palkan vähennykset

asdasdas444

Kun saan työntekijänä palkkakuitin käteeni, siinä on brutto ja siitä vähennetty vero josta jää netto , ja siitä edelleen vähennetty sotumaksu.

Vähennetäänkö sotumaksu brutosta vai netosta? Mikä sotumaksu on, ja paljonko? Maksaako työnantaja työeläkemaksut koska niistä ei ole mitään mainintaa kuitissa?

Mistä palkka yritykselle koostuu, siis jos lasketaan että palkasta tilitetään vero valtiolle ja loppunetto työntekijälle, mitä muita kuluja palkollisesta tulee, ainakin vakuutukset?

3

5150

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja palkasta vähennettäviä

Työnantajan sosiaaliturvamaksut 2008
      I luokka 2,771 % yleisin luokka
      II luokka 4,971 %
      III luokka 5,871 %

Palkansaajan nettopalkasta perittävät maksut 2008

palkansaajalta perittävä eläkevakuutusmaksu on 4,1 (5,2 %)
      palkansaajalta perittävä työttömyysvakuutusmaksu on 0,34 %
      työntekijän nettopalkasta perittävä määrä yhteensä 4,44 (5,54 %)
      Maksut lasketaan bruttopalkasta ja vähennetään nettopalkasta ennakonpidätyksen toimittamisen jälkeen.
      Eläkemaksut koskevat 18-68 -vuotiaita työntekijöitä. Työttömyysvakuutusmaksu koskee 17-64 -vuotiaita henkilöitä.

Työnantaja maksaa eläkevakuutusmaksuja
      TyEL-vakuutusmaksu keskimäärin 21,8 %
      työntekijän osuus, alle 53-vuotiaat 4,1 %
      työntekijän osuus, 53 vuotta täyttäneet 5,2 %

Työttömyysvakuutusmaksuja 2008
      1 686 000 euron palkkasummaan asti 0,70 %
      yli 1 686 000 euron menevistä palkoista 2,9 %
      työntekijän osuus 0,34 %
      jos osakeyhtiön osakas katsotaan yrityksen osaomistajaksi 0,12 %

Työnantaja vähentää työntekijän osuuden palkanmaksun yhteydessä nettopalkasta.
      Tämä koskee niitä työntekijöitä, joiden työnantajalla on tapaturmavakuutusvelvollisuus. Yrityksen osaomistaja on osakeyhtiössä työskentelevä henkilö, joka itse omistaa, jonka perheenjäsenet omistavat tai joka yhdessä perheenjäsentensä kanssa omistaa vähintään puolet osakepääomasta tai osakkeiden tuottamasta äänimäärästä.

Ryhmähenkivakuutusmaksu
      Ryhmähenkivakuutusmaksu peritään tapaturmavakuutusmaksun yhteydessä.
      Maksu laskutetaan erillisellä laskulla samasta palkkasummasta kuin työttömyysvakuutusmaksu.

Lakisääteinen tapaturmavakuutus
      Vakuutusmaksu riippuu vakuutusyhtiökohtaisesti maksettujen palkkojen ja aloittain työn tapaturmariskin mukaan. Maksu vaihtelee siten toimiala- ja yrityskohtaisesti. Työnantajan tulee vakuuttaa työntekijänsä, jos teetettyjä työpäiviä kertyy vuodessa yhteensä yli 12.

jne.
      Lähde www.vero.fi

• palkkakuittia

Palkkakuitissasi pitäisi olla seuraavia asioita.

Käytän esimerkkinä kk-palkka 2000 euroa ja veroprosentti on tuulesta temmattu luku.

Rahapalkka 2000,00
      ennakonpidätys -440,00 ( veroprosentti 22%)
      Työntekijän työttömyysvakuutus (0,34%)-6,80
      Työntekijän eläkevakuutus (4,1%)-82,00
      Nettopalkka 1.471,20

Se mitä vielä voidaan vähentää on esim. lounassetelit, taikka sopimusruokailu tms.

Työntekijältä ei kuitenkaan mitään sotumaksuja vähennellä. Jotkut palkkaohjelmat tuovat kyllä esim. tekstin SV-päivärahamaksu (infotieto) mutta tuota summaa ei vähennetä mistään.

Mitä työnantaja maksaa: luvut ovat keskimääräisiä ja työnantaja on suht. pieni:
      Kaikki luvut lasketaan siis tuosta 2000 eurosta.
      Kun puhutaan ns. pakollisista vakuutuksista, sisältyy näihin työttömyys-, tapaturma- ja ryhmähenkivakuutus. Tuo tapaturmavakuutus vaihtelee suuresti alan mukaan. Tavallisessa toistotyössä prosentti on pieni ja rakennustyössä, varastossa yms. suurempi.

Sotu 2,771 %
      TYEL n. 17,9%
      Pakolliset vakuutukset n. 2 % - 7 %

sitten vuositasolla tuohon vielä lomapalkka lomarahoineen ja toki myös mahdolliset sairasajan palkat ja siihen vielä ehkä sijaisen palkka päälle.

• hanna

Palkasta tehtävät vähennykset lasketaan brutosta . verot työeläkemaksu( =tyEL) ja työttömyysvakuutusmaksu .Näistä on pieni prosentti otettu työntekijältä 4% luokkaa loput työnantaja maksaa(22% yhteensä) Sotu on työnantajan maksuja ja maksetaan veronmaksun yhteydessä. voit lukea enemmän verottajan sivuilta tai eläkevakuutusyhtiöillä on lisää . Maksut vaihtuvat vuodenvaihteessa.. Terveisin Niitä juuri hakenut

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      149
      2852
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      365
      2030
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1757
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      35
      1698
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1401
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1213
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1173
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      327
      949
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      938
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      782
    Aihe