vaseliini

myrkkyäkö iholle??

Hei!
Kysyisin tälläistä kun puhutaan, että kannattaa tarkastaa ihovoiteet ettei niissä ole vaseliinia joukossa, mutta mietin mitä vaseliini tekee iholle, tekeekö se juuri sellaisen kalvon iholle? Valaiskaa vähän mua.
Miettisin noita Dermosilin tuotteita, kun joku sanoi että ne sisältää vaseliinia, aloin miettimään kannattaako niitä tilata? Mulla ei ole mitään kokemusta niistä. Ja sitten se vielä kun olen tutkiskellut tuote selosteita kosteusvoitesta niin millä nimellä se vaseliini lukee siinä, kun ei suoraan tietty sanota sen sisältävän sitä. Kiitos vastauksista ja hyvää "talven" alkua! :)

9

9352

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voimme todeta

      petrolatum-kai se on pääasia, että tuote toimii.
      Olen tullut siihen tulokseen ainakin talviaikaan, etteivät sellaiset tuotteet, joista kaikki "kielletty" on poistettu tehoa ollenkaan.
      Tarkoitan mm. silikoneja, lanoliinia-ja mitä kaikkia niitä nyt onkaan.

    • myrkyllisyyteen...

      Vaseliini nimenomaan tekee iholle suojaavan kalvon, mikä estää ihon omaa kosteutta haihtumasta. Mutta vaseliini ei itse imeydy ihoon ollenkaan. Minä en ymmärrä, mikä siinä olisi myrkyllistä... Kuitenkin kyseinen tuote on ollut niin kauan käytössä, eettä luulisi mahdollisten ongelmien tulleen jo ilmi. Kertokaa ihmeessä, jos tiedätte?

      Dermosilistä sen verran, että kaikki tuotteet, joita minä olen kokeillut, on ollut hyviä. Tosin en ole itse niitä tilannut, vaan muilta lainannut. Ainakin E-vitamiinivoide on minusta ihanaa. :)

    • Kosmetologi.

      EI se vaseliini mitään myrkkyä iholle ole, sitä vain ei suositella käytettäväksi seka-rasvoittuvalle iholle, jossa talineritys ja ihon tukkoisuus tulee jo luonnostaan.
      Vaseliinipohjaiset ainesosat tekevät suojaavan kalvon, joka estää ihon oman kosteuden haihtumisen ihosta. Tämähän on loistavaa kuivaihoisille, mutta rasvaisemmassa ihossa se tekee kalvon, jonne tali ja lika jäävät "jumiin".

      Ja ko. aineiden löytyminen inci-luettelosta ei tarkoita automaattisesti sitä, että jos omistat seka-rasvaisen ihon, ne tukkivat sen välittömästi. Jos ihoon kuitenkin ilmestyy pientä tukkeumaa, kannattaa katsoa ainesosaluettelo ja kokeilla muita tuotteita, joista ei näitä ainesosia löydy.
      Näitä ovat mm. petrolatum, mineral oils, paraffin, paraffium liquidum, ja -paraben -loppuiset säilöntäaineet.

      Toivottavasti oli apua! :)

      • paljon....:)

        kiva kun valaisitte :) en mä tietty aatellu ihan niin myrkylliseksi sitä, että se mitään ihottumaa jättäis, mut sellast kuitenki tollast "haittaa" joillekkin. Nyt tiedän taas enemmän :D


      • en suostu käyttämään
        paljon....:) kirjoitti:

        kiva kun valaisitte :) en mä tietty aatellu ihan niin myrkylliseksi sitä, että se mitään ihottumaa jättäis, mut sellast kuitenki tollast "haittaa" joillekkin. Nyt tiedän taas enemmän :D

        Mineraaliöljyt, joihin vaseliinikin kuuluu, ovat ns. kiviöljyjä eli sitä mistä tehdään polttoaineet, voiteluaineet ja muovit yms.
        Näitä käytetään laajasti ihonhoitotuotteissa edullisuutensa takia. Joissakin tuotteissa mineraaliöljyt ovat suurimolekyylisiä, jolloin ne eivät imeydy, vaan jäävät tukkimaan ihoa. Tämä aiheuttaa sen, että iho lakkaa itse toimimasta ja hoitovoide ottaa ihon tehtävät, eli ns. huulivoidesyndrooma: mitä useammin käytät huulivoidetta sitä enemmän sitä tarvitset. Yleensä iho tuntuu pintakuivalta ja kiristävältä puhdistuksen jälkeen.
        Toisissa tuotteissa mineraaliöljyt on saatettu pienimolekyyliseen tilaan, jolloin voide imeytyy kyllä, mutta itse mineraaliöljy siirtyy verenkierron välityksellä paikkoihin, joihin se voi kasaantua, esim. niveliin. Erään ruotsalaisen väitöskirjan mukaan mineraaliöljyt ovat yksi yleisimpiä nivelvaivojen aiheuttajia. Mineraaliöljyt eivät poistu elimistöstä helposti. Pääsääntönä pitäisin mottoa: "älä laita ihollesi mitään, mitä et voisi myös syödä"
        Söisitkö kiviöljyä?


      • atoopikko
        en suostu käyttämään kirjoitti:

        Mineraaliöljyt, joihin vaseliinikin kuuluu, ovat ns. kiviöljyjä eli sitä mistä tehdään polttoaineet, voiteluaineet ja muovit yms.
        Näitä käytetään laajasti ihonhoitotuotteissa edullisuutensa takia. Joissakin tuotteissa mineraaliöljyt ovat suurimolekyylisiä, jolloin ne eivät imeydy, vaan jäävät tukkimaan ihoa. Tämä aiheuttaa sen, että iho lakkaa itse toimimasta ja hoitovoide ottaa ihon tehtävät, eli ns. huulivoidesyndrooma: mitä useammin käytät huulivoidetta sitä enemmän sitä tarvitset. Yleensä iho tuntuu pintakuivalta ja kiristävältä puhdistuksen jälkeen.
        Toisissa tuotteissa mineraaliöljyt on saatettu pienimolekyyliseen tilaan, jolloin voide imeytyy kyllä, mutta itse mineraaliöljy siirtyy verenkierron välityksellä paikkoihin, joihin se voi kasaantua, esim. niveliin. Erään ruotsalaisen väitöskirjan mukaan mineraaliöljyt ovat yksi yleisimpiä nivelvaivojen aiheuttajia. Mineraaliöljyt eivät poistu elimistöstä helposti. Pääsääntönä pitäisin mottoa: "älä laita ihollesi mitään, mitä et voisi myös syödä"
        Söisitkö kiviöljyä?

        Panetko kiitos tutkimuksiin linkit ennen kuin auot perättömiä väitteitä. En nimittäin usko että mineraaliöljy -minkäänlaisena - imeytyisi verenkiertoon. Bulshittiä sanon minä. Olen itse atoopikko ja rakastan mineraaliöljyä ja vaseliinia. Mikään ei sido kosteutta niin tehokkaasti. Ja mikään ei ole niin vapaata allergeeneista (joita kasviöljyt kuhisevat ellei niitä ole TEOLLISESTI puhdistettu eli se niistä luomurasvoista..)


    • vikibhbök

      Kuka olisi oikeasti niin tyhmä että laittaisi vaseliinia iholle?


    • Anonyymi

      Itse olen huomannut että dermosilin voiteissa on muovia.En siksi osta enää niitä vaan käytän rahani mielummin muovittomiin hyviin tuotteisiin kuten Whamisa. Merkinnät dimethicone ja carbomer ovat näitä !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9139
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      386
      3799
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2795
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      86
      2665
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      175
      2505
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2494
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1773
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1602
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1560
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1393
    Aihe