PROSESSORI-lehden numeron 11/2008 kannessa komeilee otsikko
”Kaikki sujuu ubiikissa kaupungissa”
Englanninkielisen sanan ’ubiquitous’ merkitys on ollut minulle jokseenkin tuttu jo jonkin aikaa, mutta sanaa ’ubiikki’ en ole rohjennut itse käyttää sen sisältäviä tekstejä suomen kielelle kääntäessäni. Jokohan tohtisi? Onko ubiikki jo hyväksyttyä yleiskieltä?
http://www.wordreference.com/definition/ubiquitous
Ubiikki?
4
500
Vastaukset
- siispä
sulautettu tietotekniikka = ubiikki?
- Omnipreesens
Ubiikki ei liity välttämättä tietotekniikkaan, joskin sanaa näkee tuossa yhteydessä eniten käytettävän.
Ubiikki = kaikkialla läsnä oleva, kaikkialla vaikuttava tai vallitseva, joka paikkaan tunkeva, jokapaikan-.
Sulautettu tietotekniikka voi olla ubiikkia, mutta jos tuo tietotekniikan sana ”sulautettu” pitää kääntää englanniksi, niin yleisin vastine sille lienee ”embedded”. Sulautettu tietotekniikka on vanha käsite, joka tarkoittaa vain johonkin upotettua, sisällytettyä tietoteknistä järjestelmää.
"Ubiikki" on BS-sana*), joka teoriassa tarkoittaa jokapaikan tietotekniikkaa eli tietotekniikan käyttöä kaikkialla, upotettuna tai muuten. Käytännössä se tarkoittaa sitä, mitä sillä kulloinkin yritetään myydä.
*) BS = Business Slang. Tai jotain muuta.
- leinosen harza
Ubiikki laskenta on suomeksi "läsnä-äly"
Embedded systems = "sulautetut järjestelmät"
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743397
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753127Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.683002On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662671Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442182- 611739
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251707- 351705
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181679- 601628