Moikka *

naapuri !

On se niin vaikeaa sanoa samantalon asukkaille kulloinin sopiva tervehdys.
Tulemme portaissa vastaan melkein päivittäin.
Olemme asuneet samassa talossa kolmekymmentävuotta (30).
Kerostalossamme asuu monia yksinäisiä vanhuksia miehiä ja naisia.
Miten me naapurit emme rohkene sanoa,että pyydä apua jos tarvitset.

7

309

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laritsa M

Erityisesti Pohjalaiset ovat sitä mieltä että minoon meiltä! Mutta myös muut suomalaiset.

Ei paljoa houkuttele jatkamaan keskustelua, jos saa suopeaan aamutokaisuun "Huomenta, mitä teille kuuluu?", vastaukseksi "Haluatteko todella tietää?". Itse ymmärrän lopettaa small talkin silloin.

Vai mitä mieltä ollaan?

• "...vaikka voissa pais...

Ei taida olla hyväksi karkea yleistys, vaikka sitä on tehty kautta aikojen. Perinteisesti suomalaiskylän asukkaat ovat tervehtineet toisiaan ja muita. Kotona se lapsille opetettiin ja koulussa myös. Harjoitus käytännössä tosin puuttui. Kun 7 vuotiaana tulin metsätiellä vastakkain tuntemattoman hattupäisen rouvan kanssa, niiata niksautin päivää ja sain vastauksenkin.
        Niiaaminen kesken kävelyn tuntui vain oudolta. Taidampa harjoitella sitä vielä nyt, miten se meneekään.
        Nykykouluissa opetetaan lapsia käsipäivään.

• Rivarilainen

Meillä naapurit moikkaa toisiaan pihalla ja luultavasti useimmat tuntevat toisensa myös ostareilla.

• Hintriika*

Olen asunut omakotitalossa, rivitalossa ja kerrostalossa. Useimmat naapurit ovat olleet ihan normaaleja, tervehtineet pihalla ja muistikyvyn puitteissa muuallakin.

Minulle ainakin käy monesti niin, etten muista, missä olen jonkun tutulta vaikuttavan naaman nähnyt. Saattaa olla joku kaupan myyjä tms. Ei kai siitä haittaa ole, jos sattuu tervehtimään "vääriäkin" ihmisiä. Hämmentyneestä vastauksesta huomaa, ettei ao. henkilö tunnistanut minua.

Tässä kerrostalossa jokainen, joka rappukäytävässä vastaan tulee, moikkaa. Kaikista en edes tiedä, asuvatko täällä. Tässä on pari nuorempaa asukasta, joiden luona käy muita nuoria. Morjenstavat aina.

Edellisessä asunnossa (siellä pääkaupungissa) oli samassa rapussa yksi asukas, joka näki aina ihmeellisen kiinnostavan ilmiön taivaalla, kun tuli vastaan. Pään pois kääntämisestä tiesi, että hän kyllä tunsi, mutta väänsi niskojaan kohti taivasta mieluummin kuin nyökäytti tervehdyksen.

Eipä siitä kannata traumaa ottaa, jos joku ei halua tervehtiä. Kummallista sellainen käytös tietenkin on.

• Kerrostalossa asuneena olen usein jkiettinyt miksi joillekin on vaikeaa tervehtiä saman portaan asukkaita.

Pohdiskelun tulos,ja monien kertomaa, kun talossa kuulee seinän läpi naapureiden yksityiseen liittyviä asioita, jotkut haluavat olla luomatta liian tuttavallisia suhteita jopa seinänaapuriinsa.
      Se on sitä olemattoman yksityisyyden suojaamista huonosti äänieristetyissä asunnoissa.

Me olemme kai niin eristyneisyyteen tottuneita perimältämme, ettei kaikkien kanssa voi saada kontaktia, omasta yrityksestä huolimatta.

Asun kerrostalossa, portaissa ja pihalla kaikki tervehtivät, vaihdetaan kuulumisia ja lapsetkin tulevat pyytämään apua jos jokin ovi ei eukea, tai on muuta harmia. Yksi mies on erakko, katsoo vain kohti, mutta ei sano sanaakaan.
      Hänellä on oikeus olla omissa oloissaan.
      Kylällä kyllä kehoittavat kaikkia puhumaan hänelle, koska hän puhuu kuulemma kun pääsee vauhtiin, mutta ja mutta, jokaisella on oikeus olla moikkaamatta.

Uskallan kyllä sanoa, että pyytäkää vain apua, minulla on aikaa.
      Ja uskallan mennä lämpimien pullien kanssa soittamaan naapureiden ovikelloa; " Tässä olis lämpimäisiä Teillekin, ja kivaa viikonloppua"

• Täällä kyllä talonväki tervehtii aina toisiaan.
        Kauan asuneina samassa talossa jutellaan muutenkin kuulumisia. Jotkut vanhat herrat sanovat aina jotain kivaa ohi mennessään.
        Apuakin on tarjottu- osa on jo tosi iäkästä ihmistä. Liukkaalla kaatuneita auteltu pystyyn, ja rauhoiteltu.

Hiljattain muutti nuori pari taloon. Itse tulivat kohteliaasti esittelemään itsensä. Heidän vieraansakin aina tervehtivät,,,
        Eihän meidän sanat voi niin "kortilla"olla, etteikö joku ystävällinen sana riittäisi kanssaihmisille.

• meri-kukka98 kirjoitti:

Täällä kyllä talonväki tervehtii aina toisiaan.
        Kauan asuneina samassa talossa jutellaan muutenkin kuulumisia. Jotkut vanhat herrat sanovat aina jotain kivaa ohi mennessään.
        Apuakin on tarjottu- osa on jo tosi iäkästä ihmistä. Liukkaalla kaatuneita auteltu pystyyn, ja rauhoiteltu.

Hiljattain muutti nuori pari taloon. Itse tulivat kohteliaasti esittelemään itsensä. Heidän vieraansakin aina tervehtivät,,,
        Eihän meidän sanat voi niin "kortilla"olla, etteikö joku ystävällinen sana riittäisi kanssaihmisille.

Tervehditään,myös kotiavut tervehtii meitä kaikkia.

Asuin aikoinaan tuolla 10kerroksisessa,siellä ei tervehditty kuin harvoja,jotkut meni sillai muualle katsoen,huvitti välillä.
        Kait sitä kaupuki taloissa ollaan eristäytyneempiä.

Mökki kylällä kyllä tervehtivät,vaikkei tunnetakaan,
        Siellä on kaksi tyttöä jotain 10-12v niiaavat nätisti kun tulevat vastaan,minusta ihan kiva,vaihdan heidän kanssaan aina jotain kuulumisia.

Silloin vielä kun kauppa-auto kulki oli kiva kokonntua ja jutustella kyläläisten kanssa,lopettivat vain senkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3095
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      26
      2173
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1749
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      25
      1617
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1351
    6. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1321
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1236
    8. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      28
      1200
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1157
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      62
      1041
    Aihe