Höylä vai kone?

Kone?

Mitä käytännön eroa ajotuloksessa on. Onko höylä tarkempi? Jos ei ole ennen partaa ajanut niin kannattaako aloittaa koneella vai höylällä? Kone ostohetkellä tietysti kalliimpi, mutta ajattelin, että se maksaisi itsensä pian takaisin, kun ei tarvi kokoajan vaihtaa terää.

6

2544

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juustohöylääjä

      Itselläni on sekä höylä että kone. Yleensä käytän konetta sen käytön yleisen helppouden ja nopeuden vuoksi. Koneella ajettaessa on tärkeää, että iholla ei ole kosteutta (riippuu koneesta! omani ei siedä kosteutta). En kuitenkaan suosittele koneen käyttöä esim. kylvyssä.. Koneella ajotulos on välttävä-kohtalainen riippuen siitä, millainen kone on ja miten kauan viitsii pöristellä.


      Silloin kun tahdon ajaa oikein siististi, käytän höylää (joskus jopa konetta ja höylää sen jälkeen). Höylääminen vie enemmän aikaa kuin koneella ajaminen, mutta hyvän ajotuloksen vuoksi onkin syytä nähdä hieman vaivaa =) Höylän kanssa on ensiarvoista, että iho on kostea. Vaahto/geeli valmistaa ihon itse höyläämistä varten. On tärkeää, että höylääminen tapahtuu "myötäkarvaan" eli karvan kasvusuuntaan. Höylä vie mukanaan aina myös hieman ihon pinnasta, mikä saattaa ärsyttää ihoa. After shave -tuotteet ovat suunniteltu lievittämään tätä ärsytystä. Tylsä terä huonontaa ajotulosta ja rikkoo ihoa, joten terät on syytä vaihtaa aiko ajoin. Höylään tottuminen vie iholta pari totuttelukertaa, mutta kunhan oppii oikean tekniikan, tulos on mielestäni tuntuvati parempi kuin koneella.



      Kone
      nopea
      helppo käyttää
      -ärsyttävä surina

      Höylä
      parempi ajotulos kuin koneella
      ihokin saa käsittelyä
      oma rituaalinsa
      -oma rituaalinsa

      • wexx

        Itse olen käyttänyt aina pelkkää höylää, ja silloin kun olen kokeillut esim. kaverin koneella ajamista on kaula punottanut ja kirvellyt. Eli kumpaankin tottuu, ja jos käyttää sitä, mihin ei ole tottunut, niin aina kirvelee.

        Nää Giletten ties kuinka moniteräiset höylät on nykyään niin helppoja ja "turvallisia" ettei niillä oikein saa viiltoa aikaiseksi vaikka sitten kiireessä ajaisi. Mut tosiaan tärkein juttu on, että iho on kostea ja on vaahtoa. Ideaalitilanteessa partakarvat on saaneet hetken hautua lämpimässä jolloin ne on pehmenneet. Siksi heti suihkun jälkeen ajaminen on hyvä idea. Jos höylässä on hyvä terä ja iho on kostea niin ajamisessa ei mene yhtään sen kauempaa kuin koneellakaan.

        On varmaan miehestä kiinni kuinka usein niitä teriä pitää vaihtaa. Itse vetelen samalla terällä pari viikkoakin.


    • mahmaa

      Itse ajan pelkästään terällä, oma ihoni ärtyy koneella ajamisesto todella pahasti. Terällä tulee myös mielesätni paljon sileämpi jälki. Ja oikeasti koneella ajaminen on paljon halvempaa. Koska esim mach 3 terä paketti maksaa 20 euroa. Ja niitä teriä myös kuluu urakalla. Kokeilamalla oppii sen mikä tapa itselle sopii parhaiten

      • viiltoja

        Itse siirryin ensin sähkökoneesta kaupallisiin partahöyliin ja pari vuotta sitten hurahdin perinteisiin yhdellä terällä varustettuihin partahöyliin. Jälki on parempaa ja käyttö edullisempaa.

        Nyt olen parin kuukauden ajan käyttänyt partaveitseä ja tässä mielestäni on hienoa perinteet sekä kestävyys. Partaveitsi on vastalause kertakäyttökulttuurille. Harjoittelu ja itse parranajo kestää alkuun hieman kauemmin, mutta toisaalta tuo on miehen oma hetki itselle. Jos tuohon ajamiseen ei keskity 100% ja samalla ajattelee jotain muita asioita, niin tämä tuppaa näkymään ajojäljessä ;-)

        Suosittelen partaveitseä sekä perinteistä yksiteräistä partahöylää. Miehekästä ja perinteistä.


      • kielipoliisista päivää
        viiltoja kirjoitti:

        Itse siirryin ensin sähkökoneesta kaupallisiin partahöyliin ja pari vuotta sitten hurahdin perinteisiin yhdellä terällä varustettuihin partahöyliin. Jälki on parempaa ja käyttö edullisempaa.

        Nyt olen parin kuukauden ajan käyttänyt partaveitseä ja tässä mielestäni on hienoa perinteet sekä kestävyys. Partaveitsi on vastalause kertakäyttökulttuurille. Harjoittelu ja itse parranajo kestää alkuun hieman kauemmin, mutta toisaalta tuo on miehen oma hetki itselle. Jos tuohon ajamiseen ei keskity 100% ja samalla ajattelee jotain muita asioita, niin tämä tuppaa näkymään ajojäljessä ;-)

        Suosittelen partaveitseä sekä perinteistä yksiteräistä partahöylää. Miehekästä ja perinteistä.

        ...että "veitsi" taipuu "veistä", eikä "veitseä".

        Sori, mutta tätä ei vaan kyennyt oleen korjaamatta.


      • Kielipoliisin pätevyys?
        kielipoliisista päivää kirjoitti:

        ...että "veitsi" taipuu "veistä", eikä "veitseä".

        Sori, mutta tätä ei vaan kyennyt oleen korjaamatta.

        Hyvä ja aiheellinen korjaus, mutta oma lauseesi "Sori, mutta tätä ei vaan kyennyt oleen korjaamatta." vaatisi myös käsittelyäsi. Onko "oleen" kenties jokin olla-verbin uusi sijamuoto? ;-)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2107
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      118
      1630
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1510
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1347
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1246
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      489
      1157
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1155
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      963
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      932
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      886
    Aihe