyt siihen tarjoutuu näytön paikka. Lisäksi olen ihan linkin avulla tuonut esiin sen, ettei veronalennuksia ole suunniteltu työllisyyden parantamiseen. Katainen on sanonut tämän asian ihan itse.
En ole huomannut oikein mitään sellaisia konkreettisia hallituksen toimia, joilla työllisyyttä olisi mitenkään merkittävästi parannettu. Voisitko vielä vaikka lyhyesti kertoa pari tällaista keinoa, kun en havaitse tässä keskustelussa tuodun vielä esille ainuttakaan sellaista.
Keskustelun saa tietysti halutessaan lopettaa, varsinkin jos ei kykene vastaamaan.vielä... kirjoitti:
Veronkevennykset tehtiin kysyntää elvyttämään ja sitä kautta talouskasvua tukemaan. Ne toimii myös laskusuhdanteessa, ja ajoitus osui oikeaan. Samantekevöö onko se sattumaa vai suunniteltua, vaikutus on kuitenkin jotain muuta kuin Filatovin tempputyöllisyydenhoidossa, jossa ihmisiä kurssitettiin jopa työnhakuun!
Veronkevennyksiä ei tehty kysyntää elvyttämään taikka sitten Katainen valehtelee. Kumman vaihtoehdon näistä valitset? Hänhän nimenomaan sanoi, ettei Suomen talous tarvitse elvytystä.
Kovin mielenkiintoinen on myös näkemyksesi siitä, että on samantekevää, onko hallituksen toimet suunniteltua vai sattumaa. Vanhastahan on toisinaan kutsuttu sattumapääministeriksi. Ehkä hänen hallituksensa politiikkakin on sitten sattumapolitiikka. Joskus osuu ja joskus taas ei. Vinha väite sinulta.
Minusta työllisyyspolitiikan keskeinen ja ihan hyvä tavoite on se, että ihmisiä kurssitetaan niin, että he voivat hakea itselleen töitä. Kurssitus siihen, että jäisi lepäämään laakereilleen on jo paljon huonompi juttu. Onneksi et sentään väittänyt, että Filatov kurssitti sellaiseen.- Obs1
Mielipidepankki kirjoitti:
varsin valehtelet? Veronalennuksista on sovittu jo hallituskauden alussa. Niitä on vain lykätty tähän saakka, jottei talous ylikuumenisi. Katainen on itse vielä vuoden alussa sanonut, että veronalennuksia ei tehdä suhdannesyistä. Suomi ei hänen mukaansa tarvitse elvystä. Eikö tämä nyt ole ihan selvää pässinlihaa. Panen tuohon vielä linkin uutisesta, jotta voit tarkistaa asian, ettei tarvitse jauhaa koko ajan pöytä.
http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/Katainen manasi kuntia jotka kiristävät kansalaisten veroja/HS20080124SI1YO043ky
Rakennusalan laman osalta oppositiosta on nimenomaan vaadittu elvyttäviä toimia. Tähän Katainen on vastannut, että elvyttäviä toimia tehdään, muttei hän usko, että niillä on ratkaisevaa vaikutusta. Kataisen mukaan vain perusfundamenttien muuttuminen voi vaikuttaa ratkaisevasti rakennuslamaan. En nyt viitsinyt alkaa hakemaan linkkiä tähänkin, mutta ehkä itse löydät jostain tämän Kataisen kannanoton opposistion vaatimuksiin.
En minä ole kiukuissani. Minusta on vaan kohtuullista, että kerrotaan totuus eikä aleta vääristelemään. Jos Katainen on itse kertonut, ettei veronalennustoimia tehdä elvytyksen takia, niin miksi ihmeessä haluat satuilla muuta?nyt tuota tulkintaasi ymmärrä. Mielestäni Katainen totesi, että hallitusohjelmaan veronalennuksia ei otettu suhdannesyistä. Tämän vuoden osalta niitä siirrettiin kuitenkin suhdannesyistä, kuten itsekin toteat. Katainen lupaa elvytystoimia, mutta aivan oikein toteaa, että ei niillä poisteta kokonaan lamaa, vaan vain perusfundamenttien muutos voi ratkaisesasti vaikuttaa rakennuslamaan. En tiedä, käyttikö Katainen sanaa lama, mutta ilmeisesti eilen rakennusteollisuuden edustaja totesi, että tämä on luonnollista kehitystä erittäin hektisten kauden jälkeen. Tätä ei voi verrata edelliseen lamaan, jolloin rakentaminen loppui kuin seinään. Tämä on minusta ihan oikeaa puhetta, oppositiohan erityisesti, jos se on vasemmistoa, vaatii kaikkia aina enemmän ja maalailee pirua seinälle.
- esimerkkejä
Mielipidepankki kirjoitti:
En ole esittänyt sellaista väitettä, ettei hallituksen toimet voisi parantaa työllisyystilannetta. Olen vain tuonut julki sen, että nyt siihen tarjoutuu näytön paikka. Lisäksi olen ihan linkin avulla tuonut esiin sen, ettei veronalennuksia ole suunniteltu työllisyyden parantamiseen. Katainen on sanonut tämän asian ihan itse.
En ole huomannut oikein mitään sellaisia konkreettisia hallituksen toimia, joilla työllisyyttä olisi mitenkään merkittävästi parannettu. Voisitko vielä vaikka lyhyesti kertoa pari tällaista keinoa, kun en havaitse tässä keskustelussa tuodun vielä esille ainuttakaan sellaista.
Keskustelun saa tietysti halutessaan lopettaa, varsinkin jos ei kykene vastaamaan.Lyhyesti
Kehärata on hanke joka on pätetty käynnistää tämän hallituksen päätöksillä ensi vuonna ja jotka tulevat tukemaan työllisyyttä. Samoin Kehä III parannus
Muitakin on mutta jos et ole edes tuota huomannut niin annetaan olla - Obs1
Mielipidepankki kirjoitti:
mutta ehkä joskus kannattaisi yrittää ajatella omillakin aivoillaan.
Sinäkin voit ottaa mieluusti kantaa siihen, miksi Katainen vuoden alussa nimenomaan sanoi, ettei veronalennuksia (1,1 miljardia) tehdä suhdannesyistä ja ettei Suomen talous tarvitse elvytystä. Tässä sinulle siis vähän aivovoimistelua.toisaalla ihan itse. Mutta mistä tuo kiukku, jota et itse huomaa. Vanha kansa kehoitti silloin syömään marjaruokia.
Obs1 kirjoitti:
nyt tuota tulkintaasi ymmärrä. Mielestäni Katainen totesi, että hallitusohjelmaan veronalennuksia ei otettu suhdannesyistä. Tämän vuoden osalta niitä siirrettiin kuitenkin suhdannesyistä, kuten itsekin toteat. Katainen lupaa elvytystoimia, mutta aivan oikein toteaa, että ei niillä poisteta kokonaan lamaa, vaan vain perusfundamenttien muutos voi ratkaisesasti vaikuttaa rakennuslamaan. En tiedä, käyttikö Katainen sanaa lama, mutta ilmeisesti eilen rakennusteollisuuden edustaja totesi, että tämä on luonnollista kehitystä erittäin hektisten kauden jälkeen. Tätä ei voi verrata edelliseen lamaan, jolloin rakentaminen loppui kuin seinään. Tämä on minusta ihan oikeaa puhetta, oppositiohan erityisesti, jos se on vasemmistoa, vaatii kaikkia aina enemmän ja maalailee pirua seinälle.
En tiedä oikein mistä rautalangasta asian vääntäisin.
Kyllä Katainen aivan selvästi sanoo, ettei veronalennuksia tehdä sen vuoksi, että Suomen taloutta elvytettäisiin taantuman tai laman vuoksi. Veronalennuksia on vain lykätty suhdannesyistä, jottei taloutta ylikuumennettaisi niiden takia. Koska Katainen on kertonut, että veronalennukset on tarkoitettu vain kannustamaan työntekoa eikä elvyttämään taloutta, niitä ei ole siten tarkoitettu työllisyyspoliittisiksi toimiksi huonontuvan talouden takia. Sen sijaan ne on tarkoitettu kannustimeksi ns. laiskoille. Katainenhan on päivästä päivään hokenut, että työnteon pitää olla aina kannattavampaa kuin kotiin jäänmisen. Veronalennuksilla on siis tämä funktio ja vain tämä, jos uskomme Kataista. Sen vuoksi on täyttä vääristelyä väittää, että veronalennukset olisivat lamalääke tai sellaisiksi suunniteltu, kun Katainen on itse tämän vuoden alusssa nimenomaisesti kiistänyt.
En nyt sotke tähän mitään vasemmistoa enkä muutakaan, jos tämä aika yksinkertainen asia menisi siten paremmin perille.esimerkkejä kirjoitti:
Lyhyesti
Kehärata on hanke joka on pätetty käynnistää tämän hallituksen päätöksillä ensi vuonna ja jotka tulevat tukemaan työllisyyttä. Samoin Kehä III parannus
Muitakin on mutta jos et ole edes tuota huomannut niin annetaan ollaNyt ei kyllä mene jakeluun. Miten ensi vuodelle tähdätty toimi on voinut tähän saakka parantaa työllisyyttä? Mikä logiikka tässä on? Voisitko tarkentaa?
Obs1 kirjoitti:
toisaalla ihan itse. Mutta mistä tuo kiukku, jota et itse huomaa. Vanha kansa kehoitti silloin syömään marjaruokia.
Lähden nyt syömään. Ota sinä myös tupla-annos.
- Yksi kylähullu
Mielipidepankki kirjoitti:
Vientiteollisuuden ongelmat johtuvat kahdesta syystä. Toinen ja vaikuttavampi syy on finanssikriisi ja sen sysäämä globaali lamasuhdanne. Kotikutoinen syy on taas inflatorinen palkkasopimus, johon hallitus osin yllytti ja jonka estämiseen hallituksella ei ollut mitään halua. Jälkeenpäin pääministeri Vanhanen on kyllä osin myöntänyt tämän virheen sanomalla, että tulevaisuudessa pitää päästä maltillisimpiin sopimuksiin jonkinlaisen tupojärjestelmän kautta.
Se myös tiedetään, että julkisia investointeja on lykätty ja veronalennus ajoitettu ensi vuoteen. Nämä ovat periaatteessa ihan hyviä keinoja, mutta ne eivät ole alkujaan suinkaan tarkoitettu miksikään lamalääkkeiksi. Kun näistä asioista sovittiin, oltiin edelleen siinä uskossa, että noususuhdanne jatkuu taikka ainakin, ettei mitään taantumaa ja lamaa tule. Kyse ei ole siten mistään hallituksen suunnittelemasta työttömyyspolitiikasta vaan puhtaasta sattumasta. Voi olla, että joitain ivestointeja on päätetty tehdä sen jälkeen, mutta pääasialliset toimet tehtiin ilman tietoa mistään taantumasta.
Keinot ovat siis vähän sattumoisin osuneet kohdalleen eivätkä ne sinänsä vääriä ole. Ovatko ne sitten riittävän tehokkaita, se jää nähtäväksi. Minä etkä sinäkään sitä vielä tiedä. Jos ne eivät tehoa, oletko silloin valmis nimittämään niitä vain tempputyöllistämiseksì?
Julkisten investointien osalta Katainen on itse sanonut, ettei hallituksen toimilla ole mahdollista vaikuttaa rakennusalan lamaan. Ne ovat Kataisen omien sanojen mukaan vain vähäistä ehostusta. Rakennuslamasta on mahdollista päästä eroon vasta sitten, kun asuntojen kysyntä taas elpyy.
Mitä sitten tulee tähän kurssittamiseen, niin hallitus on itse nimenomaisesti kehottanut työnantajia tällaiseen. Nyt sitä ei nimitetä vaan tempputyöllistämiseksi. Hallituksen taholta on sanottu, että työantajien olisi viisasta pitää työvoimastaan kiinni ja käyttää tämä luppoaika työntekijöidensä kurssittamiseen. Etkö ole muka tällaista viestiä huomannut?
En minä ole tässä mitään vaihtoehtoa tarjoamassa. Viestini sisältö oli vain se, että eriyisesti Kataisella on tässä näytön paikka, koska hän arvosteli edellistä hallitusta huonosta työllisyyspolitiikasta. Eikö silloin ole kohtuullista odottaa, että hänellä itsellään on nyt sellaiset keinot, jotka tehoavat. Sitä olen tarkoittanut, kun olen sanonut, että tässä tarjoutui nyt näytön paikka.Puutun tähän keskusteluun vähän täältä sivusta, kun satuin sen vasta nyt lukemaan.
Minusta on turha kinastella lamaa vastaan suunnatuista täsmälääkkeistä tai niiden puutteesta.
Tärkeämpää on huomata ja tunnustaa, että nyt olemme pitkäjänteisen talouspolitiikan ansiosta tilanteessa, jossa ainakaan vielä ei edes tarvita erillisiä lamalääkkeitä, talouden yleiskunto riittää vastustamaan pahimpia laman oireita.
Edellinen suurlama iski niin heikkoon kansantalouteen, että silloin tarvitiin rankkoja toimenpiteitä, Ahon ja Viinasen aloittamia ja Lipposen-Niinistön jatkamia julkisten menojen leikkauksia. Lipponen siirtyi sitten tätä talouden yleiskuntoa kohentavaan kysyntää elvyttävään veroalepolitiikkaan, jota niin edellinen punamulta jatkoi kuin tämäkin hallitus jatkaa. Lipposen hallitusohjelmien työttömyyden puolittamistavoitteita lunasttettiin osittain tilastoja siivoamalla, sitähän Katainen nimitti tempputyöllistämiseksi.
Nyt on aika varautua täsmällisempiin lamantorjunta lääkkeisiin jos niitä todella tarvitaan ja siinä hallituksella on nyt aseita käytettävänään kun julkisia menoja ei paisutettu demarien vaatimalla tavalla, ja verojakin voidaan jossain vaiheessa vielä hallitusti nostaa.
Ei kannata tarttua joihinkin detaljeihin vaan katsoa kokonaisuutta joka meillä on paremmalla tolalla kuin juuri millään muulla kansantaloudella - Obs1
Mielipidepankki kirjoitti:
En tiedä oikein mistä rautalangasta asian vääntäisin.
Kyllä Katainen aivan selvästi sanoo, ettei veronalennuksia tehdä sen vuoksi, että Suomen taloutta elvytettäisiin taantuman tai laman vuoksi. Veronalennuksia on vain lykätty suhdannesyistä, jottei taloutta ylikuumennettaisi niiden takia. Koska Katainen on kertonut, että veronalennukset on tarkoitettu vain kannustamaan työntekoa eikä elvyttämään taloutta, niitä ei ole siten tarkoitettu työllisyyspoliittisiksi toimiksi huonontuvan talouden takia. Sen sijaan ne on tarkoitettu kannustimeksi ns. laiskoille. Katainenhan on päivästä päivään hokenut, että työnteon pitää olla aina kannattavampaa kuin kotiin jäänmisen. Veronalennuksilla on siis tämä funktio ja vain tämä, jos uskomme Kataista. Sen vuoksi on täyttä vääristelyä väittää, että veronalennukset olisivat lamalääke tai sellaisiksi suunniteltu, kun Katainen on itse tämän vuoden alusssa nimenomaisesti kiistänyt.
En nyt sotke tähän mitään vasemmistoa enkä muutakaan, jos tämä aika yksinkertainen asia menisi siten paremmin perille.rautalankasi oikeaan muotoon. Minä edelleen olen sitä mieltä, että veronalennuksia ei tietenkään alunperin hallituksesohjelmassa sovittu suhdannesyistä. Mutta jos siitä siirretään suhdannesyistä, onhan niillä tietysti tarkoitus elvyttää ensi vuonna. Taitaa taas olla tämä väärin sammutettu-ilmiö.
- jos ymmärtää
Mielipidepankki kirjoitti:
Nyt ei kyllä mene jakeluun. Miten ensi vuodelle tähdätty toimi on voinut tähän saakka parantaa työllisyyttä? Mikä logiikka tässä on? Voisitko tarkentaa?
Rataahan suunnitellaan jo kovasti. Suunnittelijoita ja konsultteja on töissä satamäärin. Taitaa se työllistää jonkun juristinilkin tai parikin.
jos ymmärtää kirjoitti:
Rataahan suunnitellaan jo kovasti. Suunnittelijoita ja konsultteja on töissä satamäärin. Taitaa se työllistää jonkun juristinilkin tai parikin.
Meinaatko, että nämä tekevät töitä siinä kokoomuslaisessa toivotalkoohengessä ilman palkkaa. Minä taas veikkaan, että niistä suunnitteluista on sovittu jo ajat sitten. Taisipa olla jo edellisen hallituksen aikaan, mutta voithan sinä lukea senkin tämän nykyisen ansioksi.
Obs1 kirjoitti:
rautalankasi oikeaan muotoon. Minä edelleen olen sitä mieltä, että veronalennuksia ei tietenkään alunperin hallituksesohjelmassa sovittu suhdannesyistä. Mutta jos siitä siirretään suhdannesyistä, onhan niillä tietysti tarkoitus elvyttää ensi vuonna. Taitaa taas olla tämä väärin sammutettu-ilmiö.
Kuten esittämästäni linkistä havaitset Katainen yksiselitteisesti kiistää sen, että siinä vaiheessa, kun päätös ajoittaa veronkevennykset ensi vuodelle syntyi, tavoitteena ei ollut elvyttää. Nyt tietysti voi sanoa, että ajoitus osui nappiin, mutta se on sattuman ansiota, ei hallituksen.
Jos todellisuus olisikin ollut hieman toinen eli taantuma tulisi vasta vuonna 2010 ja nykyinen tieto tulevasta ajoittuisi vuoden 2009 syksyyn, veronkevennys olisi tehty ja elvytys olisi mennyt ajallisesti väärään saumaan. Tämä olisi johtunut siitä, että veronkevennystä ei ole suunniteltukaan elvytystä varten aivan kuten Katainen kertoo.
Tämän paremmin en taida enää osata asiaa selventää.Yksi kylähullu kirjoitti:
Puutun tähän keskusteluun vähän täältä sivusta, kun satuin sen vasta nyt lukemaan.
Minusta on turha kinastella lamaa vastaan suunnatuista täsmälääkkeistä tai niiden puutteesta.
Tärkeämpää on huomata ja tunnustaa, että nyt olemme pitkäjänteisen talouspolitiikan ansiosta tilanteessa, jossa ainakaan vielä ei edes tarvita erillisiä lamalääkkeitä, talouden yleiskunto riittää vastustamaan pahimpia laman oireita.
Edellinen suurlama iski niin heikkoon kansantalouteen, että silloin tarvitiin rankkoja toimenpiteitä, Ahon ja Viinasen aloittamia ja Lipposen-Niinistön jatkamia julkisten menojen leikkauksia. Lipponen siirtyi sitten tätä talouden yleiskuntoa kohentavaan kysyntää elvyttävään veroalepolitiikkaan, jota niin edellinen punamulta jatkoi kuin tämäkin hallitus jatkaa. Lipposen hallitusohjelmien työttömyyden puolittamistavoitteita lunasttettiin osittain tilastoja siivoamalla, sitähän Katainen nimitti tempputyöllistämiseksi.
Nyt on aika varautua täsmällisempiin lamantorjunta lääkkeisiin jos niitä todella tarvitaan ja siinä hallituksella on nyt aseita käytettävänään kun julkisia menoja ei paisutettu demarien vaatimalla tavalla, ja verojakin voidaan jossain vaiheessa vielä hallitusti nostaa.
Ei kannata tarttua joihinkin detaljeihin vaan katsoa kokonaisuutta joka meillä on paremmalla tolalla kuin juuri millään muulla kansantaloudellaEn ole suuremmin eri mieltä kanssasi asiasta, mutta se on kuitenkin hieman eri asia kuin mitä tässä ketjussa on käsitelty. Nythän avauksen kohteena oli laman vaikutus työllisyyteen ja sen kuntoon saattaminen.
Suomi oli monella lailla erinäköinen 90-luvun taitteessa kuin nyt. Elimme vielä osin sääntelytalouden aikaan, oli oma raha eikä EU-jäsenyyttä. Taloutemme rakenne oli paljossa NL:n kaupan varaan rakennettua. Tämän rakenteen sorruttua, olimme täysin uudessa tilanteessa. Nyt ei ole sellaista tilannetta, joten aikoja on monessakin mielessä hankala verrata. Syomen lamansietokyky on nyt sekä yritysten että julkisen sektorin osalta selkeästi parempi. En usko, että näistä asioista syntyy kiistaa muiden kepulaisten kanssa, jotka näkivät ja näkevät edelleen markkinatalouteen siirtymiseen tähtäävät toimet laman suurimpana syntipukkina ns. vahvan markan politiikan ohella.
Katainen tosiaan syytti edellistä hallitusta tempputyöllistämisestä, joka oli osin tilastojen siivoamista ja osin turhaksi koettua kurssittamista.
Katsotaanpa nyt sitten, miten nykyhallituksen toiminta tältä kohdin eroaa asiallisesti. Kun lukee tämän päivän lehtiä, ei voine olla havaitsematta sitä, että työministeriön suunnalta on kerrottu työttömyyden vähenevän numeroina suhteellisen vähän sen vuoksi, että työttömysuhan alaiseksi joutuvia siirtyy eläkkeelle ennenaikaisesti ja että osa lähtee opiskelemaan yms. Mitä tämä sitten on, ellei juuri samantapaista tilastojen siivoamista. Eikös sitä juuri ole nimitetty tempputyöllistämiseksi.
Toiseksi hallitus on viestittänyt yritysten suuntaan, ettei työvoimaa irtisanottaisi tai lomautettaisi, vaan luppoaika käytettäisiin koulutukseen. Tekeekö siis sana koulutus sanaan kurssitus työllistämisestä jotain muuta kuin tempputyöllistämistä. Kaiken lisäksi yritykset eivät ole tainneet ihan korvaansa lotkauttaa näille toiveille vaan panevat väkeä mieluummin yhteiskunnan kurssit.. anteeksi koulutettavaksi. Mutta sehän ei ole tempputyöllistämistä, eihän?- Obs1
Mielipidepankki kirjoitti:
Kuten esittämästäni linkistä havaitset Katainen yksiselitteisesti kiistää sen, että siinä vaiheessa, kun päätös ajoittaa veronkevennykset ensi vuodelle syntyi, tavoitteena ei ollut elvyttää. Nyt tietysti voi sanoa, että ajoitus osui nappiin, mutta se on sattuman ansiota, ei hallituksen.
Jos todellisuus olisikin ollut hieman toinen eli taantuma tulisi vasta vuonna 2010 ja nykyinen tieto tulevasta ajoittuisi vuoden 2009 syksyyn, veronkevennys olisi tehty ja elvytys olisi mennyt ajallisesti väärään saumaan. Tämä olisi johtunut siitä, että veronkevennystä ei ole suunniteltukaan elvytystä varten aivan kuten Katainen kertoo.
Tämän paremmin en taida enää osata asiaa selventää.kerran. Minusta tuon veronalennuslausuman voi tulkita niinkin, että tuota hallituksen veronalennussuunnitelmaa ei tehty suhdannesyistä, mutta ajoituksessa otettiin ainakin tämän vuoden osalta suhdanteet huomioon, kuten Katainen sanoikin. Toki asian voi tulkita sinun tavallasi, vaikka se on minusta väärin. En tiedä, mitä Katainen tarkoitti tuolla elvytystä ei tarvita sanonnalla. Joko hän on väärässä, koska ensi vuonnahan on jo päätetty elvyttää tai hänet on tulkittu väärin. Tuntuu omituiselta, että Katainen pragmaattisena miehenä puhuisi jo päätettyjä tosiasioita vastaan. Mutta, loppujen lopuksi, kyllä sinunkin tulkinnoillasi on puolensa. Niillähän pääsee hallitusta arvostelemaan, jos ei nyt teoista niin ainakin sanoista.
Obs1 kirjoitti:
kerran. Minusta tuon veronalennuslausuman voi tulkita niinkin, että tuota hallituksen veronalennussuunnitelmaa ei tehty suhdannesyistä, mutta ajoituksessa otettiin ainakin tämän vuoden osalta suhdanteet huomioon, kuten Katainen sanoikin. Toki asian voi tulkita sinun tavallasi, vaikka se on minusta väärin. En tiedä, mitä Katainen tarkoitti tuolla elvytystä ei tarvita sanonnalla. Joko hän on väärässä, koska ensi vuonnahan on jo päätetty elvyttää tai hänet on tulkittu väärin. Tuntuu omituiselta, että Katainen pragmaattisena miehenä puhuisi jo päätettyjä tosiasioita vastaan. Mutta, loppujen lopuksi, kyllä sinunkin tulkinnoillasi on puolensa. Niillähän pääsee hallitusta arvostelemaan, jos ei nyt teoista niin ainakin sanoista.
Veronkevennysten ajoituksessa otettiin noususuhdanne huomioon. Ei haluttu ylikuumentaa taloutta, mikä on sinänsä ihan viisasta. mitään laskusuhdannetta ei ole otettu huomioon, koska sitä ei ollut päätöstä tehtäessä tiedossa. Olennaista on myös se, että veronkevennyksen motiivi eli tavoite on muu kuin elvytys. Senkin Katainen sanoo selvästi, jos osaa lukea. Tavoitteena on kannustaa työntekoon niin, että työnteko on aina kannattavampaa kuin jouten olo. Tämä tavoite kuuluu Kokoomuksen pitkäaikaiseen veropolitiikkaan eli on ollut pysyvä osa sitä.
Ensi vuonna ei ole päätetty elvyttää muuten kuin joidenkin julkisten investointien avulla. Missä sinä olet muita sellaisia päätöksiä havainnut. Oppositio on kyllä vaatinut elvytystä ja ehdottanut tässä yhteistyötä, mutta hallitus on ainakin toistaiseksi kieltäytynyt siitä. EK:n puhemies Sauli Niinistö kyllä kehotti hallitusta tarttumaan opposition yhteistyötarjoukseen, mutta hallitus on tyrmännyt kaikki Niinistön viimeaikaiset ajatukset.- Obs1
Mielipidepankki kirjoitti:
En ole suuremmin eri mieltä kanssasi asiasta, mutta se on kuitenkin hieman eri asia kuin mitä tässä ketjussa on käsitelty. Nythän avauksen kohteena oli laman vaikutus työllisyyteen ja sen kuntoon saattaminen.
Suomi oli monella lailla erinäköinen 90-luvun taitteessa kuin nyt. Elimme vielä osin sääntelytalouden aikaan, oli oma raha eikä EU-jäsenyyttä. Taloutemme rakenne oli paljossa NL:n kaupan varaan rakennettua. Tämän rakenteen sorruttua, olimme täysin uudessa tilanteessa. Nyt ei ole sellaista tilannetta, joten aikoja on monessakin mielessä hankala verrata. Syomen lamansietokyky on nyt sekä yritysten että julkisen sektorin osalta selkeästi parempi. En usko, että näistä asioista syntyy kiistaa muiden kepulaisten kanssa, jotka näkivät ja näkevät edelleen markkinatalouteen siirtymiseen tähtäävät toimet laman suurimpana syntipukkina ns. vahvan markan politiikan ohella.
Katainen tosiaan syytti edellistä hallitusta tempputyöllistämisestä, joka oli osin tilastojen siivoamista ja osin turhaksi koettua kurssittamista.
Katsotaanpa nyt sitten, miten nykyhallituksen toiminta tältä kohdin eroaa asiallisesti. Kun lukee tämän päivän lehtiä, ei voine olla havaitsematta sitä, että työministeriön suunnalta on kerrottu työttömyyden vähenevän numeroina suhteellisen vähän sen vuoksi, että työttömysuhan alaiseksi joutuvia siirtyy eläkkeelle ennenaikaisesti ja että osa lähtee opiskelemaan yms. Mitä tämä sitten on, ellei juuri samantapaista tilastojen siivoamista. Eikös sitä juuri ole nimitetty tempputyöllistämiseksi.
Toiseksi hallitus on viestittänyt yritysten suuntaan, ettei työvoimaa irtisanottaisi tai lomautettaisi, vaan luppoaika käytettäisiin koulutukseen. Tekeekö siis sana koulutus sanaan kurssitus työllistämisestä jotain muuta kuin tempputyöllistämistä. Kaiken lisäksi yritykset eivät ole tainneet ihan korvaansa lotkauttaa näille toiveille vaan panevat väkeä mieluummin yhteiskunnan kurssit.. anteeksi koulutettavaksi. Mutta sehän ei ole tempputyöllistämistä, eihän?näe eroa näiden kolmen välillä:
1) Ihminen poistuu vapaaehtoisesti työttömyyskortistosta tai ei edes mene sinne jatkaakseen opintojaan omalla kustannuksellaan esimerkiksi yliopistossa tai korkeakoulussa.
2) Ihminen saa työttömyyskorvausta ja menee pakolla ja puolipakolla jollekin omasta mielestäänkin melko tyhjänpäiväiselle kurssille, jolta työllistyminen on mitätöntä. Tämä on sitä tempputyöllistämistä.
3) Työnantja joko kurssittaa/kouluttaa henkilökuntaa omalla kustanniuksellaa tai yheiskunnan kustannuksella kuitenkin todelliseen koulutustarpeeseen perustuen. Tämä ei ole tempputyöllistämistä.
Työttömyyttä ensi vuodelle arvioitaessa koulutukseen siitymisellä työministeriö tarkoitti kohtaa 1. Sinä siis pidät sitä tempputyöllistämisenä ainakin samassa määrin kuin kohtaa 2.
Ennenaikaiselle eläkkeelle siirtäminen on tietysti tempputyöllistämistä, mutta ei tietenkään normaalille eläkkeelle siirtyminen. Tietänet, että keskimääräinen eläkeikä on viime aikoina noussut. - minä vaan
Mielipidepankki kirjoitti:
Riittää ihan kun luet panemastani linkistä mitä Katainen vuoden alussa sanoi. Kertaan sen vielä. Veronalennuksia (1,1 miljardia) ei tehdä suhdannesyistä. Suomen talous ei tarvitse elvytystä. Tässä se on sanottuna. Jos haluat sanoa, että Katainen puhui silloin vain lämpimikseen pötyä, niin sano se sitten ääneen.
Minun mielestäni Kataisen sanominen tukee nimenomaan sitä väitettäni, että veronalennus osui sattumoisin oikeaan taantumaelvytyksen osalta. Sitä ei suunniteltu siihen tarkoitukseen.Linkität kinaamiseksi tueksi uutisen, jossa toimittaja referoi ja kommentoi Kataisen puhetta. Missä lie Kataisen puhe sellaisena kuin hän sen piti?
Kinaamisesi osoittaa aika ikävällä tavalla tyylisi, jolla poimit irtokommentteja ja rakennat niille omia selityksiäsi.
Tässä muuten vähän tuoreempi Kataisen puhe:
http://www.kokoomus.fi/ajankohtaista/?x17780=186545 - Obs1
Mielipidepankki kirjoitti:
Veronkevennysten ajoituksessa otettiin noususuhdanne huomioon. Ei haluttu ylikuumentaa taloutta, mikä on sinänsä ihan viisasta. mitään laskusuhdannetta ei ole otettu huomioon, koska sitä ei ollut päätöstä tehtäessä tiedossa. Olennaista on myös se, että veronkevennyksen motiivi eli tavoite on muu kuin elvytys. Senkin Katainen sanoo selvästi, jos osaa lukea. Tavoitteena on kannustaa työntekoon niin, että työnteko on aina kannattavampaa kuin jouten olo. Tämä tavoite kuuluu Kokoomuksen pitkäaikaiseen veropolitiikkaan eli on ollut pysyvä osa sitä.
Ensi vuonna ei ole päätetty elvyttää muuten kuin joidenkin julkisten investointien avulla. Missä sinä olet muita sellaisia päätöksiä havainnut. Oppositio on kyllä vaatinut elvytystä ja ehdottanut tässä yhteistyötä, mutta hallitus on ainakin toistaiseksi kieltäytynyt siitä. EK:n puhemies Sauli Niinistö kyllä kehotti hallitusta tarttumaan opposition yhteistyötarjoukseen, mutta hallitus on tyrmännyt kaikki Niinistön viimeaikaiset ajatukset.on vanha juttu. Miten Sauli Niinistö muuten edustaa EK:ta. Minun ymmärtääksen sen puhemies on Antti Herlin, Sauli Niinistö taas on Eduskunnan puhemies. Voihan EK sinulla tarkoittaa eduskuntaakin. Joka tapauksessa Sauli Niinistö ja varmuuden vuoksi totean myös IMF ovat väärässä. Olen ihan samaa mieltä Kokoomuksen verolinjausten kanssa. Mutta, jos veronalennus nyt kuitenkin ensi vuonna elvyttää ja Kokoomus ei halua ottaa siitä kunniaa, mitäpä siitä. Julkiset investoinnit ovat tietysti elvyttäviä, korjausrakentanista elvyttää korotettu kotitalousvähennys, Pekkarinen on luvannut elvytystukea vientiteollisuudelle jne.
- Minä vaan
Mielipidepankki kirjoitti:
En ole suuremmin eri mieltä kanssasi asiasta, mutta se on kuitenkin hieman eri asia kuin mitä tässä ketjussa on käsitelty. Nythän avauksen kohteena oli laman vaikutus työllisyyteen ja sen kuntoon saattaminen.
Suomi oli monella lailla erinäköinen 90-luvun taitteessa kuin nyt. Elimme vielä osin sääntelytalouden aikaan, oli oma raha eikä EU-jäsenyyttä. Taloutemme rakenne oli paljossa NL:n kaupan varaan rakennettua. Tämän rakenteen sorruttua, olimme täysin uudessa tilanteessa. Nyt ei ole sellaista tilannetta, joten aikoja on monessakin mielessä hankala verrata. Syomen lamansietokyky on nyt sekä yritysten että julkisen sektorin osalta selkeästi parempi. En usko, että näistä asioista syntyy kiistaa muiden kepulaisten kanssa, jotka näkivät ja näkevät edelleen markkinatalouteen siirtymiseen tähtäävät toimet laman suurimpana syntipukkina ns. vahvan markan politiikan ohella.
Katainen tosiaan syytti edellistä hallitusta tempputyöllistämisestä, joka oli osin tilastojen siivoamista ja osin turhaksi koettua kurssittamista.
Katsotaanpa nyt sitten, miten nykyhallituksen toiminta tältä kohdin eroaa asiallisesti. Kun lukee tämän päivän lehtiä, ei voine olla havaitsematta sitä, että työministeriön suunnalta on kerrottu työttömyyden vähenevän numeroina suhteellisen vähän sen vuoksi, että työttömysuhan alaiseksi joutuvia siirtyy eläkkeelle ennenaikaisesti ja että osa lähtee opiskelemaan yms. Mitä tämä sitten on, ellei juuri samantapaista tilastojen siivoamista. Eikös sitä juuri ole nimitetty tempputyöllistämiseksi.
Toiseksi hallitus on viestittänyt yritysten suuntaan, ettei työvoimaa irtisanottaisi tai lomautettaisi, vaan luppoaika käytettäisiin koulutukseen. Tekeekö siis sana koulutus sanaan kurssitus työllistämisestä jotain muuta kuin tempputyöllistämistä. Kaiken lisäksi yritykset eivät ole tainneet ihan korvaansa lotkauttaa näille toiveille vaan panevat väkeä mieluummin yhteiskunnan kurssit.. anteeksi koulutettavaksi. Mutta sehän ei ole tempputyöllistämistä, eihän?Katainen nosti jo ennen 2007 eduskuntavaaleja esiin sen, että työllistämiskoulutuksen määrärahat on kohdistettava sellaiseen koulutukseen, joka tuottaa yrityksille työntekijöitä, eli koulutus on suunniteltava kiinteämmässä yhteistyössä työvoimaa tarvitsevien yritysten kanssa.
On siis melkomoista saivartelua sinulta, jos laitat yhtäläisyysmerkit työllistämiskoulutuksen ja tempputyöllistämisen välille ottamatta huomioon, että koulutuksen sisältö on tämän hallituksen kaudella muutettu temppuilusta (kurssilla olevt eivät ole työttömyystilastossa) sellaiseksi koulutukseksi, joka tekee työttömistä työvoimaa ja luo heille mahdollisuuksia ottaa työtä vastaan.
Kirjottelet muuten aika kiukkuisesti tänään. Näin päättelen, kun luin pitkiä dialogejasi ylempää. Olisinko väärässä, jos kuvittelen, että haluat nyt piikitellä Kataista sillä varjolla, että hallituksen pitäisi mielestäsi reagoida joillain erillistoimilla teollisuuden ilmoittamiin yt-neuvotteluihin sekä lomutus- ja irtisanomisvaroituksiin?
Näin kuvittelen siitä syystä, että pyrit mitätöimään kaiken sen pitkäjänteisen talouspolitiikan, jota hallitus on tehnyt nimenomaan työllisyyden pitämiseksi mhdollisimman hyvänä.
Työllisyyden turvaaminenhan on ollut tämän hallituksen selkein päätavoite hallitusohjelmassa niin kuin hyvin tiedät. Niinpä veronalennusten j julkisen rakentamisen ajoitus ovat juuri niitä työllistämistoimia, joita et halua kutsu elvytykseksi, koska yksi lehtijuttu kertoo Kataisen sanoneen, etteivät ne elvytystä ole.
Eihän noita toimia hallitusohjelmaan otettaessa ja niiden ajoituksesta sovittaessa elvytysperusteilla mukaan otettu, koska ei silloin lamastakaan vielä mitään tiedetty. Huiman talouskavun taittuminen toki ennustettiin jo ainakin vuosi sitten, ja siihn hallitus on kyllä hyvin varautunut. minä vaan kirjoitti:
Linkität kinaamiseksi tueksi uutisen, jossa toimittaja referoi ja kommentoi Kataisen puhetta. Missä lie Kataisen puhe sellaisena kuin hän sen piti?
Kinaamisesi osoittaa aika ikävällä tavalla tyylisi, jolla poimit irtokommentteja ja rakennat niille omia selityksiäsi.
Tässä muuten vähän tuoreempi Kataisen puhe:
http://www.kokoomus.fi/ajankohtaista/?x17780=186545Tuo linkkisi kertoo todella paljon poliitikkojen pöytätavoista. Veroale saakin Kataisen puheissa uuden tarkoituksen sen mukaan mitä tilannetta eletään. Vuoden alussa hän sanoo, ettei veroalea ole tarkoitettu elvytystoimeksi, nyt hän sanoo, että se onkin juuri sitä. Tämä ristiriitaisuudesta ja kaksinaamaisuudesta Katainen olisi hyvä vetää tilille.
- Minä vaan
Mielipidepankki kirjoitti:
Tuo linkkisi kertoo todella paljon poliitikkojen pöytätavoista. Veroale saakin Kataisen puheissa uuden tarkoituksen sen mukaan mitä tilannetta eletään. Vuoden alussa hän sanoo, ettei veroalea ole tarkoitettu elvytystoimeksi, nyt hän sanoo, että se onkin juuri sitä. Tämä ristiriitaisuudesta ja kaksinaamaisuudesta Katainen olisi hyvä vetää tilille.
Olisihan Katainen puhunut elvytyksestä jo vuoden alussa, jos tämä taantuma ja talouskriisi vaikutuksineen olisi silloin ollut tiedossa.
Niin kuin hyvin tiedät vuoden alussa ennustettiin talouskasvun hidastuvan ja veroalea perusteltiin nimenomaan sillä, että se pitää kotimaan kysyntää yllä, kun markkinoille päästetään lisää ostovoimaa, kun palkkoja verotetaan vähemmän.
Sinä takerrut nyt elvytyssanaan ja saivartelet ihan suotta. Minä vaan kirjoitti:
Katainen nosti jo ennen 2007 eduskuntavaaleja esiin sen, että työllistämiskoulutuksen määrärahat on kohdistettava sellaiseen koulutukseen, joka tuottaa yrityksille työntekijöitä, eli koulutus on suunniteltava kiinteämmässä yhteistyössä työvoimaa tarvitsevien yritysten kanssa.
On siis melkomoista saivartelua sinulta, jos laitat yhtäläisyysmerkit työllistämiskoulutuksen ja tempputyöllistämisen välille ottamatta huomioon, että koulutuksen sisältö on tämän hallituksen kaudella muutettu temppuilusta (kurssilla olevt eivät ole työttömyystilastossa) sellaiseksi koulutukseksi, joka tekee työttömistä työvoimaa ja luo heille mahdollisuuksia ottaa työtä vastaan.
Kirjottelet muuten aika kiukkuisesti tänään. Näin päättelen, kun luin pitkiä dialogejasi ylempää. Olisinko väärässä, jos kuvittelen, että haluat nyt piikitellä Kataista sillä varjolla, että hallituksen pitäisi mielestäsi reagoida joillain erillistoimilla teollisuuden ilmoittamiin yt-neuvotteluihin sekä lomutus- ja irtisanomisvaroituksiin?
Näin kuvittelen siitä syystä, että pyrit mitätöimään kaiken sen pitkäjänteisen talouspolitiikan, jota hallitus on tehnyt nimenomaan työllisyyden pitämiseksi mhdollisimman hyvänä.
Työllisyyden turvaaminenhan on ollut tämän hallituksen selkein päätavoite hallitusohjelmassa niin kuin hyvin tiedät. Niinpä veronalennusten j julkisen rakentamisen ajoitus ovat juuri niitä työllistämistoimia, joita et halua kutsu elvytykseksi, koska yksi lehtijuttu kertoo Kataisen sanoneen, etteivät ne elvytystä ole.
Eihän noita toimia hallitusohjelmaan otettaessa ja niiden ajoituksesta sovittaessa elvytysperusteilla mukaan otettu, koska ei silloin lamastakaan vielä mitään tiedetty. Huiman talouskavun taittuminen toki ennustettiin jo ainakin vuosi sitten, ja siihn hallitus on kyllä hyvin varautunut.Haluan tuoda vain esille sen, että Kataisen oma puhe tempputyöllistämisestä on ollut piikittelyä ja hänen tarkoitusperiään ajavien mielikuvien luomista. Sen vuoksi on minusta hyvä tarkastella sitä, miten tämän hallituksen työllistämiskeinot lopulta eroavat edellisen hallituksen vastaavista. Toiseksi on syytä tarkastella sitä, miten tehoavat mahdollisesti lisääntyvään työttömyyteen.
Kun siis lukee päivän lehtiä, tulee pakostakin mieleen, että tilastoja aletaan heti siivoamaan samaan tapaan kuin mitä väitettiin edellisen hallituksen tehneen. Koulutuksen osalta väität erona olevan nyt se, että työllistäminen tehdään yritysten täsmätarpeiden mukaan. Ainakaan yritykset eivät tunnu ottavan onkeensa hallituksen suositusta keskittyä itse kouluttamaan nyt väkeään. Jää nähtäväksi, millaista tämä väittämäsi työllistävä koulutus sitten on ja onko se sen tuloksellisempaa kuin väitetty tempputyöllistäminenkään.
Minä olen vain koko ajan tuonut esille sitä, että nyt hallituksella on mahdollisuus näyttää millaista on tempputyöllistämisen vaihtoehto ja kuinka tuloksellista siitä tulee. Katainen pääsee oikein kunnolla vastaamaan huutoonsa. Vaikka työttömyys on sinällään huono asia, niin tämähän antaa nyt Kataiselle mahdollisuuden nostaa Kokoomuksen kannatuksen aivan uusiin sfääreihin, kun hänen työllistävät toimensa alkavat vaikuttaa. Eiköhän työväkikin ala silloin jo uskoa, että Kokoomus on työväenpuolue.Minä vaan kirjoitti:
Olisihan Katainen puhunut elvytyksestä jo vuoden alussa, jos tämä taantuma ja talouskriisi vaikutuksineen olisi silloin ollut tiedossa.
Niin kuin hyvin tiedät vuoden alussa ennustettiin talouskasvun hidastuvan ja veroalea perusteltiin nimenomaan sillä, että se pitää kotimaan kysyntää yllä, kun markkinoille päästetään lisää ostovoimaa, kun palkkoja verotetaan vähemmän.
Sinä takerrut nyt elvytyssanaan ja saivartelet ihan suotta.Minustakin tämä kinastelu on vähän turhaa. Jos voitaisiin myöntää se tosiasia, että veroale oli sovittu tehtäväksi täysin riippumatta siitä, tuleeko taantuma tai lama, ei mitään kinaa olisi. Minusta on vaan valheellista väittää, että hallitus suorittaa tässä veroelvytystä tavoitteellisesti, kun kerran asia ei näin ole. Minusta on paljon oikeampaa sanoa niin, että hallituksen veroalepäätös osui onnekkaasti oikeaan aikaan.
- Yksi kylähullu
Mielipidepankki kirjoitti:
En ole suuremmin eri mieltä kanssasi asiasta, mutta se on kuitenkin hieman eri asia kuin mitä tässä ketjussa on käsitelty. Nythän avauksen kohteena oli laman vaikutus työllisyyteen ja sen kuntoon saattaminen.
Suomi oli monella lailla erinäköinen 90-luvun taitteessa kuin nyt. Elimme vielä osin sääntelytalouden aikaan, oli oma raha eikä EU-jäsenyyttä. Taloutemme rakenne oli paljossa NL:n kaupan varaan rakennettua. Tämän rakenteen sorruttua, olimme täysin uudessa tilanteessa. Nyt ei ole sellaista tilannetta, joten aikoja on monessakin mielessä hankala verrata. Syomen lamansietokyky on nyt sekä yritysten että julkisen sektorin osalta selkeästi parempi. En usko, että näistä asioista syntyy kiistaa muiden kepulaisten kanssa, jotka näkivät ja näkevät edelleen markkinatalouteen siirtymiseen tähtäävät toimet laman suurimpana syntipukkina ns. vahvan markan politiikan ohella.
Katainen tosiaan syytti edellistä hallitusta tempputyöllistämisestä, joka oli osin tilastojen siivoamista ja osin turhaksi koettua kurssittamista.
Katsotaanpa nyt sitten, miten nykyhallituksen toiminta tältä kohdin eroaa asiallisesti. Kun lukee tämän päivän lehtiä, ei voine olla havaitsematta sitä, että työministeriön suunnalta on kerrottu työttömyyden vähenevän numeroina suhteellisen vähän sen vuoksi, että työttömysuhan alaiseksi joutuvia siirtyy eläkkeelle ennenaikaisesti ja että osa lähtee opiskelemaan yms. Mitä tämä sitten on, ellei juuri samantapaista tilastojen siivoamista. Eikös sitä juuri ole nimitetty tempputyöllistämiseksi.
Toiseksi hallitus on viestittänyt yritysten suuntaan, ettei työvoimaa irtisanottaisi tai lomautettaisi, vaan luppoaika käytettäisiin koulutukseen. Tekeekö siis sana koulutus sanaan kurssitus työllistämisestä jotain muuta kuin tempputyöllistämistä. Kaiken lisäksi yritykset eivät ole tainneet ihan korvaansa lotkauttaa näille toiveille vaan panevat väkeä mieluummin yhteiskunnan kurssit.. anteeksi koulutettavaksi. Mutta sehän ei ole tempputyöllistämistä, eihän?Nyt täytyy sanoa etten ymmärrä mitä oikein ajat takaa.
Minä ajattelen niin, että koko edellisen laman jälkeinen aika on Suomessa käytetty talouden perusfundamenttien vahvistamiseen. Julkista taloutta leikattiin laman aikana pakon edessä, eikä sitä sittemmin ole paisutettu liiaksi. Verotuksen painopistettä on siirretty työn verotuksesta kulutukseen ja haittaveroihin ja veropohjaa laajennettu. Näin on turvattu sekä kansantalouden kokonaiskasvu että julkisen talouden kunto. Tähän työhön ovat osallistuneet kaikki merkittävimmät puolueemme kukin vuorollaan hallitusvastuussa ollessaan.
Nuo toimet osoittautuvat nyt oikeiksi, siinä missä 90-luvun lamassa ihailtiin Ruotsin selviytymistä, näyttäisi että nyt esimerkiksi nousee Suomi. Ruotsissa vaikkapa pankkisektori on suuremmisssa vaikeuksissa Baltian vastudensa kanssa, todennäköisesti yksi iso pankkiruumis siellä nähdäänkin pian. Ruotsin autoteollisuus on myös lirissä, Volvon ja Saabin valtti ei ole ekologisuus joka on noussut autojen myyntiargumentiksi kautta maailman. Meillä siis ollaan paremmissa asemissa, mutta silti voidaan joutua, ja todennäköisesti joudutaan erikoistoimiin, täsmätoimiin, joillakin aloilla tai alueilla.
Työttömyys tulee nousemaan ja ihmisiä tullaan siirtämään työeläkeputkeen, se on todennäköistä. Osa tullaan uudelleenkouluttamaan. Ei koulutuksessa mitään pahaa ole silloin kun se tehdään työvoiman ja yritysten tarpeiden lähtökohdista, eikä työvoimahallinnon näkökulmasta kuten valitettavasti aiemmin on ollut. Korkeasuhdanteen aikana esimerkiksi Voikkaan jälkihoito osoitti kuinka yritysten tarpeisiin räätälöity muutoskoulutus teki paperimiehestä konepaja-ammattilaisen, juuri sellaista pitää harrastaa eikä vain byrokraattisesti ohjattua perinteistä kurssitusta.
Voikkaalla tosin tukirahat nostivat UPM:n tyhjennetyistä tiloista vaatimia vuokria koska ne maksettiin tietyn siirtymäajan valtion rakennemuutosrahastoista. Tuollainen pitäisi jatkossa estää ja keskittyä nimenomaan työvoiman tukemiseen.
Tempputyölistämisestä sen verran, että katselin tuossa syksyllä koiraa ulkoiluttaessani asuinaluellamme olevan puistometsikön kunnostustyötä, eräänlaista risusavottaa. Hommaan oli haalittu ilmeisesti pitkäaikaistyöttömiä viis kuusi kappaletta, miehillä oli varmaan muitakin sosiaalisia ongelmia, sen verran elämää nähneen näköisiä olivat. Homma eteni verkkaan ja tupakkatauot olivat pitkiä. Itse arvioin että pari riuskaa tervettä miestä olisi vastaavasta urakasta selviytynyt viikossa, tällä poppoolla siihen meni kolmisen viikkoa. Tuollainen tempputyöllistäminen, sillä sitähän se oikeasti oli, on kuitenkin mielestäni ihan kannatettavaa, sillä nämä kaverit eivät todennäköisesti olisi missään muussa työssä selviytyneet, vaan vaihtoehtoa olisi suorat tuet ja päivien täyttäminen viinan juonnilla. Parempi siis vastikkkellinen vähäinenkin työ kuin vastikkeeton tuki. - Minä vaan
Mielipidepankki kirjoitti:
Minustakin tämä kinastelu on vähän turhaa. Jos voitaisiin myöntää se tosiasia, että veroale oli sovittu tehtäväksi täysin riippumatta siitä, tuleeko taantuma tai lama, ei mitään kinaa olisi. Minusta on vaan valheellista väittää, että hallitus suorittaa tässä veroelvytystä tavoitteellisesti, kun kerran asia ei näin ole. Minusta on paljon oikeampaa sanoa niin, että hallituksen veroalepäätös osui onnekkaasti oikeaan aikaan.
Hallitus ennakoi aivan oikein ja pitkäjänteisesti, että kova talousksvu taittuu ja hiipuu vaalikauden lopulla. Siitä syystä ajoitettiin veroale juuri niin kuin se ajoitettiin, samoin tehtiin julkisille rakennushankkeille.
Kun taantumasta näyttää tulevan ennakoitua syvempi, niin "sattumalta" oli tehty jo ennakkoon oikeat toimenpiteet, kun hallitus oli kaukaa viisas eikä pannut nousukauden verotuottoja sileäksi niin kuin demarit vaativat.
Niinpä nyt ei tarvitakaan hätäisiä korjausliikkeitä eikä mitään äkkinäisiä "elvytystoimia", mihin olisi jouduttu teidän demareiden opeilla ja Filatovin tempputyöllistämisellä. - Minä vaan
Mielipidepankki kirjoitti:
Haluan tuoda vain esille sen, että Kataisen oma puhe tempputyöllistämisestä on ollut piikittelyä ja hänen tarkoitusperiään ajavien mielikuvien luomista. Sen vuoksi on minusta hyvä tarkastella sitä, miten tämän hallituksen työllistämiskeinot lopulta eroavat edellisen hallituksen vastaavista. Toiseksi on syytä tarkastella sitä, miten tehoavat mahdollisesti lisääntyvään työttömyyteen.
Kun siis lukee päivän lehtiä, tulee pakostakin mieleen, että tilastoja aletaan heti siivoamaan samaan tapaan kuin mitä väitettiin edellisen hallituksen tehneen. Koulutuksen osalta väität erona olevan nyt se, että työllistäminen tehdään yritysten täsmätarpeiden mukaan. Ainakaan yritykset eivät tunnu ottavan onkeensa hallituksen suositusta keskittyä itse kouluttamaan nyt väkeään. Jää nähtäväksi, millaista tämä väittämäsi työllistävä koulutus sitten on ja onko se sen tuloksellisempaa kuin väitetty tempputyöllistäminenkään.
Minä olen vain koko ajan tuonut esille sitä, että nyt hallituksella on mahdollisuus näyttää millaista on tempputyöllistämisen vaihtoehto ja kuinka tuloksellista siitä tulee. Katainen pääsee oikein kunnolla vastaamaan huutoonsa. Vaikka työttömyys on sinällään huono asia, niin tämähän antaa nyt Kataiselle mahdollisuuden nostaa Kokoomuksen kannatuksen aivan uusiin sfääreihin, kun hänen työllistävät toimensa alkavat vaikuttaa. Eiköhän työväkikin ala silloin jo uskoa, että Kokoomus on työväenpuolue.Onhan tuo mielipitesi tullut jo selittämättä selväksi, niin kuin ylempänä jo totesin.
- päälle
Yksi kylähullu kirjoitti:
Nyt täytyy sanoa etten ymmärrä mitä oikein ajat takaa.
Minä ajattelen niin, että koko edellisen laman jälkeinen aika on Suomessa käytetty talouden perusfundamenttien vahvistamiseen. Julkista taloutta leikattiin laman aikana pakon edessä, eikä sitä sittemmin ole paisutettu liiaksi. Verotuksen painopistettä on siirretty työn verotuksesta kulutukseen ja haittaveroihin ja veropohjaa laajennettu. Näin on turvattu sekä kansantalouden kokonaiskasvu että julkisen talouden kunto. Tähän työhön ovat osallistuneet kaikki merkittävimmät puolueemme kukin vuorollaan hallitusvastuussa ollessaan.
Nuo toimet osoittautuvat nyt oikeiksi, siinä missä 90-luvun lamassa ihailtiin Ruotsin selviytymistä, näyttäisi että nyt esimerkiksi nousee Suomi. Ruotsissa vaikkapa pankkisektori on suuremmisssa vaikeuksissa Baltian vastudensa kanssa, todennäköisesti yksi iso pankkiruumis siellä nähdäänkin pian. Ruotsin autoteollisuus on myös lirissä, Volvon ja Saabin valtti ei ole ekologisuus joka on noussut autojen myyntiargumentiksi kautta maailman. Meillä siis ollaan paremmissa asemissa, mutta silti voidaan joutua, ja todennäköisesti joudutaan erikoistoimiin, täsmätoimiin, joillakin aloilla tai alueilla.
Työttömyys tulee nousemaan ja ihmisiä tullaan siirtämään työeläkeputkeen, se on todennäköistä. Osa tullaan uudelleenkouluttamaan. Ei koulutuksessa mitään pahaa ole silloin kun se tehdään työvoiman ja yritysten tarpeiden lähtökohdista, eikä työvoimahallinnon näkökulmasta kuten valitettavasti aiemmin on ollut. Korkeasuhdanteen aikana esimerkiksi Voikkaan jälkihoito osoitti kuinka yritysten tarpeisiin räätälöity muutoskoulutus teki paperimiehestä konepaja-ammattilaisen, juuri sellaista pitää harrastaa eikä vain byrokraattisesti ohjattua perinteistä kurssitusta.
Voikkaalla tosin tukirahat nostivat UPM:n tyhjennetyistä tiloista vaatimia vuokria koska ne maksettiin tietyn siirtymäajan valtion rakennemuutosrahastoista. Tuollainen pitäisi jatkossa estää ja keskittyä nimenomaan työvoiman tukemiseen.
Tempputyölistämisestä sen verran, että katselin tuossa syksyllä koiraa ulkoiluttaessani asuinaluellamme olevan puistometsikön kunnostustyötä, eräänlaista risusavottaa. Hommaan oli haalittu ilmeisesti pitkäaikaistyöttömiä viis kuusi kappaletta, miehillä oli varmaan muitakin sosiaalisia ongelmia, sen verran elämää nähneen näköisiä olivat. Homma eteni verkkaan ja tupakkatauot olivat pitkiä. Itse arvioin että pari riuskaa tervettä miestä olisi vastaavasta urakasta selviytynyt viikossa, tällä poppoolla siihen meni kolmisen viikkoa. Tuollainen tempputyöllistäminen, sillä sitähän se oikeasti oli, on kuitenkin mielestäni ihan kannatettavaa, sillä nämä kaverit eivät todennäköisesti olisi missään muussa työssä selviytyneet, vaan vaihtoehtoa olisi suorat tuet ja päivien täyttäminen viinan juonnilla. Parempi siis vastikkkellinen vähäinenkin työ kuin vastikkeeton tuki.MPP:llä jäi levy päälle: jänk, jänk, jänk, jänk, jänk, jänk, jänk, jänk, jänk, jänk, jänk, jänk, jänk, jänk, jänk, jänk, jänk, jänk, jänk, jänk, jänk, jänk, jänk, jänk!
- Yksi kylähullu
Mielipidepankki kirjoitti:
Minustakin tämä kinastelu on vähän turhaa. Jos voitaisiin myöntää se tosiasia, että veroale oli sovittu tehtäväksi täysin riippumatta siitä, tuleeko taantuma tai lama, ei mitään kinaa olisi. Minusta on vaan valheellista väittää, että hallitus suorittaa tässä veroelvytystä tavoitteellisesti, kun kerran asia ei näin ole. Minusta on paljon oikeampaa sanoa niin, että hallituksen veroalepäätös osui onnekkaasti oikeaan aikaan.
Kuten tuolla alempanakin totesin en oikein ymmärrä ajatuksesi taustaa.
Mikä veroelvytyksessä on menossa pieleen?
Kysynnän ylläpitämiseksi taantuman tai laman nyt puskiessa päälle ostovoiman lisäys veroja keventämällä ja vaikkapa hiukan valtion velkaa kasvattamalla saattaa viedä meidät pahimman ohi vähemmin ongelmin kuin hätäsignaalin antaminen veroalesta luopumalla. Johdonmukaisuus jota mielestäni etenkin Kokoomus talouslinjauksissaan on harjoittanut on parempi kuin hätäinen tempoilu sinne tänne jokaisen huonon uutisen perässä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201185
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89874- 83727
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede18699- 89673
Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat276665- 107604
- 28540
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.49533Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet110497